Voornemens kunnen slechts beperkt worden uitgevoerd SCF: „woningnood dreigt weer ernstige vormen aan te nemen Aantal investeringen daalt geleidelijk ,S>eZ w aa 11 c=Balcken' Mondelinge toezeggingen zijn papier niet waard w Investeringsplan gemeente omvat 21,3 miljoen aoeerne Het investeringsplan van B. en W. voor de jaren 1976 tot en met 1980 omvat een bedrag van ruim 21,3 mil joen gulden, afgezien van de posten waarvoor nog geen bedragen zijn ge raamd. „De kapitaalslasten van de gemeen te zullen in de komende jaren aanzien lijk moeten stijgen wil zij tenminste niet tekort schieten in het vervullen van haar taken", aldus B. en W. in de be geleidingsbrief. Het college wijst er op dat het aantal investeringen in 1976 het grootst is (7,9 miljoen) en daarna geleidelijk daalt tot 1,6 miljoen gulden in 1980. Oorzaak van dit verschijnsel is volgens B. en W. dat de voorgeno men investeringen ieder jaar opnieuw slechts in beperkte mate werkelijk kun nen worden gedaan. „Daardoor moet telkens een aantal nieuwe investerin gen naar het volgende jaar worden doorgeschoven. Het is vereist de ont wikkelingen in en buiten de gemeente nauwlettend in het oog te houden en de gemeentelijke financiële positie steeds tijdig te versterken", laten B. en W. de raaa weten. Extra middelen Het college blijft van oordeel dat Texel extra middelen uit het gemeente fonds moet krijgen als tegemoetkoming in de recreatieve uitgaven. In het inves teringsplan voor 1976 zijn posten voor vier nieuwe fietspaden opgenomen: Den Burg-Oosterend (1,4 miljoen), Rozendijk (264.500 gulden), Westerweg (1,3 mil joen) en de Limietweg (172.000 gulden). Verder staat op het verkeersverbete- ringsprogramma: verbetering van de kruising Amaliaweg (hoogste urgentie), verbetering van de Oosterweg (33.500 gulden), herbestrating dorpskernen Den Burg, De Koog, Den Hoorn en Ooster end van 1976 tot en met 1978 (telkens een-derde gedeelte), inrichting Dorps straat De Koog tot voetgangersdomein (126.500 gulden), herinrichting Wever- straat, Binnenburg, Stenenplaats, Ho- gerstraat (voetgangersdomein, kosten 2 ton), verbinding Parkstraat-Warmoes straat (bijna 53 mille), het aanleggen van een trottoir langs een gedeelte van de Boodt- en de Ruyslaan in De Koog (41 mille), en de aanleg van het perkeerter- rein De Zes (oppervlakte 5200 vierkante meter, kosten 350.000 gulden). Verder zijn in het investeringsplan vijf rioleringswerkzaamheden opgeno men: reconstructie oude Burgwal (eerste fase, kosten 419 mille) en Beatrixlaan 595.000 gulden), verbetering Heems- kerckstraat in Oudqschild (632 mille) en aanleg van een riolering langs Gerrits- landerdwarsweg, Pelikaanweg en een gedeelte van de Rozendijk (322 mille). In het plan is verder rekening gehouden met bosaanplant nabij De Cocksdorp (pro memorie), aanleg van een vijfde sportveld in Den Burg (1 ton), uitbrei ding van de lagere school in De Koog pro memorie) en van de o.l.s. Den Hoorn met een handenarbeid- en een gymnas tieklokaal. Beleidsnota De met het investeringsplan samen hangende beleidsnota van B. en W., waarop de raadsfracties hun algemene beschouwingen baseren, telt dezelfde uitgangspunten als vorig jaar. Mensen die deze uitgangspunten nog niet ken nen zullen onze krant van vorig jaar dienen te raadplegen daar wij ons nu zullen beperken tot de hoofdpunten uit beleidslijnen voor volgend jaar. De le zer doet er goed aan bij het doorworste len van dit schematisch overzicht het investeringsplan in het achterhoofd te houden. Ruimtelijke ordening a. het ontwerp-structuurplan Texel wordt in 1976 ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden, nadat: 1. de resultaten van de inspraakpro cedure voor het streek- en struc tuurplan èn de verkorte inspraak procedure over de nota uitgangs punten voor het structuurplan Texel zijn verwerkt; 2. het toekomstige wegenstelsel op nieuw bezien is uit het oogpunt van verkeersbehoefte en land schapsbescherming, mede