Cjroen rZwartsJexeh in het harL,
„Texelstroom" breidt centrale
uit met dieseleenheid
Uw
uitgaven op
'n rijtje
D
Geslaagd concours hippique
trok veel bezoekers
Machine onhoorbaar
door geluiddichte box
Investering van
vijf miljoen
/paarbank
Zilveren zweep
voor Henk Spigt
POLITIEWAGEN
TOTAL LOSS;
WACHTMEESTER GEWOND
Duinbrand door kinderspel
„Excelsior" voor de radio
Drukte weinig toegenomen
OOILAMMEREN
DINSDAG 20 JULI 1976
TEXELSE
89e JAARGANG No. 9093
6 PAGINA'S
Uitgave: BV v/h Langeveld De RoolJ
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Redaktle: Harry de Graaf, Pellkaanweg 75, De
Koog, tel. (02228) 734, en Wessel B. Post. Oost
34, Oosterend, tel. (02223) 902.
COURANT
Versch(Jnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ9,80 p. kw
50 cent Incasso; los 40 cent.
Bank: Amro bank, Ned. Midd. Bank, Rabobank
Advert. 38 ct. per mm exd. 4% BTW
selagregaat dreigde zo kostbaar te wor
den, dat besloten is deze af te danken.
Texelstroom gebruikte in 1975 ruim
16 miljoen kg stookolie plus 60.000 kg
dieselolie.
Ten koste van ongeveer vijf miljoen gulden gaat Texelstroom N.V.
de elektriciteitscentrale bij Oudeschild uitbreiden met een diesel-
agregaat, dat volgend jaar in gebruik genomen wordt. De dieseleen
heid krijgt 'n vermogen van 4V2 megaWatt. Ter vergelijking: de hui
dige turbogeneratoren hebben elk 'n vermogen van 14,5 megaWatt
(er kan slechts één turbogenerator draaien en men beschikt ook
nog over twee kleinere diesels van 1,2 mW) waardoor men de eerste
vijf jaar vooruit kan.
Het oorspronkelijk plan was capaci
teitsvergroting door plaatsing van een
derde (stoom)turbogenerator van 15
mW. De inmiddels sterk gesteken olie
prijzen hebben elektriciteitsopwekking
door een dergelijke installatie echter
veel minder aantrekkelijk gemaakt. Bij
een betrekkelijk klein vermogen werkt
een dieseleenheid meer economisch:
per kilogram olie wordt meer stroom
opgewekt. De nieuwe dieseleenheid
zal niet op gasolie lopen maar op de
zelfde zware olie waarmee de stoom
ketels voor de turbogeneratoren wor
den verhit.
De beslissing om het vermogen met
een dieseleenheid te vergroten is geno
men na vrij omvangrijke studie, waarbij
allerlei mogelijkheden zijn bekeken. Niet
alleen is een vergelijking gemaakt met
gas- en stoomturbines, maar ook met een
kabelverbinding naar 't vasteland (Wie-
ringen).
Geluid gesmoord
Een dieselmotor van een dergelijk
ermogen maakt veel lawaai. Al direkt
is ervan uitgegaan dat van dit lawaai
in de omgeving niets te merken mag
zijn. De dieseleenheid komt in een apart
gebouw dat achter de bestaande centrale
zal worden aangebouwd De motor komt
in een kostbare geluiddichte box. Direc
teur Kleinhuis vertelde ons dat door de
ze voorziening niets van het geluid te
horen zal zijn.
De motor zal worden geleverd door
Stork-Werkspoor. De bestelling is in
middels gedaan. Het civiele bouwwerk
zal door de firma Drijver worden uitge
voerd.
Stijging
Het ziet er niet naar uit dat aan de
itijging van het elektriciteitsverbruik
op Texel spoedig een eind komt. De
groei bedroeg in 1974 als gevolg van de
met de energiecrisis samenhangende
bezuinigingsmaatregelen slechts 3,72%
maar in 1975 was het alweer 8,61%, zo
blijkt uit het dezer dagen verschenen
jaarverslag van Texelstroom. De groei
was in de huishoudelijke sector onge
veer even sterk als in de bedrijfssector-
openbare diensten nl. resp. 8,16 en
8,82°/o.
