lm*™™ CHAPLIN als arrfE aan mêm De weg naar Nairobi Advent 1 MW»K ürt - - - - Kerstzangdienst Den Hoorn Aafje Fop voor plattelandsvrouwen Koersen vreemde valuta 'N GOED IDEE Voor onze adverteerders En tenslotte... van Nairobi naar Texel Uit de adventsbrief van de Nederlandse bisschoppen Probleemloze advent Om te noteren het succes reusachtig was, verbood de Nederlandse regering de film, omdat „een bevriend staatshoofd daarin be lachelijk werd gemaakt". Juist voor Eu ropa kwam de film te laat en werd daarom ook na de bevrijding met ge mengde gevoelens ontvangen. Immers, op het moment van opname wist Chap lin nog niet wat er voor afschuwelijke dingen stonden te gebeuren. Het einde doet dan ook wel wat kinderlijk aan. Ondanks dat kan men er zich ook nu nog over verbazen hoe groot Chaplins inzicht toen was. Daarnaast bevat de film een geweldige reeks echte Chaplin- grappen en „kleine momenten" die voor de zoveelste maal 's mans genialiteit onderstrepen. De nu 86-jarige grijsaard Chaplin, die voor zo'n slordige vier generaties „jeugdsentiment" betekent, maakte zijn meesterwerken in de tweede helft van zijn 60-jarige filmloopbaan. Naast Gold- rush, Circus, City Lights en Modern Times, kan „The great dictator" bij zijn allerbesten worden gerekend. Vrijdag- en zaterdagavond draait in het City theater de film „Contes immo- raux" (immorele vertellingen) van de in Parijs wonende Poolse cineast Walerian Borowczyk En daarbij kan de liefheb ber van de zogenaamde „lederhosen- sex" beter wegblijven, want uit dat joli ge vaatje wordt ditmaal in het geheel niet getapt. Barowczyk, die zichzelf „een eerlijke gluurder" noemt, ziet zijn film als manifest tegen onfatsoenlijkheid en filmkeuring, een instituut dat zich dan ook haastte de film voor Nederland te verbieden. Er zou „een serie perversitei ten" in voor komen en ook volwassenen kunnen zelf niet uitmaken of zij dat willen zien of niet. Opnieuw een enorme blunder, vooral als men ziet wat er op dit gebied wèl wordt vrij gegeven. Enfin na herkeuring mocht het dan toch weer wel, zelfs zonder de aanvankelijk ge vreesde coupures. In vier korte episodes kijkt Borowczyk naar vrouwen. Vier keer een verhaal waarin de erotiek het gebruikelijke ge bied van de heersende moraal verlaat en zich losmaakt van burgerlijke dwang en spanningen. De eerste episode „Het getij" speelt in 1974. Een 20-jarige stu dent leert zijn nichtje Julie het een en ander over erotiek Aan de rotsachtige kust van Normandië wijdt hij haar in, op het ritme van de getijden. Het tweede verhaal, „Thérèse Philo- sophe" geheten, gaat terug naar 1890. Een meisje, lichtelijk lijdend aan gods dienstwaanzin, wordt opgesloten in een Tweede blad Texelse Courant, vrijdag 19 december 1975 Chaplins „The great dictator" is dins dagavond (20.00 uur) de „filmganger"- voorstelling. Het is de knappe satire op het thema dictatuur, die bewijst dat Chaplin behalve een potsenmaker te vens een wijs man is. Op het moment dat de wereld door opportunisten in slaap werd gehouden ('38), begon Charles Chaplin aan de film die Hitier en de zijnen belachelijk moest maken. Bedreigingen en bezwaren te spijt, zette hij door en in 1939 ging.de film in Amerika in première. Hoewel rommelkamer en ontdekt daar manieren om zichzelf te bevredigen. Deel drie: „Gravin Erzebet Bathory" (in 1610), vertelt de geschiedenis van een Hongaarse gravin, die het bloed van jonge maagden gebruikt om er in te kunnen baden, waardoor zij „eeuwig jong" blijft. Paloma Picasso (dochter van de grote Pablo) speelt er de gravin in. De orgie ademt duistere mystiek, hoewel