Voornemens kunnen slechts
beperkt worden uitgevoerd
SCF: „woningnood dreigt weer
ernstige vormen aan te nemen
Aantal investeringen daalt geleidelijk
,S>eZ w aa 11 c=Balcken'
Mondelinge toezeggingen zijn papier niet waard
w
Investeringsplan gemeente
omvat 21,3 miljoen
aoeerne
Het investeringsplan van B. en W.
voor de jaren 1976 tot en met 1980
omvat een bedrag van ruim 21,3 mil
joen gulden, afgezien van de posten
waarvoor nog geen bedragen zijn ge
raamd.
„De kapitaalslasten van de gemeen
te zullen in de komende jaren aanzien
lijk moeten stijgen wil zij tenminste niet
tekort schieten in het vervullen van
haar taken", aldus B. en W. in de be
geleidingsbrief. Het college wijst er op
dat het aantal investeringen in 1976
het grootst is (7,9 miljoen) en daarna
geleidelijk daalt tot 1,6 miljoen gulden
in 1980. Oorzaak van dit verschijnsel
is volgens B. en W. dat de voorgeno
men investeringen ieder jaar opnieuw
slechts in beperkte mate werkelijk kun
nen worden gedaan. „Daardoor moet
telkens een aantal nieuwe investerin
gen naar het volgende jaar worden
doorgeschoven. Het is vereist de ont
wikkelingen in en buiten de gemeente
nauwlettend in het oog te houden en
de gemeentelijke financiële positie
steeds tijdig te versterken", laten B. en
W. de raaa weten.
Extra middelen
Het college blijft van oordeel dat
Texel extra middelen uit het gemeente
fonds moet krijgen als tegemoetkoming
in de recreatieve uitgaven. In het inves
teringsplan voor 1976 zijn posten voor
vier nieuwe fietspaden opgenomen: Den
Burg-Oosterend (1,4 miljoen), Rozendijk
(264.500 gulden), Westerweg (1,3 mil
joen) en de Limietweg (172.000 gulden).
Verder staat op het verkeersverbete-
ringsprogramma: verbetering van de
kruising Amaliaweg (hoogste urgentie),
verbetering van de Oosterweg (33.500
gulden), herbestrating dorpskernen Den
Burg, De Koog, Den Hoorn en Ooster
end van 1976 tot en met 1978 (telkens
een-derde gedeelte), inrichting Dorps
straat De Koog tot voetgangersdomein
(126.500 gulden), herinrichting Wever-
straat, Binnenburg, Stenenplaats, Ho-
gerstraat (voetgangersdomein, kosten
2 ton), verbinding Parkstraat-Warmoes
straat (bijna 53 mille), het aanleggen van
een trottoir langs een gedeelte van de
Boodt- en de Ruyslaan in De Koog (41
mille), en de aanleg van het perkeerter-
rein De Zes (oppervlakte 5200 vierkante
meter, kosten 350.000 gulden).
Verder zijn in het investeringsplan
vijf rioleringswerkzaamheden opgeno
men: reconstructie oude Burgwal (eerste
fase, kosten 419 mille) en Beatrixlaan
595.000 gulden), verbetering Heems-
kerckstraat in Oudqschild (632 mille) en
aanleg van een riolering langs Gerrits-
landerdwarsweg, Pelikaanweg en een
gedeelte van de Rozendijk (322 mille).
In het plan is verder rekening gehouden
met bosaanplant nabij De Cocksdorp
(pro memorie), aanleg van een vijfde
sportveld in Den Burg (1 ton), uitbrei
ding van de lagere school in De Koog
pro memorie) en van de o.l.s. Den Hoorn
met een handenarbeid- en een gymnas
tieklokaal.
