Cjroen rwarL-Jexels in het harL>
Nu ook rehabilitatieplannen
Oosterend, Den Hoorn en Oudeschild
Gemeente hoopt op meer
enthousiasme aannemers
Baatbelasting volgens
oorspronkelijk plan
rk
lur
BAATBELASTING
Wat gaat U betalen?
Alternatief van wethouder Nauta vervallen
UIT
MES
KE
75% SUBSIDIE VOOR
OPKNAPPEN VAN
.BEELDONDERSTEUNENDE'
PANDEN
N
eft
Vergelijking oud - nieuw
in laatste dia-vertoning
„Mooi Texel"
Bezwarenzitting
op andere datum
Losgebroken aanhanger
vernielde auto
Zware schade bij
aanrijding op Pontweg
GROTE MODE
VOOR KLEINE MENSEN
Sportshop - Kindershop
DINSDAGMIDDAG WEER GESLOTEN
1,48
1,98
1,48
2,50
0,59
2,58
3,48
4,28
2,'
1.48
1,35
1,48
1
1,
i;
-1,:
- O
- 0,
VRIJDAG 27 AUGUSTUS 1976
TEXELSE
89e JAARGANG No. 9104
8 PAGINA'S
Uitgave: BV v/h Langeveld De RoolJ
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Redaktie: Harry de Graaf, Pellkaanweg 75, De
Koog, tel. (02228) 266, en Wessel B. Post, Oost
34, Oosterend, tel. (02223) 896.
COURANT
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ9,80 p. kw
50 cent Incasso; los 40 cent
Bank: Amro bank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank
Advert. 38 ct. per mm excl. 4% BTW
In navolging van de rehabilitatieplannen voor Den Burg zal dit
jaar een begin worden gemaakt met het uitwerken van soortgelijke
plannen voor de dorpen Oudeschild, Oosterend en Den Hoorn. Er
zullen hiertoe voor de eigenaars van de in aanmerking komende
panden in deze dorpen hoorzittingen worden gehouden om hen de
gelegenheid te geven zich nader te oriënteren.
Voor rehabilitatie (opknappen met subsidie) komen woningen in
aanmerking, die voor de tweede wereldoorlog werden gebouwd en
die niet als tweede woning in gebruik zijn. Nader geprecisieerd is
de betekenis van rehabilitatie het verbeteren en herstellen van de
leefbaarheid in een woonwijk en de daarin gelegen particuliere
woningen en andere gebouwen. De panden, en hun omgeving zullen
op een zodanig niveau worden gebracht, dat ze tenminste weer
25 jaar in stand gehouden kunnen worden.
verricht worden die op hetzelfde vlak
liggen. Zo komt bijvoorbeeld ook het
samenvoegen van twee of meer wo
ningen tot één wooneenheid in aan
merking voor subsidie. Ook het om
gekeerde kan subsidiabel zijn. Het ver
bouwen van een gebouw tot een of
meer woonruimten kan dus eveneens
in aanmerking komen. Er liggen plan
nen ter tafel die hef mogelijk maken
voor iedere woning op Texel (welke
voor rehabilitatie in aanmerking komt)
in overleg met de eigenaar te bekijken
wat de mogelijkheden zijn.
In principe komen alle kosten van de
erbetering voor subsidie in aanmer
king. Dit geldt ook voor de kosten
aan achterstallig onderhoud en het
j, aanleggen van een centrale verwar-
ming. De aangebrachte verbeteringen
moeten van eenvoudige aard zijn.
Aanschaf van te luxe installaties (zo-
ils een ligbad, open haard of dure
ceuken) wordt niet of slechts gedeel-
elijk gesubsidieerd.
Naast de verbetering van woningen
iunnen ook andere verbouwingen
.8!
0,
0.8
0,9
0,8
0,6
I - 0,7
VLA
I - 1,1
- 0,9
1 - 0,9
2 - 0,9
7 - 0,9
J - 1,1
5 -0,9
2 - 1,9
9 - 1,1
afdelii
uur;
Bij alle discussie over de in te voeren baatbelasting is tot dusver geen
antwoord gegeven op de belangrijkste vraag die het publiek zich stelt: wat
moet ik betalen. Om een indruk te geven hebben B. en W. in het jongste
voorstel aan de gemeenteraad een aantal voorbeelden benoemd. Ieder kan
dan voor zichzelf bepalen in welke orde van grootte het te betalen belas
tingbedrag ligt.
