Cjroen ^wartsjexels in het harL, akkoord met omstreden doorbraak Raad ging Toch vergunning voor A. Hutjes? Aansluiten op transportleiding wordt kostbaar B en W niet te weerleggen Argumenten van het raadhuis Raadsleden vinden afwijzing zinloos Aardgas in Eierland Krediet toegekend met vier stemmen tegen Vogelwandeltocht op Hemelvaartsdag VRIJDAG 14 MEI 1976 89e JAARGANG No. 9075 PAGINA'S Uitgave: BV v/h Langeveld De Rooij Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Redaktie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 734, en Wessel B. Post, Oost 34, Oosterend, tel. (02223) 902. I Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs f9,80 p. kw 50 cent Incasso; los 40 cent. Bank: Amro bank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank Advert. 38 ct. per mm excl. 4% BTW MEDEDELINGEN VAN B. EN W. Door een krediet van bijna ƒ67.000,- beschikbaar te stellen heeft de ge meenteraad zich akkoord verklaard met het maken van een verkeersdoor- braak tussen de Warmoesstraat en de Groeneplaats. De enige tegenstem mers waren de Pakt-leden Cor Ellen, Daan Welboren, Fried Blanken en Henk Beumkes. Voor zover dat niet reeds eerder was gebeurd wisten B. en W. de raadsleden ervan te overtuigen dat de doorbraak op deze plaats niet kan worden gemist bij het streven zo weinig mogelijk autoverkeer in het centrum te hebben. Omdat uit bezwaarschriften en vele honderden handtekeningen is gebleken dat het publiek daarvan blijkbaar helemaal niet overtuigd is, werden de argumenten door de voorstanders nog eens breed uitgemeten. Nu het geld er (behoudens goedkeu ring door GS) is, kunnen B. en W. de artikel 19-procedure die voor de door braak is aangespannen voortzetten. De eindbeslissing ligt bij Gedeputeerde Staten. Mr. Sprenger zei dat de (weinig tijd vergende) artikel 19-procedure verant woord is wegens de urgentie van het project en omdat bij alle aktie géén verschil van mening is gebleken over de wens om het centrum van Den Burg in fasen verkeersvrij te maken. En dat is alleen maar mogelijk als over een uit weg wordt beschikt waardoor men de auto's die nu eenmaal in het centrum moeten zijn, direkt weer kwijt kan. An ders zou men voor de afvoer op Park straat of Zwaanstraat zijn aangewezen. De Zwaanstraat is daarvoor volkomen ongeschikt en op den duur tot voetgan- gersdomijn maken van de Parkstraat zou er onmogelijk door worden. In de vele bezwaren zijn ook geen al ternatieven naar voren gebracht, het geen niet verwonderlijk is want ook in het ambtelijke vooronderzoek is dat langdurig maar vergeefs gedaan. Door de doorbraak verwachten B. en W. geen toename van de verkeersdruk, in tegen deel. Mocht dat onverhoopt toch gebeu ren, dan kan dat door betrekkelijk een voudige maatregelen worden bezworen. Het een en ander overwegende hadden B. en W. uiteindelijk toch besloten (in de vorige vergadering wekten zij nog de indruk dat het plan de ijskast was ingegaan) aan de doorbraak vast te hou den en dus de massa's bezwaren naast zich neer te leggen. Wethouder Nauta benadrukte dat het verkeerscirculatieplan van Den Burg (waarvan de eerste fase op 15 mei van kracht wordt) pas goed kan functioneren met een doorbraak. Het college heeft de verkeerssituatie dan veel beter in de hand, kan slagvaardiger reageren. Ook de herinrichting van Stenenplaats, Bin- nenburg en Groeneplaats (waarvoor reeds de subsidies bij Economische Za ken zijn aangevraagd) kan dan van de grond komen. Op Hemelvaartsdag, 27 mei a s., orga niseert de wandelsportvereniging weer de traditionele vogelwandeltocht, die ook dit jaar weer in de prachtige omgeving van De Koog wordt uitgezet. Men kan kiezen tussen wandelingen van 10 en 20 km. Start en finish zijn weer in de Kaaps-nol (de kantine aan het parkeerterrein van ,,Kogerstrand") in de duinen. Er kan gestart worden tussen 11.00 en 14.00 uur. Voorinschrijving voor deze wandel tocht kan tot zaterdag 15 mei. Dit kan gebeuren in hotel ,,De Zwaan" van 14.00 - 15.00 uur. Het inschrijfgeld be draagt voor junioren tot 16 jaar ƒ1,75. ouderen ƒ2,25. Leden van de wandel sportvereniging betalen ƒ0,25 resp. ƒ0,50 minder. Ook kan men inschrijven aan de start. De kosten