J
Kartingbaan verbeterd
Texel draait de klok terug
groen-zwart
Zondag gaat het weer heet
toe bij oosterend
MMil®
HarliDger Courant
jmmmi
W'Ssm?..
Geslaagden Muziekschool
Texel
Utrechter aangehouden
Doorgereden na aanrijding
ANWB reageert op
gemeentelijke Brief
Bel bij brand 2066
Man maakt val van 5 metf
J. van Wol l eren 25 jaar
bij het onderwijs
glgglJpia
OEKtt
Sto^HITiW
fM-.i
In de Harlinger Courant van dinsdag 9 juli wordt in de rubriek „In vogel-
Ij vlucht" commentaar geleverd op het onlangs door de gemeenteraad genomen
besluit, het sluitingsuur van de horecabedrijven bij wijze van proef vrij te
laten. Het nieuwsblad voor het Friese Waddengebied zegt hierover het volgen
de:
De kartingbaan, gelegen aan de Akenbuurtsweg (kruising 10 van de Pont-
weg), heeft een grondige herstelbeurt ondergaan. Voorheen was de baan afgezet
door middel van autobanden en strobalen op een grote asfaltvlakte. Voor de
rijders, en speciaal de meer geoefende rijders die grotere snelheden uit de
skelters halen, was dit geen prettige zaak. Voor de aanvang van het seizoen
heeft men hier dan ook verandering in gebracht. De baan is als het ware uit
gegraven: al het asfalt buiten de baan is weggehaald. De 10 jaar oude baan ligt
er nu mooier bij dan ooit; het 304 meter lange parcours is geheel omzoomd door
gras.
De NV Karting wil graag nog een
aantal voorzieningen bij de skelterbaan
aanbrengen, maar het loskomen van
toestemmingen hiervoor gaat langzaam.
Het zit er niet in dat aan de Aken
buurtsweg binnen afzienbare tijd een
volwaardig pretpark verrijst.
De liefhebbers kunnen zich op de be
staande baan echter al uitstekend ver
maken. De 98 cc skelters halen snelhe
den tussen 45 en 50 kilometer per uur,
hoewel degenen die voor het eerst in
zo'n wagentje stappen, die snelheid niet
aandurven. Uw verslaggever had de
eerste de beste ronde al een aanrijding
en kwam buiten de baan terecht (ge
lukkig zonder nare gevolgen), zodat hij
het verder kalm aan deed.
De skelters voldoen aan alle eisen
van veiligheid Bovendien zijn de huur
ders verplicht een helm op te zetten.
Het huren van een skelter kost ƒ4,
per 4 minuten; voor 11 minuten betaalt
men 9,50.
Van geheel andere aard is het race-
In de laatste schoolweek hebben een
groot aantal leerlingen van de Texelse
Muziekschool een instumentaal examen
gedaan. De vorderingen worden hierbij
aangegeven door graden van A tot en
met D. De commissie bestond uit mevr.
Cadée; mevr. Beumkes; J. Visser; R. v.
d. Wulp; F. Kassenaar als leerkrachten
en de heren Wassink en Heertjes als
aste commissieleden, de heren P. Bakker
en J. Ran als leden van de commissie
van Toezicht op de Muziekschool.
Geslaagd zijn:
Graad A
werk dat de toeschouwers zondagoch
tend voorgeschoteld krijgen In speciale
skelters, waarmee snelheden van 120
kilometer per uur kunnen worden be
reikt, raast men de baan af in 21 se
conden. Vrijwel elke zondagochtend oe
fenen de trotse bezitters van deze snel
heidsvreters. Publiek is dan altijd wel
kom. Voor kleine kinderen is er naast
de echte kartingbaan een klein circuit
met elektrische wagentjes aangelegd.
„Zoals alles wat in Amerika gebeurt
enige tijd later ook naar Europa over
waait zou men kunnen zeggen, dat alles
wat op Texel gebeurt enige tijd later
ook op de andere Waddeneilanden aan
de orde komt. Daarom nu maar even
het bericht, dat de Texelse raad het be
sluit heeft genomen bij wijze van proef
tot 1 oktober het sluitingsuur voor ho
recabedrijven af te schaffen. Het is voor
Nederland een uniek besluit. De Texel
se politie had geen bezwaar tegen de
proef. Omdat er van verwacht mag
worden, dat het naar huis gaan na het
bezoek aan de horecabedrijven nu meer
verspreid over de gehele nacht gebeurt.
