(fro en Twartsjexels in het harL D njilpveriening bij ongelukken kan maar weinig worden versneld TAXI £323 vpoorbonk i 't Skiltje De 7 Provinciën" 't Steigertje etten extra boot kost veel tijd 1 west nederlond so in conjlikt t ziekenfonds HELMINALAAN 4-6 t l IVAN DER LEEf Spaardeposito's en spaarbiljetten aan toonder rente tot Vissers moeten proefgebied mijden Ds. G. Scholte met emeritaat Zaterdagmiddag geen judotr training Horecabedrijven in verband met carnaval langer open Zon, maan en hoog water Zaterdag a.s. carnaval in Scharrendam jj 122 FEBRUARI 1974 87e JAARGANG No. 8853 H X E LS E^'C .Oil RANT B.V. v/h Langeveld De RoolJ Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den 1 (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403 Verschijnt dinsdags en vrijdags Postgiro 652. Abonnementsprijs f7,25 p. kw. 50 cent Incasso; los 30 cent Bank: Amrobank, Ned. M£d. Bank, Rabobank Advert. 27 ct. p. mm. excl. 4% BTW nand op Texel als gevolg van ongeluk met spoed naar het us in Den Helder moet worden t geeft dat overdag, zeker op eekse dagen, geen enkel pro ds het geval snel wordt ge- de politie (tel. 02220-2644) B latiënt al heel kort daarna in enhuisbed, sneller dan in me te ttad. 's Nachts is het moei- mt in dat geval moet een ex- in de vaart worden gebracht i vrij veel tijd is gemoeid. De ijd is het alarmeringssysteem sansluitende vervoer van de >r ambulance en boot volop sie. Aanleiding zijn enkele on- i waarbij de indruk werd ge er heel wat aan het systeem t. Nog onlangs schreven be- van 't Horntje en bij het zie- >er betrokkenen een brief aan ester Sprenger waarin zij n over zowel het functioneren ilarmeringssysteem als de lan- 'ie verstreek voordat de extra haven verliet. (Het geval van ig gewonde heer N. Roeper), voord op deze brief is inmid- J !ed en zal de betrokkenen een gen bereiken. ilarmeringssysteem valt wel rbeteren al moet men zidh daar grote voorstelling van maken. Ins de gang van zaken bij een de revue passeren aan do een voorbeeld. Politie geeft geen gehoor 'kruising Pontweg-Schumakers- De Koog wordt een jeugdige ser door een automobilist aan- Het is half twee in de nacht rdag op zondag. Na enige tijd een andere weggebruiker. Hij >e\vusteloze en bloedende jon- ggen, loopt naar het didhtstbij- ïs, maakt de mensen daar wak- •lt de politie dn Den Burg. Daar |j via de automatische beant- te horen dat het bureau niet [en dat men een bepaald num- draaien. m ook zijn dat hij niets hoort hetzelfde moment een ander het ongeluk passeerde en in de verkeert dat er nog niet voor 'dt gezorgd) ook bezig is de po- ZATERDAG Parodist en discotheek litie te bellen. Want de automatische beantwoorder van de politie werkt slechts op één van de twee lijnen. De man in kwestie wordt zenuwachtig en gaat de politie in De Koog bellen (die 'misschien niet thuis is) of een wil lekeurige arts (die misschien ook niet bereikbaar is). Of hij blijft kalm en probeert na een minuut de politie in Den Burg opnieuw te belten. Dan lukt het wel want het bandje is inmiddels afgelopen en de lijn is weer vrij. Antwoordapparaat Tot voor kort had de politie geen au tomatische beantwoorder en kreeg men altijd direkt een dienstdoende wacht meester aan de lijn; 'het toestel in het bureau verbond automatisch door. Dit systeem werd verlaten toen het aantal aansluitingen werd uitgebreid. De auto maat had daarvoor een te geringe capa citeit :men moest dus wat anders. Een automaat met meer capaciteit was mo gelijk (docth kostbaar) maar men bleef dan met het nadeel zitten dat hiermee niet aille politiemensen over heel Texel kunnen worden bereikt, alléén degenen die binnen een bepaalde afstand van het bureau wonen. Men besloot daarom alle .buiten" wonende politiemannen een eigen telefoon te geven, waarheen door een automatische beantwoorder op het nummer (02220) 2644 zou worden ver wezen Daartegen rees vrij veel protest want iemand die in paniekstemming de politie wil