een en ander volledig door de ca meraregie wordt gesuggereerd. Het laatste frament „Lucretia Borgia" (1498) is het bekende verhaal over Lu cretia die zich met Paus Alexander VI en haar kardinaal-broer Cesare over geeft aan een trio-familial. Pausen die openlijk hun eigen kinderen ten doop houden, terwijl de inquisitie de pries ters verbrandt die kritiek hebben op een dergelijke gang van zaken. Borowczyk is een perfectionist die zich in zijn film vooral als beeldend kunstenaar uitleeft. Dat hij in de laatste episode een steek laat vallen (zeer slecht acteren), zij hem derhalve graag verge ven. Een samenstelsel van zeer boeiende beelden in straffe montage, deze taboe- brekende film van uitzonderlijk gehalte. (18 jaar). Zondagmiddag 3 uur „Kuifje en de blauwe sinaasappel", een jeugdavontuur waarin acteurs de rollen spelen van de bekende stripfiguren Kuifje, kapitein Haddock, professor Zonnebloem enzo voorts. Zondag- en maandagavond strekt Bruce Lee armen en benen als de kung- fu en karatevechter „Kato", tegen gewe tenloze onderwereldfiguren Een oor spronkelijk voor de Amerikaanse tv vervaardigde serie, waarin o.a. een zieke geleerde (notabene Dr Mabouse ge naamd) het waagt een atoomkop te ont vreemden. De ene misdaadgolf na de andere moeten door Kota en zijn vriend worden bestreden (Toegang 14 jaar). De jaarlijkse, interkerkelijke kerst zangdienst wordt gehouden op zondag 21 december in de Hervormde kerk van Den Hoorn. Deze dienst begint om 20.00 uur. De voorgangers zijn pastor P. Kolkman en ds. J. J. H. Hoekstra. Mu zikale medewerking wordt verleend door het Texels Christelijk Mannenkoor o.l.v. de heer A. Kuik en door de orga- niste mevrouw N. Koorn-Kikkert. In de dienst wordt een kollekte gehouden voor „Solidaridad", de interkerkelijke aktie voor Zuid-Amerika. De deuren van de kerk gaan om 19.30 uur open. In de LTS-kantine wordt dinsdag de jaarlijkse kerstavond van de Platte landsvrouwen afdeling Texel gehouden, waar de voordrachtskunstenares Aafje Fop zal optreden. Zij vertelt onder meer het verhaal „de vier wijzen uit het Oos ten" van Henry van Dijke en enige kerstverhalen. Westduitse marken Franse francs Belgische francs Zwitserse francs Zweedsekronen Amerikaanse dollar Engelse pond 100 ƒ100,50 100 59,25 100 6,47 100 ƒ101,25 100 59,25 1 2,65 1 5,32 Oostenrijkse schilling 100 14,42 Italiaanse lires 10.000 35,50 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiinniiiniiiiiuiiiiiiiiin zo'n veilige ERIK elektrische deken koopt U bij interieuradviseurs Wilhelminalaan 30, Den Burg, 1 telefoon 2575 S illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUlllUlllllllllllllllllllllllllllllHllllllllllllllllllllllllllllltl In verband met het uitvallen van enkele werkdagen rond kerst en nieuwjaar zullen de Texelse Couranten van 25 december en 1 januari a.s. niet verschijnen. De kranten van 23 en 30 decem ber a.s. zullen wel normaal ver schijnen. De laatste mogelijkheid om ad vertenties in te leveren voor de krant van 30 december is op zaterdag 27 december, in de win kel. Wij verzoeken u vriendelijk hier mee rekening te houden. Advertentieafdeling Texelse Courant De weg naar Nairobi loopt langs ver schillende halte-plaatsen: Amsterdam (1948), Evanston (1954), New Delhi (1961) en Uppsala (1968). Steden waar afge vaardigden van kerken verenigd in de Wereldraad van Kerken zijn sa mengekomen voor hun beraadslagingen. Vóór de oorlog was deze beweging van gezamenlijke bezinning en aktie al in gezet, maar pas na de oorlog begon alles vaste vormen te krijgen, met officiële afgevaardigden van de