-aan -6od Willem Jansen trouwt de freule Waarom >er Wie zegt gij. dat ik ben...?*' Eten Het kwaad Van Zürich naarTexel Waar blijft 't verpleeghuis Succesvolle tuinarchitect Raadsvergadering Lijdens-gebedsdiensten in Den Burg Tweede blad Texelse Courant vrijdag 7 maart 1975 evader 'redactie vam H. J. Douwes, R. Kuatse, P. Kalkman en S. de Roest Niemand heeft groter liefde dan dat hij zijn leven inzet voor zijn vrienden. Joh. 15:13 Ik ben de goede Herder. De goede herder stelt zijn leven voor de schapen. Joh. 10 11 9 Vraagwoordje, dat héél vaak mar vo ren springt, waanneer er sprake is van lijden. Mensen vagen na air het „waar om zoeken een bevredigende ver klaring. En er staan 'altijd wél anderen klaar met een antwoord. Daar ds het antwoord, dait een diiireate samenhang ziiet tussen lijden en schuld. Veel lijden is ilnderdaad vrucht van schuld. Wde roekeloos leeft, wie ondoor dacht en ongeremd met de gaven van de natuur omspringtdie brengt lijden over zichzelf en over anderen Maar niet alle lijden laat zich in een dergelijke verklaring vangen. Een tweede lamtwoord is evenmin be vredigend: door ilijden wordt de mens opgevoed. Het lis waar dat voortdurend, onafgebroken geluk een mens hoogmoe dig en oppervlakkig kan maken en dat leed kan bijdragen tot bewustzijnsver andering, tot besef van eigen broosheid en afhankelijkheid, tot levensverdieping. Maar weer: dat gebeurt lang niet altijd en wie durft met een dergelijke verkla ring aankomen bij mensen die Sn leed gedompeld zijn Christus lijdt Aan zijn (lijden wordt in de evange- üeen heel veel aandacht gegeven. Hij lijdt uit diefde. Als ergens diefde door gekenmerkt wordt dan is het wel door bereidheid om te lijden, zich te offeren voor degene, die men liefheeft. Een der gelijke betrokkenheid op mensen, een dergelijke liefde tolt mensen staat ie- 'ensgroot voor ons Sn de gekruisigde Christus. Om mensenharten aan te ra cen, om dn het mensenbestaan de vlam ran geloof, liefde en hoop (te doen ont vlammen, om mensen God ite doen ken- len en de naaste. daarvoor leefde lij, daarvoor leed, daarvoor stierf hij Niet om mensen een sluitende theorie lan te reiken. Over de oorsprong van iet kwaad 'Of over de zin van het lijden. Sen dergelijke theorie bestaat niet. Het iét van het dijden verstoort elke mense- ijke verklaring. Er blijven vragen, er ïlijft het protestzoals Job, de door ijden en door theoriën van vrienden jeplaagde, bleef vragen, bleef proteste- bleef worstelen met zijn God, die •od die ions in Christus, de gekruisigde, egemoet treedt. Er blijft ook het appèl, uitgaande van lie Christus, om naast de mens in zijn ijden tc gaan staan, om nood te lenigen, lijn te verzachten en het verzet tegen imstandigheden of machten, die leed eroorzaken, niet op te geven. Want ■aar anders is het dat nu Christus ons egemoet treedt en op onze inzet appel- eert dan in de lijdende mens? Belang ijker idan elke theorie is het positieve ntwoord op dait appèl. In deze lijdenstijd worden we op- ieuw bepaald bij de enorme betekenis an het lijden en sterven van Jezus ■hrastus. Altijd weer is dit lijden en erven voor velen een bron van geloof eweest, voor anderen een bron van on- ekerheid en vOl vragen. Ongetwijfeld hangrt de betekenis van et lijden altijd weer samen met de raag in wie wij geloven dat Jezus hristus was '(en nog is). In o.a. het Mar- In de eetkamer van deze wereld staat een lange tafel. Er zitten twaalf mensen aan Tien aan de ene kant. Twee aan de andere kant Die tien zijn zo mager als brandhout. Vel over been. Ze worden niet oud. Die twee zien er opperbest uit. Ze barsten van de gezondheid. En wanneer de schalen geser