Cjroen TjjwartsJexeU het harL,
Autocross groot succes
Droomt
u ook van'n
eigen huis!
u
Sta-caravanbezitters tegen
overwinteringsverbod
Wisselbeker voor
Martin van Benthum
^jdeMelkiw
/paarbank
Melkyoghurt
hele liter
tijdelijk
groen-zwart
Willekeur
WBÊÊÊÊÊÊÊMÊM
Geldig t/m zaterdag
7augustus.
DINSDAG 3 AUGUSTUS 1976
89e JAARGANG No. 9097
4 PAGINA'S
Uitgave: BV v/h Langeveld De RooiJ
Postbus 11 Den Burg, Texel Telefoon 2741
Redaktie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De
Koog, tel. (02228) 734, en Wessel B. Post, Oost
34. Oosterend, tel. (02223) 896.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f9,80 p. kw
50 cent Incasso; los 40 cent.
Bank: Amro bank, Ned. Midd. Bank, Rabobank
Advert. 38 ct. per mm excl. 4% BTW
„Echt autocrossweer, dat zie je aan het publiek dat er al zit",
zei wedstrijdsecretaris Ed Moojen zondagmiddag toen de start van
de tweede cross nog een half uur verwijderd was. De zon scheen,
er was enige dreiging van regen en de wind waaide uit het zuid
westen geen strandweer.
Ed Mcojen kreeg gelijk. Toen het ongeveer twee uur was en de
coureurs met hun monteurs langs de jurywagen kwamen om zich
aan het publiek voor te stellen, zaten er zo'n 5200 mensen langs
het circuit bij Oosterend.
Ze hebben genoten. Dat kunnen we rustig stellen. Er was weer
spanning. Er was weer sensatie. Er gingen wagens over de kop en in
de sloot. Maar niemand liep een schram op en bij iedere onover
zichtelijke rampartij kon de groene vlag omhoog gestoken worden.
Zoals vanouds zat de organisatie van de Motor-, Auto- en Brom
fietsclub Texel weer perfect in elkaar.
liepen zich vast op de flank van zijn
witte BMW. Met waren Henk Schraag,
Adrie Westdorp, Johan van Heerwaar
den en Goos Westerlaken, die zo hun
zicht meer op de baan. Ook het publiek
bij de zuidelijke bocht van het circuit
was niet bij machte iets te aanschou
wen van de botsingen die zich daar
voordeden.
Toen de stofmist optrok stonden daar
vijf auto's klemvast op elkaar. Joop
Groen had een duwtje gekregen, was
dwars komen te staan en vier volgers
Wat een sensatie I Wop Rienks was er
met zijn wagen ondersteboven van.
Deze tweede cross van 't seizoen werd
door een groot aantal belangstellenden
aangegrepen om ook iets te proeven van
hetgeen de cross van 11 juli zo had ge
kenmerkt. Zondag 1 augustus deed de
laatste kans van het jaar zich voor het te
zien. Ook de coureurs heben dat uitge
buit. Ze vroegen alles van hun vehikels;
alles wat er nog uit te halen was.
MINUUT STILTE
In het rennerskwartier hield men
bij de aanvang een minuut stilte
MAB-voorzitter O J. Agter stelde
voor dit te doen ter nagedachtenis
van Joost Gieles, die vorige week
verongelukte.
Agter herinnerde hierbij aan het
feit, dat Joost erg geïnteresseerd
was geweest in het wel-en-wee van
de autocross Hij was altijd aanwe
zig om assistentie te verlenen in het
rennerskwartier. ,,We zullen hem
erg missen", aldus de MAB-voor
zitter.
ENORME KUILEN
BMW's, Chevrolets, Fords, Mercedes-
sen en Plymouths stoven over de baan.
Er waren ook wagens van (alweer 'n on
bekend merk, die zo over het circuit
scheurden, dat de stukken er af vlogen
Knalpotten, stalen balken, deuren, kof-
felbakdeksels, ruiten en andere stukken
auto-inventaris lagen in het rond. De
terreinbanden van de auto's wierpen
wolken stof en aarde op en vormden
enorme kuilen in het land van Niek
Dros. Meeuwen streken neer op de baan
waar geschrokken naar de oppervlakte
gewoelde regenwormen geen tijd meer
hadden een heenkomen te zoeken en
weldra opgepeuzeld werden.
