Cjrocn jjwartsjexels in het harL> College wil eenrichtingverkeer in Den Burg omkeren Vrij^ TAXI 2000 Vrijdag 10 januari hoorzitting in De Oranjeboom Amsterdammer verloor macht over het stuur Wagens beschadigd Fietsers veiliger Honden veroorzaken dode en gewonden onder schapen Twee wagens total loss FA. KIKKERT, Tel. (02228) 215 „HUISKAPPER" Uit de bocht gevlogen TAXI (02220) DINSDAG 31 DECEMBER 1974 TEXELSE 88e JAARGANG No. 8939 COURANT Uitgave: B.V. v/h Langeveld De RoolJ Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Redaktle: Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den Burg, tel. (02220) 2403, en Ron Lodewijks, Noord wester 21, Den Burg, tel. (02220) 3986 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs f7,75 p. kw. 50 cent Incasso; los 35 cent. Bank: Amrobank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank Advert. 31 et p. mm excl. 4% BTW B. en W. willen de verkeerssituatie in Den btir r. verbeteren door het nemen van enkele pernhnente maatregelen van in grijpende aaV-i. In ae meeste straten waar thans éénrichtingverkeer geldt, zal de verkeersrichting worden omgedraaid, waardoor tal van knelpunten tot het ver leden zulten gaan behoren. Verder zal de bereikb/terheid van het centrum voor fiet sers worden verbeterd door toe te staan dat zii ïegen het verkeer inrijden. De spe» cis»' ^««palingen voor bromfietsers zul len" r llen; deze categorie wordt ge- Hjkg ni^id met het overige gemotoriseer de v'dfkeer. De inwoners van Den Burg en andere geïnteresseerden worden in de gelegenheid gesteld hun mening te ge ven over de voorgenomen maatregelen: vrijdagavond 10 januari zal in „De Oran jeboom" een hoorzitting worden gehou den. Als deze avond geen nieuwe ge zichtspunten oplevert zullen de maatre gelen zo snel mogelijk van kracht wor den zodat het publiek er ruimschoots voor het seizoen aan kan wennen. B. en W. verwachten van de veran deringen een soepeler verkeersafwikke ling en een beter gébruik van de nu slecht bezette parkeerterreinen. Mensen die hopen dat het hele dorps centrum voor autoverkeer wordt afge sloten moeten worden teleurgesteld. Ook op lange termijn wordt geen belangrij ke uitbreiding van het bestaande voet- gangerSdomijn beoogd. Het enige dat in dit verband wordt overwogen, is het autovrij maken van de Binnenburg, maar dan alleen in het seizoen. Dat komt echter pas aan de orde in het verkeers- structuurplan voor Den Burg, waaraan hard wordt gewerkt. De nu te nemen maatregelen passen overigens wel in dit plan. Afgezien van enkele parkeerbepalin- gen zullen voor Den Burg geen seizoens verkeersmaatregelen mee zijn. Alles geldt voor het hele jaar. Knelpunten De huidige situatie in Den Burg is wéinig bevredigend Wethouder J Nau- ta onder wiens supervisie die nieuwe bepalingen zijn worpen wijst op de vol gende knelpunten. Als op de Stenen plaats voor de Beerébar gelost of gela den wordt, is het verkeer dat uit de Ko- gerstraat komt volkomen vastgezet. Bij het omkeren van de verkeersrichting bestaat bij stremming in de Kogerstraat de mogelijkheid om vanaf de Stenen plaats naar de Waalderstraat uit te wij ken. De Stenenplaats zal dan wel ge reconstrueerd moeten worden. De rij baan voor Dros' Magazijn, Van Sam- beek-Schrama en Jan Agter vervalt en zal bij het voetgangersdomijn van de Weverstraat worden gevoegd. De krappe draai van KogerStraat naar Waalder straat wordt aldus verleden tijd. Dat geldt ook voör de bocht vanuit de Weststraat de Molenstraat