veerd worden, wordt al het eten voor de twee doorvoede dikkerds gezet. Ze eten er goed van. Er blijft vrijwel niets over De tien hongerlijders krijgen de restjes. Ze mogen de pan uittikken. De kruimkes van 's heren tafel zijn voor hen. Er zijn uitgebreide verklaringen te geven over deze waanzinnige maaltijd. Aan welke kant wij zitten is duidelijk Aan welke kant zou Jezus aan schuiven? Vrij naar Hans Bouma EU IL L ETON [25. Freule Constance streek met de tnd langs het voorhoofd, lachte toen chtjes. „Zou daJt seniele aftakeling mompelde ze bij zichzelf. „Die ut, die Jansen.die laat ik nu op t Huis komen, waar hij vroeger tuin- bgen was. Enik vind hét niet eens prettig". Ze was nog enkele malen op „Casa ra" geweest, maar de heer des huizes is dan Steeds afwezig. Het leek wel of haar ontweek. Maar ze had ernstig praat met Rie, de oudste dochter, en ar oordeel over de meisjes Jansen i een grondige wijziging ondergaan, 'ar hairt trok naar Els, die nu heel tgzaam opknapte. Haar geest was ar lichaam vooruit, dacht ze, want Els 5 een prettige, opgeruimde zieke, zo jak ze was. En vooral haar vader had telkens weer te kwaad, als hij bij ir bed zat en uit dat wasbleke ge kt de grote ogen hem tegenstraalden, haar tengere hand zacht streelde !r zijn ruwe mannenhand. 'ussen hem en Henk Graafland was nieuwe verstandhouding ontstaan, t genoegen zag hij, hoe de houding 1 de jongen bleef zoals ze altijd was ^'eest. Geen zweem van familiaaiteit, *n respect, maar nu gemengd met nieuwe waardering. Waneer hij nu Henk liep, was het de gewoonste zaak van de wereld, dat hij even ver telde hoe het was met Els, en wanneer hij de ziekenkamer binnentrad vergat hij nooit ,/de groeten van Henk". En zondag was Henk geweest, dn zijn keu rige donkerblauwe pak, en had naast het bed gezeten en wemig gezegd, maar Eis Straalde en haar ogen wendden zich alleen laf van zijn gezicht, om naar de bloemen te ziien die hij 'had meege bracht. Rie liep er glimlachend, als een wijze pleegzuster, langs. Ze had er lang en breed met George van de burgemeester over gepraat en die was natuurlijk haar bondgenoot en mevrouw Berghuis oök, onverbeterlijk romantisch als ze nu eenmaal was. Maar oök naar ide freule, wanneer die even aankwam en iets lekkers uit éigen kelder of tuin meebracht voor de zieke, ging Els' warme glimlach. Wanneer die itwee daar zaten en maar weinig woor den wisselden, versterkte zich de band, die de oudere vrouw en het meisje te zamen bond. Langzaam zette zich bij de freule het denkbeeld vast, dat dit meisje op haar weg was gevoerd om hlaar te halen uit het zich Steéds méér om haar Sluitend isolement, 'n late bloem langs haar levenspad. En nu kwam hij, Willem Jansen. Ja, iwalt had ze tegen diie man? Dat hij zich onderkend.Hij is niet zomaar ie mand, maar deze is de Beloofde, de Mes sias, de Zoon van God Uit het Evangelie blijkt dat dit ant woord van Petrus het juiste is. In deze lijdenstijd wlillen we met elkaar naden ken over de betekenis van het lijden en sterven van Christus en ave willen ons eveneens die vraag stellen wie wij zeg gen dat Hij lis. Dat vraagt om een be slissing. met minder kunnen we niet toe! kus-Evamgeiiie, hoofdstuk 8, kom je reeds tegen dat Jezus Christus Zélf aan zijn discipelen vraagt hoe de mensen Hem zien: wie geloven ze dat Hij is? Die vraag van Jezus, /tóen gesteld, is nog al tijd een uiterst aktuele vraag. Wie zeggen de mensen, dat Jezus Christus is Waarschijnlijk zullen in deze tijd al lerlei 'antwoorden gegeven worden op die vraaig: in feite net zoals de tijd van Jezus. Want toen Hij die vraag aan Zijn diisdipelen stelde, kwamen er ook diver se antwoorden: