Jan van Lie re sensationeel kampioen Rookbom onderbrak keverrace O AUTOCROSS OOSTEREND: STOFBAD ZONDER WEERGA WASAUTOMATEN Electrohuis 1,95 Sportshop Dolle boel... Tweede blad Texelse Courant, dinsdag 13 juli 1976 Ze waren er weer allemaal De coureurs met hun veelal gedeukte, van hekwerken en stalen kooien voorziene wagens. De mecani ciens, die rondsjouwden met bako's, sleutels en hamers. De pit- poezen, de brandweer, de takelwagens, de ordebewaarders en niet te vergeten het talrijke publiek (zo'n 3600) op de dijk bij Oosterend. En dan was er natuurlijk de stralende zon, die het spektakel be scheen. Een spektakel, dat soms door huizenhoge dichte stofwolken aan het oog werd onttrokken. Dat alles maakte de MAB-autocross van Texel afgelopen zondag tot een weergaloos evenement. Er was nog meer. De geluiden, die je er in de oren klonken, wa ren een gebeuren op zich. Geroe zemoes op de tribune, gejuich, gegil Ronkende motoren. Sput terende, rammelende, knallende, razende, toeterende, gierende, brullende, schetterende voertui gen, die hun rondjes draaiden op een circuit, dat binnen de kortste keren in de Sahara veranderde. STOF EN EMOTIE Want stof was er. De coureurs zaten er dik onder. De wolken die opgewor pen werden dreven naar de jurywa gens en naar het rennerskwartier. Voor het publiek stond de lichte wind nog wel aardig goed maar voor de mensen op het middenterrein werd de zon maar al te vaak aan het oog ont trokken. Er was amper te zien wat er zich op het baanvak afspeelde. Zij kregen extra prijzen aangeboden. Het waren stofbaden die hun weerga niet kennen, en die bij thuiskomst steevast een echte douche tot gevolg moesten hebben. Een toegift beschikbaar ge steld door de waterfabriek. Dat laat ste was dan tevens een welkome trac- tatie die bovendien kon dienen om de emotie weg te spoelen. VALSE START Waar tref je immers zo'n enerverende finale aan? De negen in eerste instantie "estarte wagens werden prompt terug geroepen wegens valse start. Toen waren ze er weer. Op de eerste rij stonden vijf wagens naast elkaar op en hernieuwd signaal van starter Theo akker te wachten. Het waren Martin Koorn, Cees Ver- uë, Toon Janssen, Ger Westerlaken en "artin van Benthum'. Er achter popel en Piet Stiggelbout, Joop Vlaming, Ni- o Blonk en Jan van Liere om in aktie komen. De startvlag viel, maar de groene au- van Martin van Benthum weigerde vanaf 599, prompt en Jan van Liere die er pal ach ter stond kon niet weg komen. Hij ver trok met bijna een halve ronde achter stand voor de tien rondes die de finale telde. Toon Janssen had na een ronde de leiding genomen. Hij werd toen gevolgd door Martin Koorn, Piet Stiggelbout, Nico Blonk en Martin van Benthum. Vlak bij de jury wagen vloog het eerste slachtoffer in de vormloze hopen langs de baan die bij het begin van de middag nog strobalen waren. Het was Martin van Benthum die het noodlot trof. Hij zakte weg in een diepe kuil en wist er niet meer uit te komen. Jan van Liere rukte in zijn BMW 4 cylinder op naar de vijfde plaats. Toen het startveld opnieuw nabij de jurywagen uit de stofwolken opdook was er juist een rampartij vlak voor de finish geweest. Hierbij vielen de leidende wagens van Toon Janssen en Martin Koorn weg uit de strijd. Ze moesten later met kraanwagens van el kaar worden gehaald. De wedstrijd duurde voort. Ook voor de achterhoede van het veld kwamen er weer nieuwe kansen Nico Blonk nam de kop over. Iiij werd op de hielen gezeten door Piet Stiggelbout, Ger Westerlaken en Joop Vlaming. Jan van Liere die volgde wachtte zijn kans af. En die kwam. PIROUETTE