B en W willen dubbeldeksveerhaven (nog) niet in Teso: „BenW hebben gebrek aan visie" bestemmingsplan 't Horntje opnemen ■T V I *N GOED IDEE Tweede blad Texelse Courant, dinsdag 3 juni 1975 TESO heeft een veerhavenplan voor dubbeldeksschepen ontwikkeld op basis van het ontwerp-bestemmingsplan 't Horntje, zoals dat door B en W ter visie is gelegd. Het plan gaat uit van een veerhaven- uitbreiding in westelijke richting, waarbij wordt ingecalculeerd dat de uitbreiding van het NIOZ doorgaat. TESO handhaaft niettemin de bezwaren tegen de NlOZ-nieuwbouw zolang de door haar ge- eiste uitbreidingsmogelijkheid niet door het gemeentebestuur wordt gegarandeerd. B. en W. voelen er echter niets voor zich in dit stadium op een uitgewerkte bestemming voor het havengebied vast te leggen. Het college zegt voor een exacte begrenzing nog niet over voldoende gegevens te beschikken en spreekt in het ontwerp bestemmings plan over een globale bestemming van gebieden die in de toekomst no dig zouden kunnen zijn voor de veer haven. Burgemeester W. H. Sprenger verklaarde donderdagavond tijdens de hoorzitting over het ontwerp-be- siemmingsplan dat B. en W. geen ge volg aan de door TESO ingevulde planning zullen geven. „Dit plan is voor ons geen basis om het bestem mingsplan te wijzigen, maar wel eeri basis voor verdere studie omtrent de ontwikkeling van de veerhaven", zo zei de heer Sprenger. TESO is het in het geheel niet eens 'met het college. Directeur T. Hooger- heide vindt dot er wel degelijk vol doende feitenmateriaal voorhanden is dat als basis kan dienen voor een vastomlijnd veerhavenplan. Hij verwijt B. en W. een gebrek aan visie omdat, i;/zij niet erkennen dat een visie nu noodzakelijk is", en verder (zo staat in het bezwaarschrift) „onjuiste uit gangspunten te hanteren en onvol doende inzicht te hebben". Hoogerheide zegt uit het ontwerp-be stemmingsplan niet te kunnen afleiden wat het college nou werkelijk wil. In tegenstelling tot het Helders gemeente bestuur dat zich in het structuurplan voor de marinestad uitspreekt voor een veerhaven in het Balgzand. TESO is het met deze visie eens en heeft vertrou wen dat daar ook werkelijk een veerha ven komt. „De noodzaak van uitbrei ding wordt in Den Helder tenminste niet betwist". Hoogerheide dringt bij het Texels college aan op duidelijkheid. „Seizoenverbreding, zoals dat door het gemeentebestuur gestimuleerd wordt, eist aanpassing van TESO. Het vervoer dat inmiddels ook in de buiten-seizoen maanden tot stand is gekomen maakt het frequenter inzetten van de tweede boot noodzakelijk. De tijd die aan on derhoud van beide schepen besteed kan worden is in feite al te beperkt en wordt steeds geringer. Wij kunnen niet conti nue met twee schepen varen. Heroriën tatie op de bedrijfsvoering is noodzake lijk". ongeveer 300 mater breed, is aangepast aan de remweg -viam de dubbeldekker, die aanzienlijk langer ds dam die vam de «enkeldékJkere. De fiuflik is maast de huidige, maar wel meer larnjdimwaarts gepland. De bestaande verbinding blijft dus gehandhaafd gedurende de aanlegtijd van de nieuwe haven die door TESO op twee jaar wordt geschat. Verkeerssituatie Hat verkeer van het bovendek vam de dubbeldekker voegit via de meest recht se rijstrook dm op de Fomtweg, het ver keer vam 'het benedenjdök gaat midden door en rijdt lalter de Pont- weg op, zodat 'bedde ver keersstromen elkaar mdet hinderen. De totale breedte vam de Pontweg wordt Ida ar ingenom en door het verkeer vam de boot. Het verkeer maar de veerhaven moet daardoor gebruik maken vam de weg adhter de Roef en kam mo innaai op 'het opstelterreim ga am staam, om vervolgens 't dubbeldeksschip omder en boven dm te rijden. Nieuw gebouw Deze planologische opzet houdt wel in dat ihet huidige 'havengebouw moert ver dwijnen. De schade die TESO hdervam ondervindt moet volgens de vervoerson derneming worden vergoed. Aam de oos telijke kamt van de haven "is op het plan een bouwstroak voor een nieuw kam- V-V.. - :x V-.