Sommigen zeggen dat U Johannes de Doper bent; anderen ELia; weer anderenEen van de profeten Allerlei mendingen hadden zich post gevat; zoals dat nog steeds gebeurt. Maar Jezus Itiiet het niet bij de ene vraag. Hij gaalt veilder door aan Zijn discipelen de vraag te stellen een uiterst per soonlijke vraag „Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?" Een directere vrag ds nauwelijks denkbaar.je kunt de antwoorden van andere mensen wel vertolken, maar het gaat om die uiterst persoonlijke vraag: „Maar gij, wiie zegt gij dat Ik ben??". Die 'vraag van Jezus aan Zijn discipe len lis nog altijd een vraag, die geldt en die ook enorm aiktueel is.we moeten ons niet verschansen achter allerlei me ningen en interpretaties van anderen, maar we zullen zélf antwoord op die vraag moeten geven. Wiie zegt gij dat Ik ben?tin het Markus-Evangelie lezen we het antwoord Petrus op deze per soonlijke vraag.hij zegt: „Gij zijt de Christus".Patrus heeft door de ant woorden van die anderen heengekéken hij heeft het geheim van Christus De mensen zonder dak zonder voedsel zonder kleding zonder gezondheid zonder vorming zonder werk zonder toekomst zonder hoop zijn in gevaar fatalistisch te worden. Hun moed ontzinkt hen hun stem wordt zwakker ze worden mensen zonder stem Wanneer wij christenen en allen die in U geloven in de verschillende godsdiensten onze rijke broeders hadden geholpen door hun ogen te openen, door hun geweten wakker te maken, dan waren de ongerechtigheden niet zo omvangrijk geworden, dan was de afstand niet zo schrijnend tussen rijk en arm: van mens tot mens, van groep tot groep, van land tot land, ia zelfs van continent tot continent. Heer. zend Uw Geestl Hij alleen kan het aanschijn der aarde vernieuwen. Helder Camara) Dat was 450 jaar geleden een hele af stand. Toen ontstond in Zürich de Doopsgezinde beweging. Onder volgelin gen van de hervormer Zwingli. Deze aanhangers van Zwingli konden de her vormer niet meer volgen dn zijn pogin gen de '(katholieke) kerk te hervormen. Zij konden nfiet aanvaarden dat de (stad-) staat een rol kreg toebedeeld bij deze hervorming. Achter de nauwe band tussen keik en staat wend door hen een vraagteken gezet; ten opzichte van de staat wilden zij een oribische af stand bewaren. Ook de vervaging van de grenzen tussen kerk en volk ont moette bij hen bezwaren. Het Ohristen- zijn kon, volgens hen, nooit een vanzelf sprekende zaak zijn Viamdaa/r hun grote bezwaren op grond van nauwkeurige studie en overdenking van de bijbelse boodschap tegen de kinderdoop. De gemeente, de 'kerk, dient een éigen ge laat, een eigen iidenJtiiteit ite hebben. Wél in ide wereld, maar niet van de wereld. Het doel was: herstel van de oorspron kelijke, christelijke gemeente. Gebruik van dwang en geweld werd afgewezen; het belang van ide vrije keuze, de vrije beslissing benadrukt. Als /richtingwijzer voor het nieuwe „leven iln Christus" werd vooral de bergrede gezien. Vervolgingen Deze nieuwe beweging, -die een uitda ging was voor kerk en maatschappij van die dagen, riep scherpe reacties op van kerkelijke en wereldlijke machthebbers. Readbies, die zich ontlaadden in bloedige vervolgingen. Velen, mannen en vrou wen, stierven vanwege hun geloofsover tuiging de marteldood. Die vervolging maakte naast de zendingsdrang van de eerste idopers idalt de beweging zich naaT alle kaniben uitbreidde, dn Zwitser land en daar bulten, naar Duitsland, Frankrijk, Nederland, enz. In 1530 ont stond 'de (eerste gemeente in Amsterdam en ikoilt daarna was er ook op Texel al een groep doopsgezinden. Zoails in an dere landen werden oök in de Nederlan den de vervolgingen ingezet