De snelheden, die de auto's dit keer
ontwikkelden lagen van het begin af
aan al hoger dan de vorige maal. Het
had tot gevolg dat het in de eerste man
che al flink raak was. Er had een ge
compliceerde botsing plaats, direkt na
de start. Vier wagens ramden elkaar, en
de strobalen.
Wagen nummer negen met
Arie Verseput wist nog los te komen,
maar exact op dezelfde plaats werd hij
twee ronden later opnieuw uit de baan
geduwd Ook in de herkansing waren
de crossgoden Verseput niet welgezind.
Hij lag er in de eerste rit al uit en kan
het volgend jaar opnieuw gaan probe-
LOODJES
Anderen moesten al direkt in de eer
ste manches het loodje leggen. Een van
de grootste pechvogels was wel Nico
Blonk die tijdens zijn eerste optreden
dusdanige schade opliep, dat hij aan de
herkansing niet eens kon deelnemen.
Cees Pol, vorig jaar winnaar van de
beker, zat het ook niet erg mee. In de
eerste manches al door pech geveld, be
gaf zijn versnelling het in de herkan
singen. Het enige middel dat hem over
bleef was in de achteruit de race te ver
volgen. Dat deed hij dan ook perfect.
Het bleek niet perfect genoeg. De ach
terstand was te groot geworden. Hij kon
zich niet bij de eerste drie plaatsen, die
recht hadden op een startpositie in de
halve finale.
Maar ook zij die zich rechtstreeks
konden plaatsen in de halve finales,
wachtten daar moeilijke momenten en
situaties. Wisten Piet Witte, Martin van
Benthum en Jan van Liere (vorige maal
winnaar) zich in de eerste halve finale
betrekkelijk eenvoudig van een finale
plaats te verzekeren: in de tweede hal
ve finale ging het heel wat moeilijker
toe.
Rookwolken verschenen vanonder de
motorkappen en gecombineerd met op
gewaaid stof en de wind die hen in het
gezicht woei, hadden de coureurs geen
Ook deze keer was Piet Zijm als com
mentator niet te evenaren.
finaleplaatsen geblokkeerd zagen. Toen
het eenmaal zover was, behoefden de
drie overblijvende coureurs hun rondjes
nog te draaien om zich van een finale
plaats verzekerd te weten.
KLAPSTUK
De finale was (om met MAB-voor
zitter O, J. Agter te spreken) het „klap
stuk" van de middag. Martin van Ben
thum, in de finale van 11 juli door pech
geteisterd, won van kop af. Jan van
Liere (de vorige winnaar) die naast Van
Benthum in de eerste lijn van start was
gegaan, kwam tijdens de vierde ronde
nabij het rennerkwartier in de stro
balen terecht. Hij moest de strijd sta
ken Piet Witte, bekend om zijn kundi
ge rijden had bij de start van de finale
de binnenbaan geloot. Het betekende
aanvankelijk pech, omdat vlak na de
startplaats de baan iets smaller werd.
Hij werd zodoende door zijn mededin
gers bovenop de strobalen gezet. Koel
en berekenend schakelde hij in de ach
teruit, ontdeed zich van het stro en zette
de achtervolging in op een rennersveld
dat hem ver voor was Hij was ditmaal
succesvoller dan de vorige keer. Lang
zaam verbeterde hij zijn positie. Joop
Vlaming dook de sloot in. Wop Rienks
maakte een salto in de noordelijke bocht
(Hij bleef zelf heel, in tegenstelling tot
zijn auto), de wagen van Hans van Mal-
degem liet het op dezelfde plaats ook
afweten. Toen ook Leen van der Vis
verward raakte in de baanafscheiding
kon Piet Witte de derde positie in gaan
nemen.
Hij stond die plaats niet meer af
en finishte na Martin van Benthum en
Maarten Koorn als derde.