Beleidsnota
De met het investeringsplan samen
hangende beleidsnota van B. en W.,
waarop de raadsfracties hun algemene
beschouwingen baseren, telt dezelfde
uitgangspunten als vorig jaar. Mensen
die deze uitgangspunten nog niet ken
nen zullen onze krant van vorig jaar
dienen te raadplegen daar wij ons nu
zullen beperken tot de hoofdpunten uit
beleidslijnen voor volgend jaar. De le
zer doet er goed aan bij het doorworste
len van dit schematisch overzicht het
investeringsplan in het achterhoofd te
houden.
Ruimtelijke ordening
a. het ontwerp-structuurplan Texel
wordt in 1976 ter vaststelling aan de
gemeenteraad aangeboden, nadat:
1. de resultaten van de inspraakpro
cedure voor het streek- en struc
tuurplan èn de verkorte inspraak
procedure over de nota uitgangs
punten voor het structuurplan
Texel zijn verwerkt;
2. het toekomstige wegenstelsel op
nieuw bezien is uit het oogpunt
van verkeersbehoefte en land
schapsbescherming, mede in sa-*
menhang tot de Deltawerken;
b. de ontwerpplannen voor het buiten
gebied en Oudeschild worden in 1976
ter vaststelling aangeboden;
c. er wordt naar gestreefd de ontwerp
plannen Den Burg-zuid-sportvelden
complex en beschermd dorpsgezicht
Oosterend in 1976 eveneens ter vast
stelling aan te bieden;
d. de ontwerpplannen voor de Grens-
weg en De Krim zullen afhankelijk
van het overleg met belanghebben
den, respectievelijk partijen in 1976
in het oficiële vooroverleg worden
gebracht en in 1976 aan de gemeente
raad ter vaststelling worden aange
boden;
e. een ontwerpplan voor Den Burg-cen
trum zal in 1976 in het oficiële voor
overleg worden gebracht, nadat daar
in het verkeerscirculatieplan en
eventueel het rehabilitatieplan ver
werkt zijn;
f. ontwerpplannen voor De Waal, Mid-
den-Eierland, Zuid-Eierland en Oost
zullen in 1976 in het officiële voor
overleg worden gebracht;
g. een eerste ontwerpplan voor het be
schermde dorpsgezicht Den Hoorn
zal in 1976 in een in te stellen
plaatselijke begeleidingscommissie
ter discussie worden gesteld;
h. een ontwerp-uitwerkingsplan voor
het gedeelte van De Koog met de be
stemming .recreatief gebied en cen
trale voorzieningen" zal in 1976 in
procedure worden gebracht.
Bestuur en personeel
a. in de loop van 1976 zal worden be
zien, in hoeverre aan 't opnemen van
niet-raadsleden in raadscommissies
uitbreiding dient te worden gegeven;
z. bijzondere aandacht zal worden be
steed aan het in praktijk brengen van
openheid, nagegaan zal worden in
hoeverre de openbaarheid van com
missievergaderingen kan worden uit
gebreid;
c. bestudeerd zal worden, op welke wij
ze de kwaliteit van bestuur en amb
telijk apparaat verder in overeeen-
stemming kan worden gebracht met
de conclusies van de organisatierap
porten 1971-1972;
c. samenwerking tussen provincies en
gemeenten, betreffende het beheer
van de Waddenzee is vereist en zal
met kracht warden nagestreefd.
Verkeer, vervoer en
openbare veiligheid
a. Een verkeerscirculatieplan voor Den
Burg zal worden verwezenlijkt. Ook
in de nabije toekomst blijft ons stre
ven er op gericht het doorgaande
verkeer uit de dorpskernen te weren.
