(fro en Twartsjexels in het harL
D
njilpveriening bij ongelukken kan
maar weinig worden versneld
TAXI
£323
vpoorbonk
i
't Skiltje
De
7 Provinciën"
't Steigertje
etten extra boot kost veel tijd
1
west nederlond
so in conjlikt
t ziekenfonds
HELMINALAAN 4-6
t
l
IVAN DER LEEf
Spaardeposito's
en spaarbiljetten
aan toonder
rente tot
Vissers moeten proefgebied
mijden
Ds. G. Scholte met emeritaat
Zaterdagmiddag geen
judotr
training
Horecabedrijven in verband
met carnaval langer open
Zon, maan en hoog water
Zaterdag a.s.
carnaval in
Scharrendam
jj
122 FEBRUARI 1974
87e JAARGANG No. 8853
H X E LS E^'C .Oil RANT
B.V. v/h Langeveld De RoolJ
Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den
1 (02220) 2741, 's avonds (02220) 2403
Verschijnt dinsdags en vrijdags
Postgiro 652. Abonnementsprijs f7,25 p. kw.
50 cent Incasso; los 30 cent
Bank: Amrobank, Ned. M£d. Bank, Rabobank
Advert. 27 ct. p. mm. excl. 4% BTW
nand op Texel als gevolg van
ongeluk met spoed naar het
us in Den Helder moet worden
t geeft dat overdag, zeker op
eekse dagen, geen enkel pro
ds het geval snel wordt ge-
de politie (tel. 02220-2644)
B latiënt al heel kort daarna in
enhuisbed, sneller dan in me
te ttad. 's Nachts is het moei-
mt in dat geval moet een ex-
in de vaart worden gebracht
i vrij veel tijd is gemoeid. De
ijd is het alarmeringssysteem
sansluitende vervoer van de
>r ambulance en boot volop
sie. Aanleiding zijn enkele on-
i waarbij de indruk werd ge
er heel wat aan het systeem
t. Nog onlangs schreven be-
van 't Horntje en bij het zie-
>er betrokkenen een brief aan
ester Sprenger waarin zij
n over zowel het functioneren
ilarmeringssysteem als de lan-
'ie verstreek voordat de extra
haven verliet. (Het geval van
ig gewonde heer N. Roeper),
voord op deze brief is inmid-
J !ed en zal de betrokkenen een
gen bereiken.
ilarmeringssysteem valt wel
rbeteren al moet men zidh daar
grote voorstelling van maken.
Ins de gang van zaken bij een
de revue passeren aan do
een voorbeeld.
Politie geeft geen gehoor
'kruising Pontweg-Schumakers-
De Koog wordt een jeugdige
ser door een automobilist aan-
Het is half twee in de nacht
rdag op zondag. Na enige tijd
een andere weggebruiker. Hij
>e\vusteloze en bloedende jon-
ggen, loopt naar het didhtstbij-
ïs, maakt de mensen daar wak-
•lt de politie dn Den Burg. Daar
|j via de automatische beant-
te horen dat het bureau niet
[en dat men een bepaald num-
draaien.
m ook zijn dat hij niets hoort
hetzelfde moment een ander
het ongeluk passeerde en in de
verkeert dat er nog niet voor
'dt gezorgd) ook bezig is de po-
ZATERDAG
Parodist
en discotheek
litie te bellen. Want de automatische
beantwoorder van de politie werkt
slechts op één van de twee lijnen.
De man in kwestie wordt zenuwachtig
en gaat de politie in De Koog bellen
(die 'misschien niet thuis is) of een wil
lekeurige arts (die misschien ook niet
bereikbaar is). Of hij blijft kalm en
probeert na een minuut de politie in
Den Burg opnieuw te belten. Dan lukt
het wel want het bandje is inmiddels
afgelopen en de lijn is weer vrij.
Antwoordapparaat
Tot voor kort had de politie geen au
tomatische beantwoorder en kreeg men
altijd direkt een dienstdoende wacht
meester aan de lijn; 'het toestel in het
bureau verbond automatisch door. Dit
systeem werd verlaten toen het aantal
aansluitingen werd uitgebreid. De auto
maat had daarvoor een te geringe capa
citeit :men moest dus wat anders. Een
automaat met meer capaciteit was mo
gelijk (docth kostbaar) maar men bleef
dan met het nadeel zitten dat hiermee
niet aille politiemensen over heel Texel
kunnen worden bereikt, alléén degenen
die binnen een bepaalde afstand van het
bureau wonen. Men besloot daarom alle
.buiten" wonende politiemannen een
eigen telefoon te geven, waarheen door
een automatische beantwoorder op het
nummer (02220) 2644 zou worden ver
wezen Daartegen rees vrij veel protest
want iemand die in paniekstemming de
politie wil bellen is nauwelijks in staat
rustig te luisteren naar de stem op het
bandje en een feit is ook dat het enkele
minuten meer kost om de politie aan de
lijn te krijgen.