in. Bij om keren van het verkeer kan het verkeer uit de Gasthuisstraat soepel zijn weg via de Weststraat vervolgen. De Burgwal wordt voorlopig niet voor het verkeer afgesloten, maar komende vanaf de Burgwal zal men wel moeten stoppen om het verkeer in de Binnen burg voorrang te geven. Het enige knelpunt van gewicht dat binnen het stelsel van nieuwe maatre gelen op de kruising Binnenburg-Hoger- straat-Stenenplaats ontstaat, wordt op gelost door een stopverplichting op de Binnenlburg ten opzichte van het ver keer dat uit de Hogerstraat komt en dat vrijwel geen uitzicht heeft op het ver keer uit de Binnenburg. Er bestaat nogal wat onduidelijkheid om en nabij het parkeerterrein aan de Warmoesstraat (bij het voetgangerspad naar de Groeneplaats). Door het om draaien van de verkeersrichting in het deel van de Warmoesstraat tussen We verstraat en het kruispunt met de Ele- mert, wordt bereikt dat het verkeer uit beide richtingen Via de Elemert kan af vloeien. Maar omdat op het Elemert- gedeelte tussen Keesomlaan en War moesstraat éénrichtingverkeer zal gel den, zal het van het andere Elemert- gedeelte afkomstige verkeer niet in de Warmoesstraat kunnen doordringen. De eenrichtingverkeermaatregel is ook noodzakelijk om te voorkomen dat men in een fuik terecht komt. is verder de oplossing voor het probleem dat verkeer dat uit de Warmoesstraat komt, geen enkel zicht heeft als het de Weverstraat wil inrijden. Straks kan dus het verkeer uit de Weverstraat de Warmoesstraat inrijden en niet meer omgekeerd. Omdat geen seizoenmaatregelen meer zullen gelden, wordt de situatie op de Elemert (waar nu op het gedeelte tus sen Emmalaan en Keesomlaan eenrich- (zie vervolg pagina 2) Zaterdagavond verloor de Amster dammer J. M. de J. op de Pontweg de macht over het stuur van zijn Honda personenwagen. Dat gebeurde toen hij meende dat een tegenligger op hem in zou rijden; hij stuurde scherp naar rechts, kwam in de berm maar corri geerde zijn koers zo abrubt dat hij over de rijbaan schoot en in de bosjes tot stil stand kwam. De wagen, die van een Texelaar was geleend, werd zeer zwaar beschadigd. De J. had drank gebruikt, maar ?o weinig, dat de blaastest voor hem gunstig uitviel. Hij liep enkele hoofdwonden op die door een arts wer den böhandeld. OUDESCHILD De Texelaar W.K. ramde donderdag op de De Houtman straat een rechts van de rijbaan gepar keerde auto. Dat gebeurde toen hij te laat een tegenligger opmerkte en daar door te abrubt remde en scherp naar reohts bijstuurde. Zowel de wagen van K. als de geparkeerde auto van De Ridder uit Den Burg werden beschadigd. r Fietsers in de Weverstraat worden momenteel bedreigd door het uit de Parkstraat komende gemotoriseerde verkeer, vooral als er bij de Spar-win- kel gelost of geladen wordt, waardoor het verkeer uit de Parkstraat de bocht erg ruim moet nemen. Bij het omdraaien van de verkeersrichting is de bocht ruim genoeg voor het gemotoriseerde verkeer. De fietsers die in beide richtingen mo gen rijden, kunnen zich veiliger voelen. Er wordt aan gedacht een deel van de weg op en bij de bocht voor fietsers te markeren. Het omkeren van de verkeersrichting Als de door B. en Wvoorgenomen maatregelen doorgaan, zal de verkeerssituatie er volgens bovenstaand kaartje gaan uitzien. Zivart aangegeven zijn de hoofdverkeersstro men; de pijlen geven de rijrichting in de éénrichtingsstraten aan. Tweemaal hebben honden huisgehou den onder de schapen van de heer D. Witte, Elisabeth-hoeve