bellen is nauwelijks in staat rustig te luisteren naar de stem op het bandje en een feit is ook dat het enkele minuten meer kost om de politie aan de lijn te krijgen. Verzuimd werd het publiek erop te wijzen dat men bij geen gehoor s nachts) na maximaal een minuut nog eens moet bellen. Aktie Terug naar ons gefingeerde ongeluk. De politieman leidt uit de melding af dat er doktershulp nodig is en waar schuwt de arts die weekenddienst heeft. Daarna gaat hij event. met assistentie naar de opgegeven plaats om het ver keer te regelen, getuigen te horen, pu bliek te weren etc. Lijkt de situatie niet ernstig, dan gaat hij direkt naar de op gegeven plaats en beoordeelt daar of een arts nodig is. (Soms ds de alarme ring zodanig dat de .politie direkt ook de ambulance waarschuwt, (met het kleine risico dat deze achteraf niet no dig blijkt) maar doorgaans is het de dokter die deze beslissing neemt, na de situatie te hebben 'beoordeeld. Hij be paalt ook of bij het transport assisten tie van een verpleegster nodig is. Het waarschuwen van ambulance-chauffeur A. A. Smidt in Den Burg geschiedt tele fonisch. Als men geen telefoon in de buurt had gehad, zou men van de mobi lofoon in de politiewagen gebruik heb ben gemaakt. Daarbij kan 's nachts niet met het politiebureau dn Den Burg wor den gesproken (dat is niet bezet) maar wel met de centrale meldkamer te Alk maar, van waaruit dan weer wordt ge telefoneerd naar de heer Smidt. De heer Smidt rukt onmiddellijk uit. Zijn vrouw waarschuwt inmiddels de verpleegster. Als zij in de route woont, wordt zij door de ambulance opgehaald; anders wordt ze met een taxi apart naar de plaats van het ongeluk gebracht. Ons gefingeerde ongeluk laat zich zeer ernstig aanzien. Bloed uit de oren; zware hoofdwond, meerdere breuken. Onmiddellijke opname in het zieken huis is nodig. Mevrouw Smidt waar schuwt dus ook TESO voor een extra boot. Ze heeft een dienstrooster van TESO en belt de daarop vermeide zie- kenwacht. Twaalf telefoontjes Deze ziekenwacht moet op zijn beurt achtereenvolgens alarmeren: een kapi tein, een stuurman, drie matrozen, een machinist, een electriciën, een olieman, de man die de fuikbrug van 't Horntje bedient, de nian die de fuikbrug in Den Helder bedient, de nachtwacht op de boot (die alvast de nodige voorbereidin gen kan treffen) en de heer A. van Bo ven te Oudeschild die met zijn busje al le opgeroepen bemanningsleden moet ophalen. Hij rijdt daartoe van Oude schild, via Den Burg naar 't Horntje want in deze drie plaatsen zijn de be manningsleden woonachtig. Niet ieder een heeft telefoon, zodat de ziekenwacht soms ook uit porren moet om de vaar- ploeg bijeen te krijgen. De twaalf tele foontjes plus het porren vergen jnin- stens een half uur. De tocht met het busje kost een minuut of tien. En als het personeel op de boot arri veert moeten de motoren minstens een minuut of vijf warm draaien voordat 'kan worden gevaren. Het zal geen verbazing wekken dat de ziekenauto met onze zwaargewonde bromfietser op dat moment al geruime tijd op de -haven staat te wachten. Ge lukkig is de ambulance van het nodige voorzien. De patiënt krijgt een infuus, zuurstof, de nodige injecties en even tueel kan ook met de hartdefibrillator worden gewerkt. Eenmaal op de boot duurt het niet langer dan 20 minuten ('de boot vaart extra 'hard en het tochtje door nachtelijk Den Helder vergt niet meer dan vijf minuten) alvorens de bromfietser in Parkzicht of Lidwina wordt afgeleverd, waar de wachtende ongevallenploeg zich over het slechtof- fer ontfermt. Twee uur Men hoeft geen pessimist te zijn om de konklusie te trékken dat tussen een ongeluk en de aankomst in het zieken huis al gauw twee uur verstrijkt bij nacht. Daar is niet zo erg veel aan te doen, maar kleine verbeteringen zijn wel denkbaar. Bij de politie zou kunnen worden te- ruggestapt naar het oude systeem waar bij demand die een ongeluk doorgeeft direkt persoonlijk te woord wordt