Bestrijding alcoholisme en vandalisme
ontbreekt nog in beleidsnota
Agrarische struktuur wordt aangetast
Overheid beticht van
tweeslachtig beleid
Fridt Blanken in algemene beschouwing PAKT:
Jan Witte in algemene beschouwing SCF:
nmmnjBnsë
Derde blad Texelse Courant, vrijdag 26 november 1976
„Het verzadigingspunt voor het aan
tal horecabedrijven is bereikt. Verzoe
ken om verlenging van openingstijden
dienen te worden afgewezen en ver
scherpte controle is dringend ge
wenst", aldus Fridt Blanken die tijdens
de raadsvergadering van dinsdag de
algemene beschouwing van het Pro
gressief Akkoord Texel uitsprak.
In zijn kritiek op de beleidsnota van
het college zei hij het hoofdstuk „Al
coholisme en vandalisme" te hebben
gemist.
Elk wat pils
„Voor Texel geldt", aldus Blanken,
„in nog sterkere mate dan in de rest van
Nederland: „Elk wat pils". Landelijk
worden de problemen die dit meebrengt
onder het oog gezien. Het afgelopen jaar
zijn wij met de problemen die met dit
onderwerp te maken hebben geconfron
teerd. Alcoholisme en vandalisme. Het
college zwijgt over dit onderwerp. Of
moeten we het vatten onder „Behoud
van een aantrekkelijk milieu"? Graag
zouden wij zien dat in het beleid aan
dacht wordt besteed aan deze problema
tiek".
Het progressieve raadslid meende bo
vendien dat het verzadigingspunt in de
horecasfeer nu wel bereikt is. Verlen
ging van openingstijden wees hij van de
hand en een scherpe controle achtte hij
dringend gewenst
Dure maitresse
Bij het overzicht van de toeristische
kosten wilde het Pakt de volgende kriti
sche kanttekening plaatsen. Hierbij werd
herinnerd aan het begrote bedrag van
ƒ131,40 dat per Texelaar voor toeristi
sche uitgaven op tafel moet komen
Fridt Blanken maakte duidelijk dat
een groot aantal posten blijkbaar met
de natte vinger was berekend en dat er
verschillende vraagtekens geplaatst
dienden te worden. In concreto vroeg
Blanken zich af of het juist is deze toe
ristische uitgaven te scheiden van ge
heel. Want: „De economische structuur
van het eiland is sterk op het toerisme
afgestemd. Zo'n 40 tot 50 miljoen toe
ristische guldens komen op Texel te
recht".
Het gehele voorzieningenpakket is vol
gens het Pakt, voor een groot deel geba
seerd op de niet aflatende stroom toeris
ten. Blanken vond het echter een juist
en gerechtvaardigd streven om door har
de cyfers aan te tonen waar de extra
belasting van de gemeentekas door
wordt veroorzaakt. Op basis daarvan
kan men een beroep doen op extra uit
keringen uit verschillende rijksfondsen.
Blanken stelde: „Dan moeten de cij
fers echter wel hard zijn" en „Als we al
te hongerig zijn dan konden we best
eens zelf een eerste stap gezet hebben
in de richting van de groene nota's.
Want, zoals u weet, wordt Texel be
schouwd als een dure maitresse".
Oeververbinding
Ook de bootverbinding was een punt
waarover de Pakt-fractie het nodige te
berde bracht. Men meende er goed aan
te doen de uitgangspunten die de fractie
heeft nog eens duidelijk te formuleren:
Veiligstelling van de veerverbnding.
Dit heeft als consequentie tweede
fuiken en een derde boot.
Blijvende voorrang voor de Texe
laars.
Halfuurdienst gedurende het gehele
jaar.
Geen verlies van arbeidsplaatsen.
Geen prijsverhoging die de prijsin
dex te boven gaan.
Verplaatsing naar het Balgzand is
onaanvaardbaar.
Geen overbodige luxe
De paragraaf over bestuur en perso
neel in de nota vond het Pakt uitmunten
door vrijblijvendheid. Ironisch zei Blan
ken: „U noemt de verbetering van de
verbindingslijnen tussen beleid en uit-
voring. Hoe wilt u dat verbeteren? Het
vorig jaar constateerden wij dat in het
beleidsvoornemen nog weinig was terug
te vinden van de verwerking van de or
ganisatierapporten 1971-1972. Het colle
ge blijkt nu voornemens de zaak althans
te bestuderen. Dat is na vijf jaar wach
ten ook geen overbodige luxe".
Goudkust
Wat betreft volkshuisvesting was het
Pakt ook niet bijster gelukkig met de
FRIDT BLANKEN
Ulo-school rijp voor de sloop
huidige situate. („Het taaie ongerief van
het tekort aan woonruimte is helaas nog
niet uit de wereld".).
Fridt Blanken zei dat het de fractie
zeer nuttig voorkwam als de bestem
ming voor het hooggelegen stuk grond
in het plan noord-west begrensd door
Beatrixlaan en Noordwester kritisch
bezien werd.
„Behoefte aan en nieuwe goudkust is
er niet".
Modetrends
Het Pakt vroeg zich af hoe men van
gemeentewege het voorstel „Betrokken
heid van de ouders bij het openbaar on
derwijs" wil bevorderen. Dat het een lof
felijk streven is, moest Fridt Blanken
beamen. Hij gaf ook toe dat men via de
schoolbegeleidingsdienst (SBD) uiter
aard wel stimulerend op kan treden. In
het kader van de partiële leerplicht be
handelde de Pakt-woordvoerder even
eens de Avond-Mavo. „Het lijkt ons toe
dat de ontwikkeling van het leerlingen
bestand eerst eens bekeken moet worden
voor tot bevordering overgegaan kan
worden. Ook het onderwijs is onderhe
vig aan modetrends. Tussen begmnen
en het afmaken van een opleiding ligt
een lange weg".