in De Westen. De eerste keer werden meerdere scha pen in de sloot gejaagd. Voor een van de dieren kwam redding te laat: het ver dronk. De tweede keer, woensdag j.l., liepen drie schapen ernstige beten op. Gevreesd wordt voor 't leven van min stens twee van deze dieren. De eigenaar van de honden is bekend. De politie heeft proces verbaal opgemaakt. DE WAAL Op het kruispunt Som- meltjcsweg-Oosterenderweg-Laagwaal- derweg deed zich woensdag een aanrij ding voor waarbij twee Fiat personen auto's onherstelbaar werden geschadigd. A. de H. uit Maurik verleende geen voorrang aan de van de Oosterender- weg komende P. A. van der Vis. Voor Democratie dwingt het volk vrij te zijn. (Eric van der Steen) Wat Is het heerlijk In een vrij land te leven. Vrij om te doen en te laten wat je wilt. Vrij om te zeggen en te zwijgen wat je wilt. Vrij om te komen en te gaan. Ik vergis me natuurlijk. Ik bedoel: wat zou het heerlijk zijn, in een vrij land te leven, in een land zonder plichten, zonder las ten, zonder beperkende regels, zonder loezicht. Vergis Ik me weer? Zou het mis schien helemaal niet zo heerlijk zijn, zo'n luilekkerland? Laat ik uw rust niet bederven; u bent blij dat u eventjes verlost bent van het gareel. Ik gun die paar dagen teugelloosheid, gelijk ik ze mezelf gun. Maar ik gun die ook aan m'n gedachten. Daar komen ze aan. DE KOOG VAN DE T.V. van K. Tel (haarsnijmesjes) O ja, die verkiezingen. Eerst voor de provincie; nieuwe staten, een nieuw col lege van gedeputeerden. Drie nieuwe ge zichten zouden er komen. Het werden er vier, doordat gedeputeerde Mensink plot seling weggerukt werd; met hem verlo ren wij een vertrouwd voorzitter van de n.v. Texelstroom. Daarna de verkiezingen voor de ge meente. Ze brachten veel voorkeurstem men mee en een verjongde raad. De ervaren stuurlui - Daalder, Joustra, mej. Luijsterburg en Smit gingen de wal op, najaren van vermoeiend en soms ontmoedigend lavérene bij wisselend tij. Ook minder lang meevarenden mon sterden af. mevrouw Maas-Diemer, M. Bakker, C. Timmer. Tenslotte verliet ook oud-wethouder Dros de raad. Waren zij allemaal vrij in hun gaan? In theorie wel; maar was de praktijk van het afscheid een peuleschil voor hen? Zeker niet. Zij hebben binnenskamers heel wat gepiekerd, waarschijnlijk meer dan hun opvolgers. Die opvolgers hoe ven zich niet ongerust te maken; Texel heeft voor de nieuwe raad nog heel wat gepieker in petto. Want we zijn niet zo ongebonden als sommige mensen den ken. De Waddenzee is overdekt met een web van draden, waarvan je vaak het be ginpunt niet kunt zien, laat staan de bij behorende spin Als je in zo'n draad ver strikt raakt, word je belemmerd in je be wegingen. Van de verjongde raad mag beweeg lijkheid worden verwacht. In de vier maanden van zijn bestaan heeft hij één ding duidelijk gemaakt: hij wil onbevan gen en onbewimpeld, maar niet onbezon nen optreden Dat lijkt mij een goed uit gangspunt; bovendien een uitgangspunt dat aansluit bij het streven van de oude raad Intussen staat de oude garde niet stil. Menig 65-plusser gebruikt zijn nieuwe vrijheid voor nieuwe doelen en reist ver der, zolang hij kan. Onder degenen ,die de reis moesten staken, zijn er enkele van meer dan ge wone verdiensten. Piet Smit en Jan Agter op sociaal terrein; beide pioniers in het bondswerk ten behoeve van vergeten groepen. De Winter en Riteco in het on derwijs; elk op zijn manier tevens aktief op het terrein van de cultuur. Alle vier hebben