ge staan Mogelijk weegt dit voordeel op tegen de nadelen, zoals in het begin van dit artikel omschreven. Veel tijdwinst levert dat niet op, maar het kan veel verwarring voorkomen en dat is bij het streven naar een gesmeerd systeem óók de moeite waard. Bedacht moet worden dat Texelaars na verloop van tijd wel aan het „bandje" zullen wennen, maar of dat bij toeristen odk het geval zal zijn moet worden betwijfeld. Een oplossing zou kunnen zijn het aanwijzen van een nieuw alarmnummer en wel (02220) 2066 dat nu ook voor brandmelding wordt gebruikt. Dit nummer geeft ver binding met de Texelstroom-centrale waar dag en naclht een man paraat is. Deze op zijn beurt kan dan voor politie, dolkter etc. zorgen. Wenselijk zou het zijn het alarmnummer te vervangen door een door iedereen makkelijk te onthou den nummer. 2000, 3000, 3333 of iets dergelijks. De Texelstroom-centrale zou ook over een mobilofoon moeten be schikken, zodat hij in direkt kontakt staat met de politie op de plaats van het ongeluk. Men heeft 'dan de centrale meldkamer in Alkmaar (waar bood schappen verkeerd kunnen worden be grepen omdat men niet met de Texelse situatie op de hoogte is) niet nodig. Aan het functioneren van de zieken auto valt niets te verbeteren. Op elk moment van de dag of de nacht kan worden uitgerukt Men beschikt over uitstekende medische outillage en zowel de chauffeur als de verpleegster zijn zeer vakbekwaam en geoefend. Boot Het oproepen van de bemanning van de boot moet wel anders worden gere geld. Het is voor de hand liggend dat al het in aanmeiQdng komende TESO-per- soneel van telefoon moet worden voor zien, zodat het antieke porren tot het verleden hoort. Er is weinig aan te doen dat de 12 telefoontjes heel wat tijd vra gen. TESO en gemeente meenden vorig jaar de oplosing te hebben gevonden door invoering van het toonfrequent- systeem via het iichtnet, de methode die tot grote voldoening wordt toegepast bij het oproepen van brandweer en red dingbootbemanning. De zaak was bijna rond, maar stuitte op verzet van het TESO-personeel dat weinig voelde voor de consignatieregeling die eraan was verbonden. Men zou gedurende veel van zijn vrije tijd in de buurt van het alarm kastje moeten blijven. De vergoeding daarvoor werd veel te laag gevonden. Het klimaat voor vruchtbare onderhan delingen was bovendien slecht, want het personeel was niet geraadpleegd en las over de voor de voor hen verstrek kende nieuwe regeling dn de krant. Het toonfrequentiesysteem ging niet door. Niet rouwig Aohteraf is men daar bij TESO niet rouwig om, want er kleefde een belang rijk nadeel aan. Bij het oproepen via dit systeem geven alarmkastjes in de hui zen van de 'betrokkenen een signaal, maar de ontvangst van het alarmsein kan niet bevestigd worden Als iemand door het geluid heenslaapt, blijkt dat te laat; de boot kan dan NIET varen. Telefoons, waarbij men direkt hoort of de man (komt of niet, werken veiliger. Ziekenfonds ToCh hebben nog niet alle TESO-men- sen telefoon. Directeur M. C. de Gorter vertelde ons dat TESO best voor tele foons wil zorgen en het abonnements geld wil betalen, maar die kosten moe ten dan wel worden opgeteld bij die van de extra boot. Een extra boot kost nu ƒ600,Wanneer de telefoon- en de daarmee verband houdende kosten erbij komen wordt dit bedrag bijna verdub beld. Het was de bedoeling de telefoons te plaatsen en 't sterk verhoogde tarief per 1 augustus vorig jaar te laten in gaan. Dat stuitte op ernstig bezwaar bij het Algemeen Ziekenfonds Texel, dat de kosten van de extra boot in de meeste gevallen moet vergoeden. Het ziekenfondsbestuur vond het nieuwe tarief schandalig hoog. De door TESO overgelegde berekening (waaruit onder meer bleek dat ƒ600,al veel te weinig was om de kosten te dekken) kon echter niet worden aangevochten. Het ziekenfondsbesuur was evenwel van mening dat TESO principieel verkeerd handelde. Texels Eigen Stoonboot On derneming zou de