Texels toekomst en de dubbeldekkers namen voor egen buitengebied Beroepskrachten nog dit najaar in dienst? gro&n-zwart Il« Ben W nemen jeugdwerkplan over Tweede blad Texelse Courant, vrijdag 6 juni 1975 -jrT~ZE*!7 MWIICWtt ML, Jt. m. Geslaagd De pogingen van TESO om in het be- iemmingsplan 't Horntje een veerhaven toor dubbeldekkers op te nemen werpen iet licht op een omvangrijke problematiek vaar in de toekomst van heel Texel cen- raal staat. Het onderhouden van de veer- iienst met dubbeldeksschepen zal ver trekkende gevolgen voor het eiland heb- ien. B. en W hebben TESO duidelijk ge naakt dat zij het veerhavenplan van de lervoersonderneming niet overnemen naar zullen volstaan de gemeenteraad olgende week dinsdag een globale be- temmmg van het havengebied te advise- en. Als motief hiervoor wordt aangevoerd lat het college niet over voldoende gege- ens beschikt. Veel waarschijnlijker is dat i. en W op dit moment niet weten wat ij met de veerhaven aanmoeten, en zich laarom voorlopig achter vaaqheid wensen e verschuilen Als bestuursorgaan dat ge- \cht wordt het algemeen belang te dienen deze houding niet zo verwonderlijk. De \roblemen die op de gemeentebestuur- Iers afkomen zijn immers niet gering en moeilijk in één allesomvattende oplossing amen te brengen Als behartiger van het algemeen belang ioet het college uitkijken de eilandelijke conomie niet naar de knoppen te helpen f) tegelijkertijd ervoor waken maatrege- tn te nemen die funeste gevolgen voor et milieu zullen hebben Dat het toerisme ierbij een centrale rol speelt staat wel ast. UIT DE HAND Zoals bekend heeft de raad vorig aar et recreatie basisplan aangenomen met Is doel een limiet aan het aantal toeristi- ',he slaapplaatsen te stellen 47 duizend 1985. Om inhoud aan dit plan te geven uilen daarop gebaseerde beleidsmaatre- elen moeten worden genomen Met het ccepteren van een veerverbindmg met ubbeldeksschepen lijkt een limitering van e recreatie niet mogelijk. Zon schip kan eel meer auto's en mensen tegelijk ver- oeren dan een enkeldeksschip, waar oor de wachttijden tot een minimum ge- iduceerd zullen worden Het reizen naar e*el gaat vlotter en het is met denkbeel- ig dat de dubbeldeksschepen op deze ianier vervoersaantrekkend werken. Met lie gevolgen van dien. Centraal in de hele problematiek staat e vervoersontwikkeling. TESO is volgens sar statuten verplicht al het vervoersaan- xJ te verwerken Als filevorming bij de terhavens dreigt wordt een extra boot igezet. Door seizoenverbreding moet dat eeds vaker gaan gebeuren, zegt TESO. èt is onmogelijk om continu met twee hepen te gaan varen. Ze moeten ook nderhouden worden. Een derde enkel- eksboot is voor TESO financieel niet antrekkelijk, dus wil zij een dubbeldeks- oot. met aangepaste voorzieningen. WAT TE DOEN De hamvraag hierbij is wat de gemeen- kan doen om een dubbeldeksboot te eren, vooropgesteld dat zij ook werke- 'k wil. Een uitspraak hierover is nog niet 'daan. Het is voor de gemeente moeilijk Irecte invloed op TESO uit te oefenen, ingezien de vervoersonderneming een TM tvA TL ii TESO-employe Dirk Kuiter blikte in de (nabije?) toekomst en tekende de dubbeldeks diesel-elektrische veerboot „Th. Hoogerheide": 200 auto's, 1.000 passagiers, snelheid 16 mijl particulier bedrijf is Zolang zon organi satie het algemeen belang dient is er geen vuiltje aan de lucht, maar wat moet er ge beuren als TESO in strijd met dat belang handeltNationaliseren soms? Een staats bedrijf is immers in handen van het alge meen belang. De doelstelling van TESO zou zonder veel problemen gewijzigd kun- ren worden. Regulering van het aanbod wordt mogelijk door het toepassen van een reserveringssysteem. Een zeer onde mocratische maatregel, die