Welvaart Verantwoordelijkheid Versobering? -aan Voor het weekend Samen delen begint bij de christelijke gemeente Een eerste woord.... Onproduktieven Profiteurs In een notendop Een laatste vraag Zuigelingenbureau Artsen Groene Kruis: Tandartsen Dierenartsen Noodslachtingen Kerkdiensten Tweede blad Texelse Courant, vrijdag 13 februari 1976 „Kerk-aan-bod" besteedt dit keer op een kleine ruimte aandacht aan een groot en belangrijk onderwerp, namelijk onze levenshouding en onze levensstijl in het licht van de economische nood in onze wereld. Meer dan een aanstippen van enkele punten en het stellen van een aantal vragen is natuurlijk binnen het gegeven kader niet mogelijk. Voor een uitvoeriger gedachtenwiscling over deze zaken nodigen de kerken u gaarna uit op een bijeenkomst op vrijdag 26 maart. Dan zal dr. Koetsier, secretaris voor ontwikkelingssamenwerking van het bureau voor het werelddiaconaat van de Gereformeerde kerken, het onder werp „Onze levensstijl en de derde we reld" bij ons inleiden. Uit door hem reeds toegezonden materiaal werd het artikel „In een notedop" samengesteld. Van de samenkomst met pater ir. Van der Borg over „Onze levensstijl en onze economie" (op 23 januari) vindt u een kort verslag. De rest van het gebodene spreekt voor zichzelf. Op 23 januari organiseerden de ker ken van Texel een gemeenschappelijke gemeenteavond in Den Burg. Als inlei der voor deze avond was uitgenodigd pater ir. R. van der Borg, bedrijfsaal- moezenier in Rotterdam. Van zijn inlei ding volgt hier een korte samenvatting. Uitgangspunt is de algemene vraag' hoe kan je een ongewenste situatie om zetten in een gewenste situatie? Hier aan wordt vervolgens de vraag gekop peld: welke rol kunnen de kerken bij zo'n omzetting spelen? Voor dat deze laatste vraag beant woord kan worden, moet worden vast gesteld dat de kerken met deze omzet ting te maken hebben. Of nog duidelij ker gezegd: waar geprobeerd wordt een slechte toestand te verbeteren, daar hebben de kerken een (dienende) taak. Het bijbelse begrip „verbond" kan dit duidelijk maken. Omdat God óns lief heeft mag Hij van ons verwachten, dat wij Hèm en de nééste liefhebben God wil dat die naaste met liefde wordt om ringd en Hij draagt ons op ervoor te zorgen dat dat gebeurt. Daarom kunnen de kerken de kleine en grote vraagstuk ken van onze samenleving niet links of rechts laten liggen. Van der Borg licht zijn vraagstelling toe aan de hand van een voorbeeld uit de praktijk. Ieder jaar geven de RK bisschoppen de zogenaamde vastenbrief uit. Zo'n brief zou je een centraal ver vaardigde preek kunnen noemen, waar in een bezinningsthema wordt aange reikt voor de aan Pasen voorafgaande vastentijd. In maart 1973 schreven de bisschoppen hun vastenbrief over „Wel vaart, verantwoordelijkheid, versobe ring". Deze brief werd met grote in stemming begroet. Er werden meer dan 200.000 exemplaren verkocht. Een op merkelijk hoog aantal. Gewoonlijk is de oplage van de vastenbrief ongeveer 5000. Waarom is die vastenbrief 1973 nu zo geweldig aangeslagen? De inleider heeft hier een onderzoek naar inge steld en daarbij drie oorzaken gevon den, die de hoge verkoopcijfers verkla ren. Allereerst was de brief voor men sen, die niet tevreden zijn met de huidi ge situatie een bevestiging van hun me ning. Vervolgens was de brief een be moediging voor mensen, die er naar streven de ongewenste situatie om te zetten in een gewenste. Bovendien werkte de brief als een correctie voor diengenen, die in dit omzettingsproces aktief zijn. Waar kunnen zich ongewenste situ aties voordoen? Van der Borg kiest als voorbeelden de situaties van het gezin in het dorp en op het werk. Het is een goede zaak dat we met z'n allen probe ren te werken aan een bewoonbare sa menleving. Toch is dat in onze prestatie- consumptie-maatschappij