kosten voor een extra boot moeten omslaan over alle tarieven en voor de nachtelijke overtocht van de ambulance niet meer berekenen dan het normale tarief voor een personenauto. Er volgden onderhandelingen maar deze brachten geen overeenstemming. Het ziekenfonds diet TESO schriftelijk weten dat men aan 'het standpunt vast houdt. Bij TESO vindt men het nauwe lijks nodig hierop nog te reageren; men spreekt van een impasse. Het tarief van ƒ600,voor een extra boot bleef tot dusver gehandhaafd. Hoopgevend is dat het ziekenfonds- bestuur de zaken wat minder somber •inziet. Men vindt daar de houding van TESO onjuist, maar zo vertelde ons administrateur J Vlaming als TESO voet bij stuk houdt, kan het ziekenfonds moeilijk anders dan het verhoogde ta rief vergoeden. Zo stellig liet voorzitter J. P Rijkaart zicih niet uit Hij zei dat veel zal afhangen van het advies van de Ziekenfondsraad (een controlerend or gaan aan welks raadgevingen de zieken fondsen over het algemeen zijn gebon den). En dat kan elk ogenblik worden verwacht. Het ziet er naar uit dat de telefoons er zullen komen en dat betekent een stapje in de goede richting. Helicopter Wat ook de moeite waard is om te on derzoeken is de mogelijkheid van heli- coptertransport. De gemeente heeft met de marine al een regeling dat een heli copter wordt ingezet voor noodgevallen, als de boot door ijs of andere oorzaak niet zou kunnen varen. Die regeling zou kunnen worden uitgebreid. De marine heeft tegenwoordig een squadron heli copters gestationeerd op De Kooij. Bij Parkzicht is een landingsplaats en het aanwijzen van een of meer landings plaatsen op Texel is ook geen probleem. Een gedeelte van de Noordzee waar ook veel Texelse vissers komen zal het komende halfjaar voor schepen verbo den zijn In het gebied worden proefne mingen gedaan, waarbij gebruik wordt gemaakt van op de zeebodem staande meetapparatuur. Het gebied wordt be grensd door de volgende coördinaten: 62.3.15 N3.44.24 O; 52.02.28 N 3.46.12 O; 52.02.02 N 3.45.42 O; 52.02.50 N 3.43.550. Het gebied is in het Noordwestelijke deel met een markeerboei l(op 52.03.06 N en 3.44.38 O) aangegeven. Na veertig dienstjaren is emeritaat verleend aan ds. G. W. SCholte, her vormd predikant te Arum in Friesland. De heer Scholte was van 1933 tot 1938 predikant van de hervormde gemeente van Oudeschild. Zondagmiddag a.s. 14.00 uur wordt in de hervormde kerk van Arum de afscheidsdienst gehouden. OOSTEREND Aanstaande zaterdag is de zaal waarin gewoonlijk de Judo vereniging traint, bezet. Dientengevolge zullen de lessen die dag geen doorgang vinden. In verband met carnaval mogen de Texelse horecabedrijven zaterdag a.s. geopend zijn tot 2.00 uur. Deze beslis sing werd door de burgemeester geno men naar aanleiding van een verzoek van de afdeling Texel van Horeca Ne derland om i.v.m. carnaval tot 03.00 ge opend te mogen zijn. De zon komt 24 februari op om 7.38 uur en gaat onder om 18.10 uur; 27 fe bruari op om 7.32 uur en onder om 18.15 uur. Maan: 22 fdbr. N.M.; 1 maart E.K. Hoog water ter rede van Oudeschild: Vrijdag 22 februari 8 29 en 20.58 Zaterdag 23 februari 9.04 en 21.33 Zondag 24 februari 9.36 en 22.04 Maandag 25 februari 10.07 en 22.32 Dinsdag 26 februari 10.39 en 23.02 Woensdag 27 februari 11.11 en 23.31 Donderdag 28 februari 11.45 en Vrijdag 1 maart 0.04 en 12.23 Zaterdag 2 maart 0.41 en 13.06 Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water. (Oudeschild 's middags 2 uur kindermiddag voor de gehele jeugd van Texel (ƒ2,entree) 's avonds 8 uur gaat de raad van elf u voor in een groot CARNAVALSFEEST met bekende camavalsformatie. DISCOTHEEK TUM TUM (met hun carnavalsshow) Den Uyl is in den olie en Jaring is Prins Carnaval. Met zijn sterke kabinet, bestaande uit de Raad van Elf houdt hij audiëntie a.s. zaterdag in resp. 't Skiltje, 't Steigertje en De Zeven Provinciën enz. Alaaf

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1974 | | pagina 1