Cjroen TjjwartsJexeU het harL, Autocross groot succes Droomt u ook van'n eigen huis! u Sta-caravanbezitters tegen overwinteringsverbod Wisselbeker voor Martin van Benthum ^jdeMelkiw /paarbank Melkyoghurt hele liter tijdelijk groen-zwart Willekeur WBÊÊÊÊÊÊÊMÊM Geldig t/m zaterdag 7augustus. DINSDAG 3 AUGUSTUS 1976 89e JAARGANG No. 9097 4 PAGINA'S Uitgave: BV v/h Langeveld De RooiJ Postbus 11 Den Burg, Texel Telefoon 2741 Redaktie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 734, en Wessel B. Post, Oost 34. Oosterend, tel. (02223) 896. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs f9,80 p. kw 50 cent Incasso; los 40 cent. Bank: Amro bank, Ned. Midd. Bank, Rabobank Advert. 38 ct. per mm excl. 4% BTW „Echt autocrossweer, dat zie je aan het publiek dat er al zit", zei wedstrijdsecretaris Ed Moojen zondagmiddag toen de start van de tweede cross nog een half uur verwijderd was. De zon scheen, er was enige dreiging van regen en de wind waaide uit het zuid westen geen strandweer. Ed Mcojen kreeg gelijk. Toen het ongeveer twee uur was en de coureurs met hun monteurs langs de jurywagen kwamen om zich aan het publiek voor te stellen, zaten er zo'n 5200 mensen langs het circuit bij Oosterend. Ze hebben genoten. Dat kunnen we rustig stellen. Er was weer spanning. Er was weer sensatie. Er gingen wagens over de kop en in de sloot. Maar niemand liep een schram op en bij iedere onover zichtelijke rampartij kon de groene vlag omhoog gestoken worden. Zoals vanouds zat de organisatie van de Motor-, Auto- en Brom fietsclub Texel weer perfect in elkaar. liepen zich vast op de flank van zijn witte BMW. Met waren Henk Schraag, Adrie Westdorp, Johan van Heerwaar den en Goos Westerlaken, die zo hun zicht meer op de baan. Ook het publiek bij de zuidelijke bocht van het circuit was niet bij machte iets te aanschou wen van de botsingen die zich daar voordeden. Toen de stofmist optrok stonden daar vijf auto's klemvast op elkaar. Joop Groen had een duwtje gekregen, was dwars komen te staan en vier volgers Wat een sensatie I Wop Rienks was er met zijn wagen ondersteboven van. Deze tweede cross van 't seizoen werd door een groot aantal belangstellenden aangegrepen om ook iets te proeven van hetgeen de cross van 11 juli zo had ge kenmerkt. Zondag 1 augustus deed de laatste kans van het jaar zich voor het te zien. Ook de coureurs heben dat uitge buit. Ze vroegen alles van hun vehikels; alles wat er nog uit te halen was. MINUUT STILTE In het rennerskwartier hield men bij de aanvang een minuut stilte MAB-voorzitter O J. Agter stelde voor dit te doen ter nagedachtenis van Joost Gieles, die vorige week verongelukte. Agter herinnerde hierbij aan het feit, dat Joost erg geïnteresseerd was geweest in het wel-en-wee van de autocross Hij was altijd aanwe zig om assistentie te verlenen in het rennerskwartier. ,,We zullen hem erg missen", aldus de MAB-voor zitter. ENORME KUILEN BMW's, Chevrolets, Fords, Mercedes- sen en Plymouths stoven over de baan. Er waren ook wagens van (alweer 'n on bekend merk, die zo over het circuit scheurden, dat de stukken er af vlogen Knalpotten, stalen balken, deuren, kof- felbakdeksels, ruiten en andere stukken auto-inventaris lagen in het rond. De terreinbanden van de auto's wierpen wolken stof en aarde op en vormden enorme kuilen in het land van Niek Dros. Meeuwen streken neer op de baan waar geschrokken naar de oppervlakte gewoelde regenwormen geen tijd meer hadden een heenkomen te zoeken en weldra opgepeuzeld