Anderzijds waren er van de zijde der
bevolking zelf wèl grote bezwaren, om
dat het dronkenmanslawaai nu de ge
hele nacht kan voortduren. Een twijfel-
punt was aanvankelijk of nu ook de ge
hele nacht door in de horecabedrijven
muziek ten gehore mocht worden ge
bracht. Dat mag echter niet. Het ten
gehore brengen van muziek blijft aan
vergunning verbonden.
Op zichzelf is er wat voor te zeggen,
dat volwassen mensen zelf mogen be
palen hoe lang ze in een cafe of bar wil
len zitten. Als ze zich thuis willen be
zatten mag dat ook.
Anderzijds kan men er begrip voor
hebben, dat er 's nachts in bewoonde
centra ook een zekere rust moet heer
sen. Ieder heeft zijn slaap nodig en de
een moet zich een beetje naar de ander
richten. Een verzoek om 's nachts stilte
en rust te bewaren is dus volstrekt re
delijk. Voldoet men er niet aan dan is
het logisch dat het dan met behulp van
de wet mag worden afgedwongen.
Eleine van der Bijl, Judith Hoogendijk;
Martine Krijnen; Menno Keijser, Lydi?»
Pastoor, Jeanette Stapersma. Dirk van
Tatenhove, Teddy Slik, Marlia Ooster
hof, Petra Eelman, Siem Jan Kooy,
Gerrie Festen, Wilfned van Tatenhove,
Harry Schilling, Edwin Witte, Petra
Bakker, Mare Bakker, René Bakker,
Peter Bakker, Aad Kiljan, Sjoukje de
Boer, Cees Goslinga, Frans Hopman,
Peter Bas, Nanning Kikkert, Dick Ro-
zeboom, Anita Kiljan, Ilse van Heer-
waarden, Thea Bakker, Cor Bremer.
Wilma Trap, Hans Timmer, Anke Hooij-
berg, Hettie Boogaard, Carla de Grave,
Inge Keijser, Saskia de Veij, Merleen
Visser, Jan Eelman, Yvonne Bruining,
Bertina Rab, Netty Slot, Saskia de Wil
de, Loes Bakker, Marja Witte, Renske
van IJsseldijk, Yvonne de Lussanet en
Leendert Roeper.
Graad B
Marinka van Dijk, Dick de Lugt, Wil
fred van Tatenhove, Frans Bakker, In-
grid Bakker, Jaqueline Bakker, Peter
Boerhorst, Lida Barhorst, Grieta Com-
bé, George Barhorst, Marten Zegel, Ve-
rina Smit, Chris Pastoor en Jolanda van
Tunen.
Graad C
Theo Bakker, Frank de Grave, Wilhel
mus Barnard en Marjolein Stam
Graad D
Victor Tijssen, Ria van Opstal en Ria
Vlaming.
De volgende leerlingen zijn geslaagd
voor de solfège- en amv-examens:
Solfège
Anneke Bakker, Piet Bakker, Theo
Bakker, Frans Bakker, Margreet Bas,
Hennie Festen, Saskia Fonds en Janine
Vlas.
Amv-examens
Oosterend:
Marrigje Barnard, Cor Bremer, Dory
Broekman, Linda Eelman, Jan Eelman,
Nicole Kalk, Inge Keijser, Leendert
Roeper, Hans Timmer, Wilma Trap,
Maarten van Velthuysen, Pieter Jan
Na de perikelen met de gemeente
over de vermakelijkheidsbelasting is er
geen vuiltje meer aan de lucht voor de
organisatoren van de jaarlijkse auto
cross bij Oosterend. Ook dit jaar komen
er twee evenementen, waarvan de eer
ste op 14 juli, komende zondag. Men
kan opnieuw gebruik maken van het
terrein aan de Genteweg. De reklame-
campagne is al geruime tijd terug van
start gegaan, zodat gehoopt wordt op
een grote belangstelling, begunstigd
door goed weer en de maximale inzet
van de (talrijke) deelnemers.
