Het verhaal van God en de mensen aan 'Vbor mij waren al die spaarrentepeicentages één pot nat. 'Totdat ze me bij de NMB wegwijs maakten' De NMB denkt met u mee. Probeert. De bijbel...een reisboek Hoe het begon God en de mensen Waar en wanneer?? Hulpmiddelen Amnesty voert aktie voor Buru-gevangenen De oudste bijbel Hoe kinderen het zien en vertellen Op 'n dag, toén ik wat geld van m'n privérekening opnam, begon de man van de NMB over spaarrente. Hij had gezien dat er vaak aardig wat geld op mijn rekening bleef staan. Volgens hem kon ik over dat geld meer rente krijgen wanneer ik elke maand een bedrag van mijn privérekening naar een spaarrekening liet over schrijven. Met een NMB Spaarautomaat gaat zoiets zelfs automatisch. En hoe langer je je geld laat staan, hoe hoger de rente wordt die je kunt krijgen. Omdat ik op dat moment nog niet wist hoe lang ik mijn geld kon missen, maakte die NMB-man me ook nog attent op andere spaarvormen, zoals de Bonusspaarrekening. Dat heeft-ie me allemaal goed duidelijk verteld. Mijn dochter van vijftien bijvoorbeeld gaat nu Zilvervloot sparen bij de NMB. Dan krijgt ze later van de overheid een extra premie van 10% over het gespaarde bedrag plus de rente. Sinds die man van de NMB me wegwijs heeft |^L üP gemaakt, zal niemand mij meer horen zeggen dat alle spaarrentepercentages NEDERLANDSCHE één pot nat zijn. MIDDENSTANDSBANK Tweede blad Texelse Courant vrijdag 1 oktober 1976 In deze aflevering van de rubriek van de kerken wordt aandacht be steed aan de bijbel. Dit mede met het oog op gemaakte plannen voor dit winterseizoen. Gehoopt wordt dat zo veel mogelijk mensen deel zullen ne men om deze plannen te doen slagen. Bijbel. Dat woord zal bij mensen de meest verschillende reakties wekken: ,,een oud, heel oud boek, niet meer bij de tijd". „een boek met verhaaltjes, nog wel goed voor kinderen en oude mensen".Gods onfeilbaar Woord.een bron van veel mugge- zifterij en haarkloverij, een bron van veel strijd en tweedracht een boek, dat op onze cultuur een grote in vloed heeft gehad voedsel en inspiratie voor de geest vergif voor de ziel Zo zouden we nog wel een tijdje door kunnen gaan, met het opsommen van negatieve en positie ve oordeelvellingen over dit meest ver kochte (maar minst gelezen?) en meest vertaalde boek. De bijbel bedoelt te zijn het verhaal van God en de mensen. Niet het verhaal van (en over) God alleen. Over wat hij gezegd heeft, over wat hij geeft en vraagt. Mensen zijn niet bedoeld als pas sieve toehoorders en toekijkers. Hun stem wordt ook gehoord, hun daden worden ook gezien. Mensen komen aan het woord, mensen komen aan de daad in de bijbel. In hun kleinheid en hun grootheid, in hun klacht en hun jubel, in hun gelatenheid en opstandigheid, in hun reaktie op wat God zegt en doet En als we goed lezen herkennen we onszelf in die mensen. De bijbel is het verhaal van God en de mensen. Niet het verhaal van (en over) mensen alleen. Over wat zij den ken en doen, over wat zij eisen en dro men. God is niet de zwijgende toeschou wer bij het spel van mensen. Mensen beheersen niet het toneel. De stem van God klinkt en vindt oren die horen, de daden van God worden verricht en vin den ogen van mensen die zien. God komt aan het woord bij mensen. God laat zich kennen aan mensen, door wat hij doet en zegt. In genade en trouw, barmhartig heid en geduld. De bijbel is het verhaal van God en de mensen. Van God en zijn mensen, van de mensen en hun God. Dat ene verhaal wordt verteld in vele verhalen.ver halen, die ons op allerlei wijzen openba ren wie de mens is, wie wij zijn, en wie God is. Daarom is het dat dat „oude boek" van de hoogste aktualiteit blijft voor wie oren heeft om te horen en