-aan
Het lijk in de Ketelstraat
'SPORTPROGRAMMA
9,50
en
De jarige Kerk
Weeskinderen Vietnam
Zo heel anders
Zangdienst in Den Burg
NW houdt weer spreekuur
Pierensteken aan kust
langs dijken verboden
Zon, maan en hoog water
Subsidie CRM voor
bibliotheek:
75% van de bouwkosten
Derde blad Texelse Courant, vrijdag 16 mei 1975
js.
4,50
-6od
Met een feesrtmuts op walde (hij naai
de 'kerk, 1x>en het jomgétrje gehoord had
dait met Pinksteren de keik jarig is. Een
respedfeabéle leeftijd heeft zij. Stokoud.
Velen menen dait dan 'ook duidelijk op te
kunnen merken tin de starre blik, de
stroeve gang en de krampachtige bewe
gingen. Zij geven haar niet veel jaren
meer. Zij Strompelt haar einde tegemoet.
Anderen daarentegen aarzelen met der
gelijke beweringen, omdat ze weten dait
je met di!t oudje steeds voor verrassin
gen kan komen ite Staan. Over de hele
wereld heen heeft zij zJidh verspreid. Nu
eens 'hier, dan weer daar vallen nieuwe
impulsen van levenskracht op te mer
ken. Zij heeft steeds weer voorspellin
gen beschaamd.
Gemeenschap
Toen ze geboren werd die kerk
was het duidelijk, waarom het ging. Een
nieuwe gemeenschap van mensen. Bij
eengehouden, niet door gezamenlijke in
teressen of ideeën, niet door dezelfde
belangen of wensen, niet door verwant
schap of nationale verbondenheid, niet
door elkaar aanvullende en bij elkaar
passende karakterstructuren of door
vriendschapsbanden, maar bijeengehou
den door de ene persoon van Jezus
Christus, idie zo heel verschillende per
sonen door zijn geest dn zijn ban had
geslagen en daardoor aan elkaar had
verbanden. 'Die grenzen doorbrekende
Geest is nóg aan heit werk, overal daar
waar mensen zidh aangesproken en ver
bonden weten door Christus, ook op
Texel.
Taal
Heit iwas niet een dn zichzelf beslaten
gemeenschap, die nieuwe gemeenschap,
die met Pinksteren ontstond. Een ge
meenschap, dlie lalleen maar het doel in
zichzelf vond, dn eigen voortbestaan.
Nee, het was een naar buiten tredende
gemeenschap, die haar doel vond in de
genen idie buiten haar kring stonden.
Hen te bereiken, tot hen te spreken in
hun eigen itaai, daarom ging belt die eer
ste gemeente. Zij /trad naar buiiten, om
dait zij van mening was dat allen de
haar toevertrouwde boodschap moesten
horen. Een boodschap van belang voor
elk levend mens de boodschap van
Christus. 'Overal daar waar mensen be
zig zijn die boodschap, via woord en/of
daad, ite vertolken voor anderen
dichtbij iof veraf daar lis de Geest van
Hem aan het werk, die door zijn leven
een voor 'alle mensen een verstaanbare
taal sprakde Geest van Christus.
Kent u „Vandaar", het zendings
blad van de Herv. en Geref. kerk?
Het verschijnt (tien maai per jaar.
Abonnementsprijs ƒ6,per jaar.
Te bestellen bij: Zendingsbureau
Leidsestraatweg 11, Oegstgeest.
Blijdschap
En dart alles niet met gezucht en ge
klaag over de opgelegde plicht, maar in
een spontaniteit en blijdschap, die de
aandacht van buitenstaanders trok.
Blijdschap, dat men medewerker mocht
zijn in lalle gebrokenheid tin het
wenk van God. Blijdschap, die men aan-
en dn elkaar vond als leden van één ge
meenschap, als medewerkers aan één
zaak.