verschillende kerken. Drie grote takken zijn er aan de boom van de Wereldraad gegroeid: de afdeling voor „Geloof en getuigenis", de afdeling voor „Vorming en vemie- wing", de afdeling voor „Gerechtigheid en dienst". Een hoofdbestuur en een da gelijks bestuur werken de richtlijnen uit die op de grote vergaderingen worden vastgesteld. Van Amsterdam naar Evanston (1948 - 1954) Dat was de beginfase. Met een over wicht van kerken uit het Westen. Naast gesprekken over de kerkelijke verschil len (o.a over de basis van de Wereld raad) werd veel aandacht besteed aan practisch hulpwerk in de vele door de oorlog geschonden landen. Van Evanston naar New Delhi (1954 - 1961) Er vond uitbreiding van de kring van deelnemende kerken plaats. De ortho doxe kerken uit het Oosten (Rusland bijv.) gingen meedoen. Door het tweede Vaticaanse concilie en het optreden van Paus Johannes kwam er meer openheid bij de Rooms Katholieke Kerk, die ech ter zich nog niet aansloot. Ook de jonge kerken uit de ontwikkelingslanden gin gen in het geheel een grotere rol spelen. Vragen rond godsdienstvrijheid en pro- slytisme, rond de groeiende heerschap pij van de techniek en rond de urbanisa tie eisten aandacht op in het kader van de kerk in een tijd van snelle maat schappelijke veranderingen". Van New Delhi naar Uppsala (1961 - 1968) De groei van de wereldraad ging door. Ook Pinksterbewegingen (uit Latijns lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHlilllllllllllllllllllllllllll' Christus is groter dan de Kerk. |l Zijn kruis en graf staan midden in de wereld en in de geschiedenis. De genade die van zelf-rechtvaar- diging bevrijdt, moet daar en niet achter kerkmuren verkondigd worden, ontdekt en geleefd wor- den, om tot de humanisering bij te 1 dragen waarop Gods heil in Chris- tus gemunt is. M. M. Thomas, voorz. Wereldraad v. Kerken j| llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllli Amerika) sloten zich aan. Levend werd de vraag hoe in de eigentijdse mensen geschiedenis met haar problemen en no den de boodschap van het evangelie vertolkt moet worden, ten opzichte van de derde wereld, de studenten, allen voor wie de door kerken gebruikte woorden geen enkele betekenis meer hebben. Samenlevingsvraagstukken ble ven aan de orde komen (conferentie in 1966) en leidden o.a. tot het ontstaan van het „programma tot bestrijding van het racisme". Van Uppsala naar Nairobi (1968 - 1975) Groei van de vreedzame coëxistentie (Rusland - Amerika - China), maar ook het gebeuren in Tsjechoslowakije (1968). Opkomst van nieuwe opvattingen t.v. het evangelie, in Latijns-Amerika (be vrijdingstheologie) en onder de zwarte bevolking van Amerika en Afrika (zwarte theologie). Kritiek t.a.v. het so- cioal-politiek engagement van de we reldraad van de kant van hen, die in het ring voelen voor eigen groei Over deze moratorium-gedachte werd een stevige discussie verwacht tussen kerken uit de derde wereld onderling en van kerken uit de derde wereld met kerken uit het rijke deel der wereld. Ook de hele ont wikkelingssamenwerking zou een heet hangijzer kunnen worden. Het tweede knelpunt: de tegenstelling tussen hen die alle nadruk leggen op de persoonlijke geloofsbeleving en degenen die beklemtonen dat geloven ook in houdt een positiekeuze in de sociaal- politieke vragen van deze tijd, een keuze die leidt tot concrete dienst, hulp en so lidariteit. Het thema van de conferentie was: „Christus bevrijdt en verenigt". Christus bevrijdt. waarvón is die be vrijding. en waartóe is die bevrij ding? Waartóe dient die vereniging. Het derde punt: de eventuele