Texels toekomst en
de dubbeldekkers
namen voor
egen buitengebied
Beroepskrachten nog dit
najaar in dienst?
gro&n-zwart
Il«
Ben W nemen jeugdwerkplan over
Tweede blad Texelse Courant, vrijdag 6 juni 1975
-jrT~ZE*!7
MWIICWtt
ML, Jt. m.
Geslaagd
De pogingen van TESO om in het be-
iemmingsplan 't Horntje een veerhaven
toor dubbeldekkers op te nemen werpen
iet licht op een omvangrijke problematiek
vaar in de toekomst van heel Texel cen-
raal staat. Het onderhouden van de veer-
iienst met dubbeldeksschepen zal ver
trekkende gevolgen voor het eiland heb-
ien. B. en W hebben TESO duidelijk ge
naakt dat zij het veerhavenplan van de
lervoersonderneming niet overnemen
naar zullen volstaan de gemeenteraad
olgende week dinsdag een globale be-
temmmg van het havengebied te advise-
en. Als motief hiervoor wordt aangevoerd
lat het college niet over voldoende gege-
ens beschikt. Veel waarschijnlijker is dat
i. en W op dit moment niet weten wat
ij met de veerhaven aanmoeten, en zich
laarom voorlopig achter vaaqheid wensen
e verschuilen Als bestuursorgaan dat ge-
\cht wordt het algemeen belang te dienen
deze houding niet zo verwonderlijk. De
\roblemen die op de gemeentebestuur-
Iers afkomen zijn immers niet gering en
moeilijk in één allesomvattende oplossing
amen te brengen
Als behartiger van het algemeen belang
ioet het college uitkijken de eilandelijke
conomie niet naar de knoppen te helpen
f) tegelijkertijd ervoor waken maatrege-
tn te nemen die funeste gevolgen voor
et milieu zullen hebben Dat het toerisme
ierbij een centrale rol speelt staat wel
ast.
UIT DE HAND
Zoals bekend heeft de raad vorig aar
et recreatie basisplan aangenomen met
Is doel een limiet aan het aantal toeristi-
',he slaapplaatsen te stellen 47 duizend
1985. Om inhoud aan dit plan te geven
uilen daarop gebaseerde beleidsmaatre-
elen moeten worden genomen Met het
ccepteren van een veerverbindmg met
ubbeldeksschepen lijkt een limitering van
e recreatie niet mogelijk. Zon schip kan
eel meer auto's en mensen tegelijk ver-
oeren dan een enkeldeksschip, waar
oor de wachttijden tot een minimum ge-
iduceerd zullen worden Het reizen naar
e*el gaat vlotter en het is met denkbeel-
ig dat de dubbeldeksschepen op deze
ianier vervoersaantrekkend werken. Met
lie gevolgen van dien.
Centraal in de hele problematiek staat
e vervoersontwikkeling. TESO is volgens
sar statuten verplicht al het vervoersaan-
xJ te verwerken Als filevorming bij de
terhavens dreigt wordt een extra boot
igezet. Door seizoenverbreding moet dat
eeds vaker gaan gebeuren, zegt TESO.
èt is onmogelijk om continu met twee
hepen te gaan varen. Ze moeten ook
nderhouden worden. Een derde enkel-
eksboot is voor TESO financieel niet
antrekkelijk, dus wil zij een dubbeldeks-
oot. met aangepaste voorzieningen.
WAT TE DOEN
De hamvraag hierbij is wat de gemeen-
kan doen om een dubbeldeksboot te
eren, vooropgesteld dat zij ook werke-
'k wil. Een uitspraak hierover is nog niet
'daan. Het is voor de gemeente moeilijk
Irecte invloed op TESO uit te oefenen,
ingezien de vervoersonderneming een
TM
tvA TL ii
TESO-employe Dirk Kuiter blikte in de (nabije?) toekomst en tekende de dubbeldeks diesel-elektrische veerboot „Th.
