7Q Ten onrechte „artikel 11-gebied" in bestemmingsplan 't Horntje 4 Vandaag denken aan Zilver OM voor Tine Bakker Frambozenvla halve liter van 96 voor# Wel nut^pQQrbonh MEDEDELING: Vanaf woensdag 15 september a.s. weer om 24 00 uur gesloten. MR. MOK: „GEMEENTE HEEFT NIETS OVER VEERDIENST TE VERTELLEN" Spuitfeest op open brandweerdag Vastgelopen 'Noorderkroon' door reddingboot vlotgetrokken Wandelende vrouw door bromfietser aangereden ALLEEN VOOR MELK UNIE OF EIERLAND Zaterdagavond om streeks negen uur werd de op het fiets pad van de Postweg wandelende me vrouw C.M. (38) uit Waddinxveen door bromfietser R.B. uit Eierland aangere den. De vrouw wandelde met een vrien din m de richting De Cocksdorp. Ze werd geraakt door de achteropkomende B. die verklaarde de vrouwen niet te hebben gezien omdat hij door een tegen- liggende automobilist verblind. De vrouw moest per ambulance naar haar vakantieverblijf aan de Hoofdweg wor den gebracht. Geldig van donderdag 16 september t/m zaterdag 18 september HORNA PRODUKTEN TEXELSE^COURANT Uitgave: BV v/h Langeveld De Roo() Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Redaktle: Harry de Graaf, Pellkaarmeg 75, De ("j* tl" 1 1 J. 7 Poatglro 652. Abonrement.prlJ. f330 p. kw Keeg, tal. (02226) 266, an Wesael B. Poet, Ooat 7 If/I1*T f 171 1/1 PT 1/1/17*1 50 ceat locaeeo; loa 40 cent. 34, Oosterend. tel. (02223) 896. Laf V T 14/LH LV V> V O UT FUVV VJ TT lm.* Bank; Amro bank' Nad- M""- Bank. BsUobank M Advert. 38 ct. per mm excl. 4% BTW zijn onze horeca-bedrijven van zondag t/m donderdag Vrijdag en zaterdag ongewijzigd. De gezamenlijke Horeca-ondernemers van Texel. iiiiiiiiiiiiiiii[iiiiiiiiiiiiiiii[iiiiiiiii]iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii[i[iii[iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii[iiii[iKiiiiiiiiii[i[iiiiijiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii(iiiiiiiiiii[iiiiiiniimiiiiiijjj DINSDAG 14 SEPTEMBER 1976 OPLAGE 5200 89e JAARGANG No. 9109 8 PAGINA'S IIIIIIIIIIIMIIIIIIIINIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIOIIIIIIIIIIIIIIIIII Zowel de uitgesproken milieugroepen als degenen die ook de economie van Texel willen dienen zijn het eens: in het bestemmingsplan voor Het Horntje had de gemeenteraad geen zg. artikel 11-gebied mogen toestaan. Zoals bekend is in het door de gemeenteraad vastgestelde plan het belang rijkste onderdeel (de veerhaven met directe omgeving) „wit" gelaten. Op grond van artikel 11 van de wet op de ruimtelijke ordening kunnen B. en W. dit gebied nader uitwerken. Ze hebben daardoor de beslissing of en in hoe ver de haven voor grotere (dubbeldeksschepen) geschikt moet worden ge maakt kunnen uitstellen en hebben tijd gewonnen voor nader onderzoek en afweging van botsende belangen. Een „voordeel" van deze aanpak is ook dot de beroepsmogelijkheden tegen de uiteindelijk uitgewerkte bestemming beperkt zijn, waardoor een jaren slepende Kroon-procedure kan worden voorkomen. Dit gebruik van artikel 11 door college en raad is vrijdagochtend scherp veroordeeld door vertegenwoordigers van zowel TESO (die in het be stemmingsplan de voor dubbeldekkers geschikte voorzieningen direkt opge nomen wil zien) als namens de Waddenvereniging en andere milieuorgani saties die eisen dat een niet vergrote haven in het bestemmingsplan wordt vastgelegd. De eensgezindheid was dus betrekkelijk of realistischer gezegd: de bekende groepen stonden weer eens lijnrecht tegenover elkaar. Dat B en