Subsidieregeling transport veevoeder waddeneilanden WAT IK ZEGGEN WOU.. LAND f BOUW m 1 De ganzen weten het nu Burgerlijke stand Wie gebied(t) buiten? Scepsis over Landschapspark n Kritisch commentaar Derde blad Texelse Courant, vrijdag 5 november 1976 I Zoals u ook al in de vakbladen hebt kunnen lezen zijn er nu twee subsidie regelingen voor veehouders op de Wad deneilanden. We willen nog eens op de regeling wijzen, omdat er nog veel mis verstand over bestaat. De eerste regeling is voor hooi en stro. Veehouders op Texel kunnen een bijdrage van 30, per ton in de kosten van transport van hooi en stro over de Waddenzee ontvan gen, mits de levering heeft plaatsgevon den tussen 15 juni 1976 en 1 april 1977. Aanvragen kunnen bij Theo Witte, Genteweg 2, Oosterend worden inge diend en wel uiterlijk voor 1 februari 1977 voor alle leveringen die hebben plaatsge vonden tussen 15 juni 1976 en 31 de cember 1976 uiterlijk voor 1 juni 1977 voor alle leveringen, die hebben plaatsgevon den tussen 1 januari 1977 en 1 april 1977. Het indienen van een aanvraag dient te geschieden op een daartoe opgesteld standaardformulier „Ruwvoederver- voerssubsidie Waddeneilanden". Deze formulieren heeft Theo Witte in zijn be zit. Bij de aanvraag moeten de rekeningen en betaalstukken worden bijgevoegd, waaruit blijkt. de naam en adres van de veehouder, aan wie het hooi of stro is geleverd; de hoeveelheid hooi of stro die is ge leverd; de datum, waarop de levering heeft plaatsgevonden; de herkomst van het hooi of stro; de bewijzen van betaling van de overgelegde rekeningen. De aanvragen worden beoordeeld door de Hoofdingenieur-Directeur voor de be drijfsontwikkeling. De uitbetaling zal geschieden door Theo Witte, onder verantwoordelijkheid van de gezamenlijke landbouworganisa ties, door wiens tussenkomst dc aanvra ge is ingediend. Suikerbietenkoppen en -blad In het kader van de reeds bestaande transportsubsidieregeling voor bepaalde ruwvoeders is een speciale regeling ont worpen voor het vervoer van suikerbie tenkoppen en -blad over de Waddenzee. Veehouders op de Waddeneilanden, spe ciaal geregistreerd bij de Gewestelijke Raad \ten het Landbouwschap als afne mers van suikerbietenblad en -kop, kun nen onafhankelijk van de afstand de maximale transportsubsidie van ƒ20,- per ton ontvangen, indien zij dit produkt betrekken van eveneens geregistreerde telers op het vasteland. Aanvraagformu lieren zullen vanaf 15 november ver krijgbaar zijn bij de Districtsbureauhou der (maandags in hotel ,.De Lindeboom- Texel"). Deze kan ook nadere informatie verschaffen. C. W Hin van 28 okt. tot en met 2 nov. 1976 Geboren: Liesbeth, dv Cornelis Veth en Marijke Pennewaard; Vincent Pieter Constant, zv. Wilhelm Bakker en Frede- rika M. C. Kuip. Pieter Huizinga en Ondertrouwd: Geertje C. Dral Overleden: Margaretha E. Müller, wv. Sluis, oud 75 jaar, wonende te Den Bure; Jacob Backer, oud 77 jaar, wonende te Oudeschild Vijftig meter lange letters in het land van Zeeburg' (foto fan Haag) Voor de veelbesproken rotganzen kan er thans geen twijfel meer over bestaan waar zij op Texel welkom zijn voor het eten van gras. Want het land van „Zee burg" in polder Dc Eendracht is gemerkt met de reusachtige letters „CRM". Het opschrift is gemaakt door Jan van der Laan ter gelegenheid van het feit dat het 112 hectare grote bedrijf per 1 no vember officieel eigendom is geworden van het ministerie. De vijftig meter lan ge letters bestaan uit ploegvorcn, aan gebracht in aardappelland. Zoals bekend heeft CRM het bedrijf verworven om er een voederplaats van rotganzen van te maken. Het is de be doeling door het aanbieden van voor rotganzen smakelijk gras tevoorkomen dat deze dieren schade veroorzaken op naburige bedrijven in noordelijk Texel. Tot dusver heeft „Zeeburg" de rotgan zen bepaald geen overvloed geboden want door