Vrije school: Ontwikkeling van het kind centraal arri= Parkstandpunt voorbarig bij gebrek aan informatie fmteSmta STICHTINGSKANSEN TEXEL NIET GROOT wr Tweede blad Texelse Courant, vrijdag 16 mei 1975 IN min 'N GOED IDEE Waddenclub bood ministers ontwerp K.B. Waddenraad aan Koffieshop - IJssalon in gebruik genomen Schietoefeningen Toernooien SVO op eerste en tweede Pinksterdag an Het lijkt niet waarschijnlijk dat op Texel binnen afzienbare tijd het Vrije Schoolonderwijs zijn intrede zal doen. Er zijn in Nederland te weinig onderwijskrachten die vakbekwaam genoeg zijn om aan een Vrije School les te geven. Weliswaar is de Vrije School in Zeist gestart met een eigen Pedagogische Academie maar daar worden pas over twee of drie jaar de vruchten van geplukt, als de eerste lichting is afgestudeerd. Ook is deze Pedac nog maar een experiment zon der subsidie van het Rijk. Misschien is het voor Texel mogelijk een combina tie met Den Helder, waar de Vrije School al wel van de grond is, te vor men. De uit 6 mensen bestaande werk groep onderhoudt al contacten met de overkant. Als het onderwijsprobleem door sa menwerking kan worden opgelost komt het financiële probleem om de hoek kijken. Er moet rekening mee ge houden worden dat een Vrije School, zeker 1 of 2 jaar zonder Rijkssubsidie zal moeten draaien. De kosten komen dan volledig ten laste van de ouders die hun kinderen op zo'n Vrije School willen hebben. Een nadeel is ook dat Texel een dunbevolkt gebied met een laag geboortecijfer is. Het zal dus vrij moeilijk zijn genoeg ouders te krijgen die voldoende kinderen aan het Vrije Schoolonderwijs kunnen laten deelne men. De lasten zullen dan door weini gen gedeeld moeten worden. Niettemin moet het voor de organisa toren zeer verheugend zijn geweest dat er vooral bij de jongeren veel belang stelling bestond voor de lezing van de heer J. Kraamvvinkel uit Haarlem over de Vrije School-pedagogiek. Het zaaltje van de Witte Burcht zat stampvol, het geen zeker perspectief voor de toekomst biedt. Zo'n 50 aanwezigen luisterden zeer geïnteresseerd naar het boeiende betoog van Kraanvw&nkel die al 25 jaar in dit onderwijs zit en momenteel verbonden is aan de Haarlemse Vrije School. Het Vrije Schoolonderwijs gaat uit van en sluit aan bij de ontwikkeling van het kind in drie 'levensfasen: de kleuter- fase, de lagere school en de puberteit. In de /twee eerste fasen bevindt het kind zich dln de onderbouw, de puberteit wordt in de bovenbouw van de Vrije School doorgebracht. Van 4 tot 18 jaar kan het kind op de Vrije School door brengen. Er zijn in Nederland 10 a 11 van deze scholen die niet allemaal een bovenbouw hebben. HET UNIEKE „De Vrije School geeft een antwoord op de vraag naar het unieke: een kind de kans te geven kind te zijn", zei de heer Kraamwinkel dn zijn betoog. Hij gang /diep in op de gedragingen van het kind. Vanaf de geboorte is de mens al een tweeslachtig wezen, in tegenstelling tot de dieren. Het ikind heeft een bewe- gingsdramg en goed ontwikkelde zintui gen waarmee het echter niets kan doen. Pas na een jaar begint het te lopen. Ook in de puberteit treedt zo'n discrepantie op. De puber is lichamelijk dn staat tot het verwekken van kinderen maar is daar geestelijk nog niet aan toe. Vanaf de geboorte doet het kind .indrukken op die het na gaalt bootsen. Voorbeelden zijn het lopen en het spreken. Het kind spiegelt zidh daarbij aan de omgeving. Aan het soelen kun je afleiden hoe