Cjrocn jjwartsjexels in het harL>
College wil eenrichtingverkeer
in Den Burg omkeren
Vrij^
TAXI
2000
Vrijdag 10 januari hoorzitting in De Oranjeboom
Amsterdammer verloor
macht over het stuur
Wagens beschadigd
Fietsers veiliger Honden veroorzaken dode en
gewonden onder schapen
Twee wagens total loss
FA. KIKKERT,
Tel. (02228) 215
„HUISKAPPER"
Uit de bocht gevlogen
TAXI (02220)
DINSDAG 31 DECEMBER 1974
TEXELSE
88e JAARGANG No. 8939
COURANT
Uitgave: B.V. v/h Langeveld De RoolJ
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Redaktle: Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den
Burg, tel. (02220) 2403, en Ron Lodewijks, Noord
wester 21, Den Burg, tel. (02220) 3986
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f7,75 p. kw.
50 cent Incasso; los 35 cent.
Bank: Amrobank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank
Advert. 31 et p. mm excl. 4% BTW
B. en W. willen de verkeerssituatie in
Den btir r. verbeteren door het nemen van
enkele pernhnente maatregelen van in
grijpende aaV-i. In ae meeste straten
waar thans éénrichtingverkeer geldt, zal
de verkeersrichting worden omgedraaid,
waardoor tal van knelpunten tot het ver
leden zulten gaan behoren. Verder zal de
bereikb/terheid van het centrum voor fiet
sers worden verbeterd door toe te staan
dat zii ïegen het verkeer inrijden. De spe»
cis»' ^««palingen voor bromfietsers zul
len" r llen; deze categorie wordt ge-
Hjkg ni^id met het overige gemotoriseer
de v'dfkeer. De inwoners van Den Burg en
andere geïnteresseerden worden in de
gelegenheid gesteld hun mening te ge
ven over de voorgenomen maatregelen:
vrijdagavond 10 januari zal in „De Oran
jeboom" een hoorzitting worden gehou
den. Als deze avond geen nieuwe ge
zichtspunten oplevert zullen de maatre
gelen zo snel mogelijk van kracht wor
den zodat het publiek er ruimschoots
voor het seizoen aan kan wennen.
B. en W. verwachten van de veran
deringen een soepeler verkeersafwikke
ling en een beter gébruik van de nu
slecht bezette parkeerterreinen.
Mensen die hopen dat het hele dorps
centrum voor autoverkeer wordt afge
sloten moeten worden teleurgesteld. Ook
op lange termijn wordt geen belangrij
ke uitbreiding van het bestaande voet-
gangerSdomijn beoogd. Het enige dat in
dit verband wordt overwogen, is het
autovrij maken van de Binnenburg,
maar dan alleen in het seizoen. Dat komt
echter pas aan de orde in het verkeers-
structuurplan voor Den Burg, waaraan
hard wordt gewerkt. De nu te nemen
maatregelen passen overigens wel in dit
plan.
Afgezien van enkele parkeerbepalin-
gen zullen voor Den Burg geen seizoens
verkeersmaatregelen mee zijn. Alles
geldt voor het hele jaar.
Knelpunten
De huidige situatie in Den Burg is
wéinig bevredigend Wethouder J Nau-
ta onder wiens supervisie die nieuwe
bepalingen zijn worpen wijst op de vol
gende knelpunten. Als op de Stenen
plaats voor de Beerébar gelost of gela
den wordt, is het verkeer dat uit de Ko-
gerstraat komt volkomen vastgezet. Bij
het omkeren van de verkeersrichting
bestaat bij stremming in de Kogerstraat
de mogelijkheid om vanaf de Stenen
plaats naar de Waalderstraat uit te wij
ken. De Stenenplaats zal dan wel ge
reconstrueerd moeten worden. De rij
baan voor Dros' Magazijn, Van Sam-
beek-Schrama en Jan Agter vervalt en
zal bij het voetgangersdomijn van de
Weverstraat worden gevoegd. De krappe
draai van KogerStraat naar Waalder
straat wordt aldus verleden tijd.
Dat geldt ook voör de bocht vanuit de
Weststraat de Molenstraat in. Bij om
keren van het verkeer kan het verkeer
uit de Gasthuisstraat soepel zijn weg via
de Weststraat vervolgen.
