Het verhaal van God
en de mensen
aan
'Vbor mij waren al die
spaarrentepeicentages één pot nat.
'Totdat ze me bij de NMB
wegwijs maakten'
De NMB denkt met u mee.
Probeert.
De bijbel...een reisboek
Hoe het begon
God en de mensen
Waar en wanneer??
Hulpmiddelen
Amnesty voert aktie
voor Buru-gevangenen
De oudste bijbel
Hoe kinderen het zien
en vertellen
Op 'n dag, toén ik wat geld van m'n privérekening
opnam, begon de man van de NMB over spaarrente.
Hij had gezien dat er vaak aardig wat geld op mijn
rekening bleef staan.
Volgens hem kon ik over dat geld meer rente
krijgen wanneer ik elke maand een bedrag van mijn
privérekening naar een spaarrekening liet over
schrijven. Met een NMB Spaarautomaat gaat zoiets
zelfs automatisch. En hoe langer je je geld laat
staan, hoe hoger de rente wordt die je kunt krijgen.
Omdat ik op dat moment nog niet wist hoe lang
ik mijn geld kon missen, maakte die NMB-man me
ook nog attent op andere spaarvormen, zoals de
Bonusspaarrekening. Dat heeft-ie me allemaal goed
duidelijk verteld.
Mijn dochter van vijftien bijvoorbeeld gaat nu
Zilvervloot sparen bij de NMB. Dan krijgt ze later
van de overheid een extra premie van 10% over
het gespaarde bedrag plus de rente.
Sinds die man van de
NMB me wegwijs heeft |^L üP
gemaakt, zal niemand mij
meer horen zeggen dat alle
spaarrentepercentages NEDERLANDSCHE
één pot nat zijn. MIDDENSTANDSBANK
Tweede blad Texelse Courant vrijdag 1 oktober 1976
In deze aflevering van de rubriek
van de kerken wordt aandacht be
steed aan de bijbel. Dit mede met het
oog op gemaakte plannen voor dit
winterseizoen. Gehoopt wordt dat zo
veel mogelijk mensen deel zullen ne
men om deze plannen te doen slagen.
Bijbel. Dat woord zal bij mensen de
meest verschillende reakties wekken:
,,een oud, heel oud boek, niet meer bij
de tijd". „een boek met verhaaltjes,
nog wel goed voor kinderen en oude
mensen".Gods onfeilbaar
Woord.een bron van veel mugge-
zifterij en haarkloverij, een bron van
veel strijd en tweedracht een
boek, dat op onze cultuur een grote in
vloed heeft gehad voedsel en
inspiratie voor de geest vergif
voor de ziel Zo zouden we nog
wel een tijdje door kunnen gaan, met
het opsommen van negatieve en positie
ve oordeelvellingen over dit meest ver
kochte (maar minst gelezen?) en meest
vertaalde boek.
De bijbel bedoelt te zijn het verhaal
van God en de mensen. Niet het verhaal
van (en over) God alleen. Over wat hij
gezegd heeft, over wat hij geeft en
vraagt. Mensen zijn niet bedoeld als pas
sieve toehoorders en toekijkers. Hun
stem wordt ook gehoord, hun daden
worden ook gezien. Mensen komen aan
het woord, mensen komen aan de daad
in de bijbel. In hun kleinheid en hun
grootheid, in hun klacht en hun jubel, in
hun gelatenheid en opstandigheid, in
hun reaktie op wat God zegt en doet
En als we goed lezen herkennen
we onszelf in die mensen.
De bijbel is het verhaal van God en
de mensen. Niet het verhaal van (en
over) mensen alleen. Over wat zij den
ken en doen, over wat zij eisen en dro
men. God is niet de zwijgende toeschou
wer bij het spel van mensen. Mensen
beheersen niet het toneel. De stem van
God klinkt en vindt oren die horen, de
daden van God worden verricht en vin
den ogen van mensen die zien. God komt
aan het woord bij mensen. God laat zich
kennen aan mensen, door wat hij doet en
zegt. In genade en trouw, barmhartig
heid en geduld.
De bijbel is het verhaal van God en
de mensen. Van God en zijn mensen, van
de mensen en hun God. Dat ene verhaal
wordt verteld in vele verhalen.ver
halen, die ons op allerlei wijzen openba
ren wie de mens is, wie wij zijn, en wie
God is. Daarom is het dat dat „oude
boek" van de hoogste aktualiteit blijft
voor wie oren heeft om te horen en ogen
om te zien.
