Cjrocn <2tvgrLrJexels in het harL,
Nota BenW over Den Burg
bevat veel conflictstof
Plan B en W werkt
verkeersaanzuigend
DIJKMANSHUIZEN KLAAR
Kans op versnelde aanpak
verfraaiing winkelstraten
2000
TOT DUSVER WEINIG INTERESSE VOOR INSPRAAK
Dorpsstraat De Koog en centrum Den Burg
Werkgroep verkeer en vervoer
Subsidie aan ministerie gevraagd
TAXI (02220)
VRIJDAG 16 JANUARI 1976
89e JAARGANG No. 9042
Uitgave: BV v/h Langeveld De RooiJ
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Redaktle: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De
Koog, tel. (02228) 734, en Ron Lodewijks, Noord
wester 21, Den Burg, tel. (02220) 3986.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f9,80 p. kw.
50 cent incasso; los 40 cent.
Bank: Amro bank, Ned. Midd. Bank, Rabobank
Advert. 38 ct. per mm excl. 4% BTW
Dinsdagavond 20 januari krijgen de
inwoners van Den Burg in hotel „De
lindeboom-Texel" gelegenheid om
hun zegje te doen over het in de maak
zijnde bestemmingsplan voor dit dorp.
Dat gebeurt aan de hand van de zg.
doelstellingennota op basis waarvan
straks het definitieve bestemmingsplan
wordt gemaakt. Die doelstellingennota
is onlangs door het college aan tien
tallen verenigingen en organisaties
toegestuurd om hen in de gelegenheid
te stellen er schriftelijk op te reageren.
Mogelijk als gevolg van inspraakmoe
heid is van die gelegenheid vrijwel
geen gebruik gemaakt, hoewel de toe
komstige ontwikkeling van het centrum
van Den Burg voor velen toch een ui
terst belangrijke zaak is. Mogelijk
trekt de hoorzitting meer belangstel
ling.
Wat extra mondelinge toelichting van
de zijde van het college zou best eens in
een behoefte kunnen voorzien want wie
de doelstellingen leest stuit nogal eens
op iets waaruit heel wat conflictstof kan
voortkomen. Eén van die stellingen is
Overigens is deze bestemmingsplan
procedure juist opgezet om voldongen
feiten zoveel mogelijk te voorkomen.
Dus niet eerst een plan en daarna de
motivatie, maar andersom. Die motiva
tie ligt vast in de doelstellingennota en
die doelstellingen zijn weer afgeleid
van de min of meer democratisch tot
stand gekomen structuurschets van
Texel van 1973, het recreatiebasisplan
van 1972, het eindrapport van de in
spraak (1974), het rapport .Winkels op
Texel" van het C.I.M.K. en het rapport
over de wegenstructuur van Den Burg
(1974).
Als er geen verzet tegen komt zal de
doelstellingennota worden omgezet in
een uitvoeringsprogramma en daarna in
het rechten en plichten gevende uitein
delijke bestemmingsplan. Het is te ho
pen dat de inwoners van Den Burg hun
inspraakmoeheid overwinnen en zich in
de doelstellingennota verdiepen. Er kan
nu nog van alles worden veranderd.
Een ideaal plan is bij voorbaat uitgeslo
ten, wat al blijkt uit de fraai gevonden
zinsnede: „Gestreefd wordt de verschil
lende functies van Den Burg op een dus
danige wijze met elkaar in samenhang
De werkgroep Verkeer en Vervoer
Texel is het niet eens met de uitgangs
punten van B. en W. in de doelstellin
gennota Den Burg. Zij vindt dat het
weren van het niet in de dorpskern
thuishorende verkeer middels een
stratenstelsel van hoogwaarige ver
bindingen rond de kern (tangenten
stelsel) juist verkeersaanzuigend zal
werken.
„Het aantrekken van verkeer in een
dorpskern die daar niet op is bere
kend is fnuikend voor de leefbaarheid
en het aanzien van het oude Den Burg.