Stokoud? Heit sterven nabij? Zeker en
iredhlt, als van de gemeenschap, de be
wogenheid met de wereld en de bilijd-
:hap niets meer te bespeuren zou zijn.
\Tee, zo lang iwe dan hier, dan daar
ekenen zien van gemeenschap, betrok-
[enheid op de wereld, blijdschap, die be
wijzen dat de geest van Christus
waarom het gaat springlevend en
werkzaam is.
Voor ƒ20,per maand kunt u een
Vietnamees weeskind adopteren. Het
kind blijft dn Vietnam. Ondergebracht
bij familieleden lof vrienden, die het
vaak zelf buitengewoon moeilijk heb
ben, vanwege alles wat er jaren lang
aan oorlogsgeweld over hen heen ds ge
gaan, om de eindjes aan elkaar te kno
pen. De inzameling van de gelden hier
en ide uitreiking van de gelden daar ge
schiedt door vrijwilligers, tin Vietnam
door werkers van de Verenligiide Boe-
dhdstische kerk. Zo as er zekerheid, dat
de gelden hun juiste doelen bereiken.
Inlichtingen en aanmeldingen bij: Co
mité voor Vietnamese Weeskinderen,
Postbus 4300, Haarlem. Giro 2927129
tjn.v. de penningmeester.
door dr. J. C. Gilhuis
De vermaarde Oostenrijkse schrijver
Stefan Zweig vertelt dn een van zijn his
torische werken een anecdote.
Het gebeurde eens op een Zwitserse
school dat de meester aan de kinderen
vroeg: „Wie was de eerste mens?" Daar
werd toen zwaar over nagedacht. Maar
ineens schoot een jongetje met opgesto
ken vinger overeind in de bank en zei:
„Wilhelm Teil, meester". „Hoe kun je
dat nu zeggen", antwoordde de meester,
„denk eens even goed na". AJlle kinderen
verzonken weer tin diep gepeins. „Kom
denk ook eens aan Adam!" „Ja", zei het
jongetje verongelijkt, „alls u er ook
vreemdelingen bij haalt!"
Met deze anecdote heeft Stefan Zweig
de nationalistische verdwazing gehe
keld, die tin de tijd voor de tweede we
reldoorlog. 9teeds feller in Europa om
zich heengreep en op een wereldcata
strofe aanstuurde. En het was de zo
veelste keer tin de geschiedenis dat dat
gebeurde. Steeds weer hebben mensen
en volken zichzelf gezien als het middel
punt waar 'alles om draaide: 'hun macht,
hun posibie, hun eer.
Zo heel anders dan op het Pinkster
feest te Jeruzalem! Bij dait feest kwam
de hele wereld fe pas: Parthen. Meden,
ElaimliétenJodenKretenzen en
Arabieren.Die lange rij staat niet
voor niets zo uitvoerig in Hand. 2. De
Heilige Geest leert zijn kerk andere
mensen te zien en andere volken voor
wie God zijn heil ook bestemd heeft.
Gods bedoelingen zijn wereldomvattend
als Hij na Pinksteren zijn kerk uitzendt:
„Het woord woddt wijd en zijd verstaan,
het trekt zich alle dingen aan
(Barnard).
Dat ds het wezen van de zending
heeft prof. Smelik ergens gezegd dat
wij ons voor andere mensen en volken
gaan interesseren en dat wij, losgetrok
ken van onze eigen individuele belangen
ons voor hen gaan inzetten.