Piet Stiggelbout maakte een pirouette die hem zijn tweede plaats kostte. In middels haalde Jan van Liere de wagen van Joop Vlaming in. Dat bleek toen bij de jurywagen alle overige wagens weer in het zich kwamen. De zesde ronde brak aan. Opnieuw veranderde de volg orde. Er was een scrimage bij de laatste bocht voor de finishlijn waarna opnieuw twee koplopers de strijd moesten staken. Nico Blonk en Han Westerlaken zetten hun automobielen tegen elkaar. Jan van Liere nam de kop en stond deze niet meer af. Hij liep hoe langer hoe verder uit op Joop Vlaming die tenslotte in dezelfde ronde wist te fi nishen. Derde werd Piet Stiggelbout die, ontdaan van alle verdere concur rentie „rustig" met twee ronden ach terstand de finale besloot. En dan te bedenken dat dezelfde Piet Stiggel bout in de tweede manche schijnbaar total loss in de sloot lag. Hij wist in de herkansing zich toch voor de finale te plaatsen. En toen stonden ze daar. Zondag avond kwart over zes nam het drietal de toejuichingen van het publiek in ont vangst. Fotografen maakten hun plaat jes. Er werden bloemen uitgereikt en Jan van Liere werd de lauwerkrans om de hals gehangen. Hij kreeg de beker voor zijn kunnen en zal deze op 1 augus tus tegen de opdringende concurrentie moeten verdedigen. VEEL DOMME PECH Jan van Liere zal het moeilijk krij gen bij de volgende aflevering van deze autocross. Er waren er ditmaal veel po tentiële kanshebbers die door domme pech uit de wedstrijd verdwenen. Neem bijvoorbeeld Piet Witte die de vijfde manche met een overwinning af sloot, maar in de halve finale pech kreeg. Hij had aan de vooravond van de race nog een trainingsritje gemaakt en was toen in de sloot terecht gekomen waarbij een gezwollen lip en een aantal van plaats verwisselende tanden had opgelopen. Het deerde hem niet. Hij reed toch. Maar zoals dat gaat met mechani sche sporten, de wagen gaf het op. Van Maldegem was ook zo'n pechvo gel. Hij had een snelle wagen die in ei gen beheer werd gebouwd, maar in de manches werd hij aangereden en moest terug naar het rennerskwartier. In de herkansing brak de veerschotel van de auto af. Het einde, ook voor hem De winnaars op hel ereschavotje. Kampioen fan van Liere met Joop Vlaming (links) en Piet Stiggelbout. Inze Daalder had meer geluk. In de herkansing belandde hij op het midden terrein, weggedrukt door de concurren tie. Z'n motor sloeg af en wilde aanvan kelijk niet op gang komen. Het bleek een kwestie van loswrikken en daar ging Inze weer. Het leverde in de herkansing een derde plaats op Helaas sneuvelde hij in de halve finales. STEILEWAND RACE Een van de meeste sensationele ogen blikken deed zich voor in de eerste halve finale toen Henk Schraag uit de bocht vloog en de wedstrijd als een steile- wand race door de drooggevallen sloot achter de strobalen voortzette. Hij maakte zo een rit van meer dan 50 me ter, en zou weer opnieuw in de baan ge komen zijn als niet een groot aantal stro balen hem de weg had versperd. Nog een sensatie in een van de man ches. De Ford van Kees Hoogenraad verloor een benzinetank. De auto reed normaal verder Het bleek achteraf een oude lege tank te zijn zodat er geen gevaar bij was. Maar om ongelukken te voorkomen werd het parcours tijde lijk wel verlegd en werd er een rode vlag geplant. Kees Pol, de winnaar van vorige keer, verliet de wedstrijd in de halve finale nadat ook hij in de sloot belandde. Het zat hem niet mee. Zo waren er vele die op 1 augustus en ook hier wagens die een bad namen in de uitgedroogde sloten. Ongeveer 10 kevers wisten de eind streep te