Cjrocn <2tvgrLrJexels in het harL, Nota BenW over Den Burg bevat veel conflictstof Plan B en W werkt verkeersaanzuigend DIJKMANSHUIZEN KLAAR Kans op versnelde aanpak verfraaiing winkelstraten 2000 TOT DUSVER WEINIG INTERESSE VOOR INSPRAAK Dorpsstraat De Koog en centrum Den Burg Werkgroep verkeer en vervoer Subsidie aan ministerie gevraagd TAXI (02220) VRIJDAG 16 JANUARI 1976 89e JAARGANG No. 9042 Uitgave: BV v/h Langeveld De RooiJ Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Redaktle: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 734, en Ron Lodewijks, Noord wester 21, Den Burg, tel. (02220) 3986. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs f9,80 p. kw. 50 cent incasso; los 40 cent. Bank: Amro bank, Ned. Midd. Bank, Rabobank Advert. 38 ct. per mm excl. 4% BTW Dinsdagavond 20 januari krijgen de inwoners van Den Burg in hotel „De lindeboom-Texel" gelegenheid om hun zegje te doen over het in de maak zijnde bestemmingsplan voor dit dorp. Dat gebeurt aan de hand van de zg. doelstellingennota op basis waarvan straks het definitieve bestemmingsplan wordt gemaakt. Die doelstellingennota is onlangs door het college aan tien tallen verenigingen en organisaties toegestuurd om hen in de gelegenheid te stellen er schriftelijk op te reageren. Mogelijk als gevolg van inspraakmoe heid is van die gelegenheid vrijwel geen gebruik gemaakt, hoewel de toe komstige ontwikkeling van het centrum van Den Burg voor velen toch een ui terst belangrijke zaak is. Mogelijk trekt de hoorzitting meer belangstel ling. Wat extra mondelinge toelichting van de zijde van het college zou best eens in een behoefte kunnen voorzien want wie de doelstellingen leest stuit nogal eens op iets waaruit heel wat conflictstof kan voortkomen. Eén van die stellingen is Overigens is deze bestemmingsplan procedure juist opgezet om voldongen feiten zoveel mogelijk te voorkomen. Dus niet eerst een plan en daarna de motivatie, maar andersom. Die motiva tie ligt vast in de doelstellingennota en die doelstellingen zijn weer afgeleid van de min of meer democratisch tot stand gekomen structuurschets van Texel van 1973, het recreatiebasisplan van 1972, het eindrapport van de in spraak (1974), het rapport .Winkels op Texel" van het C.I.M.K. en het rapport over de wegenstructuur van Den Burg (1974). Als er geen verzet tegen komt zal de doelstellingennota worden omgezet in een uitvoeringsprogramma en daarna in het rechten en plichten gevende uitein delijke bestemmingsplan. Het is te ho pen dat de inwoners van Den Burg hun inspraakmoeheid overwinnen en zich in de doelstellingennota verdiepen. Er kan nu nog van alles worden veranderd. Een ideaal plan is bij voorbaat uitgeslo ten, wat al blijkt uit de fraai gevonden zinsnede: „Gestreefd wordt de verschil lende functies van Den Burg op een dus danige wijze met elkaar in samenhang De werkgroep Verkeer en Vervoer Texel is het niet eens met de uitgangs punten van B. en W. in de doelstellin gennota Den Burg. Zij vindt dat het weren van het niet in de dorpskern thuishorende verkeer middels een stratenstelsel van hoogwaarige ver bindingen rond de kern (tangenten stelsel) juist verkeersaanzuigend zal werken. „Het aantrekken van verkeer in een dorpskern die daar niet op is bere kend is fnuikend voor de leefbaarheid en het aanzien van het oude Den Burg. Door de oplossingen van B. en W. ont staan juist grotere problemen", aldus de werkgroep die deze visie ook naar j voren zal brengen op de volgende week te houden hoorzitting. De werkgroep Verkeer en Vervoer, j ontstaan uit de PPR en inmiddels uit gegroeid tot een zelfstandige groepe ring, is van mening dat de huidige ont wikkeling van het gemotoriseerde ver keer moet worden afgeremd. Als voor beeld van een verkeerde gcdachtengang noemt zij de plannen met het Schilder- I end. Bij de conclusie in de nota dat tot wegverbreding moet worden overge gaan gezien de te verwachten verkeers toename tekent de werkgroep aan dat daarmee wordt voorbijgegaan aan de privacy van de bewoners, aan de wen sen en behoeften en aan de aanwezig heid van bomen. Wegverbreding ver groot tevens de onveiligheid. „Wij zijn voor weloverwogen gebruik van de auto en voor het nemen van maatregelen die de leefbaarheid stimuleren, desnoods door beperkingen en verboden", aldus de werkgroep. Zij is teleurgesteld dat reeds begon nen is met het aanpassen van wegen aan de voorgestelde situaties in de doel stellingennota, terwijl neze nota nog ter discussie is. Hiermee wordt gedoeld op het wijzigen van de