-aan Het lijk in de Ketelstraat 'SPORTPROGRAMMA 9,50 en De jarige Kerk Weeskinderen Vietnam Zo heel anders Zangdienst in Den Burg NW houdt weer spreekuur Pierensteken aan kust langs dijken verboden Zon, maan en hoog water Subsidie CRM voor bibliotheek: 75% van de bouwkosten Derde blad Texelse Courant, vrijdag 16 mei 1975 js. 4,50 -6od Met een feesrtmuts op walde (hij naai de 'kerk, 1x>en het jomgétrje gehoord had dait met Pinksteren de keik jarig is. Een respedfeabéle leeftijd heeft zij. Stokoud. Velen menen dait dan 'ook duidelijk op te kunnen merken tin de starre blik, de stroeve gang en de krampachtige bewe gingen. Zij geven haar niet veel jaren meer. Zij Strompelt haar einde tegemoet. Anderen daarentegen aarzelen met der gelijke beweringen, omdat ze weten dait je met di!t oudje steeds voor verrassin gen kan komen ite Staan. Over de hele wereld heen heeft zij zJidh verspreid. Nu eens 'hier, dan weer daar vallen nieuwe impulsen van levenskracht op te mer ken. Zij heeft steeds weer voorspellin gen beschaamd. Gemeenschap Toen ze geboren werd die kerk was het duidelijk, waarom het ging. Een nieuwe gemeenschap van mensen. Bij eengehouden, niet door gezamenlijke in teressen of ideeën, niet door dezelfde belangen of wensen, niet door verwant schap of nationale verbondenheid, niet door elkaar aanvullende en bij elkaar passende karakterstructuren of door vriendschapsbanden, maar bijeengehou den door de ene persoon van Jezus Christus, idie zo heel verschillende per sonen door zijn geest dn zijn ban had geslagen en daardoor aan elkaar had verbanden. 'Die grenzen doorbrekende Geest is nóg aan heit werk, overal daar waar mensen zidh aangesproken en ver bonden weten door Christus, ook op Texel. Taal Heit iwas niet een dn zichzelf beslaten gemeenschap, die nieuwe gemeenschap, die met Pinksteren ontstond. Een ge meenschap, dlie lalleen maar het doel in zichzelf vond, dn eigen voortbestaan. Nee, het was een naar buiten tredende gemeenschap, die haar doel vond in de genen idie buiten haar kring stonden. Hen te bereiken, tot hen te spreken in hun eigen itaai, daarom ging belt die eer ste gemeente. Zij /trad naar buiiten, om dait zij van mening was dat allen de haar toevertrouwde boodschap moesten horen. Een boodschap van belang voor elk levend mens de boodschap van Christus. 'Overal daar waar mensen be zig zijn die boodschap, via woord en/of daad, ite vertolken voor anderen dichtbij iof veraf daar lis de Geest van Hem aan het werk, die door zijn leven een voor 'alle mensen een verstaanbare taal sprakde Geest van Christus. Kent u „Vandaar", het zendings blad van de Herv. en Geref. kerk? Het verschijnt (tien maai per jaar. Abonnementsprijs ƒ6,per jaar. Te bestellen bij: Zendingsbureau Leidsestraatweg 11, Oegstgeest. Blijdschap En dart alles niet met gezucht en ge klaag over de opgelegde plicht, maar in een spontaniteit en blijdschap, die de aandacht van buitenstaanders trok. Blijdschap, dat men medewerker mocht zijn in lalle gebrokenheid tin het wenk van God. Blijdschap, die men aan- en dn elkaar vond als leden van één ge meenschap, als medewerkers aan één zaak. Stokoud? Heit sterven nabij? Zeker en iredhlt, als van de gemeenschap, de be wogenheid met de wereld en de bilijd- :hap niets meer te bespeuren zou zijn. \Tee, zo lang iwe dan hier, dan daar ekenen zien van gemeenschap, betrok- [enheid op de wereld, blijdschap, die be wijzen dat de geest van Christus waarom het gaat springlevend en werkzaam is. Voor ƒ20,per maand kunt u een Vietnamees weeskind adopteren. Het kind blijft dn Vietnam. Ondergebracht bij familieleden lof