woning aan een distributieleiding (permanent gebruik) van 370 m3 66,97
idem aan een transportleiding 46,99
boerderij met woongedeelte van 370 m3 en 1550 m3 agrarische
bijgebouwen e.d. aan een transportleiding 46,99
idem als bijgebouwen e.d. zodanig worden gebruikt,
dat ze in de baatbelasting worden betrokken 243,84
bedrijfsgebouwen aan een distributicleiding van 5470 m3 ƒ990,07
zomerhuis van 110 m3 13,97
2e woning van 370 m3 46,99
school aan een distributieleiding van 6500 m3 ƒ1176,50
woning met winkel aan een distributieleiding van 1100 m3 ƒ199,10
DE COCKSDORP Ook dit seizoen
eft de diavertoning „Mooi Texel" van
heer E. Loerakker zeer veel belang
eenden getrokken. De serieavonden
>rden dinsdagavond 31 augustus afge-
ten met een bijzondere vertoning. In
serie dan getoonde beelden zal een
'tal opnamen worden verwerkt, ge-
'akt van oude foto's en kaarten. Op
'e wijze ontstaan aardige contrasten
vergelijkingen.
)eze laatste avond zal daarom in het
'onder voor Texelaars aantrekkelijk
zodat ook op hen wordt gerekend,
dia-vertoning wordt zoals gebruike-
gehouden in de Hervormde kerk
De Cocksdorp, aanvang 20.00 uur.
Jgang kost 1,per persoon.
De openbare bezwarenzitting in het
kader van de hinderwetprocedure voor
de rioolzuiveringsinstallatie te Oude
schild wordt niet op 3 september gehou
den maar op maandag 6 september, aan
vang 19.15 uur.
Tegen de oorspronkelijke datum was
door betrokkenen bezwaar gemaakt om
dat zij dan niet in de gelegenheid zou
den zijn de zitting bij te wonen.
Schriftelijk bezwaar tegen verlening
van een hinderwetvergunning voor de
(inmiddels in gebruik genomen) zuive
ringsinstallatie is onder meer gekomen
van een aantal bewoners van Het Buur
tje in Oudeschild. Zij klagen over de
stank die de installatie in de omgeving
veroorzaakt.
getekend te worden dat ook in het geval
van monumenten de gemeente hierboven
(onder dezelfde genoemde voorwaarden
als de andere huizen) ook de extra sub
sidie van 10°/o beschikbaar stelt.
Afd. rehabilitatie
Om de rehabilitatie te bevorderen is
binnen de dienst Gemeentewerken een
speciale afdeling rehabilitatie in het le
ven geroepen. De verantwoordelijkheid
hiervoor berust bij wethouder J. Zuide-
wind, terwijl de algemene leiding be
rust bij J. van Hoorn (directeur dienst
gemeentewerken). Met de uitvoering is
als projectleider belast S. J. Swinkels
(technische gedeelte) en als coördinator
J. A. Wendrich (administratieve gedeel
te). Voorts zullen aan deze nieuwe afde
ling rehabilitatie tijdelijk twee mede
werkers verbonden worden die belast
zijn met het opmeten en het uitwerken
van de bestaande situaties van de be
treffende percelen. Het ligt in de bedoe
ling alle aanvragers zoveel mogelijk van
start tot finish te begeleiden.
Alle belanghebbenden kunnen zich
voor inlichtingen tijdens de openings
uren van het raadhuis met de heren
Swinkels en/of Wendrich in verbinding
stellen (kamer 205) of telefonisch (02220)
3041 toestel 151.
Werkverschaffing
Wethouder Zuidewind vertelde ons
dat het college van B. en W. het met de
minister (Volkshuisvesting en Ruimte
lijke Ordening) eens is dat de stadsver
nieuwing (waarvan rehabilitatie een on
derdeel is) een vooraanstaande plaats in
de bouwactiviteiten gaat innemen.
Zuidewind: „Het project is niet alleen
van belang voor de bezitters van voor
oorlogse huizen. Het betekent bovendien
een enorme werkverschaffing voor de
23 Texelse aannemers nu de nieuwbouw
vrijwel stil zal komen te liggen. Tot op
heden zijn deze aannemers (die werk
verschaffen aan zo'n 450 mensen) voor
het overgrote deel op nieuwbouw inge
steld. We hebben van Haarlem te horen
gekregen dat de nieuwbouw op Texel
een aflopende zaak is. De aannemers zul
len daarom tijdig om moeten schakelen
op het herstel (renovatie en rehabilita
tie) van de oudere woningen. Het is dui
delijk dat als ze dit niet tijdig doen velen
hun bedrijf moeten beëindigen".