Blijkens hetzelfde jaarverslag werd in
1975 35.015 645 kWh geproduceerd (in
1974 33.261.545 kWh). Bij de centrale in
Oudeschild hebben zich geen storingen
voorgedaan die tot onderbreking van de
elektriciteitsproduktie leidden. Een ke
tel, een turbine en een generator wer
den gereviceerd en gekeurd.
Ontzilter
De bij de centrale horende zeewater-
ontziltingsinstalatie produceerde 768.708
m3 drinkwater gedurende 8 255 produk-
tieuren. De gemiddelde produktie was
93,1 m3 bedrijfsuur. In 1974" bedroeg dit
gemiddelde 89,5 m3. Veel hinder werd
ondervonden van het vervuilen van de
pijpenbundels in de installatie. Er wer
den proeven genomen om tot beter re
sultaat te komen.
Enkele agregaten van de dieselcentra
le in Den Burg werden gereviceerd. Be
gonnen werd met de overplaatsing van
het Werkspoor dieselagregaat naar de
centrale van Oudeschild. De revisie
van het uit 1957 stammende MAN die-
Openbare verlichting
De gemeente Texel zal mogelijk de
openbare verlichting van Texelstroom
overnemen. Onderhandelingen daarover
zijn gaande De boekwaarde van de
straatverlichting bedroeg per 31 decem
ber van het verslagjaar ƒ671.304,
Door Texelstroom zijn in 1975 geen ver
lichtingsmaterialen meer aangekocht
Nieuw te plaatsen lichtmasten met toe
behoren werden aangekocht door de ge
meente. De exploitatiekosten van de
openbare verlichting werden geheel in
rekening gebracht bij de gemeente.
In 1975 werd voorzien in vijf perso
neels vacatures. In verband met toege
nomen werkzaamheden werden drie
nieuwe krachten aangenomen. Er is nu
63 man personeel (het jaar ervoor 59)
van een gemideld vrij jeugdige leeftijd:
22 man is jonger dan dertig jaar.
Nadelig saldo
Zoals bekend zijn de kosten van elek
triciteitsopwekking op Texel veel gro
ter dan door de tarieven wordt goedge
maakt Het nadelig saldo bedroeg in
1975 ƒ4,4 miljoen, een tekort dat voor
rekening van het PEN komt. De exploi
tatiekosten van de waterfabriek kwa
men voor rekening van het PWN.
Het Concours d'élègance. Op de voorgrond links de safari-voorstellingen die de eerste prijs kreeg voor het origineelste idee.
De \lots(e manier \an modern
betalen van huur, gas, licht,
abonnementen en/. Automatisch
natuurlijk van uw spaargiro.
Het jaarlijkse concours hippique van de Vereniging voor Vrienden van het
Paard is gehouden onder de beste weersomstandigheden die men rich voor
een dergelijk evenement kan denken: droog, af en toe zonnig maar geen
uitgesproken strandweer. Het aantal bezoekers was belangrijk hoger dan
vorig jaar. Tijdens de grootste drukte in de middaguren moeten het er zo'n
1500 zijn geweest. Ook de belangstelling voor de eigenlijk alleen voor ken
ners interessante keuringen in de morgenuren was groter dan gewoonlijk.
uie/t nedsrland-
spaarspecialislen sinds 1817
Dc mogelijkheden in aanmerking ne
mend die een beperkt gebied als Texel
kan bieden was sprake van een uitste
kend verzorgd programma. Men kan
zich afvragen of het evenement nog
meer bezoekers zou kunnen trekken.
Wie de toeristische aan- en afvoercijfers
van het afgelopen weekend bekijkt (zie
bericht elders op deze pagina) moet con
stateren dat een groot aantal potentiële
klanten verloren gaat bij een zo grote
aan- en afvoer. Op de dag dat toeristen
aankomen of vertrekken plegen ze geen
evenementen te bezoeken. Er gaan dan
ook steeds meer stemmen op om het
concours de volgende keer bij wijze van
proef niet op de „wisseP'zaterdag te hou
den maar bijvoorbeeld op een vrijdag.
Een dergelijk evenement moet minstens
2.000 mensen kunnen trekken.