Het veld is dit jaar groter dan ooit.
Voor de eigenlijke cross hebben 45
Texelse waaghalzen ingeschreven. Van
af 14.00 uur zullen zij elkaar bekampen
op een terrein dat langzamerhand on
begaanbaar zal worden, zodat het uiter
ste gevergd zal worden van wagen en
bestuurder. De eerste mange zal bestaan
uit 8 ronden, de herkansing gaat even
eens over 8 ronden. De halve finale gaat
van der Vis, Marleen Visser, Annie Vla
ming, Johnnie Vlaming en Piëta van der
Vis.
Den Burg:
Marion van Arnhem, Marjan Rijkers,
Hans Bakker, Lilianne Bakker, Petra
Bakker, Sandra Grootjen, Hettie Boog
aard, Melchior Tijssen, Miranda Luiken,
Lia Eelman, Saskia de Veij, Carla de
Grave, Klaas Jan Modder, Erica Rutten,
Ans Schellinger, Sieb van der Vis, Bert
Witte, Isabelle de Wit, Marja Witte,
Margriet Barhorst, Yvonne Bruining,
Menno Dijkstra, Ricardo van den Berg,
Frouwke Eeliman, Cees Goslinga, Anke
Hooijberg, Frederique Bakker, Marleen
Kuip, Netty Slot, Anke van Trigt, Ger
rie Festen, Pieter Jan Kooger, Petra
van der Vis, Henriëtte van de Werken,
Saskia de Wilde, Renske van IJsseldijk
en Lida Zegel.
De Koog:
Ingrid Calkoen, Petra van der Slikke,
Annelies Groenhof, Carolien Eelman en
Astrid Koorn.
over 10 ronden en de finale over 12.
Dit jaar heeft men geen dames-cross
georganiseerd. Wel is er in de pauze
een „kever-cross". In oude volkswagens
van het model „kever" wordt een wed
strijd gereden over 25 ronden. Hieraan
kunnen dames en heren meedoen.
Het evenement duurt ongeveer 3%
uur. De toegang bedraagt voor volwas
senen ƒ5,en voor kinderen tot 12 jaar
2,50. De tweede cross wordt gehouden
op 4 augustus.
Bij een verkeerscontrole is de 23-
jange verwarmingsmonteur W.V. uit
Utrecht aangehouden en op verzoek van
de politie van Utrecht uitgeleverd in
verband met een daar gepleegde dief
stal.
COR ELLEN VOND KNMI-BOEI
OOSTEREND Voor de heer
Cur Ellen had de zondagochtendstond
goud in de mond. Wandelend langs
het strand vond hij namelijk bij paal
23 een zeemijngrote golfmeetboei van
het KNMI. Door ervaring wijs ge
worden wist Ellen dat op dergelijke
vondsten een premie staat. Hij belde
het KNMI dan ook direkt op, na van
de boei een plastic naambordje te
hebben gesloopt, als bewijsstuk dat hij
de eerlijke vmder was. De bontge
kleurde en van antenne voorziene boei
bleek bij If muiden te hebben gelegen
en op 18 februari te zijn losgeslagen.
De premie bedroeg vijftig gulden Ter
herinnering aan zijn vondst mocht de
heer Ellen het bordje houden, met het
telefoonnummer van het KNMI, voor
het geval dat
Zo is dat in het verleden gegaan en op
Texel draait men de klok nu weer te
rug. Ieder vrij laten in de overtuiging,
of minstens de hoop, dat de vrijgelate
nen dat niet zullen belonen met het
aandoen van overlast aan anderen
Er zijn nog te weinig ervaringen op
Texel om nu reeds met afgeronde me
ningen te kunnen komen. Veel zaken
sloten toch op de tijd die voorheen ver
plicht was omdat hun muziekvergun-
ning dan ook stopte. Anderen sloten
omdat ze wegens personeelsgebrek
moeilijk de gehele nacht open konden
blijven.