Andere visie
Onze visie iop anderen wordt dan ook
zo 'heel anders dan die waaraan we ge-
vvenld en waartoe we geneigd zijn. Daar
is dat verhaal, Vlalk na Pinksteren, van
die verlamde man bij de schone poort
van de tempel zo'n welsprekend bewijs
van. De veertigjarige man was van
klindaf verlamd, zat élke dag bij de tem
pel te ibedelen, kreeg af en itoe eens een
kleinigheid, want dat was voor tempel
bezoekers nog een goed doel ook. Maar
verder viél die man niemand meer op
Zuilke ibedélaans behoorden nu eenmaal
tot ide randverschijnselen van de maat
schappij. Maar de Pinkstergeschiedenis
laat zulke randverschijnselen zien als
kemzaken voor de christelijke kerk. En
als dat gebeurt ontdekken we niet alleen
een lleventsüamg lijden van andere men
sen, maar ook een levensgrote schuld
van een samenleving, die zich daar niet
om bekommert. Dan ontdekken we ook
dat radicale veranderingen tin deze nood
en sdhiild met allereerst om geld vragen
maar om een andere visie. „Zilver en
goud heb ik niet" zegt Petrus
„maar wat tik heb geef ik u; in de naam
van Jezus Christus, de Nazereeër: Wan
del!"
Zó worden mensen weer op de been ge
holpen: als wij hen zien mét de ogen van
Jezus.
„Een Aziaat" aldus prof. Veikuyl
„zdi eens tegen een westerse gouver
neur-generaal: „Onze hele opstand te
gen het kolonialisme gaat om de „look
in your eyes", de 'biilk in uw ogen".
Die blik, waarin w.esterse superioriteit
en éigen belang vaak zo duidelijk te le
zen viel, heeft miljoenen mensen en tal
loze volken gemaakt tot (randverschijn
selen tin de wereldsamenleving. Maar de
Heilige Geest heeft een andere wereld
op het oog en brengt ons dan ook tot
een heel andere visie.
Andere contacten
Dat vraagt ook om andere contacten dan
die wij vluchtig en 'Oppervlakkig, in hét
voorbijgaan, zo dikwijls met andere
mensen hebben.
Waarom missie- en zendingswerk?
Wij kunnen hét niet laiben om te
spreken van hét Evangelie van
Jezus Christus.
Ulilt: Handelingen 4:20.
Wie naar de 16e Duitse Evangeli
sche Kerkedag wil, die van 11-15
juni tin Frankfurt wordt gehouden,
kan zich opgeven bij mevr. L.
Kliin-Bailnöt, de W. Pfisterlaan 55
Driebergen. Men krijgt dan ook
het programma toegezonden.
In de pas verschenen bundel opstellen
van prof. Jansen Schoonhoven Staat ook
dat mooie verhaal over een „missionair"
paard. Een zendeling op Midden-Celebes
had jarenlang onder de Toraja's ge
werkt. Toen hij moe9t repatriëren, ver
kocht hij zijn «paard. Maar de nieuwe
eigenaar (had moeite mét 'het dier. Als
hij er mee uitreed, stond het stil bij ie
dere Toradja, die men tegenkwam. Zijn
vroegere meester was gewoon op die
manier mét de mensen om te gaan.
Dat zal dan ook «altijd weer de inzet
moeten zijn bij de verkondiging van het
Evangélde en met het oog op de door
werking daarvan dn de samenlevingop
rechte aandacht voor de mensen, echte
zong en lief de om hun geestelijke en ma
teriële nood.
Dat betekent ook dat zending dicht bij
huis begint, onder de duizenden die zich
nergens «anders om bekommeren dan om
hun eigen belang. Zending ziet er niet
zo exotisch uit «als de beelden die ons
daar dikwijls van voor ogen Staan. We
zullen «die ook terug moeiten kunnen vin
den tussen de fabrieken, kantoren en
flatgebouwen lin onze éigen omgeving.
Ook daar zal de keik het geweten van
de samenleving moeten zijn, wil zij niet
bij voorbaat élders tin de wereld met
haar boodschap 'afgewezen wonden.
Enkele jaren geleden stond er tin een
rapport: Het Hs een «algemene wet in de
geschiedenis dat een bevoorrechte groep
zijn (orivileges verdedigt en daar niet
vrijwillig laf stand van doet". Dat geldt
niet voor de eerste, christengemeente,
want zo staat er in Handelingen 4:32
(vertaling „Grodt nieuws voor u"):
niemand eiste iéts voor zichzelf
op".
