„De opstand van het kaas- en broodvolk" werd schitterend uitgevoerd vacuümkoffie Kijk-luisterspel met actuele strekking Slotscène helaas de mist in door technische storing SPAR EXTRA VOORDELEN kopen bij cfle spar is sparen bij de koop Dia-vertoning ioi City Theater maandag van star 1 kilo kristal kop en schotel 1 pak van Nelle gesneden 1 liter volle wit of bruin I*'') [M Slotscène van ,,De opstand van het kaas- en broodvolk De hele bevolking staat in Haarlem terecht en ondergaat de vernederingen van het zegevierende gezag OOSTEREND Wal de Oosterenders hebben gepresteerd met de opvoering van het historisch spel „De opstand van het Kaas- en Broodvolk" grenst aan het ongelofelijke. Dat een dorp van amper duizend inwoners erin slaagde 'n kleine vierhonderd „akteurs" in het veld te brengen, is op zichzelf al iets buitenge woons. Maar dat deze honderden, ver deeld in acht groepen met ieder een ei gen draaiboek, er in slaagden door een mengsel van voorgeschreven en ge ïmproviseerd gedrag, van spel en zich zelf zijn, zo'n vijfduizend toeschouwers te doen meeleven met het lot van men sen van bijna vijf eeuwen geleden, dat is een collectief meesterwerk. Het idee een spel te maken over het Kaas- en Broodvolk ontstond in het na jaar van 1972. Kees van Dijk, schipper van de TX 25 die nogal liefhebbert in de middeleeuwse geschiedenis, had in het boek van J. A. van der Vlis, „Texel, land en volk in de loop der eeuwen" gelezen dat Oosterenders betrokken wa ren geweest bij de woelingen van 1492, toen de arme bevolking van heel Ken- nemerland en West-Friesland in op stand was gekomen tegen belastingen die de stadhouder Albrecht van Saksen had opgelegd, en opgetrokken was naar Haarlem, dat het geplunderd had. Daar na was de opstand in bloed gesmoord en waren de deelnemende dorpen en steden aan allerlei vernederingen bloot gesteld. Van Dijk ploos deze geschiede nis uit. Daarbij maakte hij onder meer gebruik van het werk van Van der Vlis, van „De Lage Landen bij de Zee" van de marxistische historici Jan en Annie Romein en van de „Geschiedenis van de Nederlandsohe Stam" van de liberale geschiedkundige Geyl. Daarna schreef hij in een paar nachten het hele stuk. Het stuk schetst zowel het wederva ren van de Oosterenders als het ver loop van de opstand in heel Noordhol land en bovendien het dagelijks leven in die tijd. Om dit mogelijk te maken werd onder leiding van Elco Vermeu len (die ook als regisseur optrad) van stro een aantal dorpen gebouwd: op de voorgrond Oosterend, verderop enkele Noordhollandse dorpen. Ook verrees een stellage die het kasteel te Haarlem ver beeldde en een legerkamp. Zwerftocht Er was zo veel te zien dat iedereen wel haast al kijkende zijn eigen stuk moet hebben samengesteld. Het was on doenlijk tegelijkertijd te zien hoe in het ene dorp vredig met kinderen werd ge speeld, in een ander de wever Walich Dirksz zijn eerste konflikten met de overheid kreeg, terwijl op het kasteel te Haarlem een braspartij aan de gang was. Men wist eenvoudig niet waar men moest kijken, en miste daardoor veel, de een wat anders dan de ander. Het knappe was echter dat de (naar hun aard zeer verschillende) handelingen op de onderscheidene plaatsen, zoveel on derlinge samenhang vertooonden dat de hele geschiedenis op vele manieren te volgen was. De toeschouwer maakte als het ware met de ogen een zwerftocht langs de verschillende plaatsen, en stak overal genoeg op om te kunnen begrij pen wat er aan de hand was. Bij de wer kelijk grote gebeurtenissen was iedereen weer aanwezig, dankzij allerlei middelen om de aandacht te trekken: de geluids installatie, trompetsignalen etc. Ook de opbouw van het totaalbeeld was prachtig. Aan weerszijden van het water lagen de dorpjes met de nijvere bevolkingen, het legerkamp en het kasteel, juist zo ver van elkaar dat ze als op zichzelf staande eenheden func tioneerden, en juist zo dicht bijeen dat men, als