Het langzaam verkeer, waaronder
voetgangers moet zich, zonder veel
gevaar, binnen een dorpskern kunnen
bewegen.
b. Het in opdracht van de A.O.T., met
medewerking van de gemeente, inge
stelde onderzoek inzake het openbaar
vervoer, zal definitief kunnen wor
den afgerond, waarna, zo nodig en
mogelijk, maatregelen ter bevorde
ring van het openbaair vervoer zullen
worden genomen. Daarbij zal de sa
menhang tussen railvervoer, busver
voer, bootverbinding en taxivervoer
in het oog worden gehouden.
c. Mede op grond van de uitkomsten
van de aangekondigde oriënterings
nota zal een gemeentelijk standpunt
worden geformuleerd, wat betreft de
toekomst van de veerverbinding
Texel-Den Helder. Daarbij zullen
vooral aandacht krijgen:
1 het waarborgen van een onge
stoorde verbinding;
2. de capaciteit van de veerboten;
3. plaats en inrichting van de veer
havens;
4. parkeergelegenheid en aan- en af-
voerwegen;
5. de reisduur voor inwoners en gas
ten.
d. Ontwikkeling vliegveld afstemmen
op de schaal van het eiland. Verbe
tering van het veld. Geluidshinder tot
een minimum beperken.
e Een aanvang dient te worden ge
maakt met de toepassing van de
brandpreventieverordening.
Volkshuisvesting
a. De loonsituatie moet worden verbe
terd en de woningnood voorkomen
door gebruikmaking van alle ten
dienste staande middelen. In gemeen
telijk verband spelen daarbij de
Woonruimtewet 1947 en (indirekt) de
gebruiksverordening een grote rol.
Uitgangspunten voor het bestaande
Op donderdag 11 december openen wij in de
Weverstraat 20 te Den Burg
Vanaf 17.00 uur is iedereen welkom voor een
openingsborreltje.
Pim en Jeannette
woningbestand is dat dit wordt benut
voor permanente bewoning.
b. Bij grondverkoop zal voorrang moe
ten worden gegeven aan die transak-
ties waardoor een woning kan wor
den gebouwd voor ingezetenen, c.q.
zij die economisch aan Texel zijn ge
bonden.
c. Met de rehabilitatie van de oude
dorpskern van Den Burg zal bij vol
doende belangstelling een begin wor
den gemaakt.
d. De bouw van woningen voor alleen
staanden en onvolledige gezinnen zal
worden bevorderd.
e. Zowel in nieuwe als in bestaande
woongebieden zal de aandacht wor
den gericht op de wijk als geheel.
Milieu-hygiëne en
natuurbehoud
a. Voorkomen en beperken van hinder,
met name:
1. bedachtzaam gebruik van agres
sieve stoffen (wasmiddelen, bestrij
dingsmiddelen, olieresten, zout);
2. voorkomen van geluidshinder door
middel van situering, isolatie (in
woningen en andere gebouwen) en
wettelijke maatregelen (Hinder
wet en algemene politieverorde
ning). Meer controle op het nale
ven van regels ter bescherming
van het landschapsschoon (onder
andere stacaravans in het land
schap en ontsierende reklame).
Zorg voor voldoende afvalbakken
in de dorpen. Via voorlichting in
Texelse Courant en andere publi
caties publiek meer milieubewust
maken;
3. het gebruik van gemotoriseerde
vervoermiddelen beperken door
onder andere beïnvloeding van het
gedrag en het bieden van alterna
tieven (onder andere openbaar
vervoer, fietspaden, recreatie bij
of in het verblijfsgebied etc.) en
goede voorlichting.
b Tijdig en aktief reageren op ontwik
kelingen en plannen buiten Texel
(bijvoorbeeld smeerpijpen, olieborin
gen, vliegtuigroutes, Balgzandplan).
Onderwijs
a. Aandacht voor de schoolgebouwen.