werden. De snelheden, die de auto's dit keer ontwikkelden lagen van het begin af aan al hoger dan de vorige maal. Het had tot gevolg dat het in de eerste man che al flink raak was. Er had een ge compliceerde botsing plaats, direkt na de start. Vier wagens ramden elkaar, en de strobalen. Wagen nummer negen met Arie Verseput wist nog los te komen, maar exact op dezelfde plaats werd hij twee ronden later opnieuw uit de baan geduwd Ook in de herkansing waren de crossgoden Verseput niet welgezind. Hij lag er in de eerste rit al uit en kan het volgend jaar opnieuw gaan probe- LOODJES Anderen moesten al direkt in de eer ste manches het loodje leggen. Een van de grootste pechvogels was wel Nico Blonk die tijdens zijn eerste optreden dusdanige schade opliep, dat hij aan de herkansing niet eens kon deelnemen. Cees Pol, vorig jaar winnaar van de beker, zat het ook niet erg mee. In de eerste manches al door pech geveld, be gaf zijn versnelling het in de herkan singen. Het enige middel dat hem over bleef was in de achteruit de race te ver volgen. Dat deed hij dan ook perfect. Het bleek niet perfect genoeg. De ach terstand was te groot geworden. Hij kon zich niet bij de eerste drie plaatsen, die recht hadden op een startpositie in de halve finale. Maar ook zij die zich rechtstreeks konden plaatsen in de halve finales, wachtten daar moeilijke momenten en situaties. Wisten Piet Witte, Martin van Benthum en Jan van Liere (vorige maal winnaar) zich in de eerste halve finale betrekkelijk eenvoudig van een finale plaats te verzekeren: in de tweede hal ve finale ging het heel wat moeilijker toe. Rookwolken verschenen vanonder de motorkappen en gecombineerd met op gewaaid stof en de wind die hen in het gezicht woei, hadden de coureurs geen Ook deze keer was Piet Zijm als com mentator niet te evenaren. finaleplaatsen geblokkeerd zagen. Toen het eenmaal zover was, behoefden de drie overblijvende coureurs hun rondjes nog te draaien om zich van een finale plaats verzekerd te weten. KLAPSTUK De finale was (om met MAB-voor zitter O, J. Agter te spreken) het „klap stuk" van de middag. Martin van Ben thum, in de finale van 11 juli door pech geteisterd, won van kop af. Jan van Liere (de vorige winnaar) die naast Van Benthum in de eerste lijn van start was gegaan, kwam tijdens de vierde ronde nabij het rennerkwartier in de stro balen terecht. Hij moest de strijd sta ken Piet Witte, bekend om zijn kundi ge rijden had bij de start van de finale de binnenbaan geloot. Het betekende aanvankelijk pech, omdat vlak na de startplaats de baan iets smaller werd. Hij werd zodoende door zijn mededin gers bovenop de strobalen gezet. Koel en berekenend schakelde hij in de ach teruit, ontdeed zich van het stro en zette de achtervolging in op een rennersveld dat hem ver voor was Hij was ditmaal succesvoller dan de vorige keer. Lang zaam verbeterde hij zijn positie. Joop Vlaming dook de sloot in. Wop Rienks maakte een salto in de noordelijke bocht (Hij bleef zelf heel, in tegenstelling tot zijn auto), de wagen van Hans van Mal- degem liet het op dezelfde plaats ook afweten. Toen ook Leen van der Vis verward raakte in de baanafscheiding kon Piet Witte de derde positie in gaan nemen. Hij stond die plaats niet meer af en finishte na Martin van Benthum en Maarten Koorn als derde. Bij de prijsuitreiking deelden ook de monteurs in de eer. Het waren respec tievelijk Tonny v.d. Wulp, Kees van Lenten en Nico Mantje, die de winnende Chevrolet, de Ford Thunderbird en de Mercedes