„Afremmen veerdiensten bedenkelijk
AGEND4
Zeven medailles voor GVT
in nationale wedstrijden
Standpunt buitengebied
ifatfcxcl
Drs. M. J. Kosters in Recreatievoorzieningen
JJ
■^Sf'ondememers-aktiviteiten
Nieuw
elektro-installatiebedrijf
Jeroengroep nam deel aan
Amsterdamse wandelmars
Kersttentoonstelling
Koersen vreemde valuta
Doorgereden na botsing
Zwemmen in Den Helder
met ZPC, TX 71
Optreden Fons Jansen
uitverkocht
Schietoefeningen
VERVOLG VAN PAG.l
50
fioj
De stroom recreanten naar de Waddeneilanden is door de overheid in het
recente verleden met kracht bevorderd. De laatste tijd is diezelfde overheid
tot de konklusie gekomen dat deze stroom niet-aanvaardbare konsekwen-
ties oproept. Om de zaak af te remmen krijgen de drie vervoersmaatschap
pijen (TESO, Wagenborg en TSM) niet de mogelijkheid hun capaciteit te ver
groten hoewel zij daartoe wel bereid en in staat zijn. Deze symptoombestrij
ding is bedenkelijk; er moet wat anders gebeuren.
Aldus stelt drs. M. J. Kosters (adjunct
directeur van het Nederlands Weten
schappelijk Instituut voor toerisme en
recreatie) in een beschouwing die on
langs werd gepubliceerd in het maand
blad „Recreatievoorzieningen", een uit
gave van de ANWB waarin over het al
gemeen door deskundigen diep wordt
ingegaan op recreatie-, milieu- en land-
schapsproblematiek. Kosters vindt dat
de toeristen de dupe zijn van de huidige
situatie en letterlijk en figuurlijk het ge
lag moeten betalen.
Hij wijst erop dat de veerdiensten af
geleide aktiviteiten zijn. Zij veroorzaken
niet de toenemende trek naar de eilan
den Dat heeft de overheid gedaan die
in het verleden toestond dat zich een
zodanige toeristische en andere econo
mische bedrijvigheid ontwikkelde dat
een groeiende vraag naar vervoer hier
uit voortkwam.
Het grootste deel van het zes pagina's
tellende artikel in „Recreatievoorzienin
gen" is echter gewijd aan de tarieven
van de verschillende veerdiensten Wie
de veerdienst naar Texel verzorgt is be
kend De verbinding tussen Harlingen
en Vlieland-Terschelling wordt verzorgd
door de TSM (Terschellinger Stoomboot
maatschappij B.V.) en die tussen het vas
teland en Ameland en Schiermonnik
oog door Wagenborg Passagiersdiensten
BV.
Zelf bedruipen
Ingaande op de tariefsstructuur stelt
Kosters dat voor de veerdiensten van
alle eilanden geldt dat zij zichzelf moe
ten bedruipen, gericht op continuiteit.
TESO en TSM hebben hun tarieven de
laatste jaren aangepast, hoewel de TSM
frequenter dan de TESO. Wagenborg
bepaalt niet zelf de tarieven maar is af
hankelijk van het Rijk, Hier zijn de ta
rieven in 7 jaar niet gewijzigd, waardoor
de dienst sinds 1973 verlies in de exploi
tatie te zien geeft
Van de eilanders zijn de Amelanders
(10 km) en de Schiermonnikogers (12 a
16 km) het goedkoopst uit met ƒ2,25
voor een retour Door een recente in
greep van de minister van verkeer en
waterstaat i.v.m de tarievenkwestie,
kan het nog goedkoper. Men kan hier
namelijk voor ƒ15,per jaar onbeperkt
reizen. Vrijwel nergens in Nederland be
staat in het vervoer zo'n goedkope op
lossing! Dit tarief zou zelfs per bus over
een eventuele dam naar Ameland niet
mogelijk zijn geweest, gezien de huidige
tariefopbouw in het openbaar vervoer.
