^tffssissssssr* trroen zwarts lexels tnfoet narL,
Fietspadenplan
gemeente beter
alternatief voor autorijden
Totale kosten 8,3 miljoen
Taxicentrale
DE KOOG
Verschillende paden
langs polderdijken
1 Oosterenderweg l
1 bovenaan Biist l
I jaar aangelegd j
Tel. (02228) 555
t
FA. KIKKERT
BOWLING DE K00GEL
apu
VRIJDAG 22 AUGUSTUS 1975 88e JAARGANG No. 9002
TEXELSEWCOURANT
I llfnsuo. RU u/k I nnn^u.M na RxvaII
Uitgave: BV ,/h Ungeveld i De RooU Verachljnt dinsdag, en vrUdeg..
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ9.15 p. kw.
Redaktle: Harry de Graaf, Keesomlaan 43, Den 1 4 1 1 1 +50 cent Incasso; los 40 cent
Ruyslaan nog dit
B en W hebben een integraal fietspadenplan ontwikkeld met als
hoofddoel een beter alternatief voor het autorijden te bieden. Vol
gens wethouder Nauta is dit structuurplan het eerste grote concrete
project dat, als uitvloeisel van het recreatiebasisplan, een aanzien
lijke kwaliteitsverbetering van de recreatie zal kunnen gaan bete
kenen.
3. Vanaf de Ruigendijk bij „Pomona"
langs de Westerweg, door Waalen
burg, en de Nieuwlanderweg (Sara-
sani, Texla) naar Den Burg. Wordt
van asfalt gemaakt.
4 De Rozendijk, vanaf de Pont weg tot
de Bakkenweg („Bos en Duin").
Wordt in asfalt uitgevoerd en sluit
aan op andere fietspaden door de
Dennen.
rig overleg met de commissie recreatie
en toerisme. De wethouder verkeers
zaken hoopt het fietspadenplan in 5
jaar tijd te realiseren.
AANSLUITING
Van de 16 recreatieve fietspaden lo
pen 9 niet langs een bestaande weg. De
hoogste urgentie hebben de paden die
aansluiten op de recreatieve verblijfsge-
bieden tussen de Rozendijk en De Koog.
Verscheidene fietstrajecten zijn korter
en aantrekkelijker dan de route van de
bestaande autowegen. Nauta: „Er is
naar gestreefd ze zodanig te situeren
dat er diverse aansluitmogelijkheden op
andere paden zijn. Niet altijd zal echter
een gesloten circuit kunnen ontstaan.
Voor de realisering zal per traject heel
5. Grensweg (schelpen).
6. Tempeliersweg (schelpen). Pad loopt
langs de Gortersmient en komt uit
op de Randweg langs de Dennen.
7. Bosrandweg-Califormëweg-Ruys-
laan (schelpen).
8. Langs de Westerweg vanaf de Pont-
weg naar Den Hoorn (asfalt). Nauta:
„Dit fietspad zie ik niet zo zitten.
Dag en nacht.
Badweg 1.
Ook voor ziekenfonds.
bedrag (25 mille) moet de gemeente zelf
op tafel leggen. „Nou doe je tegenwoor
dig met 100.000 gulden niet veel meer",
zei Nauta toen. Vandaar dat de gemeen
te pogingen in het werk gaat stellen an
dere financiële overheidsbronnen aan te
boren. Behalve het aanmelden van alle
paden als werkgelegenheidsproject wil
de gemeente in aanmerking komen voor
een nieuwe subsidie (bestaat sinds 9 ju
li) die wordt uitgekeerd bij verbetering
van de toeristische infrastructuur.
TOERISTENBELASTING
In beide laatstgenoemde subsidiege-
vallen neemt het rijk 75°/o van de aan-
legkosten voor zijn rekening De overige
25% komt voor rekening van de ge
meente. Het is de bedoeling dat dit geld
betrokken wordt van de toeristische re
serve die is opgebouwd met een deel
van de geinde toeristenbelasting (het
dubbeltje). Nauta: „Het is zeer belang
rijk dat wij die reserve hebben. Per
soonlijk ben ik genegen voorstellen te
lanceren de toeristenbelasting te verho
gen om het fietspadenplan van de grond
te krijgen. Een verhoging van 20 cent is,
met twee miljoen overnachtingen per
jaar, al een goede basis", aldus de wet
houder.
OVERLEG
genoteerd dan het recreatief fietspad
langs de Ruyslaan dat in deze sector de
hoogste prioriteit heeft.
EERSTE FASE
Het pad van de Ruys- naar de Boodt-
laan langs de bebouwde kom van De
Koog is de eerste fase van een traject
dat via de Ruigendijk zal worden door
getrokken naar de Postweg (fase 2) en
later langs de Limietweg tot de Hoofd
weg (fase 3). Het is de bedoeling dat
fase 1 (langs de Ruyslaan) nog dit jaar
zal worden aangelegd. Hiermee zal een
bedrag van 330.000 gulden gemoeid zijn.
Het pad wordt in tegels uitgevoerd.
De plannen voor de aanleg van een
fietspad langs de Oosterenderweg
zijn, ondanks de hoogste urgentie,
daarentegen nog niet zo vergevor
derd. Voor dit traject, dat met 1,2 mil
joen gulden het duurste van de reeks
is, zijn nog geen financieringsmoge
lijkheden gevonden. Het is bij de over
heid wel aangemeld als werkgelegen
heidsproject, net als de overige fiets
paden in het totaalplan.