W. alsnog het artikel 11-ge bied zullen moeten invullen is overigens niet uitgesloten want er kon wel eens waarheid schuilen in de onder andere namens TESO verkondigde mening dat in feite misbruik is gemaakt van arti kel 11 Dat artikel is bedoeld om de pla nologische regels niet al te star te ma ken, dus om na de vaststelling van de hoofdlijnen detailzaken nader te kunnen regelen in een bestemmingsplan. De veerhaven is echter een essentiële hoofd zaak met voor Texel verstrekkende be perkingen of gevolgen. Zitting De bezwaren kwamen vrijdag naar voren tijdens de openbare behandeling De Texelse brandweer hield zaterdag op het kazerncterrcin aan de R. P. Keij- serstraat open huis in het kader van de Nationale Brandweerdag. Al het ma terieel stond te pronk en de mensen nochten zelf spuiten op poppen, blokjes ïn ballen. Van die mogelijkheid werd vooral door de jeugd met groot enthou- iiasme gebruik gemaakt. Er is zaterdag ïeel wat water verspoten onder toezicht van de voor deze gelegenheid in keu- 'ig uniform gestoken vuurbestrijders. 5norm was ook de belangstelling voor iet meerijden met de brandweerwagens. Afgeladen met jongens en meisjes wer- len tientallen rondjes gereden met waailicht en (af en toe) de meertonige loom. Gezien de belangstelling voor het irandweerwerk hoeft de commandant liet te vrezen voor gebrek aan perso- ïeel in de toekomst. van de 38 beroepschriften die bij Gedeputeerde Staten tegen de vaststel ling door de gemeenteraad waren in gediend. Een commissie van Gedepu teerden, bestaande uit de heren W. v. d. Knoop (voorzitter) en J. van Dis, was hiervoor naar het Texelse raadhuis ge komen. Namens TESO vocht Mr. L. Mok niet alleen het volgens hem onrechtmatig gebruik van artikel 11 aan, maar ook de wijze waarop B en W zich met TESO-zaken bemoeien door te bepalen dat in het Horntje en Den Helder reser vefuiken moeten worden aangelegd en dat als derde boot slechts een (enkel- deks) schip van het huidige type moet worden ingezet. Mr. Mok wees op het af geleide karakter van de TESO-functie. Niet TESO streeft naar uitbreiding van het te vervoeren aantal auto's. Zij heeft slechts tot taak de auto's te vervoeren die in aantal toenemen door allerlei om standigheden: groei recreatie, toene mende mobiliteit van de Texelse bevol king, toenemend vrachtverkeer, toene ming autobezit en door een aantal be leidsbeslissingen zoals het recreatieba sisplan dat de groei tot 47.000 recreatie ve slaapplaatsen tot 1985 toestaat. Spoed TESO zal de beslissingen ten aanzien van capaciteits vergroting tijdig moeten kunnen nemen. Het ontwerpen en bou wen van een nieuw schip vergt drie tot vier jaar. Door de artikel 11 aanpak, vooral ook omdat de uitwerking van B. en W. genade moet vinden bij de ge meenteraad, stelt men de termijnplanning van TESO op losse schroeven. ,,In feite wordt het beleid van TESO aldus afhan kelijk gesteld van de betrekkelijk toe vallige politieke samenstelling van de gemeenteraad. Een grote onderneming met een openbare taak als TESO kan haar beleid niet afstemmen op dergelijke onzekere factoren". Waaraan Mr. Mok toevoegde dat B. en W. hun standpunt over de veerdienstcapaciteit zullen neer leggen in het structuurplan voor Texel en hij verwachtte dat hiermee voor TESO onaanvaardbaar veel tijd verlo ren zal gaan, omdat thans zelfs nog geen ontwerp structuurplan gereed is. Uit het betoog van Mr. Mok kwam de vrees naar voren dat men de oeververbinding wil gebruiken als een kraan