O.a. uitbreiding van de basisschool te
De Koog en willicht verdere uitbrei
ding van de basisschool te Den
Hoorn; semi-permanente dan wel
permanente uitbreiding van de kleu
terschool te Oosterend.
b. Bevordering van betrokkenheid van
de ouders bij het openbaar onderwijs
(o.a. ouderhulp).
c. Steun voor bijscholmg, experimenten
en nieuwe methoden.
d. Bevordering van contact en juiste
aansluiting tussen kleuter-, basis- en
voortgezet onderwijs.
e. Bevordering van vakonderwijs, waar
dit in het belang van het onderwijs
noodzakelijk is; tevens bevordering
van de hulp van deskundigen voor
het onderwijzend personeel, met na
me op het terrein van het muziekon
derwijs.
f. Bevordering van aangepast onderwijs
en verantwoorde schoolbegeleiding
voor kleuter- en basisscholen door
middel van:
1. dienstverlening van de schoolbe
geleidingsdienst te Den Helder;
2 uitbreiding van het urental der ge
meentelijke logopedisten;
3. verbetering in het samenspel tus
sen schoolbegeleidingsdienst, ge
meenten en schoolbesturen.
Sociaal-cultureel werk
a. Opstelling van een plan tot verbete
ring van de huisvesting van het ver
enigingsleven in Den Burg (muziek
school, open jeugdwerk, vormings
werk, bejaardenwerk, toneelvereni
gingen etc.) waarbij de behoeften en
de mogelijkheden tot meer integratie
met elkaar in verbinding worden ge
bracht.
b. Bevordering van de opzet van veel
zijdig cursuswerk voor volwassenen,
in te brengen in Rijkssubsidiever-
band.
c. Bevordering van de aanpassing van
de statuten van de Stichting Cultu
reel Werk Texel aan de gewijzigde
functie van deze stichting.
d. Bevordering van een verdere uit
bouw van het peuterspeelzaalwerk en
van de openstelling van één dezer
zaaltjes gedurende het zomerseizoen.
e. Deelname aan het Texelse vereni
gingsleven stimuleren door heruitgif
te van een nieuwe verenigingsgids.
Recreatie
a. Nieuwe recreatiegebieden kunnen
slechts in ontwikkeling worden geno
men nadat garanties bestaan ten aan
zien van voldoende bebossing en re
creatiemogelijkheden in of bij het
desbetreffende gebied en mits het
■plan aan hoge kwaliteiten ten aan
zien van landschap en recreatie vol
doet. Grondspeculatie moet worden
voorkomen.
b. Bij toekomstige verhoging van de
toeristenbelasting een groter deel be
nutten om kwalitatieve verbeterin
gen en voorzieningen ten behoeve
van de recreatie te realiseren.
c. Aandacht voor goede strandexploita-
tie met name wat betreft reiniging
en duur van de beveiliging.
d. Via voorlichting (Texeltoerist) de re
creant informeren over de recreatie
mogelijkheden, het verantwoord ge
bruik van zijn auto, het belang van
natuurbehoud etc.
e. Opzetten van een bewakings-contro-
lesysteem van zowel de opnamecapa-
citeit-logiesakkommodaties mede ten
dienste van de toeristenbelasting.
Maatschappelijk werk
a. In het algemeen nastreven van (ener
zijds) eigen voorzieningen berekend
op zelfstandig optreden bij isolement
of calamiteit (in te passen in ram
penbestrijdingsplan en mede geba
seerd op eisen van het toerisme); (an
derzijds) samenwerking in regionaal
verband ter vergroting van mogelijk
heden (deskundigheid, leiding, con
trole, advies).
b. Verdere medewerking verlenen bij
het realiseren van het verpleeghuis
in samenhang met huize Irene; daar
bij aandacht schenken aan de combi
natiemogelijkheden, betreffende ge
meentelijke geneeskundige dienst,
eerste hulp bij verkeersongeval, art
sen-weekenddienst, rampenbestrij
ding, poliklinisch werk en therapeu
tisch werk (mede ten behoeve van
niet-gemeentelijke inrichtingen).
