Cjrorn kwartsJexels in het harL,
Veerverbinding ruim
voldoende om verkeer
te verwerken
Zwemverbod bij paai 31
Weer verzoek
om naaktstrand
CJ
buitenlands geld
Nota RWS: Wachttijden terugdringen door reservering
mi
Levensgevaarlijke stroming
Reischeques
Reis- en bagageverzekeringen
(SS
Liever geen afgebakend strandgedeelte
Schoolboeken bestellen
gemakkelijk, een adres voor al uw geldzaken
DINSDAG 10 JUNI 1975
88e JAARGANG No. 8981
TEXE LS E^COU RANT
IlltflAVA' RV w/h I nnnAU*IH A Da Rnnll
Uitgave: BV v/h Langeveld De RooU
Postbue 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Redaktlo: Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den
Burg, tel. (02220) 2403, en Ren Lodew(Jks, Noord-
weeter 21, Den Burg, tel. (02220) 3986.
Verschijnt dinsdags an vr(Jdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f8,65 p. kw.
50 cent Incasso; los 40 cent
Bank: Amrobank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank
Advert. 36 ct. p. mm excl. 4% BTW
„De bestaande veerverbinding heeft ruim voldoende capaciteit
om het verkeer naar en van Texel te verwerken. Alleen op topdagen
in het recreatieseizoen komen lange wachttijden voor. Door invoe
ring van een reserveringssysteem kunnen deze wachttijden aanmer
kelijk worden teruggebracht. De verdere groei van het autovervoer
is afhankelijk van het beleid dat de gemeente gaat voeren ten aan
zien van de recreatieontwikkeling op Texel". Aldus Rijkswaterstaat
directie Noordholland in een vertrouwelijke nota.
In deze nota vraagt RWS zich af of
de gehanteerde vervoersprognose in
het rapport „Veerverbinding Texel-
Den Helder" moet worden herzien of
aangepast. „In deze voorspelling van
het autovervoer tussen Den Helder en
Texel in 1985 is geen rekening gehou
den met de invloed van een reserve
ringssysteem voor de veerverbinding,
noch met de invloed van spreiding in
wisseldagen op de recreatieverblijf
plaatsen. Dit laatste is een reeële mo
gelijkheid in het voordeel van de re
creanten zelf. Verder trad na het ge
reedkomen van het rapport de olie
crisis op en is nu ook sprake van een
economische recessie. Het een en an
der heeft reeds geleid tot een minder
sterke toename van het verkeer, zowel
landelijk als voor de veerverbinding
Den Helder-Texel", zo zegt RWS.
Het ingenieursbureau Hajema in
Assen laat in haar commentaar op het
rapport, dat samengesteld werd door
Provinciale Waterstaat, De Econo
misch Technologische Dienst en de
Dienst Verkeerskunde van RWS en dat
door ons op 22 april in de openbaar
heid werd gebracht, weten: „De bere
kende wachttijden zijn vermoedelijk
aanzienlijk hoger dan in feite het ge
val zal zijn". Verder vindt Hajema dat
in het rapport te hoge schattingen zijn
gemaakt van de omvang en groei van
het niet-recreatieve verkeer en van de
ontwikkeling van de dagrecreatie (in
het rapport werd over verdubbeling
of verdrievoudiging tot 1985 gespro
ken).
Deze conclusies van RWS en Hajema
hebben ertoe geleid dat B. en W. het
verwijzen van TESO naar het rapport
„Veerverbinding Den Helder-Texel"
dubieus noemen. „Aangezien ook TESO
van de RWS-nota op de hoogte is ma
ken wij ernstig bezwaar tegen de manier
waarop zij de argumenten in haar be
zwaarschrift naar voren brengt. Kenne
lijk worden alleen rapporten die het
standpunt van TESO inhouden geci
teerd of aangehaald", aldus het college
in haar pre-advies aan de raad waarin
zij voorstelt de bezwaren van TESO
ongegrond te verklaren alsmede alle
verdere ingediende bezwaren (behalve
dat van de heer J. S. van Leeuwen in 't
Horntje). B. en W. vragen de raad het
tér visie gelegde ontwerp-be-
stemmingsplan 't Horntje vanavond
ftoed te keuren. Daarin is nog geen con
crete bestemming van de veerhaven op
genomen. Het college zegt daarvoor nog
niet over voldoende gegevens te be
schikken. TESO is het met deze visie
niet eens en heeft een plan voor een
dubbeldeksveerhaven ontwikkeld.