in sa-* menhang tot de Deltawerken; b. de ontwerpplannen voor het buiten gebied en Oudeschild worden in 1976 ter vaststelling aangeboden; c. er wordt naar gestreefd de ontwerp plannen Den Burg-zuid-sportvelden complex en beschermd dorpsgezicht Oosterend in 1976 eveneens ter vast stelling aan te bieden; d. de ontwerpplannen voor de Grens- weg en De Krim zullen afhankelijk van het overleg met belanghebben den, respectievelijk partijen in 1976 in het oficiële vooroverleg worden gebracht en in 1976 aan de gemeente raad ter vaststelling worden aange boden; e. een ontwerpplan voor Den Burg-cen trum zal in 1976 in het oficiële voor overleg worden gebracht, nadat daar in het verkeerscirculatieplan en eventueel het rehabilitatieplan ver werkt zijn; f. ontwerpplannen voor De Waal, Mid- den-Eierland, Zuid-Eierland en Oost zullen in 1976 in het officiële voor overleg worden gebracht; g. een eerste ontwerpplan voor het be schermde dorpsgezicht Den Hoorn zal in 1976 in een in te stellen plaatselijke begeleidingscommissie ter discussie worden gesteld; h. een ontwerp-uitwerkingsplan voor het gedeelte van De Koog met de be stemming .recreatief gebied en cen trale voorzieningen" zal in 1976 in procedure worden gebracht. Bestuur en personeel a. in de loop van 1976 zal worden be zien, in hoeverre aan 't opnemen van niet-raadsleden in raadscommissies uitbreiding dient te worden gegeven; z. bijzondere aandacht zal worden be steed aan het in praktijk brengen van openheid, nagegaan zal worden in hoeverre de openbaarheid van com missievergaderingen kan worden uit gebreid; c. bestudeerd zal worden, op welke wij ze de kwaliteit van bestuur en amb telijk apparaat verder in overeeen- stemming kan worden gebracht met de conclusies van de organisatierap porten 1971-1972; c. samenwerking tussen provincies en gemeenten, betreffende het beheer van de Waddenzee is vereist en zal met kracht warden nagestreefd. Verkeer, vervoer en openbare veiligheid a. Een verkeerscirculatieplan voor Den Burg zal worden verwezenlijkt. Ook in de nabije toekomst blijft ons stre ven er op gericht het doorgaande verkeer uit de dorpskernen te weren. Het langzaam verkeer, waaronder voetgangers moet zich, zonder veel gevaar, binnen een dorpskern kunnen bewegen. b. Het in opdracht van de A.O.T., met medewerking van de gemeente, inge stelde onderzoek inzake het openbaar vervoer, zal definitief kunnen wor den afgerond, waarna, zo nodig en mogelijk, maatregelen ter bevorde ring van het openbaair vervoer zullen worden genomen. Daarbij zal de sa menhang tussen railvervoer, busver voer, bootverbinding en taxivervoer in het oog worden gehouden. c. Mede op grond van de uitkomsten van de aangekondigde oriënterings nota zal een gemeentelijk standpunt worden geformuleerd, wat betreft de toekomst van de veerverbinding Texel-Den Helder. Daarbij zullen vooral aandacht krijgen: 1 het waarborgen van een onge stoorde verbinding; 2. de capaciteit van de veerboten; 3. plaats en inrichting van de veer havens; 4. parkeergelegenheid en aan- en af- voerwegen; 5. de reisduur voor inwoners en gas ten. d. Ontwikkeling vliegveld afstemmen op de schaal van het eiland. Verbe tering van het veld. Geluidshinder tot een minimum beperken. e Een aanvang dient te worden ge maakt met de toepassing van de brandpreventieverordening. Volkshuisvesting a. De loonsituatie moet worden verbe terd en de woningnood voorkomen door gebruikmaking van alle ten dienste staande middelen. In gemeen telijk verband spelen daarbij de Woonruimtewet 1947 en (indirekt) de gebruiksverordening een grote rol. Uitgangspunten voor het bestaande Op donderdag 11 december openen wij in de Weverstraat 20 te Den Burg Vanaf 17.00 uur is iedereen welkom voor een openingsborreltje. Pim en Jeannette woningbestand is dat dit wordt benut voor permanente bewoning. b. Bij grondverkoop zal voorrang moe ten worden gegeven aan die transak- ties waardoor een woning