de droogte is van het inge zaaide speciale grasmengsel weinig te recht gekomen en de 350 schapen van „Zeeburg" moesten tenslotte ook aan de kost komen. Over de datum waarop de familie Van der Laan de gebouwen ontruimd moet hebben, bestaat met CRM verschil van mening Oorspronkelijk was bepaald 1 januari a.s. maar volgens de heer Van der Laan is een overmachtssituatie ont staan omdat pogingen om in Flevoland een nieuw bedrijf te beginnen schip breuk hebben geleden. De heer Van der Laan laat thans in het Groningse Leek een bungalow bouwen. Het zal nog zeker een half jaar duren voordat hij daarin kan trekken. „Zeeburg" zal worden ge pacht door Martin Eelman uit Den Burg die thans nog een bedrijf in het Hoge- berggebied heeft. De veelbesproken met CRM-steun te bouwen landschappelijk verantwoorde schuur in deze omgeving kan dan achterwege blijven. Freud merkt op, dat het zo merkwaar dig is, dat uitwerpselen voor iedereen, behalve voor degeen die ze zelf gelegd heeft, zo onaangenaam zijn*) Of we met die uitwerpselen nu het bestemmings plan buitengebied bedoelen, of mijn re- aktie daarop, maakt weinig verschil. Natuurlijk is het onzin om het hele be stemmingsplan af te wijzen. In een dicht bevolkt land als het onze moeten nu een maal normen gesteld worden. Volgens Koenen is norm: maatstaf, regel, richt snoer, model. Als ik daar een eigen de finitie aan toe mag voegen, is een norm: de omschrijving van een regel, zodanig geformuleerd, dat deze regel voor alle gelijkwaardige zaken eender toegepast kan worden. En daar komt dan het be leid om de hoek kijken, wanneer in en kele gevallen een theoretisch gelijk waardige zaak in de praktijk helemaal niet gelijkwaardig is. Wat doe je als ambtenaar? Je advi seert volgens de normen. Allicht daar brandt je je vingers liever niet aan. Wat doe je als B. en W.? Je bekrach tigt het advies van de ambtenaar. Je kan niet alles nachecken. Wat doe je als commissie ter behan deling van beroepschriften? Je bekijkt of eventuele afwijzingen formeel terecht zijn en blijft binnen de norm, want zo staat het er nu eenmaal. Wat doe je als gemeenteraad? Afblij ven jongens, je mocht eens precedenten scheppen. Een éénsluidend fractiestand punt is belangrijker dan een weloverwo gen persoonlijk oordeel. (Gelukkig zijn er nog uitzonderingen). Democratisch? Meer een kwestie van vertrouwen dat het zo wel goed zal zijn. Of men vertrouwt de ander, dan is democratie niet nodig. Of men vertrouwt de ander niet, wil controleren, zelf toe zien, inspraak, medebeslissen, democra tie. Wantrouwen is de enige winst der geschiedenis en democratie is het ge- institutionaliseerde wantrouwen*). Nog een citaat: Vanwege de menselijke nei ging om normen te stellen, ook daar waar men de zaak niet begrijpt, kunnen er grote conflicten ontstaan*). Bij die conflicten is het alleen zo triest dat ze meestal niet uit tegengestelde belangen ontstaan, maar uit persoonlijke belan gen tegenover normen die vaak geen enkel belang dienen. Maar wat dan wel? Dat we, vooral wat bouwen betreft, niet zo maar onze gang kunnen gaan met 13.000 inwoners is zelfs voor mij begrijpelijk. Wat wel en niet kan, zullen we in deze gespecia- liceerde maatschappij aan autoriteiten op dit gebied moeten overlaten. Maar bij de mens heb je twee soorten autoriteiten, de ene is diegene die het beste is op een bepaald gebied, maar die autoriteit waardoor de moeilijkheden ontstaan is de man die door administra tieve, organisatorische mechanismen omhoog is gekomen en die geen enkele kennis hoeft te bezitten op het terrein waarover hij heerst*). Laten we hopen uitsluitend met de eerste soort te maken te krijgen. Wan neer deze persoon werkelijk een auto riteit op zijn gebied is, zal hij ongetwij feld constateren dat het absurd is voor verschillende objecten, met verschillend uiterlijk, verschillende