zijn dan ƒ0,75 hoger, terwijl men dan waarschijnlijk niet di rekt de herinneringsmedaille uitgereikt krijgt. Voor verdere inlichtingen: H. L. Ploeger, Beatrixlaan 66, Den Burg, te lefoon 3971 of C. A. de Grave, Grens- weg 3, telefoon 3552 Voor wandelliefhebbers alvast de vol gende gegevens: Avondvierdaagse: 14-17 juni. Rondje om Texel: zaterdag 26 juni. Fried Blanken, namens de Pakt-frac- tie, vond het toch wel een merkwaardi ge gang van zaken. In de vorige raad leek het nog alsof het hele plan was ge schrapt; nu komt men erop terug. Blan ken vond het erg moeilijk geen gehoor te geven aan een bezwaar dat door 479 personen is ondertekend. Hij zei ervan overtuigd te zijn dat men over enkele jaren spijt van de doorbraak zal hebben en vond dat men het bij de maandag a.s. van kracht wordende maatregelen in Den Burg moet laten. Tine Vlas-van der Vlies zei dat men in de strijd tegen de auto niet te ver moet gaan, want als hoofddorp wordt Den Burg dan juist onleefbaar Ze was voor de doorbraak omdat andere oplos singen slechter zijn, maar wilde dan wel maatregelen genomen zien op de Kees- omlaan. Ook vroeg ze om spoed bij de uitvoering van het parkeerterrein tussen de Vogelenzang en De Zes. Ook Weijdt zag de doorbraak wel zit ten: ,,Het is de beste manier om snel van het verkeer uit het centrum af te ko men". Het had hem verbaasd dat de scholen tegen de doorbraak waren want elke andere verkeersafvoer geeft meer verkeer bij de scholen. Verantwoord Ate Rienstra, namens de Samenwer kende Christelijke Fracties noemde de doorbraak een verantwoorde wijze om de verkeersleefbaarheid in Den Burg te bevorderen. Doorgaand gemotoriseerd verkeer dat niets in Den Burg heeft te maken, moet niet in het centrum kunnen komen en ook van de rondwegen worden geweerd, het verkeer dat wel in Den Burg moet zijn, moet langs de kortste weg Den Burg kunnen in- en uitgaan en het gebruik van de auto moet zo on aantrekkelijk worden gemaakt dat de bewoners liever lopen of de fiets gebrui ken. De huidige plannen voorzien hier in en de doorbraak levert daaraan een wezenlijke bijdrage. Door de aanwezig heid van openbare gebouwen aan Park straat en Groeneplaats moet de auto daar kunnen komen, wat ook een be lang is voor slecht ter been zijnden en invaliden Rienstra riep het college op een veel groter deel van Den Burg een erffuctie te geven; De auto moet er als ,,gast" worden toegelaten en niet harder dan bijv. 15 km mogen rijden, fietsers en voetgangers moeten voorrang heb ben. Moeilijk redeneren De burgemeester ging ervan uit dat de protesterenden zich hebben laten leiden door angst. „Tegen angst is het moeilijk redeneren. Maar éls de angst gegrond zou zijn en er dus meer ver keersdruk en verkeersonveiligheid zou komen, dan nog is de doorbraak goed want het is een uitlaatklep om van het verkeer af te komen. De druk en onvei ligheid kan door allerlei maatregelen effektief worden bestreden". Blanken had eraan herinnerd dat wet houder Nauta in een bijeenkomst had gesuggereerd dat de doorbraak maar een tijdelijke maatregel zou zijn, gel dend voor de periode waarin in de Park straat nog auto's mogen komen. De bur gemeester bestreed dat nadrukkelijk: Zelfs als Den Burg autovrij wordt is de doorbraak nodig en er is geen sprake van dat de Parkstraat op korte termijn autovrij wordt. Nauta bevestigde dat en zei dat er inderdaad aan wordt gedacht het aantal straten in Den Burg met een erf functie uit te breiden. Het wachten is nog op juridische begeleiding; op het ministerie wordt daaraan gewerkt. Gevaarlijke moeders Om de vrees voor toenemende ver keersonveiligheid op de Keesomlaan te relativeren zei Nauta dat de politie con stateert dat het grootste gevaar daar wordt veroorzaakt door moeders die hun kinderen met de auto van en naar school brengen. Weijdt zei daarover mee te kunnen praten. Toewijzing van woningen Al vele jaren krijgt het gemeentebe stuur telkens weer te maken met aan vragen om woonruimte van: 1. Personen, die zonder hier over woon ruimte te beschikken, naar Texel ko men en om welke reden dan ook blij ven. Zij huren dan een zomerwoning of een tweede woning, welke vóór het nieuwe toeristenseizoen weer verla ten moet worden en komen tegen die tijd bij de gemeente vragen om woon ruimte. 