kan wor den gebouwd voor ingezetenen, c.q. zij die economisch aan Texel zijn ge bonden. c. Met de rehabilitatie van de oude dorpskern van Den Burg zal bij vol doende belangstelling een begin wor den gemaakt. d. De bouw van woningen voor alleen staanden en onvolledige gezinnen zal worden bevorderd. e. Zowel in nieuwe als in bestaande woongebieden zal de aandacht wor den gericht op de wijk als geheel. Milieu-hygiëne en natuurbehoud a. Voorkomen en beperken van hinder, met name: 1. bedachtzaam gebruik van agres sieve stoffen (wasmiddelen, bestrij dingsmiddelen, olieresten, zout); 2. voorkomen van geluidshinder door middel van situering, isolatie (in woningen en andere gebouwen) en wettelijke maatregelen (Hinder wet en algemene politieverorde ning). Meer controle op het nale ven van regels ter bescherming van het landschapsschoon (onder andere stacaravans in het land schap en ontsierende reklame). Zorg voor voldoende afvalbakken in de dorpen. Via voorlichting in Texelse Courant en andere publi caties publiek meer milieubewust maken; 3. het gebruik van gemotoriseerde vervoermiddelen beperken door onder andere beïnvloeding van het gedrag en het bieden van alterna tieven (onder andere openbaar vervoer, fietspaden, recreatie bij of in het verblijfsgebied etc.) en goede voorlichting. b Tijdig en aktief reageren op ontwik kelingen en plannen buiten Texel (bijvoorbeeld smeerpijpen, olieborin gen, vliegtuigroutes, Balgzandplan). Onderwijs a. Aandacht voor de schoolgebouwen. O.a. uitbreiding van de basisschool te De Koog en willicht verdere uitbrei ding van de basisschool te Den Hoorn; semi-permanente dan wel permanente uitbreiding van de kleu terschool te Oosterend. b. Bevordering van betrokkenheid van de ouders bij het openbaar onderwijs (o.a. ouderhulp). c. Steun voor bijscholmg, experimenten en nieuwe methoden. d. Bevordering van contact en juiste aansluiting tussen kleuter-, basis- en voortgezet onderwijs. e. Bevordering van vakonderwijs, waar dit in het belang van het onderwijs noodzakelijk is; tevens bevordering van de hulp van deskundigen voor het onderwijzend personeel, met na me op het terrein van het muziekon derwijs. f. Bevordering van aangepast onderwijs en verantwoorde schoolbegeleiding voor kleuter- en basisscholen door middel van: 1. dienstverlening van de schoolbe geleidingsdienst te Den Helder; 2 uitbreiding van het urental der ge meentelijke logopedisten; 3. verbetering in het samenspel tus sen schoolbegeleidingsdienst, ge meenten en schoolbesturen. Sociaal-cultureel werk a. Opstelling van een plan tot verbete ring van de huisvesting van het ver enigingsleven in Den Burg (muziek school, open jeugdwerk, vormings werk, bejaardenwerk, toneelvereni gingen etc.) waarbij de behoeften en de mogelijkheden tot meer integratie met elkaar in verbinding worden ge bracht. b. Bevordering van de opzet van veel zijdig cursuswerk voor volwassenen, in te brengen in Rijkssubsidiever- band. c. Bevordering van de aanpassing van de statuten van de Stichting Cultu reel Werk Texel aan de gewijzigde functie van deze stichting. d. Bevordering van een verdere uit bouw van het peuterspeelzaalwerk en van de openstelling van één dezer zaaltjes gedurende het zomerseizoen. e. Deelname aan het Texelse vereni gingsleven stimuleren door heruitgif te van een nieuwe verenigingsgids. Recreatie a. Nieuwe recreatiegebieden kunnen slechts in ontwikkeling worden geno men nadat garanties bestaan ten aan zien van voldoende bebossing en re creatiemogelijkheden in of bij het desbetreffende gebied en mits het ■plan aan hoge kwaliteiten ten aan zien van landschap en recreatie vol doet. Grondspeculatie moet worden voorkomen. b. Bij toekomstige verhoging van de toeristenbelasting een groter deel be nutten om kwalitatieve verbeterin gen en voorzieningen ten behoeve van de recreatie te realiseren. c. Aandacht voor goede strandexploita- tie met name wat betreft reiniging en duur