c. Verdere uitbouw van het open be
jaardenwerk (via de stichting voor
ziening ouderen); bevordering van
vrijwilligerswerk voor bejaarden met
deskundige begeleiding; daartoe
steun voor het bejaardenberaad Texel
en medewerking voor benoeming van
een wijkpostleider op Texel.
d. Bevordering van „algemeen" en „ge
richt" maatschappelijk werk (team
verband, taakverdeling), aansluitend
bij behoeften. Daarbij blijft het uit
gangspunt: waarborging van ten min
ste één maatschappelijk werk(st)er,
gestationeerd (dus werkzaam en
woonachtig) op Texel.
e Onderzoek naar de mogelijkheid tot
bezoek aan een dagverblijf te Den
Helder door op Texel woonachtige
gehandicapten.
f. Instelling van een centrale opname
commissie (indicatiecommissie) voor
de opneming van bejaarden in be
jaardenoorden.
Economie-bedrijfsleven
a. Reserveren van terreinen voor am
bacht en kleine schone nijverheid.
b. Verruiming van de bestaande haven-
akkommodaties; onder andere door te
blijven streven naar de aanleg van
een visserijsteiger in de Oudeschilder
haven.
c. Bevordering van het streven op
Texel een mosselcultuur te ontwik
kelen.
d. Bevordering van een goed koopkli
maat met name door totstandkoming
van parkeergelegenheid in de nabij
heid van winkelstraten voor voetgan
gers (o.a. De Zes te Den Burg).
SCF-fractievoorzitter Jan Witte con
cludeerde in zijn algemene beschou
wingen dat een periode wordt afge
sloten waarin met een sluitende ge
meentebegroting kon worden ge
werkt door niet goedgekeurde kapi
taalslasten en het niet nauwkeurig be
groten van de inkomsten.
Witte adviseerde het college er van
uit te gaan dat mondelinge toezeg
gingen het papier niet waard zijn. Hij
vond dat het afgelopen jaar storend
veel is afgegaan op mondelinge toe
zeggingen van bijvoorbeeld CRM en
de provinciale griffie, en („door wie
dan ook") aan wethouder Zuidewind
in verband met de werkgelegenheid.
„In alle gevallen zijn valse verwach
tingen gewekt, waarvan terugdraai
ing grote stuurmanskunst vereist", al
dus Witte.
Klacht
Jan Witte plaatste vraagtekens bij
het voor voetgangers slecht begaanbaar
zijn van bepaalde atraatgedeelten, het
zondag gesloten zijn van het natuur-
recreatiecentrum en bij voortzetting van
daadwerkelijke provinciale steun voor
thet instandhouden van monumentale
objecten. Hij liet doorschemeren niet
gelukkig te zijn met het zoveel mogelijk
honoreren van 'wensen inzake het jon
gerenwerk. Hij maakte verder gewag
van de meermalen gehoorde klacht, dat
het lang tot zeer lang kan duren voor
dat het ambtelijk apparaat reageert op
aanhangig gemaakte zaken
Woningnood
Wittes fractiegenoot Kees Koom ad
viseerde B en W in de toekomst geen
gronden meer te verkopen aan project
ontwikkelaars of beleggingsmaatschap
pijen voordat voldoende garanties
over kwaliteit en doelmatigheid zijn ge
geven. Koom liet weten dat in het geval
van de schakelbungalows aan de Bem-
hardlaan in Den Burg de beleggings
maatschappijen profiteren van de vol
gens hem nog steeds aanwezige woning
nood. Deze bungalows zijn door hun
slechte kwaliteit onverkoopbaar. Ze
worden nu wel voor 9 maanden ver
huurd op oontraat tegen een huur van
4 tot 500 gulden per maand, exclusief
stookkosten", aldus Koom.
Hij meende dat de woningnood weer
ernstige vormen dreigt aan te nemen.
