/paarbank
'roen ^warU-Jexelsin het
,Ons uitgangspunt is
principieel anders"
TAXI
2323
uue/t nederland
Veldhuis, hoofd jubilerende CVO-school:
Maar andere scholen worden
als volwaardig beschouwd
Uw reis wordt pas goed met
BUITENLANDS GELD - REISCHEQUES
EEN REIS- EN BAGAGEVERZEKERING
verzorgd door de
Zaterdagmiddags na 5.00 uur zijn de
winkels in Den Burg
VRIJDAG 26 OKTOBER 1973
87e JAARGANG No. 8821
Uitgave B.V. v.b. Langeveld De Rooy
Pos tb Ui 11 - Den Burg, Texel - Tel. 2741
Red. Harry de Graaf, Keesoinlaan 43, Den
Burg, tel. (02220) 2741, *s avonds (02220) 2403
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ6,25 p. kw,
4- 50 cent Incasso; los 25 cenL
Rank: Amrobank, Ned. Mid. Bank, Rabobank
Advert. 23 et p. mm. excl. 4"/0 BTW
Hei gebouw van de CVO-school aan de Wilhelminalaan Begonnen in 1923 als l wee klas si ge schoolin 1933
mei een derde lokaal uit gebreidIn 1964 werd opnieuw een lokaal alsmede een hoofdenkatner toegevoegd.
In 1972 volgde het vijfde lokaal alsmede een handenarbeidlokaal
(heed gwoon, maar men hoeft nog niet zo
eng oud te zijn om zidh te kunnen her
inneren 'hoe roomsen, gereformeerden,
hervormden en doopsgezinden eikaars
meierblds in brand staken en soms bloe
dige gevechten leverden. De tijd is ook
voorbij dat de sdholen elkaar leerlingen
probeerden af te troggelen. Het is lang
gebruikelijk geweest om voor de aan
vang van het cursusjaar gezinnen op te
zodken om hen fijntjes te wijzen hoe
verstandig het zou zijn als de ouders
hun leerplichtig geworden kind naar
die éne bepaalde school zouden laten
gaan
Indoctrinatie
Van godsdienst naar politiek is maar
een stapje. Is er niet het gevaar dat een
schoolhoofd dat zo graag verkondigt zijn
leerlingen indoctrineert? De heer Veld
huis is er niet bang voor, maar geeft toe
dat waakzaamheid 'hier geboden is. „We
hébben wel eens gespreken over ont
wikkelingshulp en dat als christenplicht
gesignaleerd. En we hebben ook iets
verteld over de verschil lende politieke
partijen. Toen wilden ze weten welke
partijen het meest aan ontwikkelings
hulp deden. Maar ik kan me niet permit
teren te zoggen dat de PPR daar meer
voor voelt dan de VVD. Bovendien zou
het eng laf zijn. Kinderen van die leef
tijd kun je immers alle kanten oppna-
ten. Ik ben zelf Nederlands Hervormd
maar mijn politieke keus moet ik tel
kens weer opnieuw bepalen. Ik heb wel
eens op de PPR gestemd, ook wel eens
op de PvdA, nooit op de CHU. Maar de
kinderen hebben daar niets mee te ma
ken.
Het aantal leerlingen groeit. De CVO-
school telt er momenteel 161. Eigenlijk
zouden de kinderen van de „Budteüboet"
daar ook bijgerekend moeten worden
want de kleuterschool valt onder het
bestuur van dezelfde vereniging. Dat ds
een goede voorwaarde voor samenwer
king. Met dat laatste is men echter voor
zichtig.
Om terug te komen op het uitgangs
punt van ons gesprek zegt de heer Veld
huis: „Ik twijfel geen moment aan de
bestaanszin van de christelijke school.
Maar ik weet dat de andere scholen er
ook moeten zijn. We stellen ons het
meest christelijk op door de zaken zo te
bekijken. De schoolstrijd is verleden
tijd".
„Ons uitgangspunt is anders dan bij de openbare school. Daar gaat
men ervan uit dat je bij een goede leermethode goede mensen
krijgt. Wij geloven dat de mens geschonden is en in wezen niet
goed kan zijn. De mens moet het dan ook hebben van de genade.
Dat staan we natuurlijk niet iedere dag voor de klas te beweren,
maar zo benaderen we het wel". Aan het woord is de heer H. Veld
huis (57) alweer een jaar of 25 hoofd van de school voor Christelijk
Volks Onderwijs. Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de
CVO-school op 1 november a.s. vroegen we hem hoe het christelijk
onderwijs er anno 1973 voorstaat. Er is in vijftig jaar veel veran
derd. Schoolstrijd is een historisch woord geworden. Tolerantie
en vrijheid heersen alom. Is er eigenlijk nog wel veel verschil tussen
bijzondere en openbare scholen
Als een aktueel onderwerp wordt be
handeld zoals de door droogte geteister
de Sahel-landen 'dan zal bij bet motive
ren van de hulp het verhaal van de
barmhartige Samaritaan worden ver
teld en wordt uitgeweid over de plicht
van de Ohnsten om de naaste lief te
hebben als jezelf en God bovenal Als
verteld wordt over de verschillende
godsdiensten in de wereld, blijft het
niet hij een opsomming en het aangeven
van de zakelijke verschillen maar dan
komt het wel degelijk tot een stelling-
name De kinderen krijgen te horen
dat maar één geloof door God zelf is
gegeven en dat ds dan ook het ware In
de andere overtuigingen zit veel goeds.