vrienden, die het vaak zelf buitengewoon moeilijk heb ben, vanwege alles wat er jaren lang aan oorlogsgeweld over hen heen ds ge gaan, om de eindjes aan elkaar te kno pen. De inzameling van de gelden hier en ide uitreiking van de gelden daar ge schiedt door vrijwilligers, tin Vietnam door werkers van de Verenligiide Boe- dhdstische kerk. Zo as er zekerheid, dat de gelden hun juiste doelen bereiken. Inlichtingen en aanmeldingen bij: Co mité voor Vietnamese Weeskinderen, Postbus 4300, Haarlem. Giro 2927129 tjn.v. de penningmeester. door dr. J. C. Gilhuis De vermaarde Oostenrijkse schrijver Stefan Zweig vertelt dn een van zijn his torische werken een anecdote. Het gebeurde eens op een Zwitserse school dat de meester aan de kinderen vroeg: „Wie was de eerste mens?" Daar werd toen zwaar over nagedacht. Maar ineens schoot een jongetje met opgesto ken vinger overeind in de bank en zei: „Wilhelm Teil, meester". „Hoe kun je dat nu zeggen", antwoordde de meester, „denk eens even goed na". AJlle kinderen verzonken weer tin diep gepeins. „Kom denk ook eens aan Adam!" „Ja", zei het jongetje verongelijkt, „alls u er ook vreemdelingen bij haalt!" Met deze anecdote heeft Stefan Zweig de nationalistische verdwazing gehe keld, die tin de tijd voor de tweede we reldoorlog. 9teeds feller in Europa om zich heengreep en op een wereldcata strofe aanstuurde. En het was de zo veelste keer tin de geschiedenis dat dat gebeurde. Steeds weer hebben mensen en volken zichzelf gezien als het middel punt waar 'alles om draaide: 'hun macht, hun posibie, hun eer. Zo heel anders dan op het Pinkster feest te Jeruzalem! Bij dait feest kwam de hele wereld fe pas: Parthen. Meden, ElaimliétenJodenKretenzen en Arabieren.Die lange rij staat niet voor niets zo uitvoerig in Hand. 2. De Heilige Geest leert zijn kerk andere mensen te zien en andere volken voor wie God zijn heil ook bestemd heeft. Gods bedoelingen zijn wereldomvattend als Hij na Pinksteren zijn kerk uitzendt: „Het woord woddt wijd en zijd verstaan, het trekt zich alle dingen aan (Barnard). Dat ds het wezen van de zending heeft prof. Smelik ergens gezegd dat wij ons voor andere mensen en volken gaan interesseren en dat wij, losgetrok ken van onze eigen individuele belangen ons voor hen gaan inzetten. Andere visie Onze visie iop anderen wordt dan ook zo 'heel anders dan die waaraan we ge- vvenld en waartoe we geneigd zijn. Daar is dat verhaal, Vlalk na Pinksteren, van die verlamde man bij de schone poort van de tempel zo'n welsprekend bewijs van. De veertigjarige man was van klindaf verlamd, zat élke dag bij de tem pel te ibedelen, kreeg af en itoe eens een kleinigheid, want dat was voor tempel bezoekers nog een goed doel ook. Maar verder viél die man niemand meer op Zuilke ibedélaans behoorden nu eenmaal tot ide randverschijnselen van de maat schappij. Maar de Pinkstergeschiedenis laat zulke randverschijnselen zien als kemzaken voor de christelijke kerk. En als dat gebeurt ontdekken we niet alleen een lleventsüamg lijden van andere men sen, maar ook een levensgrote schuld van een samenleving, die zich daar niet om bekommert. Dan ontdekken we ook dat radicale veranderingen tin deze nood en sdhiild met allereerst om geld vragen maar om een andere visie. „Zilver en goud heb ik niet" zegt Petrus „maar wat tik heb geef ik u; in de naam van Jezus Christus, de Nazereeër: Wan del!" Zó worden mensen weer op de been ge holpen: als wij hen zien mét de ogen van Jezus. „Een Aziaat" aldus prof. Veikuyl „zdi eens tegen een westerse gouver neur-generaal: „Onze hele opstand te gen het kolonialisme gaat om