Robert Bedford als vliegenier „WAT IK ZEGGEN
in „The great Waldo Pepper"
provinciaal bestuur
van noord-holland
Tweede blad Texelse Courant, vrijdag 5 maart 1976
F-- - •- - -
gySJlfSjl
1
Raadsvergadering
Wereldgebedsdag
Zon, maan en hoog water
Oriënteringsnota
„Veerverbinding"
HAARLEM HEEFT EEN MENING OVER DE
KOP VAN NOORD-HOLLAND EN TEXEL...
UOOK?
B. en W. in de roes
van het groeigeloof
Klaverjasclub „De Zwaan"
BRIEVEN VAN LEZERS-BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE
=3. V- =53;-*• -F- - -
V:,V.
Vrijdag en zaterdag vertoont het City
theater de Franse oorlogstragedie „Le
vieux fusil" (Nederlandse titel: Het ver
borgen geweer) van Robert Enrico. De
gruwelijke SS-represailles, zoals die in
de tweede wereldoorlog plaatsvonden
(o.a. Putten en in Frankrijk Oradour),
zijn de werkelijkheid waarop deze film
is gebaseerd.
Een chirurg, merkend dat de Duitsers
tegen het einde van de oorlog nerveus
beginnen te worden, brengt zijn vrouw
en dochtertje naar een klein plaatsje
buiten hun woonplaats. Het is daar dat
door toeval een SS-patrouille de vrou
wen en kinderen in een kerk samen
drijft en afslacht. Wanneer de man hen
na een week vindt, verandert de goed
zak in een wrekende fanaat, die wel
overwogen te werk gaat bij het uit
roeien (stuk voor stuk) van de Duitsers
Deze hebben zijn familiekasteeltje uit
gezocht als tijdelijk onderdak. Daar is
de wrekende weduwnaar in het voor
deel omdat alleen hij alle geheime gan
gen kent. Met een oud en verroest jacht
geweer, geladen met zware, voor wilde
zwijnen bestemde patronen, voltrekt hij
het vonnis.
In nu en dan nogal geforceerde aan
doende terugblikken (flashbacks) krij
gen we tussen het verhaal door te zien
hoe groot zijn liefde voor de vermoorde
vrouw was. Hoewel het de drijfveer van
's mans aktie wel wat meer diepgang
geeft, een nu en dan storende techniek.
Dit neemt niet weg dat „Le vieux
fusil" een film is die behoorlijk boven
de middelmaat uitsteekt en dat niet in
het minst door de acteerprestaties van
Philippe Noiret (bekend uit o.a. „La
grande bouffe") in de hoofdrol. Romy
Schneider speelt de rol van de echtge
note. (18 jaar).
- - -jJr
Zondagmiddag 3 uur en zéér oude
maar tevens zeer echte Tarzanfilm.
Johnny Weissmuller (de enige, onbe
twiste en onherroepelijke Tarzan), speelt
de hoofdrol in ,Tarzans avonturen". Hij
wordt ditmaal zelfs neergeschoten door
hebberige ivoorjagers. Zijn vrienden de
apen, zorgen er voor dat hij nog op tijd
op de been is om Jane te redden uit de
klauwen van de leeuwen. „Tarzan and
his mate" (originele titel) is kostbaar
antiek en daardoor bezienswaardig. (Al
le leeftijden).
Zondag, maandag en dinsdag (20.00
uur) „The great Waldo Pepper". Regis
seur George Roy Hill, zowel als hoofd
rolspeler Robert Redford zijn buiten
hun beroep enthousiaste vliegers. Voor
al Hill droomde er al jaren van een
film te maken over de avontuurlijke
luchthelden van kort na de eerste we
reldoorlog. Deze waaghalzen waren na
hiin ontslag als oorlogsvlieger, terug in
eigen land, zonder werk. Zodoende vlo
gen ze met hun wankele tweedekkers
van plaats naar plaats, om daar met
steeds gewaagdere stunts voor een soort
kermisattractie te zorgen. Het vliegver
keer moest toen nog op gang komen, dus
veel anders was er voor hen niet te
doen. Over een van de beroemdste on
der hen, Waldo Pepper, gaat dit verhaal.
Redford bepaalde contractueel dat het
stuntwerk door hemzelf verricht zou
worden. Hijzelf waagt de dure nek, in
de open cockpit van een in 1917 ge
bouwde sigarenkist. Het is ook Redford
die op 1.000 meter boven de grond over
de vleugel heen en weer loopt
Een glad gemaakte film die vooral be
doeld is als kijkspel. (Toegang 14 jaar).