de ouders ziah bewegen. Ook bootst het kind problemen na die zich thuis voor doen '(vadertje en moedertje spelen). De waag lin deze tijd ws of alles nog wel het nabootsen waard dis. De telecommunica- öemiiddeien ><lt.v., radio) zijn onmogelijk na te bootsen en ook het verkeer as voor het kdnd moeilijk te verwerken. Het ziet veel, hoort te veel, krijgt last van sla peloosheid, kan niet meer naar een ge wone kleuterschool enz. Het leven op een flat kan .tot flatneurose leiden om dat de indrukken bij gebrek aan ruimte nieit meer in beweging zijn om te zetten. De vraag os dan wat j e met zo'n kind op school moet doen, als het niet meer in staat os de opgedane indrukken te ver werken. o-'ji zo'n veilige ERIK elektrische deken koopt U bij interieuradviseurs Wilhelminalaan 30, Den Burg, telefoon 2576 NOfflnRW UHUUmUllQIIQIUb In de kleuterklas moet je ervoor zor gen dat het kind vrij kan spelen, kan nabootsen. Het moet Ja tegen het leven kunnen zeggen. Zo worden op dc Vrije School jaarfeesten gehouden waar het kind naar toe leeft. Ook belangrijk is het vertellen van sprookjes. Kinderen verstaan niets zo goed als een sprookje omdat daarin elk woord op zijn plaats is. In een sprookje zit ook het oerbeeld van de mens verwerkt, dat van verschil lende kanten belicht wordt. ONTWIKKELING Het kund wordt rijp voor de lagere school als het nabootsen ophoudt. Dan speelt het ook niet zo leuk meer. Fysio logen hebben ontdekt dat de hersenen tussen het vijfde en zevende levensjaar volgroeid zijn. Het proces -is voltooid als (tweede kiezen doorbreken. Tolt die periode bouwt 'het 'kind de lichamelijk heid op die het bij (de geboorte van moe- Vtier en vader meegekregen heeft. Na het zevende levensjaar bouwt het de eigen lichamelijkheid op. Het kind is bezig een sbuk van zddhzelf te ontwikkelen. De verhouding tot de omgeving verandert. Het kind is niet meer een geheel met de omgeving maar bouwt zijn eigen ge voelsleven op. Het probeert doocr te dringen tót de wereld van de volwasse nen en de leraar op de lagere school kan daar bij bemiddelen, hoewel dat eigen lijk een onmogelijke taak is. VIER TYPEN In de Vrije School wordt van vier ty pen kinderen uitgegaan: het kind dat verwacht dat de leraar alles kan. Deze moet zich dan ook rotwerken om aan dat verlangen te voldoen, maar mag dan ook het uiterste van het kind vragen; het kind dat niet hard werkt en grote belangstelling heeft voor zijn omgeving. Daar ook over vertelt, en verwacht dat de leraar daar naar luistert. Gezellige flegmatische types; het kind dat ontzet tend moeilijk doet, en altijd problemen met zich meedraagt; en tenslotte de grappenmaker die altijd iets anders doet dan waar hij mee bezig moet zijn. Dat zijn de moeilijkste kinderen die je als Enkele bestuursleden van de Wadden- zeevcreniging hebben woensdag een ontwerp Koninklijk Besluit voor de in stelling van de Waddenraad aangeboden aan de ministers Vorrink Milieuhygiëne) Gruijters "(Volkshuisvesting en R.O.) en aan staatssecretaris W. Meijer van CRM. De Waddenraad moet een verbetering in de bestuurlijke coördinatie van het Waddengebied brengen. Dit lichaam, waarin dc voornaamste belangengroepe ringen (natuurorganisaties, overheden) zitting hebben, moet de regering vooraf advies uitbrengen over plannen die Den Haag in het Waddengebied wil nemen. De heer H. Segers uit Den Burg heeft dinsdagmiddag zijn kofficshop-ijssalon aan dc Stenenplaats in gebruik geno men. Het