(jroen ^warL-Jexels in het karL Belangrijk stuk taxiverordening geschrapt 2000 Ben W: Hutjes krijgt wel vergunning voor pleziervaarten Brand teisterde huis Raad beslist: geen vast tarief, geen vaste volgorde bij boot b'ndaónou wei zo leuk( kijk eerat eerooppaqs Inbraken opgelost TAXI (02220) VRIJDAG 18 JUNI 1976 TEXELSE 89e JAARGANG No 9084 8 PAGINA'S COURANT Uitgave: BV v/h Langeveld De RoolJ Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Redaktie: Harry de Graaf, Pellkaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 734, en Wessel B. Post. Oost 34, Oosterend, tel. (02223) 902. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ9,80 p. kw 50 cent Incasso; los 40 cent. Bank: Amro bank, Ned. Midd. Bank, Rabobank Advert. 38 ct. per mm excl. 4% BTW De gemeenteraad heeft de gemeen telijke taxiverordening vastgesteld na er enkele belangrijke wijzigingen in te heb ben aangebracht. Na een langdurige dis cussie werd besloten „hete hangijzers" zoals de vaste tarieven en de verplichte opstelling achter elkaar bij de boot (zo dat passagiers de eerste taxi moeten ne men en dus geen keus kunnen maken) te schrappen. Helemaal vrij zullen de ta rieven niet worden; er komt een maxi mum- en een minimumprijs, in nader overleg vast te stellen. Door een en an der is de taxiverordening wat minder ingrijpend van karakter geworden dan oorspronkelijk de bedoeling was. De ta- xameter zal er echter wel moeten ko- De Texels Belang-fractie en J. C. Dros wilden van de hele taxiverordening niets weten. Ze vonden het een vorm van on nodige overheidsbemoeiing met particu liere bedrijven en meenden dat verschil lende artikelen in de verordening dwangmatig in de richting van een taxi centrale werkten. Wethouder Jook Nauta wierp tegen dat de gemeente krachtens de wet de verplichting heeft om zich met de taxi bedrijven te bemoeien. Afgezien daar van klaagden de betrokken onderne mers zelf ernstig over het beleid en ver langden dat de zaken beter geregeld zou den worden Belangrijk is dat de orga nisatie FNOP achter de door B. en W voorgestelde verordening staat. De ver plichting tot het hebben van taxameters, chauffeurvergunning en meer duidelijk heid inzake de tarieven zijn aangelegen heden waarmee de kwaliteit van het ta xivervoer ten nauwste is gemoeid. Nauta zei de verordening te zien als het begin van meer kwaliteit en betere onderlinge verhoudingen. Te ver Weijdt bracht naar voren dat de ge meente de taxikwestie veel te ambtelijk en te veel volgens landelijk model bena dert. „De bemoeienis gaat veel te ver. Het streven naar een taxicentrale moet van de ondernemers zelf uitgaan". De Texels Belang-fractieleider meende dat met name artikel 6 („bevorderen van samenwerking tussen de vergunning houders") zodanig kan worden uitgelegd dat B. en W. die samenwerking kunnen afdwingen, vooral in combinatie met ar tikel 8 waarin staat dat verlening van de taxivergunning alleen mogelijk is als dat niet strijdig is met wat in artikel 6 staat. Folklore Ook voor de in de verordening opge nomen strafbepalingen alsmede de gebo den mogelijkheid om in het belang van de dienstverlening de boekhouding van de betrokken bedrijven in te zien, had Weijdt weinig goede woorden. De hui dige taxisituatie mag dan strikt zakelijk bekeken niet ideaal zijn, maar het is nu eenmaal zo gegroeid. De onderlinge wrijving tussen de chauffeurs en onder nemers zei hij als folklore te beschou wen waaraan niet te zwaar moest wor den getild en dat zelfs als iets typisch Texels in stand zou moeten worden ge houden Ook Tine Vlas-van der Vlies leek aan vankelijk tegen de taxiverordening te zijn. Zij beschouwde het taxiwezen als iets commercieels en niet als een vorm van openbaar vervoer. Een taxicentrale achtte zij alleen op zijn plaats als alle betrokken ondernemers hiertoe zelf be sluiten. Het opstellen van taxi's op de haven moest naast elkaar gebeuren zo dat de klant zou kunnen kiezen en als dat onmogelijk was zou er een apart ter rein voor gereserveerde taxi's moesten komen. Eéns per vijf jaar een genees kundige verklaring voor de chauffeurs vond ze veel te weinig; zo'n keuring zou eens per jaar moeten plaatsvinden. J. van Asselt van Texels