7Q
Ten onrechte „artikel 11-gebied"
in bestemmingsplan 't Horntje
4 Vandaag
denken aan
Zilver OM voor Tine Bakker
Frambozenvla
halve liter van 96
voor# Wel
nut^pQQrbonh
MEDEDELING:
Vanaf woensdag 15 september a.s.
weer om 24 00 uur gesloten.
MR. MOK: „GEMEENTE
HEEFT NIETS OVER
VEERDIENST TE
VERTELLEN"
Spuitfeest op open
brandweerdag
Vastgelopen 'Noorderkroon'
door reddingboot
vlotgetrokken
Wandelende vrouw door
bromfietser aangereden
ALLEEN VOOR MELK UNIE OF
EIERLAND Zaterdagavond om
streeks negen uur werd de op het fiets
pad van de Postweg wandelende me
vrouw C.M. (38) uit Waddinxveen door
bromfietser R.B. uit Eierland aangere
den. De vrouw wandelde met een vrien
din m de richting De Cocksdorp. Ze
werd geraakt door de achteropkomende
B. die verklaarde de vrouwen niet te
hebben gezien omdat hij door een tegen-
liggende automobilist verblind. De
vrouw moest per ambulance naar haar
vakantieverblijf aan de Hoofdweg wor
den gebracht.
Geldig van donderdag 16 september
t/m zaterdag 18 september
HORNA PRODUKTEN
TEXELSE^COURANT
Uitgave: BV v/h Langeveld De Roo()
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Redaktle: Harry de Graaf, Pellkaarmeg 75, De ("j* tl" 1 1 J. 7 Poatglro 652. Abonrement.prlJ. f330 p. kw
Keeg, tal. (02226) 266, an Wesael B. Poet, Ooat 7 If/I1*T f 171 1/1 PT 1/1/17*1 50 ceat locaeeo; loa 40 cent.
34, Oosterend. tel. (02223) 896. Laf V T 14/LH LV V> V O UT FUVV VJ TT lm.* Bank; Amro bank' Nad- M""- Bank. BsUobank
M Advert. 38 ct. per mm excl. 4% BTW
zijn onze horeca-bedrijven van zondag t/m donderdag
Vrijdag en zaterdag ongewijzigd.
De gezamenlijke Horeca-ondernemers van Texel.
iiiiiiiiiiiiiiii[iiiiiiiiiiiiiiii[iiiiiiiii]iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii[i[iii[iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii[iiii[iKiiiiiiiiii[i[iiiiijiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii(iiiiiiiiiii[iiiiiiniimiiiiiijjj
DINSDAG 14 SEPTEMBER 1976
OPLAGE 5200
89e JAARGANG No. 9109
8 PAGINA'S
IIIIIIIIIIIMIIIIIIIINIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIOIIIIIIIIIIIIIIIIII
Zowel de uitgesproken milieugroepen als degenen die ook de economie
van Texel willen dienen zijn het eens: in het bestemmingsplan voor Het
Horntje had de gemeenteraad geen zg. artikel 11-gebied mogen toestaan.
Zoals bekend is in het door de gemeenteraad vastgestelde plan het belang
rijkste onderdeel (de veerhaven met directe omgeving) „wit" gelaten. Op
grond van artikel 11 van de wet op de ruimtelijke ordening kunnen B. en W.
dit gebied nader uitwerken. Ze hebben daardoor de beslissing of en in hoe
ver de haven voor grotere (dubbeldeksschepen) geschikt moet worden ge
maakt kunnen uitstellen en hebben tijd gewonnen voor nader onderzoek en
afweging van botsende belangen. Een „voordeel" van deze aanpak is ook
dot de beroepsmogelijkheden tegen de uiteindelijk uitgewerkte bestemming
beperkt zijn, waardoor een jaren slepende Kroon-procedure kan worden
voorkomen. Dit gebruik van artikel 11 door college en raad is vrijdagochtend
scherp veroordeeld door vertegenwoordigers van zowel TESO (die in het be
stemmingsplan de voor dubbeldekkers geschikte voorzieningen direkt opge
nomen wil zien) als namens de Waddenvereniging en andere milieuorgani
saties die eisen dat een niet vergrote haven in het bestemmingsplan wordt
vastgelegd. De eensgezindheid was dus betrekkelijk of realistischer gezegd:
de bekende groepen stonden weer eens lijnrecht tegenover elkaar.