Texel (met de kortste vaarroute1 4,5
km) is voor de eigen bevolking wat
duurder: retour ƒ3,25 maar ƒ2,35 bij een
tienrittenkaart. Relatief gezien is dat
i.v.m. de afstand duurder dan van Ame
land en Schiermonnikoog. Relatief goed
koop is de TSM met een retour van
ƒ4,gezien de afstand (vaarroute
39 km).
De consequentie voor deze goedkope
tarieven voor eilanders moet de vakan
tieganger uiteindelijk dragen. Dat geldt
nauwelijks voor Texel waar men voor
een (retour) kilometer ƒ0,36 moet beta
len, maar voor Ameland en Schiermon
nikoog betaalt de gast nominaal al iets
meer dan tweemaal zoveel als de eilan
der (resp. 4,75 en 2,25), maar daar
komt nog wel ƒ0,50 toeristenbelasting
voor de gemeente per bootkaartje bij!
Voor Ameland komt de kale bootprijs
voor een recreant op ƒ0,24 per km. Naar
Terschelling en Vlieland betaalt de bad
gast nominaal ƒ13,50 ƒ3,50 toeristen
belasting per retour. Dat is iets meer
dan 4-maal zoveel als naar Texel en bij
na 3-maal zoveel als naar Ameland.
Toch is het in feite het goedkoopste ta
rief met ƒ0,18 per km. Het verschil in
hoogte van de toeristenbelasting van de
Waddengemeente werkt storend in deze
tariefstructuur.
Lange vaarroutes goedkoper
Het is een duidelijke zaak dat langere
vaarroutes relatief goedkoper zijn om
dat de schepen minder tijd verliezen met
manoevreren, laden en lossen Het rela
tief dure tarief voor Texel wordt daar
door ten dele verklaard. Voor dit eiland
geldt echter ook dat de route het snelst
wordt gevaren hetgeen ook moet wor
den vertaald in een hogere prijs. Ten-
Peter Schoo, tot voor kort werkzaam
als beheerder van de elektrotechnische
afdeling in het bedrijf van zijn vader in
Den Burg, is voor zichzelf begonnen.
In het bezit van diploma van de Elek
trotechnische School te Amsterdam heeft
hij zich in Oosterend gevestigd als
elektrotechnisch installateur. Het adres
van Peter Schoo is Nesweg 17, het tele
foonnummer is (02223) 455 en de naam
van het nieuwe bedrijfje werd PS-elek-
trotechniek.
slotte moet rekening worden gehouden
met de afvaartfrequentie als service-ele
ment. Ook in dit opzicht spant Texel de
kroon en komen Terschelling en Vlie
land er bekaaid af.
Naast de grote verschillen in de boot-
prijzen der passagier bij de drie rede
rijen bestaan er ook grote verschillen
in de tarieven voor de auto's.
Texel (schepen met capaciteit van on
geveer 65 auto's) is nominaal het goed
koopst met ƒ6,50 en ƒ15,00 voor resp.
eilander en badgast. Amelanders en
Schiermonnikogers betalen meer dan
2-maal zoveel, maar ook de afstand is
hier 2-maal zolang Betalen de Texe
laars en de Amelanders voor hun auto
ƒ0,72 per kilometer, de Terschellingers
zijn met ƒ0,37 opnieuw het beste af. Per
kilometer betaalt men daar bijna de
helft van het geld dat de andere eilan
ders moeten uitgeven.
Reservering bij TSM
Concluderend komt de TSM met de
tarieven dus het gunstigst uit de bus,
maar daarbij moet wel worden opge
merkt dat vervoer alleen via reservering
plaats vindt. Heeft men niet gereser
veerd en is voor een bepaalde afvaart
geen plaats meer aan dek voor bijvoor
beeld 10 wachtende, maar niet gereser
veerde auto's, dan gaat er geen extra
boot. De TSM kan daardoor met betere
bezettingscijfers werken dan de andere
maatschappijen. Texel vervoert in prin
cipe elke auto die voor 't vervoer wordt
aangemeld, soms na lange wachttijden.
Wagenborg vraagt in principe reserve
ring, maar heeft aanzienlijk meer oapa-
citeit dan de TSM die op een gegeven
moment vol zit. Deze laatste maatschap
pij vaart met schepen die een capaciteit
hebben van 40 55 auto's Naar Ame
land vaart Wagenborg met een variabele
autocapaciteit omdat men over veerbo
ten van verschillende grootte beschikt,
bovendien heeft men hier een aparte
autoboot ter beschikking. De veerboot
naar Schiermonnikoog heeft plaats voor
ongeveer 8 auto's.
Ook met deze vergelijking moet reke
ning worden gehouden met de vaarsnel-
heid. Deze is voor Texel het hoogst.
De cijfers betreffende de omvang van
het vervoer tonen duidelijk aan dat de
veerdienst naar Texel alleen al meer
vervoer verwerkt dan alle andere eilan
den tezamen. Dat de groei in passagiers
en mogelijk ook in auto's naar Terschel
ling en Vlieland zoveel minder is ge
weest dan op de andere eilanden, is on
getwijfeld mede te wijten aan het dag-
bezoek. Dit speelt op Texel, Ameland
en Schiermonnikoog een belangrijke rol.
De vervoersprijzen naar die eilanden
zijn laag en de vaarafstanden kort.
Ameland
Niettegenstaande alle reeds genoemde
voordelen die men op Ameland geniet
laaide dit jaar een aktie onder bepaalde
groepen van de bevolking op die de ei
lander tarieven verlaagd wilden zien. In
tegenstelling tot de andere Waddenei
landen beheert Rijkswaterstaat de boot-
40 leden van de scoutinggroep Texel
„Sb. Jeroen" namen zaterdag j.l. deel
aan een wandelmars, georganiseerd door
„Scouting Amsterdam". De tocht voerde
van Amsterdam-noord (Nieuwendam)
langs de Oranjesluizen naar de Midden
weg waar het eindpunt was nabij het
Jaap Eden stadion. Onder de Texelse
groep waren geen uitvallers.
Op vrijdag 8 oktober zal er ten huize
van het evangelistenechtpaar Jan en
Paula Brouwer een tentoonstelling wor
den gehouden van allerlei kerstmateriaal
Deze kersttentoonsteling is in het bij
zonder bedoeld voor zondagsschool- en
kleuterleidsters, maar ook andere be
langstellenden zijn welkom Te zien zijn
bijvoorbeeld: werkstukjes, strips, kaar
ten enz. die uitgegeven zijn door de zon
dagsschoolvereniging, de bij bel kiosk ver-
eniging de Verspreiding van de Heilige
Schrift en „Timotheus".
De tentoonstelling kan bezichtigd wor
den ten huize van Jan en Paula Brou
wer, Warmoesstraat 42, Den Burg. Be
stellingen kunnen hier ook opgegeven
worden, 's Middags van 2.30 tot 5.30 uur
en 's avonds van 7.30 tot 9 30 uur.
Franse francs 100 51,25
Westduitse marken 100 ƒ102,75
Belgische francs 100 6,48
Zwitserse francs 100 ƒ103,
Zweedse kronen 100 58,
Amerikaanse dollar 1 2,52
Engelse pond 1 4,19
Oostenrijkse schilling 100 14,63
Italiaanse lires 10.000 27,50
verbinding naar Ameland en Schiermon
nikoog. Deze dienst draagt de zorg voor
het aantal schepen, de kwaliteit van de
vervoersprestatie, het vervoerssysteem
en de dienstregeling. Rijkswaterstaat
voert de veerdiensten niet zelf uit, maar
heeft dit werk uitbesteed aan Wagen-
borgs Passagiersdiensten N.V. te Delf
zijl die reeds sinds 1920 bij dit werk be
trokken is
De Amelanders wensten soortgelijke
faciliteiten als in Zeeland.