Dinsdagavond 9 maart, aanvang half
acht, vergadert de gemeenteraad. De
agenda luidt als volgt:
1. Beëdiging van de heer J. C. Dros
als raadslid.
2. Notulen.
3. Ingekomen stukken en mededlin-
gen.
4. Benoeming van een gemeentelijk
waarnemer in het bestuur van de VVV
Texel. De aanbeveling, in alfabetische
volgorde, luidt: 1. de heer J C. M. Nau-
ta; 2 de heer D. F. G. Schilling; 3. de
heer D. N. Welboren. Hierbij zij aange
tekend, dat de meerderheid van het col
lege van burgemeester en wethouders
van mening is, dat de waarnemer uit het
college dient te komen. Een minderheid,
i.e. wethouder Westdorp, is van mening
dat de waarnemer uit de raadsleden,
niet wethouder, behoort te worden aan
gewezen.
5. Verlening van eervol ontslag aan
de heer J. H. de Boer als ambtenaar van
de burgerlijke stand.
6 Benoeming van een ambtenaar van
de burgerlijke stand; aanbevolen wordt
de heer J Commijs.
7. Vaststelling van een verordening
tot verdeling van de werkzaamheden
tussen de verschillende ambtenaren van
de burgerlijke stand.
8. Vaststelling van tweede verorde
ning tot bepaling van de uren, waarop
het bureau van de burgerlijke stand
voor het publiek zal zijn geopend.
9. Automatisering bevolkingsadmini
stratie.
10 Vaststelling van het bestemmings
plan Oudeschild.
11. Beslissing op een verzoek van de
Stichting Katholiek Onderwijs Texel,
ingevolge artikel 72 van de Lager-on-
derwijswet 1920, om medewerking voor
het aanschaffen van leermiddelen ten
behoeve van haar lagere school.
13. Wijziging van de gemeentebegro
ting voor 1974.
14. Wijziging van de begroting grond
bedrijf 1975.
15. Wijziging van de gemeentebegro
ting voor 1975.
16. Wijziging van de begroting grond
bedrijf 1976.
17 Wijziging van de gemeentebegro
ting voor 1976.
De bijeenkomst in het kader van de
wereldgebedsdag (vrijdag, heden) wordt
in De Cocksdorp gehouden in het ge
bouw naast de Hervormde kerk, aan
vang 20.00 uur. Na afloop koffiedrinken.
De zon komt 7 maart op om 7.13 uur
en gaat onder om 18.31 uur; 10 maart
op om 7.06 uur en onder om 18.36 uur.
Maan: 9 maart E.K.; 16 maart V.M.
Hoog water ter rede van Oudeschild:
Vrijdag 5 maart 10.40 en 22.58
Zaterdag 6 maart 11.08 en 23.24
Zondag 7 maart 11.36 en 23.52
Maandag 8 maart 12.08 en
Dinsdag 9 maart 0.23 en 12.42
Woensdag 10 maart 1.09 en 13.39
Donderdag 11 maart 2.29 en 15.07
Vrijdag 12 maart 4.05 en 16.46
Zaterdag 13 maart 5.42 en 18 15
Aan het strand is het ongeveer een
uur eerder hoog water.
Laag water valt gemiddeld 6.15 uur
na hoog water.
Graag zou ik middels deze ingezonden
brief enkele opmerkingen plaatsen bij
de oriënteringsnota „Veerverbinding".
In de nota staat dat er een derde (dub
beldeks) veerboot moet komen. Redenen
hiervoor zijn de overbelasting van de
huidige twee TESO-veerboten en de
lange wachttijden in de zomermaanden.
Hajema verwacht dat het aantal te ver
voeren personenauto's in 1985 tot
700.000 a 900.000 zal stijgen. (Nu bijna
500.000) „Deze stijging zal voornamelijk
te wijten zijn aan de groei van het aan
tal dagrecreanten, de vakantiespreiding
alsmede het afnemen van 't gemiddelde
aantal overnachtingen per gezinsvakan
tie". (N.B. even verder wordt geschre
ven: „Het college meent dat voorname
lijk het nog te groeien aantal slaapplaat
sen invloed zal hebben op nog langere
wachttijden bij de veerdienst")
Uit de keuze voor een derde (dubbel
deks) boot kan afgeleid worden dat men
erin berust dat het eiland „overspoeld"
gaat worden door auto's. De opstellers
van de nota verwachten blijkbaar wei
nig van het streven van de regering om
te komen tot een selectiever autoge
bruik en zijn zelfs niet bereid om een
aktief beleid te voeren om de komst van
de auto's van de vakantiegangers op het
eiland af te remmen.