entourage en ver skillende functie, gelijke gevallen als uitbreidings- of verbouwingsmaatstaf te hanteren. Als uitgangspunt kan het moeilijk anders. Maar laat het zwaarst wegende advies niet van een welstands commissie in Den Helder komen en van een beroepschriftencommissie met pre cedentenangst. Maar van een op Texel gevestigde welstandscommissie, waar werkelijke autoriteiten in zitten, die niet met een duimstok naar de goothoogte kijken, maar oog hebben voor aangepaste bouw in het landschap waar we zo zuinig op zijn. Van wie het idee afkomstig is, dat we zo nodig alleen de dorpen moeten bewonen en het buitengebied zoveel mo gelijk ontruimen, weet ik niet. Maar de gene die de Wilsterstraat ontworpen heeft is vast vol bewondering door Over- vecht bij Utrecht of door de Bijlmer bij Amsterdam gekomen. Als we een doodgeschoten aalschol- verbos zien, zeggen we: Kijk eens wat een prachtige natuur Nestjes in een heg, schitterend! Maar een mensennest achter die heg is storend. Dat hoort niet in de natuur Natuur, waar vind je die eigenlijk? Ja, de duinen en het strand. Ik geef het graag toe; een geweldig gebied. Specifiek Texels? Er zijn meer plaatsen langs de Noordzee, die er zeker niet voor onder doen. Als we het over het specifieke mooie Texelse landschap hebben, is het niet over de roemruchte natuur Dan praten we uitsluitend over cultuurland schap. Door mensen bebouwd, beplant en ingezaaid. Niet omdat dat van hoger- Naar aanleiding van de oproep van de redactie van de Texelse Courant om de eensgezindheid te vergroten, wat betreft de sociaal-economische betekenis van de agrarische sector op het eiland, om zo doende de onderhandelingspositie te versterken tegenover beleidsbepalende- en uitvoerende lichamen op provinciaal en landelijk niveau, wil ik de volgende opmerkingen plaatsen. Sociaal-economisch gezien kan men het beste de agrarische produktie in Ne derland in die gebieden stimuleren die zich hiervoor qua structuur en ligging (en grondsoort) het beste lenen Direkt daarmee samenhangend is het beter de produktie (mede gezien de structurele overproduktie in sommige sectoren van de landbouw) in die gebieden die qua structuur en landschappelijke waarde zich minder goed lenen voor een moder ne bedrijfsvoering wat af te remmen. Hiermee bereikt men twee doelstellin gen nl ten eerste het streven naar zo laag mogelijke produktiekosten van de agrarische sector en ten tweede worden gebieden met landschappelijke waarde zoveel mogelijk in tact gehouden. Deze twee doelstellingen moeten naar mijn mening centraal staan in de discussie (op welk niveau dan ook) over het aanwij zen van gebieden die geschikt zouden BRIEVEN VAN LEZERS - BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE hand zo moest, zoals in de huidige nieuwbouwwijken, maar omdat de be woners van het buitengebied zich één voelen met de plek waar ze wonen en zonder betuttelarij meer mogelijkheden hebben dat gewaardeerde Texelse land schap ook mooi te houden. Laten we zuinig zijn op de open plekken. Die heb ben we nodig. Maar wijzigingen bij be staande bebouwingen verdienen meer aandacht dan een letterlijk geïnterpre teerde norm Dientengevolge meer be voegdheid van de betreffende autoriteit om van deze norm af te kunnen wijken. Eén van de gedragseigenschappen die ons mensen nog bijgebleven is, is een sterk territoriuminstinct. Of het nu de plaatsing van onze t.v.