Cjrom ZwartsJexels in het harL Proef nachtelijke landingen met één jaar verlengen Dijkweg Ceres-Oudeschild van 4 meter onaanvaardbaar TAXI Standpunt college over parknota's 2000 /paarbank cPetêooqlijke leningeii Mr. Sprenger: „Uit veiligheidsoverwegingen groen-zwart Aantrekkelijk door onze concurrerende voorwaarden Voor bouw gasstation geen artikel 19 nodig Voetgangersongelukken „Op Texel meer dode en gewonde kinderen dan in vergelijkbare gemeenten" Avonden NVSH verzet FA. KIKKERT, Tel. (02228) Bejaardenbond „Zeer slechte toestand bestrating Den Burg" Verzoek Texels Belang: Oplossing TAXI (02220) gemakkelijke'e'n adres voor al uw geldzaken wCzJ uua/t nederfand VRIJDAG 7 MAART 1975 Uitgave: BV v/h Langeveld De RoolJ Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Redaktle: Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den Burg, tel. (02220) 2403, en Ron Lodewijks, Noord wester 21, Den Burg, tel. (02220) 3986. B. en VV. hebben hiertoe besloten om dat zij van mening zijn dat een goede beoordeling tot dusver onmogelijk is ge weest omdat van de ontheffing op het erbod nog maar zeer weinig gebruik werd gemaakt. Uit gegevens van KLM- helicopters blijkt dat sinds het begin de proef slechts zesmaal van de nieuwe mogelijkheden gebruik is ge- jmaakt. De an eerderheid van het college ver- wenpt een hernieuwd verzoek van KLM- hehcopters cxm 24 uur per dag van het TEXELSE 88e JAARGANG No. 8957 COURANT Verschijnt dinsdags en vr(Jdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs f8,65 p. kw. 50 cent Incasso; los 40 cent Bank: Amrobank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank Advert. 35 ct. p. mm excl. 4% BTW KLM-Noordzee-helicopters bv mag van het Texelse gemeentebestuur waar schijnlijk voorlopig nog een jaar op beperkte schaal, binnen vastgestelde uren, 's nachts gebruik maken van het vliegveld Texel. B. en W. stellen de raad voor de proefperiode, die in oktober begon en op 1 april zal aflopen, tot 1 april volgend jaar tegen dezelfde voorwaarden te verlengen. Dit be sluit zal dan als advies aan de Rijksluchtvaartdienst worden uitgebracht. vliegveld -gebruiuk :te mogen maken. Al- ileen wethouder Zu'Jdewtimd 'is het met de bv eens. In een brief aan het oallege wijst de KLM er op dat er de .afgelopen ipemode behoefte was om (tussen 21 en 3 uu-r op Texel ite ilamden. Met mme worden hier bij drie vluchten voor medische hulp- verilenmng genoemd. De bri'ef: „Bij het merendeel vaar deze vluchten moest ge bruik worden gemaakt van andere boor eilanden, hetgeen vertraging veroor zaakte en verlenging van de vlucbts- duur boft gevolg had". Het raadsbesluit van 9 oktober waarin tot de proef besloten werd hield in dat KLM Noordzeehelicopters tot 21 uur en vanaf 7 uur 's morgens (dus niet in de tussenliggende periode) gebruik van het Texelse vliegveld mag maken. Vliegroute B. en W. hebben de afgelopen periode overleg gevoerd met de KLM over de vliegroute van de iheliicoptens. „De woon kernen moeten daarbij zooveel mogelijk vermeden wonden", aildus het college. De monmalle vliegroute gaat nu over het ge deelte van Texel 'tussen Den Burg en Den Hoorn en De Waal en De Koog. „Moöhit deze route niet gevolgd kunnen worden dan kan", aldus B. en W„ „de route over Texel tussen Den Buig en öudeschlild en De Waal en Oosterend als alternatief dienen". V A Eén van de helikopters van de KLM, die tot 21 uur en vanaf 7 uur 's ochtends bij wijze van proef van het Texelse vliegveld gebruik mogen maken. fexe Voor de bouw van een gasontvangst- station