kritiek op het ontbreken van de vrijheidsrechten bij mensen die leven moeten onder een communistische dictatuur, zoals bijv. Rusland, waarvan bekend is dat er vele gewetensgevangenen in concentratie kampen op psychiatrische inrichtingen verblijven. De Russische kerkleiders die het vaak al moeilijk genoeg hebben in hun land reageerden altijd zeer Op kleine schaal zijn we hier op Texel ook bezig in de novembermaand, in het kader van de missie- en zendingsweek. Samen met z'n allen voor vier leden van de verschillende kerken op Texel aanwezig, die werkzaam zijn in ver schillende delen van de wereld. U weet nog wel wie het zijnhun namen zijn gedurende die week in november ver schillende keren genoemd. Allen die meewerktenhartelijk dank voor uw inzet. Het bedrag dat bijeenkwam voor de vier beloopt bijna ƒ6.000, als je gehoord hebt, écht gehoord hebt, dan mag je geloven. En pas als je ge lóóft, is er wat te zién Dat is de omge keerde weg. Eerst geloven en dan pas zien. Eerst geloven: dan vallen de schel len van je ogen en kun je zien, dat God ons liefheeft. Daarom moeten tijdens de Adventstijd en Kerstfeest verhalen ver teld worden van vroeger en nu. Lukas zegt: en het geschiedde.... Soms kun je ervaren wat zo'n verhaal dóét in ons leven. -6od 1 T evangelie alleen de verticale lijn de verhouding van de enkele mens tot God wezenlijk achten. Terugblik Er is erg veel werk verzet in al deze jaren, ook op het gebied van de prakti sche hulpverlening. Over bepaadle ge loofszaken is een groeiende overeen stemming, hoewel er verschillen blijven bestaan. De Katholieke Kerk werkt wel samen met verschillende instanties van de wereldraad, maar heeft nog niet tot volledige aansluiting kunnen besluiten. en hoe het in Nairobi was Het grootste deel van de deelnemers (70%) was nieuw, had dus nog geen van de voorafgaande wereldconferenties be zocht. Uit de kerken van de derde we reld (Afrika, Azië en Latijns-Amerika) waren veel deelnemers. Aan het begin van de conferentie zag onze landgenoot dr. Visser 't Hooft, jarenlang secretaris van de wereldraad van kerken drie knelpunten liggen op de weg van deze conferentie. In de eer ste plaats de eis van verschillende ker ken uit de derde wereld om een zg. mo ratorium, d.w.z. een opschorten van alle hulp in geld en mensen van de kerken in het rijke Westen. Veel van deze hulp gaan sommige van de kerken (vooral uit Afrika klinkt dat geluid) als belemme- negatief, als dergelijke kritiek ter spra ke kwam. Het is inderdaad dit derde punt ge weest dat op de vergadering stof heeft doen opwaaien. Er is officieel gesproken ondanks Russische tegenstand ten behoeve van de talrijke gewetensgevan genen in Rusland. De andere twee pun ten zijn natuurlijk aan de orde geweest, maar hebben niet tot onoverbrugbare kloven geleid. Men heeft besloten samen verder te gaan op de ingeslagen weg, ook wat betreft hulp aan hen die te lij den hebben van racistische verhoudin- De kerk is een tent en een tent staat nooit muurvast. (Wansink) Grote nadruk werd er door de secre taris van de wereldraad Philips Pot ter gelegd op de kloof tussen kerken en wereldraad die moet worden ge dempt. Te vaak nog wordt uit on kunde het werk van de wereldraad in een verkeerd daglicht gesteld. De we reldraad wil instrument zijn, waardoor de kerken op alle plaatsen in de wereld beter in staat zullen zijn echt kerk van Christus te zijn. Tot zover een klein bericht over de juist in Nairobi geëindigde conferentie. Er is niet veel veranderd, Heersinds Bethlehem, Gij zijt voor ons een kind gebleven, om dien wij kruisten te Jeruzalem