Als oorzaken noemde Koorn dat ook al
leenstaanden recht op een eigen woning
hebben („Wij hebben hier in het geheel
geen bezwaar tegen") en het grote aan
tal echtscheidingen. „Het gevolg is dat
veel onvolledige gezinnen woonruimte
zoeken. Er bestaat behoefte aan kleine
re woningen". Koorn vroeg het college
of gerehabiliteerde woningen voor dit
doel gebruikt kunnen worden of dat
nieuwbouw wordt overwogen.
Aan banden
Het SCF-raadslid pleitte voor een
krachtige stimulering van de doorstro
ming en voor 'krachtig ingrijpen van de
gemeente bij verwaarlozing van wonin
gen. Koorn vond dat het zoveel moge
lijk iweren van het verkeer uit de
dorpskernen geen zin heeft als het la
waai van industriële bedrijven (veroor
zaakt door sneldraaiende ventilatoren)
en van horecabedrijven niet aan banden
wordt gelegd. „Wij verwachten dat het
college een verordening maakt, waarin
het maximum .toelaatbare geluidsvolu
me wordt vastgelegd".
Koom deed verder de suggestie een
esthetisch deskundige aan de welstands
commissie toe te voegen om het aantal
„missers" zowel in de dorpen als in het
buitengebied de kop in te drukken. Hij
vond het geen gelukkige oplossing dat
het verkeer tnu langs de scholen en
sportakkommodaties wordt geleid en
vroeg om oplossingen. Verder deed hij
de suggestie het vliegveld net als dn de
jaren '38/'39 dienstbaar aan het toerisme
te maken. „Toen vloog ieder weekend
een Fokker F 36 naar en van Texel".
B en W moeten volgens Koom stap
pen bij het loodswezen ondernemen om
te voorkomen dat het personeel van de
vuurtoren vervangen wordt door auto
matische apparatuur.
De SCF vinden dat onder geen enkel
beding kwalitatieve landbouwgronden
mogen worden opgeofferd aan bosaan
plant. „Grondspeculatie moet tot iedere
prijs worden voorkomen", aldus Koorn.
Bekorting
Zijn fractiegenoot A. Rienstra 'hield
een pleidooi voor bekorting van de to
tale tijd, die de ontwikkeling van be
stemmingsplannen in besilag neemt. Hij
zag wel mogelijkheden, onder meer door
een goede communicatie tussen de par
tijen onderling. Dit om het volgens
Rienstra aanwezige wantrouwen weg te
nemen en begrip voor eikaars stand
punten te kweken. Hij constateerde ver
der een kloof tussen de burger en het
ambtelijk apparaat. „De pers zou een
middel kunnen zijn om deze kloof te
overbruggen", meende Rienstra die de
gemeentelijke advertenties niet erg aan
vindt spreken. „Ze zullen wel voorge
schreven zijn".
Twee leerkrachten
De SCF zijn het eens met de fusie
tussen de o.l.s. in Midden- en Zuid-
Eierland, maar niet te spreken over de
afwikkeling. „Wij vinden het voor de
leerlingen niet juist, dat zij middenin
het schooljaar van de ene naar de an
dere school worden gedirigeerd", zei
Rienstra aansluitend op inlichtingen
als zouden de leerlingen van de o.l.s.
Zuid-Eierland per 1 februari naar Mid-
den-Eierland worden overgeheveld, om
dat de minister het aantal leerkrachten
van twee tot één wil terugbrengen.
Rienstra pleitte voor het handhaven van
de twee leerkrachten tot het einde van
het lopende schooljaar.
Hij sprak verder de hoop uit, dat de
ouderparticipatie in het openbaar on
derwijs goed van de grond zal komen.
„Bij het bijzonder onderwijs valt een
sterk toenemende belangstelling van
de ouders te constateren. Zij leveren
daar reeds een bijdrage aan het onder
wijs in de vorm van ouderhulp. Mis
schien zou een uitwisseling van erva
ringen en resultaten in de toekomst
mogelijk zijtn", opperde het SCF-raads
lid.
r: