Cjroen kwartsJ~exels in het
Dubbeldekker kan afmeren
in bestaande havens
„Snipperkaart" voor
scholieren RSG
pjj JeMelkri)^
Lem.
Teso in eigen rapport over veerverbinding
Aanpassing brug
eenvoudig?
Bang&Olufsen
SocoiloopendTMlet.
QePokaplu tm uw bank,
/paarbank
Herfstvervoer TESO
steeg 10,7%
Uitgebreide presentatie
hifi-stereo-apparatuur
van Bang Olufsen.
Electrohuis
Onder invloed
Vrouw gewond
Fles halfvolle melk
hele liter van 94
ct.
Geldig t/m 2aterdag 30 oktober
Publiek lapt verkeersregels
aan laars
„Maak eind aan
Rotganzenplaag"
Vrouw neergeslagen
De Muy weer open
Ruiterevenement
DINSDAG 26 OKTOBER 1976
OPLAGE 5200
TEXELSE
90e JAARGANG No. 9121
6 PAGINA'S
Uitgave: BV v/h Langeveld De RoolJ
Postbus tt - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Redaktie: Harry de Graaf. Pelikaantveg 75, De
Koog, tel. (02228) 256, en Weseel B. Post, Oost
34, Oosterend, tel. (02223) 896.
COURANT
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f9,80 p. kw
50 cent Incasso; los 40 cent
Bank: Amro bank, Ned. Midd. Bank, Rabobank
Advert. 38 ct. per mm excl. 4% BTW
Nadat van verschillende zijden in de
afgelopen jaren rapporten zijn uitge
bracht over do toekomst van de veer
verbinding, heeft TESO nu een eigen
rapport uitgebracht dat de naam „Ver
voerscapaciteit Texel-Den Helder" heeft
gekregen. Op basis van veel, gedeeltelijk
nieuw studie- en cijfermateriaal komt
de onderneming hierin tot krachtige
herhaling van de konklusie dat een
dubbeldeksschip onvermijdelijk is om
aan het vervoersaanbod te kunnen blij
ven voldoen.
De vervoersproblematiek is buitenge
woon gecompliceerd. Het is dan ook niet
eenvoudig er een oordeel over te geven.
Door het uitbrengen van het rapport
wil TESO alle instanties en personen
die bij de besluitvorming betrokken zijn
en andere geïnteresseerden een uiteen
zetting van de problematiek geven.
Daarbij wel het gevaar lopend dat de
instanties TESO niet als objectieve par
tij zullen beschouwen. Wie het echter
beter weet mag het zeggen! Wie het rap
port wil hebben krijgt het na een brief
kaartje of telefoontje aan TESO gratis
toegestuurd. Gisteren heeft TESO-di-
recteur Th. Hoogerheide een exemplaar
bij het gemeentebestuur bezorgd.
TESO heeft al een voorontwerp laten
maken voor het door haar als meest aan
trekkelijk beschouwde type dubbeldeks
schip. Tekeningen van deze dubbeldek
ker staan in het rapport afgedrukt. Daar
uit blijkt dat deze dubbeldekker zodanig
wordt geconstrueerd dat deze zal kun
nen varen met gebruikmaking van de
bestaande havens. Wel zullen de aan-
leginrichtingen moeten worden aange
past; de brug moet een extra verdieping
krijgen.
De te bouwen dubbeldekker kan in
verband met het bovenstaande niet bre
der worden dan ongeveer 18 meter (de
in gebruik zijnde veerboten zijn 16,5
meter breed). Afmeren in de bestaande
fuik is mogelijk omdat de uiteinden
van het schip even breed zijn als die van
de bestaande schepen. De grotere
scheepsbreedte maakt het mogelijk op
ieder rijdek zes banen te maken voor
personenauto's waardoor de totale dek-
capaciteit op 192 auto's komt. Op de zes
benelendeks geprojecteerde banen zijn
er vier speciaal voor vrachtauto's. Het
beschikbare dekoppervlak voor vracht
auto's neemt daarmee met 130% toe ten
opzichte van de bestaande schepen. Door
de beperkte havenafmetingen wordt het
nieuwe schip maar weinig langer dan
de bestaande: 88 meter „over alles". Met
behulp van modelschepen moet nog wor
den bepaald of het mogelijk is met een
bijzonder voortstuwingssysteem op de
bestaande havens te, varen. Dit moet
mogelijk zijn bij zeer lage snelheid. Het
nieuwe schip zal aan bijzondere en hoge
eisen moeten voldoen Wat de gevolgen
zijn van de veel grotere waterverplaat
sing en de invloed hiervan op het bin
nenlopen, moet nog worden uitgezocht.
