Cjroen rZwartsJexeh in het harL, „Texelstroom" breidt centrale uit met dieseleenheid Uw uitgaven op 'n rijtje D Geslaagd concours hippique trok veel bezoekers Machine onhoorbaar door geluiddichte box Investering van vijf miljoen /paarbank Zilveren zweep voor Henk Spigt POLITIEWAGEN TOTAL LOSS; WACHTMEESTER GEWOND Duinbrand door kinderspel „Excelsior" voor de radio Drukte weinig toegenomen OOILAMMEREN DINSDAG 20 JULI 1976 TEXELSE 89e JAARGANG No. 9093 6 PAGINA'S Uitgave: BV v/h Langeveld De RoolJ Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Redaktle: Harry de Graaf, Pellkaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 734, en Wessel B. Post. Oost 34, Oosterend, tel. (02223) 902. COURANT Versch(Jnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ9,80 p. kw 50 cent Incasso; los 40 cent. Bank: Amro bank, Ned. Midd. Bank, Rabobank Advert. 38 ct. per mm exd. 4% BTW selagregaat dreigde zo kostbaar te wor den, dat besloten is deze af te danken. Texelstroom gebruikte in 1975 ruim 16 miljoen kg stookolie plus 60.000 kg dieselolie. Ten koste van ongeveer vijf miljoen gulden gaat Texelstroom N.V. de elektriciteitscentrale bij Oudeschild uitbreiden met een diesel- agregaat, dat volgend jaar in gebruik genomen wordt. De dieseleen heid krijgt 'n vermogen van 4V2 megaWatt. Ter vergelijking: de hui dige turbogeneratoren hebben elk 'n vermogen van 14,5 megaWatt (er kan slechts één turbogenerator draaien en men beschikt ook nog over twee kleinere diesels van 1,2 mW) waardoor men de eerste vijf jaar vooruit kan. Het oorspronkelijk plan was capaci teitsvergroting door plaatsing van een derde (stoom)turbogenerator van 15 mW. De inmiddels sterk gesteken olie prijzen hebben elektriciteitsopwekking door een dergelijke installatie echter veel minder aantrekkelijk gemaakt. Bij een betrekkelijk klein vermogen werkt een dieseleenheid meer economisch: per kilogram olie wordt meer stroom opgewekt. De nieuwe dieseleenheid zal niet op gasolie lopen maar op de zelfde zware olie waarmee de stoom ketels voor de turbogeneratoren wor den verhit. De beslissing om het vermogen met een dieseleenheid te vergroten is geno men na vrij omvangrijke studie, waarbij allerlei mogelijkheden zijn bekeken. Niet alleen is een vergelijking gemaakt met gas- en stoomturbines, maar ook met een kabelverbinding naar 't vasteland (Wie- ringen). Geluid gesmoord Een dieselmotor van een dergelijk ermogen maakt veel lawaai. Al direkt is ervan uitgegaan dat van dit lawaai in de omgeving niets te merken mag zijn. De dieseleenheid komt in een apart gebouw dat achter de bestaande centrale zal worden aangebouwd De motor komt in een kostbare geluiddichte box. Direc teur Kleinhuis vertelde ons dat door de ze voorziening niets van het geluid te horen zal zijn. De motor zal worden geleverd door Stork-Werkspoor. De bestelling is in middels gedaan. Het civiele bouwwerk zal door de firma Drijver worden uitge voerd. Stijging Het ziet er niet naar uit dat aan de itijging van het elektriciteitsverbruik op Texel spoedig een eind komt. De groei bedroeg in 1974 als gevolg van de met de energiecrisis samenhangende bezuinigingsmaatregelen slechts 3,72% maar in 1975 was het alweer 8,61%, zo blijkt uit het dezer dagen verschenen jaarverslag van Texelstroom. De groei was in de huishoudelijke sector onge veer even sterk als in de bedrijfssector- openbare diensten nl. resp. 8,16 en 8,82°/o. Blijkens hetzelfde jaarverslag werd in 1975 35.015 645 kWh geproduceerd (in 1974 33.261.545 