(jroen ^warL-Jexels in het karL
Belangrijk stuk taxiverordening geschrapt
2000
Ben W: Hutjes krijgt wel vergunning
voor pleziervaarten
Brand teisterde huis
Raad beslist: geen vast tarief, geen vaste volgorde bij boot
b'ndaónou
wei zo leuk(
kijk
eerat
eerooppaqs
Inbraken opgelost
TAXI (02220)
VRIJDAG 18 JUNI 1976
TEXELSE
89e JAARGANG No 9084
8 PAGINA'S
COURANT
Uitgave: BV v/h Langeveld De RoolJ
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Redaktie: Harry de Graaf, Pellkaanweg 75, De
Koog, tel. (02228) 734, en Wessel B. Post. Oost
34, Oosterend, tel. (02223) 902.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ9,80 p. kw
50 cent Incasso; los 40 cent.
Bank: Amro bank, Ned. Midd. Bank, Rabobank
Advert. 38 ct. per mm excl. 4% BTW
De gemeenteraad heeft de gemeen
telijke taxiverordening vastgesteld na er
enkele belangrijke wijzigingen in te heb
ben aangebracht. Na een langdurige dis
cussie werd besloten „hete hangijzers"
zoals de vaste tarieven en de verplichte
opstelling achter elkaar bij de boot (zo
dat passagiers de eerste taxi moeten ne
men en dus geen keus kunnen maken)
te schrappen. Helemaal vrij zullen de ta
rieven niet worden; er komt een maxi
mum- en een minimumprijs, in nader
overleg vast te stellen. Door een en an
der is de taxiverordening wat minder
ingrijpend van karakter geworden dan
oorspronkelijk de bedoeling was. De ta-
xameter zal er echter wel moeten ko-
De Texels Belang-fractie en J. C. Dros
wilden van de hele taxiverordening niets
weten. Ze vonden het een vorm van on
nodige overheidsbemoeiing met particu
liere bedrijven en meenden dat verschil
lende artikelen in de verordening
dwangmatig in de richting van een taxi
centrale werkten.
Wethouder Jook Nauta wierp tegen
dat de gemeente krachtens de wet de
verplichting heeft om zich met de taxi
bedrijven te bemoeien. Afgezien daar
van klaagden de betrokken onderne
mers zelf ernstig over het beleid en ver
langden dat de zaken beter geregeld zou
den worden Belangrijk is dat de orga
nisatie FNOP achter de door B. en W
voorgestelde verordening staat. De ver
plichting tot het hebben van taxameters,
chauffeurvergunning en meer duidelijk
heid inzake de tarieven zijn aangelegen
heden waarmee de kwaliteit van het ta
xivervoer ten nauwste is gemoeid. Nauta
zei de verordening te zien als het begin
van meer kwaliteit en betere onderlinge
verhoudingen.
Te ver
Weijdt bracht naar voren dat de ge
meente de taxikwestie veel te ambtelijk
en te veel volgens landelijk model bena
dert. „De bemoeienis gaat veel te ver.
Het streven naar een taxicentrale moet
van de ondernemers zelf uitgaan". De
Texels Belang-fractieleider meende dat
met name artikel 6 („bevorderen van
samenwerking tussen de vergunning
houders") zodanig kan worden uitgelegd
dat B. en W. die samenwerking kunnen
afdwingen, vooral in combinatie met ar
tikel 8 waarin staat dat verlening van
de taxivergunning alleen mogelijk is als
dat niet strijdig is met wat in artikel 6
staat.