Verzuimd werd het publiek erop te
wijzen dat men bij geen gehoor s
nachts) na maximaal een minuut nog
eens moet bellen.
Aktie
Terug naar ons gefingeerde ongeluk.
De politieman leidt uit de melding af
dat er doktershulp nodig is en waar
schuwt de arts die weekenddienst heeft.
Daarna gaat hij event. met assistentie
naar de opgegeven plaats om het ver
keer te regelen, getuigen te horen, pu
bliek te weren etc. Lijkt de situatie niet
ernstig, dan gaat hij direkt naar de op
gegeven plaats en beoordeelt daar of
een arts nodig is. (Soms ds de alarme
ring zodanig dat de .politie direkt ook
de ambulance waarschuwt, (met het
kleine risico dat deze achteraf niet no
dig blijkt) maar doorgaans is het de
dokter die deze beslissing neemt, na de
situatie te hebben 'beoordeeld. Hij be
paalt ook of bij het transport assisten
tie van een verpleegster nodig is. Het
waarschuwen van ambulance-chauffeur
A. A. Smidt in Den Burg geschiedt tele
fonisch. Als men geen telefoon in de
buurt had gehad, zou men van de mobi
lofoon in de politiewagen gebruik heb
ben gemaakt. Daarbij kan 's nachts niet
met het politiebureau dn Den Burg wor
den gesproken (dat is niet bezet) maar
wel met de centrale meldkamer te Alk
maar, van waaruit dan weer wordt ge
telefoneerd naar de heer Smidt.
De heer Smidt rukt onmiddellijk uit.
Zijn vrouw waarschuwt inmiddels de
verpleegster. Als zij in de route woont,
wordt zij door de ambulance opgehaald;
anders wordt ze met een taxi apart naar
de plaats van het ongeluk gebracht.
Ons gefingeerde ongeluk laat zich
zeer ernstig aanzien. Bloed uit de oren;
zware hoofdwond, meerdere breuken.
Onmiddellijke opname in het zieken
huis is nodig. Mevrouw Smidt waar
schuwt dus ook TESO voor een extra
boot. Ze heeft een dienstrooster van
TESO en belt de daarop vermeide zie-
kenwacht.
Twaalf telefoontjes
Deze ziekenwacht moet op zijn beurt
achtereenvolgens alarmeren: een kapi
tein, een stuurman, drie matrozen, een
machinist, een electriciën, een olieman,
de man die de fuikbrug van 't Horntje
bedient, de nian die de fuikbrug in Den
Helder bedient, de nachtwacht op de
boot (die alvast de nodige voorbereidin
gen kan treffen) en de heer A. van Bo
ven te Oudeschild die met zijn busje al
le opgeroepen bemanningsleden moet
ophalen. Hij rijdt daartoe van Oude
schild, via Den Burg naar 't Horntje
want in deze drie plaatsen zijn de be
manningsleden woonachtig. Niet ieder
een heeft telefoon, zodat de ziekenwacht
soms ook uit porren moet om de vaar-
ploeg bijeen te krijgen. De twaalf tele
foontjes plus het porren vergen jnin-
stens een half uur. De tocht met het
busje kost een minuut of tien.
En als het personeel op de boot arri
veert moeten de motoren minstens een
minuut of vijf warm draaien voordat
'kan worden gevaren.
Het zal geen verbazing wekken dat
de ziekenauto met onze zwaargewonde
bromfietser op dat moment al geruime
tijd op de -haven staat te wachten. Ge
lukkig is de ambulance van het nodige
voorzien. De patiënt krijgt een infuus,
zuurstof, de nodige injecties en even
tueel kan ook met de hartdefibrillator
worden gewerkt. Eenmaal op de boot
duurt het niet langer dan 20 minuten
('de boot vaart extra 'hard en het tochtje
door nachtelijk Den Helder vergt niet
meer dan vijf minuten) alvorens de
bromfietser in Parkzicht of Lidwina
wordt afgeleverd, waar de wachtende
ongevallenploeg zich over het slechtof-
fer ontfermt.
Twee uur
Men hoeft geen pessimist te zijn om
de konklusie te trékken dat tussen een
ongeluk en de aankomst in het zieken
huis al gauw twee uur verstrijkt bij
nacht. Daar is niet zo erg veel aan te
doen, maar kleine verbeteringen zijn
wel denkbaar.