De bijbel is niet alleen het verhaal van
een grote reis,' een reis door de woestijn
en door de wereld. Hij is ook een echt
reisboek, een Baedeker, die ons een reis
plan voorlegt en ons onderweg met raad
bijstaat. Men kan gerust zeggen, dat de
bijbel geen boek is voor huiszittende
lieden. Hij hoort niet in de boekhandel,
in mooi leer en verguld op snee, maar
in het reisbureau, in praktische omslag
en met veel bladwijzers
heeft. Daarom kunnen ze hier geen blij
vende stad vinden Daarom zijn zij de
verklaarde vijanden van elk vast rijk,
ook al wil het God een ruime plaats ge
ven. Daarom zijn zij de profeten van het
Gods-rijk.
De bijbel is een reisboek. Hij leidt
naar het nieuwe Jeruzalem. De profe
ten wijzen de weg, zoals het reisgidsen
betaamt: als ge te A. komt, daar is veel
te zien, maar daarna komt ge te B, en zo
voort. Ge blijft nergens, want ge zijt
op reis. Als ge niet op reis zijt, zijt ge
immers niet met God. Want God is op
reis. Met grote, geweldige passen
schrijdt hij door de geschiedenis. Zoudt
gij achter blijven om uw eigen rijkje te
stichten?
Prof. G. van der Leeuw
In Engeland, aan de Imker oever van
de Theems, even voorbij de London
Bridge, staat een pakhuis, dat de naam
draagt: „Los- en laadplaats De Oude
Zwaan, Knight and Morris. Kaaimees
ters". Hier werd in december van het
jaar 1802, op een mistige ochtend, drie
jaar voor de slag bij Trafalgar, een ver
gadering gehouden. Eén van de handels
magnaten van Londen Joseph Hard-
castle had in dit gebouw zijn kantoor
en dat kantoor stelde hij geregeld ter
beschikking voor vergaderingen van het
godsdienstig tractaat-genootschap, waar
van hij secretaris was. Op de vergade-
enz., enz. Op de meest verschillende wij
zen wordt zo getracht de boodschap om
trent „God en de mensen" binnen ieder.
bereik te brengen.
Door de pastores van Katholieke en
Protestantse kerken op Texel is een
klein boekje geschreven, dat tracht de
boodschap van de bijbel te vertolken.
Drie hoofdstukken over gedeelten uit
het Oude Testament en drie hoofdstuk
jes over gedeelten uit het Nieuwe Tes
tament. De leidraad door het geheel is
de gedachte van het verbond: God die
zich via Israël en via de zoon van Isra ël
Jezus van Nazareth verbindt aan
zijn wereld, zijn mensen. Het is de be
doeling rond dit boekje te komen tot
gespreksgroepjes, maar het boekje kaï
ook heel goed gebruikt worden als men
niet van plan is of niet in staat is deel
te nemen aan genoemde kringen. He:
boekje is verkrijgbaar aan de kerken en
pastoriën voor de prijs van /I,(één
gulden).
Waar en wanneer vinden de bijeen
komsten plaats voor ieder toeganke
lijk waarin samen geprobeerd zal
worden, met als hulp het boekje „God
en de mensen", de boodschap van de bij
len uit het evangelie op te nemen, ver
halen van, over en rondom Jezus. Het
werden er zeventien. Daarna moesten
ze die zeventien verhalen als één door
lopend evangelie vertellen aan iemand,
die nog nooit van Christus had gehoord.
Het resultaat werd later in boekvorm
uitgegeven door uitgeverij AMBO
(Baarn), onder de titel: „Het evangelie
volgens. (dan volgen de voornamen
van de kinderen, die meewerkten). Het
verhaal over Zacheus, de „inspecteur
van belastingen", die in een boom klom
om op veilige afstand Jezus te aan
schouwen wordt door één van de kinde
ren ook verteld. Daaruit het volgende
citaat: „Dat liet hij zich geen tweede
keer zeggen; dus ging hij met een rode
kop naar Jezus toe, maar kon hem on
mogelijk zien. Dus hij riep één van de
dienaren bij zich en zegt: „Laat de ge-
wichtsheffer komen" en hij ging de ge-
wichtsheffer halen: en zai: „Laat mij op
je schouders staan", en dat mocht, want
anders werd hij ontslagen. En zo kon hij
Jezus zien en toen hij Jezus zag op zo'n
arm ezeltje, toen riep hij een dienaar
en zei tegen hem: „Haal een paard en
wagen voor Jezus" en toen kwam Ze-
cheus met paard en wagen naar Jezus
toe. Jezus gaat op de wagen zitten en
toen zei Jezus: „Nee, je moet niet gierig
zijn voor armen en goed voor mij, geef
de dingen aan de mensen" en dat deed
Zecheus met een vuurrode kop; maar
toen hij zijn spullen, wat hij afperste
van de mensen, weer terug gaf, voelde
hij zich veel gelukiger tot zijn dood,
maar hij is heel oud geworden.