behalen. Nan Westerlaken was de eerste, met Johan van Malde gem en Henk Smit als tweede en der de. Martin de Ridder werd tot de grootste pechvogel gekroond omdat hij zijn koppositie op één ronde voor het eind moest afstaan wegens panne. STERKE TEKSTEN De emoties laaiden hoog op bij de au tocross van zondagmiddag, die nu voor de 17e maal werd gehouden. Speaker Piet Zijm was weer uitstekend op dreef. Hij had voor zijn commentaarpositie het dak van de jurywagen uitgezocht van waar hij duidelijk een zeer goed over zicht had. Het leek soms wel of hij in staat was door de stofwolken heen te kijken omdat vanaf de grondpositie bij de startlijn het zicht veelal maar een meter of 10 was. Een van zijn sterkste teksten was de mededeling dat de veer boot zijn diensten had gestaakt wegens de overwaaiende stofwolken vanaf het autocross terrein. VEEL PREMIES Nan Westerlaken werd winnaar van de keverrace. Hier wordt hij gefeliciteerd en van prijs voorzien door AlAB-voorzitter O. J. Agter. hun kunnen weer gaan tonen. Hopelijk zijn ook Cees Duin en Leen den Braven er dan weer bij die de meeste materiële schade opliepen Beide wagens raakten reeds in de eerste manche total loss. KEVERRACE MET ROOKBOM Sensatie bracht ook het pauzenum mer: de keverrace, waarbij 20 kevers met elkaar de strijd aanbonden. Ze gin gen allen tegelijk van start voor een wedstrijd die 12 rondes zou duren. Maar na een halve ronde werd de wedstrijd stilgelegd omdat de wagen van Martin de Ridder leek te branden. Er kwam een rode gloed uit het motorblok! Bij nader inzien was het een rookbom, be doeld om de achtervolgers te hinderen. Het werd door de leiding niet op prijs gesteld, en de start werd hernieuwd. Het betekende veel geluk voor Nel Bruining die al na de eerste bocht met haar kever op de zij kwam te liggen. Ook hier waren vele manieren te zien waarmee men de wedstrijd kan beëindi gen. Wagens die elkaar schepten, die plotseling 180 graden draaiden, koppe- ligen die het plotseling lieten afweten Texel waren uitgeloofd werd er om on geveer 150 premies gereden. Een van de origineelste was wel de premie van een slof sigaretten voor de wagen die de meeste rook ontwikkeling zou vertonen. Het is niet bekend of deze premie nog is uitgereikt, anders zou hij kunnen blijven liggen voor de volgende keer op 1 au gustus als de winnaars hun eretitel zul len moeten verdedigen. Het zal opnieuw een groot spektakel worden. De 50 coureurs, de 20 kever coureurs, de Motor-, Auto- en Brom fietsclub Texel en talloze medewerkers en belangstellenden zullen er borg voor staan. Reken maar Jongenshengel, bamboe Hengeltje molen, compleet ƒ19,95 Molens, vanaf 8,95 De auto van Nel Bruining op zijn kant. De groene vlag gaat omhoog als teken dat alles o k. is. Al direkt na >in van de wedstrijd was het raakdrie auto's tegelijk in de sloot. De kraan van Niek Dros had er geen moeite mee. Bij de familie Van Liere uit Oost was het zondagavond een dolle boel. Toen de kampioen thuiskwam werd er geducht feest gevierd en werd het dui delijk dat er toch iets was misgegaan op de boerderij van vader Cor. Door de emoties en de spanning was hij he lemaal vergeten dat het inmiddels melktijd was geweestdat de koeien nog gemolken moesten worden, en dat de melkwagen al weer vertrokken was zonder de bussen. De melk mocht dan zuur worden, de stemming bleef op hoog peil. Natuurlijk, want het was de eerste keer in 25 jaar dat dit voor kwam en je zoon wordt niet iedere dag autocrosskampioen van Texel. Naast prijzen die door de MAB-club

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 5