Cjroen rwarL-Jexels in het harL> Nu ook rehabilitatieplannen Oosterend, Den Hoorn en Oudeschild Gemeente hoopt op meer enthousiasme aannemers Baatbelasting volgens oorspronkelijk plan rk lur BAATBELASTING Wat gaat U betalen? Alternatief van wethouder Nauta vervallen UIT MES KE 75% SUBSIDIE VOOR OPKNAPPEN VAN .BEELDONDERSTEUNENDE' PANDEN N eft Vergelijking oud - nieuw in laatste dia-vertoning „Mooi Texel" Bezwarenzitting op andere datum Losgebroken aanhanger vernielde auto Zware schade bij aanrijding op Pontweg GROTE MODE VOOR KLEINE MENSEN Sportshop - Kindershop DINSDAGMIDDAG WEER GESLOTEN 1,48 1,98 1,48 2,50 0,59 2,58 3,48 4,28 2,' 1.48 1,35 1,48 1 1, i; -1,: - O - 0, VRIJDAG 27 AUGUSTUS 1976 TEXELSE 89e JAARGANG No. 9104 8 PAGINA'S Uitgave: BV v/h Langeveld De RoolJ Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Redaktie: Harry de Graaf, Pellkaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, en Wessel B. Post, Oost 34, Oosterend, tel. (02223) 896. COURANT Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ9,80 p. kw 50 cent Incasso; los 40 cent Bank: Amro bank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank Advert. 38 ct. per mm excl. 4% BTW In navolging van de rehabilitatieplannen voor Den Burg zal dit jaar een begin worden gemaakt met het uitwerken van soortgelijke plannen voor de dorpen Oudeschild, Oosterend en Den Hoorn. Er zullen hiertoe voor de eigenaars van de in aanmerking komende panden in deze dorpen hoorzittingen worden gehouden om hen de gelegenheid te geven zich nader te oriënteren. Voor rehabilitatie (opknappen met subsidie) komen woningen in aanmerking, die voor de tweede wereldoorlog werden gebouwd en die niet als tweede woning in gebruik zijn. Nader geprecisieerd is de betekenis van rehabilitatie het verbeteren en herstellen van de leefbaarheid in een woonwijk en de daarin gelegen particuliere woningen en andere gebouwen. De panden, en hun omgeving zullen op een zodanig niveau worden gebracht, dat ze tenminste weer 25 jaar in stand gehouden kunnen worden. verricht worden die op hetzelfde vlak liggen. Zo komt bijvoorbeeld ook het samenvoegen van twee of meer wo ningen tot één wooneenheid in aan merking voor subsidie. Ook het om gekeerde kan subsidiabel zijn. Het ver bouwen van een gebouw tot een of meer woonruimten kan dus eveneens in aanmerking komen. Er liggen plan nen ter tafel die hef mogelijk maken voor iedere woning op Texel (welke voor rehabilitatie in aanmerking komt) in overleg met de eigenaar te bekijken wat de mogelijkheden zijn. In principe komen alle kosten van de erbetering voor subsidie in aanmer king. Dit geldt ook voor de kosten aan achterstallig onderhoud en het j, aanleggen van een centrale verwar- ming. De aangebrachte verbeteringen moeten van eenvoudige aard zijn. Aanschaf van te luxe installaties (zo- ils een ligbad, open haard of dure ceuken) wordt niet of slechts gedeel- elijk gesubsidieerd. Naast de verbetering van woningen iunnen ook andere verbouwingen .8! 0, 0.8 0,9 0,8 0,6 I - 0,7 VLA I - 1,1 - 0,9 1 - 0,9 2 - 0,9 7 - 0,9 J - 1,1 5 -0,9 2 - 1,9 9 - 1,1 afdelii uur; Bij alle discussie over de in te voeren baatbelasting is tot dusver geen antwoord gegeven op de belangrijkste vraag die het publiek zich stelt: wat moet ik betalen. Om een indruk te geven hebben B. en W. in het jongste voorstel aan de gemeenteraad een aantal voorbeelden benoemd. Ieder kan dan voor zichzelf bepalen in welke orde van grootte het te betalen belas tingbedrag ligt. woning aan een distributieleiding (permanent gebruik) van 370 m3 66,97 idem aan een transportleiding 46,99 boerderij met woongedeelte van 370 m3 en 1550 m3 agrarische bijgebouwen e.d. aan een transportleiding 46,99 idem als bijgebouwen e.d. zodanig