Drs. M. J. Kosters vindt in zijn artikel
in „Recreatievoorzieningen" dat een ver
gelijking tussen de bootverbindingen tus
sen Friesland en Ameland en die over de
Zeeuwse Westerschelde in het geheel
niet opgaan. Hij stelt dat Ameland juist
door het ei landelijke karakter welva
render is geworden. „De komst van de
recreatie heeft juist ertoe geleid dat de
inkomens omhoog zijn gegaan".
Kosters vindt het evident dat het le
ven op een eiland voor de bewoners een
aantal ongemakken met zich meebrengt.
Hij zegt dan ook: „Dat het aktiecomité
op Ameland bij minister Tjerk Wester
terp toch succes heeft geboekt pleit niet
voor deze minister. Deze is ongemoti
veerd snel door de knieën gegaan, moge
lijk ter wille van een politiek winstje.
Er is echter een geweldig precedent
geschapen. Alle eilandgemeenschappen
kunnen nu een afbraaktarief met recht
eisen. Dat Ameland en daarmee ook
Schiermonnikoog tot dusver het alleen
recht hebben gekregen is te wijten aan
het feit dat Rijkswaterstaat verantwoor
delijk is voor de bootverbinding. Het
ware beter geweest als het Rijk juist na
een grondige bestudering van alle kan
ten van het vervoer naar alle eilanden
met conclusies was gekomen. Maar dat
kan natuurlijk altijd nog".
Met deze heldere conclusie die ook
rondt de adj -directeur van het N.W I.T.
Texelaars zich ter harte kunnen nemen
zijn kritische beschouwing af.
Texelaar P.R. botste in de nacht van
zaterdag op zondag tegen een lichtmast
op de Pontweg, nabij de kruising Aken-
buurt. De man reed door. De politie vond
later in de berm glassplinters van de
voorruit van het betrokken VW-busje
alsmede deel drie van het kentekenbe
wijs. Met behulp daarvan meende men
de eigenaar snel te kunnen achterhalen,
maar het bleek dat de wagen was ver
kocht en nog niet was overgeschreven.
Uiteindelijk kon men R. 's nachts in
zijn woonverblijf aanhouden. Hij ver
klaarde dat hij de macht over het stuur
was kwijtgeraakt omdat een vogel tegen
de voorruit vloog. De politie concludeer
de aan de hand van de aard van de scha
de dat die vogel dan het formaat van
een condor moet hebben gehad en ver
moedde dat overmatig drankgebruik de
werkelijke oorzaak was. Omdat tussen
aanrijding en het bezoek van de politie
al geruime tijd was verstreken gaf de
blaasproef niet meer dan 0,5 promille
aan, waardoor een bloedproef achterwe-
gebleef.
WOENSDAG 6 OKTOBER
De bejaardensoos van Den Hoorn begint
om 14 30 uur in De Waldhoorn.
Om 14.00 uur begint in de Burgemees
ter De Koninghal een openbare hoor
zitting over het bestemmingsplan bui
tengebied, speciaal voor de organisa
ties en officiële instanties (de eerst*
twintig bezwaarschriften).
Om 19.30 uur volgt een openbare hoor
zitting speciaal voor particulieren die
bezwaar hebben gemaakt tegen of in
teresse hebben voor onderdelen van
het plan met betreking tot agrarische
doeleinden, landschaps- en natuur-
bouw, algemeen nut en kamperen
het buitengebied.