behoeft geen kerstvreugd prijsgegeven Nu wij Uw dag weer zullen vieren bij kaarslicht en bij rode wijn en onze woning zingende versieren, omdat wij schijnen zonder kwaad te zijn, doe, Heer, ons toch verschrikt begrijpen dat Golgotha begint bij Betlehem; wien rond Uw stal slechts dromen rijpen, hij zoekt vergeefs een nieuw Jeruzalem Koos van Doorne Advent van harte vieren: het heeft vaak zo z'n problemen. Zoals kerstfeest vieren z'n problemen kent. Natuurlijk niet als het alleen maar gaat om een paar vrije dagen en wat ge zelligheid is huis. Hoewel dat laatste niet eens zo gemakkelijk is. Als het thuis nooit gezellig is, zal het waar schijnlijk ook niet die ene keer per jaar lukken om er een feest van te maken. Is het er altijd gezellig, dan wordt het misschien dubbel gezellig. Hoe dan ook, een recept kun je er niet voor geven. Maar echt kerstfeest-vieren Zodat er echt wat gebeurt, echt wat geschiedt. De Evangelist Lukas vertelt ons steeds: en het geschiedde en dan volgt er een hele rij gebeurtenissen. Maar wat geschiedt er nu bij ons? Er loopt geen ster door de hemel als goede gids naar Betlehem. Er zijn geen enge len, die „Ere zij God" zingen tenmin ste ik hóór ze niet en zie ze niet. Mis schien zijn we daar doof en blind voor. Maar daar zit je dan toch maar mee Geen herders in het veld en geen wijzen uit het Oosten, zelfs geen kind in de kribbe. Want het kind werd een man en de man is gedood en stond op en ging heen. Zo kun je je machteloos voelen ook in de Advents-tijd. Je wilt wel eens wat zien om te kunnen geloven. Als er niets te zien is, wat zul je dan geloven? De bijbel maakt het ons niet gemakke lijk. Die zegt: er is wat te hóren en „Eredienst, poort naar de toekomst" „De eredienst wil ons invoegen in het bestaan van de Heer, ons leven een ver lengstuk laten zijn van het zijne; chris telijke eredienst is slechts mogelijk voorzover de Heer zijn oorsprong en in spirator is. Wij zouden zo graag willen dat dit espect van Jezus' heiligende aan wezigheid onze eredienst geheel en al zou doordringen: dat wij blij zijn met zijn indrukwekkende woorden en daden, dat wij hem steeds weer in herinnering en in ons midden roepen, als het ware naar ons toe trekken om ons te onder steunen en levend te houden. Immers slechts één ding kan ons als gelovigen samenbrengen en samenhouden: het ge loof in de levende Heer. Wanneer dit vervaagt heeft ons samenzijn geen fun dament en brons meer. Dan verliezen wij elkaar uit het oog, uit het hart. Dan kunnen wij het steeds moeilijker met elkaar eens zijn en vervallen, de een na de ander, tot eenzaamheid". KERK-AAN BOD Voor de laatste keer dit jaar de ru briek „Kerk-aan-bod", van de geza menlijke Texelse kerken. Advent en de conferentie van de wereldraad van ker ken in Nairobi vormen in deze decem bermaand het hoofdthema. Voor het volgend jaar is al een lijstje van the ma's, die het behandelen waard zouden zijn, samengesteld. Maar.misschien hebt u ook nog wensen, opmerkingen, aanmerkingen of voorstellenLaat u die dan s.v.p weten aan de pastores Douwes, Hoekstra, Kuitse of Loos die deze rubriek het komende jaar gaan verzorgen. Dan kan met uw inbreng rekening gehouden worden. Namens de kerken wensen we u geze gende kerstdagen toe en een in alle op zichten goed nieuwjaar v Op 23 januari zal pater Van der Borgh, bedrijfsaalmoezenier in Rotter dam, de gast zijn van de Texelse ker ken. In „De Schakel" zal hij spreken over „onze economie en onze levens stijl". Iedereen is van harte welkom. Aanvang 20.00 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1975 | | pagina 5