mechanisch verzorgd hadden en bijdroegen aan het goede resultaat van de coureurs. Gefeliciteerd (zie vervolg pagina 2) Winnaar Martin van Benthum geflankeerd door nummer twee Maarten Koorn (rechts) en Piet Witte, die derde werd Het hoeft geen luchtkasteel te hlijven. Neem een hypotheek s an de Nutsspaarbank. Aflossing aangepast aan uw budget. pleegd met zowel het RST-bestuur, Staastbosbeheer, als de gemeente Texel. Namens de caravanbezitters zal een ak- tiecomité optreden. Dit comité zal in een op zaterdag 7 augustus te beleggen vol gende vergadering verslag uitbrengen. Afhankelijk daarvan zullen volgende stappen worden genomen. ■uu«/t nedcrlond spaarspecialisten sinds 1817 DEN HOORN Staatsbosbeheer heeft het bestuur van de Recreatiestich ting laten weten dat direkt een eind moet komen aan het 's winters laten staan van caravans op de camping „Loodsmansduin". Het laten overwinte ren van caravans op dit terrein is krachtens de pachtovereenkomst die SBB en RST hebben, altijd verboden geweest, maar de Recreatiestichting heeft het overwinteren toch door de vingers gezien. De boel liep daardoor aardig uit de hand, want op Loodsmans duin overwinteren nu 64 sta-caravans. RST-directeur H. G. van den Doel heeft de eigenaars nu laten weten dat de ca ravans per 1 oktober moeten verdwij nen omdat Staatsbosbeheer naleving van de pachtovereenkomst eist. De eige naars hebben daarmee echter geen ge noegen genomen en hebben zaterdag avond in het dorpshuis van Den Hoorn krijgsraad gehouden. Ze beroepen er zich op dat zij meren deels niet op de hoogte waren van de plicht om de caravans 's winters op te ruimen. Velen zouden hier nooit hun ca ravan hebben neergezet als ze het had den geweten, want veel sta-caravans zijn er niet op gebouwd om herhaalde lijk versleept te worden. De caravanbe zitters zijn bovendien van mening, dat het zinloos is dat de caravans voor die veertien weken ergens anders staan. Ze menen, dat juridische stappen om het overwinteren mogelijk te maken goede kans van slagen hebben. Er zou sprake kunnen zijn van gewoonterecht; sommi ge caravans staan al zes jaar ononder broken op Loodsmansduin.* Enkelen kunnen niet eens worden verplaatst om dat ze, als gevolg van stormschade, geen wielen meer hebben. Terreinschade Bij Staatsbosbeheer is men echter van mening, dat door het 's winters blijven staan het karakter van een blijvend „dorp" met allerlei permanente romme lige voorzieningen in de hand wordt gewerkt. Het terrein lijdt er schade door. De caravanbezitters vinden echter, dat juist door het herhaaldelijk versle pen schade wordt veroorzaakt. In de drukbezochte oriënteringsver gadering van zaterdagavond werd be sloten alsvast geld bijeen te brengen voor het bekostigen-van een eventuele gerechtelijke aktie en voor het vergoe den van andere kosten. Niemand maak te er bezwaar tegen per caravan ƒ100, te lappen, wat betekende dat men al direkt over ƒ2400,kon beschikken. Uit tactische overwegingen wil men echter eerst via gesprekken trachten het doel te bereiken. Er zal overleg worden ge- L08 ALLEEN VOOR MELK UNIE OF HORNA PRODUKTEN De eigenaars van burgerwoningen in het buitengebied maken zich boos over het ontwerp bestemmingsplan dat tot 14 augustus in het raadhuis ter inzage ligt. Van de honderden woningen, die in de loop der aren in het boerenland zijn ver rezen, blijk ener een aantal .positief" te zijn bestemd, terwijl anderen geen be stemming hebben en onder het zogenaam de overgangsrecht vallen. Het verschil is