bedrijf is ondergebracht in de voormalige naaimachinehandel van Bruijn, thans eigendom van de heer W. van der Vis. Het is een middelgroot (40 zitplaatsen) bedrijf geworden dat is ge specialiseerd in koffie, ijsspecialiteiten en gebak maar waar men ook voor alco holische dranken terecht kan al treedt de heer Segers daarmee niet op dc voor grond. De zaak is bedoeld als rustpunt voor het winkelende publiek en de ope ningstijden zijn daar op afgestemd, voorlopig van 10.00 uur 's morgens tot 10.00 uur 's avonds. De zaak heeft een vloeroppervlakte van 45 m2 (de vroegere winkel waarbij de voormalige woonkamer as getrokken) en lis eenvoudig dodh sfeervol ingericht. Donkerbruin oud-Hollands meubilair, geel-bruine vloerbedekking, donkere lambrizering van gezandstraalde 'hori zontale schroten, overwegend geel be hang en bruin .plafond. De koffieshop - ijssalon wordt 's zomers „bemand" door mevrouw Segers en Hilda Kooi. Laatst genoemde heeft de bovenverdieping als womlimg in gebruik. De verbouw werd uitgevoerd door de firma Geus en Zn., Fa. Z. Graaf '(schilderwerk), Zijm (lood gieter), Agfter (elektra) en Moerbeek stoffering). Architect C. R. Alkema maakte de tekening. De koffieshop-ij ssalon is een van de laatste uitbreidingen van het aantal ho recabedrijven dn heit centrum van Den Burg. Zoals bekend heeft de gemeente raad een voorberedrinngsberiuit aange nomen, vooruitlopend op een nieuw be stemmingsplan, waardoor B. en W. uut- brefijdimg van het aantal horeca- en aan verwante bedrijven kan verbieden om de woonfunctie niet in heit gedrang te laten komen. Er komt nu nog één zaak bij: de heer H. J. van der Veen van de „Buteriggel" uit De Koog begint in de voormalige drogisterij Schooi! aan de Weverstraat ook een horecabedrijf. Zijn aanvraag was binnen voor het vaststel len van het voorbereidingsbesluit onderwijzer een slag voor moet zien te zijn en duidelijk moet maken dat je ze in de peiling hebt. Al deze kinderen komen in de Vrije School aan hun trekken. Bij het behan delen van een onderwerp moet de on derwijzer elke keer een andere pet op zetten zodat alle karakters geraakt wor den. BEELD EN RITME Op de lagere school worden twee as pecten van het gevoelsleven er uit ge pikt. Het beeldende en het ritmische ele ment. In de eerste 'klassen ligt de na druk op het vermogen te denken in beelden. Langzaam lezen, het tellen op de vingers, het maken van levende let ters (bijvoorbeeld het woord Heks waar van de letters een beeld geven vain de heks), het tekenen van landen waarbij de .tekening iets uitbeeldt over het land (Zuid-Amerikaeen indiaan, Afrika: een negerin). Later komt het ritmisch as pect meer aan de orde. Een voorbeeld daarvan is het tellen door het doen van stappen waarbij het ritme telkens ver anderd wordt. Belangrijk is een harmo nie itussen beeld en ritme te creëren. CONFRONTATIE De puberteitsfase. Het kind wordt zelfstandiger; zet zich af tegen zijn om geving; wordt kritischer, en ontwikkelt een vermogen om abstract te kunnen zijn. De Vrije School speelt daar op in. In de bovenbouw moet de leerkracht zo veel mogelijk van zichzelf in dc lessen brengen. Les geven alleen uit een boek je is er niet bij. Hij moet aansturen op een direkt confrontatie gegeven. De kin deren moeten zowel hun eigen alsook eikaars gevoelsleven leren kennen. To neel, moderne geschiedenis en volkeren- kundc zijn belangrijke vakken. VOORBEREIDING Op de Vrije School wordt met perio- deonderwijs