men de handeling links volgde, in zijn ooghoeken nog net de handeling rechts zag schemeren. Het leek een beetje op sommige laat-middeleeuwse schilderijen, die bijna zonder perspec tief een hele landstreek verbeelden, waardoor de elementen van het land- sohap allemaal ongeveer even ver lij ken. (Een dergelijk effekt is sinds enige jaren weer in de mode in de fotografie; foto's met sterke telelenzen scheppen dezelfde illusie). Hoogtepunten Spectaculaire hoogtepunten waren de verdrijving van de boosaardige belas tingpachter Claes Corff door het volk van Oosterend, waarbij hij zo krachtig met rottend ooft werd bekogeld dat de drab hem om de onfrisse oren spatte; de redevoering van de leider van de op stand, Walich Dirkz, waarbij hij de mis bruiken aan het hof aan de kaak stelt (tegelijkertijd ziet men hoe aan het hof iemand uit een enorme pastei kruipt); het daaraanvolgende dispuut met de burgemeester van Oosterend, Simon Reijerszoon, die het uitzichtloze van de opstand naar voren probeert te brengen, zich later toch aansluit, maar al spoedig huilerig naar de landvoogd overloopt en tenslotte Walich Dirkz in de samenge dreven menigte voor hem aanwijst; het platbranden van dorpen; de grote veld slagen met mortieren, cavalerie, realis tisch creperende combattanten en (ont roerend detail) vrouwen die de gewon den verzorgen. Dagelijks leven Werd het feitelijk verloop van de ge beurtenissen weergegeven door de op eenvolging van spectaculaire handelin gen (zoals dat noodzakelijkerwijze ook gebeurt in de meeste boeken) en door de begeleidende commentaar van de heer Van der Vlis, het minder opvallende dagelijks leven dat zich voortdurend af speelde op de andere plaatsen was niet minder belangrijk. Het maakte de ge schiedenis tot een .geschiedenis van her kenbare mensen, die net als tegenwoor dig met kinderen speelden, voor eten zorgden, visten, zopen, baden en als het niet anders kon in opstand kwamen. De verschillen tussen de mensen van toen en nu zijn natuurlijk enorm (die van toen leken waarschijnlijk meer op de zuid-Italianen van nu) maar was in het stuk zeer dui delijk overkwam was dat de over eenkomsten belangrijker zijn. Dit zou niet mogelijk geweest zijn als het ge drag in de dorpen nauwkeurig in het draaiboek geregeld was. Juist de grote vrijheid die aan de dorpelingen werd gelaten schiep de ruimte voor een over tuigende natuurlijkheid. Het was koste lijk, te zien hoe moeders met hun kinde ren de geit gingen voeren (die ondanks al het rumoer om zich heen onverstoor baar voortkauwde), hoe vissers hun net ten uitwierpen, kortom; hoe iedereen deed wat hem op dat moment het beste leek. Strijd Naarmate de handeling zich voltrok werd steeds duidelijker dat het hier niet alleen ging om een historisch tafe reel, om het oproepen van een spectacu lair en schilderaohtig incident, maar dat de opstand van de aróne wevers, vissers en boeren ten tonele werd gevoerd als een episode in de eeuwenlange, steeds weer oplaaiende strijd van gewone men sen tegen onderdrukking en uitbuiting, vóór vrijheid en een menswaardig le ven. Deze strekking werd aan het slot volkomen duidelijk ten de leider van het verzet, de Bergense linnenwever Walich Dirkz vlak voor zijn executie, voor de laatste maal zijn volk dat ge vankelijk binnen de muren van Haar lem was gebracht, toesprak. Hij zei: .bedenk dat het allemaal niet te vergeefs is, de strijd, de doden, de vernederingen; nee, de nederlaag is niet definitief. Wij zijn een strijd begonnen die wij in een hand omdraai dachten te kunnen winnen, maar waarvan ik nu besef dat hij nog jaren lang, misschien nog eeu wen gestreden zal moeten worden. Het zal een strijd zijn, niet tegen mensen, maar in de eerste plaats tegen machten, een strijd tegen egoisme, tegen onrecht, tegen machtswellust, ongelijkheid en on vrijheid. En steeds opnieuw zullen er mensen opstaan die, zoals Al brecht, hiervan de verpersoonlij