gemakkelijker gezegd dan gedaan. Op alle mogelijke gebieden wedijveren we met elkaar: be tere positie, grotere auto, verder weg met vakantie, steeds meer elektrische apparaten. Maar dit „beter, groter, ver der weg en steeds meer" betekent ook meer materiaal, meer energie, grotere milieuvervuiling. Het gaat dus ten kos te van zaken die schaars zijn. Gelukkig komen steeds meer mensen tot het in zicht dat het zo niet langer kan. Wij zul len ons moeten bezinnen hoe het énders kan De genoemde vastenbrief en de pu- blikaties rond de „nieuwe levensstijl" willen hiertoe een bijdrage zijn Wanneer we allemaal wat minder gaan gebruiken, is dat een oplossing? Nee, want dan komt de werkgelegen heid m gevaar. Toen de kerken in 1974 aandrongen op versobering, kwam het kabinet met het advies om meer geld uit te geven! Misschien is versobering een te simpele term. Het is beter te spre ken van verantwoordelijkheid. Wij moe ten in ons gezin, in onze dorpssituatie, op ons werk onze verantwoordelijkheid beter gaan gebruiken. Dat is geen ge makkelijke opgave. Anno 1976 is het leven veel gecompliceerder dan zo'n 25 jaar geleden. Toen waren er veel minder goederen èn veel minder werklozen. Vandaag de dag meer goederen èn meer werklozen. Hoe kunnen we dat bijstu ren? Er moeten plannen en plannetjes gemaakt worden waar iedereen (ook de derde wereld) wèl bij vaart. We moeten werken aan een nieuwe stijl van leven zodat het bestaan menswaardiger wordt. Deze plannen hebben natuurlijk alles te maken met de overgang van een onge wenste naar een gewenste situatie. Van der Borg acht het gewenst dat hieraan in kleine groepen concreet ge werkt gaat worden. Algemene voor beelden, die voor iedereen gelden, zijn vrijwel niet te geven. Zulke werkgroe pen zullen zich dan in die bepaalde si tuatie moeten bezighouden met vragen als: wat gaat hier goed? Klopt het met het evangelie? Wat kan er anders? Welke kriteria halen we uit de bijbel? Het is verstandig daarbij uit te gaan van bepaalde publicaties. Gedacht kan worden aan de genoemde vastenbrief 1973, de brochure „Bezitten of bezeten zijn" van de Gereformeerde kerken, het rapport „De kerk in de sociaal-politieke spanningen" van de N.H. kerk en de uit gaven van de Raad van Kerken inzake de nieuwe levensstijl. Dit soort publica ties kan bij het groepswerk weer een bevestigde, bemoedigende en corrige rende funktie hebben. In de concrete situatie zullen we bij het lezen van der gelijke rapporten steeds drie dingen moet endoen: a. kijken- wat staat erin? b beoordelen: wat vinden we ervan? c. handelen: wat gaan we er hier en nu mee doen? Zo met elkaar werkend kunnen de misschien „nuttige plannetjes" maken om van een ongewenste in een gewen ste situatie te komen. Adressen voor materiaal (infor matie en literatuur): a. Algemene Doopsgezinde Socië teit, Singel 454, Amsterdam. b. Algemeen Diaconaal Bureau van de Gereformeerde kerk, Postbus 2211, Leusden. c. Hervormde Synode, p.a. ds. J. van Veen, Carnegielaan 9, Den Haag. d. Secretariaat Rooms-Katholieke kerkprovincie, Biltstraat 121, Utrecht. In de eerste Christengemeente, die op de Pinksterdag in Jeruzalem ontstond, gebeurde iets merkwaardigs. Zij, die op die dag gedoopt werden, vormden een heel nieuwe gemeenschap. De omke ring, die door de uitstorting van de Heilige Geest bij deze mensen plaats vond, wat zó ingrijpend, dat ook geld en goed binnen de gemeenschap ge bracht werden. Niemand zei dat iets van hetgeen hij bezat, zijn persoonlijk eigendom was. De kracht van de Heili ge Geest was zó sterk, dat dit als regel hermetisch gesloten terrein als vanzelf open ging. De gemeenschap van goederen stond niet op zichzelf. Zij was onderdeel van een levensgemeenschap, die ook om vatte het onderwijs van de apostelen, het breken van het brood en de