ogen om te zien. De bijbel is niet alleen het verhaal van een grote reis,' een reis door de woestijn en door de wereld. Hij is ook een echt reisboek, een Baedeker, die ons een reis plan voorlegt en ons onderweg met raad bijstaat. Men kan gerust zeggen, dat de bijbel geen boek is voor huiszittende lieden. Hij hoort niet in de boekhandel, in mooi leer en verguld op snee, maar in het reisbureau, in praktische omslag en met veel bladwijzers heeft. Daarom kunnen ze hier geen blij vende stad vinden Daarom zijn zij de verklaarde vijanden van elk vast rijk, ook al wil het God een ruime plaats ge ven. Daarom zijn zij de profeten van het Gods-rijk. De bijbel is een reisboek. Hij leidt naar het nieuwe Jeruzalem. De profe ten wijzen de weg, zoals het reisgidsen betaamt: als ge te A. komt, daar is veel te zien, maar daarna komt ge te B, en zo voort. Ge blijft nergens, want ge zijt op reis. Als ge niet op reis zijt, zijt ge immers niet met God. Want God is op reis. Met grote, geweldige passen schrijdt hij door de geschiedenis. Zoudt gij achter blijven om uw eigen rijkje te stichten? Prof. G. van der Leeuw In Engeland, aan de Imker oever van de Theems, even voorbij de London Bridge, staat een pakhuis, dat de naam draagt: „Los- en laadplaats De Oude Zwaan, Knight and Morris. Kaaimees ters". Hier werd in december van het jaar 1802, op een mistige ochtend, drie jaar voor de slag bij Trafalgar, een ver gadering gehouden. Eén van de handels magnaten van Londen Joseph Hard- castle had in dit gebouw zijn kantoor en dat kantoor stelde hij geregeld ter beschikking voor vergaderingen van het godsdienstig tractaat-genootschap, waar van hij secretaris was. Op de vergade- enz., enz. Op de meest verschillende wij zen wordt zo getracht de boodschap om trent „God en de mensen" binnen ieder. bereik te brengen. Door de pastores van Katholieke en Protestantse kerken op Texel is een klein boekje geschreven, dat tracht de boodschap van de bijbel te vertolken. Drie hoofdstukken over gedeelten uit het Oude Testament en drie hoofdstuk jes over gedeelten uit het Nieuwe Tes tament. De leidraad door het geheel is de gedachte van het verbond: God die zich via Israël en via de zoon van Isra ël Jezus van Nazareth verbindt aan zijn wereld, zijn mensen. Het is de be doeling rond dit boekje te komen tot gespreksgroepjes, maar het boekje kaï ook heel goed gebruikt worden als men niet van plan is of niet in staat is deel te nemen aan genoemde kringen. He: boekje is verkrijgbaar aan de kerken en pastoriën voor de prijs van /I,(één gulden). Waar en wanneer vinden de bijeen komsten plaats voor ieder toeganke lijk waarin samen geprobeerd zal worden, met als hulp het boekje „God en de mensen", de boodschap van de bij len uit het evangelie op te nemen, ver halen van, over en rondom Jezus. Het werden er zeventien. Daarna moesten ze die zeventien verhalen als één door lopend evangelie vertellen aan iemand, die nog nooit van Christus had gehoord. Het resultaat werd later in boekvorm uitgegeven door uitgeverij AMBO (Baarn), onder de titel: „Het evangelie volgens. (dan volgen de voornamen van de kinderen, die meewerkten). Het verhaal over Zacheus, de „inspecteur van belastingen", die in een boom klom om op veilige afstand Jezus te aan schouwen wordt door één van de kinde ren ook verteld. Daaruit het volgende citaat: „Dat liet hij zich geen tweede keer zeggen; dus ging hij met een rode kop naar Jezus toe, maar kon hem on mogelijk zien. Dus hij riep één van de dienaren bij zich en zegt: „Laat de ge- wichtsheffer komen" en hij ging de ge- wichtsheffer halen: en zai: „Laat mij op je schouders staan", en dat mocht, want anders werd hij ontslagen. En zo kon hij Jezus zien en toen