Folklore
Ook voor de in de verordening opge
nomen strafbepalingen alsmede de gebo
den mogelijkheid om in het belang van
de dienstverlening de boekhouding van
de betrokken bedrijven in te zien, had
Weijdt weinig goede woorden. De hui
dige taxisituatie mag dan strikt zakelijk
bekeken niet ideaal zijn, maar het is nu
eenmaal zo gegroeid. De onderlinge
wrijving tussen de chauffeurs en onder
nemers zei hij als folklore te beschou
wen waaraan niet te zwaar moest wor
den getild en dat zelfs als iets typisch
Texels in stand zou moeten worden ge
houden
Ook Tine Vlas-van der Vlies leek aan
vankelijk tegen de taxiverordening te
zijn. Zij beschouwde het taxiwezen als
iets commercieels en niet als een vorm
van openbaar vervoer. Een taxicentrale
achtte zij alleen op zijn plaats als alle
betrokken ondernemers hiertoe zelf be
sluiten. Het opstellen van taxi's op de
haven moest naast elkaar gebeuren zo
dat de klant zou kunnen kiezen en als
dat onmogelijk was zou er een apart ter
rein voor gereserveerde taxi's moesten
komen. Eéns per vijf jaar een genees
kundige verklaring voor de chauffeurs
vond ze veel te weinig; zo'n keuring zou
eens per jaar moeten plaatsvinden.
J. van Asselt van Texels Belang sloot
zich bij deze woorden aan maar uitein
delijk stemde hij tegen de verordening
terwijl mevrouw Vlas vóór was.
Hard rijden
Kees Koorn (SCF) had veel lof voor
de verordening. Wel was hij van me-
ning dat 17 taxi's wel erg veel is voor
Texel. Er is dan ook sprake van onder
linge strijd met o.a. veel te hard rijden
als gevolg. „Is een taxi niet gebonden
aan de op Texel geldende maximum
snelheid van 80 km?". Koorn wees erop
dat chauffeurs bij de AOT geen bijbaan
mogen hebben. Het leek hem een voor
waarde die ook aan de chauffeursver
gunning voor taxi's verbonden zou kun
nen worden.
Fried Blanken van het Pakt had de
indruk dat B. en W. niet alle betrokken
ondernemers als serieuze onderhande
lingspartners hebben gezien en had wat
tactischer te werk kunnen gaan en re
kening houden met oud zeer. Veel Texe
laars fungeren in hun vrije tijd als taxi
chauffeur. Blanken zei de indruk te heb
ben dat het met de kwaliteit en de men
taliteit van sommige part-timers niet
best is gesteld. Spreker had verder ge
constateerd dat geen der betrokken taxi
ondernemers tevreden is met het tane-
venvoorstel dat B. en W. aan de ver
ordening hadden willen verbinden. Ook
Blanken achtte een meer frequente me
dische keuring noodzakelijk.
Dat laatste was het enige in het be
toog Blanken waarmee J. C. Dros het
eens was. Die had verder geen goed
woord voor de verordening over. „Veel
te uitgebreid en overbodig". Wat de ta
riefstelling betreft vroeg hij zich af
wat een ondernemer moet berekenen
voor een ritje van De Cocksdorp (waar
geen taxiondernemer is gevestigd) naar
de vuurtoren.
Wethouder Nauta reageerde op de
kritiek door te stellen dat B. en W in
de verordening juist met de specifieke
Texelse situatie rekening hebben ge
houden. Zou men de zaak op zijn beloop
hebben gelaten, dan zouden G S heb
ben ingegrepen met een regionale rege
ling die in ieder geval niet op de Texel
se toestand zou zijn afgestemd. Nauta
waarschuwde dat de raad er verstandig
aan zou doen de verordening vast te
stellen. Anders blijft het taxibeleid in
handen van B en W.
Nauta stelde dat het schrappen van
eenheidstarieven automatisch zou inhou
den dat ook het achter elkaar opstellen
bij de haven achterwege zou moeten
blijven. Het zou anders onbillijk zijn je
gens de klanten. En zo liep het uiteinde
lijk ook af.