-w 'i 'xbsak- .,XXv'v: - i s uit plan staat ihdU voor ogen: Ue met zwart aangegeven gedeelten omvatten de nieuwe veer naven voor dubbeldekkers juik, onderaan het lange havenhoofdbovenaan het korte. Naast de fuik is een nieuw havenrestaurant gepland. Bovenaan in het midden is een plaats aangegeven voor het nieuwe kantoorgebouw annex werkplaats. Het grijs getekende gedeelte omvat de huidige veerhaven. aanleggen. „Maar dam moet de gemeente dm ihiaair bestemmingsplan daarvoor wel de mogelijkheden scheppen", zegt Hoo gerheide, nogmaals aangevend waarom TESO een oonoreet plan verlangt. Gevolgen De TESO-directeur wijst er met na druk op dat TESO alleen een dubbel deksschip wil omdat het vervoersaan bod een dergelijke investering noodza kelijk maakt. „Wij hebben de behoefte aan vervoer niet gecreëerd", zegt hij, „maar worden geconfronteerd met de gevolgen van een in het verleden ge voerd gemeentelijk beleid. De mensen gaan niet met de boot mee omwille van de tocht over het Zo tekende architect Alkema de voorgevel van het nieuwe kantoorgebouw annex werk plaats van TESO. Het gebouw is 3.5 meter lang en 13,3 meter breed. Er zijn onder meer afdelingen gepland voor de administratie en de technische dienst alsmede een vergader zaal, een instructielokaal en een archiefruimte. Het gebouw heeft zowel een ingang aan de havenzijde als aan de Landsdiepzijde. Goedkoper Gezien het stijgende vervoersaanbod en lin aanmerking genomen dat de (Pexeilse vervoersonderneming als doel stelling heefit al het aanbod te verwer ken (een doelstelling waaraam miidt wordt getornd) kiest TESO voor de aam- schaf van idu'beld eiksboten in plaats vam een schip vam het huidige type. Hooger heide: „Dubbeldekisschepen zijm zowel Bchmiisdh (gezien de korte vaarafstamd die niet meer dan 3 schepen toestaat, zo blijkt «uit nautische onderzoekingen) als bed rijfis^economisch aantrekkelijker. Uit het oogpunt vam investering blij'kt dat een dubbeldekssdhip bij een toename van de vervoerscapaciteit met l°/o, de N helft goedkoper is dam een emkeldeks-i •chip. Daar komt bij dat het arbeidsloon toert een dubbeldekker münder sterk •tijgt. Personeelsuitbreiding blijft ge ring en je kumt veel langer met één •chip doorvaren. Met een investering im een dubbeldekker, die geraamd wordt op zo'm 30 miljoen gulden, ds veel meer te presteren. De toename im 'het vervoer zal itocsh de investering moeten dekken", aldus Hoogeihéide. Binnen de grenzen Het vervoer van en naar TexCl met een dubbeldekssdhip vereist aanpassing c.q uitbreiding vam de veerhavens, zo wel dm Den Helder als op Texel. Het Balgzand biedt mogelijkheden, de hui dige veerhaven im Den Helder miert. TESO richt zidh op uitbreiding vam de Texelse veerhaven. Haar plan is op en kele kleine onderdelen na, geprojec teerd bommen de door B. en W. aangege ven (uitbreidimgsgrenzen. Zoails al eerder jezegd is dit een uitbreiding in weste lijke rimobtiimg (Zie foto). Het meest link se havenhoofd ds ongeveer 400 meier g. De havenmond heeft een breedte vam 150 meter .hetgeen in vergelijking toet de huidige grootte meer dam een Verdubbeling as. De havenhoofden zijm gebaseerd op de stroomloop lm het .rsdiep. De lengte vam de havenkom, Itoorgebouw ammex werkplaats opgeno men. De realisering vam dliit gebouw; waarvoor al -een schetsontwerp bestaat (zie foto) is niet afhankelijk vam het ver dwijnen van het huidige havengebouw. „Immers", aldus TESO, „ingrijpende verbouwingen aam het bestaande kan toor zijm miiet verantwoord door de korte gebruiksduur". Voor het kantoorgebouw-werkplaats is een reserve aanlegplaats getekend, zo dat vanuit de werkplaats het onderhoud aan de schepen kan plaatshebben. Ach ter dit gebouw bevindt zich een par keerterrein aan het Landsdiep. Kantoor- werkplaats en het restaurant zullen in twee aparte gebouwen worden onder gebracht Het restaurant is linksonder op de kaart, od 50 meter van de fuik gepland. Geen bestek 5 Hert opstelterreim op deze 'kaant heeft een capaciteit vam circa 800 personen auto's. De huidige opstelruimte biedt