hij Jezus zag op zo'n arm ezeltje, toen riep hij een dienaar en zei tegen hem: „Haal een paard en wagen voor Jezus" en toen kwam Ze- cheus met paard en wagen naar Jezus toe. Jezus gaat op de wagen zitten en toen zei Jezus: „Nee, je moet niet gierig zijn voor armen en goed voor mij, geef de dingen aan de mensen" en dat deed Zecheus met een vuurrode kop; maar toen hij zijn spullen, wat hij afperste van de mensen, weer terug gaf, voelde hij zich veel gelukiger tot zijn dood, maar hij is heel oud geworden. -6od Harriet Freezer: Ik sta nu welwillender ten opzichte van godsdienstige opvoe ding. Als het de kinderen niet dui delijk is vanuit welke basis hun ouders leven en er alleen maar ge praat wordt over uitgaan en de caravan, kweek je materialistische kinderen, die later hun problemen niet oplossen door na te denken, maar door een revolver te pakken. Natuurlijk, het grote probleem is dat ouders zelf vaak geen houvast hebben. Dan kunnen ze hun kinde ren die ook niet geven. Vaak zet ten ze zich af tegen vroeger, bij voorbeeld: Onze ouders waren zulke kwezels, die zaten elke zon dag in de kerk. Da's niks voor mij. Maar wat zetten ze er voor in de plaats? NietsHet is angst wekkend. Barbarij (interview H.N., 18-9-'76) Vaak hoort men dat de bijbel een moeilijk boek is om te lezen. Toch niet zo moeilijk dat volharding in het lezen geen resultaat zou hebben. Bovendien, men hoeft niet alles ineens te vatten. Voor het verhaal van „God en de men sen" is openheid en geduld nodig. Totdat we ontdekken: het gaat om mijn zaak, het is ook mijn verhaal. Op weg naar die ontdekking zijn er dan ook nog allerlei hulpmiddelen, die te gebruiken zijn. We denken aan het mooie boek van Van Selms: „God en mensen", waarin hij op zeer duidelijke en bevattelijke wijze de inhoud van de bijbel na-vertelt. We denken aan Beeks boek: „Wegen en voetsporen van het Oude Testament", waarin allerlei achtergrond-materiaal wordt verstrekt, dat ons een weg wijst en nieuwe vergezichten onthult. Beide boeken beleefden al verschillende her drukken. Voor kinderen is er ook het nodige materiaal: voor kleuters: „Wat de Bijbel ons vertelt", met eenvoudige, suggestieve platen en met een sobere tekst (uitgave Bijbelgenootschap); ver der van Cram er-Schaap: „Bijbelse ver halen voor jonge kinderen" (Uitg. Ploeg- sma); voor 7-11 jarigen is er van de Katholieke Bijbelstichting: „Ik lees in de Bijbel", negen deeltjes; voor iets ou dere kinderen is er het boeiende boek van Gertie Evenhuis over het Oude Tes tament: „Dromen van Vrede" en over het Nieuwe Testament voor 5-9 jarigen „Het verhaal van Jezus" van Beneker en Lam, (de eerste uitgave bij Ploegsma de tweede bij Zomer en Keuning). En dan tenslotte nog het bekende boek van Klink: „Bijbel voor de kinderen met zin gen en spelen". Voor ouderen en kinde ren samen zijn er van dezelfde schrijf ster (Klink) de boekjes: „Het huis in de wereld" en „Het geheim van de wereld", woorden, beelden en verhalen uit de bij bel. De T.V.-uitzendingen „Woord voor woord" vonden een schriftelijke neerslag in het gelijknamige boek, geschreven door Karei Eykman met tekeningen van Bert Bouman. Op het eiland Buru worden zo'n 100.000 Indonesiërs om politieke rede nen gevangen gehouden, zonder dat er een proces aan vooraf is gegaan en in sommige gevallen zelfs zonder aan klacht. De gevangenen leven onder slechte omstandigheden en zijn versto ken van familiebezoek. Amnesty International dringt aan op vrijlating van deze gevangenen door druk uit te oefenen op de Indonesische autoriteiten. De afdeling Texel van Am nesty haakt hierop in met een speciale Buru-schrijfavond, die vrijdagavond, aanvang half aoht, in Centrum 147 aan de Bernhardlaan wordt