worden gebruikt, dat ze in de baatbelasting worden betrokken 243,84 bedrijfsgebouwen aan een distributicleiding van 5470 m3 ƒ990,07 zomerhuis van 110 m3 13,97 2e woning van 370 m3 46,99 school aan een distributieleiding van 6500 m3 ƒ1176,50 woning met winkel aan een distributieleiding van 1100 m3 ƒ199,10 DE COCKSDORP Ook dit seizoen eft de diavertoning „Mooi Texel" van heer E. Loerakker zeer veel belang eenden getrokken. De serieavonden >rden dinsdagavond 31 augustus afge- ten met een bijzondere vertoning. In serie dan getoonde beelden zal een 'tal opnamen worden verwerkt, ge- 'akt van oude foto's en kaarten. Op 'e wijze ontstaan aardige contrasten vergelijkingen. )eze laatste avond zal daarom in het 'onder voor Texelaars aantrekkelijk zodat ook op hen wordt gerekend, dia-vertoning wordt zoals gebruike- gehouden in de Hervormde kerk De Cocksdorp, aanvang 20.00 uur. Jgang kost 1,per persoon. De openbare bezwarenzitting in het kader van de hinderwetprocedure voor de rioolzuiveringsinstallatie te Oude schild wordt niet op 3 september gehou den maar op maandag 6 september, aan vang 19.15 uur. Tegen de oorspronkelijke datum was door betrokkenen bezwaar gemaakt om dat zij dan niet in de gelegenheid zou den zijn de zitting bij te wonen. Schriftelijk bezwaar tegen verlening van een hinderwetvergunning voor de (inmiddels in gebruik genomen) zuive ringsinstallatie is onder meer gekomen van een aantal bewoners van Het Buur tje in Oudeschild. Zij klagen over de stank die de installatie in de omgeving veroorzaakt. getekend te worden dat ook in het geval van monumenten de gemeente hierboven (onder dezelfde genoemde voorwaarden als de andere huizen) ook de extra sub sidie van 10°/o beschikbaar stelt. Afd. rehabilitatie Om de rehabilitatie te bevorderen is binnen de dienst Gemeentewerken een speciale afdeling rehabilitatie in het le ven geroepen. De verantwoordelijkheid hiervoor berust bij wethouder J. Zuide- wind, terwijl de algemene leiding be rust bij J. van Hoorn (directeur dienst gemeentewerken). Met de uitvoering is als projectleider belast S. J. Swinkels (technische gedeelte) en als coördinator J. A. Wendrich (administratieve gedeel te). Voorts zullen aan deze nieuwe afde ling rehabilitatie tijdelijk twee mede werkers verbonden worden die belast zijn met het opmeten en het uitwerken van de bestaande situaties van de be treffende percelen. Het ligt in de bedoe ling alle aanvragers zoveel mogelijk van start tot finish te begeleiden. Alle belanghebbenden kunnen zich voor inlichtingen tijdens de openings uren van het raadhuis met de heren Swinkels en/of Wendrich in verbinding stellen (kamer 205) of telefonisch (02220) 3041 toestel 151. Werkverschaffing Wethouder Zuidewind vertelde ons dat het college van B. en W. het met de minister (Volkshuisvesting en Ruimte lijke Ordening) eens is dat de stadsver nieuwing (waarvan rehabilitatie een on derdeel is) een vooraanstaande plaats in de bouwactiviteiten gaat innemen. Zuidewind: „Het project is niet alleen van belang voor de bezitters van voor oorlogse huizen. Het betekent bovendien een enorme werkverschaffing voor de 23 Texelse aannemers nu de nieuwbouw vrijwel stil zal komen te liggen. Tot op heden zijn deze aannemers (die werk verschaffen aan zo'n 450 mensen) voor het overgrote deel op nieuwbouw inge steld. We hebben van Haarlem te horen gekregen dat de nieuwbouw op Texel een aflopende zaak is. De aannemers zul len daarom tijdig om moeten schakelen op het herstel (renovatie en rehabilita tie) van de oudere woningen. Het is dui delijk dat als ze dit niet tijdig doen velen hun bedrijf moeten beëindigen". Tot dusver hebben de Texelse aanne mers zich niet erg enthousiast getoond voojr het rehabilitatiewerk. Wethouder