Crvocn /wurts lexers tn toet tociTL^
„Amstel XV" stootte lek en
strandde bij Westerslag
Oranjeboom
blijft staan
cHypotijeek^
Eerste tocht
van VSieland
naar Texel
Sportvissersschip in slechte staat
Mijlpaal in wadloperij
utt/t nadariand
DUITSE KAMPEERDER
MAAKTE BROKKEN
TESO OP TV
Vlet gestolen
Doorgereden na aanrijding
Informeer nu naar
de mogelijkheden voor gelden op
gemakkelijke'e'n adres voor al uw geldzaken
DE SCHAKEL
m 0ESRUSK
DINSDAG 19 AUGUSTUS 1975 88e JAARGANG No. 9001
wv^ I' W OOtf Jrt/\I\Vjr/\lNVjr iNO. »UUI
TEXELSE® COURANT
Uitgave: BV v/h Langeveld De RoolJ Ver.chljnt dlnsdsge en vrijdag».
Postbus 11 Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Poetgiro 652. Abonnementsprijs f9,15 p. kw.
Redaktle: Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den 7* 7 7 J 50 cent Incasso; los 40 cent
Cor van den Arend maakt echter wel
duidelijk dat overvloeden in een rubber
boot niet tot de spelregels van het wad
lopen behoort „Als een wadloper van
de boot gebruik moet maken is hij „ver
dronken". De ongeschreven wet van het
wadlopen schrijft voor dat je altijd con
tact met de grond moet houden. Lukt
dan niet dan is de tocht mislukt. De 36-
jarige Peizenaar vertelt van een geschil
in wadloperskringen tussen Mr. D. H
Schortinghuis uit Groningen en de Am
sterdamse studenten Abrahamse en Bu-
walda. „Schortinghuis had het plan op
gevat samen met een aantal Groningse
studenten van Texel naar Vlieland te
lopen. Voordat Schortinghuis met zijn
ploeg aan de tocht kon beginnen beslo
ten de Amsterdammers Buwalda en
Abrahamse hetzelfde te doen. Zij gingen
eerder van start en volbrachten de tocht
in twee fasen, hetgeen betekent dat zij
moesten overvloeden. Dat gebeurde in
een rubberboot. Daarmee verbraken
Buwalda en Abrahamse het contact met
(rle grond. Schortinghuis en zijn studen
ten bedwongen het traject daarentegen
zonder verboden hulpmiddelen. Welis
waar moesten ook zij overvloeden maar
dat werd gedaan in overvloedingsstoe-
len die bestonden uit drie bamboe stok
ken met een zitvlak. Beide partijen be
twisten elkaar de eer wie nou het eerst
van Texel naar Vlieland heeft gelopen".
De Amstel XV" trok zaterdag en zondag veel belangstellenden naar het Westerslag. Zodra het laag ivater was, sloegen velen hun slag
Bij paal 14 strandde zaterdagmiddag
het ca 170 ton metende scheepje „Am
stel XV" uit Den Helder. Aan boord be
vonden zich 65 sportvissers (werkne-
De drie wadlopers. Van links naar rechts: Cor van den Arend, fan Laan en Cees Baarveld
Legende
De historische waarde van de tocht
van Jan Laan, Cees Baarveld en Cor van
den Arend is minder discutabel. Het is
zeer wel aannemelijk dat zij als eersten
zonder onderbreking van Vlieland naar
Texel liepen. Zij bewezen daarmee dat
(Zie vervolg pagina 2)
De Duitse kampeerder B.P. reed vrij
dag zo woest over de Krimweg dat hij
van de weg raakte, een elektriciteitskast
ramde, diverse borden deed sneuvelen,
over een duin reed, een zweefvlucht
maakte en uiteindelijk tegen een post
zegelautomaat tot stilstand kwam.
Het ongeluk gebeurde bij camping De
Sluftervallei. De man verklaarde tegen
over de politie niet harder dan 70 kilo
meter te hebben geredenDe politie
trof in de auto een ploertendoder aan,
wat aanleiding was om de tent van de
kampeerder te onderzoeken. Daarbij
werd een gaspistool met patronen ge
vonden, wat aanleiding was voor het
opmaken van proces verbaal wegens
overtreding van de vuurwapenwet.