De huildige christelijke gemeente laat
vaak een heöl ander beeld zien. Daarom
is het zo bitter nodig om te bedenken
dat de Heilige Geest een andere wét in
de harten wül schrijven dan die algeme
ne wet in de geschiedenis. Dan valt er
vain de kerk ook wat te verwachten.
PINKSTERLIED
Gods adem die van boven kwam,
zet hart en ziel in vuur en vlam
en opent ons de oren,
dat wij Zijn tongval horen
De tongen zijn van wind en vuur,
het woord is brandend van natuur,
het loopt door alle landen
en opent mond en handen.
Het woord wordt wijd en zijd verstaan,
het trekt zich alle dingen aan,
het doet ons adem halen
en maakt ons wel ter tale.
Luister, dit ademend geluid,
God zaait de wind der Ge est es uit
om straks een storm te oogsten,
de lof des Allerhoogsten
W. Barnard
Op de avond van le Pinksterdag
wordt «om 19.30 uur een zangdienst ge
houden in de Gereformeerde kerk van
Burg. Thema van deze dienst zal zijn:
„De «kracht van de H. Geest". Veellie-
deren zullen gezongen worden onder be
geleiding van organist K. Brouwer. De
verkondiging wordt verzorgd door ds.
Douwes. De rusthuizen zullen ook nu
weer aangesloten zijn. Gestencilde 1de-
derenbladen zijn tin deze dienst aanwe
zig.
Hét NW op Texel gaalt voor zijn le
den een spreekuur houden. Op dit
spreekuur .kunnen léden en degenen die
dat willen wonden verschillende infor
maties krijgen, oja. over minimum lo
nen, vakantierechten, ontslagkwesties,
invullen belastingformulieren, moeilijk
heden met werkgevers enz.
Moeilijkheden worden eventueel door
gespeeld naar de betreffende afdelingen
en distriotsbesturen. Vender kan wonden
verwezen naar de besturen van de ver
schillende «afdelingen, de sociale bij
stand, 'bureau van arbeidsrecht, enz.
Het is de bedoeling 'dat iedere derde
donderdag van de maand van 7.30 - 9.30
uur zit tóng wordt gehouden dn het ver
gaderzaaltje van de Doopsgezinde ge
meente in ide KogerStraat.
Het Waterschap Texel attendeert er
op dat het verbaden is voor de zeedijken
aanwezige stranden en oeverwerken fe
beschadigen door onder meer pierenste
ken, schelpen vissen of mosselen rapen.
Het Waterschap laat Idit wéten (zie ver
der 'advertentie) omdat zij bang is dat
na de laatste raadsvergadering de tin-
druk is gewekt .als zouden de gebroe
ders Dulinker overal mét hun pierenwin-
machine mogen opereren. Zoals bekend
zijn zij de enigen die een dergelijke ma
chine voor het ipierenwtinnen mogen ge
bruiken.
MEDEDELINGEN
S.V. Texel
Zondag le Pinksterdag neemt het
vierde deel aan het SVO toumooi te
Oosterend, de eerste wedstrijd vangt om
11.00 uur aan.
Maandag 2e Pinksterdag gaat junio
ren Al naar Oosterend om deel te ne
men aan het juniorentoumooi van S.V.
Oosterend. De eerste wedstrijd begint
om kwart voor 10.
De pupillen a, b, d en e gaan met de
boot van 8.05 uur naar het toumooi van
EVC un Edam. Voor opstellingen en
vriendschappelijke wedstrijden zie het
kastje. t.C.
S.V. De Koog
De pupillen spélen zaterdag om 2 uur
een vriendschappelijke wedstrijd tegen
een Duits pupillen team.
De junioren en het tweede doen op
maandag, 2e Pinksterdag, mee aan het
toumooi van S.V. Oosterend. De junio
ren beginnen om 11.45 uur en zijn inge
deeld met Texelse Boys Al, SVO Al,
Texél Al en ZDH Al.