tegen hen. Van Texél was de eerste martelaar Thijs OlbranJts, die in 1534 ide dood vond- En in 1564 was het de ketelboeter Jian Ger- rits. Twee mensen van wlie ave verder niets weten dan dat ze behoorden tot die Stoet van 2500 bloedgetuigen, die niet terugdeinsden voor (lijden en dood, waar het gold hun trouw aan hun Heer te betuigen ,,Want eenmaal in hun leven riep Gods stem. Zijn zuiver woord verhaalde hun zijn leven. Zij konden enkel luisteren naar Hem Zij konden enkel zich gewonnen geven (Muus Jacobse) •rtnlvocd» 5SSOSS Dit is een aanklacht, gericht aan het gemeentebestuur van Texel, die als een ontsnappingsmogelijkheid voor moeilijk heden, die zij moeten op/lossen,, stichtin gen ün het leven roept, die aan niemand verantwoording schuldig zijn walt hun 'beleid betreft. Hoe 'it financieel reilt en zeilt is niet belangrijk, wat wél belang rijk is, is de regentenmentaliteit, idle an dergelijke instellingen sluipt en die een gevaar is voor de democratie. Allereerst gaat mijn protest tegen hét gemeentebestuur inzake het te bouwen verpleeghuis. Twee jaar geleden kwam wethouder Joustra all bij ons in Starken- burgh met de /tekeningen. En nu na al die Itijd as er weer eens een Stichting met de -naam „Samen één" Het zal wel een mooie kapstok blijken te zijn, waar de gemeente weer een probleem aan op hangt. En inmiddels worden alle hulpbehoe vende Texelaars afgevoerd naar het statussymbool van het Helderse bejaar denbeleid „Den Koogh". M'n raad aan de stichting „Samen één": Ga er eens heen, niet met een eigen auto, maar met de 'bus. Westdorp woonlt in De Cocks- dorp die heeft dan 45 km voor de boeg (met de ibodt mee). '(Ziet iemand Den Helder al een verpleeghuis bouwen voorbij Alkmaar?) Dan moeten ze wel een beetje sombere, regenachtige dag uitzoeken en de van alles verlatende sfeer eens op zJiCh laten inwerken rond om dat verbanningsoord. Misschien was het ook wel goed als B. en W. en de raad meegingen. En dn die sfeer verblijven op het ogen blik 17 Texelaars en de meesten voor langere tijd. Wat dit betekent voor hun familieleden (meestal ook bejaard) is moeilijk te beschrijven. De afdeling Den Burg van de bejaar- denbond heeft een hoorzitting aange vraagd. We worden geïnformeerd over al of niet hoge schoorstenen, tuin wallen en vogeflpaeltjas, over dit voor ons allen belangrijke punt hoort niemand wat. Waarom wordt er geen opening van zaken gegeven? Jiong en oud heeft daar recht op. Modh't de hoorzitting er komen, wees dan zo verstandig het niét aan een paar mensen 'over te laten, maar toön dan uw belangstelling. Gelukkig zijn alle afdelingen van de bejaardenbond al la/ktief, maar doe kunnen het niet al leen. We wachten nu eerst de hoorzit ting maar rustig af. A. Zoete-Btom, Stanken burgh", Den Burg Onder (het motto „Dialoog" heeft onze vroegere plaatsgenoot D. B. Zoete, planitsoenontwerper, met een college (bouwkundig ontwerper) meegedaan aan ide wedstrijd van de Wesfclamd-Ut- redht hypöthekembank om een uitbrei dingsplan te ontwerpen dat aan ver schillende eisen moest voldoen. De 62 ontwerpen zijn tentoongesteld dn het Singer museum in Lanen. Het team van Dialoog wiïSt met haar ontwerp een plaats te bereiken in groep 2, vlak ach ter de prijswinnaars. De gemeenteraad komit dinsdagavond, aanvang half acht in vergadering bijeen. De agenda luidt als volgt 1Notulen. 2. Ingekomen stukken en mededelin gen. 3. Verlening van -eervol ontslag aan de heer S. Bakker als hoofd van de open bare lagere school ite Den Burg. 4. Opdracht aan de afgevaardigde van de raad der gemeente Texel naar de vergadering van aandeelhouders van de n.v. Autobus Onderneming Texel tot benoeming van een commissaris van voornoemde n.v., wegens periodieke af treding van ide 'heer mr. W. H. Sprenger. De aanbeveling luidt: 1. mr. W. H. Sprenger; 2. J. C. Nauta. 