In een vijf minuten durende re
portage besteedt het NOS-pro-
gramma „Van gewest tot gewest"
woensdagavond aandacht aan
TESO. Deze flits wordt uitgezon
den in het programma dat om vijf
over zeven op Nederland II begint.
De filmploeg van de NOS is hier
voor vorige week op Texel ge
weest. De reportage gaat over de
geschiedenis van TESO, over de
drukte en over de problemen
waarmee de vervoersorganisatie
kampt.
mers van Igloo en van een sociale werk
plaats in Steenwijk) die door het water
naar het strand konden waden. Omdat
geen bewaking aan boord bleef was het
schip al gauw een prooi van plunde
raars. 's Avonds bij laag water klommen
tientallen mensen aan boord en al spoe
dig waren de zwemvesten, zeekaarten,
lichten, kratten bier en zelfs het stuurwiel
verdwenen. Bij het ter perse gaan van
de krant was nog niets inzake eventuele
bergingspogingen bekend.
Oorzaak van de stranding was een
simpele fout: de schipper was te dicht
onder de kant gaan zitten. Een defekt
aan het roer, en een straffe zuidwesten
wind waren daardoor fataal: omstreeks
twee uur stootte de „Amstel" op een der
stenen strandhoofden en bleef daarop
wel een half uur rijen. Er ontstond daar
bij een flink lek waardoor het schip al
gauw een halve meter water in het ruim
had. Schipper H de Beus zag aankomen
dat de „Amstel" zou zinken en zette het
schip daarom op het strand. Op een mel
ding van de kustwacht van Huisduinen
voer de Helderse reddingboot Suzanna
uit maar toen duidelijk was dat er geen
levens in gevaar waren, werd rechtsom
keert gemaakt. Om dezelfde reden
kwam de naar het strand geroepen wip-
perploeg uit De Koog niet in aktie.
Verantwoord
De 65 sportvissers zien met gemengde
gevoelens op het avontuur terug. Ze zijn
blij dat het allemaal goed is afgelopen,
maar twijfelen er sterk aan of het wel
verantwoord is geweest met de 'Amstel'
de zee op te gaan Een der opvarenden
vertelde ons de indruk te hebben dat
het tamelijk oude schip in slechte staat
verkeerde. Een der relingen was zo ver
roest dat deze makkelijk kon worden
losgewrikt. Ook de motor haperde. De
sportvissers die 's morgens om half acht
waren vertrokken uit Den Helder, had
den de „Amstel" tevoren nooit gezien.
Ze hadden besloten in groepsverband te
gaan vissen naar aanleiding van een ad
vertentie in „Hengelsport". Alvorens
werd afgevaren moest per man ƒ20,
worden betaald. De Rijkspolitie te water
bevestigde dat de „Amstel XV" niet aan
redelijke veiligheidseisen voldeed. Het
beschikte dan ook niet over de vereiste
certificaten.
DE COCKSDORP Botenverhuur
der Th. Eilander miste vrijdag een van
zijn bootjes. Het was een bruine houten
vlet die bij het reddingboothuis lag. Hij
neemt aan dat de vlet is gestolen
Hotel „De Oranjeboom" aan de
Groeneplaats in Den Burg zal niet
worden gesloopt om plaats te maken
voor uitbreiding van het aangrenzen
de Rabobankgebouw. B. en W. heb
ben de bank laten weten niet aan haar
plannen mee te willen werken. Het
college voelt er niets voor vooruit te
lopen op het nieuwe bestemmingsplan
voor het centrum van Den Burg. Het is
welhaast zeker dat de Rabobank af
zal zien van de koop van het hotel en
zich gaat concentreren op uitbreiding
aan de achterkant van haar gebouw.
Voorztter De Lugt was niet voor com
mentaar bereikbaar.
Voor
gehoorapparatenservice
ELECTROHUIS Ci
DEN HOORN Marinier E.J.E. van
het amfibisch oefenkamp reed donder
dagavond met zijn brommer een gepar
keerde auto aan. Hij vond het niet nodig
de politie te verwittigen en reed door;
naderhand kon hij echter worden aan
gehouden.