Zuidewind hoopt dat zij zich anders zul len opstellen en zich bereid tonen samen te werken, andere werkwijzen toe te passen en daardoor met aanvaardbare prijzen zullen komen. Vanmiddag zal met de aannemers worden overlegd. Mocht het niet lukken hen voor het re- (zie vervolg pagina 2) De Opel personenwagen van vakan tieganger J.M.M. (27) uit Nieuwkoop werd gisterochtend vernield, toen deze werd geramd door een losgebroken aan hangwagen (dolly) van een passerende auto. M. had zijn wagen in de berm van de Hoofdweg, ter hoogte van perceel 101 geparkeerd. Uit de richting Den Burg naderde de 31-jarige W.G.S. uit Den Burg met een bestelwagen die de dolly voorttrok. Door onduidelijke oorzaak brak de trekstang waardoor de dolly losraakte en met grote vaart de berm inschoot. Niemand werd gewond. Twee personenauto's werden woens dagavond omstreeks half elf zwaar be schadigd toen zij op de Pontweg in bot sing kwamen. Uit de richting De Koog kwam een Renault, bestuurd door A.P.J. B. (54) uit Brunssum, Hij wilde linksaf slaan om het terrein van zijn vakantie verblijf op te rijden. Uit de richting Den Burg kwam een Simca, bestuurd door de 20-jarige F.J.B. uit Diemen. Laatstge noemde werd verblind door het scherpe licht van de tegenligger en werd tevens verrast omdat deze links ging rijden. Zijn reaktie hierop was krachtig rem men, waarbij de wagen in een slip raak te en tegen de Renault botste. De Simca is waarschijnlijk total loss; de Renault werd ook zwaar beschadigd. Niemand werd gewond. Maximale subsidie De subsidie is in alle gevallen 35°/o van de subsidiabele kosten. Bovendien geeft de gemeente in het kader van dc werkgelegenheid een extra subsidie van 10°/o mits de werkzaamheden door een aannemer worden uitgevoerd. Voor mo numenten geldt een andere regeling. Voor deze woningen kan de maximale subsidie 65°/o van de subsidiabele kosten bedragen. Hierbij dient bovendien aan- B. en W. zijn weer eensgezind over de baatbelasting. De gemeenteraad is voorgesteld deze belasting (met terug werkende kracht tot 1 januari van Jit jaar) in de oorspronkelijke vorm in te voeren. Het voorstel van wethouder J. Nauta om het benodigde geld (ter be kostiging van de gaspijp door de Waddenzee) te verkrijgen door een hogere onroerend goed-belasting plus een opslag per gebruikte kubieke me ter gas is ingetrokken. De raadscom missie voor financiën is er in de ver gadering van dinsdagavond mee ak koord geaaan, al bleven enkele leden ernstige bedenkingen hebben tegen het starre karakter van de wet die net systeem van baatbelasting regelt. On billijk is het dat op één moment wordt bepaald welke percelen op Texel ge baat en dus belastingplichtig zijn. Ge bouwen die er na 1 januari 1977 bij komen vallen buiten de belasting. Hetzelfde geldt voor gebouwen die nu niet aan een distributie- of transport leiding liggen. Zou het leidingnet nader hand worden uitgebreid waardoor meer woningen op het aardgasnet kunnen worden aangesloten, dan zijn deze wo ningen niet belastingplichtig. Aan deze onbillijkheid valt echter weinig te doen waarbij het een troost is dat de bouw mogelijkheden op Texel nog maar be perkt zijn. Wijzigingen De commissievergadering werd niet bijgewoond door J. C. Dros. Per brief had hij laten weten het nut van de be spreking niet in te zien. Sinds de vorige commissievergadering zijn enkele kleine wijzigingen aangebracht in de ontwerp verordening die de heffing van de baat belasting op Texel regelt. Bij de tarief stelling is thans gecompenseerd dat be woners die in het buitengebied op de transportleiding willen aansluiten, daar voor extra kosten moeten maken (een reduceerkast van ongeveer vijfhonderd gulden) en ook vallen de sta-caravans nu buiten de