-stoel in een eta gewoning is, of de plaatsing van een bouwwerk op een erf in het buitenge bied, we proberen onze gevoelsmatige rechten te verdedigen. Men pleegt in de politiek nogal min achtend te doen over emotionaliteit. Dat is als wanneer men iemand in de vingers snijdt en geen acht meent te moeten slaan op zijn au-geroep, of gevloek. Het slachtoffer zou pas als slachtoffer er kend kunnen worden, als het zakelijk zou willen uitleggen waarom die mes- snede hem slecht uitkomt, belemmert in zijn gezondheid of nog belangrijker in zijn beroep Ik hoop dat de raad ook voor gevoels argumenten aanspreekbaar zal zijn. We zouden al een eind op de goede weg zijn, wanneer bij bouwplannen afdeling bouwzaken aangeeft of en waar de plan nen afwijken van de bestaande normen kunnen zijn om als landschapspark be heerd te worden. Nu is het niet zo dat als doelstelling één voor een bepaald gebied geldt ook automatisch aan de tweede doelstelling voldaan is. Maar het staat buiten kijf dat een aantal gebieden in Nederland waar lage produktiekosten te realiseren zijn bovendien landschappelijk van ge ringe betekenis zijn en andersom in ge bieden met grote landschappelijke waar de de produktiekosten vaak hoog liggen. Tussen deze twee extremen in zijn een aantal gebieden in Nederland waai de agrarische structuur in meerdere of mindere mate goed te noemen is en bo vendien in meerdere of mindere mate van landschappelijke betekenis zijn Nu kom ik op de volgende twee vra gen: en daarna een TEXELSE welstandscom missie normen tegen welstand&eisen af weegt. Hierbij dienen de welstandseisen te prevaleren bij het uiteindelijke advies van B. en W. Ik ben mij bewust dat dit op schrift gestelde ongenoegen waarschijnlijk wei nig resultaat zal opleveren. Maar ik zie nu eenmaal niet graag dat anderen zich aan de steen stoten, waar ik over ge struikeld ben F. T. Voskuil Citaten uit het aanbevelenswaardige boekje „Sprekend een dier" door D. Hil- lenius. Uitg. De Arbeiderspers, Amster dam. 1. Hoe goed is de agrarische structuur op Texel (bedrijfsgrootte, verkave ling, grondsoort, mechanisatiegraad) in vergelijking met andere gebieden in Nederland? 2. Als de agrarische structuur op Texel beter is dan gemiddeld in Nederland gaat dan stimulering van de agrari sche sector gepaard met veel ingre pen in het landschap, m.a.w. wordt het karakteristieke landschap dan noemenswaardig aangetast? De eerste vraag is niet zo moeilijk te beantwoorden omdat veel cijfer- en sta- tistischmateriaal over de agrarische structuur in Nederland voorhanden is (o.a. op het Landbouw-economisch Insti tuut in Den Haag). In vergelijking tot veel gebieden in Nedarland is de agra rische structuur van Texel zeer goed te noemen. De gemiddelde bedrijfsgrootte is meer dan 25 ha, meestal zijn de be drijven zeer goed verkaveld, de grond soort (zand) is aantrekkelijk voor de mo derne melkveehouderij (afgezien van en kele droge zomers) (N.B.: naarmate de mechanisatie toeneemt en de veestapels groter worden, wordt steeds meer waar de gehecht aan de draagkracht van de grond. Daarom neemt de waarde van zandgrond t.o.v. kleigrond steeds meer toe). De mechanisatiegraad op Texel is zeer hoog zowel in de akkerbouw als de veehouderijsector Daarnaast is het een uitstekend gebied om pootaardappelen te verbouwen m.b.t. besmettingsgevaren met luizen. Door deze gunstige structuur is de bio-industrie vrij klein. M.a.w er is geen bio-industrie op grote schaal no dig om het agrarisch inkomen op peil te houden. In vergelijking met grote gebieden van Gelderland. Overijssel, Noordbra bant en Limburg waar de gemiddelde bedrijfsgrootte tussen 10 en 15 ha ligt (L.EI.-gegevens) en de versnippering vaak zeer groot is, waar enorm veel houtwallen en heggen de percelen ver delen in oppervlakten kleiner dan 1 ha en waar bovendien veel intensieve vee houderij nodig is met alle nadelige ge volgen van dien voor het landschap om het agrarisch inkomen op een aanvaard baar niveau te brengen, steekt Texel er met zijn agrarische structuur gunstig af: dus een aantrekkelijk agrarisch gebied waar lage produktiekosten te realiseren zijn. Een antwoord geven op vraag twee is voor mij aanzienlijk moeilijker omdat ingrepen die in het landschap gedaan worden zo ontzettend moeilijk in een bepaalde graadmeter