en met blokuren gewerkt om zo iin'tensliief mogelijk op bepaalde thema's dn te gaan. Er worden veel vak- lessen gegeven, waarvoor een groot aan tal vakleraren nodig zijn. De Vrije School in Haariem heeft ongeveer 30 leerkrachten voor 300 leerlingen. De klassen bestaan gemiddeld uS/t 30 a 35 leerlingen. Er zijn 11 klassen en een kleuterklas. De leerkrachten moeten ontstellend veel aan voorbereiding van de lessen doen.. Twintig uur voor de klas betékent 60 uur werken. Het drij ven op routine is uilt den boze. De mees te leerkrachten voor ide Vrije School ko men van de kweekschool. Omscholing ds noodzakelijk. De nieuwelingen moeten eigenlijk eerst een jaar meelopen alvo rens zij (les gaan geven. De Vrije School werkt niet met cijfer- rapporten Op de lagere school (de on derbouw) worden getuigschriften (woordrapporten) .uitgereikt. Dat bestaat uit een gedeelte voor het kind, een ver slag voor de ouders en uit een verslag per vak. In de bovenbouw worden kwartaalbriefjes verstrekt. Zitten blij ven gebeurt alleen als de ontwikkeling van het kind achterblijft. Om dat te be oordelen heeft (de Vrije School in Haar lem de beschikking over een remedial teacher. POSITIEF Hoe komen de kinderen van de Vrije School in de maatschappij terecht? Kraamwinkel: „Velen werken in de so ciale beroepen, oefenen handvakken uit of doen aan kunst. Ons onderwijssy steem wordt in het algemeen later posi tief ervaren. Het gevoelsleven is beter ontwikeld, en dat betekent een grotere ontvankelijkheid voor problemen. De oud-leerlingen hebben echter de energie om zich daar overheen te zetten, passen zich goed aan en zijn vindingrijk. Zoals bekend berust de Vrije School pedagogiek op de antroposofische prin cipes, waarvan /im dort verhaal enkele as pecten naar voren zijn gekomen, zoals dae door Rudolf Stediner ontwikkeld zijn. De eerste Vrije School werd door hem in 1919 in Stuttgart opgericht. Het woord Vrij heeft betrekking op onaf hankelijkheid van de staat, hoewel de Vrij e School sands 1953 well subsidie van de overheid krijgt. Wie meer over dit onderwijs wil weten kan zich in verbin ding stellen met de familie W van Ha gen, Kerkesteeg, Oudeschild, telefoon (02220) 2609 of met Gré ter Stege, De RuijterStraat 104 dn Oudeschild. Op 22 meii öjs. van 9.00 tot 16.00 uur gaat H.M. Evertsen ün sector 045 tot 075 graden schieten vanuit het hoge geieide- lidhft Nieuwe Haven rechtwijzend met een Straal van 9 mijl. Veiligheidsschip aanwezig. H.M. Friesland doet op 3 juni a.s. hetzelfde. Zes dagen nadat de gemeen teraad zich uitsprak tegen aan wijzing van de duinen tot natio naal park (n.p.) en heel Texel tot nationaal landschapspark (n.l.p.) was deze problematiek al weer onderwerp van gesprek in De Boogerd, in het politiek café. Vrij veel geïnteresseerden, waaron der veel insiders zoals gemeen teraadsleden en vertegenwoor digers van de werkgroep Land- schapszorg waren naar het ge bouwtje aan de Bernhardlaan gekomen om met elkaar van ge dachten te wisselen. Ambtenaar Van Dijk las de nota voor van de afdeling RO- en planning, waar van hij deel uitmaakt, waarna de discussianten zich in drie groe pen verdeelden. Het is vrij on doenlijk om van een gespeten discussie een algemeen beeld te geven, daar elke groep zich weer met een ander facet van de parkproblematiek bezig hield. Maar uit een korte plenaire dis cussie zijn toch nog wel enkele interessante opmerkingen het vermelden waard. Te weinig concreet Duidelijk werd dat de interde partementale nota's nog te weinig concrete informatie bevatten om verregaande conclusies te trekken. Met name in de n.l.p.