Door de oplossingen van B. en W. ont
staan juist grotere problemen", aldus
de werkgroep die deze visie ook naar
j voren zal brengen op de volgende
week te houden hoorzitting.
De werkgroep Verkeer en Vervoer,
j ontstaan uit de PPR en inmiddels uit
gegroeid tot een zelfstandige groepe
ring, is van mening dat de huidige ont
wikkeling van het gemotoriseerde ver
keer moet worden afgeremd. Als voor
beeld van een verkeerde gcdachtengang
noemt zij de plannen met het Schilder-
I end.
Bij de conclusie in de nota dat tot
wegverbreding moet worden overge
gaan gezien de te verwachten verkeers
toename tekent de werkgroep aan dat
daarmee wordt voorbijgegaan aan de
privacy van de bewoners, aan de wen
sen en behoeften en aan de aanwezig
heid van bomen. Wegverbreding ver
groot tevens de onveiligheid. „Wij zijn
voor weloverwogen gebruik van de auto
en voor het nemen van maatregelen die
de leefbaarheid stimuleren, desnoods
door beperkingen en verboden", aldus
de werkgroep.
Zij is teleurgesteld dat reeds begon
nen is met het aanpassen van wegen
aan de voorgestelde situaties in de doel
stellingennota, terwijl neze nota nog ter
discussie is. Hiermee wordt gedoeld op
het wijzigen van de kruisingen Elemert-
Emmalaan en Schilderend-Keesomlaan.
Het gevolg hiervan is een intensiever
gebruik van de dorpskern. De werk
groep wil daarentegen de dorpskern van
Den Burg verkeersvrij maken om de
leefbaarheid te vergroten.
„Onze voornaamste grief is dat de
doelstellingennota niet tot stand is ge
komen in samenspraak met de bevol
king", aldus de werkgroep.
dat het dorpscentrum zoveel mogelijk
I leefbaar, dus autovrij moet worden ge-
I maakt, maar niettemin wordt een goede
I bereikbaarheid door het autoverkeer
I van datzelfde centrum bepleit. Dat laat-
I ste hangt dan weer nauw samen met het
I verkeersstructuurplan waar het college
I in feite al op vooruitloopt door de thans
I al in volle gang zijnde „reconstructies"
I van kruispunten in Den Burg.
Legaal
Die reconstructies zijn in dit stadium
reeds geoorloofd omdat de grond die er
bij betrokken is de bestemming „ver-
keersvoorzieningen" heeft in het nog
geldende bestemmingsplan. Dat is niet
het geval met de thans als voetpad in
gebruik zijnde doorbraak tussen Ele-
mert en Groeneplaats Het college wil
hiervan een volwaardige verkeersdoor-
braak maken maar dat laat de huidige
bestemming (gemengde bebouwing) niet
toe zodat binnenkort een artikel 19-pro-
cedure van start gaat. Dat deze proce
dure verzet zal oproepen staat bij voor
baat vast en als de protesterenden re
sultaat boeken kan dat gevolgen hebben
voor het hele reeds in stadium van uit
voering verkerende verkeersplan.
Den Burg gestreefd naar een evenwich
tige leeftijdsopbouw van de bevolking.
Dit betekent dat getracht zal worden
om systematisch vertrek en vestigings
overschotten in bepaalde leeftijdscate-
oriën (zoals bijv. het vertrekoverschot
van mannen van 15 - 24 jaar) te beper
ken. Mogelijkheden daartoe zijn, hoe
wel in beperkte mate, te vinden in het
werkgelegenheidsbeleid en in de ruim
ste zin in het woningbouw- (aantal en
juiste prijsklasse) en huisvestingsbeleid.
Het wordt o.a. voor het functioneren
van de Texelse samenleving gewenst
geacht dat de samenstelling van de be
roepsbevolking zowel naar opleidings
niveau. als naar bedrijfstak een zo groot
mogelijke verscheidenheid kent".