-6od
Harriet Freezer:
Ik sta nu welwillender ten
opzichte van godsdienstige opvoe
ding. Als het de kinderen niet dui
delijk is vanuit welke basis hun
ouders leven en er alleen maar ge
praat wordt over uitgaan en de
caravan, kweek je materialistische
kinderen, die later hun problemen
niet oplossen door na te denken,
maar door een revolver te pakken.
Natuurlijk, het grote probleem is
dat ouders zelf vaak geen houvast
hebben. Dan kunnen ze hun kinde
ren die ook niet geven. Vaak zet
ten ze zich af tegen vroeger, bij
voorbeeld: Onze ouders waren
zulke kwezels, die zaten elke zon
dag in de kerk. Da's niks voor mij.
Maar wat zetten ze er voor in de
plaats? NietsHet is angst
wekkend. Barbarij
(interview H.N., 18-9-'76)
Vaak hoort men dat de bijbel een
moeilijk boek is om te lezen. Toch niet
zo moeilijk dat volharding in het lezen
geen resultaat zou hebben. Bovendien,
men hoeft niet alles ineens te vatten.
Voor het verhaal van „God en de men
sen" is openheid en geduld nodig. Totdat
we ontdekken: het gaat om mijn zaak,
het is ook mijn verhaal. Op weg naar die
ontdekking zijn er dan ook nog allerlei
hulpmiddelen, die te gebruiken zijn. We
denken aan het mooie boek van Van
Selms: „God en mensen", waarin hij op
zeer duidelijke en bevattelijke wijze de
inhoud van de bijbel na-vertelt. We
denken aan Beeks boek: „Wegen en
voetsporen van het Oude Testament",
waarin allerlei achtergrond-materiaal
wordt verstrekt, dat ons een weg wijst
en nieuwe vergezichten onthult. Beide
boeken beleefden al verschillende her
drukken. Voor kinderen is er ook het
nodige materiaal: voor kleuters: „Wat
de Bijbel ons vertelt", met eenvoudige,
suggestieve platen en met een sobere
tekst (uitgave Bijbelgenootschap); ver
der van Cram er-Schaap: „Bijbelse ver
halen voor jonge kinderen" (Uitg. Ploeg-
sma); voor 7-11 jarigen is er van de
Katholieke Bijbelstichting: „Ik lees in
de Bijbel", negen deeltjes; voor iets ou
dere kinderen is er het boeiende boek
van Gertie Evenhuis over het Oude Tes
tament: „Dromen van Vrede" en over
het Nieuwe Testament voor 5-9 jarigen
„Het verhaal van Jezus" van Beneker
en Lam, (de eerste uitgave bij Ploegsma
de tweede bij Zomer en Keuning). En
dan tenslotte nog het bekende boek van
Klink: „Bijbel voor de kinderen met zin
gen en spelen". Voor ouderen en kinde
ren samen zijn er van dezelfde schrijf
ster (Klink) de boekjes: „Het huis in de
wereld" en „Het geheim van de wereld",
woorden, beelden en verhalen uit de bij
bel. De T.V.-uitzendingen „Woord voor
woord" vonden een schriftelijke neerslag
in het gelijknamige boek, geschreven
door Karei Eykman met tekeningen van
Bert Bouman.
Op het eiland Buru worden zo'n
100.000 Indonesiërs om politieke rede
nen gevangen gehouden, zonder dat er
een proces aan vooraf is gegaan en in
sommige gevallen zelfs zonder aan
klacht. De gevangenen leven onder
slechte omstandigheden en zijn versto
ken van familiebezoek.
Amnesty International dringt aan op
vrijlating van deze gevangenen door
druk uit te oefenen op de Indonesische
autoriteiten. De afdeling Texel van Am
nesty haakt hierop in met een speciale
Buru-schrijfavond, die vrijdagavond,
aanvang half aoht, in Centrum 147 aan
de Bernhardlaan wordt gehouden. Door
het schrijven van kaarten kan men een
aandeel leveren in de lawine van brie
ven en kaarten waavan de parktijk in
andere gevallen heeft geleerd, dat er ef-
fekt van uit gaat.