W<
op
de!
wo
H.
die
kor
/ai
de,
w n
;eo
(inj
len
iati
•eki
len
D
acl
;elc
itei
ers
en;
ed
De
10
De gymnastiekvereniging Texel nam
zondag succesvol deel aan de nationale
turnwedstrijden in Den Helder. Er wa
ren in totaal 36 Texelse turners en turn
sters aanwezig die een goede vorm de
monstreerden. Voor velen van hen was
dit de eerste keer dat ze aan een derge
lijk festijn meededen, maar ondanks de
geringe verwachtingen mocht het resul
taat er toch wel zijn. Vooral het GVT-
jongensteam gaf de toon aan bij het
jongensturnen. In totaal ging de Texelse
ploeg met 7 medailles naar huis.
De uitslagen op de verschillende on
derdelen waren als volgt:
Jongens tot en met 12 jaar:
Rek: 1. Martin Voebel 16,3 p., 4. René
Eelman 14,5 p., 5. Jaco van Tngt 14,1 p.,
9. Ruud Zoetelief 12,6 p.
Ringen: 2 Martin Voebel 16,2 p., 3.
René Eelman 14,1 p., 4. Rob Voebel 13,7
p., 7. Ferdinand Keijser 12,6 p
Brug: 3. Paul Voebel 13,8 p., 5. Fer
dinand Keijser 13,0 p., 6. Jaco van Tngt
12,8 p
Jongens van 13 tot en met 16 jaar:
Rek: 1 Olaf Duin 16,2 p6. Peter
Schoorl 13,7 p.
Brug: 3. Peter Schoorl 15,4 p 4. Olaf
Duin 14,8 p.
Meisjes tot en met 12 jaar:
Brug: Hier geen prijzen maar wel een
zeer goede plaatsing, allen in de top van
het klassement. Ria Grisnigt 16,6 p, Mir
jam Bonne 15,7 p., Marja Vlaming 15,3
p., Monique Schermer 15,4 p., Lilian van
Heerwaarden 14,5 p., Anka Coutinho en
Leome Ran 14,0 p., Carla Tuitman 13,7
p Marjolein Bakker 14,8 p. Vooral de
prestatie van Monique Schemer, Leome
Ran, Carla Tuitman en Marjolein Bak
ker, die nog erg jong zijn, was verheu
gend.
Balk: Marja Vlammg 20,3 p., Gerty
Praamstra 17,1 p., Henriëtte Bakker en
Marjan Couvert 16,7 p., Regina Grisnigt
16.6 p., Hanna Wendrich 15,4 p. en Linda
van Leersum 10,0 p. Ook hier verheu
gende prestaties van de jongste meisjes
Marjan Coevert en Linda van Leersum.
Bij de meisjes deed Karin Schermer
aan de vrije oefening mee. Met 19,7 p.
eindigde ze erg hoog.
Meisjes 13 tot en met 16 jaar:
Balk: 3. Liselot Schermer 20.5 p., 8
Diane Terpstra 18,3 p. Meino van Sloo-
ten 16,2 p., Marjan Heerschap 15,8 p.,
Carla de Grave 15,5 p., Anke Hooijberg
14,8 en Jacqueline Hooy 14,7 p. Hierbij
dient wel te worden vermeld dat wan
neer men zich een beetje beter staande
had kunnen houden de klassering veel
hoger had kunnen zijn.
Paardspringen: 4. Carla Vlaming 23,6
P-
Brug: Meino van Slooten 14,9 p., Wil-
ma van der Vis 14,1 p., Carla Vlaming
13.7 p. en Anke Hooijberg 11,6 p
Vrije oefening: Diane Terpstra 23,1 p.,
Liselot Schermer 21,3 p Conny van de
Wetering 19,3 p. en Yvonne Bruining
19,2 p
DONDERDAG 7 OKTOBER
Om 20.00 uur begint in hotel „De Linde-
boom-Texel" een buitengewone leden
vergadering van de VVV Texel.