Brug
De nieuwe dubbeldekker zou op de
bestaande fuikhaven kunnen afmeren,
(Züe vervolg pagina 2)
ïxii. - otsöm
C. n ,.o
n 'ja n r cs,
Tijdens de herfstvakantie heeft TESO
in totaal 17.895 personenauto's het
Marsdiep overgezet, een stijging van
10,7% in vergelijking met vorig jaar.
(De vergelijkbare herfstvakantieweek
van 1975 geeft een personenautototaal
van 16.161). Het genoemde cijfer is dat
van het aantal auto's dat tussen vrij
dagavond 15 oktober en zondagavond
24 oktober werd vervoerd. Hierin zijn
dus zo wel de heen- als terugvaarten
begrepen.
De wachttijden beliepen op 16 oktober
niet meer dan drie uur.
De terugreis van de bezoekers verliep
nog geleidelijker. Zaterdag 23 oktober
kwamen bij 't Horntje nog wel wacht
tijden voor van iVz uur, maar tijdens de
daarop volgende zondag was er van
wachten vrijwel geen sprake.
Het aantal vaarten dat TESO-schepen
tijdens het afgelopen weekend hebben
gemaakt bedraagt 112. Op zaterdag wa
ren het er 60 en op zondag kwam men
tot 52 vaarten.
X7~r^&'Ü
Zo stelt TESO zich de 88 nieter lange dubbeldekker voor: aanzienlijk groter dan de be
staande boten maar klein genoeg om in de bestaande haven te kunnen worden gebruikt.
Opvallend detail is dat het schip geen „zeeg" heelt; de dekken zijn volkomen recht.
Donderdag t/m zaterdag.
Ook op vrijdagavond.
Voor de hoogste klassen HAVO en
Atheneum van de Rijksscholengemeen
schap Texel is vanaf maandag de
„Snipperkaart" ingevoerd. Deze offi
ciële spijbelknipkaart is een experi
ment in Noordholland. Het geeft de
leerlingen van de examenklassen de
mogelijkheid om met toestemming van
de betrokken docenten een of meer
lesuren van een bepaald vak te ver
zuimen. Ze kunnen de vrijgekomen tijd
benutten om zich voor te bereiden op
een (voor hen op dat moment) belang
rijker vak waarvoor bijvoorbeeld
proefwerken in het verschiet liggen.
De examenleerlingen krijgen de vrije
beschikking over 30 te verzuimen les
uren. Ze kunnen deze in de maanden
oktober tot april opnemen.
De „Snipperkaart" is ingevoerd naar
aanleiding van een artikel hierover in
het „Weekblad voor Leraren" waarin
een dergelijk systeem werd voorge
steld. In het artikel werd er op gewe
zen dat er toch enkele moeilijkheden
aan het systeem kleven maar dit was
voor de lerarenvergadering van de
RSG Texel geen reden de „Snipper
kaart" direkt af te wijzen.
Zelf beslissen
Men meent dat het systeem tegemoet
komt aan leerlingen die „in nood" kun
nen geraken. Als voorbeeld noemt men
het verplicht moeten volgen van een vak
waarin de betreffende leerling getoond
heeft voldoende te weten. Het volgen
van een dergelijk lesuur zou in zo'n ge
val achterwege kunnen blijven en men
kan deze tijd besteden aan een vak dat
men minder goed onder de knie heeft.
De bedoeling is dus het opnemen van
deze snipperuren tot nut van de studie.
Er wordt van uit gegaan dat leerlin
gen die voor hun examen zitten zelf in
staat zijn te beslissen hoe ze hun tijd het
best kunnen indelen en besteden.