gehouden. Door het schrijven van kaarten kan men een aandeel leveren in de lawine van brie ven en kaarten waavan de parktijk in andere gevallen heeft geleerd, dat er ef- fekt van uit gaat. Dit jaar is het 500 jaar geleden J 4 dat in 1476 de eerste bijbel in 4 J Nederland werd gedrukt. Waar- J schijnlijk was dit ook het eerste J boek dat in ons land werd gedrukt. J- Het is de zogenaamde „Öelftse Bij- bel". De drukpers waarop dit ge- Ischiedde stond in Delft. Vandaar J de naam. Ter gelegenheid van de- ze herdenking wordt door een uit- 1 gever een fotografische herdruk van deze beroemde bijbel gemaakt. X Bijbel is eigenlijk teveel gezegd, want de „Delftse Bijbel" bestaat alleen uit het Oude Testament, zonder de Psalmen. Ter gelegen- heid van deze uitgave zal er ook als „Boek van de maand" een geïllustreerd boek verschijnen over de invloed van de bijbel op de Nederlandse samenleving. Het beeld gaat niet helemaal op: de bijbel is eigenlijk niet het boek van on ze reis, maar het boek van Gods reis. Want de God van de bijbel is een bezig God, een Trekgod. Hij is niet een onbe wegelijke hemelkoning, en evenmin een vage, diffuse geest. Hij is een trekker, een reiziger. Hij beweegt zich door de wereld en gaat de zijnen voor. Zijn ark de waarborg van zijn tegenwoordig heid gaat mee in de slag. En wanneer het volk Israël eenmaal gevestigd is en een huis voor de ark wordt gebouwd, mogen de draagstangen er nimmer uit worden verwijderd. Men moet onmid dellijk weer op reis kunnen gaan. Want God gaat onmiddellijk weer op reis. En hij waarschuwt niet. De profeten bewaren de erfenis van de grote trek. Zij beletten de boer en de koning tot rust te komen. Zij prediken de God, die zijn eigen gang gaat en aan wie alle macht, ook die der natuur, on derwerpen is. Telkens weer rukken en trekken de profeten aan het gevestigde, het blijvende. Straks komt een man, die geen profeet is en die weet waarom: zij verwachten de stad, die fundamenten ring van december 1802 werd door een predikant gepleit voor een grote en goed kope uitgave van de bijbel in de taal van Wales en voor een vast bijbel-depot al daar. De woorden van deze predikant leidden tot het veel verder reikend voor stel om een genootschap te stichten, voor verspreiding en vertaling van de bijbel. Zo werd in 1802 het Britse Bijbel genootschap geboren. Later volgden in andere delen van de wereld andere Bij belgenootschappen. In Nederland kwam in 1804 het Nederlands Bijbelgenoot schap tot stand. Door deze Bijbelgenoot schappen is de bijbelverspreiding ter hand genomen, naast de vertaling van de bijbel in ongeveer 900 verschillende talen. Het werk van de Bijbelgenootschap pen is een werk dat door kerken samen gedaan wordt. Op allerlei wijzen wordt gepoogd de bijbel in verstaanbare taal, in hedendaags Nederlans, binnen bereik van de mensen te brengen. Wij denken bijvoorbeeld aan de uitgave van het Nieuwe Testament: „Groot nieuws voor U", en de uitgave voor geestelijk gehan dicapten, de luisterbijbel voor blinden, bel te verstaan. Voor de eerste keer vin den die samenkomsten plaats in: Den Burg, in „De Schakel", donderdag 7 oktober, 20.00 uur. De Cocksdorp, in gebouw naast de Her vormde kerk, woensdag 6 oktober, 20.00 uur. Den Hoorn, in „Ons Huis", donderdag 7 oktober, 20.15 uur. De Koog-De Waal, in „De Schuilhut", dinsdag 5 oktober, 20.15 uur. Oosterend, in de Hervormde kerk, vrij dag 8 oktober, 20.30 uur. Oudeschild, in Bondsgebouw naast R.K. kerk, donderdag 7 oktober, 20.30 uur. De bijbel is een boek vol verhalen. 24 kinderen in de vijfde klas van een la gere school kregen de opdracht om bin nen vijf minuten zoveel mogelijk verha-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 5