Bij de prijsuitreiking deelden ook de
monteurs in de eer. Het waren respec
tievelijk Tonny v.d. Wulp, Kees van
Lenten en Nico Mantje, die de winnende
Chevrolet, de Ford Thunderbird en de
Mercedes mechanisch verzorgd hadden
en bijdroegen aan het goede resultaat
van de coureurs. Gefeliciteerd
(zie vervolg pagina 2)
Winnaar Martin van Benthum geflankeerd door nummer twee Maarten Koorn
(rechts) en Piet Witte, die derde werd
Het hoeft geen luchtkasteel
te hlijven. Neem een hypotheek s an
de Nutsspaarbank.
Aflossing aangepast aan uw budget.
pleegd met zowel het RST-bestuur,
Staastbosbeheer, als de gemeente Texel.
Namens de caravanbezitters zal een ak-
tiecomité optreden. Dit comité zal in een
op zaterdag 7 augustus te beleggen vol
gende vergadering verslag uitbrengen.
Afhankelijk daarvan zullen volgende
stappen worden genomen.
■uu«/t nedcrlond
spaarspecialisten sinds 1817
DEN HOORN Staatsbosbeheer
heeft het bestuur van de Recreatiestich
ting laten weten dat direkt een eind
moet komen aan het 's winters laten
staan van caravans op de camping
„Loodsmansduin". Het laten overwinte
ren van caravans op dit terrein is
krachtens de pachtovereenkomst die
SBB en RST hebben, altijd verboden
geweest, maar de Recreatiestichting
heeft het overwinteren toch door de
vingers gezien. De boel liep daardoor
aardig uit de hand, want op Loodsmans
duin overwinteren nu 64 sta-caravans.
RST-directeur H. G. van den Doel heeft
de eigenaars nu laten weten dat de ca
ravans per 1 oktober moeten verdwij
nen omdat Staatsbosbeheer naleving
van de pachtovereenkomst eist. De eige
naars hebben daarmee echter geen ge
noegen genomen en hebben zaterdag
avond in het dorpshuis van Den Hoorn
krijgsraad gehouden.
Ze beroepen er zich op dat zij meren
deels niet op de hoogte waren van de
plicht om de caravans 's winters op te
ruimen. Velen zouden hier nooit hun ca
ravan hebben neergezet als ze het had
den geweten, want veel sta-caravans
zijn er niet op gebouwd om herhaalde
lijk versleept te worden. De caravanbe
zitters zijn bovendien van mening, dat
het zinloos is dat de caravans voor die
veertien weken ergens anders staan. Ze
menen, dat juridische stappen om het
overwinteren mogelijk te maken goede
kans van slagen hebben. Er zou sprake
kunnen zijn van gewoonterecht; sommi
ge caravans staan al zes jaar ononder
broken op Loodsmansduin.* Enkelen
kunnen niet eens worden verplaatst om
dat ze, als gevolg van stormschade, geen
wielen meer hebben.
Terreinschade
Bij Staatsbosbeheer is men echter van
mening, dat door het 's winters blijven
staan het karakter van een blijvend
„dorp" met allerlei permanente romme
lige voorzieningen in de hand wordt
gewerkt. Het terrein lijdt er schade
door.
De caravanbezitters vinden echter,
dat juist door het herhaaldelijk versle
pen schade wordt veroorzaakt.
In de drukbezochte oriënteringsver
gadering van zaterdagavond werd be
sloten alsvast geld bijeen te brengen
voor het bekostigen-van een eventuele
gerechtelijke aktie en voor het vergoe
den van andere kosten. Niemand maak
te er bezwaar tegen per caravan ƒ100,
te lappen, wat betekende dat men al
direkt over ƒ2400,kon beschikken. Uit
tactische overwegingen wil men echter
eerst via gesprekken trachten het doel
te bereiken. Er zal overleg worden ge-
L08
ALLEEN VOOR MELK UNIE OF
HORNA PRODUKTEN
De eigenaars van burgerwoningen in
het buitengebied maken zich boos over
het ontwerp bestemmingsplan dat tot 14
augustus in het raadhuis ter inzage ligt.