Dat B en W. alsnog het artikel 11-ge
bied zullen moeten invullen is overigens
niet uitgesloten want er kon wel eens
waarheid schuilen in de onder andere
namens TESO verkondigde mening dat
in feite misbruik is gemaakt van arti
kel 11 Dat artikel is bedoeld om de pla
nologische regels niet al te star te ma
ken, dus om na de vaststelling van de
hoofdlijnen detailzaken nader te kunnen
regelen in een bestemmingsplan. De
veerhaven is echter een essentiële hoofd
zaak met voor Texel verstrekkende be
perkingen of gevolgen.
Zitting
De bezwaren kwamen vrijdag naar
voren tijdens de openbare behandeling
De Texelse brandweer hield zaterdag
op het kazerncterrcin aan de R. P. Keij-
serstraat open huis in het kader van de
Nationale Brandweerdag. Al het ma
terieel stond te pronk en de mensen
nochten zelf spuiten op poppen, blokjes
ïn ballen. Van die mogelijkheid werd
vooral door de jeugd met groot enthou-
iiasme gebruik gemaakt. Er is zaterdag
ïeel wat water verspoten onder toezicht
van de voor deze gelegenheid in keu-
'ig uniform gestoken vuurbestrijders.
5norm was ook de belangstelling voor
iet meerijden met de brandweerwagens.
Afgeladen met jongens en meisjes wer-
len tientallen rondjes gereden met
waailicht en (af en toe) de meertonige
loom. Gezien de belangstelling voor het
irandweerwerk hoeft de commandant
liet te vrezen voor gebrek aan perso-
ïeel in de toekomst.
van de 38 beroepschriften die bij
Gedeputeerde Staten tegen de vaststel
ling door de gemeenteraad waren in
gediend. Een commissie van Gedepu
teerden, bestaande uit de heren W. v. d.
Knoop (voorzitter) en J. van Dis, was
hiervoor naar het Texelse raadhuis ge
komen.
Namens TESO vocht Mr. L. Mok niet
alleen het volgens hem onrechtmatig
gebruik van artikel 11 aan, maar ook
de wijze waarop B en W zich met
TESO-zaken bemoeien door te bepalen
dat in het Horntje en Den Helder reser
vefuiken moeten worden aangelegd en
dat als derde boot slechts een (enkel-
deks) schip van het huidige type moet
worden ingezet. Mr. Mok wees op het af
geleide karakter van de TESO-functie.
Niet TESO streeft naar uitbreiding van
het te vervoeren aantal auto's. Zij heeft
slechts tot taak de auto's te vervoeren
die in aantal toenemen door allerlei om
standigheden: groei recreatie, toene
mende mobiliteit van de Texelse bevol
king, toenemend vrachtverkeer, toene
ming autobezit en door een aantal be
leidsbeslissingen zoals het recreatieba
sisplan dat de groei tot 47.000 recreatie
ve slaapplaatsen tot 1985 toestaat.
Spoed
TESO zal de beslissingen ten aanzien
van capaciteits vergroting tijdig moeten
kunnen nemen. Het ontwerpen en bou
wen van een nieuw schip vergt drie tot
vier jaar. Door de artikel 11 aanpak,
vooral ook omdat de uitwerking van B.
en W. genade moet vinden bij de ge
meenteraad, stelt men de termijnplanning
van TESO op losse schroeven. ,,In feite
wordt het beleid van TESO aldus afhan
kelijk gesteld van de betrekkelijk toe
vallige politieke samenstelling van de
gemeenteraad. Een grote onderneming
met een openbare taak als TESO kan
haar beleid niet afstemmen op dergelijke
onzekere factoren". Waaraan Mr. Mok
toevoegde dat B. en W. hun standpunt
over de veerdienstcapaciteit zullen neer
leggen in het structuurplan voor Texel
en hij verwachtte dat hiermee voor
TESO onaanvaardbaar veel tijd verlo
ren zal gaan, omdat thans zelfs nog geen
ontwerp structuurplan gereed is. Uit het
betoog van Mr. Mok kwam de vrees naar
voren dat men de oeververbinding wil
gebruiken als een kraan waarmee de
toeristische druk op het eiland kan wor
den geregeld, wat in tegenspraak is van
wat de gemeente zelf heeft gesteld o m.