nabij Oosterend aan de Kaaps- weg kan vergunning worden afgegeven zonder dat een procedure nodig is zoals wordt omschreven in artikel 19 van de Wet op de ruimtelijke ordening. B. en W. verkeerden aanvankelijk an de vercmderstëliling dait artikel 19 wèl nodig was omdat (de bouw in agrarisch ebied is geproieateeid. Bij nader inzien ïveefit het ooilege ontdekt dat een gas- onifcvaingsbstaition beschouwd zou kunnen worden als een gebouw 'ten algemene nutte, net als vuurtorens, gemalen, slui pen en de daarbij horende dienstwondn- jen. Dat in de voorschriften nieft over jasonitvangststaitions wordt gerept is lo gisch omdat deze /ten itijde van de vast- rteUiing v,an het bestemmingsplan nog wet bestonden. De raad ais voorgesteld het voorbereidingsbesluut op basis waar- yp de artikel 19 procedure zou worden evoerd, tin (te (trekken. In de periode 1970 tot en met '72 todden op Texel 24 voetgangersonge vallen plaats waarvan 3 met dodelijke afloop. Twee van de drie omgekomen voetgangers waren kinderen. Bij ruim neer dan de helft van de 24 ongeval- en waren kinderen beneden de 10 aar betrokken. Dat is meer dan in ver- lelijkbare gemeenten. Iets meer dan Ie helft van deze ongelukken gebeur- le binnen de bebouwde kom. Eén do- lelijk ongeluk had in de bebouwde (om plaats. Dat blijkt uit onderzoekingen van Ie VBV (Vereniging Bescherming Voetgangers), naar de verkeers (on)- 'eiligheid van voetgangers. Bij geen enkel dodelijk voetgangers ingeval was een 65-plusser betrokken. Dok het percentage beiaarden dat bij jenoemde ongelukken betrokken was og met 4,2 aanmerkelijk lager dan vergelijkbare gemeenten waar bij 12,5% van de ongevallen 65-plussers voren betrokken. Met ingang van volgende week voensdag worden de onitmoetdn'gsaivon- len van de NVSH om de bovenzaal van De Spyker" mn Den Hoorn (in plaats van onsdag elke tweede woensdag van de aaand gehouden. Dit dn verband met meerdere a'ktivitei/toen op de dinsdag- vond. H Burgemeester mr. W. H. Sprenger is persoonlijk in aktie gekomen tegen het voornemen van Rijkswaterstaat om een stuk van het te verzwaren dijk- tracee Ceres-Oudeschild te voorzien van een weg van vier meter breed in- plaats van vijf meter zoals voordien altijd de bedoeling is geweest. De bur gemeester acht een smallere weg uit het oogpunt van veiligheid onaan vaardbaar. Bij overstroming of dreigende overstroming is vijf meter nood zakelijk om transport voor bewaking en herstel alsmede afvoer van te eva cueren bevolking in twee richtingen mogelijk te maken. Dijkgraaf M. Roeper Pzn. van het Waterschap deelt deze mening. De burgemeester heeft nadruk kelijk gesteld dat het nader overwegen dat eventueel uit zijn bezwaren zou voortvloeien niet mag leiden tot vertraging van de dijkverzwaringswerk zaamheden. DE KOOG Ook voor rek. ziekenfonds De dijkweg langs het reeds verzwaar de dijikgedeeilte visa Eierlairnd iis vijf me ter. Steeds ais uitgangspunt geweest dit •als minimum te 'beschouwen ook bij de later aan ibe leggen weggedeelten. Dat uitgangspunt heeft ook een nol gespeeld bij het gewijzigde evaouaibneplanmet name voor de laagstgelegen gebieden die op de evacuatiiekaant ails gevarenzone I zijn aangegeven. Compromis „Tijdens een op 4 februari 1975 op het gemeentehuis in Den Burg gevoerd ge sprek 'bleek mij, /dat voor een gedeelte van het traject Ceres-OudeschiiLd een weghreadlbe van 4.00 meter verwacht zou mogen worden. Gp 10 februari daar aanvolgend is mij door ambtenaren van Rijkowsiterst-aat bevestigd dait bij wijze van .compromis" een wagbreedte