Bij de politie zou kunnen worden te-
ruggestapt naar het oude systeem waar
bij demand die een ongeluk doorgeeft
direkt persoonlijk te woord wordt ge
staan Mogelijk weegt dit voordeel op
tegen de nadelen, zoals in het begin van
dit artikel omschreven. Veel tijdwinst
levert dat niet op, maar het kan veel
verwarring voorkomen en dat is bij het
streven naar een gesmeerd systeem óók
de moeite waard. Bedacht moet worden
dat Texelaars na verloop van tijd wel
aan het „bandje" zullen wennen, maar
of dat bij toeristen odk het geval zal zijn
moet worden betwijfeld. Een oplossing
zou kunnen zijn het aanwijzen van een
nieuw alarmnummer en wel (02220)
2066 dat nu ook voor brandmelding
wordt gebruikt. Dit nummer geeft ver
binding met de Texelstroom-centrale
waar dag en naclht een man paraat is.
Deze op zijn beurt kan dan voor politie,
dolkter etc. zorgen. Wenselijk zou het
zijn het alarmnummer te vervangen door
een door iedereen makkelijk te onthou
den nummer. 2000, 3000, 3333 of iets
dergelijks. De Texelstroom-centrale zou
ook over een mobilofoon moeten be
schikken, zodat hij in direkt kontakt
staat met de politie op de plaats van het
ongeluk. Men heeft 'dan de centrale
meldkamer in Alkmaar (waar bood
schappen verkeerd kunnen worden be
grepen omdat men niet met de Texelse
situatie op de hoogte is) niet nodig.
Aan het functioneren van de zieken
auto valt niets te verbeteren. Op elk
moment van de dag of de nacht kan
worden uitgerukt Men beschikt over
uitstekende medische outillage en zowel
de chauffeur als de verpleegster zijn
zeer vakbekwaam en geoefend.
Boot
Het oproepen van de bemanning van
de boot moet wel anders worden gere
geld. Het is voor de hand liggend dat al
het in aanmeiQdng komende TESO-per-
soneel van telefoon moet worden voor
zien, zodat het antieke porren tot het
verleden hoort. Er is weinig aan te doen
dat de 12 telefoontjes heel wat tijd vra
gen. TESO en gemeente meenden vorig
jaar de oplosing te hebben gevonden
door invoering van het toonfrequent-
systeem via het iichtnet, de methode die
tot grote voldoening wordt toegepast
bij het oproepen van brandweer en red
dingbootbemanning. De zaak was bijna
rond, maar stuitte op verzet van het
TESO-personeel dat weinig voelde voor
de consignatieregeling die eraan was
verbonden. Men zou gedurende veel van
zijn vrije tijd in de buurt van het alarm
kastje moeten blijven. De vergoeding
daarvoor werd veel te laag gevonden.
Het klimaat voor vruchtbare onderhan
delingen was bovendien slecht, want
het personeel was niet geraadpleegd en
las over de voor de voor hen verstrek
kende nieuwe regeling dn de krant. Het
toonfrequentiesysteem ging niet door.
Niet rouwig
Aohteraf is men daar bij TESO niet
rouwig om, want er kleefde een belang
rijk nadeel aan. Bij het oproepen via dit
systeem geven alarmkastjes in de hui
zen van de 'betrokkenen een signaal,
maar de ontvangst van het alarmsein
kan niet bevestigd worden Als iemand
door het geluid heenslaapt, blijkt dat
te laat; de boot kan dan NIET varen.
Telefoons, waarbij men direkt hoort of
de man (komt of niet, werken veiliger.
Ziekenfonds
ToCh hebben nog niet alle TESO-men-
sen telefoon. Directeur M. C. de Gorter
vertelde ons dat TESO best voor tele
foons wil zorgen en het abonnements
geld wil betalen, maar die kosten moe
ten dan wel worden opgeteld bij die
van de extra boot. Een extra boot kost
nu ƒ600,Wanneer de telefoon- en de
daarmee verband houdende kosten erbij
komen wordt dit bedrag bijna verdub
beld. Het was de bedoeling de telefoons
te plaatsen en 't sterk verhoogde tarief
per 1 augustus vorig jaar te laten in
gaan. Dat stuitte op ernstig bezwaar bij
het Algemeen Ziekenfonds Texel, dat de
kosten van de extra boot in de meeste
gevallen moet vergoeden.
Het ziekenfondsbestuur vond het
nieuwe tarief schandalig hoog. De door
TESO overgelegde berekening (waaruit
onder meer bleek dat ƒ600,al veel te
weinig was om de kosten te dekken) kon
echter niet worden aangevochten. Het
ziekenfondsbesuur was evenwel van
mening dat TESO principieel verkeerd
handelde. Texels Eigen Stoonboot On
derneming zou de kosten voor een extra
boot moeten omslaan over alle tarieven
en voor de nachtelijke overtocht van de
ambulance niet meer berekenen dan het
normale tarief voor een personenauto.