De Burgwal wordt voorlopig niet voor
het verkeer afgesloten, maar komende
vanaf de Burgwal zal men wel moeten
stoppen om het verkeer in de Binnen
burg voorrang te geven.
Het enige knelpunt van gewicht dat
binnen het stelsel van nieuwe maatre
gelen op de kruising Binnenburg-Hoger-
straat-Stenenplaats ontstaat, wordt op
gelost door een stopverplichting op de
Binnenlburg ten opzichte van het ver
keer dat uit de Hogerstraat komt en dat
vrijwel geen uitzicht heeft op het ver
keer uit de Binnenburg.
Er bestaat nogal wat onduidelijkheid
om en nabij het parkeerterrein aan de
Warmoesstraat (bij het voetgangerspad
naar de Groeneplaats). Door het om
draaien van de verkeersrichting in het
deel van de Warmoesstraat tussen We
verstraat en het kruispunt met de Ele-
mert, wordt bereikt dat het verkeer uit
beide richtingen Via de Elemert kan af
vloeien. Maar omdat op het Elemert-
gedeelte tussen Keesomlaan en War
moesstraat éénrichtingverkeer zal gel
den, zal het van het andere Elemert-
gedeelte afkomstige verkeer niet in de
Warmoesstraat kunnen doordringen. De
eenrichtingverkeermaatregel is ook
noodzakelijk om te voorkomen dat men
in een fuik terecht komt.
is verder de oplossing voor het probleem
dat verkeer dat uit de Warmoesstraat
komt, geen enkel zicht heeft als het de
Weverstraat wil inrijden. Straks kan
dus het verkeer uit de Weverstraat de
Warmoesstraat inrijden en niet meer
omgekeerd.
Omdat geen seizoenmaatregelen meer
zullen gelden, wordt de situatie op de
Elemert (waar nu op het gedeelte tus
sen Emmalaan en Keesomlaan eenrich-
(zie vervolg pagina 2)
Zaterdagavond verloor de Amster
dammer J. M. de J. op de Pontweg de
macht over het stuur van zijn Honda
personenwagen. Dat gebeurde toen hij
meende dat een tegenligger op hem in
zou rijden; hij stuurde scherp naar
rechts, kwam in de berm maar corri
geerde zijn koers zo abrubt dat hij over
de rijbaan schoot en in de bosjes tot stil
stand kwam. De wagen, die van een
Texelaar was geleend, werd zeer zwaar
beschadigd. De J. had drank gebruikt,
maar ?o weinig, dat de blaastest voor
hem gunstig uitviel. Hij liep enkele
hoofdwonden op die door een arts wer
den böhandeld.
OUDESCHILD De Texelaar W.K.
ramde donderdag op de De Houtman
straat een rechts van de rijbaan gepar
keerde auto. Dat gebeurde toen hij te
laat een tegenligger opmerkte en daar
door te abrubt remde en scherp naar
reohts bijstuurde. Zowel de wagen van K.
als de geparkeerde auto van De Ridder
uit Den Burg werden beschadigd.
r
Fietsers in de Weverstraat worden
momenteel bedreigd door het uit de
Parkstraat komende gemotoriseerde
verkeer, vooral als er bij de Spar-win-
kel gelost of geladen wordt, waardoor
het verkeer uit de Parkstraat de bocht
erg ruim moet nemen. Bij het omdraaien
van de verkeersrichting is de bocht ruim
genoeg voor het gemotoriseerde verkeer.
De fietsers die in beide richtingen mo
gen rijden, kunnen zich veiliger voelen.
Er wordt aan gedacht een deel van de
weg op en bij de bocht voor fietsers te
markeren.
Het omkeren van de verkeersrichting
Als de door B. en Wvoorgenomen maatregelen doorgaan, zal de verkeerssituatie er
volgens bovenstaand kaartje gaan uitzien. Zivart aangegeven zijn de hoofdverkeersstro
men; de pijlen geven de rijrichting in de éénrichtingsstraten aan.
Tweemaal hebben honden huisgehou
den onder de schapen van de heer D.
Witte, Elisabeth-hoeve in De Westen.