zo op het eer ste gezicht wel doeltreffend werkt. Nieuwe of andere schepen zullen in ieder geval niet meer nodig zijn Doordenkend doe men ook hier weer talrijke vraagtekens en bezwaren op. In feite is het praten over de aard van het vervoersbedrijf vrij zin loos bij het zoeken naar een oplossing van het vervoersprobleem. Beter is het de mening te baseren op feiten TESO toont met cijfers aan dat het vervoersaanbod aanpassing van de bedrijfsvoering nood zakelijk maakt. Als gemeente het niet met TESO eens is moet zij haar in het bestem mingsplan gewoon de mogelijkheden op uitbreiding ontnemen MAATREGELEN Als Texel geen dubbeldekkers wil moe ten de daarvoor geëigende maatregelen op het eiland zelf worden genomen. Maar wat voor maatregelen danDe gemeente heeft invloed in de Recreatiestichting en kan in haar Ruimtelijke Ordenmgbeleid verdere uitbreiding '/an het toerisme te gengaan. Maar het verblijfsrecreatiepro- iect De Krim is al niet meer terug te draaien en wat gebeurt er met Gerrits- land? Als deze uitbreidingen tot stand ko men is Texel, volgens de plannen die nu op tafel liggen, zo'n 6.000 slaapplaatsen rijker. Van vele kanten wordt met stellig heid beweert dat de Krim en Gerritsland bij de 47 duizend slaapplaatsen in 1985 zijn inbegrepen. Maar wat voor zekerhe den bestaan daaroverWat te denken van de zogenaamde sluipende groei in de lo gies en ontbijt-sector en de gemeubileer de verhuurDaar is geen controle op. Het aantal logies- en ontbijtverstrekkers is alleen te schatten. Een ieder die dat wil kan besluiten 's zomers enkele kamers te verhuren om zo een extra centje bij te ver dienen. De gemeente zal hem dat niet be letten Een vergunningenstelsel ontbreekt. Met de groeiende interesse voor eigen woningen, en gezien de vrij lage inkomens op dit eiland, is een verdere groei in deze sector te verwachten WIE DURFT Als de gemeente werkelijk greep op het toerisme wil hebben laat zij dan beginnen met een vergunningenstelsel voor de lo gies- en ontbijt sector. Maar welke ge meentebestuurder zal het wagen een der gelijke impopulaire maatregel voor te stel len en met welk rechtMag hij de burger wel beroven van een neveninkomstenbron die veelal broodnodig is om zich enige luxe te kunnen permitteren Een praktisch probleem bij een vergun ningenstelsel is dat gecontroleerd zal moeten worden of men zich wel aan de re gels houdt. Daarvoor is een vrij omvang rijk apparaat nodig waarover de gemeente niet de beschiking heeft. Een andere mogelijkheid om de toeristi sche groei drastisch in te krimpen is het liquideren van de RST. Zonder de twee kampeerterreinen in Den Hoorn en De Koog zal het een stuk rustiger worden. Maar mag je die duizenden mensen wel beroven van betaalbaar vakantiegenot? Behalve de toerist zal ook de middenstand zo'n maatregel niet in dank afnemen Zij zal in haar inkomen worden bedreigd. Aan de andere kant geldt: Sluiting van de RST- terreinen is de ideale methode voor piek- beheerslng. En wat gaat voor: het alge meen (toeristen) belang of het algemeen Texels belang? Texel heeft het toerisme jarenlang gestimuleerd en nu het eiland met toeristen overspoeld dreigt te worden moet er op de rem worden getrapt. Zelf bescherming heet dat. Texel wordt met de gevolgen geconfronteerd van een In het verleden gevoerd beleid dat gebaseerd was op groei en waaraan dit eiland zijn betrekkelijke welvaart dankt. Wat zou Texel zonder het toerisme zijn? Moet het eiland bewust onaantrekkelijk voor de re creatie worden gemaaktDe gevolgen voor de economie zullen ingrijpend zijn. De ondernemers zien de bui al hangen en willen, zeker m een tijd van prijsstijgingen en inflatie, een gegarandeerde bootver binding. ZIJ staan achter TESO in