Dit jaar is het 500 jaar geleden J
4 dat in 1476 de eerste bijbel in 4
J Nederland werd gedrukt. Waar- J
schijnlijk was dit ook het eerste
J boek dat in ons land werd gedrukt. J-
Het is de zogenaamde „Öelftse Bij-
bel". De drukpers waarop dit ge-
Ischiedde stond in Delft. Vandaar J
de naam. Ter gelegenheid van de-
ze herdenking wordt door een uit- 1
gever een fotografische herdruk
van deze beroemde bijbel gemaakt. X
Bijbel is eigenlijk teveel gezegd,
want de „Delftse Bijbel" bestaat
alleen uit het Oude Testament,
zonder de Psalmen. Ter gelegen-
heid van deze uitgave zal er ook
als „Boek van de maand" een
geïllustreerd boek verschijnen
over de invloed van de bijbel op de
Nederlandse samenleving.
Het beeld gaat niet helemaal op: de
bijbel is eigenlijk niet het boek van on
ze reis, maar het boek van Gods reis.
Want de God van de bijbel is een bezig
God, een Trekgod. Hij is niet een onbe
wegelijke hemelkoning, en evenmin een
vage, diffuse geest. Hij is een trekker,
een reiziger. Hij beweegt zich door de
wereld en gaat de zijnen voor. Zijn ark
de waarborg van zijn tegenwoordig
heid gaat mee in de slag. En wanneer
het volk Israël eenmaal gevestigd is en
een huis voor de ark wordt gebouwd,
mogen de draagstangen er nimmer uit
worden verwijderd. Men moet onmid
dellijk weer op reis kunnen gaan. Want
God gaat onmiddellijk weer op reis. En
hij waarschuwt niet.
De profeten bewaren de erfenis van
de grote trek. Zij beletten de boer en de
koning tot rust te komen. Zij prediken
de God, die zijn eigen gang gaat en aan
wie alle macht, ook die der natuur, on
derwerpen is. Telkens weer rukken en
trekken de profeten aan het gevestigde,
het blijvende. Straks komt een man, die
geen profeet is en die weet waarom: zij
verwachten de stad, die fundamenten
ring van december 1802 werd door een
predikant gepleit voor een grote en goed
kope uitgave van de bijbel in de taal van
Wales en voor een vast bijbel-depot al
daar. De woorden van deze predikant
leidden tot het veel verder reikend voor
stel om een genootschap te stichten,
voor verspreiding en vertaling van de
bijbel. Zo werd in 1802 het Britse Bijbel
genootschap geboren. Later volgden in
andere delen van de wereld andere Bij
belgenootschappen. In Nederland kwam
in 1804 het Nederlands Bijbelgenoot
schap tot stand. Door deze Bijbelgenoot
schappen is de bijbelverspreiding ter
hand genomen, naast de vertaling van
de bijbel in ongeveer 900 verschillende
talen.
Het werk van de Bijbelgenootschap
pen is een werk dat door kerken samen
gedaan wordt. Op allerlei wijzen wordt
gepoogd de bijbel in verstaanbare taal,
in hedendaags Nederlans, binnen bereik
van de mensen te brengen. Wij denken
bijvoorbeeld aan de uitgave van het
Nieuwe Testament: „Groot nieuws voor
U", en de uitgave voor geestelijk gehan
dicapten, de luisterbijbel voor blinden,
bel te verstaan. Voor de eerste keer vin
den die samenkomsten plaats in:
Den Burg, in „De Schakel", donderdag
7 oktober, 20.00 uur.
De Cocksdorp, in gebouw naast de Her
vormde kerk, woensdag 6 oktober,
20.00 uur.
Den Hoorn, in „Ons Huis", donderdag 7
oktober, 20.15 uur.
De Koog-De Waal, in „De Schuilhut",
dinsdag 5 oktober, 20.15 uur.
Oosterend, in de Hervormde kerk, vrij
dag 8 oktober, 20.30 uur.
Oudeschild, in Bondsgebouw naast R.K.
kerk, donderdag 7 oktober, 20.30
uur.
De bijbel is een boek vol verhalen.
24 kinderen in de vijfde klas van een la
gere school kregen de opdracht om bin
nen vijf minuten zoveel mogelijk verha-