kWh). Bij de centrale in Oudeschild hebben zich geen storingen voorgedaan die tot onderbreking van de elektriciteitsproduktie leidden. Een ke tel, een turbine en een generator wer den gereviceerd en gekeurd. Ontzilter De bij de centrale horende zeewater- ontziltingsinstalatie produceerde 768.708 m3 drinkwater gedurende 8 255 produk- tieuren. De gemiddelde produktie was 93,1 m3 bedrijfsuur. In 1974" bedroeg dit gemiddelde 89,5 m3. Veel hinder werd ondervonden van het vervuilen van de pijpenbundels in de installatie. Er wer den proeven genomen om tot beter re sultaat te komen. Enkele agregaten van de dieselcentra le in Den Burg werden gereviceerd. Be gonnen werd met de overplaatsing van het Werkspoor dieselagregaat naar de centrale van Oudeschild. De revisie van het uit 1957 stammende MAN die- Openbare verlichting De gemeente Texel zal mogelijk de openbare verlichting van Texelstroom overnemen. Onderhandelingen daarover zijn gaande De boekwaarde van de straatverlichting bedroeg per 31 decem ber van het verslagjaar ƒ671.304, Door Texelstroom zijn in 1975 geen ver lichtingsmaterialen meer aangekocht Nieuw te plaatsen lichtmasten met toe behoren werden aangekocht door de ge meente. De exploitatiekosten van de openbare verlichting werden geheel in rekening gebracht bij de gemeente. In 1975 werd voorzien in vijf perso neels vacatures. In verband met toege nomen werkzaamheden werden drie nieuwe krachten aangenomen. Er is nu 63 man personeel (het jaar ervoor 59) van een gemideld vrij jeugdige leeftijd: 22 man is jonger dan dertig jaar. Nadelig saldo Zoals bekend zijn de kosten van elek triciteitsopwekking op Texel veel gro ter dan door de tarieven wordt goedge maakt Het nadelig saldo bedroeg in 1975 ƒ4,4 miljoen, een tekort dat voor rekening van het PEN komt. De exploi tatiekosten van de waterfabriek kwa men voor rekening van het PWN. Het Concours d'élègance. Op de voorgrond links de safari-voorstellingen die de eerste prijs kreeg voor het origineelste idee. De \lots(e manier \an modern betalen van huur, gas, licht, abonnementen en/. Automatisch natuurlijk van uw spaargiro. Het jaarlijkse concours hippique van de Vereniging voor Vrienden van het Paard is gehouden onder de beste weersomstandigheden die men rich voor een dergelijk evenement kan denken: droog, af en toe zonnig maar geen uitgesproken strandweer. Het aantal bezoekers was belangrijk hoger dan vorig jaar. Tijdens de grootste drukte in de middaguren moeten het er zo'n 1500 zijn geweest. Ook de belangstelling voor de eigenlijk alleen voor ken ners interessante keuringen in de morgenuren was groter dan gewoonlijk. uie/t nedsrland- spaarspecialislen sinds 1817 Dc mogelijkheden in aanmerking ne mend die een beperkt gebied als Texel kan bieden was sprake van een uitste kend verzorgd programma. Men kan zich afvragen of het evenement nog meer bezoekers zou kunnen trekken. Wie de toeristische aan- en afvoercijfers van het afgelopen weekend bekijkt (zie bericht elders op deze pagina) moet con stateren dat een groot aantal potentiële klanten verloren gaat bij een zo grote aan- en afvoer. Op de dag dat toeristen aankomen of vertrekken plegen ze geen evenementen te bezoeken. Er gaan dan ook steeds meer stemmen op om het concours de volgende keer bij wijze van proef niet op de „wisseP'zaterdag te hou den maar bijvoorbeeld op een vrijdag. Een dergelijk evenement moet minstens 2.000 mensen kunnen trekken. Het middagprogramma (voor de keu ringsuitslagen verwijzen we naar