Het middagprogramma (voor de keu
ringsuitslagen verwijzen we naar de vol
gende krant) begon met een concours
voor éénspannen landbouwtuigpaarden
(nieuwelingen) voor 2-wielig voertuig.
Eerste werd de 5-jarige Miranda van
mevrouw Kiljan-Goënga, gereden door
J. Kiljan. Tweede: Nelson van J Uit
geest, gereden door H. Spigt sr.; derde:
Klaudia van mevrouw Kiljan-Goënga,
gereden door P. Beers jr. Er waren to
taal acht deelnemers.
Vervolgens richtte de aandacht van de
jury (bestaande uit de heren Jac. Bie-
rens, C. Blankendaal en W. Kistemaker)
zich op het optreden van ponyclub „De
Klepertjes" die onder leiding van Maria
Witte en Annemarie Schoorl een fraaie
„pyramide" vormden.
Aan het WPN-defilé werd door slechts
zes paarden meegedaan. De ereprijs voor
de beste merrie met veulen werd uitge
reikt voor Nanna van fokker-eigenaar
C. J. Swaerts uit Oudeschild. De Rabo-
bank-prijs voor de beste 1-jarige merrie
ging naar „Rona" van mevrouw J. Blom-
de Graaf uit Den Hoorn.
Na een muzikale show door het Kon.
Texels Fanfarekorps-DEK gaf een acht
tal Waddenruiters een demonstratie on
der leiding van de heer H. Heetveld.
Zilveren zweep
Bij het concours voor éénspannen land
bouwtuigpaarden voor luxe rijtuigen
(open klasse) ging de gemeentelijke wis-
selprijs „De zilveren zweep" naar Bartje
van Henk Spigt. Ook voor leken onder
het publiek was direkt duidelijk dat
Bartje de overige negen deelnemers su
perieur was. Burgemeester Sprenger
maakte met Henk Spigt het traditionele
ererondje. Bartje mag nu deelnemen
aan de officiële concoursen omdat zij is
opgenomen in het tuigpaardregister.
Tweede werd Lyanneke, eigenaar en
berijder P. Daalder. Nummer drie werd
Klaudia van mevrouw Kiljan-Goënga,
gereden door P. Beers jr.
Erg leuk voor het publiek was het
springcoucours voor pony's dat gewon
nen werd door Joke Dros (op Don Juan)
die geen fouten maakte en voor stijl een
7V4 kreeg. Tweede werd Marieke Bak
ker met Goodwill (stijl 7) en derde Lyke
Heetveld met Snowy (stijl 6Vz).
Een hoogtepunt was onbetwist het
concours d'elegance, waarmee werd bë-
wezen dat paarden auto's, mensen en
bloemen een uiters* boeiend en harmo
nieus geheel kunnen vormen. Er waren
zes deelnemende combinaties die kon
den dingen naar prijzen voor de mooiste
combinatie, het origineelste idee en de
best voorgereden combinatie.
De prijs voor het origineelste idee ging
naar het tafereeltje dat werd gevormd
door een Renault Safari van Garage
Dros bestuurd door Jannie Verra en ge
flankeerd door de New Forest merrie
,,Fury" met eigenaar Paul van Exel. Zo
wel bestuurdster als ruiter waren in ty
pische safari-kleding gestoken. Het over
wegende lichtgroen en geel zette zich
door in het bloemwerk van Vespertina,
samengesteld door Neel Vinke.
De prijs voor de mooiste combinatie
was voor de Opel Commandore 2800 GS
bestuurd door mevrouw Beekman en
geflankeerd door amazone mevrouw
Brans-van Egmond. De prijs voor het
voorrijden werd toegekend aan de Re
nault 30 TS met Janneke Dros, geflan
keerd door de Hollandse brik van Jan
Kiljan, bespannen met zijn twee ras
paarden Miranda en Klaudia, twee ster-
meries uit de stal Voorburg. Zowel voor
de auto als het rijtuig gold dat zij bij
uitstek geschikt zijn (waren) voor fami
lierijtoeren, zaken en sport.
Vrouw alleen
Het concours voor éénspannen land
bouwtuigpaarden voor luxe rijtuig, ge
reden door dames zonder mannelijke
assistentie werd gewonnen door Bartje
(zie vervolg pagina 2)
Twee (gedetacheerde) wachtmees
ters van de Rijkspolitie werden in de
nacht van zaterdag op zondag ge
wond bij een aanrijding. Hun surveil
lancewegen, een VW-busje, werd on
herstelbaar beschadigd.