Tot dusver hebben de Texelse aanne
mers zich niet erg enthousiast getoond
voojr het rehabilitatiewerk. Wethouder
Zuidewind hoopt dat zij zich anders zul
len opstellen en zich bereid tonen samen
te werken, andere werkwijzen toe te
passen en daardoor met aanvaardbare
prijzen zullen komen. Vanmiddag zal
met de aannemers worden overlegd.
Mocht het niet lukken hen voor het re-
(zie vervolg pagina 2)
De Opel personenwagen van vakan
tieganger J.M.M. (27) uit Nieuwkoop
werd gisterochtend vernield, toen deze
werd geramd door een losgebroken aan
hangwagen (dolly) van een passerende
auto.
M. had zijn wagen in de berm van de
Hoofdweg, ter hoogte van perceel 101
geparkeerd. Uit de richting Den Burg
naderde de 31-jarige W.G.S. uit Den
Burg met een bestelwagen die de dolly
voorttrok. Door onduidelijke oorzaak
brak de trekstang waardoor de dolly
losraakte en met grote vaart de berm
inschoot. Niemand werd gewond.
Twee personenauto's werden woens
dagavond omstreeks half elf zwaar be
schadigd toen zij op de Pontweg in bot
sing kwamen. Uit de richting De Koog
kwam een Renault, bestuurd door A.P.J.
B. (54) uit Brunssum, Hij wilde linksaf
slaan om het terrein van zijn vakantie
verblijf op te rijden. Uit de richting Den
Burg kwam een Simca, bestuurd door de
20-jarige F.J.B. uit Diemen. Laatstge
noemde werd verblind door het scherpe
licht van de tegenligger en werd tevens
verrast omdat deze links ging rijden.
Zijn reaktie hierop was krachtig rem
men, waarbij de wagen in een slip raak
te en tegen de Renault botste. De Simca
is waarschijnlijk total loss; de Renault
werd ook zwaar beschadigd. Niemand
werd gewond.
Maximale subsidie
De subsidie is in alle gevallen 35°/o
van de subsidiabele kosten. Bovendien
geeft de gemeente in het kader van dc
werkgelegenheid een extra subsidie van
10°/o mits de werkzaamheden door een
aannemer worden uitgevoerd. Voor mo
numenten geldt een andere regeling.
Voor deze woningen kan de maximale
subsidie 65°/o van de subsidiabele kosten
bedragen. Hierbij dient bovendien aan-
B. en W. zijn weer eensgezind over
de baatbelasting. De gemeenteraad is
voorgesteld deze belasting (met terug
werkende kracht tot 1 januari van Jit
jaar) in de oorspronkelijke vorm in te
voeren. Het voorstel van wethouder J.
Nauta om het benodigde geld (ter be
kostiging van de gaspijp door de
Waddenzee) te verkrijgen door een
hogere onroerend goed-belasting plus
een opslag per gebruikte kubieke me
ter gas is ingetrokken. De raadscom
missie voor financiën is er in de ver
gadering van dinsdagavond mee ak
koord geaaan, al bleven enkele leden
ernstige bedenkingen hebben tegen
het starre karakter van de wet die net
systeem van baatbelasting regelt. On
billijk is het dat op één moment wordt
bepaald welke percelen op Texel ge
baat en dus belastingplichtig zijn. Ge
bouwen die er na 1 januari 1977 bij
komen vallen buiten de belasting.
Hetzelfde geldt voor gebouwen die nu
niet aan een distributie- of transport
leiding liggen. Zou het leidingnet nader
hand worden uitgebreid waardoor meer
woningen op het aardgasnet kunnen
worden aangesloten, dan zijn deze wo
ningen niet belastingplichtig. Aan deze
onbillijkheid valt echter weinig te doen
waarbij het een troost is dat de bouw
mogelijkheden op Texel nog maar be
perkt zijn.
Wijzigingen
De commissievergadering werd niet
bijgewoond door J. C. Dros. Per brief
had hij laten weten het nut van de be
spreking niet in te zien. Sinds de vorige
commissievergadering zijn enkele kleine
wijzigingen aangebracht in de ontwerp
verordening die de heffing van de baat
belasting op Texel regelt. Bij de tarief
stelling is thans gecompenseerd dat be
woners die in het buitengebied op de
transportleiding willen aansluiten, daar
voor extra kosten moeten maken (een
reduceerkast van ongeveer vijfhonderd
gulden) en ook vallen de sta-caravans
nu buiten de belasting.