Hoogerheide": 200 auto's, 1.000 passagiers, snelheid 16 mijl
particulier bedrijf is Zolang zon organi
satie het algemeen belang dient is er geen
vuiltje aan de lucht, maar wat moet er ge
beuren als TESO in strijd met dat belang
handeltNationaliseren soms? Een staats
bedrijf is immers in handen van het alge
meen belang. De doelstelling van TESO
zou zonder veel problemen gewijzigd kun-
ren worden. Regulering van het aanbod
wordt mogelijk door het toepassen van
een reserveringssysteem. Een zeer onde
mocratische maatregel, die zo op het eer
ste gezicht wel doeltreffend werkt. Nieuwe
of andere schepen zullen in ieder geval
niet meer nodig zijn Doordenkend doe
men ook hier weer talrijke vraagtekens
en bezwaren op. In feite is het praten over
de aard van het vervoersbedrijf vrij zin
loos bij het zoeken naar een oplossing
van het vervoersprobleem. Beter is het de
mening te baseren op feiten TESO toont
met cijfers aan dat het vervoersaanbod
aanpassing van de bedrijfsvoering nood
zakelijk maakt. Als gemeente het niet met
TESO eens is moet zij haar in het bestem
mingsplan gewoon de mogelijkheden op
uitbreiding ontnemen
MAATREGELEN
Als Texel geen dubbeldekkers wil moe
ten de daarvoor geëigende maatregelen
op het eiland zelf worden genomen. Maar
wat voor maatregelen danDe gemeente
heeft invloed in de Recreatiestichting en
kan in haar Ruimtelijke Ordenmgbeleid
verdere uitbreiding '/an het toerisme te
gengaan. Maar het verblijfsrecreatiepro-
iect De Krim is al niet meer terug te
draaien en wat gebeurt er met Gerrits-
land? Als deze uitbreidingen tot stand ko
men is Texel, volgens de plannen die nu
op tafel liggen, zo'n 6.000 slaapplaatsen
rijker. Van vele kanten wordt met stellig
heid beweert dat de Krim en Gerritsland
bij de 47 duizend slaapplaatsen in 1985
zijn inbegrepen. Maar wat voor zekerhe
den bestaan daaroverWat te denken van
de zogenaamde sluipende groei in de lo
gies en ontbijt-sector en de gemeubileer
de verhuurDaar is geen controle op. Het
aantal logies- en ontbijtverstrekkers is
alleen te schatten. Een ieder die dat wil
kan besluiten 's zomers enkele kamers te
verhuren om zo een extra centje bij te ver
dienen. De gemeente zal hem dat niet be
letten Een vergunningenstelsel ontbreekt.
Met de groeiende interesse voor eigen
woningen, en gezien de vrij lage inkomens
op dit eiland, is een verdere groei in deze
sector te verwachten
WIE DURFT
Als de gemeente werkelijk greep op het
toerisme wil hebben laat zij dan beginnen
met een vergunningenstelsel voor de lo
gies- en ontbijt sector. Maar welke ge
meentebestuurder zal het wagen een der
gelijke impopulaire maatregel voor te stel
len en met welk rechtMag hij de burger
wel beroven van een neveninkomstenbron
die veelal broodnodig is om zich enige
luxe te kunnen permitteren
Een praktisch probleem bij een vergun
ningenstelsel is dat gecontroleerd zal
moeten worden of men zich wel aan de re
gels houdt. Daarvoor is een vrij omvang
rijk apparaat nodig waarover de gemeente
niet de beschiking heeft.
Een andere mogelijkheid om de toeristi
sche groei drastisch in te krimpen is het
liquideren van de RST. Zonder de twee
kampeerterreinen in Den Hoorn en De
Koog zal het een stuk rustiger worden.
Maar mag je die duizenden mensen wel
beroven van betaalbaar vakantiegenot?
Behalve de toerist zal ook de middenstand
zo'n maatregel niet in dank afnemen Zij
zal in haar inkomen worden bedreigd. Aan
de andere kant geldt: Sluiting van de RST-
terreinen is de ideale methode voor piek-
beheerslng. En wat gaat voor: het alge
meen (toeristen) belang of het algemeen
Texels belang? Texel heeft het toerisme
jarenlang gestimuleerd en nu het eiland
met toeristen overspoeld dreigt te worden
moet er op de rem worden getrapt. Zelf
bescherming heet dat. Texel wordt met de
gevolgen geconfronteerd van een In het
verleden gevoerd beleid dat gebaseerd
was op groei en waaraan dit eiland zijn
betrekkelijke welvaart dankt. Wat zou
Texel zonder het toerisme zijn? Moet het
eiland bewust onaantrekkelijk voor de re
creatie worden gemaaktDe gevolgen
voor de economie zullen ingrijpend zijn.
De ondernemers zien de bui al hangen en
willen, zeker m een tijd van prijsstijgingen
en inflatie, een gegarandeerde bootver
binding. ZIJ staan achter TESO in haar
streven naar een veerverbinding met dub
beldekkers.