gebe den. Het delen van geld en goed werd gedragen door een geestelijke eenheid. Men kan zeggen dat in Jeruzalem toen een volmaakte harmonie was tussen de 4 kenmerken van de christelijke ge meente: gemeenschap, viering, verkon diging en dienst. Het samen delen was ook geen doel in zichzelf. Het was een middel om een nieuwe gemeenschap te stichten. Er was ook niet één behoeftig onder hen, zegt Handelingen 4. Concreet betekende dat dat de tegenstellingen tussen rijk en arm werden opgeheven. Het gemeenschappe lijk belang werd gesteld boven het per soonlijk belang. Zo kwam iedereen tot zijn recht. God werd als absoluut Eige naar van alles erkend. Zo kwam ook het stoffelijke onder het beslag van de Geest van Christus te liggen. De eerste Christengemeente is een voorloper geweest van het Rijk van vre de en gerechtigheid dat komt. Men kan het ook een oefenplaats van het Heil noemen. In die dagen was het in Jeru- Tijd van leven om met velen brood en ademtocht te delen Huub Oosterhuis Al die ellende Terwijl de Westerse mens heel de wereld won, verloor hij zijn eigen ziel. Hij heeft voorspoed be reikt ten koste van een ontstellen de verarming van zijn vitale le venselementen. Deze elementen zijn feestelijkheid het vermogen tot echt plezier en vrolijke vie ring en fantasie, het vermogen om op visionaire wijze radicale al ternatieve levenssituaties te zien. (uit: „Narrenfeest" van Harvey Cox). Denkt u dat er een verband bestaat tussen ónze manier van leven en al die ellende in de wereld? De reklame zegt dat we onze eigen gezondheid in de weg zitten. Maar staan we niet ook het levensgeluk van mil joenen medemensen in de weg? Voor lange artikelen is er geen ruim te. Daarom een samenvatting „in een notedop". Wij leven in een welvarend westen zelfs bij een economische te ruggang van een groot aantal begeer lijkheden. Maar meteen aantal konse- kwenties die op z'n minst gezegd niet zo plezierig zijn. De welvaartsgroei heeft een aantal toestanden en ontwik kelingen teweeg gebracht die, hérder gezegd, ronduit zondig zijn. In willekeu rige volgorde een greep: over de achtergronden, ook als dat harde, pijnlijke waarheden betreft. Dat betekent een stuk zelfoverwin ning, want het ligt in de menselijke aard om onwelkome informatie te ontlopen. b. Wie zich echt openstelt voor die in formatie zal er niet onberoerd door gelaten worden. Je trekt het je aan en dan gaan er varanderingen in je „binnenste" zich voltrekken. Je pro beert je houding te wijzigen. Je kijkt anders tegen politieke programma's aan. Je wilt er meer over weten; je gaat contact met anderen zoeken en er groeit bereidheid le werken aan verandering van levensstijl, terwille van onze naasten veraf en naasten dichtbij, na ons. c. Een verdergaande stap is het bewust afleren van bepaalde gewoontes en het oefenen in andere. Bijvoorbeeld bepaalde koopgewoontes; beter op letten dat kinderen niet opgevoed worden in de richting van de pres- tatiemoraal en van vooroordeel tegen maatschappelijke uitvallers; meer tijd vrij maken voor elkaar en voor het genieten van de natuur, voor het spelend-bezig-zijn. d Het meest wezenlijke van een nieuwe levenshouding of levensstijl vinden we in vragen als de volgorde: hoe gaan we om met ons geld en met on ze bezittingen? Hoe gaan we zelf om met ons milieu? Wat doen we met on ze tijd en met hen die aandacht be hoeven? Hoe staan we tegenover hen die niet (meer) in het arbeidsproces zijn ingeschakeld? Waar leven we eigenlijk voor met alles wat we heb ben of/en nog willen hebben? Hoe verstaan we het evangelie en wat be tekent volgens het evangelie „rent meester zijn"? -6od De eisen van de tijd hebben velen „uit de boot doen vallen", werklozen bijvoorbeeld, ook zieken, oude mensen, lichamelijk gehandicapten, gedetineer den, zwakzinnigen enz. Voor