De eerste keer werden meerdere scha
pen in de sloot gejaagd. Voor een van de
dieren kwam redding te laat: het ver
dronk. De tweede keer, woensdag j.l.,
liepen drie schapen ernstige beten op.
Gevreesd wordt voor 't leven van min
stens twee van deze dieren. De eigenaar
van de honden is bekend. De politie
heeft proces verbaal opgemaakt.
DE WAAL Op het kruispunt Som-
meltjcsweg-Oosterenderweg-Laagwaal-
derweg deed zich woensdag een aanrij
ding voor waarbij twee Fiat personen
auto's onherstelbaar werden geschadigd.
A. de H. uit Maurik verleende geen
voorrang aan de van de Oosterender-
weg komende P. A. van der Vis. Voor
Democratie dwingt het volk vrij te zijn.
(Eric van der Steen)
Wat Is het heerlijk In een vrij land te
leven. Vrij om te doen en te laten wat je
wilt. Vrij om te zeggen en te zwijgen wat
je wilt. Vrij om te komen en te gaan. Ik
vergis me natuurlijk. Ik bedoel: wat zou
het heerlijk zijn, in een vrij land te leven,
in een land zonder plichten, zonder las
ten, zonder beperkende regels, zonder
loezicht. Vergis Ik me weer? Zou het mis
schien helemaal niet zo heerlijk zijn, zo'n
luilekkerland?
Laat ik uw rust niet bederven; u bent
blij dat u eventjes verlost bent van het
gareel.
Ik gun die paar dagen teugelloosheid,
gelijk ik ze mezelf gun. Maar ik gun die
ook aan m'n gedachten. Daar komen ze
aan.
DE KOOG
VAN DE T.V.
van K. Tel
(haarsnijmesjes)
O ja, die verkiezingen. Eerst voor de
provincie; nieuwe staten, een nieuw col
lege van gedeputeerden. Drie nieuwe ge
zichten zouden er komen. Het werden er
vier, doordat gedeputeerde Mensink plot
seling weggerukt werd; met hem verlo
ren wij een vertrouwd voorzitter van de
n.v. Texelstroom.
Daarna de verkiezingen voor de ge
meente. Ze brachten veel voorkeurstem
men mee en een verjongde raad.
De ervaren stuurlui - Daalder, Joustra,
mej. Luijsterburg en Smit gingen de
wal op, najaren van vermoeiend en soms
ontmoedigend lavérene bij wisselend tij.
Ook minder lang meevarenden mon
sterden af. mevrouw Maas-Diemer, M.
Bakker, C. Timmer. Tenslotte verliet ook
oud-wethouder Dros de raad.
Waren zij allemaal vrij in hun gaan?
In theorie wel; maar was de praktijk van
het afscheid een peuleschil voor hen?
Zeker niet. Zij hebben binnenskamers
heel wat gepiekerd, waarschijnlijk meer
dan hun opvolgers. Die opvolgers hoe
ven zich niet ongerust te maken; Texel
heeft voor de nieuwe raad nog heel wat
gepieker in petto. Want we zijn niet zo
ongebonden als sommige mensen den
ken. De Waddenzee is overdekt met een
web van draden, waarvan je vaak het be
ginpunt niet kunt zien, laat staan de bij
behorende spin Als je in zo'n draad ver
strikt raakt, word je belemmerd in je be
wegingen.
Van de verjongde raad mag beweeg
lijkheid worden verwacht. In de vier
maanden van zijn bestaan heeft hij één
ding duidelijk gemaakt: hij wil onbevan
gen en onbewimpeld, maar niet onbezon
nen optreden Dat lijkt mij een goed uit
gangspunt; bovendien een uitgangspunt
dat aansluit bij het streven van de oude
raad
Intussen staat de oude garde niet stil.
Menig 65-plusser gebruikt zijn nieuwe
vrijheid voor nieuwe doelen en reist ver
der, zolang hij kan.
Onder degenen ,die de reis moesten
staken, zijn er enkele van meer dan ge
wone verdiensten. Piet Smit en Jan Agter
op sociaal terrein; beide pioniers in het
bondswerk ten behoeve van vergeten
groepen. De Winter en Riteco in het on
derwijs; elk op zijn manier tevens aktief
op het terrein van de cultuur.