Het tweede begint om 10 45 uur tegen
HCSC 7, verder om 12.15 uur tegen
SVO 2 en om 14.45 uur itegen Bergen 2.
De wedstrijdduur tis twee maal 25 minu
ten zander 'rust. Degenen, die verhin
derd zijn om deel te nemen aan dit
toumooi, worden verzocht dit zo spoe
dig mogelijk aan de elftalcommissie
door fe geven. J.v.B.
Texelse Boys
Zondag a.s. speelt 'het 3e elftal mee in
het toumooi van S.V. Oosterend.
De A junioren doen dat maandag a.s.
Voor aanvangstijden zie het kastje.
De A junioren moeten er rekening
mee houden dat de wedstrijd tegen
HCSC A2 (die zaterdag niet op kwamen
dagen) a.s. zaterdag zal worden ge
speeld. Let dus goed op de berichten tin
het médédelingenkastje.
Voor de dames zijn er geen wedstrij
den vastgesteld. A.W.
PROGRAMMA
ZOMERAVONDVOETBAL
Dinsdag 20 mei:
6.45 uur: NlOZ-Wiigeko
7.15 uur: Koffiebar 1-Jelleboog
Woensdag 21 mei:
7.00 uur: De Waal-De Zwaan
Donderdag 22 mei:
6.45 uur: Memo-RWS
7.45 uur: J. Agrariërs- Casino 1
Vrijdag 23 mei:
6.15 uur: Casino 2-Koffiébar 2
7.45 uur: De Muy-Grooten Slock
De zon komt 18 mei op om 4.43 uur en
gaat onder om 20.31 uur; 21 mei op oir
4.39 uur en onder om 20.35 uur.
Maan: 18 mei E.K.; 25 mei V.M.
Hoog water ter rede van Oudeschild:
Vrijdag 16 mei 11.44 en
Zaterdag 17 mei 0.12 en 12.22
Zondag 18 mei 0.56 en 13.02
Maandag 19 mei 1.44 en 14.01
Dinsdag 20 mei 3.00 en 15.26
Woensdag 21 mei 4.29 en 16.58
Donderdag 22 mei 5.54 en 18.23
Vrijdag 23 mei 7.03 en 19 29
Zaterdag 24 mei 7.56 en 20.22
Het Ministerie van CRM heeft de ge
meente nu officiéél subsidie verleend
voor de bouw van de bibliotheek Het
gaat hier om 75% van de bouwkosten,
Het resterende bedrag komt voor reke
ning van de «gemeente. De provincie
moet hét gemeentelijk krediet nog goed
keuren. De openbare aanbesteding zail
10 juni plaatshebben.
FEUILLETON
door Astrid Kleyn
7. V«an Benten keek op zijn horioge.
Vindt u hebgoed dat we even dn de ka-
aers rondkijken?"
„J'a natuurlijk".
Het lijkt me het beste, Kasper, dat jij
aama naar het ziekenhuis rijdt en daar
ens informeert. Had u het ziekenhuis
'gebeld, mevrouw Van der Koük?"
,Nee meneer, een secretaresse van
et ziékenhuis bölde vanmorgen hier-
leen. Ze vroeg of Marjolijn ziek was. Ze
ad gisteren al weer moeten beginnen,
oen werd ik pas echt ongerust en heb
u gebéid".
Van Benten knlikte. „Zullen we even
aan kijken?"
De bovenverdieping van het huisje
"as twee redelijk grote slaapkamers en
badkamer rijk. Mevrouw Van der
Ij olk sliep zelf beneden, vertélde ze.