De wethouder zei het niet zo belang
rijk te vinden of alle ondernemers het
met alle artikelen in meerderheid eens
zijn. Het is nu juist de taak van de raad
de knoop door te hakken en spelregels
te maken die zoveel mogelijk rekening
houden met ieders belang maar uitein
delijk bindend zijn voor iedereen. De
verordening is niet tegen „free lance"-
chauffeurs. Maar zij moeten wel een ar
beidsovereenkomst hebben die niet strij-
dit is met de arbeidswet. Strafbepalin
gen, zo voegde Mr. Sprenger eraan toe,
zitten in elke verordening en zijn dus
heel normaal. Ze worden pas in het ui
terste geval toegepast.
Op aandrang van meerdere raadsle
den wilde wethouder Nauta wel over
wegen de gezondheidsverklaring die als
voorwaarde aan de chauffeursvergun
ning is verbonden, een geldigheidsduur
van slechts één jaar te geven.
Waddenraad
Het door de Waddenvereniging aange
boden rapport „Bestuur en beheer van
het Waddengebied" werd vooralsnog
voor kennisgeving aangenomen. Het rap
port is een gewijzigde versie van een al
eerder aangeboden rapport waarin een
zg waddenraad als bestuursadviesor-
gaan werd voorgesteld Destijds had L
J Weijdt bezwaar gemaakt tegen de
voorgestelde samenstelling van deze
Waddenraad: mensen van natuurbe-
schermings- en overkantse bestuursor
ganisaties zouden er nogal „zwaar" in
zijn vertegenwoordigd in vergelijking
met de gemeentebesturen van de Wad
deneilanden. Volgens Mr. Sprenger
kwam het nieuwe rapport slechts ge
deeltelijk aan deze bezwaren tegemoet,
maar een bespreking op dit ogenblik is
niet zinvol. Het is nl. een studierapport
waarvan de waarde niet moet worden
overschat De in de maak zijnde plano-
ligische kernbeslissing voor het Wad
dengebied zal een betere aanleiding zijn
om de algemene bestuursproblematiek
van het Waddengebied onder de loep
te nemen
Vuile Slufter
Rijkswaterstaat heeft samen met
Staatsbosbeheer al enkele keren de
Slufter ontdaan van papier, plastic en
ander vuil. Dat kost veel tijd en geld en
is erg ondankbaar omdat na een slecht-
weerperiode de Slufter opnieuw be
zaaid ligt met plastic afval. Een pro
bleem is dat voor dergelijke schoon
maakbeurten veel geld op de begroting
is uitgetrokken. Naar aanleiding van de
ze door B. en W. gedane mededeling
deed Cor Ellen de suggestie dat Rijks
waterstaat een „milieuman" aantrekt die
zich met het opruimen van vuil bezig
houdt.
(zie vervolg pagina 2)
VERSTERKT GELUID
Sinds dinsdagavond zijn de raadsle
den voor elkaar en voor het publiek op
de tribune beter verstaanbaar, dank zij
een speciale geluidsinstallatie die ont
worpen en gpbouwd is door „Ho/ex"
van de heer P Hoogerheide in Den
Burg. Het moest dinsdag nog wel
even wennen, zowel voor de voorzit
ter die het centrale bedieningspaneel
voor zich had) als voor de raadsleden
die niet moesten vergeten een knopje
in te drukken alvorens te gaan spre
ken. Om voldoende stemverste) king te
krijgen bleek het noodzakelijk dat de
raadsleden vlak bij de microfoon ble
ven. Dat was niet zo moeilijk want per
twee raadsleden is één microfoon be
schikbaar. Voor het geval de boel hele
maal uit de hand zou lopen was de
leverancier-ontwerper aanwezig, maar
hij hoefde niet in te grijpen.
De inbraak bij Daalders Supermarkt
te De Koog, waarbij een brandkast werd
weggehaald die later opengebroken
werd teruggevonden, is opgelost. De
twee daders zijn op het vasteland aan
gehouden; ze hadden al vaker met de
politie te maken behad.