Wat de werkgelegenheid betreft wordt
in de doelstelingennota opgemerkt: „Ge
streefd wordt naar beperking van het
heen en weer reizen tussen woon- en
werkgemeente". Mogelijk zal tijdens de
hoorzitting door het college ook nog een
mening worden gegeven over het al of
niet wenselijk zijn van heen en weer rei
zen tussen Den Burg en de andere dor
pen. Want het is de bedoeling het in
dustrieterrein in Den Burg niet verder
uit te breiden, wel echter in Oudeschild.
De doelstellingennota: de werkgelegen
heid in de industrie moet hoofdzakelijk
in Oudeschild komen en de werkgele
genheid in de dienstensector in Den
Burg. Hinderlijke vormen van werkge
legenheid zouden uit het dorpscentrum
moeten verdwijnen en verhuizen naar
het bedrijventerrein.
Verkeer
De plannen die het college heeft met
het verkeer in Den Burg zouden bij de
discussie over het bestemmingsplan wel
eens het heetste hangijzer kunnen zijn.
B. en W. vinden dat de verkeersvoorzie-
ningen zodanig moeten worden opgezet
dat het 's zomers best druk mag wor
den (het moet wel „aanvaardbaar" blij
ven) om een ongezellige leegte in de
winter te voorkomen. Dat kan alleen bij
verkeersregelende en -beperkende bepa
lingen. Waarmee dan het verkeerscircu-
(zie vervolg achterpagina)
Het project Dijkmanshuizen is klaar. Het aannemersbedrijf Gebr. Van
Oord uit Werkendam heeft dit dijkwerk vandaag (vrijdag) opgeleverd aan
Rijkswaterstaat. Dat gebeurde ruim binnen de vastgestelde tijd van 87 weken
na de aanbesteding op 21 juli 1974. Een rotte kies uit de Texelse zeewering
is verdwenen. De oude sluizen van het gemaal Dijkmanshuizen (waaronder
de grote Waaldersluis die in de eerste wereldoorlog werd vervaardigd) zijn
vervangen en de dijk is ter plaatse over een lengte van 300 meter opgehoogd
van 4.50 meter naar 7.65 meter boven NAP (deltahoogte); de dwarsdoor
snede van het dijkprofiel is meer dan vier maal zo groot geworden. De nieu
we sluis is voorzien van een sluitkeergang van gewapend beton. Deze gang
is beveiligd met twee kleppen die eventueel tegen de waterstroom in ge
opend en gesloten kunnen worden. Het betonwerk werd uitgevoerd door de
firma Drijver. In totaal was 550 kubieke meter gewapend beton nodig, 6200
ton asfaltprodukten en 9.000 ton mijnsteen. Het heiwerk kwam voor rekening
van de firma De Jong. Dijkmanshuizen was voor Rijkswaterstaat een betrek
kelijk klein werk dat toch nog zo'n 4,5 miljoen gulden heeft gekost. Het pro
ject is vlot uitgevoerd; al in de herfst was Dijkmanshuizen waterkerend. Bo
venstaande luchtfoto van J. Nauta-Tessel Air werd genomen toen het dijk
werk nog in volle gang was. De nieuwe uitwatering van het gemaal staat
nog in een bouwput.
te brengen dat ze elkaar zo weinig mo
gelijk afbreuk doen".
Groei naar 6800
Den Burg zal nog wat kunnen groeien.
Het aantal inwoners (thans bijna 5.000)
mag tot de eeuwwiseling groeien tot on
geveer 6.800, hetgeen is afgeleid van de
Texelse structuurschets die voor het
jaar 2000 een totale Texelse bevolking
van 14 750 aangeeft. Met dit aantal kan
er sprake zijn van een behoorlijk ver
zorgingsniveau en onafhankelijkheid
(winkels, scholen e.d.) van het vaste
land. Het karakteristieke van Den Burg
moet bewaard blijven en dat geldt dus
zeker voor de ringvormige wegenstruc
tuur. In deze visie past ook handhaving
en herstel van monumentale en andere
karakteristieke panden.