JM Oeze kamer ds van Canlette. Ziet er
surig uit mdefcfaar? Garlette was erg
delijk". Er stond een bed, een tafeltje
etwat Meine fauteuiltjes er omheen,
Heeft t bureau en een eettafel mét twee
jeraillei oelen. Bovendien was er een dubbele
'Jurkast. Er hingen wat reproducties
in de muur en een foto. Het Was een
to van een vier, met stuurvmuw. De
iftirvrouw herkende hijdat moest
arlette zijn.
Rl hadden toen een eerste prijs ge-
ormen", vertelde de 'hospita. „Garlette
>o- 3las altijd atuunvrouw omdat ze zo licht
Ze had bijna geen vlees op haar
rekjes,
irsportk
Licht
botten zitten. Dat vinden ze tegenwoor
dig mood!"
Nadat de mannen de kamer grondig
doorzocht hadden, gingen ze naar die
van Marjolijn.
„U moet maar niet naar de rommel
ijken. Marjolijn is afschuwelijk slordig.
Ik heb alleen wat gezogen en haar bed
opgemaakt. Ze heeft niet graag, dat tik
aan haar spullen kom".
Het meubilair iwas bijna hetzelfde hls
dat van Oarlétte. Dat was de enige over
eenkomst, want de chaos hier was
enorm. De kamer was bezaaid met kle
ren, schoenen, papieren, volle asbakken,
grammofoonplaten, die naast hun hoe
zen lagen, enz.
„Kasper, dit zal veel tijd kosten. Ga
jij maar vast naar het ziékenhuis. Je
kunt mijn auto nemen. Ik ga wel met de
bus terug".
Nauwgezet ging Van Benten aan het
werk. Hij kamde alles lufit. Mevrouw Van
der Kolk liep nog tweemaal heen en
weer méteen kopje koffie, dat hij staan
de itussen de rommel opdronk.
Soms liep hij naar beneden om de
hospita iets te vragen: „Hoe lang zijn de
metisjes bij u dn huis mevrouw?"
„Laait me eens even denken, Garlette
woonde ruim drie, nee, bijna vier jaar
hier. Marjolijn is hier twee jaar fin huis.
Voödat ze hier kwam had ze een kamer
in het zusterhuis".
Na een uurtje beSloot Van Benten te
stoppen.
„Bent u nog iets verder gekomen?"
„Ik weet 'hefcniét, mevrouw, misschien
wel. 'Mag fk u eens vragen, heeft u soms
een fiets voor mij ite leen?"
Even later 'reed hij hét hekje ufirt. Hij
drukte zijn hoed voor de zekerheid nog
wat steviger op zijn hoofd. Zijn lange
j'as flapperde om zijn benen. Het zadel
stond gelukkig niet hoog, zodat hij ge
makkelijk bij de trappers kon. Hoe (lang
zou het gdlöden zijn, dat hij voor het
laatst op een fiets gezeten had? Het
moest een hele tijd zijn, peinsde hij. Hij
voelde zidh in een 'opgewekte stemming.
Het was prachtig weer om te fietsen. De
lanen lagen bijna verlaten iln het mtid-
dagzonnetje. Toen hij buiiten de stad
kwam, sloeg hij de richting van de ri
vier dn. Alles 'bij éikaar had 'hij een klein
half urntje gefietst, toen 'hij, een beetje
buiten «adem, bij het clubhuis van de
roeivereniging 'aankwam. Er waren een
paar skfiffen en een vlier dn het water.
Aan de 'kant stond een trainer. „Ik had
u eigenlijk wel verwacht", zei de trai
ner, toen Van Benten zidh had voorge
steld. „Ik héb lin de krant gelezen, dat
Garlette vermoord is. Versdhrikkélijk
niet? Laten we maar even aan de bar
gaan zitten. Wiat wilt u drinken?"
„Een biertje graag".
„Jan, heb je een biertje en een cola
voor ons?"
„Het is niet zo druk vanmiddag, hè?"
„Nee, dat lis het nooit door de week.
Er roeien nu alleen wat scholieren".
„Wat kunt u me vretéllen over Oar-
let be?"