ze de „veranderende tijd" ontmoet en zich bezig gehouden met de „veranderende vrijheid". Elk op zijn beurt heeft het er moeilijk mee ge had ,maar juist daardoor bewezen, een levend mens te zijn. De zelfstandigheid van bejaarden en de ontplooiing van jeugdigen zijn moeite en moeilijkheden waard. Anderen nemen hun plaatsen in. Het is een prettig vooruitzicht dat zij steeds meer hulp en voorlichting zullen krijgen van begeleidende regionale in stellingen. Wat is het heerijk in een vrij land te le ven, vrij in denken, spreken en zwijgen. „Die Gedanken sind frei" zongen ze in mijn jeugd „Maar houd ze wel vóór je", dachten ze erbij. Want zodra je ze de vrije loop laat en op papier zet, liggen ze vast en voor 't grijpen; zelfs klaar voor de brandstapel. Is het nu anders? Kun je tegenwoordig zonder voorbehoud „open" zijn? Ik ben geneigd te zeggen: reken er niet te hard op. De vrijpostigheid heeft een fijne neus voor niet gesloten raam pjes of portieren en voor ontijdig open baar gemaakte gegevens. Tóch is openhartigheid eerste eis. Openhartigheid op het juiste moment. Want ook zwijgen kan plicht zijn. Goede bestuurders praten, als zij iets te zeggen hebben; niet eerder en niet later. Wij lopen op een smal, glad pad. Ons risico is door de Poolse aforist LEC tot uitdrukking gebracht „U zult hen aan de woorden herkennen, die zij verzwijgen wilden". U begrijpt dat ik dit niet toeval lig aanstip. De nieuwe raad heeft al da delijk kennis gemaakt met het spel van baten en lasten. De financiële draad heeft vele kronkels, waar hij de aardgas draad kruist, ontstaat een baatbelasting- knoop. Die knoop zal in het komende jaar ontward moeten worden. Daartoe zal ik graag mijn steentje bijdragen, uit volle overtuiging. Want het aardgas zal - naast milieu-voordelen zodanige baten opleveren in veiligheid, zekerheid en ge rief, dat het offers waard is. Ik hoop dit spoedig te kunnen verduidelijken. Wat is het heerlijk, vrij te leven en te werken. Bij stilte en bij storm Beide stel- Dc H. was eerste hulp nodig, maar bij nader inzien vielen de blessures nogal Door het rijden met te hoge snelheid vloog de Mercedes, bestuurder K. uit Katwijk, woensdagavond uit de bocht van de oude Kogerweg. De wagen werd zwaar beschadigd De besturder liep lichte verwondingen op. len hun voorwaarden; ze willen herken baar blijven. De stilte is weerloos en vraagt om steun; de storm is sterk en vraagt om afweer. Beide hebben ruimte nodig; ruimte voor versteviging van dui nen en dijken; ruimte voor de veilige lig plaats van de kotters; ruimte voor vogels en zweefvliegers, voor schapen en zee honden; ruimte voor de voeten van ge zonde lopers en voor de wielen van wie slecht ter been of zwaar belast is. 1974 heeft een oplossing voor het slui tingsuur gebracht; een afbakening tussen rust en onrust, een afbakening in de tijd. 1975 zal oplossingen voor het buiten gebied moeten brengen; afbakeningen in onze ruimte Opdat werk en ontspanning ongehinderd naast elkaar kunnen be staan in een natuurlijk milieu. Opdat oud en nieuw elkaar kunnen vinden in een blijvende harmonie. Als iedereen mee denkt en meehelpt, moet het lukken, Texel te behouden als een vrij eiland, waar het heerlijk is te leven. In die zin wens ik u allen een gelukkig 1975 toe. 26-12-74 W. H. Sprenger MARTIEN VAN DE WETERING wenst U allen een voorspoedig 1975. Voor gehoorapparatenservice ELECTROHUIS CJ

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1974 | | pagina 1