Op het vasteland is ook een 23-jarige
jongeman aangehouden die heeft bekend
begin april ƒ350,te hebben gestolen
uit een caravan achter de winkel van
J. van Wijngaarden in de Weverstraat.
MARTIEN VAN DE WETERING
Ook voor rek. van Ziekenfonds
totale helicopteraktiviteit maakt op
Texel momenteel 4°/o van het totaal aan
tal vliegbewegingen uit maar zorgt voor
27% van de ontvangsten.
B. en W. hebben besloten de aanvraag
van de heer Hutjes uit Oudeschild om
op de Waddenzee pleziervaarten met
passagiers te mogen maken, alsnog in te
willigen. Zoals bekend hadden B. en W.
aanvankelijk tot afwijzing besloten, o.a.
omdat gevraagd werd dat deze nieuwe
aktivitcit de verkeersproblemen op het
toch al drukke haventerrein zou ver
groten. Dit was een mening van Rijks
waterstaat die door het college was over
genomen. Tegen de afwijzing werd in
de vorige raadsvergadering veel be
zwaar gemaakt.
Mr. Sprenger zei in de dinsdagavond
gehouden raadsvergadering dat de dag
tevoren van Rijkswaterstaat bericht was
ontvangen dat men geen bezwaar meer
had zodat het college besloot de vergun
ning te geven.
Op een vraag van F. Blanken zei de
voorzitter dat niet de situatie op de ha
ven maar het inzicht van Rijkswater
staat is veranderd. Weijdt: Verkeerspro
blemen op de haven komen er toch, die
twintig of vijfentwintig auto's die er nu
misschien nog bijkomen maken naar
verhouding weinig uit.
Jan Witte zei uit welingelichte bron
te hebben vernomen dat voor het varen
met minder dan dertig passagiers geen
speciale vergunning of vakbekwaamheid
is vereist, krachtens een van 1880 date
rende wet. Hij vond dat hieruit gevaar
lijke situaties zouden kunnen voortko
men en vroeg om nadere eisen van ge
meentelijke zijde. Wethouder Nauta zei
dat de gemeentelijke gedragslijn daarin
al voorziet. In alle gevallen wordt een
diploma zeevisvaart of schippersbewijs
vereist.
Helicopters
Met 9 tegen 6 stemmen sprak de raad
zich uit tegen wijziging van de bestaan
de landingsregeling voor helicopters van
KLM Noordzee B.V. Deze helicopters
mogen overdag op het Texelse vliegveld
landen maar 's nachts niet. De B.V. had
(niet voor de eerste keer) verzocht on
beperkt landen mogelijk te maken. De
meerderheid van het college voelde daar
niet voor, maar Jan Zuidewind van de
VVD verwachtte dat de hinder van de
helicopters zo weinig ernstig zou zijn
dat hij wél voor nachtlandingen was.
Tijdens een langdurige discussie bleek
dat hij de Texels Belang-fractie en J. C.
Dros achter zich had.
„Nood"
Het langdurige uitwisselen van pro-
en contra-argumenten was overigens
niet nodig geweest want KLM Noordzee-
helicopters B.V had in zijn verzoek na
drukkelijk gesteld dat alleen in noodge
vallen 's nachts van het Texelse vlieg
veld gebruik zou worden gemaakt en in
ten dat het vanzelfsprekend is dat dit al
tijd mag. Er kennelijk van uitgaande
het verleden heeft het college laten we-
dat de B.V. het begrip „nood" wat erg
ruim zal opvatten werden de bekende
argumenten daarom toch nog eens te
genover elkaar gesteld.
Wethouder Jan Zuidewind vond dat
tenminste zou moeten worden gepro
beerd hoe een onbeperkte landingsver
gunning in de praktijk bevalt. Klachten
van direkt omwonenden over helicop-
terlawaai had hij niet vernomen. De
nachtlandingen zouden op het vliegveld
wat personeelsvoorzieningen eisen, maar
deze zouden door KLM Noordzeehelicop-
ters moeten worden betaald.