De 30 uren zijn alleen van toepassing
op de tijd dat het zg. „schoolonderzoek"
aan de gang is. Dit onderzoek als voor
bereiding op het eigenlijke examen loopt
vanaf oktober tot de maand april. Hier
na zijn enkele weken voor het examen
waarin snipperen niet meer toegestaan
wordt.
Voorlopig als test
Het desondanks toch extra wegblijven
van een leerling (zonder ervoor permis
sie te hebben gevraagd en gekregen)
kan hem of haar komen te staan op het
extra inhouden van een snipperuur.
Men is op de Rijksscholengemeenschap
echter wel de mening toegedaan dat het
systeem met de „Snipperkaart" in geen
geval mag leiden tot het willekeurig af
nemen van snipperuren „als straf" of
iets dergelijks. Mede daarom ziet men
het invoeren voorlopig als test om te
zien hoe ver je er mee kunt gaan, en dat
laatste geldt voor alle betrokkenen.
In de nacht van zaterdag op zondag
werd omstreeks half één op de Pontweg
een automobilist aangehouden die de
aandacht trok door zijn onzekere rij
stijl. De politie liet de man (de Duitser
K.J.S in het bekende pijpje blazen. Het
resultaat was aanleiding voor een bloed
proef, gevolgd door een rijverbod.
Mevrouw R. uit Den Burg werd
zaterdagavond toen zij op haar brommer
over de Ruigendijk reed, aangereden
door een Texelse automobilist. De vrouw
liep een beenwond op en moest zich on
der doktersbehandeling stellen.
maar dan kan alleen /het benedendek
worden gebruikt. Volledig benutten van
de capaciteit wordt uiteraard mogelijk
als de landingsbruggen worden uitge
voerd met hoven elkaar liggende rij-
dekken. De technische uitvoerbaarheid
moet nog nader worden onderzocht maar
volgens het TESO-rapport wordt aan
passing niet onmogelijk geacht. Uitvoe
ring van deze werkzaamheden zal wel
stagnatie geven, maar TESO vindt dat
deze moet worden aanvaard. Aanpas
sing van de aan- en afvoerwegen is op
Texel eenvoudiger dan in Den Helder.
Ook dat zal nog onderwerp van studie
moeten zijn.
Kadcruimte
Voor het derde schip is in het Horntje
extra kaderuimte nodig. Daarbij moet
rekening worden gehouden met weers
invloeden en onderhoudswerkzaamhe
den. Ten behoeve van dat laatste is een
magazijn met werkplaats nodig. Een en
ander zal mogelijk moeten worden ge
maakt in het nog uit te werken gedeelte
van het bestemmingsplan voor 't Horn
tje.
Capaciteit
De dubbeldekker betekent een aan
zienlijke capaciteitsvergroting maar de
80
ALLEEN VOOR MELK UNIE OF
HORNA PRODUKTEN
Het landelijk verschijnsel dat het pu
bliek geneigd is zich steeds minder aan
te trekken van de verkeersregedls, doet
zich ook op Texel voor. De politie krijgt
de laatste weken legio klachten, vooral
over parkeren op verboden plaatsen. Het
komt voor dat vrachtauto's hun bestem
ming niet kunnen bereiken omdat de
straten zijn verstopt door geparkeerde
personenauto's Ook wordt veel gezon
digd door fietsers die in éénrichtings-
straten tegen het verkeer inrijden. De
politie is van mening dat de mogelijk
heden om in Den Burg te fietsen sinds
dit jaar aanmerkelijk zijn verruimd en
zal dan ook streng optreden tegen deze
kennelijke gemakszucht. Omdat de boete
die voor foutief parkeren wordt geheven
blijkbaar weinig afschrikwekkend is, be
raadt men zich ook in dat opzicht over
andere maatregelen.
JAN WITTE TOT COLLEGE:
Volgens het raadslid Jan Witte van
de Samenwerkende Christelijke Frac
ties bedraagt het aantal rotganzen
dat zich thans in ons gebied ophoudt
meer dan 20.000. In vergelijking met
vorig jaar zou dit een uitbreiding zijn
van 65%. Witte heeft dit per brief
onder ogen van het college gebracht.
Hij noemt het reusachtige aantal gan
zen een plaag en vraagt al het moge
lijke te doen om daaraan een eind te
maken.