5. Opmaking van een bindende voor dracht voor de benoeming van een ge meentelijke vertegenwoordiger in de raad van bestuur van de n.v. luchtvaart terrein Texel. Aanbevolen wordt voor nr. 1 op de voordracht: 1. de heer mr. W. H. Spenger, 2. de heer J. J. Westdorp. Voor nr. 2: 1. de heer J. C. M. Nauta; 2. de heer J. Zuidewind. 6. Benoeming van leden van het dage lijks bestuur van de Stichting Cultureel Werk Texel wegens periodieke aftre ding. De aanbevelingen luiden: VakaJtu- re C. J. Witte: 1. de heer C. J. Witte; 2. de heer C. A. de Grave. Vakature J. D. Kcnling: 1. de heer J. D. Koning2. de heer G. Monen. 7. Benoeming van een voorzitter van de Stichting Cultureel Werk Texel we gens periodieke aftreding. De aanbeve ling luidt: Valkature C. J. Witte: 1. de heer C. J. Witte; 2. de heer W. Albers. 8. Bespreking over nadere mededelin gen omtrent aansluiting van Texel op het aardgasnet tevens voorstel afgifte zgn. 'belaSümgverklaring. 9. Verlenging proef nachtelijk gebruik vliegveld. 10. Beslissing op het verzoek van de Stichting Kleuterschool te Den Hoorn om met toepassing van artikel 50 van de Kleuteroniderwijswet medewerking te verlenen aan de aanschaf van diverse voorzieningen ten behoeve van haar school te Den Hoorn. 11. Beslissing op het verzoek van de Stichting Katholiek Onderwijs Texel om met toepassing van artikel 50 van de Kleuteromderwijswet medewerking te verlenen /aan de aanschaf van gordijnen ten behoeve van haar kleuterschool (te Den Burg. 12. Intrekking voorbereidlngsbesluit plan buitengebied de dato 20 december 1974, no. 3. 13. Wijziging van de begroting van de sociale dienst voor 1974. 14. Wijziging van de gemeentebegro ting voor 1974. 15. Wijziging van de begroting van de sociale di'en9t voor 1975. 16. Wijziging van de gemeentebegro ting 1975. Evenals vorig jaar zullen ook nu weer interkerkelij'ke lijdens-gebedsdiensten gehouden worden iin Den Burg. Gekozen is voor 3 woensdagavonden, zodat de bejaardenomroeT) deze diensten ook kan uitzenden dn het programma „Groot nieuws voor u". De avonden zijn als volgt vastgesteld: 12 maart: 19.15 uur: dn de Katholieke kerk, m.m.v. het dameskoor io.I.v. de heer J. Visser. 19 maart: 19.15 uur: in de Doopsgezinde kerk, m.m.v. het R.K. dameskoor. 26 maart: 19.15 uur: in de Hervormde kerk, m.m.v. het koor o.l.v. de heer Wossink. Deze drie interkerkelijke 'lijdens-ge bedsdiensten 2ullen sbaan on het teken van het 'lijden en de verzoening. Achter een volgens zullen behandeld worden: het schuld bekennen, de verzoening met elkaar en de verzoening met het leven. Iedereen is welkom. van haar niets aangetrokken had. Dat hij hlaar zelfbeheersing en goede omgeving had opgesteld, doorbrak. Dat hij haar haar zelfbeheersing en goede vormen had doen veririezen. Dat hij ge wonnen had, waar zij had verloren. Maar nu had ze diezelfde WolHem Jan sen Mém igerien, een mens dn nood, een vader 'die leed. En daarmee had haar scherpe inteUogenitie ook ontdekt, hoe de omstandigheden de verhoudingen hadden scheef getrokken, de mensen en de dingen hadden vervormd. Ze was al tijd trots geweest op haar praktische nuchterheid. Langzaamnaan begon ze die ite hervinden. En de mensen die haar goed kenden hadden gezegd: „Wat er met de freule 'aan de hand is weten we niet, maar ze wordt anders". En de toon waarop dlit gezegd werd liét duidelijk uitkomen, dat men die verandering een verbetering aöhbte. Ze hoorde die middag de bel overgaan en was todh even nerveus, net zoals toen