De uitbreiding van de vervoerscapaci
teit naar het eiland zal tot gevolg heb
ben dat de komst van dagrecreanten
niet meer geremd zal worden door de
wachttijden bij de boot en dus massaal
het eiland voor een paar uurtjes zullen
komen bezichtigen. Zij bieden Texel
weinig voordelen, maar wel veel nade
len. De dagrecreanten zullen namelijk
geen toeristenbelasting betalen en ook
weinig geld op het eiland besteden Ze
zullen daarentegen wel veel drukte op
de Texelse wegen, hogere onderhouds
kosten en verbreding van wegen ver
oorzaken.
De nota zegt voor een dubbeldeks
schip te kiezen (dat men voorlopig als
enkeldeksschip gaat gebruiken) omdat
bij verdere groei van het verkeersaan
bod alsnog tot gebruik van het boven
dek kan worden overgegaan. Dat het
gebruik van dit bovendek niet lang op
zich zal laten wachten is duidelijk want
TESO zal een schip van 28 miljoen gul
den zo kort mogelijk op halve capaciteit
laten varen. Aanpassing van de Texelse
haven (kosten 15 miljoen gulden) zit er
dus wel in en omdat de gemeente Den
Helder waarschijnlijk zal weigeren dat
de groeiende stroom auto's door de stad
blijft rijden zal de veerhaven dus wel
spoedig naar het Balgzand (kosten.
miljoen gulden) moeten verhuizen. En
daarmee wordt het door de grote af
stand tussen het NS-station en de veer
haven nog minder aantrekkelijk om met
het openbaar vervoer naar het eiland
te komen.
Ja, een belangrijke dag die 9e maart
1976. Dan gaat het in de gemeenteraad
niet over appartementen in De Koog of
In Haarlem maakt het dagelijks bestuur van de provincie
plannen voor Noord-Holland. Dat dagelijks bestuur is het
college van gedeputeerde staten. Zes mensen, die zijn
aangewezen door de 79 leden van provinciale staten, die u
in 1974 hebt gekozen.
Die zes mensen in Haarlem hebben nu een voorontwerp
streekplan gemaakt voor de Kop van Noord-Holland en
Texel. Daarbij is gebruik gemaakt van onderzoek en van
inspraak uit uw gebied over enkele nota's. Als u wilt weten
wat er van uw inspraakvoorstellen is verwerkt in het plan,
kom dan naar één van de voorlichtingsbijeenkomsten:
8 maart: café restaurant De Maaier, Terpstraat 1 in
Wieringerwerf
10 maart: regio-centrum De Noordkop, A. Mauvestraat
77 in Schagen
12 maart: dorpshuis De Uitkijk, M. Breetstraat 1,
Sint Maartensbrug
15 maart: dorpshuis Prins Maurits, Dorpsstraat 79,
Nieuwe Niedorp
17 maart; De Draaikolk, Dollardlaan 202, Den Helder
18 maart: Hotel De Lindeboom, Groene Plaats 14,
Den Burg
19 maart: sporthal De Veerburg, Sportlaan, Kleine
Sluis
De voorlichtingsavonden beginnen om acht uur.
Het plan geeft de voorlopige mening van gedeputeerde
staten weer Provinciale staten beslissen uiteindelijk hoe het
streekplan er uit gaat zien. Ze houden daarbij rekening met
opmerkingen vanuit de bevolking. Het ontwerp-streekplan
moet midden 1977 klaar zijn In het voorjaar van 1978
valt de beslissing over het plan.
Een samenvatting van het voorontwerp-streekplan en
verdere inlichtingen kunt u krijgen bij Bureau Voorlichting
van de provincie, Dreef 3 in Haarlem, tel. 023-319010.
schuren op de Hogeberg, maar dan
wordt er beslist over de toekomst van
het Gouwe Boltje!
Nico Dijkshoorn,
Baai 64, Lelystad
NASCHRIFT:
B. en W. hebben de oriënteringsnota
van Hajema ter kennisname aan de
raad toegezonden. Het college heeft zelf
nog geen standpunt ingenomen inzake
de veerverbinding en vraagt dit stand
punt ook nog niet van de raad. Op de
vergadering van dinsdagavond zal dus
mogelijk wel over de nota worden ge
sproken, maar een beslissing wordt niet
genomen. Red.
Deze conclusie kunnen we in ieder
geval trekken uit de gedachten zoals die
vastgelegd zijn in de nota veerverbin
ding, welke dinsdag 9 maart wordt
voorgelegd aan de raad. Namelijk het
inzetten van een derde (dubbeldeks)boot.