belangrijk; zie daarvoor de rubriek ,,Van het raadhuis" elders in deze krant, waarin b en w. nadere uitleg geven Tientallen woningen hebben geen be stemming gehad Dat de eigenaars hier over zijn gebelgd is begrijpelijk. Zij vra gen zich af wie eigenlijk heeft uitgemaakt of hun huis wel of niet voor bestemming in aanmerking kwam en vinden dat het niet bestemd zijn een belangrijke waarde daling betekent De discussie hierover Is bij voorbaat uitzichtloos, omdat smaken verschillen en omdat over smaken niet valt te twisten. Een belangrijk argument om 'n woning niet te bestemmen is nl. geweest het landschappelijk aanzien. Een karakte ristiek gebouw kwam in aanmerking; een moderne bungalow niet Adviezen zijn in eerste instantie aangedragen door de werkgroep Landschapszorg (wat op zich zelf al voor menigeen aanleiding tot erger nis is) maar deze adviezen zijn lang niet allemaal opgevolgd De ambtenaren zijn nadien soepeler geweest, blijkens wijzi gingen in de kaart, waar thans veel meer postief bestemde woningen op voorkomen dan eerder. Die ambtenaren hebben niet erg tactisch gehandeld door de woning van de burgemeester aan de Rozendijk een positieve bestemming te geven (een mooi gebouw maar beslist niet karakte ristiek), want de toch al heersende ver denking dat men hier willekeurig werk is gegaan, is erdoor versterkt In de raad huisrubriek elders In deze krant stellen b. en w. dat woningen, die onder het over gangsrecht vallen heus niet zomaar ge sloopt zullen worden integendeelze hebben recht om te blijven en zelfs Is vernieuwing en bescheiden uitbreiding mogelijk Maar in het plan staat nu letter lijk: ,.het overgangsrecht is gericht op de uiteindelijke opheffing van deze vorm van wonen" Iemand met een normaal boerenverstand kan daaruit niet anders concluderen dan dat hij te zijner tijd moet verdwijnen Blijkens de nu gekomen toe lichting van b en w. is dat niet het geval, maar het gevoel dat het bestemmingsplan voor een gewone burger niet is te begrij pen, is opnieuw versterkt Er wordt iets anders bedoeld dan er staat en dat geldt misschien ook voor andere bepalingen, zo is de wantrouwende burger geneigd te denken De mededeling van b. en w. dat de ver koopwaarde van een niet bestemde wo ning waarschijnlijk niet zal dalen, getuigt van weinig realiteitsgevoel. Als iemand een woning koopt, is de eerste vraag die hij stelt: wat kan ik ermee doen, wat mag ik? Een huis met een groot erf in het rus tige buitengebied is erg fijn, maar als je op dat erf niets mag bouwen, is dat een nadeel dat in de prijs van het huis tot uit drukking komtLogisch. Gelukkig is er een mogelijkheid dat huizen, die nu met positief zijn bestemd, alsnog een bestemming krijgen bij voorbeeld na een verandering waardoor het betrokken gebouw wèl voor karakte ristiek kan doorgaan. Een lijstje met aan bevelingen voor elk der betrokken huizen afzonderlijk, zou door de eigenaars waar schijnlijk wel op prijs worden gesteld. HIJ kan dan nagaan of zijn toekomstig ,,lot" te verbeteren Is Het algemeen belang is daarmee gediend er kan een stimulans vanuit gaan voor een (nog) fraaier aan zien van het veelgeroemde Texelse land schap Het zou nog mooier zijn als de raad zou besluiten het bestemmingsonderscheid in de woningen te laten vervallen. Geef alles wat in de loop der jaren legaal tot stand is gekomen een positieve bestem ming en stimuleer verbouwing tot een ka rakteristiek gebouw door een toegemoet- kommg in de kosten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 1