ze, gehoorgevend aan een impuls, naar Casa Cara was gelopen om te horen hoe het ging mét Els. Even later stond Wfrillems grote man nenfiguur in de kamer. „Ik heb u maar op mijn thee-uur ge vraagd", brak ze meteen tactvol het ijs, „u wilt toch ook wél thee?" Willem Jansen ha/d op dat ogenblik éérlijk liever (iets sterkers gehad, maar hij was dankbaar voor de brug die zij hem bouwde. „Graag, freule", zei hij en ging, op haar wenk, nog wat onwennig zitten. Ze praatte maar door, vooral over Els ze schonk thee en pas toen er een Stilte viel en ze belden aandachtig naar hun kopjes keken, hervond Willem Jansen zijn spraak. „U zult wel gedacht hebbenwat ik kom doen", zei 'hij wat vertegen. „Jiaal was It niet alleen maar ulit vrouwelijke nieuwsgierigheid" glimlach te ze. Zoals 'hij nu wais, niet zo de zelf bewuste fabrikant, de self-made man vond ze hem lopeens niet meer antipa thiek. „'Er zijn dingen" vervolgde hij, moei lijk naar woorden zoekend „waar een man alléén niet uitkomtwaarover hij moet pratenpraten met een vrouw. Ik heb aan Rie een reuzendoch- ter, ze ds verstandig, ik praat oiver aller lei dingen met haar als m'n gelijke. maar 'toch, ze iis nog zo jong. Ik zoek ervaring". „Bij mij?" „Ja, bij u. Ik ëh.... lik heb groot respect voor u gekregen, freule. Uw raaddie zou ik ergop prijs stellen". „Zoudt ai maar niet eens vrijuit pra ten?" verzocht ze „ave hebben al'le tijd. Ik luister wel". Willem Jansen /ondervond haar luis teren als een weldaad. Niet één keer anderbrak ze hem anders, dan door een knikje, een glimlach, een gebaar En hij vertélde van zijn moeilijkheden, over Els en Herik, zijn bezwaren, zijn liefde voor zijn dochter, zijn respect voor de jongen, maar ook van alle be zwaren die 'hij voelde tegen de verbin tenis tussen die twee. „Ik dachlt.juist u zult dat begrij pen" zei hij tenslotte, en zweeg. Ze Stond op en schonk nog eens thee in, daarmee itij'd winnend. Hij Staarde naar haar vlot 'bewegen bij de theetafel, naar haar handen boven het mooie teer- poroeleinen theeservies. Hij dacht aan het langbenige kind met de grote grijze ogen en de blonde vlechten van vroeger, net een jong veulen, een rasveulen. Ras had ze nog, dacht hij, zoiets ging nim mer vertoren. En opeens begreep hij niet hoe riij ide moed had gehad, met zijn moeilijkheden bij haar te komen. En hij bedacht dat hij toch éérst eens had moeten proberen, zich te verontschuldi gen voor de problemen idie hij haar had bezorgd Maar toen ze begon ibe praten viel die beklemming van hem af. „Natuurlijk begrijp ök dit.zei ze. „Ook uw gedachten over deze zaak. La ten we er geen doekjes om winden, me neer J'ansen, er Zitten overal voetangels en klemmen. I'k wil hier geen standsbe grippen naar voren brengen, het gaat eigenlijk meer om het milieu, dat zo sterk verschilt. Niemand onzer sbaat op zichzelf, wij hebben ouders, familie, het is voor de een een toer om boven dat milieu uit te komen, voor de ander om er zich enigermate bij aan Ite passen, zonder zichzelf gewéld aan te doen, zon der af te zakken". Hij 'knikte dankbaar. Zij begreep die dingen. „Van mij zult u het misschien toch wel vreemd vinden" zei hij „ik ben zelf maar als arme jongen begonnen". „Daórom zei ik" antwoordde ze „dat het niet ging om rang of Stand, maar om milieu. Wat er geweest is, doet er niet toe, u bent nu in Groenhoven meneer Jansen, directeur van de fabriek, de be woner van Gasa Oara. U hebt hier een bepaalde Status in Groenhoven, die héél sterk verschilt van het milieu waaruit deze jongeman voortkomt niét alleen, maarwaar hij nog midden dn zit". (wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1975 | | pagina 5