van 4.00 (mieter ztfl worden aangehouden tus sen Ceres (eind van de bestaande Delba- dijk kngis de PH-pbjder) en Het Buurtje (de Averfelijke bebouwingsgrens van Ou- deschiilld). Terstond heb ik de beibrtokken ambtenaren jneegödeei'd dat uk düt „com promis" uiJt een oogpunt van veiligheid met aanvaardbaar acht. Tevens heb dk toegezegd dat ik Rijkswaterstaat en het Provinciaal Bestuur van Noondholland (ails •toezichthoudend orgaan) zeer spoe dde zou /inlichtenaldus de burge meester tin een brief aan de hoofdlinge- mreuir-d/iireciteur van Rijkswaterstaat, dii- rectlie Noordbolland, te Haarlem De burgemeester verder: „Om misver- sban'den ite voorkomen steil dk voorop, dat 'i'k een wegbreedte van 5.00 meter nüet ails een absoluut minimum zie. Het komt mij voor, dat de breedte voor dik dij vak afzonderlijk dient ite worden be paald met inachtneming van de risico's ter plaatse. In beglimsell behoort de breedte zdda- Het 'bestuur van de Bejaardenbond afdeling Den Burg merkt in een brief aan de raad op dat vele sbraten in Den Burg in zeer Slechte toestand verkeren. „Vooraf voor tou'deren dlie slecht iter been zijn dis de toestand van de bestating op veel plaatsen zelf gevaarlijk. Wij hopen dat hierin spoedig verbetering zal wor den gebracht", lafidus de brief. B. en W. zijn het met de bejaardenbond eens unaair vinden het ongewenst op dait mo ment straten te gaan verbeteren omdat de boel vanwege de aardgasleüdingen toch weer moet worden opengebroken. niig ite worden gekozen, dat dn neder ge val van overstroming enerzijds het transport voor bewaking en herstel (vrachtverkeer in twee richtingen!) on gehinderd kan plaats hebben, anderzijds veilige afvoer van de te evacueren be volking en eventueel Slachtoffers ge waarborgd is. Uit het evacuatic-plan blijkt dat het dorp Oudeschild een uitzonderingsposi tie inneemt. Want niet alleen is het aan de westzijde geheel omsloten door laag gelegen gebied, maar bovendien vormt het een langgerekte concentratie van mensen (omstreeks 1.000), voor wie de Waddenzeedijk het natuurlijke vlucht oord is. Dit klemt temeer omdat het be staande dijkgedeelte ten noorden van (zie vervolg pagina 2) De raadsfractie van Texels Belang heeft B. en W. met klem verzocht met spoed te reageren op de onlangs ver schenen CRM-nota's over de nationale parken en nationale landschapsparken. Verder wordt verzocht een commissie samen te stellen die de ontwikkelingen nauwgezet volgt en die de belangen die hier aan de orde zijn, intensief be hartigt. In de commissie zouden naast het college en alle raadsfracties ten minste ook de landbouworganisaties, de middenstand, horeca, recreatieonderne mers, werknemersorganisaties en na tuurbeschermingsorganisaties vertegen woordigd moeten zijn. „Weliswaar zijn het nog slechts ad- vieen en aanbevelingen en zegt Staats secretaris Meijer dat de ideeën nog in de beslotenheid van de studeerkamer thuishoren, doch bekend is dat er steeds voorbereidingen worden getroffen om te komen tot het realiseren van de plan nen De inventarisatie van waardevolle gebieden en onderdelen daarvan zal nog dit jaar worden afgerond, terwijl de rijkspanologische dienst eveneens op dit terrein aktief is Aangenomen mag worden dat het elders niet zo stil is rondom deze aangelegenheid als men op Texel wil doen geloven", aldus de fractie in een 'brief die gisteren aan b. en w. is gestuurd. Beslissingen elders? Opgemerkt wordt dat de bedoeling van de pannenmakers is contact op te nemen met de gemeentelijke overheid inzalke de