-nota staan nog slechts studeerkamerideeën Het wachten is gewoon op prakti sche informatie uit dc in de nota aangewezen proefgebieden. Die in formatie kan nog wel zeer gerui me tijd op zich laten wachten. Tot zolang is grondige bestudering niet mogelijk. Ideeën om te ko men tot de samenstelling van werkgroepen die zich met deze vraagstukken bezig houden sloe gen dan ook niet aan. Noch een daartoe door Texels Belang in de gemeenteraad gelanceerd voorstel, noch een voorstel van enkele dis cussianten in het politiek café kre gen veel respons. „We weten ge woon niet waar we concreet over moeten praten, zolang navenante informatie ontbreekt", was een veel gehoorde mening. Aanvechtbaar Voor de hand liigt de vraag waarom de gemeenteraad zo vlug al een oord eed vélt als zij feitelijk nog niet eens weet wal er aan de knikker as? Fried Blanken gaf toe dat de konsekwenties van een njl.p. niet te overzien zijn. Toch vbrdesdigde hij de stellingname van de raad met motieven die ook vorige week werden aangevoerd: „Bescherming van heit landschap weegt op Texel al zrwaar, hetgeen blijkt uit structuur- en bestem mingsplannen", en: „Het n!p.-eti- ket kan vertragend werken bij het ontwerpen van deze plannen. Je kunt toch moeilijk stoppen met de Ruimtelijke planning omdat Texel misschien ooit eens n.iLp. wordit". Het laatste motief is het meest aanvechtbaar, terwijl ook moge lijke negatieve konsekwenties daarvan onder ogen moeten wor den 'gezien. Daan Schilling zei tij dens de raadsvergadering zeer treffend: „Als het Rijk iets oplegt moet het oök voor financiële com pensatie zoagen. Maar waar komt het geld vandaan ais Texel zelf landschapsbeschermend op treedt?" Worn Helder (werkgroep Landsahapiszoig) merkte daarover maandagavond op: „Het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat het Rijk meer geld dn een njl.p. zal stoppen dan dn een willekeurig plan Bui tengebied", aldus Helder Den Haag kan inderdaad de geldkraan wat dichtdraaien tot dat Texel n.l.p. is geworden. Maar deze redenering ds net als elke an dere speculatie eert slag in de lucht zolang It rijk de tanden niet ontbloot. Het kan nog wel 25 jaar duren voordat een definitief en uitgekristalliseerd n.l.p.-beledd van de grond is. En dan is het de vraag of Texel nog op de kandida tenlijst staat. In ieder geval be hoort het eiland niet tot de proef gebieden, en Den Haag kan toch moeötijk het R.O.-beleid zo lang traineren. Voorbarig Het lijkt een tikkeltje voorbarig en niet zo verstandig van het ge meentebestuur om zich in dit pril le stadium al tot een, ondanks het voorlopige karakter, nogal expli ciet klinkende uitspraak over het n.l.p. te laten verleiden. Als zou blijken dat het studeerkameridee in praktijk in de proefgebieden heel anders uitpakt dan hier wel wordt gedacht (geen museumboe- ren en dode gebieden) heeft Texel al zijn mening gegeven. Natuurlijk kan dit besluit worden herzien (Van den Heerik: „Als zou blijken dat we financieel tussen de wal en het schip dreigen te raken moeten we dat als de bliksem doen"), maar een negatieve indruk is dan toch al gemaakt. Kennelijk heeft het gemeentebestuur gedacht dat reageren voor 20 mei beter is dan stilzwijgend afwachten totdat CRM zelf de tijd rijp acht om zich eens over Texel te buigen. Minder voorbarig Met opzet ds dn dit verhaal het nationaal park tot dusver buiten beschouwing gelaten. De plannen hiervoor hebben wat meer vaste vorm: een reaiktae daarop ds veel minder voorbarig. Zeker ats het gaat over de RST-kampeerterrei- nen Loodsmamsduin en Kog er- strand die net als helt militair oe fenterrein en het waterwingebied als strijdig met de n.p.