In enkele zaken ging men inderdaad
aanmerkelijk langer door. Opvallend
daarbij was, lezen we in de Texelse
Courant, dat het vooral de Texelaars
zelf waren, die van de verruimde moge
lijkheden gebruik maakten. Ook was de
indruk, dat het overwegend jongeren
waren, die langer blijven hangen. Om-
zetvermeerdering heeft men in eerste
instantie nog niet kunnen constateren.
Taxibedrijven waren enerzijds blij, dat
er nu geen bepaald spitsuur meer was,
maar hadden er anderzijds wel enige
moeilijkheid mee nu de gehele nacht
paraat te moeten zijn. Bij enkele hotels
langs de Pontweg had de spreiding
overlast tot gevolg. De gasten hadden
klachten over het nachtelijke lawaai en
er was sprake van enkele vernielingen.
Misschien, als het dan toch in hoofd
zaak de Texelaars zelf zijn, die van het
langer openblijven der horecabedrijven
profiteren, kan men na de proef de zaak
beter omdraaien. Van oktober tot en
met april geen voorgeschreven slui
tingstijd en van 1 mei tot en met sep
tember alles uiterlijk 1 uur gesloten.
Mogelijk zijn dan wel alle partijen
tevreden!"
Woensdagavond is een voor de water-
fabriek geparkeerde Opel Kadett aan
gereden en daarbij flink beschadigd. De
politie is op zoek naar de dader.
DEN HAAG De Koninklijke Ne
derlandse Toeristenbond ANWB heeft
gereageerd op de gemeentelijke kritiek
naar aanleiding van een brochure van
ANWB, Landelijke Vereniging tot Be
houd van de Waddenzee en Stichting
Natuur en Milieu. Het rapport „Recrea
tie en Natuurbehoud" ontlokte het ge
meentebestuur onder andere de volgen
de opmerking: „Het is de gemeenteraad
en ons opgevallen, en ongetwijfeld zal
een groot deel van de Texelse bevolking
eenzelfde standpunt innemen, dat de
uitgevers, alvorens hun gedachten in de
openbaarheid te brengen, niet de moeite
hebben genomen de bewoners van dit
•bied heeft uiteraard veel meer dan een
gebied te raadplegen. Het Waddenge-
plaatselijke betekenis en daarover mo
gen ook de niet bewoners een stand
punt innemen. Wanneer zij dit echter in
de openbaarheid brengen, juist onder
uw auspiciën, zonder de bewoners,
waaronder ongetwijfeld een groot aan
tal leden van uw bond, te horen, dan
beschouwen wij dit als een bedenkelijke
zaak, waarvoor weinig of geen waarde
ring kan worden opgebracht".
De ANWB antwoord dat men wel de
gelijk contact heeft opgenomen met ver
schillende organisaties en personen, zo
als de burgemeester, de heer M. Mantje
van Staatsbosbeheer, VVV-directeur J.
Dekker, de heer De Gorter van de
TESO, Aktiegroep Tessel Forever,
Werkgroep Landschapszorg Texel (A J.
Dijksen) en de heer A. J. Binsbergen
van de Vereniging Vriendenkring
Texel.
Bovendien stelt de ANWB dat het
doel van de brochure niet was door
middel van weergave van een aantal
onder de bevolking levende meningen
een „objectief" standpunt naar voren te
brengen. Het was veeleer de bedoeling
gespreksstof aan te dragen door de me
ningen van de drie samenstellende orga
nisaties in één rapport te publiceren.
„De ANWB meent ten opzichte van
zijn leden, waaronder velen die regel
matig het Waddengebied bezoeken en
daar ook in de toekomst van willen blij
ven genieten, de plicht hebben om, in
dien hij verontrust is over een aantal
ontwikkelingen in een zo belangrijk
natuur- en recreatiegebied als de Wad
den zijn mening daarover ter discussie
naar voren te moeten brengen. Wij be
treuren het dan ook dat u (nog) niet kon
ingaan op de inhoud van de brochure".