de vol gende krant) begon met een concours voor éénspannen landbouwtuigpaarden (nieuwelingen) voor 2-wielig voertuig. Eerste werd de 5-jarige Miranda van mevrouw Kiljan-Goënga, gereden door J. Kiljan. Tweede: Nelson van J Uit geest, gereden door H. Spigt sr.; derde: Klaudia van mevrouw Kiljan-Goënga, gereden door P. Beers jr. Er waren to taal acht deelnemers. Vervolgens richtte de aandacht van de jury (bestaande uit de heren Jac. Bie- rens, C. Blankendaal en W. Kistemaker) zich op het optreden van ponyclub „De Klepertjes" die onder leiding van Maria Witte en Annemarie Schoorl een fraaie „pyramide" vormden. Aan het WPN-defilé werd door slechts zes paarden meegedaan. De ereprijs voor de beste merrie met veulen werd uitge reikt voor Nanna van fokker-eigenaar C. J. Swaerts uit Oudeschild. De Rabo- bank-prijs voor de beste 1-jarige merrie ging naar „Rona" van mevrouw J. Blom- de Graaf uit Den Hoorn. Na een muzikale show door het Kon. Texels Fanfarekorps-DEK gaf een acht tal Waddenruiters een demonstratie on der leiding van de heer H. Heetveld. Zilveren zweep Bij het concours voor éénspannen land bouwtuigpaarden voor luxe rijtuigen (open klasse) ging de gemeentelijke wis- selprijs „De zilveren zweep" naar Bartje van Henk Spigt. Ook voor leken onder het publiek was direkt duidelijk dat Bartje de overige negen deelnemers su perieur was. Burgemeester Sprenger maakte met Henk Spigt het traditionele ererondje. Bartje mag nu deelnemen aan de officiële concoursen omdat zij is opgenomen in het tuigpaardregister. Tweede werd Lyanneke, eigenaar en berijder P. Daalder. Nummer drie werd Klaudia van mevrouw Kiljan-Goënga, gereden door P. Beers jr. Erg leuk voor het publiek was het springcoucours voor pony's dat gewon nen werd door Joke Dros (op Don Juan) die geen fouten maakte en voor stijl een 7V4 kreeg. Tweede werd Marieke Bak ker met Goodwill (stijl 7) en derde Lyke Heetveld met Snowy (stijl 6Vz). Een hoogtepunt was onbetwist het concours d'elegance, waarmee werd bë- wezen dat paarden auto's, mensen en bloemen een uiters* boeiend en harmo nieus geheel kunnen vormen. Er waren zes deelnemende combinaties die kon den dingen naar prijzen voor de mooiste combinatie, het origineelste idee en de best voorgereden combinatie. De prijs voor het origineelste idee ging naar het tafereeltje dat werd gevormd door een Renault Safari van Garage Dros bestuurd door Jannie Verra en ge flankeerd door de New Forest merrie ,,Fury" met eigenaar Paul van Exel. Zo wel bestuurdster als ruiter waren in ty pische safari-kleding gestoken. Het over wegende lichtgroen en geel zette zich door in het bloemwerk van Vespertina, samengesteld door Neel Vinke. De prijs voor de mooiste combinatie was voor de Opel Commandore 2800 GS bestuurd door mevrouw Beekman en geflankeerd door amazone mevrouw Brans-van Egmond. De prijs voor het voorrijden werd toegekend aan de Re nault 30 TS met Janneke Dros, geflan keerd door de Hollandse brik van Jan Kiljan, bespannen met zijn twee ras paarden Miranda en Klaudia, twee ster- meries uit de stal Voorburg. Zowel voor de auto als het rijtuig gold dat zij bij uitstek geschikt zijn (waren) voor fami lierijtoeren, zaken en sport. Vrouw alleen Het concours voor éénspannen land bouwtuigpaarden voor luxe rijtuig, ge reden door dames zonder mannelijke assistentie werd gewonnen door Bartje (zie vervolg pagina 2) Twee (gedetacheerde) wachtmees ters van de Rijkspolitie werden in de nacht van zaterdag op zondag ge wond bij een aanrijding. Hun