In de doelstellingennota komen ook
wenselijkheden naar voren die door het
bestemmingsplan alléén niet kunnen
worden verwezenlijkt. Er valt dan ook
nauwelijks over te discussieren. „Ten
behoeve van het zo goed mogelijk func
tioneren van allerlei voorzieningen en
het gemeenschapsleven in haar geheel,
wordt zowel voor heel Texel als alleen
B. en W. zien mogelijkheden voor versnelde uitvoering van hun plannen
de Dorpsstraat in De Koog en het centrum van Den Burg een fraaier aan
zicht te geven. Het college heeft daartoe bij het ministerie van economische
zaken om subsidie gevraagd in het kader van de rijksregeling voor moder
nisering van winkelconcentraties. Mocht het ministerie dit verzoek inwilligen
dan komt maximaal de helft van de verfraaiingskosten voor rekening van
het rijk.
B. en W. hebben ook om een 50%
bijdrage gevraagd in de aanleg van
een parkeerterrein in Den Burg tussen
De Zes en de Vogelenzang, dat aan
circa 130 auto's plaats moet bieden.
Dit parkeerterrein gaat zo'n 365 mille
kosten, exclusief grondkosten. De drie
aanvragen zijn als één pakket naar
economische zaken gestuurd.
Zowel dc middenstand in Den Burg
als in De Koog heeft zich in principe
voor verfraaiing van het straatbeeld
uitgesproken maar behoudt zich het
recht voor een definitief standpunt na
gemeentelijke uitwerking van de plan
nen in te nemen.
Het ligt in de bedoeling van de Ko-
ger Dorpsstraat een wandelpromena
de te maken. Hiermee is een bedrag
van 245 mille gemoeid. In het ge
meentelijk investeringsplan voor dit
jaar is voor deze herstructurering
126.500 gulden opgenomen. In Den
Burg gaat het om herinrichting van
het gebied Hogerstraat, Stenenplaats,
Binnenburg tot voetgangersdomein.
Gedacht wordt aan het vervangen van
de huidige bestrating door gebakken
klinkers geheel in het karakter van het
dorpscentrum en aan groenvoorzie
ningen. Voor deze herstructurering is
een bedrag van 147.000 gulden ge
raamd. In het investeringsplan is voor
dit project twee ton gereserveerd.
De aanleg van het parkeerterrein De
Zes zal tot gevolg hebben dat een
aantal parkeerplaatsen in het centrum
van Den Burg gaat verdwijnen, door
wegdekvernauwingen en stopverbo
den (o.m. in de Hogerstraat en voor
de bioscoop, voor welk gebouw een
andere kruising zal worden gemaakt
als uitvloeisel van de plannen de ver-
keersrichting in Den Burg om te
draaien).
Geld over
Dat B. en W. mogelijkheden zien voor
versnelde uitvoering van straatbeeld
verfraaiing in Den Burg en De Koog
komt omdat bij het rijk nog een flinke
som geld voor dit doel van het vorig
jaar is overgebleven. Toen dit in de
cember bekend werd heeft het college di-
rekt initiatieven ontplooid om een sub
sidieaanvraag mogelijk te maken.
In hotel ,,De Toekomst" gaf wethou
der Jook Nauta de Koger middenstand
dinsdagmiddag enige nadere uitleg om
trent het moderniseren van de Dorps
straat. Hij deed dat aan de hand van
een voorlopig schetsplan waarin alle
mogelijkheden voor wijziging van het
straatbeeld zijn opgenomen. Hoewel de
wethouder herhaalde malen liet weten
dat de bijeenkomst slechts een oriënte
rend karakter had verdiepten diverse
middenstanders zich al in details. Amb
tenaar Momberg zette uiteen dat het
uitgangspunt van de gemeente is een
heid te scheppen in de Dorpsstraat.
„Het is nu een grote rommel. De straat
is 's zomers slechts gezellig door de hoe
veelheid mensen die daar lopen te win
kelen. Het moet ook plezierig zijn als
(zie vervolg pagina 2)
MARTIEN VAN DE WETERING
Ook voor rek. van Ziekenfonds