De belijders ervan zijn geen heidenen
■in negatieve zin en zijn ook met min
derwaardig als mens. Zij tasten op hun
manier naar God.
Theologie
Ook ihet aangeven van het minder
grote verschil dat bestaat tussen refor
matorische christenen en katholieken
gaat men niet uit de weg. In de (hoogste
'klas wordt uitgelegd wat het verschil
is tussen mis en avondmaal en hoe de
instellingswoorden moeten worden op
gevat. Vooral de heer Veldhuis praat er
graag over want theologie is zijn hobby.
Hij heeft de desbetreffende akte en is
bevoegd voor te gaan in diensten. Maar
nogmaals: onder het konstateren van de
verschillen lijdt de vriendschap met an-
Dat verschil is er wel degelijk, zoals
blijkt uit de aanhef van dit artikel. En
de heer Veldhuis is er de man niet naar
wn deze verschillen weg te praten. In
tegendeel. Juist door ze aan te geven
vil hij het bestaansrecht van de chris
telijke school bewijzen. „We verdoeze-
en de verschillen met maar dat bete
lent niet dat we ons tegen anderen af
letten. We werken graag met iedereen
pmen en dat gebeurt dan ook al jaren
pel vruchtbaar. Zoals het vroeger was,
p het allang niet meer, tenminste met
pp Texel".
H. VELDHUIS
andere basis
eohte voorstanders van openbaar onder
wijs.
Visie
De heer Veldhuis praat graag over
zijn ideaal om de christelijke levensvisie
in Ihet onderwijs te integreren. Hij geeft
dfirekt toe dat de taal- en rekenlessen
niet christelijk geïnspireerd hoeven te
zijn om tot hun reCht te komen, maai
bij de wereldorientatievakken en bij de
gewone contacten met de leerlingen
tussen de lessen door ligt het andere
dersdenkenden niet, in tegendeel. On
der het onderwijzerskorps van de CVO-
school is voldoende gevoel voor betrek
kelijkheid en afstand nemen om de za
ken eerlijk te kunnen bekijken. Men
weet en vertelt dat Calvijn ook niet al
tijd zo'n brave jongen is geweest en dat
veel van de wantoestanden waartegen
Luther zich heeft verzet, naderhand
door de Roomse keik zijn opgeruimd.
Dergelijke onderwerpen komen ge
woonlijk aan de orde op ide 31e oktober
als de hervorming van 1517 wordt her
dacht. Waaraan men het karakter van
de school ook 'duidelijk herkent is dat
dagelijks wordt gebeden en uit de Bij
bel wordt gelezen, a'1 legt Ide heer Veld
huis er de nadruk op dat dit alléén bij
lange na niet voldoende is om zich
christelijke sahool te mogen noemen.
Christelijk onderwijs onderscheidt zich
door de wijze waarop het kind wordt
benaderd.
mM Iedereen welkom
I Als de heer Veldhuis ziah todh ergens
afzet zijn 't situaties die hij heeft
^■fcegemaakt en die ook nu nog elders
het land zijn te vinden. Met afgrij-
*n spreekt hij over Kampen, waar hij
ftndaan komt. Daar was een vrijge
maakt gereformeerde school waar uit
etend vrijgemaakt gereformeerde
ónderen werden toegelaten. Op de
christelijke sdhool in Den Burg zijn alle
i^ndten welkom. „We hebben hier
«rvormde, 'gereformeerde, doopsgezm-
'e. buitenkerkelijke en zelfs katholieke
ónderen. Die katholieke ouders wonen
rier vlakbij en vonden het wel makke-
'j'< dat hun kind bij ons op school kon
Iben een van de kinderen zijn eerste
communie moest doen hebben we het
20 geregeld dat het elke donderdag even
•■aar de Sint Jozefschool kon om daar
net voorbereidend onderricht van de
Pastor te krijgen. Hoe de verhoudingen
'•"an de verschillende godsdiensten onder
'e leerlingen precies liggen zou ik niet
rinnen zeggen want bij de aanmelding
Vragen we er nooit naar"
Dat er veel veranderd is blijkt ook uit
«samenstelling van het schoolbestuur:
he hervormden, twee gereformeerden
m twee doopsgezinden. Die doopsgezin-
deelname zou vroeger afkeuring heb-
gewekt. Ten tijde van de oprichting
^■Joesten de doopsgezinden niets van de
B^nstelijke school hebben. Zij waren
Prettig klimaat
„Ik vind dat Texel een bijzonder
prettig geestelijk klimaat heeft. Ieders
mening komt hier tot zijn recht en
wordt gerespecteerd De samenwerking
•tussen de scholen is voortreffelijk. Elke
maand zitten alle hoofden van de la
gere sdholen in vergadering bijeen en
de stemming is altijd opperbest". Al een
aantal paren organiseren de scholen
gezamenlijk de schoolreisjes. De heer
Veldhuas herinnert zich met voldoening
hoe hij en zijn collega's Bakker en
Luijokx naar burgemeester De Koning
gingen om voor dit projekt om subsidie
te vragen. „Die man stond gewoon per
plex toen hij de hoofden van die drie
totaal anders geaarde scholen voor zich
zag zitten, eensgezind. Nu is dat alweer
WINKELIERSVERENIGING DEN BURG