Toeristen maken kennis met wel en wee van de visserij 'X 27 en TX 88 dagelijks bij goed weer de Waddenzee op De TX 21 stoomt naar een ander stekkie rende invloed uit; er wordt hard ge werkt en ziekteverzuim is er nauwe lijks. De vissers beschouwen het maat schapscontract als de belangrijkste pei ler van de visserij en ontsteken dan ook in grote woede als van regeringswege wordt getracht CAO-achtige toestanden in het leven te roepen. Dat heeft oud minister Roolvink onder andere onder vonden toen hij de opvarenden van de kotters onder de ziekte- en ongevallen regeling van het rijk wilde brengen. Het is niet doorgegaan, wat niet wil zeggen dat de vissers helemaal niet verzekerd zijn. In tegenstelling tot Dirk Schagen die in het winterhalfjaar met de visserij zijn brood verdient, houdt Jan Boom zich sinds enkele jaren uitsluitend met de pleziervaart bezig. Maar als visser heeft hij zijn sporen verdiend. Als jonge vent, timmermanszoon, kocht hij een blazer met een hulpmotor van 14 pk. Na de oorlog werd die vervangen door een be tere blazer, de TX 39, die hij voor ƒ7.000,kocht. Het ging goed en drie jaar later werd het een ijzeren schip van 20 pk. De motor werd enkele ke ren door een sterkere vervangen zodat er tenslotte een van 75 pk in stond. In 1960 werd deze schuit afgedankt en vervangen door de gloednieuwe, nu nog varende TX 88 en 140 pk. Meerdere van zijn vele kinderen bleken wat te voelen voor de visserij, zodat het ideaal, een eigen schip met eigen jongens, werke lijkheid werd. In de loop der volgende jaren kwamen er meerdere schepen bij: de TX 66, 77 en 99 zodat de Boom-vloot aardig indruk begon te maken. Mentaliteitsverschil Het opmerkelijke was dat het een Oudeschilder visser was die deze ont wikkeling had veroorzaakt. Oudeschil- ders hebben de naam niet ondernemend te zijn in tegensteling tot de Oosteren- ders. Met het gevolg dat vrijwel alle grote Noordzeekotters in de haven van Oudeschild eigendom zijn van Ooster- enders. Met deze lezing is Jan Boom het niet helemaal eens. „Oudeschilders heb ben heus wel initiatief. Dat zij bij de ontwikkeling van de Texelse visserij (de vloot is thans de modernste van West-Europa) maar een kleine rol heb ben gespeeld zit 'm in het feit dat de mensen in Oudeschild geen kinderen hadden, dus geen (goedkope) meevaren de zoons waardoor moeilijke tijden kon den worden overbrugd. Er stonden in Oudeschild meer doodskisten dan wie gen De geringe kinderrijkdom hing samen met de politieke geaardheid van het „rode" en merendeels buitenkerkelijke dorp. Twee kinderen vond men in de meeste families welletjes. Het overwe- gens principieel christelijk Oosterend gaf een heel ander beeld te zien. Hier groeide een vloot van veertig kotters uit vier families: Ellen, Vlaming, Drijver en Van der Vis. Bovendien zal het gods vertrouwen er wel toe bijgedragen heb ben dat de Oosterenders het verder zochten. Ze bleven niet op de Wadden zee maar gingen naar de Noordzee en daar was wat te verdienen, vooral in het afgelopen decennium. Heel wat opvarenden zonder centen van huisuit verdienden zoveel dat zij zelf een kotter konden aanschaffen. Maar daaraan is nu wel een eind gekomen. De kosten zijn enorm gestegen. Een behoorlijke Noordzeekotter kost nu meer dan twee miljoen gulden, met het gevolg dat er voor het schip nu méér nodig is dan de oorspronkelijke 50°/o van het maat schapscontract. Het bovenstaande is maar één van de vele aspecten van het vissersleven, waarover Jan Boom en Dirk Schagen weten mee te praten. Of ze er over pra ten hangt wel van de belangstelling van de passagiers af. De meesten zijn zeer geïnteresseerd, maar de schippers zijn wel zo realistisch om te beseffen dat de mensen op vakantie zijn en niet op een visserij school zitten. Ze zorgen er in de eerste plaats voor dat het een fijn uitje wordt. Harry de Graaf Belangstelling voor de spoelsorteermachine waarmee o.a. de ondermaatse garnalen worden afgescheiden en over boord gezet. Het is een hobby van me om de mensen voor te lichten over de lisserij. Ik grijp elke gelegenheid aan. Je snapt wel dat het rond- aren met toeristen me daarom enorme bevrediging geeft. Er is iog heel wat misverstand en vooroordeel uit de weg te ruimen (an het woord is Jan Th. Boom (59) uit Oudeschild, die dagelijks neemaal met z'n kotter TX 88 „Anna Maria" de Waddenzee opvaart m de toeristen van nabij te laten zien hoe de visserman zijn brood ferdient en wat daar allemaal bij komt kijken. Jan Boom is niet de .fiige die deze interessante vorm van recreatie biedt aan de vakan- iegangers. Ook