Belang sloot zich bij deze woorden aan maar uitein delijk stemde hij tegen de verordening terwijl mevrouw Vlas vóór was. Hard rijden Kees Koorn (SCF) had veel lof voor de verordening. Wel was hij van me- ning dat 17 taxi's wel erg veel is voor Texel. Er is dan ook sprake van onder linge strijd met o.a. veel te hard rijden als gevolg. „Is een taxi niet gebonden aan de op Texel geldende maximum snelheid van 80 km?". Koorn wees erop dat chauffeurs bij de AOT geen bijbaan mogen hebben. Het leek hem een voor waarde die ook aan de chauffeursver gunning voor taxi's verbonden zou kun nen worden. Fried Blanken van het Pakt had de indruk dat B. en W. niet alle betrokken ondernemers als serieuze onderhande lingspartners hebben gezien en had wat tactischer te werk kunnen gaan en re kening houden met oud zeer. Veel Texe laars fungeren in hun vrije tijd als taxi chauffeur. Blanken zei de indruk te heb ben dat het met de kwaliteit en de men taliteit van sommige part-timers niet best is gesteld. Spreker had verder ge constateerd dat geen der betrokken taxi ondernemers tevreden is met het tane- venvoorstel dat B. en W. aan de ver ordening hadden willen verbinden. Ook Blanken achtte een meer frequente me dische keuring noodzakelijk. Dat laatste was het enige in het be toog Blanken waarmee J. C. Dros het eens was. Die had verder geen goed woord voor de verordening over. „Veel te uitgebreid en overbodig". Wat de ta riefstelling betreft vroeg hij zich af wat een ondernemer moet berekenen voor een ritje van De Cocksdorp (waar geen taxiondernemer is gevestigd) naar de vuurtoren. Wethouder Nauta reageerde op de kritiek door te stellen dat B. en W in de verordening juist met de specifieke Texelse situatie rekening hebben ge houden. Zou men de zaak op zijn beloop hebben gelaten, dan zouden G S heb ben ingegrepen met een regionale rege ling die in ieder geval niet op de Texel se toestand zou zijn afgestemd. Nauta waarschuwde dat de raad er verstandig aan zou doen de verordening vast te stellen. Anders blijft het taxibeleid in handen van B en W. Nauta stelde dat het schrappen van eenheidstarieven automatisch zou inhou den dat ook het achter elkaar opstellen bij de haven achterwege zou moeten blijven. Het zou anders onbillijk zijn je gens de klanten. En zo liep het uiteinde lijk ook af. De wethouder zei het niet zo belang rijk te vinden of alle ondernemers het met alle artikelen in meerderheid eens zijn. Het is nu juist de taak van de raad de knoop door te hakken en spelregels te maken die zoveel mogelijk rekening houden met ieders belang maar uitein delijk bindend zijn voor iedereen. De verordening is niet tegen „free lance"- chauffeurs. Maar zij moeten wel een ar beidsovereenkomst hebben die niet strij- dit is met de arbeidswet. Strafbepalin gen, zo voegde Mr. Sprenger eraan toe, zitten in elke verordening en zijn dus heel normaal. Ze worden pas in het ui terste geval toegepast. Op aandrang van meerdere raadsle den wilde wethouder Nauta wel over wegen de gezondheidsverklaring die als voorwaarde aan de chauffeursvergun ning is verbonden, een geldigheidsduur van slechts één jaar te geven. Waddenraad Het door de Waddenvereniging aange boden rapport „Bestuur en beheer van het Waddengebied" werd vooralsnog voor kennisgeving aangenomen. Het rap port is een gewijzigde versie van een al eerder aangeboden rapport waarin een zg waddenraad als bestuursadviesor- gaan werd voorgesteld Destijds had L J Weijdt bezwaar gemaakt tegen de voorgestelde samenstelling van deze Waddenraad: mensen van natuurbe- schermings- en overkantse bestuursor ganisaties zouden er nogal „zwaar" in zijn vertegenwoordigd in vergelijking met de gemeentebesturen van de Wad deneilanden. Volgens Mr. Sprenger kwam het nieuwe rapport slechts ge deeltelijk aan deze bezwaren tegemoet, maar een bespreking op dit ogenblik is niet zinvol. Het is nl. een studierapport waarvan de waarde niet moet worden overschat De in de maak zijnde plano- ligische kernbeslissing voor het Wad dengebied zal een betere aanleiding zijn om de algemene bestuursproblematiek van het Waddengebied onder de loep te nemen Vuile Slufter Rijkswaterstaat heeft samen met Staatsbosbeheer