zijn uit te drukken. Daar waag ik mij dan ook niet aan. Wel wil ik het volgende opmerken. Ik verwacht niet dat stimulering van de agrarische sector op Texel gepaard zal gaan met veel ingrepen in het land schap Er zullen waarschijnlijk ligboxen- stallen bijkomen in de toekomst Maar er behoeven geen houtwallen en heggen gesloopt te worden zoals ih Brabant (die daar karakteristiek zijn voor dat land schap) Er hoeft geen intensieve veehou ding te komen. Bestaande tuinwallen behoeven niet gesloopt te worden (wel gemeenschappelijk onderhouden) omdat eenv. doorsteekjes de percelen kunnen vergroten. De schapenhouderij (die ka rakteristiek is voor het landschap) leidt een bloeiend bestaan en zal door stimu lering van de agrarische sector niet ver dwijnen Concluderend kan ik zeggen dat aan de eerste doelstelling op Texel zeer ze ker voldaan is als men de agrarische sector op het eiland stimuleert. Zojuist kom ik terug van een van mijn geregelde verblijven op Texel. Omdat ik de Texelse Courant kocht (vooral van wege de tijden van eb en vloed) vond ik enkele uitlatingen m uw krant die tot kritisch commentaar noden. Uit uw verslag van de lezing van de heer Roderkerk blijkt, dat men, zelfs op Texel, met onbegrip staat tegenover de hachelijke strijd van natuur- en milieu bescherming. Ook al kwam ik nooit op Texel (en ik hoop or nog vaak te komen!) dan had ik als Nederlander het recht om mee te spreken over Texel en het hele Wadden gebied. De kunstmatige tegenstelling tussen natuur en landbouw, tussen na tuur en recreatie, doet al zoveel kwaad. Het functioneren van de biosfeer (na tuur: waartoe ook de mens behoort) is het belang van allen. Het is beslist onjuist om te stellen, dat grote gebieden (bijv. van Natuurmonu menten) afgesloten zijn. Zelfs de gebie den op Texel zoals De Bol, Dijkmans huizen, De Petten zijn niet afgesloten. Men kan er (gelukkig) veel beleven zon der het terrein te betreden. Dat zulke gebieden (zoals die van S.B.B.) in de broedtijd alleen toegankelijk zijn voor rondleidingen, is in ons aller belang. (Nogmaals: met alleen van „de natuur"). Sinds 1926 (mijn le bezoek aan Texel) is veel veranderd; er is op Texel en in het hele Waddengebied door de groot schalige technociatie helaas ook veel verdwenen. Velen (blijkbaar ook op Texel) denken ten onrechte, dat het verdwijnen van „zeldzame" dieren en planten op zich zelf staat. Het is juist dit verdwijnen, dat een waarschuwing inhoudt. De ster ke vermindering van de grote stem heeft gewerkt als signaal voor het er kennen van de vergiftiging van de Wad denzee, nota bene met een giftige stof, die toen al (1965 - 1970) in Nederland niet mocht worden gebruikt! Prof. Dr. J. W. Tesch, Wageningen In de tweede plaats zal het aantal in grepen in het landschap in verhouding tot andere gebieden in Nederland veel kleiner zijn bij stimulering van de land bouw. Dus aan de tweede doelstelling is ook in hoge mate voldaan. Wil men nu (op beleidsbepalend ni veau) een rangorde aanbrengen in het aanwijzen van gebieden voor land schapsparken, waarbij de landbouw be perkt moet worden, en men hanteert bij dat beslissingsproces de bovengenoemde twee doelstellingen dan komt Texel naar mijn mening uit agrarisch oogpunt niet in aanmerking om bovenaan de lijst ge plaatst te worden. Er zullen veel gebie den vóór moeten gaan. Niettemin wil ik duidelijk onderstre pen dat ik zeer sceptisch sta tegenover de landschapsparkgedachte Voor gebie den waarvoor een beheersovereenkomst nodig mocht blijken, is het gewenst te streven naar samenwerking met de plaatselijke bevolking waarbij een ge leidelijke overgang naar de omringende gebieden beter is dan een strak afge paald nationaal landschapspark. Klaas Barendregt, tijdelijk L.E.I -medewerker op het gebied van landinrichting.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 9