de jonge Dirk Schagen van de TX 27 „Nova Cura" loudt er zich met enthousiasme mee bezig. De twee bedrijven wer en op prettige wijze collegiaal samen. betekenis van de verschillende kleuren, nummers en lichten die zij voeren. Jas mee De passagiers koesteren zich in het zonnetje. Dat is helaas maar zelden mo gelijk. Ook bij uitgesproken fraai zo merweer moet men niet vergeten een jas mee te nemen, om met letterlijk van een koude kermis thuis te komen. Het net wordt opgehaald. De span ning stijgt merkbaar. In dichte drom men staan de passagiers rond de zak die de uiterste punt van het net vormt en waarin zich de oogst van 15 minuten vissen bevindt. De knoop wordt losge trokken en de inhoud kletst op het dek. Er klinkt gegil en vrouwen en meisjes deinzen geschrokken achteruit. Tiental len krabben die alle kanten uittrekken om een goed heenkomen te vinden, zijn de oorzaak van dit kleine paniek dat de stoere mannelijke opvarenden een por tie leedvermaak biedt. Maar er is geluk kig méér gevangen dan alleen krabben: zeesterren, schelpen, ki'eeften, knorha nen, wier, stukken hout, stenen, botjes, schollen, een enkel tongetje, ponen, puitalen, palingen en. gelukkig ook flink wat garnalen. „Zijn dat garna len?!", wijst een meneer uit Rotterdam met kennelijke afschuw naar de grijze wriemelende hoop. Er moet uitgelegd worden dat garnalen van nature geen kleur hebben, ze zijn glazig-gnjs, onder water vrijwel niet zichtbaar. Pas bij het koken worden ze rood. Dat geldt ook voor krabben en kreeften. Een ogenblik later kan ieder het zelf zien want de garnalen gaan levend de kook- ketel in. De dierenbescherming ligt daar niet wakker van want de diertjes, voor zover ze zich van hun ellendig lot be wust zouden zijn, zijn direkt dood. Na een paar minuten koken zijn ze klaar voor consumptie. Dus gaat ieder aan het smullen. Verser kan niet. Mensen die wel eens eerder garnalen hebben ge geten erkennen met enthousiasme dat dit toch heel wat anders is dan de in de stad gekochte garnalen die soms da gen in de winkel hebben gelegen. Het pellen is een kunst die geleerd moet worden. De schipper en zijn assistenten (J. van Wanrooij en zijn vrouw alsmede broer Albert Schagen) laten zien hoe het moet. Maar ook de scholletjes zijn de moeite van het meenemen waard. Het zijn half-was exemplaren die, thuis gebakken in olie of boter, bijzonder fijn smaken. Op scholletjes kan men vrijwel altijd rekenen. Er zijn er in de Wad denzee zóveel, dat de biologen er zich zorgen over maken. Overstapje De TX 88 stoomt op de TX 27 af en komt langszij liggen. Texelse Courant reporter kan overstappen naar het do mein van Jan Boom die aan boord ge assisteerd wordt door zijn charmante dochter Ria (23) en de vakantiehulp Pieter Schagen. De TX 88 „Anna Maria" is wat kleiner dan de „Nova Cura" zo dat er wat minder mensen op kunnen. Het is erg gemoedelijk en leuk, niet in de laatste plaats door Jan Boom zelf die een gezellige prater is en de humor niet schuwt. Voor hem is het rondva ren met vakantiegangers een beetje imagebuilding. Want het zit hem dwars dat het beroep van visser in het recente verleden slecht stond aangeschreven. Visser was zowat een' scheldwoord, net als boer. Het zal wel geen toeval zijn dat zowel boer als visser op het ogen blik worden hergewaardeerd in de pu blieke opinie. De in de onleefbaar wor dende steden samengepakte Nederlan ders beginnen een beetje jaloers te wor den op de beoefenaars van deze zeer vrije natuur beroepen. Hard vak Jan Boom is er de man niet naar om de zaak te idealiseren. Vissen is een hard beroep, een voortdurend gevecht Een Noordzeevisser heeft een goed in komen maar hij zit minstens vijf dagen per week op zee en werkt dan dag en nacht De oliecrisis heeft het vak een stuk minder aantrekkelijk gemaakt, want de stookolie waarvan een flinke kotter per week zo'n 30.000 liter nodig heeft is in prijs verdriedubbeld, een kostenverhoging die in verband met de concurrentie niet in de vis kan worden doorberekend. Jan Boom vertelt graag over de arbeidsverhouding aan boord van de kotters. Werknemers kent men op de Texelse schepen niet. Er wordt geva ren „op deel" volgens het zogenaamde maatscapscontract. Het komt er op neer dat de helft van de opbrengst aan vis (de „besomming") bestemd is voor het schip; de andere helft wordt onder alle opvarenden verdeeld Hoe beter en lan ger er gevist wordt, des te meer valt er te verdelen. Van dit zeer liberale sy steem gaat een buitengewoon stimule- „Dames en heren, welkom aan boord van de TX 27. Wilt u de vingers van reling