king zullen zijn. Het „Albrecht moordenaar" zal nog jaren, nog eeuwen over de aarde weerklinken; alleen, voor „Albrecht" zullen steeds weer andere namen worden ingevuld. Maar iedere generatie zal ook mensen opleveren die onze strijd weer zullen opnemen, onze strijd voor vrede en geluk, een strijd voor een wereld waarin het de moeite waard is om te leven. De opstand van het Kaas- en Broodvolk zal pas ten einde zijn als onze droom, die onmogelijke droom, verwezenlijkt zal zijn. Die droom over een stad waar rechtvaardigheid heerst, waar kinderen spelen en waar geen hon ger meer is, over een land vol kaas en brood, een land zonder oorlog, die eeuwig durende droom over een wereld die in vrede leeft, een we reld zoals iedereen dat wenst". Defekt (Steeds harder moest vervolgens het volk een lied van dezelfde strekking zingen. Dat mislukte doordat de ge luidsinstallatie het liet afweten. Door een regiefout was namelijk een hut in brand gestoken waar kabels doorheen liepen en waar ook vrij kostbare per soonlijke bezittingen waren neergelegd. De kabels brandden door en er viel een stilte op het meest essentiële moment van het stuk. Men slaagde erin de boel provisorisch te repareren zodat uitein delijk weer geluid kon worden gemaakt, maar een deel van het publiek dat het slot had zien aankomen had het geduld niet kunnen opbrengen en had zich al in beweging gezet.) Met de hierboven weergegeven laatste woorden van Walich Dirkz laat Kees van Dijk hem als het ware de eeuwen tussen 1942 en nu aankondigen; Steeds weer hebben de mensen ge probeerd zich te bevrijden, steeds weer zijn hun pogingen in bloed gesmoord, hun leiders afgemaakt. De radicaal- evangelische dopers van Münster in 1537 tegen de terreur van de katholieke overheden, de democratische commu nards van Parijs in 1871 tegen het reac tionaire regime van Thiers, de raden republiek van Miinchen in 1919 tegen het herstel van de militaire macht van de Pruisen, de rode matrozen va Kronstadt in 1921 tegen het Lenimstisd gezag dat weigerde de beloften van revolutie van 1917 waar te maken, Joden van het ghetto van Warschau 1945 tegen de Nazi's, de Indianen va Guatemala in 1954 tegen de huurlege; van de CIA en de American Fruit Coe pany, de vrijzinnige communisten vi Boedapest in 1956 tegen de Sovjet-te reur, het volk van Vietnam tegen ee corrupt regime en tegen de Amerikanej zij allen maken deel uit van het onhas dig-wanhopige Kaas- en Broodvolk, ze als Kees van Dijk het aan het slot va zijn stuk ten tonele heeft gevoerd; hi volk dat ondanks alle nederlagen steed opnieuw probeert de „onmogelijk droom" van de vrijheid te verwezen^ ken. En daarmee heeft de eensgezind prestatie van de bevolking van een dorp een betekenis gekregen die ver gaat boven die van het loutere kijk-j luisterspel, hoewel de toeschouwers in dat opzicht ruimschoots aan hj trekken kwamen. Elke maandag en woensdag £(71 baai rex Maandag 16 juli wordt in het Cit) theater begonnen met dia-voorstellinga voor de toeristen. Onder auspiciën va de Stichting Cultureel Werk Texel door de heer G. J. de Haan en zijn E dewerkers een kollektie dia's samen? steld over Texel, die met bijpassend? luid in een tijd van 25 minuten words vertoond. n. E Door het bekijken van de dia's maai men als het ware een excursie over' eiland waarbij aan tal van zaken aa^ dacht wordt besteed. Gebruik wordt? maakt van de nieuwste apparatuur; fj^1 dubbele projector wordt „gestuurc door signalen op de band. Er worda doorlopende voorstellingen gegeven. Maandagochtend van 10.30 tot 12.3 uur en woensdagmiddag van 14.30 tl 16.00 uur. Genoemde dagen (markt a Qp folkloredag) zijn gekozen in verba:: met de grote aantallen toeristen diezia tstl dan in Den Burg bevinden. De entra j]d( 3 J bedraagt ƒ1,(kinderen tot en met jaar ƒ0,50). suiker bij aankoop (molendecor) van Ihe: P

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1973 | | pagina 6