al enkele keren de Slufter ontdaan van papier, plastic en ander vuil. Dat kost veel tijd en geld en is erg ondankbaar omdat na een slecht- weerperiode de Slufter opnieuw be zaaid ligt met plastic afval. Een pro bleem is dat voor dergelijke schoon maakbeurten veel geld op de begroting is uitgetrokken. Naar aanleiding van de ze door B. en W. gedane mededeling deed Cor Ellen de suggestie dat Rijks waterstaat een „milieuman" aantrekt die zich met het opruimen van vuil bezig houdt. (zie vervolg pagina 2) VERSTERKT GELUID Sinds dinsdagavond zijn de raadsle den voor elkaar en voor het publiek op de tribune beter verstaanbaar, dank zij een speciale geluidsinstallatie die ont worpen en gpbouwd is door „Ho/ex" van de heer P Hoogerheide in Den Burg. Het moest dinsdag nog wel even wennen, zowel voor de voorzit ter die het centrale bedieningspaneel voor zich had) als voor de raadsleden die niet moesten vergeten een knopje in te drukken alvorens te gaan spre ken. Om voldoende stemverste) king te krijgen bleek het noodzakelijk dat de raadsleden vlak bij de microfoon ble ven. Dat was niet zo moeilijk want per twee raadsleden is één microfoon be schikbaar. Voor het geval de boel hele maal uit de hand zou lopen was de leverancier-ontwerper aanwezig, maar hij hoefde niet in te grijpen. De inbraak bij Daalders Supermarkt te De Koog, waarbij een brandkast werd weggehaald die later opengebroken werd teruggevonden, is opgelost. De twee daders zijn op het vasteland aan gehouden; ze hadden al vaker met de politie te maken behad. Op het vasteland is ook een 23-jarige jongeman aangehouden die heeft bekend begin april ƒ350,te hebben gestolen uit een caravan achter de winkel van J. van Wijngaarden in de Weverstraat. MARTIEN VAN DE WETERING Ook voor rek. van Ziekenfonds totale helicopteraktiviteit maakt op Texel momenteel 4°/o van het totaal aan tal vliegbewegingen uit maar zorgt voor 27% van de ontvangsten. B. en W. hebben besloten de aanvraag van de heer Hutjes uit Oudeschild om op de Waddenzee pleziervaarten met passagiers te mogen maken, alsnog in te willigen. Zoals bekend hadden B. en W. aanvankelijk tot afwijzing besloten, o.a. omdat gevraagd werd dat deze nieuwe aktivitcit de verkeersproblemen op het toch al drukke haventerrein zou ver groten. Dit was een mening van Rijks waterstaat die door het college was over genomen. Tegen de afwijzing werd in de vorige raadsvergadering veel be zwaar gemaakt. Mr. Sprenger zei in de dinsdagavond gehouden raadsvergadering dat de dag tevoren van Rijkswaterstaat bericht was ontvangen dat men geen bezwaar meer had zodat het college besloot de vergun ning te geven. Op een vraag van F. Blanken zei de voorzitter dat niet de situatie op de ha ven maar het inzicht van Rijkswater staat is veranderd. Weijdt: Verkeerspro blemen op de haven komen er toch, die twintig of vijfentwintig auto's die er nu misschien nog bijkomen maken naar verhouding weinig uit. Jan Witte zei uit welingelichte bron te hebben vernomen dat voor het varen met minder dan dertig passagiers geen speciale vergunning of vakbekwaamheid is vereist, krachtens een van 1880 date rende wet. Hij vond dat hieruit gevaar lijke situaties zouden kunnen voortko men en vroeg om nadere eisen van ge meentelijke zijde. Wethouder Nauta zei dat de gemeentelijke gedragslijn daarin al voorziet. In alle gevallen wordt een diploma zeevisvaart of schippersbewijs vereist. Helicopters Met 9 tegen 6 stemmen sprak de raad zich uit tegen wijziging van de bestaan de landingsregeling voor helicopters van KLM Noordzee B.V. Deze helicopters mogen overdag op het Texelse vliegveld landen maar 's nachts niet. De B.V. had (niet voor de eerste keer) verzocht on beperkt landen mogelijk te maken. De meerderheid van het college voelde daar niet voor, maar Jan Zuidewind van de VVD verwachtte dat de hinder van de helicopters zo weinig ernstig zou zijn dat hij wél voor nachtlandingen was. Tijdens een langdurige discussie bleek dat hij de Texels Belang-fractie en J. C. Dros achter zich had. „Nood" Het langdurige uitwisselen van pro- en contra-argumenten was overigens niet nodig geweest want KLM Noordzee- helicopters B.V had in zijn verzoek na drukkelijk