houden. We gaan vertrekken". Schipper Schagen van de „Nova !ura" laat zijn stem via de megafoon over zijn schip schallen als de tros rordt losgegooid en het pittoreske haventje van Oudeschild (waar het nu ommelig is in verband met de verhoging van de dijk tot het veilige delta- iiveau) wordt verlaten. Aan boord van het 26,50 meter lange vaartuig, een oormalige Katwijker kotter die twee jaar geleden bij de Texelse kottervloot lerd gevoegd, bevinden zich ruim tachtig passagiers van uiteenlopende leftijd en nationaliteit. Voor ƒ6,- (kinderen ƒ5,-) hebben ze voor het 2,5 uur turende tochtje geboekt, onder andere aangelokt door de reklame dat de jevangen vis en garnalen na afloop onder de passagiers zullen worden ver- !*eld. Texelse Courant-reporter is ook van de partij. Omdat hij beide onder gingen even graag in het publiciteitszonnetje wil zetten is afgesproken lat hij halverwege de tocht zal overstappen op de TX 88 van Boom, zodat ij de gang van zaken op beide schepen kan meemaken. De visgronden lig- ;en niet ver van Texel. Op enkele kilometers afstand van de oostkust, ter <oogte van de water- en elektriciteitsfabriek, Dijkmanshuizen en Oosterend al het geluk worden beproefd. Want van het geluk is de visser on- nks alle moderne hulpapparatuur nog ijd voor een groot deel afhankelijk, iet blijft spannend", zegt Dirk Scha- Bij iedere trek denk je: wat zal er zitten? Soms valt het bitter tegen, sar vaak ook worden de verwachtin- Q overtroffen. De afgelopen weken )ben we vrij veel vis, voornamelijk ".ol gevangen, maar bijna geen gar- !en. Dat is dan jammer voor de men- 1 want die vinden het nu juist zo leuk die „zelf" gevangen en gekookte malen mee naar huis te nemen. Ben nieuwd hoe het vandaag zal zijn". Apparatuur ia de geluidsinstallatie laat Schagen u passagiers weten dat de visgronden 3 bereikt. „We zitten hier op de :elstroom, een van de diepste gedeel- van de Waddenzee. Op deze plaats !t ongeveer 14 meter water. Dat anen we zien op het echolood. Wie wil controleren moet maar even in stuurkast komen". Van het aanbod Tdt direkt gretig gebruik gemaakt. de stuurkast staat ook de radar die aa voortdurend werkt, hoewel het Ier deze weersomstandigheden voor navigatie bepaald niet nodig is. Maar mensen vinden het interessant, al *t de schipper wel even uitleggen dat i radarscherm iets heel anders is dan beeldbuis van een tv-kanaal. Andere 'epen op zee zijn te zien als telkens tahtende witte puntjes en een lich te kris kras-lijn is de kust van Texel, i Duitse dame vindt het maar een mitief apparaat. Ze vindt het „ech- beeld vanuit de stuurkast veel dui- ijker.Zodat het nodig is haar te bekeren dat de visserman niet altijd helder zomerweer zijn taak verricht. De dagen en nachten dat je door mist, stuivend water en duisternis totaal geen zicht hebt, zijn legio. De dame in kwes tie schudt meewarig het hoofd. Veiligheid Het moment is daar. Het net gaat te water. Beide rondvaartschepen werken met zogenaamde korren, netten die ter weerszijden van het schip hangen. Om veiligheidsredenen wordt echter maar met één net gevist. Bij twee netten moet nl. over de toppen van de gieken worden gevist. Als een der netten op een wrak of ander opstakel loopt, is het niet uitgesloten dat het schip wordt om getrokken. In het verleden zijn daar in de visserij ernstige ongelukken mee ge beurd, die toepassing van technische veiligheidsvoorzieningen noodzakelijk maken. Van gemeente- en rijkswege wordt streng op de veiligheid van de schepen gelet. Naast de bepaling dat met slechts één net mag worden gevist, moet het schip in perfecte conditie zijn, moeten railingen van bepaalde hoogte zijn aangebracht en moeten er voldoen de reddingsmiddelen aan boord zijn. Elk jaar wordt er gecontroleerd alvorens de benodigde vergunning wordt verstrekt. Alle opvarenden zijn „automatisch" WA-verzekerd. Het net verdwijnt in het grijze water. Een kwartier lang wordt het over de bodem van de zee getrokken. Met de stroom méé zodat het aan boord lijkt als of het schip stil in het water ligt. Dat wordt dan ook prompt geconstateerd, zodat de schipper iedereen verzoekt niet op de golven maar op het eiland Texel aan de horizon te letten. Opmerkelijk snel verschuiven op het eiland hoge ob jecten zoals torens en boomgroepen ten opzichte van elkaar waaruit blijkt dat er toch wel flinke vaart zit in het schip Ook de snel voorbijschietende boeien maken dat duidelijk. Terloops vertelt de schipper iets over de boeien en de TX 88 in volle zee

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1974 | | pagina 7