-status wor den aangeduid. (Dat R.O. en plan ning voor eigen rekening er en passant nog enkele strijdige be stemmingen (zoals de vuilstort plaats en de agrarische enclaves) bijpakt laten we gemalkshalve maar buiten beschouwing). Te leurstellend is dan dat de n.p.-sta- tus op zidh weinig bestuurlijke verschuivingen te weeg zal bren gen. Het overgrote deel van het duingebied is in handen van Staatsbosbeheer en Rijkswater staat; beide overheidsinstanties die buiten de gemeente om 'kun nen doen wat ze willen. De n.p.- status verandert daar eigenlijk niets aan: het rijk treedt ook hier als eögennaar-beheerder op, mo gelijk 'dan in een wat strakkere structuur. Ruimtelijke verschuivingen tre den in een nationaal park natuur lijk op als de genoemde strijdige bestemmingen ook werkelijk zou den moeten verdwijnen. Daarom trent bestaat echter geen enkele zekerheid. Het n.p.-rapport spreekt over: „zo mogelijk ver dwijnen". Het is de vraag of het zinvol is de kampeerterreinen van de RST op te heffen of te verplaatsen. Een maandagavond veel gehoorde me ning was: „In feite horen ze niet in het duingebied thuis. Maar ze zijn er nou eenmaal en het is be ter ze daar te laten dan met ge volgen van opheffing of verplaat sing te worden geconfronteerd. Bovendien liggen beide terreinen aan de rand van het duingebied". RL. Parnassiastraat 8, De Koog Telefoon (02228) 272 De tournooienreeks van S.V. Ooster end wordt zondag eerste en maandag tweede Pinksterdag voortgezet met res pectievelijk een tournooi voor derde en vierde seniorcnelftallen en een tournooi voor A junioren en tweede seniorenelf tallen. Eerste Pinksterdag nemen deel: Texel 4, een combiniaJtóe van Helder, SVO 3, JVC 3 '(poule I), ZDH 3, Texelse Boys 3, Watervogels 5 en Gallantsoog 3 (poule U). De wedstrijden duren (twee maal 25 minuten. Het wedstrijdprogramma luidt: Veld A: 11.00 uur: Texel-JVC 12.00 uur: ZDH-Callamtsoc^g 13.00 uur: SVO-JVC 14.00 uur: WaltervogeOs-Oallanjtsoog 15.00 uur: Texel-SVO 16.00 uut: ZDH-Waltervogeüs 17.15 uur: no. 1 poule A^no. 1 poule B Véld B: 11.00 uur: SVO-HeUder 12.00 uur: Watervogels-Texelse Boys 13.00 uur: Texel-Helder 14.00 uur: ZDH-Texelse Boys 15.00 uur: Helder-JVC 16.00 uur: Texelse Boys-OaUantsoog 17.15 uur: no. 2 poule A-no. 2 poule B Tweede Pinksterdag spelen de vol gende junioren Al elftallen in een poule: Texel, Texelse Boys, ZDH, De Koog en SVO. Ook de senioren zitten in één poule. Dat zijn: Bergen 2, De Koog 2, HCSC 7 en SVO 2. Ook hier is de wed- strijdduur twee maal 25 minuten. Het wedstrijdprogramma luidt: Veld A: 9 45 uur: SVO-Texél jun. 10.45 uur: SVO-Bergen sen. 11.45 uur: De Koog-Texeüse Boys jun. 12.45 uur: HCSC-Bergen sen. 13.45 uur: SVO-De Koog jun. 14.45 uur: HCSC-SVO sen. 15.45 uur: ZDH-SVO jun. 17,15 uur: De Koog-ZDH jun. Vel d B 9.45 uur: 10.45 uur: 11.45 uur: 12.45 uur: 13.45 uur: 14.45 uur: 15.45 uur: 17.15 uur: ZDH-Texelse Boys jun. HCSC-De Koog sen. ZDH-Texel jun. SVC^De Koog sen. Texdl-Texelse Boys jun. Bergen-De Koog sen. Texl-De Koog jun. Texdlse Boys-SVO jun.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1975 | | pagina 5