hen wordt ongetwijfeld veel gedaan. Allerlei tehui zen en instituten vangen hen op. Socia le voorzieningen staan hen ten dienste. Op het gebied van de medische techniek worden jaarlijks vorderingen gemaakt. Maar verschuift men zijn blikrichting van de organisatorische en technische doeleinden naar de mens zelf, dan blijkt hij in de ogen van anderen en van zich zelf vaak een tweederangs persoon ge worden. Hij is immers niet meer pro- duktief en „produktief-zijn" is het voor naamste in het leven. Hij valt nu onder een bepaalde categorie, bijvoorbeeld zieken, bejaarden, enz. Hij is een voor werk van gespecialiseerde zorg, vaak geïsoleerd in een omgeving waar „on- produktiviteit" opeen gehoopt wordt. Maar de sterken worden zodoende van kindsaf aan onmachtig om te kun nen omgaan met degenen die naar de rand van het leven gedrongen zijn en in wie de kwetsbaarheid in iéder tastbaar wordt. Mag een samenlevpg zich zó af schermen van de vaak pijnlijke maar altijd onpeilbare diepte die het leven openbaart in de eigen waarde van de zieke mens en de zwakke mens? Mis schien worden door hen dingen gezien en beleefd minder praktisch maar misschien onverwoestbaar menselijk waar anderen jachtig aan voorbijlopen. (Uit: „Macht, onmacht, hoop"; bisschoppelijke vastenbrief '74) Een laatste vraag aan de kerken is hoe wij voorkomen, dat er een nieuwe elitaire huichelarij ontstaat, een kaste van sobere betweters, die zichzelf be schouwen als de vertegenwoordiging van de nieuwe mensheid. Vooral chris tenen hebben daar een handje van: „christenen zijn heel gewone mensen met buitengewone pretenties" (Radha- krishna). In ons landje waar we elkaar liever de wet lezen dan het evangelie verkondigen, is dat geen denkbeeldig gevaar. Ik weet geen beter medicijn voor deze dreigende ziekte dan een herhaling van de eerste vraag: een nieuwe concentra tie op onze diepste motivatie. Wie in de navolging van Jezus van Nazareth men sen een nieuwe wet oplegt, valt direkt door de mand. Alleen een voortdurende bereidheid om dichter in dat voetspoor te komen, bewaart ons voor hoogmoed en oordeel over anderen. En het geeft ons een kans zeer onverwachte gebeur tenissen te beleven: nederlagen die overwinningen blijken, ontzegging die tot overvloed leidt en gebondenheid die pure vrijheid is (A. H. van den Heuvel in Wending, okt. '75) De zuigelingen, die aan de beurt zijn worden op het bureau verwacht op de tijden, waarop hun eigen huisarts zitting heeft. De tijden zijn als volgt Dokter Seegers dinsdag 17 februari om 14.00 uur. Dokter Van I>oon, iwoensdag 18 februari om 13 30 uur. zalem zoals het eens worden zal. De muren werden afgebroken, ook die tus sen rijk en arm. Er ontstonden heel nieuwe verhoudingen tussen de mensen. In zo lezen we in het boek Handelin gen hun nieuwe levensstijl was tege lijk ook hun zendingskracht Want de Heer voegde dagelijks toe aan degenen, die behouden werden. Want zij getuig den, behalve door hun mond, ook door hun daad! Er gaat geen dag voorbij, of we lezen in de krant over oorlogen, honger en rampen. Op de TV zien we mensen doodgaan van de honger. We kijken er nauwelijks van op. We raken eraan ge wend. We eten er niet minder om. Die zelfde TV maakt ons wijs, dat we voor al veel moeten kopen. Van een heel andere kant wordt ons gezegd, dat wij roofbouw plegen op de derde wereld en de armen uitbuiten. Ook in onze eigen omgeving zijn aller lei misstanden: vereenzaming, werk loosheid en soms schrijnende woontoe standen 1. De grondstoffen-voorraden en ener giebronnen zijn niet onuitputtelijk. Niet alleen bedreigt dat ons nage slacht, maar als deze zaken schaar ser worden, worden ze ook duurder en de arme landen zijn er dan weer het eerst de dupe van. 2. De machine is steeds meer de ar beidskracht en arbeidsvreugde van mensen gaan verdringen. Mensen moeten zich steeds meer aan machi nale processen aanpassen. De auto matisering stoot mensen uit het ar beidsproces. 