haar streven naar een veerverbinding met dub beldekkers. AUTO'S Het gemeentebestuur zal op de een of andere manier moeten ingrijpen. Nog een mogelijkheid: Texel autovrij. De konse- kwenties zijn dan wel dat het openbaar vervoer aanmerkelijk zal moeten worden verbeterd. Je kunt hier niet alles op de fiets doen. Daar zijn de afstanden wel wat te groot voor Het openbaar vervoer is nu onrendabel Zal een verbetering, In aanmerking genomen dat men dan ook werkelijk massaal van het openbaar ver voer gebruik maakt, wel rendabel zijn? De overheid zal zeker niet happig zijn op nog grotere tekorten, te meer daar het openbaar vervoer praktisch overal extra financiële steun nodig heeft Als er geen zelfbeschermende maatre gelen door het gemeentebestuur worden genomen is de volgende ontwikkeling denkbaar het autovervoer neemt toe; de wegen worden nog intensiever gebruikt, de dorpskernen raken verstopt en de na tuurgebieden komen nog zwaarder onder druk De gevolgen zullen zijn dat de kos ten voor het wegenonderhoud steeds ho ger worden. De gemeente krijgt nu al niet genoeg onderhoudsgeld van het Rijk. Om verstikking van de dorpskernen tegen te gaan zal afsluiting voor het autoverkeer noodzakelijk zijn. De natuur dreigt te wor den vertrapt: meer delen zullen moeten worden afgesloten om van de ondergang te worden gered Het Is namelijk niet al leen de auto maar ook de mens die ver vuilt. De overgebleven openbare gedeel ten komen nog zwaarder onder druk te staan. Het moment nadert, dat Texel niet meer dan een ruine en onaantrekkelijk voor de toerist Is De toeristenindustrie klapt in elkaar. Niet omdat er beperkende maatregelen werden genomen, maar door de drang naar meer. Wat is beterNu af remmen of straks noodgedwongen met afremming worden geconfronteerd? Het verschil is dat het één langer duurt dan het andere. MaarUitstel Is geen afstel. Er zijn overal onverbeterlijke optimisten die roepen dat het zo'n vaart niet zal lo pen Velen zeggen Het zal mijn tijd wel duren .B en W. kunnen zich niet van deze visie bedienen. De omstandigheden dwin gen hen te zoeken naar de beste oplos sing waarbij het liefst zo min mogelijk be langen geschaad worden. Ook voor het college geldt: Uitstel is geen afstel. Eens moet een beslissing worden genomen. Ve le vragen roepen om een antwoord maar benemen tegelijkertijd het uitzicht op een oplossing. Het wordt er allemaal niet een voudiger op B. en W. hebben de raad voorge- ïld opnieuw een aantal wegen op exel een officiële naam te geven. Het aat deze keer om wegen rond Den urg, De Waal, Oudeschild en De oog. De aan de raad voorgestelde omen zijn zoveel mogelijk in over- enstemming met de algemeen reeds mg gebruikte maar nooit officieel asfgestelde aanduidingen. Alleen als eze namen te lang of (in verband iet postbestelling) verwarrend waren, een andere naam bedacht. Zoals gebruikelijk is bij de voorberei- ing democratisch te werk gegaan. Niet Heen de PTT, de wegbeheerders en de wnmissie voor de straatnaamgeving iaar ook de dorpscommissies werden igeschakeld. Over de meeste namen eken geen meningsverschillen te be- aan. Staart Dat was wel het geval met de oost- rest door Waalenburg lopende weg anaf De Koog. B. en W. stellen voor et stuk tot de stoplichten Pijpersdijk blijven noemen en het vervolg tot e Zaandammerdijk „De Staart" te do en. Het Waterschap vindt dat geen aam voor een weg en heeft bezwaar emaakt. B. en W. vinden de naam ech- ir geschikt en historisch verantwoord. !en van de aan deze weg gelegen rondpercelen, eigendom van Natuur- ionumenten, heeft dezelfde naam. Het 'as destijds het eerste stuk grond dat latuurmonumenten op Texel aankocht, oor de ruilverkaveling zou het werke- jk de vorm van een staart