Kees Koorn van de SCF had wél
klachten gehoord naar aanleiding van
de weinige nachtelijke landingen die in
de afgelopen periode werden uitgevoerd.
„De mensen in de polder worden wak
ker van het lawaai" Hij schaarde zich
achter het meerderheidsstandpunt.
Exploitatie
Tine Vlas-van der Vlies was voor
nachtlandingen omdat dit mooi meege
nomen zou zijn voor de (thans niet slui
tende) exploitatie van het vliegveld en
ook vond zij dat Texel medewerking
mag geven aan het zoeken van aardgas
en olie in het Noordzeegebiéd. De ge
luidssterkte van helicopters valt ruim
binnen de aanvaardbare normen.
Cor Ellen vond dat de B.V. niet moest
worden „uitgenodigd" op Texel een tus
senstation te vestigen. De enkele nood
landingen die er zijn geweest hebben
geen aanleiding tot klachten gegeven,
hetgeen voor Ellen aanleiding was om te
stellen: laat het dan bij die enkele lan
dingen blijven,
Fried Blanken van dezelfde fractie
hield er rekening mee dat bij een ver
gunning voor onbeperkt landen het in
de toekomst wel eens aardig uit de hand
zou kunnen lopen, gezien het streven om
de exploratie-aktiviteit op de Noordzee
sterk uit te breiden.
J. C. Dros vond de extra inkomsten
voor het vliegveld niet te versmaden. De
Niet noodzakelijk
Wethouder Jook Nauta die in het ka
der van zijn streven naar een zo hoog
mogelijke verblijfskwaliteit op Texel het
helicopterlawaai zoveel mogelijk be
perkt wil houden, wilde de deur voor
ongewenste ontwikkelingen in de toe
komst beslist niet openzetten. De bur
gemeester voegde eraan toe dat schade
voor het milieu te verwachten is. Het
helicopterlawaai is irriterend en niet
noodzakelijk. Het argument dat de lan
dingen gunstig zijn voor de exploitatie
gaat niet op. KLM Noordzeehelicopters
schrijft zelf dat het slechts om enkele
landingen zal gaan. Die zetten geen zo
den aan de dijk.
Wethouder Zuidewind stelde dat het
voor de onderneming toch wel zeer wen
selijk zou zijn op Texel een altijd bereik
bare helihaven te hebben, speciaal bij
het verkeer op de meest noordelijk ge
legen booreilanden Texel is dan de
dichtstbijzijnde landingsmogelijkheid.
Als men zoveel bezwaar tegen vliegtuig-
(zie vervolg pagina 2)
OUDESCHILD Bij een brand in de
woning De Ruijterstraat 103 van me
vrouw Jansscn-van Esch is het hele in
terieur en vrijwel de hele inboedel ver
loren gegaan. De schade laat zich moei
lijk ramen omdat zich onder de ver
brande en beschadigde goederen veel
boeken bevonden en voorwerpen met
onbekende kunstwaarde. Dank zij snel
optreden van de brandweer kon het ge
bouwtje zelf worden behouden maar
herstel zal vrij kostbaar zijn omdat on
der andere de balklaag moet worden
vervangen.
De brand ontstond in de woonkamer
waar mevrouw Janssen (alleen thuis) be
zig was met schilderen. Daarbij is waar
schijnlijk verfverdunner in brand gevlo
gen; vlakbij stond een brandende olie
kachel. Mevrouw Janssen, overspannen
door deze gebeurtenis en veel andere
moeilijkheden van de laatste tijd, weet
zich alleen te herinneren dat zij een
steekvlam en rook zag. Ze vluchtte toen
het huis uit en heeft voorlopig onderdak
gevonden bij de familie Slik.
De technische recherche van de Rijks
politie heeft gisteren een onderzoek in
gesteld. De woning was niet voorzien
van brandwerende plafonds waardoor
het vuur zich snel naar de bovenverdie
ping verspreidde. De met persluchtmas
kers werkende brandweerlieden hadden
de vlammen snel onder controle.