Terug naar het veerverbindingrapport
en de nota van RWS Kort samengevat
werd in het rapport voorspeld dat als
TESO de vervoerscapaciteit niet ver
groot, in 1985 40 dagen zullen voorko
men waarop auto's meer dan elf uur
moeten wachten alvorens te kunnen
worden overgezet. Een derde boot van
hetzelfde type helpt slechts weinig en
voor korte tijd. Dubbeldeksveerboten
daarentegen leveren een capaciteitsver
groting van 90°/o op, aldus het rapport
Drie plannen
RWS stelt in haar nota: „Als het ge
meentebestuur kiest voor uitbreiding
van de recreatie zonder beperkingen
van het autoverkeer moet met een ver
dere groei van het autovervoer reke
ning worden gehouden. Dan komen drie
plannen voor uitvoering in aanmerking:
1. Aanschaf van derde boot van het
huidige type.
2. Aanschaf van één dubbeldeksboot
waardoor de bestaande aanlegin-
richtingen geheel moeten worden
gewijziad.
3. Aanschaf van één of meer dubbel
dekkers en de aanleg van een nieu
we veerhaven ten oosten van Den
Helder (Balgzand).
Over mogelijkheid 1 merkt RWS op:
„Dit is in feite een eindplan. Verdere
uitbreiding met gebruik van enkeldeks-
schepen is niet mogelijk. De capaciteit
stijgt met 40°/o. Het derde schip kost
19,5 miljoen gulden" Plan 2: „Wijziging
van de aanlegplaatsen geeft vooral in
Den Helder grote stagnatie. Bovendien
zal Den Helder overlast ondervinden
van de groeiende stroom doorgaand ver
keer".
Verkeersplannen
In de nota spreekt RWS over ver
keersplannen waarbij behalve de veer
havens ook de aan- en afvoerwegen, de
parkeerplaatsen en de gewone wegen
moeten worden betrokken. „Pas als ver
keer en recreatie op elkaar zijn afge
stemd kunnen deze plannen nader wor
den uitgewerkt. Uitgaven zijn pas ver
antwoord als alle betrokkenen met de
plannen kunnen instemmen".
De nota spreekt over een door Texel
cn de provincie in samenwerking met
diensten van CRM en VRO, te ontwik
kelen visie over de recreatieve moge
lijkheden op Texel cn de manier waar
op daarvan gebruik wordt gemaakt.
B. en W. pleiten in hun pre-advies
voor de vorming van een werkgroep
waarin (in ieder geval) de gemeenten
Den Helder en Texel, TESO, Rijks en
Het strand bij de vuurtoren in vogelvlucht. De dam van kunstmatig zeewierongeveer 100 meter ten zuiden van de strand toe gang, is inge
tekend.
provinciale Waterstaat en de provincie
zitting moeten hebben. RWS: „De op de
recreatieve visie gebaseerde plannen
moeten in publieke discussie worden
gebracht. Met behulp van deze plannen
kan berekend worden hoe de toekom
stige vraag naar overzetcapaciteit zal
verlopen".
B. en W. contra TESO
B. en W. nemen op vele punten stel
ling tegen TESO. Het argument van de
vervoersonderneming dat uitbreiding
van het NIOZ uitbreiding van de veer
haven in oostelijke richting onmogelijk
maakt wordt door het college bezijden
de waarheid genoemd. „In het oostelijk
duingebied kan de veerhaven nog wor
den uitgebreid", is de mening van B. en
W Het direkte verband dat TESO legt
tussen seizoenspreiding en capaciteits
vergroting (Hoogerheide: „Wij kunnen
niet continu met twee schepen varen")
wordt niet door het college onderschre
ven.
Voor de derde keer in vijf jaar doet de Nederlandse Federatie van Na-
turistenverenigingen (NFN) een poging om op Texel een legaal naaktstrand
te krijgen. In tegenstelling tot de vorige keren vraagt het NFN-bestuur nu
niet om een of meerdere afgebakende stukken maar heeft de gemeenteraad
verzocht het verbodsartikel in de Algemene Politieverordening te schrappen
en strandgedeelten aan te wijzen waar blootloperij verboden blijft. Het komt
er op neer dat men de „ongeklede dagrecreatie" toegestaan wil hebben op
alle stille strandgedeelten van Texel.
Argumentatie is dat dit in feite lega
liseren van de bestaande toestand is
„zodat nauwelijks moeilijkheden te ver
wachten zijn". De NFN vindt het niet
nodig de stukken naaktstrand als zoda
nig met bordjes of andere waarschu
wingen aan de duinen en acht een al
gemene bekendmaking in de krant ge
noeg. „Op deze wijze worden de natu-
ristischc strandgebruikers op de meest
voor de hand liggende wijze geïnte
greerd, zonder accenten die doen den
ken aan discriminatie, apartheid en
waardoor bovendien de nieuwsgierig
heid van anderen wordt opgewekt".