kruisingen Elemert- Emmalaan en Schilderend-Keesomlaan. Het gevolg hiervan is een intensiever gebruik van de dorpskern. De werk groep wil daarentegen de dorpskern van Den Burg verkeersvrij maken om de leefbaarheid te vergroten. „Onze voornaamste grief is dat de doelstellingennota niet tot stand is ge komen in samenspraak met de bevol king", aldus de werkgroep. dat het dorpscentrum zoveel mogelijk I leefbaar, dus autovrij moet worden ge- I maakt, maar niettemin wordt een goede I bereikbaarheid door het autoverkeer I van datzelfde centrum bepleit. Dat laat- I ste hangt dan weer nauw samen met het I verkeersstructuurplan waar het college I in feite al op vooruitloopt door de thans I al in volle gang zijnde „reconstructies" I van kruispunten in Den Burg. Legaal Die reconstructies zijn in dit stadium reeds geoorloofd omdat de grond die er bij betrokken is de bestemming „ver- keersvoorzieningen" heeft in het nog geldende bestemmingsplan. Dat is niet het geval met de thans als voetpad in gebruik zijnde doorbraak tussen Ele- mert en Groeneplaats Het college wil hiervan een volwaardige verkeersdoor- braak maken maar dat laat de huidige bestemming (gemengde bebouwing) niet toe zodat binnenkort een artikel 19-pro- cedure van start gaat. Dat deze proce dure verzet zal oproepen staat bij voor baat vast en als de protesterenden re sultaat boeken kan dat gevolgen hebben voor het hele reeds in stadium van uit voering verkerende verkeersplan. Den Burg gestreefd naar een evenwich tige leeftijdsopbouw van de bevolking. Dit betekent dat getracht zal worden om systematisch vertrek en vestigings overschotten in bepaalde leeftijdscate- oriën (zoals bijv. het vertrekoverschot van mannen van 15 - 24 jaar) te beper ken. Mogelijkheden daartoe zijn, hoe wel in beperkte mate, te vinden in het werkgelegenheidsbeleid en in de ruim ste zin in het woningbouw- (aantal en juiste prijsklasse) en huisvestingsbeleid. Het wordt o.a. voor het functioneren van de Texelse samenleving gewenst geacht dat de samenstelling van de be roepsbevolking zowel naar opleidings niveau. als naar bedrijfstak een zo groot mogelijke verscheidenheid kent". Wat de werkgelegenheid betreft wordt in de doelstelingennota opgemerkt: „Ge streefd wordt naar beperking van het heen en weer reizen tussen woon- en werkgemeente". Mogelijk zal tijdens de hoorzitting door het college ook nog een mening worden gegeven over het al of niet wenselijk zijn van heen en weer rei zen tussen Den Burg en de andere dor pen. Want het is de bedoeling het in dustrieterrein in Den Burg niet verder uit te breiden, wel echter in Oudeschild. De doelstellingennota: de werkgelegen heid in de industrie moet hoofdzakelijk in Oudeschild komen en de werkgele genheid in de dienstensector in Den Burg. Hinderlijke vormen van werkge legenheid zouden uit het dorpscentrum moeten verdwijnen en verhuizen naar het bedrijventerrein. Verkeer De plannen die het college heeft met het verkeer in Den Burg zouden bij de discussie over het bestemmingsplan wel eens het heetste hangijzer kunnen zijn. B. en W. vinden dat de verkeersvoorzie- ningen zodanig moeten worden opgezet dat het 's zomers best druk mag wor den (het moet wel „aanvaardbaar" blij ven) om een ongezellige leegte in de winter te voorkomen. Dat kan alleen bij verkeersregelende en -beperkende bepa lingen. Waarmee dan het verkeerscircu- (zie vervolg achterpagina) Het project Dijkmanshuizen is klaar. Het aannemersbedrijf Gebr. Van Oord uit Werkendam heeft dit dijkwerk vandaag (vrijdag) opgeleverd aan Rijkswaterstaat. Dat gebeurde ruim binnen de vastgestelde tijd van 87 weken na de aanbesteding op 21 juli 1974. Een rotte kies uit de Texelse zeewering is verdwenen. De oude sluizen van het gemaal Dijkmanshuizen (waaronder de grote Waaldersluis die in de eerste wereldoorlog werd vervaardigd) zijn vervangen en de dijk is ter plaatse over een lengte van 300 meter opgehoogd van 4.50 meter naar 7.65 meter boven NAP (deltahoogte); de dwarsdoor snede van het dijkprofiel is meer dan vier maal zo groot geworden. De nieu we sluis is voorzien van een sluitkeergang van gewapend beton. Deze gang is beveiligd met twee kleppen die eventueel tegen de waterstroom in ge opend en gesloten kunnen worden. Het betonwerk werd uitgevoerd door de firma Drijver. In totaal was 550 kubieke meter gewapend beton nodig, 6200 ton asfaltprodukten en 9.000 ton mijnsteen. Het heiwerk kwam voor rekening van de firma De Jong. Dijkmanshuizen was voor Rijkswaterstaat een betrek kelijk klein werk dat toch