Er volgden onderhandelingen maar
deze brachten geen overeenstemming.
Het ziekenfonds diet TESO schriftelijk
weten dat men aan 'het standpunt vast
houdt. Bij TESO vindt men het nauwe
lijks nodig hierop nog te reageren; men
spreekt van een impasse. Het tarief van
ƒ600,voor een extra boot bleef tot
dusver gehandhaafd.
Hoopgevend is dat het ziekenfonds-
bestuur de zaken wat minder somber
•inziet. Men vindt daar de houding van
TESO onjuist, maar zo vertelde ons
administrateur J Vlaming als TESO
voet bij stuk houdt, kan het ziekenfonds
moeilijk anders dan het verhoogde ta
rief vergoeden. Zo stellig liet voorzitter
J. P Rijkaart zicih niet uit Hij zei dat
veel zal afhangen van het advies van de
Ziekenfondsraad (een controlerend or
gaan aan welks raadgevingen de zieken
fondsen over het algemeen zijn gebon
den). En dat kan elk ogenblik worden
verwacht.
Het ziet er naar uit dat de telefoons
er zullen komen en dat betekent een
stapje in de goede richting.
Helicopter
Wat ook de moeite waard is om te on
derzoeken is de mogelijkheid van heli-
coptertransport. De gemeente heeft met
de marine al een regeling dat een heli
copter wordt ingezet voor noodgevallen,
als de boot door ijs of andere oorzaak
niet zou kunnen varen. Die regeling zou
kunnen worden uitgebreid. De marine
heeft tegenwoordig een squadron heli
copters gestationeerd op De Kooij. Bij
Parkzicht is een landingsplaats en het
aanwijzen van een of meer landings
plaatsen op Texel is ook geen probleem.
Een gedeelte van de Noordzee waar
ook veel Texelse vissers komen zal het
komende halfjaar voor schepen verbo
den zijn In het gebied worden proefne
mingen gedaan, waarbij gebruik wordt
gemaakt van op de zeebodem staande
meetapparatuur. Het gebied wordt be
grensd door de volgende coördinaten:
62.3.15 N3.44.24 O; 52.02.28 N 3.46.12 O;
52.02.02 N 3.45.42 O; 52.02.50 N 3.43.550.
Het gebied is in het Noordwestelijke
deel met een markeerboei l(op 52.03.06 N
en 3.44.38 O) aangegeven.
Na veertig dienstjaren is emeritaat
verleend aan ds. G. W. SCholte, her
vormd predikant te Arum in Friesland.
De heer Scholte was van 1933 tot 1938
predikant van de hervormde gemeente
van Oudeschild. Zondagmiddag a.s.
14.00 uur wordt in de hervormde kerk
van Arum de afscheidsdienst gehouden.
OOSTEREND Aanstaande zaterdag
is de zaal waarin gewoonlijk de Judo
vereniging traint, bezet. Dientengevolge
zullen de lessen die dag geen doorgang
vinden.
In verband met carnaval mogen de
Texelse horecabedrijven zaterdag a.s.
geopend zijn tot 2.00 uur. Deze beslis
sing werd door de burgemeester geno
men naar aanleiding van een verzoek
van de afdeling Texel van Horeca Ne
derland om i.v.m. carnaval tot 03.00 ge
opend te mogen zijn.
De zon komt 24 februari op om 7.38
uur en gaat onder om 18.10 uur; 27 fe
bruari op om 7.32 uur en onder om 18.15
uur.
Maan: 22 fdbr. N.M.; 1 maart E.K.
Hoog water ter rede van Oudeschild:
Vrijdag 22 februari 8 29 en 20.58
Zaterdag 23 februari 9.04 en 21.33
Zondag 24 februari 9.36 en 22.04
Maandag 25 februari 10.07 en 22.32
Dinsdag 26 februari 10.39 en 23.02
Woensdag 27 februari 11.11 en 23.31
Donderdag 28 februari 11.45 en
Vrijdag 1 maart 0.04 en 12.23
Zaterdag 2 maart 0.41 en 13.06
Aan het strand is het ongeveer een
uur eerder hoog water.
(Oudeschild
's middags 2 uur
kindermiddag voor de gehele
jeugd van Texel
(ƒ2,entree)
's avonds 8 uur
gaat de raad van elf u voor
in een groot
CARNAVALSFEEST
met bekende camavalsformatie.
DISCOTHEEK TUM TUM
(met hun carnavalsshow)
Den Uyl is in den olie
en Jaring is Prins Carnaval.
Met zijn sterke kabinet,
bestaande uit de Raad van Elf
houdt hij audiëntie a.s. zaterdag
in resp. 't Skiltje, 't Steigertje en
De Zeven Provinciën enz.
Alaaf