de „look in your eyes", de 'biilk in uw ogen". Die blik, waarin w.esterse superioriteit en éigen belang vaak zo duidelijk te le zen viel, heeft miljoenen mensen en tal loze volken gemaakt tot (randverschijn selen tin de wereldsamenleving. Maar de Heilige Geest heeft een andere wereld op het oog en brengt ons dan ook tot een heel andere visie. Andere contacten Dat vraagt ook om andere contacten dan die wij vluchtig en 'Oppervlakkig, in hét voorbijgaan, zo dikwijls met andere mensen hebben. Waarom missie- en zendingswerk? Wij kunnen hét niet laiben om te spreken van hét Evangelie van Jezus Christus. Ulilt: Handelingen 4:20. Wie naar de 16e Duitse Evangeli sche Kerkedag wil, die van 11-15 juni tin Frankfurt wordt gehouden, kan zich opgeven bij mevr. L. Kliin-Bailnöt, de W. Pfisterlaan 55 Driebergen. Men krijgt dan ook het programma toegezonden. In de pas verschenen bundel opstellen van prof. Jansen Schoonhoven Staat ook dat mooie verhaal over een „missionair" paard. Een zendeling op Midden-Celebes had jarenlang onder de Toraja's ge werkt. Toen hij moe9t repatriëren, ver kocht hij zijn «paard. Maar de nieuwe eigenaar (had moeite mét 'het dier. Als hij er mee uitreed, stond het stil bij ie dere Toradja, die men tegenkwam. Zijn vroegere meester was gewoon op die manier mét de mensen om te gaan. Dat zal dan ook «altijd weer de inzet moeten zijn bij de verkondiging van het Evangélde en met het oog op de door werking daarvan dn de samenlevingop rechte aandacht voor de mensen, echte zong en lief de om hun geestelijke en ma teriële nood. Dat betekent ook dat zending dicht bij huis begint, onder de duizenden die zich nergens «anders om bekommeren dan om hun eigen belang. Zending ziet er niet zo exotisch uit «als de beelden die ons daar dikwijls van voor ogen Staan. We zullen «die ook terug moeiten kunnen vin den tussen de fabrieken, kantoren en flatgebouwen lin onze éigen omgeving. Ook daar zal de keik het geweten van de samenleving moeten zijn, wil zij niet bij voorbaat élders tin de wereld met haar boodschap 'afgewezen wonden. Enkele jaren geleden stond er tin een rapport: Het Hs een «algemene wet in de geschiedenis dat een bevoorrechte groep zijn (orivileges verdedigt en daar niet vrijwillig laf stand van doet". Dat geldt niet voor de eerste, christengemeente, want zo staat er in Handelingen 4:32 (vertaling „Grodt nieuws voor u"): niemand eiste iéts voor zichzelf op". De huildige christelijke gemeente laat vaak een heöl ander beeld zien. Daarom is het zo bitter nodig om te bedenken dat de Heilige Geest een andere wét in de harten wül schrijven dan die algeme ne wet in de geschiedenis. Dan valt er vain de kerk ook wat te verwachten. PINKSTERLIED Gods adem die van boven kwam, zet hart en ziel in vuur en vlam en opent ons de oren, dat wij Zijn tongval horen De tongen zijn van wind en vuur, het woord is brandend van natuur, het loopt door alle landen en opent mond en handen. Het woord wordt wijd en zijd verstaan, het trekt zich alle dingen aan, het doet ons adem halen en maakt ons wel ter tale. Luister, dit ademend geluid, God zaait de wind der Ge est es uit om straks een storm te oogsten, de lof des Allerhoogsten W. Barnard Op de avond van le Pinksterdag wordt «om 19.30 uur een zangdienst ge houden in de Gereformeerde kerk van Burg. Thema van deze dienst zal zijn: „De «kracht van de H. Geest". Veellie- deren zullen gezongen worden onder be geleiding van organist K. Brouwer. De verkondiging wordt verzorgd door ds. Douwes. De rusthuizen zullen ook nu weer aangesloten zijn. Gestencilde 1de- derenbladen zijn tin deze dienst