nog zo'n 4,5 miljoen gulden heeft gekost. Het pro ject is vlot uitgevoerd; al in de herfst was Dijkmanshuizen waterkerend. Bo venstaande luchtfoto van J. Nauta-Tessel Air werd genomen toen het dijk werk nog in volle gang was. De nieuwe uitwatering van het gemaal staat nog in een bouwput. te brengen dat ze elkaar zo weinig mo gelijk afbreuk doen". Groei naar 6800 Den Burg zal nog wat kunnen groeien. Het aantal inwoners (thans bijna 5.000) mag tot de eeuwwiseling groeien tot on geveer 6.800, hetgeen is afgeleid van de Texelse structuurschets die voor het jaar 2000 een totale Texelse bevolking van 14 750 aangeeft. Met dit aantal kan er sprake zijn van een behoorlijk ver zorgingsniveau en onafhankelijkheid (winkels, scholen e.d.) van het vaste land. Het karakteristieke van Den Burg moet bewaard blijven en dat geldt dus zeker voor de ringvormige wegenstruc tuur. In deze visie past ook handhaving en herstel van monumentale en andere karakteristieke panden. In de doelstellingennota komen ook wenselijkheden naar voren die door het bestemmingsplan alléén niet kunnen worden verwezenlijkt. Er valt dan ook nauwelijks over te discussieren. „Ten behoeve van het zo goed mogelijk func tioneren van allerlei voorzieningen en het gemeenschapsleven in haar geheel, wordt zowel voor heel Texel als alleen B. en W. zien mogelijkheden voor versnelde uitvoering van hun plannen de Dorpsstraat in De Koog en het centrum van Den Burg een fraaier aan zicht te geven. Het college heeft daartoe bij het ministerie van economische zaken om subsidie gevraagd in het kader van de rijksregeling voor moder nisering van winkelconcentraties. Mocht het ministerie dit verzoek inwilligen dan komt maximaal de helft van de verfraaiingskosten voor rekening van het rijk. B. en W. hebben ook om een 50% bijdrage gevraagd in de aanleg van een parkeerterrein in Den Burg tussen De Zes en de Vogelenzang, dat aan circa 130 auto's plaats moet bieden. Dit parkeerterrein gaat zo'n 365 mille kosten, exclusief grondkosten. De drie aanvragen zijn als één pakket naar economische zaken gestuurd. Zowel dc middenstand in Den Burg als in De Koog heeft zich in principe voor verfraaiing van het straatbeeld uitgesproken maar behoudt zich het recht voor een definitief standpunt na gemeentelijke uitwerking van de plan nen in te nemen. Het ligt in de bedoeling van de Ko- ger Dorpsstraat een wandelpromena de te maken. Hiermee is een bedrag van 245 mille gemoeid. In het ge meentelijk investeringsplan voor dit jaar is voor deze herstructurering 126.500 gulden opgenomen. In Den Burg gaat het om herinrichting van het gebied Hogerstraat, Stenenplaats, Binnenburg tot voetgangersdomein. Gedacht wordt aan het vervangen van de huidige bestrating door gebakken klinkers geheel in het karakter van het dorpscentrum en aan groenvoorzie ningen. Voor deze herstructurering is een bedrag van 147.000 gulden ge raamd. In het investeringsplan is voor dit project twee ton gereserveerd. De aanleg van het parkeerterrein De Zes zal tot gevolg hebben dat een aantal parkeerplaatsen in het centrum van Den Burg gaat verdwijnen, door wegdekvernauwingen en stopverbo den (o.m. in de Hogerstraat en voor de bioscoop, voor welk gebouw een andere kruising zal worden gemaakt als uitvloeisel van de plannen de ver- keersrichting in Den Burg om te draaien). Geld over Dat B. en W. mogelijkheden zien voor versnelde uitvoering van straatbeeld verfraaiing in Den Burg en De Koog komt omdat bij het rijk nog een flinke som geld voor dit doel van het vorig jaar is overgebleven. Toen dit in de cember bekend werd heeft het college di- rekt initiatieven ontplooid om een sub sidieaanvraag mogelijk te maken. In hotel ,,De Toekomst" gaf wethou der Jook Nauta de Koger middenstand dinsdagmiddag enige nadere uitleg om trent het moderniseren van de Dorps straat. Hij deed dat aan de hand van een voorlopig schetsplan waarin alle mogelijkheden voor wijziging van het straatbeeld zijn opgenomen. Hoewel de wethouder herhaalde malen liet weten dat de bijeenkomst slechts een oriënte rend karakter had verdiepten diverse middenstanders zich al in details. Amb tenaar Momberg zette uiteen dat het uitgangspunt van de gemeente is een heid te scheppen in de Dorpsstraat. „Het is nu een grote rommel. De straat is 's zomers slechts gezellig door de hoe veelheid mensen die daar lopen te win kelen. Het moet ook plezierig zijn als (zie vervolg pagina 2) MARTIEN VAN DE WETERING Ook voor rek. van Ziekenfonds

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 1