AUTO'S
Het gemeentebestuur zal op de een of
andere manier moeten ingrijpen. Nog een
mogelijkheid: Texel autovrij. De konse-
kwenties zijn dan wel dat het openbaar
vervoer aanmerkelijk zal moeten worden
verbeterd. Je kunt hier niet alles op de
fiets doen. Daar zijn de afstanden wel
wat te groot voor Het openbaar vervoer
is nu onrendabel Zal een verbetering, In
aanmerking genomen dat men dan ook
werkelijk massaal van het openbaar ver
voer gebruik maakt, wel rendabel zijn?
De overheid zal zeker niet happig zijn op
nog grotere tekorten, te meer daar het
openbaar vervoer praktisch overal extra
financiële steun nodig heeft
Als er geen zelfbeschermende maatre
gelen door het gemeentebestuur worden
genomen is de volgende ontwikkeling
denkbaar het autovervoer neemt toe; de
wegen worden nog intensiever gebruikt,
de dorpskernen raken verstopt en de na
tuurgebieden komen nog zwaarder onder
druk De gevolgen zullen zijn dat de kos
ten voor het wegenonderhoud steeds ho
ger worden. De gemeente krijgt nu al niet
genoeg onderhoudsgeld van het Rijk. Om
verstikking van de dorpskernen tegen te
gaan zal afsluiting voor het autoverkeer
noodzakelijk zijn. De natuur dreigt te wor
den vertrapt: meer delen zullen moeten
worden afgesloten om van de ondergang
te worden gered Het Is namelijk niet al
leen de auto maar ook de mens die ver
vuilt. De overgebleven openbare gedeel
ten komen nog zwaarder onder druk te
staan. Het moment nadert, dat Texel niet
meer dan een ruine en onaantrekkelijk
voor de toerist Is De toeristenindustrie
klapt in elkaar. Niet omdat er beperkende
maatregelen werden genomen, maar door
de drang naar meer. Wat is beterNu af
remmen of straks noodgedwongen met
afremming worden geconfronteerd? Het
verschil is dat het één langer duurt dan
het andere. MaarUitstel Is geen afstel.
Er zijn overal onverbeterlijke optimisten
die roepen dat het zo'n vaart niet zal lo
pen Velen zeggen Het zal mijn tijd wel
duren .B en W. kunnen zich niet van deze
visie bedienen. De omstandigheden dwin
gen hen te zoeken naar de beste oplos
sing waarbij het liefst zo min mogelijk be
langen geschaad worden. Ook voor het
college geldt: Uitstel is geen afstel. Eens
moet een beslissing worden genomen. Ve
le vragen roepen om een antwoord maar
benemen tegelijkertijd het uitzicht op een
oplossing. Het wordt er allemaal niet een
voudiger op
B. en W. hebben de raad voorge-
ïld opnieuw een aantal wegen op
exel een officiële naam te geven. Het
aat deze keer om wegen rond Den
urg, De Waal, Oudeschild en De
oog. De aan de raad voorgestelde
omen zijn zoveel mogelijk in over-
enstemming met de algemeen reeds
mg gebruikte maar nooit officieel
asfgestelde aanduidingen. Alleen als
eze namen te lang of (in verband
iet postbestelling) verwarrend waren,
een andere naam bedacht.
Zoals gebruikelijk is bij de voorberei-
ing democratisch te werk gegaan. Niet
Heen de PTT, de wegbeheerders en de
wnmissie voor de straatnaamgeving
iaar ook de dorpscommissies werden
igeschakeld. Over de meeste namen
eken geen meningsverschillen te be-
aan.
Staart
Dat was wel het geval met de oost-
rest door Waalenburg lopende weg
anaf De Koog. B. en W. stellen voor
et stuk tot de stoplichten Pijpersdijk
blijven noemen en het vervolg tot
e Zaandammerdijk „De Staart" te do
en. Het Waterschap vindt dat geen
aam voor een weg en heeft bezwaar
emaakt. B. en W. vinden de naam ech-
ir geschikt en historisch verantwoord.
!en van de aan deze weg gelegen
rondpercelen, eigendom van Natuur-
ionumenten, heeft dezelfde naam. Het
'as destijds het eerste stuk grond dat
latuurmonumenten op Texel aankocht,
oor de ruilverkaveling zou het werke-
jk de vorm van een staart hebben ge-
ad De naam de staart zou ook elders
het land voorkomen, bijv. in Dord-
icht.