plaats aam ongeveer 550 auto's. „Het wegenbeloop ds zodanig gekozen dart maar onze mening optimaal gebruik kam worden gemaakt vam bedde aamlegriCh- timgen", aldus TESO dm de begeleidings brief. TESO -'advocaat mr. L. Mok deelde donderdagavond op de hoorzitting mee dat 'het voorstel een planologisch karak ter heeft. De (tekeningen en de toeflioh- tirng zijm itechmlsdh zorgvuldig overwo gen. Een en (ander moet miert als bestek beschouwd worden", «aldus nar. Mok. Ook een 'kostenberekening ds nog rniet 'gemaakt, zo laat de heer Hoogerheide weten. Voegt daar aam lboe: „Bdmmen 48 uur zou dart uitgerekend kummen wor den. Maar dart; ds mu mog niet aan de or de. Een bestemimdmgspl'am betekent slechts het planologisch bestemmen vam de ruim/te" Het TESO-plan moet dam ook alleen gezien worden als een aangelegenheid vam de vervoersonderneming en 'haar «adviseurs, ontwikkeld op basis vam de aanwezige parate kennis. Zo is bijvoor beeld Rijkswaterstaat miert bij deze plan ning betrokken. Zoals bekend is RWS de (instantie die zo'm veerhaven zou moeten Marsdiep maar omwille van een be zoek aan Texel! Om het aanbod te we ren moet je Texel minder aantrekkelijk maken. Dat klinkt absurd, maar in we zen is het zo. Voor de vragen „Wat is goed voor Texel?", „Wat wil je met Texel?" en „Consolidatie of verminde ring van het vervoer?" moet op het politieke vlak een antwoord worden gegeven. Een complex probleem is het wel", zo zegt Hoogerheide. Wijst er op dat de groei van het toerisme niet name van het vervoer veroorzaken. Dat die ontwikkeling niet zonder meer mo gelijk is blijkt wel uit bovenstaande cij fers". De TESO-direateur wijst erop dart hert rapport „Winkels iop Texel, detaillist en consument" vam maant 1973 de moodzaak vam setizoenverbradimg duidelijk aan toont. Legt uit: „In dit rapport wordt (uitgegaan vam een «reëele dm'komsteiwer- 'beterimg vam de «consument. Juist deze imlkomensgroei staat landelijk nadruk kelijk iter discussie. iBij toepassing vam de zg. mullijm (geen reëele inkomens verbetering) zal op ©mdere wijze oom- pensalbie moeten worden gevonden voor de detailhandel en de instandhouding vam de daarmee verbonden werkgele genheid zodat de 'geraamde ontwikke ling itot stand kam komen. Sedzoemsver- breding «is hiervoor de meest voor de hand liggende mogelijkheid. Hert TESO- plan voor veerhavenu'iitbreidimg is mede ingegeven 'door de zorg voor dmstaind- houding vam ide werkgelegenheid", ai- idus Hoogerheide. Inflatie Een ander motief voor TESO om snel spijkers met koppen ite Slaan is de hol lende inflatie die de investeringen op drijft. Im zijm jaarverslag schrijft Hoo gerheide .dat langdurige stagnatie vam de ontwikkeling vam 'm dubbeldeksschip vergaande financiële gevolgen zal heb ben. ImmDiddCls heeft TESO de beslissing voor ontwikkeling van een dubbeldek ker opgeschort. Dc TESO-directeur vindt verder dat de inflatie zowel voor TESO als voor de detailhandel omzetgroei eist om de las ten te compenseren. „Weinig midden standers", zo zegt hij, „hebben het oog merk meer te verdienen door een toena me van de toeristengroei, als ook conso lidatie van de huidige situatie mogelijk is". Ziet TESO geen mogelijkheden im een reserveringssysteem Hoogerheide „Nee. Dat zou in strijd zijm met onze doelsteflliimg. Reservering komt er op meer dait je de mensen al weigert te ver voeren terwijl ze mog thuis zijm. Gezien de huidige logiescapaCiteit op Texel leidt zo'm systeem ook tot een lagere be zettingsgraad" een, twee, drie kan worden stopgezet. Zo is het verblijfsrecreatieprojekt De Krim juridisch niet meer stop te zetten. „Hoogstens over de vorm van realise ring kan nog gepraat worden. De Krim zal echter wel van invloed zijn op de vervoersbehoefte. Maar de groei wordt ook veroorzaakt door een grotere mobiliteit van de Texelaars en door de toename van het aantal cara vans", aldus Hoogerheide. Dc TESO-directeur wijst op de beper kingen die een tekort aan vervoerscapa citeit voor het eiland, zijns inziens, ntet zich meebrengt. Uit