„Niét veel, vrees ik. Wat wilt u we
ten?"
„Had ze een spediale vriend of vrien
din hier?"
„Nee, idat geloofg ik niet. Ze trop op
mét de meisjes, waarmee ze roeide. Op
feestjes daste ze met iédere jongen die
haar vroeg. Ze hiéld nogal van dansen,
geloof tik. Verder gedroeg ze zich nogal
onopvallend".
„Ze stuurde altijd, geloof tik?"
„Ja inderdaad, ze was een van de
beste stuurvrouwen, idie we haddx".
„Is ze hier zondag nog geweest?"
„Nee. Dat verbaasde me, want dat
was wel de afspraak".
„Er heeft ook niemand naar haar ge-
vaargd?"
„Nee".
Van Benten drink zijn pilsje verder
zwijigenld. „Enfin, tin ieder geval be
dankt".
Hij klom van zijn kruk en liep naar
buiten. Bij zijn fiets bleef hij even aar
zelend staan ien maakte rechtsomkeert.
„Kan ik even bellen?"
„Gaat uw gang".
Blazoen kwam net hét bureau binnen,
toen hij aan de telefoon geroepen werd.
„Zeg, dat vervoermiddel van jou, kan
daar een fiets in?" vroeg zijn chef zon
der inleiding.
„Met een beetje passen en meten zal
dat wel gaan. Hoezo?"
„Kom me dan maar halen op de roei
vereniging".
Toen Blazoen om half zeven zijn
voordeur opende, kwam de pittige gein-
van gebakken uien hem tegemoet. Hij
draaide zidh om naar Van Benten, die
met hem meegdkomen was en zei: „Nou
meneer, tik geloof dat u het treft van
daag. Het as vast 'hachee".
„Geweldig!" Van Benten wreef ent
housiast in zijn handen. Het eten was
heeriij'k. De gastvrouw kreeg uitbundig
lof toegezwaaid.
Na het eten dronken ze gedrieën een
kopje koffie, waarbij Blazoen een li
keurtje schonk. Onder het genot van
een goede sigaar vertelde Van Benrten
een paar anekdotes uit zijn loopbadn.
Als hij wlilde, kon hij een boeiend ver
teller zijn. Nia nog een kopje koffie be
sloten de heren weer aan het werk te
gaan.
„Laten we maar eerst eens opbellen,
wat we wel wéten", begon Van Benten.
„Dam kunnen we daarna proberen om
de vele vragen te beantwoorden".
Ie. Garlette Verhagen wordt gevon
den tin hethuis van de heer en mevrouw
Bloem. Ze is vermoord. De moord moet
in de loop van de zondagmiddag ge-
pleeg zijn. Waar het gebeurd tis, tis niet
bekend. In de kamer werden geen spo
ren van een worsteling gevonden. Gar
lette is de zeer gewaardeerde assistente
van «dr. MaSt. In haar vrije tijd roeide
ze graag.
2e. In 'hét 'huiis van de familie Bloem
wonen nog twee mensen, namelijk: juf
frouw Viola Perié, verkoopster in een
boetiek en de heer Koos Meerstra, on
derwijzer. Jufrouw Perié beweert zon
dagmiddag en -tavond dn 'het gezelschap
van haar vriend J.ules Passé geweest te
zijn en dit wordt door hem bevestigd.
Ze zegt dat ze 's avonds met hem naar
de bioscoop is gegaan maar weet zich
vrijwel niets te herinneren over de film.
De heer Meerstra verklaarde dat hij 's
middags heeft geroeid en dit wordt op
de roeivereniging bevestigd, 's Avonds
is hij ook naar de bioscoop geweest en
hij zag dezelfde film 'als Viola en Jules.
Hij heeft hen echter niet gezien. Toen
ik juffrouw Perié vroeg, of zij een be
kende gezien had, was haar antwoord
ook negatief. Meerstra kende het slacht
offer oppervlakkig.
(wordt vervolgd)