Alle vier hebben ze de „veranderende
tijd" ontmoet en zich bezig gehouden
met de „veranderende vrijheid". Elk op
zijn beurt heeft het er moeilijk mee ge
had ,maar juist daardoor bewezen, een
levend mens te zijn. De zelfstandigheid
van bejaarden en de ontplooiing van
jeugdigen zijn moeite en moeilijkheden
waard. Anderen nemen hun plaatsen in.
Het is een prettig vooruitzicht dat zij
steeds meer hulp en voorlichting zullen
krijgen van begeleidende regionale in
stellingen.
Wat is het heerijk in een vrij land te le
ven, vrij in denken, spreken en zwijgen.
„Die Gedanken sind frei" zongen ze in
mijn jeugd „Maar houd ze wel vóór je",
dachten ze erbij. Want zodra je ze de
vrije loop laat en op papier zet, liggen ze
vast en voor 't grijpen; zelfs klaar voor
de brandstapel. Is het nu anders? Kun je
tegenwoordig zonder voorbehoud „open"
zijn? Ik ben geneigd te zeggen: reken er
niet te hard op. De vrijpostigheid heeft
een fijne neus voor niet gesloten raam
pjes of portieren en voor ontijdig open
baar gemaakte gegevens.
Tóch is openhartigheid eerste eis.
Openhartigheid op het juiste moment.
Want ook zwijgen kan plicht zijn. Goede
bestuurders praten, als zij iets te zeggen
hebben; niet eerder en niet later.
Wij lopen op een smal, glad pad. Ons
risico is door de Poolse aforist LEC tot
uitdrukking gebracht „U zult hen aan de
woorden herkennen, die zij verzwijgen
wilden". U begrijpt dat ik dit niet toeval
lig aanstip. De nieuwe raad heeft al da
delijk kennis gemaakt met het spel van
baten en lasten. De financiële draad
heeft vele kronkels, waar hij de aardgas
draad kruist, ontstaat een baatbelasting-
knoop. Die knoop zal in het komende
jaar ontward moeten worden. Daartoe
zal ik graag mijn steentje bijdragen, uit
volle overtuiging. Want het aardgas zal -
naast milieu-voordelen zodanige baten
opleveren in veiligheid, zekerheid en ge
rief, dat het offers waard is. Ik hoop dit
spoedig te kunnen verduidelijken.
Wat is het heerlijk, vrij te leven en te
werken. Bij stilte en bij storm Beide stel-
Dc H. was eerste hulp nodig, maar bij
nader inzien vielen de blessures nogal
Door het rijden met te hoge snelheid
vloog de Mercedes, bestuurder K. uit
Katwijk, woensdagavond uit de bocht
van de oude Kogerweg. De wagen werd
zwaar beschadigd De besturder liep
lichte verwondingen op.
len hun voorwaarden; ze willen herken
baar blijven. De stilte is weerloos en
vraagt om steun; de storm is sterk en
vraagt om afweer. Beide hebben ruimte
nodig; ruimte voor versteviging van dui
nen en dijken; ruimte voor de veilige lig
plaats van de kotters; ruimte voor vogels
en zweefvliegers, voor schapen en zee
honden; ruimte voor de voeten van ge
zonde lopers en voor de wielen van wie
slecht ter been of zwaar belast is.
1974 heeft een oplossing voor het slui
tingsuur gebracht; een afbakening tussen
rust en onrust, een afbakening in de tijd.
1975 zal oplossingen voor het buiten
gebied moeten brengen; afbakeningen in
onze ruimte Opdat werk en ontspanning
ongehinderd naast elkaar kunnen be
staan in een natuurlijk milieu. Opdat oud
en nieuw elkaar kunnen vinden in een
blijvende harmonie. Als iedereen mee
denkt en meehelpt, moet het lukken,
Texel te behouden als een vrij eiland,
waar het heerlijk is te leven.
In die zin wens ik u allen een gelukkig
1975 toe.
26-12-74 W. H. Sprenger
MARTIEN VAN DE WETERING
wenst U allen een voorspoedig
1975.
Voor
gehoorapparatenservice
ELECTROHUIS CJ