waarmee de toeristische druk op het eiland kan wor den geregeld, wat in tegenspraak is van wat de gemeente zelf heeft gesteld o m. jegens Gedeputeerde Staten. Mr. Mok bracht verder naar voren dat het pu bliek blijkbaar bereid is lange wachttij den te aanvaarden, maar nooit wordt een woord gerept over de ongezonde hoog spanning die het steeds vaker op topca paciteit moeten varen betekent voor het TESO-personeel. Aan de hand van cij fers toonde spreker voorts aan dat de toenemende vervoersdruk niet alleen door toeristen wordt veroorzaakt, maar ook door Texelaars. Het aantal vervoer de Texelse personenauto's is de afgelo pen tien jaar naar verhouding veel ster ker gestegen dan de toeristische auto's. Hetzelfde geldt voor de vrachtauto's. Dagjesmensen In het rapport Hajema staat dat het aantal vervoerde toeristen voor maar liefst een derde deel uit dagjesmensen (zie vervolg achterpagina) Mevrouw Tine Bakker (65) uit Den Burg is onderscheiden met de zilveren eremedaille, verbonden aan de Orde van Oranje Nassau. Het lintje werd haar vrijdagmiddag gegeven tijdens een druk bezochte receptie die was belegd in ver band met haar afscheid als administra tieve kracht bij de coöperatieve zuivel fabriek De Eendracht. Ze is veertig jaar lang aan de fabriek verbonden geweest, voor een vrouw een zeldzaam lange tijd. Feitelijk werkte ze er al in 1932 voor de zuivelfabriek, maar toen nog in dienst van het boekhoudbureau A. Beers die de eerste jaren de administratie van De Eendracht behartigde. Verschillende sprekers brachten in de receptie van vrijdag naar voren dat me vrouw Bakker haar taak steeds op uit stekende wijze heeft vervuld. Burgemeester Sprenger maakte be kend dat de scheidende medewerkster een koninklijke onderscheiding had ge kregen en liet zijn echtgenote de me daille opspelden. OUDESCHILD - De kotter TX 18 „Noorderkroon" liep vrijdagochtend omstreeks zes uur op de Noorder- haaks. Oorzaak was het wegvallen van de oliedruk van de stuurmachine, waardoor het roer tijdelijk weigerde. Achteraf bleek het schip slechts weinig schade te hebben opgelopen, maar voordat dit kon worden vastgesteld hadden de opvarenden enkele hache lijke uurtjes doorgemaakt temidden van een kokende zee. De 270 ton metende TX 18 is eigenlijk een trawler en werd gebouwd in 1959. De heer Marius Ellen uit Oosterend nam het schip tweedehands over. Toen het schip aan de grond liep sloeg schipper Theo Hoornsman uit Den Hel der direkt alarm via de radio. Hierop kwamen de reddingboot „Suzanna" van Den Helder en de torpedoboot jager Zeeland" van de Koninklijke Marine in aktie. Keizersbult De „Noorderkroon" was op de zg. Keizersbult ten westen van de Razende Bol gelopen, ongeveer twee kilometer uit de kust. Na een eerste mislukte po ging (de tros knapte) wist de redding boot vast te maken, ruimschoots voor het vallen van het tij (10.00 uur). De sleep werd daarna door de „Zeeland" over genomen. De vastgelopen Noorderkroon was gelocaliseerd door een Neptune vliegtuig, deze wees de tehulp snellende 'Suzanna' de weg. Om drie uur 's middags werd de TX 18 de haven van Den Helder binnengesleept. Bij onderzoek aldaar bleek dat schroef en roer waren bescha digd Donderdag of vrijdag gaat de TX 18 naar Harlingen voor een dokbeurt waarbij een en ander hersteld zal wor den. 'n Goed spaarplan maakl wensen sneller bereikbaar. Da( kan bij de h uie/t rwderlond spaarspecialisten sinds 1817

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 1