Het ongeluk gebeurde omstreeks
kwart voor drie op het kruispunt Pont-
weg-Leemkuil. De wagen werd bestuurd
door wachtmeester T.J die rijdend op
de Pontweg een Peugeot vóór hem wilde
inhalen. De Peugeot wilde, zo bleek ach
teraf, linksaf slaan om de Leemkuil op
te rijden. De 26-jarige bestuurder van
deze wagen die ter plaatse onbekend
was, heeft kennelijk geaarzeld of hij
linksaf zou slaan. In ieder geval was het
een misrekening voor de achterop ko
mende politiewagen, die de wagen met
vrij hoge snelheid van achteren aanreed.
De politiemannen hadden grote haast
want ze waren bezig een motorrijder op
te sporen die bij een routinecontrole
een stopteken had genegeerd en er van
door was gegaan, na de stoplamp uit
handen van de wachtmeester D.S. te
hebben gerukt. De wachtmeester zou
zelf door de motor zijn aangereden als
hij niet op het laatste moment was weg
gesprongen.
Ook de Peugeot is waarschijnlijk niet
te herstellen. De vijf inzittenden man
keerden niets. Wachtmeester T.J. liep
een gebroken scheen- en kuitbeen op.
Hij zat achter het stuur bekneld en kon
met enige moeite door collega's worden
bevrijd. Hij werd naar het ziekenhuis in
Den Helder overgebracht, evenals zijn
collega D.S. die minder ernstige kneu
zingen en vleeswonden had.
Gisteravond ontstond bij het Jan Aye-
slag een duinbrandje waarbij ongeveer
1500 m2 begroeiing verloren ging. Oor
zaak is vrijwel zeker het stoken van een
vuurtje door enkele kinderen. In de ver
brande hei werden resten van een vuur
gevonden op de plaats waar de brand
is begonnen en voorbijgangers hebben
kinderen in het duin bezig gezien. Een
toerist die de brand ontdekte sloeg alarm
op „Heidchof". De brandweer en Staats
bosbeheer waren snel ter plaatse even
als de waterwagen van loonwerker Jan
Kikkert. Het brandje was snel geblust.
De NCRV radio-opname die in febru
ari is gemaakt van de Christelijke Mu
ziekvereniging Excelsior uit Oosterend,
wordt donderdagavond a.s. uitgezonden
om 18 00 uur via Hilversum I. De uit
zending van een half uur is aangekon
digd als „Tijd vrij voor muziek in vrije
tijd". Uitgezonden worden de Hugeno-
tensuite, Going Dutch, een mars en een
geestelijke parafrase.
Het afgelopen weekend is een grote
stroom vakantiegangers op Texel aan
gekomen. Dit hield verband met het be
gin van de vakanties van de deelstaat
Nordrhein-Westfalen. Er zijn bijna even
veel auto's vertrokken als gekomen, zo
dat de drukte op Texel niet spectacu-
leir toenam. Het aantal vreemde auto's
bedroeg zaterdagavond 9765. Gisteren
was er echter veel verkeer in de rich
ting Texel zodat het aantal vreemde
auto's inmiddels de 10.000 toch wel ge
passeerd kan zijn. Gisteren moest ge
ruime tijd worden gependeld maar dat
was ook het gevolg van het vervoer van
Circus Boltini.
Vrijdag gingen 1849 auto's richting
Texel, zaterdag 2507 en zondag 1407.
Vrijdag keerden 2187 auto's naar het
vasteland terug,, zaterdag 1840 en zon
dag 1411. De terugtocht vrijdag is on
getwijfeld versneld en vervroegd door
het minder goede weer. De thuisreizi-
gers moesten vele uren wachten en na
men een flink deel van de Pontweg in
beslag.
Zaterdag is door de mensen die naar
Texel gingen ook veel geduld geoefend.
De wachttijden liepen op tot negen uur
en strekten zich uit over een groot deel
van de dag.
Te koop gevraagd
(stamboek)
Sneep drainage materialen bv
Willemstad
tel. (01687) 2500 of 2380