Gemaakt door Ingenieursbureau Haje
ma in opdracht van B. en W. De in het
rapport gebezigde argumentatie: er
wordt een stijging verwacht in het aan
tal te vervoeren auto's. Dit omdat het
aantal slaapplaatsen zal groeien tot
47.000; er een afname in het aantal over
nachtingen per gezinsvakantie te be
speuren valt; groei van het autobezit en
er een groei van het niet-recreatieve
vervoer te verwachten is. Ook de dag
recreatie en de vakantiespreiding zijn
argumenten van het bureau om een
derde boot in te zetten.
Maar, is deze derde boot noodzake
lijk? En dan nog wel een dubbeldekker?
Is er binnen het bestaande systeem geen
verkorting van de wachttijden moge
lijk? Moet altijd de vervoerscapaciteit
aangepast worden aan het aanbod? Komt
het achterwege laten van een derde
boot de leefbaarheid van ons eiland niet
ten goede? Worden we er wel zo veel
beter van?
De dagrecreatie zal onrustbarende
vormen gaan aannemen omdat de
wachttijden verminderd worden. Dit
heeft hetzelfde effekt als wanneer er een
brug dan wel dijkverbinding zou ko
men. Het doorzetten van de plannen
van het bureau betekent een dermate
vergroting van de capaciteit dat Texel
overspoeld gaat worden met auto's De
leefbaarheid zal hierdoor opnieuw
zwaar aangetast worden. (Verkeers
slachtoffers, parkeerproblemen, e.d
Wij zijn van mening dat uitbreiding
van de vervoerscapaciteit ongewenst is.
Wij veroordelen een dergelijke ontwik
keling, omdat dit een explosie van het
aantal dagjesmensen tot gevolg zal heb
ben. De dagrecreant rijdt een rondje en
drinkt hoogstens nog een kop koffie of
een pilsje. Hier verdient geen Texelaar
wat aan! (behalve de TESO).
Voorts geloven wij dat de mogelijkhe
den voor een reserveringssysteem nog
niet voldoende zijn onderzocht Hierin
zou de herinvoering van de T-kaart
weer een rol kunnen spelen. Wat betreft
de wachttijden, zou de toeristenindustrie
haar gasten voor een deel op vrijdag en
voor een deel op zaterdag kunnen laten
komen. (Een soort weekindeling dus,
spreiding door de gehele week zou ook
tot de mogelijkheden kunnen behoren).
Alhoewel, die paar dagen in het jaar dat
er gewacht moet worden zijn toch ook
niet zo erg? Iemand die voor een week
of langer naar Texel komt kan best een
paar uurtjes missen!
Het college zal dit voorstel niet aan de
raad voor kunnen leggen, als zij tevens
de leefbaarheid van Texel wil verdedi
gen!
Laat iedereen die van mening is dat
die derde boot er niet moet komen,
dinsdagavond 9 maart om 7.30 uur aan
wezig zijn, teneinde een massaal protest
te laten horen in de raadszaal!
Henk Smit en Peter Kooger
De dames Vermuë-Timmerman scoor
den tijdens de clubavond de hoogste
punten: 7206. Moens-Oetelmans deden
het opnieuw goed en klommen met 6950
punten naar de eerste plaats in deze pe
riode. Het echtpaar Huisman kwam met
5 marsen en 6818 punten ook weer eens
goed voor de dag.
Stand derde periode: pnt. m.
Moens-Oetelmans 13.978 3
Bakker-Vinke 13.559 4
Koomen-Keijzer 13.484 4
Vermuë-Timmerman 13.390 6
Echtpaar Ofrein 13.210 5
Totaalstand: pnt. m
Douma-Bakker 128.832 46
Echtpaar Spaans 125.750 41
Wiersma-Eelman 125.537 41
Vermuë-Timmerman 125.204 37
Gebr. Witte 124.809 35
De strijd om het kampioenschap van
Texel gaf een heel ander beeld te zien
dan een maand geleden. Duin-Jaspers
waren met 7310 punten de sterksten.
Veeger-Witte en Bakker-Merckx waren
met 7228 punten en 7010 punten ook
nog vrij hoog. Hierna volgden het echt
paar v. d Veen met 6973 punten en
Koomen-Dijker met 6918 punten die
daarmee de eerste plaats overnamen van
Hin-Zoetelief die deze avond ver terug
zakten.
De stand is nu:
Koomen-Dijker
Veeken-Witte
Eelman-Prins
Vermeulen-Ofrein
pnt. m.
20.151 2
19.977 7
19.399 5
19.342 6