aanwe zig. Hét NW op Texel gaalt voor zijn le den een spreekuur houden. Op dit spreekuur .kunnen léden en degenen die dat willen wonden verschillende infor maties krijgen, oja. over minimum lo nen, vakantierechten, ontslagkwesties, invullen belastingformulieren, moeilijk heden met werkgevers enz. Moeilijkheden worden eventueel door gespeeld naar de betreffende afdelingen en distriotsbesturen. Vender kan wonden verwezen naar de besturen van de ver schillende «afdelingen, de sociale bij stand, 'bureau van arbeidsrecht, enz. Het is de bedoeling 'dat iedere derde donderdag van de maand van 7.30 - 9.30 uur zit tóng wordt gehouden dn het ver gaderzaaltje van de Doopsgezinde ge meente in ide KogerStraat. Het Waterschap Texel attendeert er op dat het verbaden is voor de zeedijken aanwezige stranden en oeverwerken fe beschadigen door onder meer pierenste ken, schelpen vissen of mosselen rapen. Het Waterschap laat Idit wéten (zie ver der 'advertentie) omdat zij bang is dat na de laatste raadsvergadering de tin- druk is gewekt .als zouden de gebroe ders Dulinker overal mét hun pierenwin- machine mogen opereren. Zoals bekend zijn zij de enigen die een dergelijke ma chine voor het ipierenwtinnen mogen ge bruiken. MEDEDELINGEN S.V. Texel Zondag le Pinksterdag neemt het vierde deel aan het SVO toumooi te Oosterend, de eerste wedstrijd vangt om 11.00 uur aan. Maandag 2e Pinksterdag gaat junio ren Al naar Oosterend om deel te ne men aan het juniorentoumooi van S.V. Oosterend. De eerste wedstrijd begint om kwart voor 10. De pupillen a, b, d en e gaan met de boot van 8.05 uur naar het toumooi van EVC un Edam. Voor opstellingen en vriendschappelijke wedstrijden zie het kastje. t.C. S.V. De Koog De pupillen spélen zaterdag om 2 uur een vriendschappelijke wedstrijd tegen een Duits pupillen team. De junioren en het tweede doen op maandag, 2e Pinksterdag, mee aan het toumooi van S.V. Oosterend. De junio ren beginnen om 11.45 uur en zijn inge deeld met Texelse Boys Al, SVO Al, Texél Al en ZDH Al. Het tweede begint om 10 45 uur tegen HCSC 7, verder om 12.15 uur tegen SVO 2 en om 14.45 uur itegen Bergen 2. De wedstrijdduur tis twee maal 25 minu ten zander 'rust. Degenen, die verhin derd zijn om deel te nemen aan dit toumooi, worden verzocht dit zo spoe dig mogelijk aan de elftalcommissie door fe geven. J.v.B. Texelse Boys Zondag a.s. speelt 'het 3e elftal mee in het toumooi van S.V. Oosterend. De A junioren doen dat maandag a.s. Voor aanvangstijden zie het kastje. De A junioren moeten er rekening mee houden dat de wedstrijd tegen HCSC A2 (die zaterdag niet op kwamen dagen) a.s. zaterdag zal worden ge speeld. Let dus goed op de berichten tin het médédelingenkastje. Voor de dames zijn er geen wedstrij den vastgesteld. A.W. PROGRAMMA ZOMERAVONDVOETBAL Dinsdag 20 mei: 6.45 uur: NlOZ-Wiigeko 7.15 uur: Koffiebar 1-Jelleboog Woensdag 21 mei: 7.00 uur: De Waal-De Zwaan Donderdag 22 mei: 6.45 uur: Memo-RWS 7.45 uur: J. Agrariërs- Casino 1 Vrijdag 23 mei: 6.15 uur: Casino 2-Koffiébar 2 7.45 uur: De Muy-Grooten Slock De zon komt 18 mei op om 4.43 uur en gaat onder om 20.31 uur; 21 mei op oir 4.39 uur en onder om 20.35 uur. Maan: 18 mei E.K.; 25 mei V.M. Hoog water ter rede van Oudeschild: Vrijdag 16 mei 11.44 en Zaterdag 17 mei 0.12 en 12.22 Zondag 18 mei 0.56 en 13.02 Maandag 19 mei 1.44 en 14.01 Dinsdag 20 mei 3.00 en 15.26 Woensdag 21 mei 4.29 en 16.58 Donderdag 22 mei 5.54 en 18.23 Vrijdag 23 mei 7.03 en 19 29 Zaterdag 24 mei 7.56 en 20.22 Het Ministerie van CRM heeft de ge meente nu officiéél subsidie verleend voor de bouw van de bibliotheek