jegens Gedeputeerde Staten. Mr. Mok
bracht verder naar voren dat het pu
bliek blijkbaar bereid is lange wachttij
den te aanvaarden, maar nooit wordt een
woord gerept over de ongezonde hoog
spanning die het steeds vaker op topca
paciteit moeten varen betekent voor het
TESO-personeel. Aan de hand van cij
fers toonde spreker voorts aan dat de
toenemende vervoersdruk niet alleen
door toeristen wordt veroorzaakt, maar
ook door Texelaars. Het aantal vervoer
de Texelse personenauto's is de afgelo
pen tien jaar naar verhouding veel ster
ker gestegen dan de toeristische auto's.
Hetzelfde geldt voor de vrachtauto's.
Dagjesmensen
In het rapport Hajema staat dat het
aantal vervoerde toeristen voor maar
liefst een derde deel uit dagjesmensen
(zie vervolg achterpagina)
Mevrouw Tine Bakker (65) uit Den
Burg is onderscheiden met de zilveren
eremedaille, verbonden aan de Orde
van Oranje Nassau. Het lintje werd haar
vrijdagmiddag gegeven tijdens een druk
bezochte receptie die was belegd in ver
band met haar afscheid als administra
tieve kracht bij de coöperatieve zuivel
fabriek De Eendracht. Ze is veertig jaar
lang aan de fabriek verbonden geweest,
voor een vrouw een zeldzaam lange tijd.
Feitelijk werkte ze er al in 1932 voor
de zuivelfabriek, maar toen nog in dienst
van het boekhoudbureau A. Beers die de
eerste jaren de administratie van De
Eendracht behartigde.
Verschillende sprekers brachten in de
receptie van vrijdag naar voren dat me
vrouw Bakker haar taak steeds op uit
stekende wijze heeft vervuld.
Burgemeester Sprenger maakte be
kend dat de scheidende medewerkster
een koninklijke onderscheiding had ge
kregen en liet zijn echtgenote de me
daille opspelden.
OUDESCHILD - De kotter TX 18
„Noorderkroon" liep vrijdagochtend
omstreeks zes uur op de Noorder-
haaks. Oorzaak was het wegvallen
van de oliedruk van de stuurmachine,
waardoor het roer tijdelijk weigerde.
Achteraf bleek het schip slechts weinig
schade te hebben opgelopen, maar
voordat dit kon worden vastgesteld
hadden de opvarenden enkele hache
lijke uurtjes doorgemaakt temidden
van een kokende zee.
De 270 ton metende TX 18 is eigenlijk
een trawler en werd gebouwd in 1959.
De heer Marius Ellen uit Oosterend nam
het schip tweedehands over.
Toen het schip aan de grond liep sloeg
schipper Theo Hoornsman uit Den Hel
der direkt alarm via de radio. Hierop
kwamen de reddingboot „Suzanna" van
Den Helder en de torpedoboot jager
Zeeland" van de Koninklijke Marine
in aktie.
Keizersbult
De „Noorderkroon" was op de zg.
Keizersbult ten westen van de Razende
Bol gelopen, ongeveer twee kilometer
uit de kust. Na een eerste mislukte po
ging (de tros knapte) wist de redding
boot vast te maken, ruimschoots voor het
vallen van het tij (10.00 uur). De sleep
werd daarna door de „Zeeland" over
genomen. De vastgelopen Noorderkroon
was gelocaliseerd door een Neptune
vliegtuig, deze wees de tehulp snellende
'Suzanna' de weg. Om drie uur 's middags
werd de TX 18 de haven van Den Helder
binnengesleept. Bij onderzoek aldaar
bleek dat schroef en roer waren bescha
digd Donderdag of vrijdag gaat de TX
18 naar Harlingen voor een dokbeurt
waarbij een en ander hersteld zal wor
den.
'n Goed spaarplan
maakl wensen sneller bereikbaar.
Da( kan bij de
h
uie/t rwderlond
spaarspecialisten sinds 1817