Wite vreest dat bij blijvende toename
Texel niet meer het gouden boltje maar
„het grauwe boltje" genoemd zal wor
den. Niet alleen door de grote massa's
ganzen maar ook door de teint die over
blijft op de gewassen nadat ze door be
doelde ganzen zijn bezocht. „Ook de ge
laatskleur van de beheerders van deze
gewassen en hun toekomst dreigen een
grauwe tint te krijgen".
Witte schrijft dat hij al bij meerdere
gelegenheden zijn bezorgdheid over deze
ontwikkeling kenbaar heeft gemaakt en
evenzovele keren is gestuit tegen de vo-
gelwet „waaronder ook de rotgans onbe-
dreigt onderdak gevonden heeft". Witte
vindt bescherming juist als een vogel
soort dreigt uit te sterven, maar als het
tegenovergestelde het geval is, moet de
wet bijsturing toelaten.
Overdreven
Bij Staatsbosbeheer gaat men er van
uit dat Witte met „ons gebied" niet al
leen Texel kan bedoelen want het aan
tal rotganzen dat zich op het eiland op
houdt beloopt nauwelijks 6.000, zo is ge
bleken uit een telling die vorige week
is gehouden. Het is mogelijk dat dit aan
tal nog met enkele duizenden zal toene
men maar uit niets valt af te leiden dat
Texel een grotere rotganzendrukte te
wachten staat dan vorig jaar, toen er
omstreeks 10.000 vogels waren. Van de
boerep die schade lijden wordt verwacht
dat zij tenminste pogingen zullen doen
om de vogels te verjagen. Als het echt
niet lukt, kan men zich tot Staatsbosbe
heer wenden voor hulp. Er is overleg
gaande (waarbij ook Faunabeheer is be
trokken) op welke wijze in die gevallen
hulp bij het weghouden van ganzen kan
worden geboden.
De 67-jarige mevrouw Bakker-Ver-
meulen van supermarkt „De Instuif"
werd zaterdagmiddag door een naar
schatting 35-jarige vakantieganger
neergeslagen. Ze liep een bloedneus
en een blauw oog op en moest zich
onder doktersbehandeling stellen. De
dader is spoorloos.
De vakantieganger was met zijn hond
de supermarkt ingelopen. Mevrouw Bak
ker wees hem erop dat dit uit hygiëni
sche overwegingen niet kon worden toe
gestaan. De man toonde zich daarover
zeer gebelgd, uitte allerlei verwensin
gen, liep naar buiten en gooide de win
keldeur met een luide slag dicht. Me
vrouw Bakker liep hem achterna en
klampte hem aan met de bedoeling op
heldering te vragen over dit merkwaar
dige gedrag. Ze kreeg onmiddellijk een
harde vuistslag in het gezicht, waardoor
ze achterover tegen het straatje sloeg.
De man ging ervan door. Naspeuringen
leverden tot dusver niets op De man
was blond, halflang haar en had een
bruin-wit gevlekte middelgrote hond.
Staatsbosbeheer heeft besloten de vo
gelbroedplaats De Muy met ingang van
het komende weekend weer voor het pu
bliek open te stellen.
<k
- uua/t nadarland -
Manege Bornrif organiseert zondag 31
oktober dressuur- en springwedstrijden
waaraan door ieder kan worden deelge
nomen en waarbij publick ook welkom
Vanaf 9.00 uur wordt dressuur gere
den: BI-pony's, BI-paarden en B2-paar-
den. 's Middags is het springconcours,
met een maximumhoogte van een halve
meter, 's Avonds worden de prijzen uit
gereikt tijdens een vergadering, waarbij
het tevens de bedoeling is om tot oprich
ting van een vereniging te komen. Deel
nemers kunnen zich tot 29 oktober op
geven bij Ruitercentrum Bornrif, Mien-
terglop 25, De Koog, telefoon (02228)
289. Inschrijving kost ƒ10,per persoon.
Juryleden zijn de dames A. de Wijn en
F. van Lent.
Door
wordt een advertentie extra
opvallend. In onze drukkerij
informeren ze u graag over
de mogelijkheden en kosten.
vh Langeveld
endeRooybv
den Burg Texel