een overzicht van TESO vanaf 1964 blijkt dat dc vervoers- groei gelijkmatig, over het gehele jaar verdeeld, tot stand komt. Hoogerheide: „Reeds jaren geldt de vuistregel dat bij een bezettingspercentage van 50% wachttijden ontstaan. Voor 1974 bere kenden wij een gemiddeld bezettings percentage van ruim 53%. Seizoenver breding zal ongetwijfeld een extra-toc- Economie contra milieu Dat de Texelse mdiddenstamidere met hum bezwaren volledig bij TESO aam sluiten bleek 'al Uit de sitrekkimg vam de bezwaarschriften van Jonge Onderne mers, Reorom, Horecaf, Horeca Neder land en het Texels Verbond vam Onder nemers. Op de hoorzitting vam j.l. don derdag werden deze bezwaren nog eens toegelicht. Dat deden ook de Wadden- zeeverenigiimg en «de werkgroep „Milieu Den Helder". De milieuorgamisatdes staan lijnrecht (tegenover de economisch gerichte organisaties en iaiten daarmee de strijd milieu tegen economie voor de zoveelste maall weer ontbranden. Tijd voor onderzoek Bestuurslid P. de Wilde vam de Wad- demzeeverengumg pleitte er voor de hia- venaJktdiviteiten los (te koppelen vam het bestemmingsplan zodat tijd kam worden vrijgemaakt voor een uitgebreid ver- voensomjderzoek. „De prognoses die over de (toekomst werden gedaan zijm inmid dels achterhaald door de feiten", zo zed hij. De Wilde liet weten dat de Wadden zeevereniging in samenwerking met het Nederlands Economisch Instituut op Terschelling een vervoersonderzoek wil houden waaruit een toekomstvisie wordt ontwikkeld. De andere Waddeneilanden is gevraagd hun medewerking te verle nen. Vlieland heeft inmiddels adhesie aan dit onderzoek betuigd. De rigoreuse uitbreiding die TESO dm haar veenhaveniplam voor ogen staart rnoemde De Wülde verwerpelijk. Niette min kom hij wel begrip opbrengen voor de stedlingmame van de vervoersorga- mrtsaitie. Het autovervoer moet maar zijm mening gestabiliseerd en gestroomlijnd worden. Bij catastrofes moeten boten met zijland'ig de veiligheid vam hert vervoer zeker stellen, aldus De Wölde namens de Waddenzee vereniging. Den Helder De heer Vam Benmefcom sprak, ma- mens de werkgroep Milieu Den Helder, over de 'gevolgen die een veerhavemuit- 'breidimg op Texel voor Den Helder en omstreken (Balgzand) zal hebben. „Het ene 'kun je miiet los z;«en vam het andere". Hij wees op een ibriief vam het Texels ge meentebestuur aam Den Helder waarin helt vorig jaar mei protesteerde tegen het voornemen «een haven dm het Balg zand to vestigen, Milieuoverwegingen spelen bij idirt protest een grote rol. Vam Benmekom memoreerde verder dart als de veeihaven maar het BaQgzamd zou worden verplaatst de afstand maar het centrum vam Den Helder '(mu 2 kilome ter) op zijm minst verdubbeld of zelfs vervijfvoudigd wondt. Recht overeind Burgemeester W. H. Sprenger liet we ten dat het protest van Texel recht over eind blijft staan en in aanmerking zal worden genomen bij de belangenafwe ging in het kader van artikel 11 van de wet op de Ruimtelijke Ordening. Met dit artikel in de hand kunnen B. en W. de globale bestemming van de veerha ven, die hun voorlopig voor ogen staat, verder uitwerken. Het college heeft zichzelf hierbij echter de verplichting opgelegd dat de gemeenteraad zich over een dergelijke uitwerking moet uitspre ken. Deze verplichting is door het colle ge aan artikel 11 toegevoegd. Op een vraag vam Vam Benmekom deelde de burgemeester mee dalt Texel 'betrokken (is 'bij de discussie over ver zwaring vam de dijk bij de Heidense veerhaven. Er lis goed overleg gaande (tussen Den Helder, Texel en RWS. B. en W. staan op het standpunt dat hert op- steliterretim bij de veerhaven om geen ge val verkleind mag worden. Liever ziet het college 'een vergroting vam het ter rein. Het ontwerp-bestemmingsplan 't Horntje zal dinsdag 10 juni aan de raad ter goedkeuring worden voorgelegd. MMMIIIM zo'n veilige ERIK ELEKTRISCHE DEKEN koop u bij Wilhelm i na laan telefoon 2575 interieuradviseurs 30, Den Burg,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1975 | | pagina 5