2. Texelaars die hun eigen woning ver kopen en het pand moeten verlaten op de in het koopcontract genoemde datum. 3. Texelaars, die wegens echtscheiding niet meer over woonruimte beschik ken. Het is ondoenlijk, aan deze catego rieën voorrang te verlenen bij de toewij zing van woningwetwoninwen van de Woningbouwvereniging Texel. Daarom hebben burgemeester en wethouders op advies van de woonruimtecommissie tot onderstaande werkwijze besloten: A Aan deze personen zal, bijv. bij het inleveren van de verhuiskaart, een uiteenzetting worden overhandigd waaruit blijkt, dat beslist geen wo ningwetwoning ter beschiking kan worden gesteld en ook overigens geen medewerking van de gemeente be hoeft te worden verwacht bij het ver krijgen van woonruimte B. Toewijzing van een woningwetwo ning aan een hier bedoelde Texelaar zal alleen mogelijk zijn, indien be trokkene: 1. een woningwetwoning krijgt toe gewezen van de Woningbouwver eniging volgens zijn rangnummer; 2 zijn woning heeft verkocht aan iemand die een woningwetwoning op Texel vrijmaakt (in zo'n geval kan gesproken worden van wo- ningruil). Ook zal een woonruimtevergunning worden verleend als betrokkene een bejaardenwoning kan huren. C Toewijzing van woningwetwoningen aan Texelaars die gescheiden zijn zal in geen geval eerder plaats vinden dan nadat het echtscheidingsvonnis is ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand. De helaas nog steeds bestaande wo ningnood maakt het noodzakelijk, aan deze richtlijnen strikt de hand te hou den. Nieuwe huisnummering De bewoners van het gebied tussen Den Burg en Den Hoorn hebben inder tijd bericht gekregen, dat de nieuwe straatnaamgeving en huisnummering per 1 mei 1976 van kracht zou worden. Tegen de afspraak heeft de fabriek echter de levertijd van de nieuwe huis nummerplaatjes ver overschreden, zodat met dit werk nog niet kan worden be gonnen. Zodra de plaatjes ontvangen zijn wordt de vernummering onmiddel lijk uitgevoerd. Burgemeester en wethouders zullen opnieuw bekijken op de heer A. Hutjes uit Oudeschild vergunning kan krijgen voor het houden van pleziervaarttoch- ten op de Waddenzee met zijn kotter TX 97. Burgemeester Sprenger zegde toe dat gesproken zal worden met Rijkswaterstaat, de heer Hutjes en de andere ondernemers die zich met de pleziervaart bezig houden. Zoals bekend hadden B. en W. de aan vraag van Hutjes afgewezen in verband met de reeds zeer grote drukte op het haventerrein. Volgend jaar zou het wel kunnen want de dijkwerken zijn dan zover gevorderd dat er weer wat ruimte Bewoners van het Postweggedeelte tussen Hollandse weg en Sir Robert Peel die willen aansluiten op het aardgasnet komen voor extra kosten te staan. Hier komt nl. niet een distributielciding maar een (hogedruk) transportleiding waar voor om te kunnen aansluiten een hon derden guldens kostend reduktieventiel nodig is. Dat geldt overigens voor het hele buitengebied van Texel maar het was oorspronkelijk de bedoeling het ge noemde dichtbebouwde Postweggedeel te een distributielciding te geven, net als in de woonkernen van Texel. In de rondvraag van de dinsdagavond gehouden raadsvergadering bracht L. J Weijdt van Texels Belang naar voren dat dit niet schijnt door te gaan waar door aansluiten er niet aantrekkelijker op wordt. Wethouder J Zuidewind zei dat het in ieder geval tegen de gemaak te afspraken is Er wordt spoedig con tact opgenomen met het Gasbedrijf De Liefde Ran De consulent voor het natuurbehoud heeft aan B. en W advies uitgebracht over de bouwaanvraag van de heer S. Ran. Ran wil aan de Zuidhaffelderweg, dus in het „zwaar" beschermde Hoge- berggebeid een agrarisch hoofdgebouw stichten en heeft in het bestemmingsplan dus een zg. bouwblok nodig. Omdat Ran een Meijert Boon-schuur (betonelemen ten) wil roept dat weerstanden op en tijd rovend overleg. Daan Schilling van Texels Belang herinnerde eraan dat de bouwaanvraag van Ran al meer dan een jaar geleden is ingediend en vroeg om meer spoed bij de afhandeling. Betrok kene moet onderhand eens weten waar aan hij toe is. Burgemeester Sprenger kon alleen