van de beveiliging. d. Via voorlichting (Texeltoerist) de re creant informeren over de recreatie mogelijkheden, het verantwoord ge bruik van zijn auto, het belang van natuurbehoud etc. e. Opzetten van een bewakings-contro- lesysteem van zowel de opnamecapa- citeit-logiesakkommodaties mede ten dienste van de toeristenbelasting. Maatschappelijk werk a. In het algemeen nastreven van (ener zijds) eigen voorzieningen berekend op zelfstandig optreden bij isolement of calamiteit (in te passen in ram penbestrijdingsplan en mede geba seerd op eisen van het toerisme); (an derzijds) samenwerking in regionaal verband ter vergroting van mogelijk heden (deskundigheid, leiding, con trole, advies). b. Verdere medewerking verlenen bij het realiseren van het verpleeghuis in samenhang met huize Irene; daar bij aandacht schenken aan de combi natiemogelijkheden, betreffende ge meentelijke geneeskundige dienst, eerste hulp bij verkeersongeval, art sen-weekenddienst, rampenbestrij ding, poliklinisch werk en therapeu tisch werk (mede ten behoeve van niet-gemeentelijke inrichtingen). c. Verdere uitbouw van het open be jaardenwerk (via de stichting voor ziening ouderen); bevordering van vrijwilligerswerk voor bejaarden met deskundige begeleiding; daartoe steun voor het bejaardenberaad Texel en medewerking voor benoeming van een wijkpostleider op Texel. d. Bevordering van „algemeen" en „ge richt" maatschappelijk werk (team verband, taakverdeling), aansluitend bij behoeften. Daarbij blijft het uit gangspunt: waarborging van ten min ste één maatschappelijk werk(st)er, gestationeerd (dus werkzaam en woonachtig) op Texel. e Onderzoek naar de mogelijkheid tot bezoek aan een dagverblijf te Den Helder door op Texel woonachtige gehandicapten. f. Instelling van een centrale opname commissie (indicatiecommissie) voor de opneming van bejaarden in be jaardenoorden. Economie-bedrijfsleven a. Reserveren van terreinen voor am bacht en kleine schone nijverheid. b. Verruiming van de bestaande haven- akkommodaties; onder andere door te blijven streven naar de aanleg van een visserijsteiger in de Oudeschilder haven. c. Bevordering van het streven op Texel een mosselcultuur te ontwik kelen. d. Bevordering van een goed koopkli maat met name door totstandkoming van parkeergelegenheid in de nabij heid van winkelstraten voor voetgan gers (o.a. De Zes te Den Burg). SCF-fractievoorzitter Jan Witte con cludeerde in zijn algemene beschou wingen dat een periode wordt afge sloten waarin met een sluitende ge meentebegroting kon worden ge werkt door niet goedgekeurde kapi taalslasten en het niet nauwkeurig be groten van de inkomsten. Witte adviseerde het college er van uit te gaan dat mondelinge toezeg gingen het papier niet waard zijn. Hij vond dat het afgelopen jaar storend veel is afgegaan op mondelinge toe zeggingen van bijvoorbeeld CRM en de provinciale griffie, en („door wie dan ook") aan wethouder Zuidewind in verband met de werkgelegenheid. „In alle gevallen zijn valse verwach tingen gewekt, waarvan terugdraai ing grote stuurmanskunst vereist", al dus Witte. Klacht Jan Witte plaatste vraagtekens bij het voor voetgangers slecht begaanbaar zijn van bepaalde atraatgedeelten, het zondag gesloten zijn van het natuur- recreatiecentrum en bij voortzetting van daadwerkelijke provinciale steun voor thet instandhouden van monumentale objecten. Hij liet doorschemeren niet gelukkig te zijn met het zoveel mogelijk honoreren van 'wensen inzake het jon gerenwerk. Hij maakte verder gewag van de meermalen gehoorde klacht, dat het lang tot zeer lang kan duren voor dat het ambtelijk apparaat reageert op aanhangig gemaakte zaken Woningnood Wittes fractiegenoot Kees Koom ad viseerde B en W in de toekomst geen gronden meer te verkopen aan project ontwikkelaars of beleggingsmaatschap pijen voordat voldoende garanties over kwaliteit en doelmatigheid zijn ge geven. Koom liet weten dat in het geval van de