L. J. Weijdt tilde zwaar aan het starre
karakter van de baatbelastingregeling.
Hij betreurde het dat de gemeenteraad
dit ten tijde van de geruchtmakende
aardgasdiscussies niet heeft geweten. Er
is van uitgegaan dat ieder die van het
aardgas kan profiteren altijd belasting
plichtig is of wordt. De belasting geldt
voor een periode van twintig jaar.
Weijdt hoopte dat in die periode op
Texel niet alles bij het oude zal blijven.
Er zal gebouwd moeten worden maar die
nieuwbouw valt buiten de belasting om
dat de situatie van 1 januari 1977 bepa
lend is voor die twintig jaar.
Herzien?
Voorzitter Mr. Sprenger antwoordde
bevestigend op Weijdts vraag of de
baatbelasting over bijvoorbeeld vijf jaar
opnieuw kan worden bepaald op grond
van de dan geldende gewijzigde situatie
Uit de opmerkingen die ambtenaar P. R.
Blankevoort eraan toevoegde kon ech
ter worden afgeleid dat de situatie voor
de woonkernen twintig jaar lang on
wrikbaar blijft. Alleen percelen die aan
de bestaande transportleiding (dus in
het buitengebied) worden bijgebouwd
zouden later alsnog belastingplichtig
kunnen worden als de verordening over
een aantal jaren op de helling zou gaan.
Terreinen
Zoals bekend vallen niet alleen huizen
onder dc belasting, maar ook terreinen
waarop huizen (of andere gebouwen die
redelijkerwijs voor aardgasverwarming
in aanmerking komen) zouden mogen
worden gebouwd. Hier gaat men uit van
een tarief per vierkante meter. Desge
vraagd werd gezegd dat niet de hele
oppervlakte wordt gemeten maar slechts
dc oppervlakte van de bouwstrook met
inachtneming van de zijdelingse grens-
afstand.
Bewoners van het buitengebied moe
ten baatbelasting betalen als zij op ma
ximaal 100 meter van de transportlei
ding zitten. Weijdt vond die afstand wel
erg groot. Hier kan nauwelijks van „ge
baat" zijn worden gesproken, want om
aan te sluiten moeten betrokkenen zeer
veel geld investeren in de lange leiding.
Afkopen
Wie liever niet twintig jaar lang baat
belasting betaalt kan deze belasting
plicht in één keer afkopen, zowel direkt
als over een aantal jaren. Men betaalt
dan uiteraard minder dan de som van
de jaarlijkse heffingen. Bij de verreke
ning wordt een vast rentepercentage
van 91/* gehanteerd.
Weijdt liet blijken de hele baatbelas
ting in feite onrechtvaardig te vinden.
Texel moet op deze wijze een groot deel
van de kosten van de pijp door de Wad
denzee betalen terwijl andere onrenda
bele („witte") gebieden in Nederland
die toch op het landelijke net zouden
willen aansluiten dat blijkbaar niet hoe
ven. Het is in principe geen enkel ver
schil of een transportleiding naar een
wit gebied door zee of door land loopt.
Weijdt verzocht het college scherp op
te letten. Als in Nederland nog meer
witte gebieden zouden worden aange
sloten zonder dat de betrokken bevol
king voor de kosten van de gaspijp hoeft
op te draaien, moet onmiddellijk van de
regering worden geëist dat zij de zee
leiding naar Texel alsnog betaalt zodat
de baatbelastingplichtigen hun geld,
kunnen terugkrijgen.
Rampenfonds?
Aan het slot van dc bespreking sneed
Jan Witte een ander financieel onder
werp aan door te vragen of er fondsen
zijn waaruit de gevolgen van natuur
rampen kunnen worden bestreden. Hij
doelde daarbij op de droogte die voor
Texel een ramp aan het worden is, zij
het minder spectaculair dan een over-
stromings- of aardbevingsramp maar
met even ernstige schade. De burge
meester wilde een onderzoek instellen,
maar waarschuwde tegen optimisme. De
droogte heeft voor heel Nederland ern
stige gevolgen, maar misschien is het
feit dat de situatie op Texel veel ernsti
ger is een argument.
Vanaf dinsdag 31 augustus zijn onze zaken
WINKELIERSVERENIGING DEN BURG