De ANWB hoopt dat na haar brief de
nadruk zal komen te liggen op de in
houd van het rapport en niet op de tot
standkoming en de presentatie.
Bij brand altijd bellen: (02220) 2066.
Dit geldt voor alle dorpen, zowel over
dag als 's nachts.
VERSLETEN KABEL
Texel is maandag met de neus op de j ier
ten gedrukt, liet isolement van het eik
was vrijwel volledig toen de brug bij
Horntje gedurende 7 uur alleen voor v,
gangers te gebruiken was. De reakties
deze situatie waren verdeeld. Onderriem f
en marktkooplui moesten haai gelaten
der gaan; auto- en toeristenhaters maak
een gelukkige tijd door.
Het hele gevat hield een belangrijke t
gei wijzing in; hoe belangrijk is de veil
ding met het vasteland voor de gemeensd
en voor bet toerismeNa een dergelijk
val wil een bepaalde groep liefst on midi el
lijk zien dat de verbinding veiliger ww 0
gesteld met extra bruggen en schepen[r,
deren zijn al geruime tijd van mening H<
de veerdienst uitstekend geschikt is om
rem op de autovloed te dienen.
Wie om meer boten en bruggen vra ;c
gaat voorbij aan het feit dat daarmee een r.
grotere antostroom wordt aangetrokken
als tot nu toe overal in Nederland bij den d(
leg van nieuwe en bredere wegen is
illnstreerd). Wie van de veerdienst een t
wil maken is weinig realistisch zolang
geen behoorlijke opvangmogelijkheden
het eiland aanwezig zijn.
De werkelijke oorzaak van de stagm
van maandag was niet de versleten kak
maar het veel te intensieve gebruik dat vo
al de laatste jaren van de veerdienst wot
gemaakt. Uitbreiding van de TESO w.
dan ook minder gezien worden als bevti
ging van de dienst, dan wel als een got
keuring geven aan de ontwikkeling wast
Texel in bezit is en wordt genomen dooi
auto's Als de komende tijd geen verbeten
gen of uitbreidingen worden aangebm
dienen opvangmogelijkheden voor toerisl
met veel bagage en kleine kinderen te m
den gerealiseerd.
Een bijna gebroken kabel wees maanl
naar een hijzonder belangrijke keuze ws
voor Texel is komen te staan. T E.
Bij meetwerkzaamheden op het plat
dak van, het in aanbouw zijnde Texe
Museum nabij de Californiëweg, de
de 32-jarige dakbedekker S. van d
Meulen uit Leeuwarden een stap te v
naar achteren en maakte een val v;
vijf meter. De man kwam in het mul
zand terecht Daaraan is het te dankt
dat de man slechts met een gebroki
sleutelbeen moest worden opgenomi
in het ziekenhuis. Weliswaar wordt vt
moed, dat de dakbedekker bij de 1
ook enkele ribben gebroken heeft, or
dat hij klaagde over inwendige pijn. I
man werkte voor de firma Cekadak u
Maassluis.
V' gUj
DEN HOORN Hoofdonderwijze
van de Jan Drijverschool te Den Hoon
de heer J. van Wolferen vierde vrijda
het zilveren jubileum van zijn ondei
wijzerschap. Tevens ter gelegen
heid van mevrouw K. Hopmal
Kempenaar, die na zes
afscheid nam als onderwijzeres van
eerste en tweede klas, werd op de speel
weide een groot feest voor de kindetf
georganiseerd, met als hoogtepunt
massaal barbecuefestijn. Ook Mr. W.
Sprenger was aanwezig en sprak zij
waardering voor het werk van de jubi
laris uit. Vervolgens overhandigde
de heer Van Wolferen een cadeau
der couvert. Het gebeuren werd afge
sloten met een wedstrijd, waarbij
jeugd ballonnen met naamkaartje aai
de straffe zuidwesten wind toev<
trouwde.
jai
'.H
09
In het komend schooljaar wordö
eerste en tweede klas gesplitst. Derhal
ve zal mevrouw Hopman worden opge
volgd door twee personen, te weten me
vrouw J. Plattel-Commandeur en me
vrouw N Drijver-Agter.