belasting. L. J. Weijdt tilde zwaar aan het starre karakter van de baatbelastingregeling. Hij betreurde het dat de gemeenteraad dit ten tijde van de geruchtmakende aardgasdiscussies niet heeft geweten. Er is van uitgegaan dat ieder die van het aardgas kan profiteren altijd belasting plichtig is of wordt. De belasting geldt voor een periode van twintig jaar. Weijdt hoopte dat in die periode op Texel niet alles bij het oude zal blijven. Er zal gebouwd moeten worden maar die nieuwbouw valt buiten de belasting om dat de situatie van 1 januari 1977 bepa lend is voor die twintig jaar. Herzien? Voorzitter Mr. Sprenger antwoordde bevestigend op Weijdts vraag of de baatbelasting over bijvoorbeeld vijf jaar opnieuw kan worden bepaald op grond van de dan geldende gewijzigde situatie Uit de opmerkingen die ambtenaar P. R. Blankevoort eraan toevoegde kon ech ter worden afgeleid dat de situatie voor de woonkernen twintig jaar lang on wrikbaar blijft. Alleen percelen die aan de bestaande transportleiding (dus in het buitengebied) worden bijgebouwd zouden later alsnog belastingplichtig kunnen worden als de verordening over een aantal jaren op de helling zou gaan. Terreinen Zoals bekend vallen niet alleen huizen onder dc belasting, maar ook terreinen waarop huizen (of andere gebouwen die redelijkerwijs voor aardgasverwarming in aanmerking komen) zouden mogen worden gebouwd. Hier gaat men uit van een tarief per vierkante meter. Desge vraagd werd gezegd dat niet de hele oppervlakte wordt gemeten maar slechts dc oppervlakte van de bouwstrook met inachtneming van de zijdelingse grens- afstand. Bewoners van het buitengebied moe ten baatbelasting betalen als zij op ma ximaal 100 meter van de transportlei ding zitten. Weijdt vond die afstand wel erg groot. Hier kan nauwelijks van „ge baat" zijn worden gesproken, want om aan te sluiten moeten betrokkenen zeer veel geld investeren in de lange leiding. Afkopen Wie liever niet twintig jaar lang baat belasting betaalt kan deze belasting plicht in één keer afkopen, zowel direkt als over een aantal jaren. Men betaalt dan uiteraard minder dan de som van de jaarlijkse heffingen. Bij de verreke ning wordt een vast rentepercentage van 91/* gehanteerd. Weijdt liet blijken de hele baatbelas ting in feite onrechtvaardig te vinden. Texel moet op deze wijze een groot deel van de kosten van de pijp door de Wad denzee betalen terwijl andere onrenda bele („witte") gebieden in Nederland die toch op het landelijke net zouden willen aansluiten dat blijkbaar niet hoe ven. Het is in principe geen enkel ver schil of een transportleiding naar een wit gebied door zee of door land loopt. Weijdt verzocht het college scherp op te letten. Als in Nederland nog meer witte gebieden zouden worden aange sloten zonder dat de betrokken bevol king voor de kosten van de gaspijp hoeft op te draaien, moet onmiddellijk van de regering worden geëist dat zij de zee leiding naar Texel alsnog betaalt zodat de baatbelastingplichtigen hun geld, kunnen terugkrijgen. Rampenfonds? Aan het slot van dc bespreking sneed Jan Witte een ander financieel onder werp aan door te vragen of er fondsen zijn waaruit de gevolgen van natuur rampen kunnen worden bestreden. Hij doelde daarbij op de droogte die voor Texel een ramp aan het worden is, zij het minder spectaculair dan een over- stromings- of aardbevingsramp maar met even ernstige schade. De burge meester wilde een onderzoek instellen, maar waarschuwde tegen optimisme. De droogte heeft voor heel Nederland ern stige gevolgen, maar misschien is het feit dat de situatie op Texel veel ernsti ger is een argument. Vanaf dinsdag 31 augustus zijn onze zaken WINKELIERSVERENIGING DEN BURG

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 1