Van de honderden woningen, die in de
loop der aren in het boerenland zijn ver
rezen, blijk ener een aantal .positief" te
zijn bestemd, terwijl anderen geen be
stemming hebben en onder het zogenaam
de overgangsrecht vallen. Het verschil is
belangrijk; zie daarvoor de rubriek ,,Van
het raadhuis" elders in deze krant, waarin
b en w. nadere uitleg geven
Tientallen woningen hebben geen be
stemming gehad Dat de eigenaars hier
over zijn gebelgd is begrijpelijk. Zij vra
gen zich af wie eigenlijk heeft uitgemaakt
of hun huis wel of niet voor bestemming
in aanmerking kwam en vinden dat het
niet bestemd zijn een belangrijke waarde
daling betekent De discussie hierover Is
bij voorbaat uitzichtloos, omdat smaken
verschillen en omdat over smaken niet valt
te twisten. Een belangrijk argument om 'n
woning niet te bestemmen is nl. geweest
het landschappelijk aanzien. Een karakte
ristiek gebouw kwam in aanmerking; een
moderne bungalow niet Adviezen zijn in
eerste instantie aangedragen door de
werkgroep Landschapszorg (wat op zich
zelf al voor menigeen aanleiding tot erger
nis is) maar deze adviezen zijn lang niet
allemaal opgevolgd De ambtenaren zijn
nadien soepeler geweest, blijkens wijzi
gingen in de kaart, waar thans veel meer
postief bestemde woningen op voorkomen
dan eerder. Die ambtenaren hebben niet
erg tactisch gehandeld door de woning
van de burgemeester aan de Rozendijk
een positieve bestemming te geven (een
mooi gebouw maar beslist niet karakte
ristiek), want de toch al heersende ver
denking dat men hier willekeurig werk is
gegaan, is erdoor versterkt In de raad
huisrubriek elders In deze krant stellen
b. en w. dat woningen, die onder het over
gangsrecht vallen heus niet zomaar ge
sloopt zullen worden integendeelze
hebben recht om te blijven en zelfs Is
vernieuwing en bescheiden uitbreiding
mogelijk Maar in het plan staat nu letter
lijk: ,.het overgangsrecht is gericht op de
uiteindelijke opheffing van deze vorm
van wonen" Iemand met een normaal
boerenverstand kan daaruit niet anders
concluderen dan dat hij te zijner tijd moet
verdwijnen Blijkens de nu gekomen toe
lichting van b en w. is dat niet het geval,
maar het gevoel dat het bestemmingsplan
voor een gewone burger niet is te begrij
pen, is opnieuw versterkt Er wordt iets
anders bedoeld dan er staat en dat geldt
misschien ook voor andere bepalingen, zo
is de wantrouwende burger geneigd te
denken
De mededeling van b. en w. dat de ver
koopwaarde van een niet bestemde wo
ning waarschijnlijk niet zal dalen, getuigt
van weinig realiteitsgevoel. Als iemand
een woning koopt, is de eerste vraag die
hij stelt: wat kan ik ermee doen, wat mag
ik? Een huis met een groot erf in het rus
tige buitengebied is erg fijn, maar als je
op dat erf niets mag bouwen, is dat een
nadeel dat in de prijs van het huis tot uit
drukking komtLogisch.
Gelukkig is er een mogelijkheid dat
huizen, die nu met positief zijn bestemd,
alsnog een bestemming krijgen bij
voorbeeld na een verandering waardoor
het betrokken gebouw wèl voor karakte
ristiek kan doorgaan. Een lijstje met aan
bevelingen voor elk der betrokken huizen
afzonderlijk, zou door de eigenaars waar
schijnlijk wel op prijs worden gesteld. HIJ
kan dan nagaan of zijn toekomstig ,,lot" te
verbeteren Is Het algemeen belang is
daarmee gediend er kan een stimulans
vanuit gaan voor een (nog) fraaier aan
zien van het veelgeroemde Texelse land
schap
Het zou nog mooier zijn als de raad zou
besluiten het bestemmingsonderscheid in
de woningen te laten vervallen. Geef alles
wat in de loop der jaren legaal tot
stand is gekomen een positieve bestem
ming en stimuleer verbouwing tot een ka
rakteristiek gebouw door een toegemoet-
kommg in de kosten.