hebben ge- ad De naam de staart zou ook elders het land voorkomen, bijv. in Dord- icht. Skillepaadje Het Waterschap had ook moeite met e naam Schillerpaadje die B. en W. in srste instantie hadden bedacht voor et fietspad tussen Brakestein en Ou- sschild dat op Texel algemeen Het killepaadje wordt genoemd. Het Wa terschap voelde meer voor Schildpaadje. Staatsbosbeheer (de wegbeheerder in dit geval) hield het liever op Schille- paadje. Na overleg „met diverse des kundigen" besloten B. en W. als defini tieve naam Schilpaadje voor te stellen hetgeen ook de mening is van de ge raadpleegde Texelhistoricus J. A. van der Vlis. De weg over de Hogeberg langs jeugdherberg Panorama heet Schans- weg. B. en W. willen deze naam offi cieel maken. De dorpscommissie van Den Burg wilde er „Hogeberg" van ma ken, maar B. en W. zijn daar op niet in gegaan. „De naam Schansweg is van ouds bekend". Bang voor het verdwij nen van de naam Hogeberg hoeft men trouwens niet te zijn. Voor de wegen rond Westergeest 'wor den de namen Westergeest, Waterweg en Redoute voorgesteld. Opmerkingen van de dorpscommissie Den Burg zijn daarin verwerkt. Niet is ingegaan op de suggestie om de weg tussen Pontweg en Oudeschild Schansweg te noemen. Over het algemeen geldt dat B. en W. zich hebben aangesloten hij de mening van de commissie ad hoe voor de straat naamgeving in het buitengebied. PTT Directeur J. Tichelman van het post kantoor Den Helder heeft gevraagd de voorgestelde namen Kogerveld, Koger- weg, Westerboersweg, Waalerweg en Schilderweg te herzien om verwarring te voorkomen met de al bestaande Ko- gerstraat, Westerweg, Waalderstraat en Schilderend. Het bezwaar tegen Kogerveld als wegnaam achten B. en W. begrijpelijk en ze zullen er dan ook, na overleg met de als dorpscommissie van De Koog functionerende Oranjevereniging, nader op terug komen. Verwarring tussen Westerweg en Westerboersweg achten B. en W. onwaarschijnlijk. De naam Westerweg is niet officieel en aan de Westerboersweg liggen slechts enkele panden. Na overleg met B. en W. heeft de PTT de bezwaren tegen de andere namen ingetrokken. Ook Schilderweg en Schilderend als mede Waalderstraat en Waalderweg kunnen geen verwarring geven omdat deze straten in eikaars verlengde liggen en worden doorgenummerd. Als bijvoor beeld het Schilderend eindigt met num mer 150 dan wordt bij overgang naar Schilderweg het eerstvolgende pand 151. Schilderend 49 en Schilderweg 49 kunnen dus niet beiden bestaan. B. en W. hebben de raad laten weten dat de herziening van de straatnaamge ving en hernummering in het buitenge bied nog dit jaar (waarschijnlijk in au gustus of september) zal worden vol tooid. Het is goed dat het publiek daar mee rekening houdt, in verband met het maken van drukwerk e.d. De nu aan de raad voorgestelde na men luiden als volgt. Voor zover de voorgestelde naam thans al niet gebrui kelijk is, is tussen haakjes een nadere aanduiding toegevoegd. Oude Dijkje, Pijpersdijk, De Staart (vroeger Middelweg), Nieuwlanderweg (voor de Nieuwlanderweg plus de Wes terweg door Waalenburg), Kogerweg, Burgerdijk (voor het stuk Meijerboons- bosweg tussen Kogerweg en het bosje), Meyertebos (voor het stuk tussen bosje en Waalenburg), Waalenburgerdijk, On- geren (was Ongerenweg), Westerboers weg, Waalderweg, Marsweg, Tienhoven (was Tienhovenweg), Veenselangweg, Hallerweg, De Zeshonderd (was de weg naar de Zeshonderd), Schilderweg, Mid- dellandseweg, Schilpaadje (was Schild- paadje plus de weg naar Brakestein), Mieland (was Puzzelweg), Doolhof (was Doolhofweg), Schansweg, Leemkuil (was Leemkuilsweg), Haffclderweg, Zuid Haffel (was Zuid Haffelderweg), Waterweg (was Waterweg plus Middel weg), Westergeest (was Westergcest- weg), Redoute (was Westdijksweg). Onze vroegere plaatsgenoot, de heer G A. van Beek behaalde na een 4-jarige opleiding aan de Nederlandse Politie Academie te Apeldoorn het diploma in specteur van gemeentepolitie/officier der rijkspolitie. Hij treedt half juli als inspecteur in dienst bij de gemeentepoli tie te Amsterdam. B. en W. stellen de raad voor medewerking te verlenen aan het jeugd werkproject zoals dat ongeveer een maand geleden door het centraal be stuur van de Stichting Cultureel Werk werd aangenomen. Dit plan voorziet in een professionele opzet van het jeugd- en jongenwerk door het aantrek ken van twee beroepskrachten: een cultureel werker en een activiteitenlei der. Het college wil voor dat project de door Cultureel Werk gevraagde ge meentelijke subsidie beschikbaar stel len. De bijdrage van de gemeente is ruim 84 mille. Door een rijkssubsidiere geling is het echter mogelijk 80% van dit bedrag terug te krijgen zodat per jaar bijna 26.000 gulden (16.930 mille een bijdrage van 9 mille voor het zomer- recreatiewerk) ten laste van de gemeen te komt. Dat is een aanzienlijk geringe re uitgave dan voor de jeugd- en recrea- ticconsulent Jan de Vries moest worden gedaan. Deze functionaris kostte 70 mille per jaar, een bedrag dat volledig ten laste van Texel kwam. Voor heel Texel De plannen omvatten een samenwer kingsverband tussen De Wdiüte Burcht en Open Jeugdwerk en Cultureel Werk. Daarbij behouden de bedde eerstgenoem de stadhtmigen hun eigen dndentiteit. Cultureel Werk zal als beheersstichting fungeren en zich niet bemoeien tmeit het beleid van de beide j eugdwerkstiohtin- gen. De beroepskrachten komen in dienst van Cultureel Werk en worden door deze stichting te werk gesteld. Het centraal bestuur van Cultureel Werk benadrukte dat de krachten voor heel Texel beschikbaar moeten zijn, en niet alleen voor De Witte Burcht en *t Asiel. Dit najaar B. en W. noemen het zeer wenselijk als beide functionarissen nog dit najaar op Texel kunnen beginnen. Voordat CRM een subsidieaanvraag dn behande ling neemt moet de gemeenteraad tevoren zijn aandeel in de subsidie toe zeggen. Het ministerie will er op deze manier zeker van zijn dat het project ook door de plaatselijke overheid woerdt gewaardeerd en gesteund. De kosten van het jeugdwerkproject zijn geraamd op 231.464 gulden, „voor waar geen gering bedrag", aldus B. en W., die verder opmerken: „Hierbij dient in aanmerking te worden genomen dat de aanvraag is gebaseerd op het aantrekken van twee beroepskrachten. Het is echter allerminst zeker dat CRM daaraan zal willen meewerken. Er is namelijk nogal een tekort aan dergelijke krachten". Bejaarden In de opzet van Cultureel Werk wordt er van uit gegaan dat De Witte Burcht en 't Asiel min of meer permanent voor het jeugdwerk beschikbaar komen. In De Witte Burcht hebben nu nog meer dere andere aktiviteiten plaats bijvoor beeld voor de bejaarden. Het college: „Bezien zal worden of het mogelijk is de bejaardenaktiviteiten over te bren gen naar het oude bibliotheekgebouw. Hiervoor is door de bejaardenbond af deling Den Burg een verzoek inge diend". B. cn W. zeggen bereid te zijn de stichting Open Jeugdwerk te garande ren dat zij ook na volgend jaar van 't Asiel gebruik mag blijven maken, zo olang geen andere akkommodatie ter be schikking staat. Op 1 april 1971 werd 't Asiel voor ten hoogste 5 jaar aan het Open Jeugdwerk ter beschikking ge steld. Het dak en de zoldering van 't Asiel alsmede de brandbevciligheids- voorzieningen zullen worden verbeterd. Kosten: 40 mille. De gemeente gaat voor dat gebouw ook huur ontvangen. De huurprijs is gebaseerd op de taxatie waarde van 33 mille.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1975 | | pagina 5