Het gaat hier om 75% van de bouwkosten, Het resterende bedrag komt voor reke ning van de «gemeente. De provincie moet hét gemeentelijk krediet nog goed keuren. De openbare aanbesteding zail 10 juni plaatshebben. FEUILLETON door Astrid Kleyn 7. V«an Benten keek op zijn horioge. Vindt u hebgoed dat we even dn de ka- aers rondkijken?" „J'a natuurlijk". Het lijkt me het beste, Kasper, dat jij aama naar het ziekenhuis rijdt en daar ens informeert. Had u het ziekenhuis 'gebeld, mevrouw Van der Koük?" ,Nee meneer, een secretaresse van et ziékenhuis bölde vanmorgen hier- leen. Ze vroeg of Marjolijn ziek was. Ze ad gisteren al weer moeten beginnen, oen werd ik pas echt ongerust en heb u gebéid". Van Benten knlikte. „Zullen we even aan kijken?" De bovenverdieping van het huisje "as twee redelijk grote slaapkamers en badkamer rijk. Mevrouw Van der Ij olk sliep zelf beneden, vertélde ze. JM Oeze kamer ds van Canlette. Ziet er surig uit mdefcfaar? Garlette was erg delijk". Er stond een bed, een tafeltje etwat Meine fauteuiltjes er omheen, Heeft t bureau en een eettafel mét twee jeraillei oelen. Bovendien was er een dubbele 'Jurkast. Er hingen wat reproducties in de muur en een foto. Het Was een to van een vier, met stuurvmuw. De iftirvrouw herkende hijdat moest arlette zijn. Rl hadden toen een eerste prijs ge- ormen", vertelde de 'hospita. „Garlette >o- 3las altijd atuunvrouw omdat ze zo licht Ze had bijna geen vlees op haar rekjes, irsportk Licht botten zitten. Dat vinden ze tegenwoor dig mood!" Nadat de mannen de kamer grondig doorzocht hadden, gingen ze naar die van Marjolijn. „U moet maar niet naar de rommel ijken. Marjolijn is afschuwelijk slordig. Ik heb alleen wat gezogen en haar bed opgemaakt. Ze heeft niet graag, dat tik aan haar spullen kom". Het meubilair iwas bijna hetzelfde hls dat van Oarlétte. Dat was de enige over eenkomst, want de chaos hier was enorm. De kamer was bezaaid met kle ren, schoenen, papieren, volle asbakken, grammofoonplaten, die naast hun hoe zen lagen, enz. „Kasper, dit zal veel tijd kosten. Ga jij maar vast naar het ziékenhuis. Je kunt mijn auto nemen. Ik ga wel met de bus terug". Nauwgezet ging Van Benten aan het werk. Hij kamde alles lufit. Mevrouw Van der Kolk liep nog tweemaal heen en weer méteen kopje koffie, dat hij staan de itussen de rommel opdronk. Soms liep hij naar beneden om de hospita iets te vragen: „Hoe lang zijn de metisjes bij u dn huis mevrouw?" „Laait me eens even denken, Garlette woonde ruim drie, nee, bijna vier jaar hier. Marjolijn is hier twee jaar fin huis. Voödat ze hier kwam had ze een kamer in het zusterhuis". Na een uurtje beSloot Van Benten te stoppen. „Bent u nog iets verder gekomen?" „Ik weet 'hefcniét, mevrouw, misschien wel. 'Mag fk u eens vragen, heeft u soms een fiets voor mij ite leen?" Even later 'reed hij hét hekje ufirt. Hij drukte zijn hoed voor de zekerheid nog wat steviger op zijn hoofd. Zijn lange j'as flapperde om zijn benen. Het zadel stond gelukkig niet hoog, zodat hij ge makkelijk bij de trappers kon. Hoe (lang zou het gdlöden zijn, dat hij voor het laatst op een fiets gezeten had? Het moest een hele tijd zijn, peinsde hij. Hij voelde zidh in een 'opgewekte stemming. Het was prachtig weer om te fietsen. De lanen lagen bijna verlaten iln het mtid- dagzonnetje. Toen hij buiiten de stad kwam, sloeg hij de richting van de ri vier dn. Alles 'bij éikaar had 'hij een klein half urntje gefietst, toen 'hij, een beetje buiten «adem, bij het clubhuis van de roeivereniging 'aankwam. Er waren een paar skfiffen en een vlier dn het water. Aan de 'kant stond