BRONNEN AANBOREN
Voor het fietspad langs de Ruyslaan
kan de gemeente echter al beschikken
over een bedrag van 75 mille dat door
CRM voor Texel is gereserveerd. Nauta
zei enige weken geleden in een inter
view in de Texelse Courant dat Texel
van CRM de komende tijd 1 ton per jaar
aan de aanleg van recreatieve fietspa
den mag besteden. 25 procent van dat
5e niet langs bestaande wegen geplande fietspaden, vooral die langs de dijken,
loorsmjden veelal nog ongerepte natuurgebieden. Op de foto het Dovekoolsweeltje
'anuit de lucht, gelegen tegen de binnendijk van de Prins Hendrik polder.
Zo ziet het fietspadenplan er visueel uit De zwarte lijnen geven de geplande paden
aan. De nummering stemt overeen met die van de urgentielijst in de tekst. In het oog
springt het netwerk van paden tussen de Rozenlijk en De Koog.
Hoe kijkt Nauta aan tegen de kansen
op rijkssubsidie? „We proberen er uit te
halen wat er inzit Het is helemaal niet
zo gek geweest om alle fietspaden als
werkgelegenheidsprojecten aan te mel
den. Vooral de aanleg van een schelpen
pad is vrij arbeidsintensief. Het grote
voordeel hierbij is dat de aanleg ge
schiedt in een periode dat er veel sei
zoenwerkeloosheid is" De wethouder
steekt niet onder stoelen of banken dat
Texel bij de realisering voor het over
grote deel afhankelijk is van rijkssubsi
die. Verder bestaat de mogelijkheid dat
Staatsbosbeheer zelf enkele fietspaden
van het plan gaat aanleggen en onder
houden. „Daarom is het ook zo belang
rijk dat binnenkort een overlegcommis
sie in het leven wordt geroepen die de
fietspadenprojecten gaat begeleiden",
aldus Nauta. In deze commissie zullen
CRM, Provincie, Staatsbosbeheer en ge
meente zitting hebben. „Door overleg
met deze partijen kunnen op de meest
slagvaardige wijze verschillende bron
nen worden aangeboord", meent hij.
IN VIJF JAAR?
Het fietspadenplan moet gezien
worden als een structuurplan waaraan
nog wel het een en ander veranderd
kan worden. De paden zijn slechts
globaal aangegeven. Exacte routering
volgt later. Het geheel is gebaseerd op
het recreatiebasisplan, dat in samen
werking met rijk en provincie werd op
gesteld, en kwam tot stand na uitvoe-
nauwkeurig worden bekeken hoe dat op
de meest verantwoorde wijze landschap
pelijk kan worden ingepast".
URGENTIELIJST
De complete urgentielijst ziet er als
volgt uit:
1. Den Burg-Oosterend (Oosteren
derweg). Wordt van asfalt ge
maakt en is 3 meter breed. Nauta:
„Aanvankelijk bestonden plannen
om de Oosterenderweg recht te
trekken. Daarmee was rekening
gehouden door een flink stuk
grond aan weerszijden van de
weg te reserveren. Deze plannen
gaan echter met door. Bij de aan
leg van een fietspad geeft die
grond langs de weg ons nu de mo
gelijkheid aantrekkelijke elemen
ten in het landschap te behou
den".
2a. Ruyslaan-Boodtlaan (De Koog, te
gels).
b. Ruigedijk (asfalt).
c. Limietweg (schelpen).
Het meeste fictsverkeer gaat toch
door de Hemmer omdat die route
aanzienlijk korter is".
9. Vanaf De Cocksdorp (Kikkertstraat)
langs de Krimweg naar paal 28
(schelpen). Dit pad wordt tijdens de
uitvoering van het Krimplan aange
legd.
10. Schelpenpad vanaf de Watermolen-
weg langs de binnenkant van de
Prins Hendrikpolder naar Ceres;
kruist de Pontweg. Loopt tot de
Pontweg niet langs bestaande weg.
11 Bakkenweg van „Bos en Duin" (Ro
zendijk) naar hoeve „Anja" (Wes
terweg) Schelpenpad.
12. Schelpenpad langs de Eicrlandse
dijk naar De Cocksdorp. (Loopt niet
langs bestaande weg).
(Zie vervolg pagina 2)
Ook voor Uw zondagse kopje
koffie.
Dorpsstraat
De Koog
tel. 02228-672
Het totale plan omvat in hoofdzaak
19 fietstrajecten die in volgorde op
een urgentielijst zijn gezet en waarvan
Je gezamenlijke kosten worden ge-
aamd op 8,3 miljoen gulden. B. en W.
lebben in dit plan onderscheid ge
naakt tussen twee soorten fietspaden:
I paden die geen specifiek recreatie
ve functie hebben maar meer voor
de algemene verkeersvoorziening
dienen omdat zij langs de eilande-
lijke hoofdwegen zijn gepland en
daarmee deel uit maken van de
hoofdontsluitingsstructuur. In het
plan zijn in totaal drie van deze
fietspaden opgenomen. Zij zullen,
net als het pad langs de Pontweg,
Idrie meter breed worden en van
asfaltbedekking worden voorzien.
I Bromfietsers zijn op deze paden
toegestaan.
paden met een specifiek recrea
tieve functie. Dit zijn er 16 in to
taal. Zij zullen ieder 1.50 meter
breed worden, in kleischelpen
worden uitgevoerd, dienen voor
fietsverkeer in beide richtingen en
verboden zijn voor bromfietsers.
^an de groep fietspaden, die niet geheel
ils ten dienste van de recreatie kunnen
vorden beschouwd, heeft dat langs de
losterenderweg naar de mening van het
:ollege de hoogste urgentie. Dit pad
,89 itaat ook nog hoger op de urgentielijst