De bejaardensocieteit van De Koog komt ere
om 14.30 uur bijeen in De Kaaps-nol
Om 19.30 uur begint in de Burgemees
ter De Koninghal een openbare hoor
zitting over het bestemmingsplan bui
tengebied, speciaal bestemd voor par
ticulieren die bezwaar hebben inge- c
diend tegen (of interesse hebben voor] \T
onderdelen betreffende recreatieve
doeleinden, handel en bedrijf, sociaal-
medische doeleinden, verkeersdoelein-
den, woondoeleinden, etc
Ruilbeurs van de verzamelaarsvereni
ging Texel in de Raadskelder te Den
Burg.
Evenals vorig jaar bestaat ook nu de
mogelijkheid om met zwemvereniging
TX 71 te zwemmen in het bad
Schots" te Den Helder. Eens per maand
gaat men dan (op zondagen) groepsge
wijs naar dit (overdekte) bad. De dat:
die hiervoor werden vastgesteld zijn
oktober, 14 november, 12 december,
januari, 13 februari, 13 maart en
april. De kosten bedragen (voor zeven
maal zwemmen) 20,Dit is inclusief
busgeld van de boot naar het zwembac
en terug. De bootkosten zijn voor eigen hoo
rekening. Er bestaat ook een mogelijk
heid om een enkele keer mee te gaan
In dat geval zijn de kosten 3,50.
wordt in „De Schots" altijd een vol uui ede
gezwommen en wel van 17.00 - 18.00 uur.
Het vertrek van Texel is steeds om 16.0:
uur en men komt met de boot van 18.3;
uur terug. Tijdens deze uren kan mec|ok
ook opgeleid worden voor de zwemdi
ploma's C. D, E en F.
Belangstelenden worden verdocht zich rgir
met spoed op te geven. Voor verdere in
lichtingen kan men zich wenden tot H
P. Keijser, Vloedlijn 41, telefoon (02220) nde
3873. geL
d
ngei
igei
Naa
entt
De voorstelling in de Helderse schouw- n d
burg die op donderdag 7 oktober doo: ir 7
Fons Jansen gegeven wordt is uitver
kocht Omdat zich nog diverse belang sl;
stellenden bij dp afdeling Cuturele Za
ken op het raadhuis hebben gemeld wor
den zij die een kaart voor deze voorstel- uter
ling in hun bezit hebben en achtera:
verhinderd zijn om te gaan, verzocht de 3
ze in te wisselen op het raadhuis
Na afloop van de voorstelling zal weei
een extra boot varen.
Bemiddelingsbrochure
Op dit moment worden er weer voor
bereidingen getroffen voor de nieuwe
uitgave van de bemiddelingsbrochure.
Verhuurders van bungalows, apparte
menten en gemeubileerde huizen, die ge
ïnteresseerd zijn in deelname aan de bro
chure worden verzocht, vóór 8 oktober
a.s. contact op te nemen met de VW
Texel.
Herfstvakantie
Wij verzoeken onze leden dringen om
opgave van de nog beschikbare akkom-
modatie voor deze periode.
Ligging schietterrein C 52°52,5'N -
4°42,8'E. In het tijdvak van 1 tot en met
29 oktober zullen, op werkdagen van 8.00
tot 18.00 uur van bovengenoemd terrein
schietoefeningen worden gehouden met
lichte luchtdoelartilerie De onveilige
afstand is tot 14.000 meter.
Op 8 oktober 1976 van 9.00 tot 10.00
uur, uitwijkdatum 11 oktober 1976 van
9.00 tot 10.00 uur gaat H.M. „Vos" schie
ten in sector 045° tot 075°, rechtwijzend
met een straal van 9 mijl vanuit het ho
ge geleidelicht Nieuwe Haven. Veilig
heidsschip aanwezig.
Op de verzoeken om een bestemming
voor handels- en ambachtelijke bedrij
ven wordt niet ingegaan. In incidentele
gevallen is er aanleiding wijziging aan
te brengen in kaart en voorschriften.