meedelen dat het landschaps advies waarop geruime tijd is gewacht thans binnen is maar op de vraag van Jan Witte hoe dit advies luidt wilde hij niet antwoorden omdat het college zich nog over moet beraden (De nieuwbouw wordt door de consulent niet aanvaard baar geacht, m«r er wordt een alterna tief geboden in de vorm van een be staand gebouw, eigendom van Staats bosbeheer op zeer korte afstand van de door Ran gewenste bouwplaats. Red Verkeer Tine Vlas-van der Vlies vroeg om en kele verkeersmaatregelen: een inhaal- verbod op de Waalderweg ter hoogte van de Bomendiek, een parkeerverbod bij het sportveld van De Waal. Ook wil de ze een aan de Kogerstraat staand verwijsbord voor het zwembad omge draaid zien. Jan van Asselt wees op het tekort aan parkeerruimte in De Cocksdorp. Hij raadde aan het plein van de voormalige o.l. school tot parkeerplaats te maken en vroeg ook om een tweede telefooncel in het dorp. Zoals bekend gaan B. en W. er mee akkoord dat de school een be- dnjfsbestemming krijgt. Onderhandelin gen met belanghebbenden zijn bijna af gerond. Cor Ellen wees op de kwetsbaar heid van telefooncellen. De praktijk leert dat de jeugd er zijn vernielzucht veelal op botviert. Bolder Hetzelfde raadslid informeerde waar om een 63-jarige die in de Centrale werkplaats De Bolder wilde werken, daar niet is toegelaten. Zijn veronder stelling dat dit een financiële reden heeft, werd door wethouder Jaap West dorp van de hand gewezen. Aan werk is in De Bolder geen gebrek: voor de meu belafdeling geldt zelfs een wachttijd. Beslissingen over toelating van werk nemers worden genomen door een op namecommissie waarin onder andere medici zitting hebben. Verantwoording daarover kan gezien het delicate karak ter niet in het openbaar worden gege ven. Vuile Slufter Ellen vroeg het college contact op te nemen met Rijkswaterstaat om te komen tot het opruimen van papier-, plastic en ander afval in De Slufter. Het natuur gebied ligt bezaaid met aangespoelde en achtergelaten rommel. Vooral tegen de (zie vervolg pagina 2) op de kade ontstaat Dinsdagavond bleek dat meerdere raadsleden het met deze afwijzing niet eens waren; volgens hen zou er in samenwerking best een aan vaardbare regeling te treffen zijn. Henk Beumkes vond dat B. en W. Hutjes zwaar hebben gedupeerd door hem de vergunning niet te geven. Hij heeft een kotter gekocht in het vertrou wen dat hij de rondvaarten mocht gaan houden. De parkeerproblemen zouden op het haventerrein zijn op te lossen door parkeerwachters of zoiets. De me dedeling van het college dat men wil „overwegen" Hutjes volgend jaar wel vergunning te geven stond Beumkes ook niet aan „Er moet een toezegging komen anders weet Hutjes niet waar hij aan toe is". Weigering zinloos Tme Vlas-van der Vlies onderschreef het standpunt van B. en W. L. J. Weijdt deed dat bepaald niet. Hij betoogde dat het al of niet meedoen van Hutjes aan de pleziervaarten in kaderuimte niets uitmaakt want het schip is er al. De verschillende exploi tanten zouden van dezelfde kaderuimte gebruik kunnen maken als zij in over leg een dienstregeling opstellen. Hét grote probleem op het haventerrein van Oudeschild wordt gevormd door de vele geparkeerde auto's. De haven is nu een maal een toeristische trekpleister. Of Hutjes wel of geen pleziervaarten maakt, verandert daaraan nauwelijks iets. B. en W. hadden gesteld dat zij te- B. Hoogenbosch bouwt eethuis in Kogerstraat gen het varen met sportvissers minder bezwaar hadden, maar Weijdt rekende voor dat deze sportvissers naar verhou ding meer parkeerdrukte veroorzaken dan de deelnemers aan de gewone ple ziervaarten. Laatstgenoemden komen veelal in gezins- of groepsverband. Weijdt meende dat het ook afgezien van het al of niet meedoen van Hutjes aan de pleziervaarten nodig is buiten het haventerrein van Oudeschild parkeer ruimte aan te leggen. Het college kan Hutjes rustig vergunning geven en hem aldus in de gelegenheid stellen zijn brood te verdienen. Rijkswaterstaat De burgemeester zei dat de afwijzende beslissing mede is gebaseerd op het standpunt van Rijkswaterstaat Het (zie vervolg pagina 2)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 1