De wadloperij heeft er weer een
nieuwe mijlpaal bij. Zaterdag vol
brachten drie gelouterde wadlopers
voor de eerste maal in de geschiede
nis de uiterst moeilijke tocht van Vlie
land naar Texel. Na exact 7 uur wa
den bereikten Cor van den Arend (36,
Feize), Cees Baarveld (36, Groningen)
en Jan Laan (28, Groningen) zaterdag
middag om 12 uur De Schorren waar
zij werden opgewacht door radiover
bindingsman Hans Bartels en Thijs van
der Laan van hoeve Zeeburg.
Vijf uur in de morgen waren de drie
wadlopers aan de 27,5 kilometer lange
tocht begonnen. Ten zuiden van het
Posthuis op Vlieland stapten zij het
wad op, 4 uur voor laagwater op het
laagste gedeelte van het wad (ver
lengde foksdiep). Er stonden hen nog
al wat problemen te wachten. De
weergoden voorzagen de drie van
twee fikse onweersbuien, de eerste
trof hen na twee en een half uur lopen.
Cor van den Arend: „Was deze bui
een uur eerder gevallen dan hadden
wij verder van de tocht afgezien. Re
gen trekt namelijk water aan. Nu
moesten wij driekwart van de tocht
door kniehoog water waden terwijl de
waterstand normaal veel lager is Dat
maakte de tocht, die toch al een hoge
moeilijkheidsgraad heeft, er niet een
voudiger op. Zowel van boven als van
onderen waren wij drijfnat".
In één keer
Van den Arend legt uit waarom de
tocht Vlieland-Texcl in wadloperskrin
gen als de moeilijkste en zwaarste van
alle wadlooptrajecten wordt beschouwd.
„In de eerste plaats is dit de langste
tocht die je zonder rusttijden en zonder
tegenslagen in één keer moet kunnen
volbrengen. Anders wordt je verrast
door hoogwater". De man uit Peize
voegt daaraan toe dat je lopend van
Vlieland naar Texel een uur minder tiid
hebt dan een tocht in omgekeerde rich
ting, die al twee maal eerder werd af
gelegd, omdat hoogwater een half uur
eerder opkomt. „Als je niet snel genoeg
ooschiet loop je de kans te verzuipen.
Wij vinden wadlopen dc mooiste sport
die er is. Onverantwoorde risico's willen
wij echter niet nemen. Daarom behoor
de een rubberboot tot dc vaste bagage".
De Hervormde gemeente neemt
morgenavond om 8 uur het nieuwe ge
meentecentrum „De Schakel" aan de
Burgwal in Den Burg in gebruik, dat in
de plaats is gekomen van „Eben
Haezer" in de Julianastraat.
Eind juni van het vorig jaar besloot
de kerkvoogdij tot aankoop van het
leegstaande graanpakhuis van de Fa.
Keijser Co. en gaf het bouwbedrijf
Gebr. Bruin de opdracht tot restauratie
en verbouwing van het geheel tot een
doelmatig ingericht gemeentecentrum.
De kerkvoogdij liet haar oog op dit pand
vallen, omdat het zeer gunstig is gele
gen t.o.v. het kerkgebouw en „Eben
Haezer" aan herstel toe was. „Eben
Haezer" is te koop, maar voor 2 jaar ver
huurd aan de Rijksscholengemeenschap.
Voor financiering van het nieuwe cen
trum werd een bazaar en een geldinza
meling gehouden, die tot dusver een
bedrag van bijna 42 000 gulden hebben
opgeleverd, terwijl ook verschillende
gemeenteleden in de vorm van vooral
schilderwerkzaamheden er voor gezorgd
hebben, dat de kosten konden worden
gedrukt.
Het is de bedoeling, dat alle kerke-
werk, behalve de kerkdiensten, van de
Hervormde gemeente voortaan in „De
Schakel" zal plaatsvinden, maar dat
het gebouw tevens verhuurd zal kun
nen worden aan derden.