Agrariërs die grond hebben binnen
het waterwingebied hoeven niet bang
te zijn voor belemmeringen. De aanleg-
vergunning die zij in sommige gevallen
voor bepaalde werken nodig hebben,
krijgen zij als weigering de agrarische
bedrijfsvoering zou schaden. Er zijn
geen beperkingen wat betreft het ge
bruik van de gronden. B en W. zullen
ook met meewerken aan zodanige wa
teronttrekking door het PWN dat de
agrariërs er schade door lijden.
Geen bredere wegen
Naar aanleiding van bezwaren tegen
mogelijke wegverbredingen op Texel
merkt het college op dat van deze moge
lijkheid nauwelijks gebruik zal worden
gemaakt, alleen in incidentele gevallen
ten behoeve van de verkeersveiligheid.
De profielen van karakteristieke wegen
liggen in het plan vast. Ten aanzien
van de breedte van de wegen achter de
Waddendijk zal he^ college zich nog be
raden
Aan de bezwaren tegen aanleg van
fietspaden geven B. en W geen gevolg.
„Het fietspadenplan, uitvloeisel van het
Recreatiebasisplan moet uitgevoerd
worden".
Zomerwoningen blijven verboden
Wel is uitbreiding tot 45 m2 mogelijk
en is bij vrijstelling verbouwing en
hergroepering toegestaan.
Kamperen bij de boer
Ten aanzien van het kamperen bij
particuliere woningen in het buitenge
bied hebben B. en \V. zich nu iets soe
peler opgesteld. De ene tent die in de
zomer is toegestaan (zonder vergunning)
mag eventueel mèt vergunning -
worden vervangen door een caravan val
maximaal 6 meter lengte, voor zover op
het erf geen zomerwoning staat. Toe jq
staan van meer mogelijkheden op de er- jq
ven zal het maximum van 47.000 slaap
plaatsen mogelijk doen overschrijden.
Het aantal recreatieve slaapplaatse:
bedroeg per 1 januari j.l. 38.500. Vastgi
stelde bestemmingsplannen geven
rolop
idpe
di om]
mogelijkheid hier nog 4.935 plaatsen aai idel
toe te voegen en het aantal slaapplaat d,
sen in voorgenomen plannen bedraagt
2.492. Totaal dus bijna 46.000 slaapplaat
sen, zodat er een reserve van slecht
ruim duizend is.
In verband daarmee hebben B. en
alsnog de mogelijkheid geschrapt om re
creatieboerderijen te beginnen. Zoals be
kend was het de bedoeling dergelijk*
mogelijkheden te bieden aan gesaneerd*
agrarische bedrijven. Toch toestaan zt
het doorgaan van bestaande plannen
gevaar brengen.
Wat er wel moet gebeuren met agra
rische gebouwen die na sanering over
blijven7 B. en W. vinden dat de Rijks
overheid de saneringsregeling moet wij rder
zigen zodat niet alleen de gronden maal
ook de gebouwen erbij worden betrok
ken.
Voorlopers
var
k<
laar
Het bovenstaande is een voorlopig*
standpuntbepaling van het college. Naa:
aanleiding van de op 6 en 7 oktober
houden hoorzittingen zijn nog wijz gin
gen mogelijk en het is uiteindelijk dc
meenteraad die het plan vaststelt en d* l^ur
bevoegdheid heeft wijzigingen aan f inge
brengen.
Alle mensen die bezwaar hebben irJc-ord
gediend tegen net bestemmingsplan heb
ben inmiddels een uitnodiging ontvan
gen om op een der hoorzittingen aanwe
zig te zijn en desgewenst het woord
voeren. Andere belangstellenden zijn
deze zittingen, te houden in de Burge
meester De Koninghal, ook welkom.
Ge
iet
esti
age
2 ui
Vo
ja
erk
E: K).0*
ern
ipte
jesti
ku
TE
aim
;e ri
.let
enl
and
10 u
12.
omj
den
iagei
Den
ki
>cal
an_l
utag
S.
rdei
en
in
istrit
iche
ond