Skillepaadje
Het Waterschap had ook moeite met
e naam Schillerpaadje die B. en W. in
srste instantie hadden bedacht voor
et fietspad tussen Brakestein en Ou-
sschild dat op Texel algemeen Het
killepaadje wordt genoemd. Het Wa
terschap voelde meer voor Schildpaadje.
Staatsbosbeheer (de wegbeheerder in
dit geval) hield het liever op Schille-
paadje. Na overleg „met diverse des
kundigen" besloten B. en W. als defini
tieve naam Schilpaadje voor te stellen
hetgeen ook de mening is van de ge
raadpleegde Texelhistoricus J. A. van
der Vlis.
De weg over de Hogeberg langs
jeugdherberg Panorama heet Schans-
weg. B. en W. willen deze naam offi
cieel maken. De dorpscommissie van
Den Burg wilde er „Hogeberg" van ma
ken, maar B. en W. zijn daar op niet in
gegaan. „De naam Schansweg is van
ouds bekend". Bang voor het verdwij
nen van de naam Hogeberg hoeft men
trouwens niet te zijn.
Voor de wegen rond Westergeest 'wor
den de namen Westergeest, Waterweg
en Redoute voorgesteld. Opmerkingen
van de dorpscommissie Den Burg zijn
daarin verwerkt. Niet is ingegaan op de
suggestie om de weg tussen Pontweg en
Oudeschild Schansweg te noemen.
Over het algemeen geldt dat B. en W.
zich hebben aangesloten hij de mening
van de commissie ad hoe voor de straat
naamgeving in het buitengebied.
PTT
Directeur J. Tichelman van het post
kantoor Den Helder heeft gevraagd de
voorgestelde namen Kogerveld, Koger-
weg, Westerboersweg, Waalerweg en
Schilderweg te herzien om verwarring
te voorkomen met de al bestaande Ko-
gerstraat, Westerweg, Waalderstraat en
Schilderend.
Het bezwaar tegen Kogerveld als
wegnaam achten B. en W. begrijpelijk
en ze zullen er dan ook, na overleg met
de als dorpscommissie van De Koog
functionerende Oranjevereniging, nader
op terug komen. Verwarring tussen
Westerweg en Westerboersweg achten
B. en W. onwaarschijnlijk. De naam
Westerweg is niet officieel en aan de
Westerboersweg liggen slechts enkele
panden. Na overleg met B. en W. heeft
de PTT de bezwaren tegen de andere
namen ingetrokken.
Ook Schilderweg en Schilderend als
mede Waalderstraat en Waalderweg
kunnen geen verwarring geven omdat
deze straten in eikaars verlengde liggen
en worden doorgenummerd. Als bijvoor
beeld het Schilderend eindigt met num
mer 150 dan wordt bij overgang naar
Schilderweg het eerstvolgende pand
151. Schilderend 49 en Schilderweg 49
kunnen dus niet beiden bestaan.
B. en W. hebben de raad laten weten
dat de herziening van de straatnaamge
ving en hernummering in het buitenge
bied nog dit jaar (waarschijnlijk in au
gustus of september) zal worden vol
tooid. Het is goed dat het publiek daar
mee rekening houdt, in verband met het
maken van drukwerk e.d.
De nu aan de raad voorgestelde na
men luiden als volgt. Voor zover de
voorgestelde naam thans al niet gebrui
kelijk is, is tussen haakjes een nadere
aanduiding toegevoegd.
Oude Dijkje, Pijpersdijk, De Staart
(vroeger Middelweg), Nieuwlanderweg
(voor de Nieuwlanderweg plus de Wes
terweg door Waalenburg), Kogerweg,
Burgerdijk (voor het stuk Meijerboons-
bosweg tussen Kogerweg en het bosje),
Meyertebos (voor het stuk tussen bosje
en Waalenburg), Waalenburgerdijk, On-
geren (was Ongerenweg), Westerboers
weg, Waalderweg, Marsweg, Tienhoven
(was Tienhovenweg), Veenselangweg,
Hallerweg, De Zeshonderd (was de weg
naar de Zeshonderd), Schilderweg, Mid-
dellandseweg, Schilpaadje (was Schild-
paadje plus de weg naar Brakestein),
Mieland (was Puzzelweg), Doolhof (was
Doolhofweg), Schansweg, Leemkuil
(was Leemkuilsweg), Haffclderweg,
Zuid Haffel (was Zuid Haffelderweg),
Waterweg (was Waterweg plus Middel
weg), Westergeest (was Westergcest-
weg), Redoute (was Westdijksweg).