Tweede mogelijkheid
De NFN houdt er blijkbaar rekening
mee dat de Texelse gemeenteraad deze
voor Nederland nieuwe stap niet zal
durven nemen, want in de brief aan B.
en W. en de raad is als tweede moge
lijkheid genoemd de aanwijzing van een
afgebakend stuk naaktstrand zoals ook
elders langs de kust is gebeurd: Cal-
lantsoog, Zandvoort, Den Haag en Rot
terdam. NFN-voorzitter Bob Stolk: „Ik
realiseer mij dat het de derde keer is
dat onze federatie bij u een verzoek in
dient. Inmiddels heeft de tijd haar werk
gedaan zodat de bezwaren van destijds
voorbij zijn. Uw gemeente kan de eerste
in Nederland niet meer zijn en het al of
niet aanvaardbaar zijn van zwemmen
en zonnebaden zonder badcostuum staat
nauwelijks meer ter discussie" De
NFN-voorzitter wijst er op dat de mi
nister van justitie onlangs nadrukkelijk
heeft verklaard dat de gemeenten de
bevoegdheid hebben tot het aanwijzen
van naaktstranden en spreekt de hoop
uit dat de raad nog voor het begin van
het hoogseizoen een beslissing zal ne
men. „Het is mijn overtuiging dat daar
mee een grote rechtsonzekerheid zal
zijn opgeruimd".
Dit seizoen mogen Texelaars en toe
risten niet in het water aan het strand
bij de vuurtoren (paal 31). Zwemmen
is er streng verboden wegens de bui
tengewoon gevaarlijke stroming die
onlangs is ontstaan door verplaatsing
van een geul tot zeer dicht onder de
kust. „Zelfs pootjebaden is er nu le
vensgevaarlijk", aldus een woordvoer
der van de dienstkring Texel van de
Rijkswaterstaat.
Dat is vervelend voor de badgasten
maar ook erg naar voor de heer A. J.
van 't Noordende uit De Cocksdorp die
hier strandhuisjes verhuurt. Hij ver
wacht dat de zaken flink zullen terug
lopen als gevolg van het zwemverbod.
Omdat op geen stukken na is te zeggen
wanneer het sein weer op veilig wordt
gezet, is hij begonnen de huisjes te ver
kopen. Van de 30 stuks zijn er inmid
dels al tien aan de man gebracht. Voor
badgasten die in noordelijk Texel ver
blijf houden is 't dichtstbijzijnde strand
nu paal 28, De Krim.
Gehandicapten
Vooral mensen die moeilijk ter been
zijn, betreuren het zwemverbod bij de
vuurtoren Dit is nl. het makkelijkst
toegankelijke strand van heel Texel De
weg loopt haast tot het water door; je
hoeft niet over de duinen te klauteren
of lange stukken door mul zand te lo
pen. De heer Van 't Noordende vertelde
dat hij veel invaliden onder zijn huur
ders had. Die zullen, als ze tenminste
willen baden, nu naar het eveneens nog
al makkelijk toegankelijke Jan Ayeslag-
strand (paal 12) moeten, maar dat is wel
een eind uit de buurt voor degenen die
in een bungalowtje of camping in noor
delijk Texel verblijven.
Toch bewaking
Bij de gemeente gaat men er vanuit
dat er toch wel mensen zullen zijn die
uit onwetendheid of onverschilligheid
bij de vuurtoren het water in gaan. De
ze week is daarom ook bij paal 31 een
badmeestershut geplaatst. De strandbe-
waking zal hier uitsluitend tot taak heb
ben de mensen uit het water te houden;
de rode vlag zal continu wapperen.
Het ontstaan van de gevaarlijke geul
is typerend voor de wijze waarop de
zeebodem voor het vuurtorenstrand aan
de meest onverwachte veranderingen
onderhevig is. Bij Rijkswaterstaat had
men juist maatregelen genomen om de
stroom ver buiten de kust te houden
door het aanleggen van een haaks op de
kust staande dam van kunstmatig
zeewier. Deze dam steekt thans 400 me
ter in zee en is ongeveer 100 meter
breed. Er zijn meerdere lagen kunstma
tig wier (twee meter lange bundels
plastic draden die met buidels grind zijn
verankerd) op elkaar aangebracht. Om
dat de plastic draden, net als helm in
stuivend zand, het door de stroom opge
jaagde zand vasthouden ontstaat een
verheffing. Tussen het begin van de dam
en het strand heeft zich nu toch de geul
kunnen vormen. Daarom is ook kunst
matig wier aangebracht vlak bij het
strand, maar het effekt in de vorm van
afsluiting van de geul zal nog wel even
op zich laten wachten. Het tot op het
strand liggende wier\vormt op zichzelf
een gevaar. Baders kunnen er in ver
ward raken en daarom zijn er rode
vlaggen bij geplaatst.
Dit jaar in Het Open Boek.
Wacht er niet te lang mee,
dan heb je ze straks op tijd.
Voor
gwhoorapparatenaervice
ELECTROHUIS