schakelbungalows aan de Bem- hardlaan in Den Burg de beleggings maatschappijen profiteren van de vol gens hem nog steeds aanwezige woning nood. Deze bungalows zijn door hun slechte kwaliteit onverkoopbaar. Ze worden nu wel voor 9 maanden ver huurd op oontraat tegen een huur van 4 tot 500 gulden per maand, exclusief stookkosten", aldus Koom. Hij meende dat de woningnood weer ernstige vormen dreigt aan te nemen. Als oorzaken noemde Koorn dat ook al leenstaanden recht op een eigen woning hebben („Wij hebben hier in het geheel geen bezwaar tegen") en het grote aan tal echtscheidingen. „Het gevolg is dat veel onvolledige gezinnen woonruimte zoeken. Er bestaat behoefte aan kleine re woningen". Koorn vroeg het college of gerehabiliteerde woningen voor dit doel gebruikt kunnen worden of dat nieuwbouw wordt overwogen. Aan banden Het SCF-raadslid pleitte voor een krachtige stimulering van de doorstro ming en voor 'krachtig ingrijpen van de gemeente bij verwaarlozing van wonin gen. Koorn vond dat het zoveel moge lijk iweren van het verkeer uit de dorpskernen geen zin heeft als het la waai van industriële bedrijven (veroor zaakt door sneldraaiende ventilatoren) en van horecabedrijven niet aan banden wordt gelegd. „Wij verwachten dat het college een verordening maakt, waarin het maximum .toelaatbare geluidsvolu me wordt vastgelegd". Koom deed verder de suggestie een esthetisch deskundige aan de welstands commissie toe te voegen om het aantal „missers" zowel in de dorpen als in het buitengebied de kop in te drukken. Hij vond het geen gelukkige oplossing dat het verkeer tnu langs de scholen en sportakkommodaties wordt geleid en vroeg om oplossingen. Verder deed hij de suggestie het vliegveld net als dn de jaren '38/'39 dienstbaar aan het toerisme te maken. „Toen vloog ieder weekend een Fokker F 36 naar en van Texel". B en W moeten volgens Koom stap pen bij het loodswezen ondernemen om te voorkomen dat het personeel van de vuurtoren vervangen wordt door auto matische apparatuur. De SCF vinden dat onder geen enkel beding kwalitatieve landbouwgronden mogen worden opgeofferd aan bosaan plant. „Grondspeculatie moet tot iedere prijs worden voorkomen", aldus Koorn. Bekorting Zijn fractiegenoot A. Rienstra 'hield een pleidooi voor bekorting van de to tale tijd, die de ontwikkeling van be stemmingsplannen in besilag neemt. Hij zag wel mogelijkheden, onder meer door een goede communicatie tussen de par tijen onderling. Dit om het volgens Rienstra aanwezige wantrouwen weg te nemen en begrip voor eikaars stand punten te kweken. Hij constateerde ver der een kloof tussen de burger en het ambtelijk apparaat. „De pers zou een middel kunnen zijn om deze kloof te overbruggen", meende Rienstra die de gemeentelijke advertenties niet erg aan vindt spreken. „Ze zullen wel voorge schreven zijn". Twee leerkrachten De SCF zijn het eens met de fusie tussen de o.l.s. in Midden- en Zuid- Eierland, maar niet te spreken over de afwikkeling. „Wij vinden het voor de leerlingen niet juist, dat zij middenin het schooljaar van de ene naar de an dere school worden gedirigeerd", zei Rienstra aansluitend op inlichtingen als zouden de leerlingen van de o.l.s. Zuid-Eierland per 1 februari naar Mid- den-Eierland worden overgeheveld, om dat de minister het aantal leerkrachten van twee tot één wil terugbrengen. Rienstra pleitte voor het handhaven van de twee leerkrachten tot het einde van het lopende schooljaar. Hij sprak verder de hoop uit, dat de ouderparticipatie in het openbaar on derwijs goed van de grond zal komen. „Bij het bijzonder onderwijs valt een sterk toenemende belangstelling van de ouders te constateren. Zij leveren daar reeds een bijdrage aan het onder wijs in de vorm van ouderhulp. Mis schien zou een uitwisseling van erva ringen en resultaten in de toekomst mogelijk zijtn", opperde het SCF-raads lid. r:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1975 | | pagina 2