Onze vroegere plaatsgenoot, de heer
G A. van Beek behaalde na een 4-jarige
opleiding aan de Nederlandse Politie
Academie te Apeldoorn het diploma in
specteur van gemeentepolitie/officier
der rijkspolitie. Hij treedt half juli als
inspecteur in dienst bij de gemeentepoli
tie te Amsterdam.
B. en W. stellen de raad voor medewerking te verlenen aan het jeugd
werkproject zoals dat ongeveer een maand geleden door het centraal be
stuur van de Stichting Cultureel Werk werd aangenomen. Dit plan voorziet
in een professionele opzet van het jeugd- en jongenwerk door het aantrek
ken van twee beroepskrachten: een cultureel werker en een activiteitenlei
der.
Het college wil voor dat project de
door Cultureel Werk gevraagde ge
meentelijke subsidie beschikbaar stel
len. De bijdrage van de gemeente is
ruim 84 mille. Door een rijkssubsidiere
geling is het echter mogelijk 80% van
dit bedrag terug te krijgen zodat per
jaar bijna 26.000 gulden (16.930 mille
een bijdrage van 9 mille voor het zomer-
recreatiewerk) ten laste van de gemeen
te komt. Dat is een aanzienlijk geringe
re uitgave dan voor de jeugd- en recrea-
ticconsulent Jan de Vries moest worden
gedaan. Deze functionaris kostte 70
mille per jaar, een bedrag dat volledig
ten laste van Texel kwam.
Voor heel Texel
De plannen omvatten een samenwer
kingsverband tussen De Wdiüte Burcht
en Open Jeugdwerk en Cultureel Werk.
Daarbij behouden de bedde eerstgenoem
de stadhtmigen hun eigen dndentiteit.
Cultureel Werk zal als beheersstichting
fungeren en zich niet bemoeien tmeit het
beleid van de beide j eugdwerkstiohtin-
gen. De beroepskrachten komen in
dienst van Cultureel Werk en worden
door deze stichting te werk gesteld. Het
centraal bestuur van Cultureel Werk
benadrukte dat de krachten voor heel
Texel beschikbaar moeten zijn, en niet
alleen voor De Witte Burcht en *t Asiel.
Dit najaar
B. en W. noemen het zeer wenselijk
als beide functionarissen nog dit najaar
op Texel kunnen beginnen. Voordat
CRM een subsidieaanvraag dn behande
ling neemt moet de gemeenteraad
tevoren zijn aandeel in de subsidie toe
zeggen. Het ministerie will er op deze
manier zeker van zijn dat het project
ook door de plaatselijke overheid woerdt
gewaardeerd en gesteund.
De kosten van het jeugdwerkproject
zijn geraamd op 231.464 gulden, „voor
waar geen gering bedrag", aldus B. en
W., die verder opmerken: „Hierbij
dient in aanmerking te worden genomen
dat de aanvraag is gebaseerd op het
aantrekken van twee beroepskrachten.
Het is echter allerminst zeker dat CRM
daaraan zal willen meewerken. Er is
namelijk nogal een tekort aan dergelijke
krachten".
Bejaarden
In de opzet van Cultureel Werk wordt
er van uit gegaan dat De Witte Burcht
en 't Asiel min of meer permanent voor
het jeugdwerk beschikbaar komen. In
De Witte Burcht hebben nu nog meer
dere andere aktiviteiten plaats bijvoor
beeld voor de bejaarden. Het college:
„Bezien zal worden of het mogelijk is
de bejaardenaktiviteiten over te bren
gen naar het oude bibliotheekgebouw.
Hiervoor is door de bejaardenbond af
deling Den Burg een verzoek inge
diend".
B. cn W. zeggen bereid te zijn de
stichting Open Jeugdwerk te garande
ren dat zij ook na volgend jaar van 't
Asiel gebruik mag blijven maken, zo
olang geen andere akkommodatie ter be
schikking staat. Op 1 april 1971 werd
't Asiel voor ten hoogste 5 jaar aan het
Open Jeugdwerk ter beschikking ge
steld. Het dak en de zoldering van 't
Asiel alsmede de brandbevciligheids-
voorzieningen zullen worden verbeterd.
Kosten: 40 mille. De gemeente gaat voor
dat gebouw ook huur ontvangen. De
huurprijs is gebaseerd op de taxatie
waarde van 33 mille.