3. De opdrijving van de consumptie: ge raffineerde reklamemethoden doen ons dingen kopen, die we helemaal niet nodig hebben. We praten ze el kaar aan. Velen blijken er moeilijk weerstand tegen te kunnen bieden. Is het trouwens ook niet zo dat we onze betekenis afmeten aan wat en hoeveel we hebben? Denken we vaak niet dat meer komfort hetzelfde is als meer geluk? 4. Milieuverstoring, water- en luchtbe- derf, verstoring van het biologisch evenwicht, vervreemding van de na tuur, moet dat nog worden toege licht 5. De kloof tussen rijke en arme landen wordt groter. Dat is niet een nood lot. Dat is ontstaan en wordt in stand gehouden door mensen. Trouwens, de vraag laat zich af en toe uit de derde wereld horen hoe het in onze eigen samenleving gesteld is. Zijn daar ook niet veel kans-arme mensen? En zijn er daar ook niet hele bevolkingsgroe pen die meer dan andere lijden onder, de ongunstige gevolgen van de on beperkte welvaartsgroei? 6. Onze levenshouding en tussen-men- selijke verhoudingen zijn er vaak niet beter op geworden. Steeds méér wil len. Gelijke tred houden met anderen. Jaloers op wie meer verdient. Presta tie als hoogste goed. Individualisme in een klein, comfortabel wereldje, liefst zo onafhankelijk mogelijk. Wat moeten we nu met dat alles? De één zegt dat de machtsstructuur moet worden aangepakt De ander vraagt of eist maatregelen op regeringsniveau. Dat zal allemaal zeker juist zijn. Maar moeten wij ook veranderen? Wat dient onze houding te zijn? Mogen we weer proberen eens een paar dingen op een onvolledig rijtje te zetten? a. Zich openstellen voor informatie Uitsluitend voor spoedgevallen Van zaterdagmorgen tot maandagmorgen 8.00 uur Dokter BARNARD, Oosterend. telefoon (02223) 234. Ambulance (in geval van onge lukken met betekenend lichame lijk letsel) (02220) 2011. van vrijdagavond 8.00 uur tot maandagmorgen 8.00 uur Zr. HOL, Den Burg, tel. (02220) 3241* Voor zeer spoedeisende tandheel kundige hulp kan men zaterdag en zondag om 18.00 uur precies te recht in het tandheelkundig cen trum in het Groene Kruisgebouw, Witte Kruislaan 19. Alleen voor spoedgevallen telefoon 2527. Voor noodslachtingen bellen de heer A. van Heerwaarden, tel. (02220) 2182 (slachtplaats) of 2663 (Wilhelminalaan 94), b.g.g. 3541. Zondag 15 februari 1976 HERVORMDE GEMEENTEN Den Burg 10 uur ds. De Roest Bevestiging ambtsdragers Koffie drinken. De Oocksdorp 10 uur Eerw. heer E. Loeraikker. Den Hoorn 11.00 uur ds. Hoekstra De Koog 9.30 uur ds. Hoekstra collecte WereldddaJkonaat De Waal 10.00 u. dhr. Veldhuis Oosterend 9.30 uur ds. De Gier Bediening van de Heilige Doop Collecte Keriteraadskas 19.30 uur Zangdienst Oudeschild 11.00 uur ds. De Gier Coll. Ned. Bijbelgenootschap GEREFORMEERDE KERKEN enDen Burg 10.00 uur ds. Douwes Voorbereiding viering H. Avondmaal. Kinderneven dienst voor de jongere (kinderen. Tijdens de dienst is er kinder crèche. 19.00 uur ds Douwes Zangdienst (aansluiting Licht boei) Oosterend 9.45 uur ds. v.d. Heuvel uit 't Harde 17.00 uur ds. v.d Heuvel GEREFORMEERDE GEMEENTE Oosterend 10 en 16 uur Dienst DOOPSGEZINDE GEMEENTE Den Burg 10 uur ds. Kuitse Jeugddag, gezinsdienst. JEHOVAH'S GETUIGEN 18.30 uur: Lezing. „Oude wijze uitspraken voor het hedendaagse leven". 19.30 uur Wachttoren-studie „De valse koninkrijkstoevlucht aa nde kaak gesteld en de vlucht naar de ware Koninikrijkstoe- vlucht". ROOMS-KATHOLIEKE KERK Weekend 14 en 15 februari 1976 Den Burg zaterdag 19.30 uur zondag 10.45 uur De Koog zondag 9.30 uur De Cooksdorp zaterdag 19.30 uur Den Hoorn zondag 9.15 uur Oudeschild zondag 10.45 uur Oosterend zondag 19.00 uur

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 5