surveil lancewegen, een VW-busje, werd on herstelbaar beschadigd. Het ongeluk gebeurde omstreeks kwart voor drie op het kruispunt Pont- weg-Leemkuil. De wagen werd bestuurd door wachtmeester T.J die rijdend op de Pontweg een Peugeot vóór hem wilde inhalen. De Peugeot wilde, zo bleek ach teraf, linksaf slaan om de Leemkuil op te rijden. De 26-jarige bestuurder van deze wagen die ter plaatse onbekend was, heeft kennelijk geaarzeld of hij linksaf zou slaan. In ieder geval was het een misrekening voor de achterop ko mende politiewagen, die de wagen met vrij hoge snelheid van achteren aanreed. De politiemannen hadden grote haast want ze waren bezig een motorrijder op te sporen die bij een routinecontrole een stopteken had genegeerd en er van door was gegaan, na de stoplamp uit handen van de wachtmeester D.S. te hebben gerukt. De wachtmeester zou zelf door de motor zijn aangereden als hij niet op het laatste moment was weg gesprongen. Ook de Peugeot is waarschijnlijk niet te herstellen. De vijf inzittenden man keerden niets. Wachtmeester T.J. liep een gebroken scheen- en kuitbeen op. Hij zat achter het stuur bekneld en kon met enige moeite door collega's worden bevrijd. Hij werd naar het ziekenhuis in Den Helder overgebracht, evenals zijn collega D.S. die minder ernstige kneu zingen en vleeswonden had. Gisteravond ontstond bij het Jan Aye- slag een duinbrandje waarbij ongeveer 1500 m2 begroeiing verloren ging. Oor zaak is vrijwel zeker het stoken van een vuurtje door enkele kinderen. In de ver brande hei werden resten van een vuur gevonden op de plaats waar de brand is begonnen en voorbijgangers hebben kinderen in het duin bezig gezien. Een toerist die de brand ontdekte sloeg alarm op „Heidchof". De brandweer en Staats bosbeheer waren snel ter plaatse even als de waterwagen van loonwerker Jan Kikkert. Het brandje was snel geblust. De NCRV radio-opname die in febru ari is gemaakt van de Christelijke Mu ziekvereniging Excelsior uit Oosterend, wordt donderdagavond a.s. uitgezonden om 18 00 uur via Hilversum I. De uit zending van een half uur is aangekon digd als „Tijd vrij voor muziek in vrije tijd". Uitgezonden worden de Hugeno- tensuite, Going Dutch, een mars en een geestelijke parafrase. Het afgelopen weekend is een grote stroom vakantiegangers op Texel aan gekomen. Dit hield verband met het be gin van de vakanties van de deelstaat Nordrhein-Westfalen. Er zijn bijna even veel auto's vertrokken als gekomen, zo dat de drukte op Texel niet spectacu- leir toenam. Het aantal vreemde auto's bedroeg zaterdagavond 9765. Gisteren was er echter veel verkeer in de rich ting Texel zodat het aantal vreemde auto's inmiddels de 10.000 toch wel ge passeerd kan zijn. Gisteren moest ge ruime tijd worden gependeld maar dat was ook het gevolg van het vervoer van Circus Boltini. Vrijdag gingen 1849 auto's richting Texel, zaterdag 2507 en zondag 1407. Vrijdag keerden 2187 auto's naar het vasteland terug,, zaterdag 1840 en zon dag 1411. De terugtocht vrijdag is on getwijfeld versneld en vervroegd door het minder goede weer. De thuisreizi- gers moesten vele uren wachten en na men een flink deel van de Pontweg in beslag. Zaterdag is door de mensen die naar Texel gingen ook veel geduld geoefend. De wachttijden liepen op tot negen uur en strekten zich uit over een groot deel van de dag. Te koop gevraagd (stamboek) Sneep drainage materialen bv Willemstad tel. (01687) 2500 of 2380

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 1