gesteld dat alleen in noodge vallen 's nachts van het Texelse vlieg veld gebruik zou worden gemaakt en in ten dat het vanzelfsprekend is dat dit al tijd mag. Er kennelijk van uitgaande het verleden heeft het college laten we- dat de B.V. het begrip „nood" wat erg ruim zal opvatten werden de bekende argumenten daarom toch nog eens te genover elkaar gesteld. Wethouder Jan Zuidewind vond dat tenminste zou moeten worden gepro beerd hoe een onbeperkte landingsver gunning in de praktijk bevalt. Klachten van direkt omwonenden over helicop- terlawaai had hij niet vernomen. De nachtlandingen zouden op het vliegveld wat personeelsvoorzieningen eisen, maar deze zouden door KLM Noordzeehelicop- ters moeten worden betaald. Kees Koorn van de SCF had wél klachten gehoord naar aanleiding van de weinige nachtelijke landingen die in de afgelopen periode werden uitgevoerd. „De mensen in de polder worden wak ker van het lawaai" Hij schaarde zich achter het meerderheidsstandpunt. Exploitatie Tine Vlas-van der Vlies was voor nachtlandingen omdat dit mooi meege nomen zou zijn voor de (thans niet slui tende) exploitatie van het vliegveld en ook vond zij dat Texel medewerking mag geven aan het zoeken van aardgas en olie in het Noordzeegebiéd. De ge luidssterkte van helicopters valt ruim binnen de aanvaardbare normen. Cor Ellen vond dat de B.V. niet moest worden „uitgenodigd" op Texel een tus senstation te vestigen. De enkele nood landingen die er zijn geweest hebben geen aanleiding tot klachten gegeven, hetgeen voor Ellen aanleiding was om te stellen: laat het dan bij die enkele lan dingen blijven, Fried Blanken van dezelfde fractie hield er rekening mee dat bij een ver gunning voor onbeperkt landen het in de toekomst wel eens aardig uit de hand zou kunnen lopen, gezien het streven om de exploratie-aktiviteit op de Noordzee sterk uit te breiden. J. C. Dros vond de extra inkomsten voor het vliegveld niet te versmaden. De Niet noodzakelijk Wethouder Jook Nauta die in het ka der van zijn streven naar een zo hoog mogelijke verblijfskwaliteit op Texel het helicopterlawaai zoveel mogelijk be perkt wil houden, wilde de deur voor ongewenste ontwikkelingen in de toe komst beslist niet openzetten. De bur gemeester voegde eraan toe dat schade voor het milieu te verwachten is. Het helicopterlawaai is irriterend en niet noodzakelijk. Het argument dat de lan dingen gunstig zijn voor de exploitatie gaat niet op. KLM Noordzeehelicopters schrijft zelf dat het slechts om enkele landingen zal gaan. Die zetten geen zo den aan de dijk. Wethouder Zuidewind stelde dat het voor de onderneming toch wel zeer wen selijk zou zijn op Texel een altijd bereik bare helihaven te hebben, speciaal bij het verkeer op de meest noordelijk ge legen booreilanden Texel is dan de dichtstbijzijnde landingsmogelijkheid. Als men zoveel bezwaar tegen vliegtuig- (zie vervolg pagina 2) OUDESCHILD Bij een brand in de woning De Ruijterstraat 103 van me vrouw Jansscn-van Esch is het hele in terieur en vrijwel de hele inboedel ver loren gegaan. De schade laat zich moei lijk ramen omdat zich onder de ver brande en beschadigde goederen veel boeken bevonden en voorwerpen met onbekende kunstwaarde. Dank zij snel optreden van de brandweer kon het ge bouwtje zelf worden behouden maar herstel zal vrij kostbaar zijn omdat on der andere de balklaag moet worden vervangen. De brand ontstond in de woonkamer waar mevrouw Janssen (alleen thuis) be zig was met schilderen. Daarbij is waar schijnlijk verfverdunner in brand gevlo gen; vlakbij stond een brandende olie kachel. Mevrouw Janssen, overspannen door deze gebeurtenis en veel andere moeilijkheden van de laatste tijd, weet zich alleen te herinneren dat zij een steekvlam en rook zag. Ze vluchtte toen het huis uit en heeft voorlopig onderdak gevonden bij de familie Slik. De technische recherche van de Rijks politie heeft gisteren een onderzoek in gesteld. De woning was niet voorzien van brandwerende plafonds waardoor het vuur zich snel naar de bovenverdie ping verspreidde. De met persluchtmas kers werkende brandweerlieden hadden de vlammen snel onder controle.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 1