een trainer. „Ik had u eigenlijk wel verwacht", zei de trai ner, toen Van Benten zidh had voorge steld. „Ik héb lin de krant gelezen, dat Garlette vermoord is. Versdhrikkélijk niet? Laten we maar even aan de bar gaan zitten. Wiat wilt u drinken?" „Een biertje graag". „Jan, heb je een biertje en een cola voor ons?" „Het is niet zo druk vanmiddag, hè?" „Nee, dat lis het nooit door de week. Er roeien nu alleen wat scholieren". „Wat kunt u me vretéllen over Oar- let be?" „Niét veel, vrees ik. Wat wilt u we ten?" „Had ze een spediale vriend of vrien din hier?" „Nee, idat geloofg ik niet. Ze trop op mét de meisjes, waarmee ze roeide. Op feestjes daste ze met iédere jongen die haar vroeg. Ze hiéld nogal van dansen, geloof tik. Verder gedroeg ze zich nogal onopvallend". „Ze stuurde altijd, geloof tik?" „Ja inderdaad, ze was een van de beste stuurvrouwen, idie we haddx". „Is ze hier zondag nog geweest?" „Nee. Dat verbaasde me, want dat was wel de afspraak". „Er heeft ook niemand naar haar ge- vaargd?" „Nee". Van Benten drink zijn pilsje verder zwijigenld. „Enfin, tin ieder geval be dankt". Hij klom van zijn kruk en liep naar buiten. Bij zijn fiets bleef hij even aar zelend staan ien maakte rechtsomkeert. „Kan ik even bellen?" „Gaat uw gang". Blazoen kwam net hét bureau binnen, toen hij aan de telefoon geroepen werd. „Zeg, dat vervoermiddel van jou, kan daar een fiets in?" vroeg zijn chef zon der inleiding. „Met een beetje passen en meten zal dat wel gaan. Hoezo?" „Kom me dan maar halen op de roei vereniging". Toen Blazoen om half zeven zijn voordeur opende, kwam de pittige gein- van gebakken uien hem tegemoet. Hij draaide zidh om naar Van Benten, die met hem meegdkomen was en zei: „Nou meneer, tik geloof dat u het treft van daag. Het as vast 'hachee". „Geweldig!" Van Benten wreef ent housiast in zijn handen. Het eten was heeriij'k. De gastvrouw kreeg uitbundig lof toegezwaaid. Na het eten dronken ze gedrieën een kopje koffie, waarbij Blazoen een li keurtje schonk. Onder het genot van een goede sigaar vertelde Van Benrten een paar anekdotes uit zijn loopbadn. Als hij wlilde, kon hij een boeiend ver teller zijn. Nia nog een kopje koffie be sloten de heren weer aan het werk te gaan. „Laten we maar eerst eens opbellen, wat we wel wéten", begon Van Benten. „Dam kunnen we daarna proberen om de vele vragen te beantwoorden". Ie. Garlette Verhagen wordt gevon den tin hethuis van de heer en mevrouw Bloem. Ze is vermoord. De moord moet in de loop van de zondagmiddag ge- pleeg zijn. Waar het gebeurd tis, tis niet bekend. In de kamer werden geen spo ren van een worsteling gevonden. Gar lette is de zeer gewaardeerde assistente van «dr. MaSt. In haar vrije tijd roeide ze graag. 2e. In 'hét 'huiis van de familie Bloem wonen nog twee mensen, namelijk: juf frouw Viola Perié, verkoopster in een boetiek en de heer Koos Meerstra, on derwijzer. Jufrouw Perié beweert zon dagmiddag en -tavond dn 'het gezelschap van haar vriend J.ules Passé geweest te zijn en dit wordt door hem bevestigd. Ze zegt dat ze 's avonds met hem naar de bioscoop is gegaan maar weet zich vrijwel niets te herinneren over de film. De heer Meerstra verklaarde dat hij 's middags heeft geroeid en dit wordt op de roeivereniging bevestigd, 's Avonds is hij ook naar de bioscoop geweest en hij zag dezelfde film 'als Viola en Jules. Hij heeft hen echter niet gezien. Toen ik juffrouw Perié vroeg, of zij een be kende gezien had, was haar antwoord ook negatief. Meerstra kende het slacht offer oppervlakkig. (wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1975 | | pagina 9