procedure van de vaststelling wijziging van het bestemmings plan voor het buitengebied en er zullen voorlichtingsbijeenkomsten worden ge houden. De bevolking zal wel op een bepaalde wijze worden gehoord en mis schien wel ingeschakeld, maar ,toch con stateert de fractie dat de Texelaar on gerust is geworden en vreest dat een en ander elders niet alleen wordt voorbe reid, maar ook zal worden beslist. Ge vreesd wordt dat onvoldoende rekening zal worden gehouden met de belangen van degenen die op het eiland leven en daar wonen en werken. De fractie vindt dat medewerking moet worden verleend aan het behoud van landschappelijk en natuurweten schappelijk waardevolle gebieden Voor de eigenlijke natuurgebieden zullen de problemen niet zo groot zijn, maar wel voor de daaraan grenzende overgangs- en landbouwgebieden. „Er kan makke lijk een conflict ontstaan tussen de be langen van het natuurbehoud en die van de landbouw en de recreatie. Om een dergelijke conflictsituatie te voorko men of eventueel zo klein mogelijk te doen zijn, wordt het gewenst geacht on ze samenleving van meet af aan in te schakelen bij de voorbereidingen. Hier door kan misschien het gevoel van „overrompeling" dat zich hier en daar reeds openbaart, worden teruggedron gen. Het gaat om behoud van waarde volle natuurgebieden, maar het gaat in dit geval ook om het behoud van be langrijke levens- en bestaanskansen van de Texelaars". Hoe zullen de raadsleden dinsdagavond reageren op het voorstel om een belas tingverklaring af te leggen, waardoor de eventuele financiële gevolgen van de ga rantieverlening aan de firma De Liefde voor rekening van de bevolking komen Gevreesd moet worden dat zij, hevig ver langend naar het eind van de aardgas- nachtmerrie, zullen instemmen. Waarmee nog niet vaststaat dat de provincie tevre den is gesteld want GS eisten dat ook de eventuele financiële nadelen die de trans portleiding door de Waddenzee oplevert door verhoogde plaatselijke belastingen worden gedekt en daar wilden B en W. niet op ingaan. Het is misschien niet nodig dat de raad zo'n beschamende belastingverklaring af legt Laten we er vanuit gaan dat alle bij de aardgasproble- matiek betrokkenen normale, wijze en tac tische handelende mensen zijn. De oplos sing van de moeilijkheden rond de garan tieverlening dient zich dan aan als een ei van Columbus. We hebben directeur Metz van het Gasbedrijf De Liefde nadrukkelijk horen verklaren dat de Texelaars zich graag en snel op hetgasnet zullen laten aansluiten, net als de Terschellingers. Als hij daarvan zo overtuigd is,waarop is dan die garantieverlening nodigDe raad kan de belastingverklaring weigeren en inplaats daarvan B. en W opdracht geven met De Liefde te gaan praten met als doel de garantieverlening geschrapt te krijgen. Moeilijk zal dat niet zijn want De Liefde en het college zijn het er immers roerend over eens dat die 2820 aansluitingen er zullen komenBovendien schijnt van con tractuele binding met De Liefde op dit punt helemaal geen sprake te zijn, zodat de gemeente nog vrij sterke troeven in handen heeft. Met een tegemoetkomende houding op dit punt kan De Liefde zijn za kelijk voordeel doen. want zal op Texel een goede indruk maken en heel wat wre vel wegnemen Uit de zonder twijfel nu volledige feitenopsommingen die B. en W. vorige week aan de raad hebben ver strekt, blijkt dat iets dergelijks nog niet is geprobeerd. MARTIEN VAN DE WETERING Ook voor rek. van Ziekenfonds

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1975 | | pagina 1