Schaap met 5 poten
Wat betreft het ruimtegebrek van de
muziekschool en het peuterspeelzalen-
werk (etc., etc.) vond het Pakt het niet
verstandig bij zo'n uiteenlopend scala
van aktiviteiten te streven naar Gen
ruimte waarin dit alles bijeengebracht
kan worden. De oplossing vond hij niet
terug in voorstellen tot het scheppen
van een multifunctionele ruimte.
Fridt Blanken: „Men kan met zeker
heid voorspellen dat bij een dergelijke
veelzijdigheid 't bekende schaap met de
vijf poten ontstaat, dat voor geen van
de doeleinden helemaal geschikt is".
Het („lelijke") Mulo-gebouw dat in
1954 voor alle vormen van onderwijs
werd afgekeurd noemde Blanken „rijp
voor de sloop". Hierbij stipte hij tevens
het probleem van „De Oranjeboom" aan,
en voorzag op dit terrein nog meer
moeilijkheden.
Het Pakt vond de hele overlegproce
dure veel te lang duren. Nog langer heen
en weer praten met een grote groep
mensen vond men weinig zin hebben. Er
werd daarom gepleit om een kleine
werkgroep op ambtelijk niveau in te
stellen die slagvaardiger kan gaan han
delen. „De behoeftenpeiling heeft reeds
lang en breed plaats gevonden".
Verre van rooskleurig
Fridt Blanken refereerde aan zijn vo
rig jaar uitgesproken algemene beschou
wing waarin zorg werd uitgesproken
voor de werkgelegenheidssituatie op
Texel. De situatie is in het afgelopen
jaar gelijk gebleven, zoniet slechter ge
worden. De situatie in de visserij is ver
re van rooskleurig. Blanken: „Het col
lege wil blijven streven naar een visse
rijsteiger waar we het van harte mee
eens zijn. Geef echter concreet aan wel
ke wegen u denkt te bewandelen om dit
te realiseren". Ook de situatie die is ont
staan nu het Maartenhuis van Texel ver
dwijnt en het mogelijke verdwijnen van
de Zuivelfabriek werd aangestipt. Het
Pakt deed de suggestie de grond die bij
het Maartenhuis ligt beschikbaar te stel
len voor het „Marktonderzoek op het
terrein van gezondheid en jeugdzorg",
hetgeen opnieuw een arbeidsintensieve
sector op zal leveren.
Wat doet de hogere overheid?
Na enkele kritische kanttekingen te
hebben geplaatst bij het investerings
plan waarop niet verder werd ingegaan,
vroeg Blanken zich af of het voornemen
het zwembad (Molenkoog) voor 1979 te
overdekken niet tè ambitieus is. „Wij
vragen ons bovendien af of uitbreiding
van het bestaande open- verwarmde
bad niet urgenter is.
Disputabel vond hij ook een subsi
diëring van een te stichten oefenterrein
voor de paardensport. „Hier is sprake
van een elitesport
TELEF00NBEANTW00RDERS
met en zonder terugspreek-
mogelijkheid
eenvoudige bediening
landelijke service
lage prijzen, v.a. f460.-
Ook voor U de juiste mogelijk-
heid.
Informeer maar bij
vhLangeveld
endeRooybv
den Burg Texel
waaraan de Stichting Agrarisch Texel
het nodige heeft bijgedragen. Een opper
vlakte van 2.500 ha zou in aanmerking
komen; tot dusver is ongeveer 500 ha be
handeld. De overheid draagt in dit pro
ject ongeveer ƒ350.000,bij. Witte zei
dat de Stichting ook zijn overige aktivi
teiten (aankoop, toedeling, ruiling e.d.)
voornemens is uit te breiden. Hij vroeg
daarom het gemeentelijke garantiebe
drag van ƒ500,te verhogen met
ƒ1.000,per jaar en vroeg ook om amb
telijke bijstand vpor de administratieve
rompslomp.
Hij kondigde tenslotte aan bij de vast
stelling van de tarieven voor de onroe
rend goed-belasting wijzigingen te zul
len voorstellen om het inlopen van de
achterstand in het wegenonderhoud mo
gelijk te maken.
Volkshuisvesting
Kees Koorn tekende in het onderdeel
van de beschouwing dat hij voor zijn
rekening nam, verzet aan tegen onder
delen van het woningbeleid zoals het in
de praktijk op Texel wordt gevoerd.
„Wij kunnen ons niet onttrekken aan
de indruk dat de laatste jaren teveel
19,
In zijn algemene beschouwing over
Ie beleidsnota voor 1977 gaf het SCF-
aadslid Jan Witte dinsdag blijk van
irnstige bezorgdheid over de gezond-
leid van de agrarische structuur op
exel. Hij sprak van een tweeslachtig
eleid: de overheid probeert enerzijds
loor landbouwvoorlichting, onderwijs,
rojectsubsidie e.d. deze structuur te
ersterken, maar oefent anderzijds
eeds meer druk uit. Daarbij doelde
Vitte op de aankoop door CRM van
mderijen ten behoeve van de rotgan-
en. Witte: „Ik heb de indruk dat
RM meer op heeft met rotganzen
an met naar recreatie snakkende
"ensen en goed geluimde boeren. De
noes als zou geleden schade worden
ecompenseerd gaat niet op want het
"at zich niet taxeren wat de schade is,
owel materieel als immaterieel, ge
en in het perspectief van de continui-
it van de belaagde bedrijven". Witte
Strijd voort!
Witte pleitte verder voor beperken
van geluidshinder op Texel, zowel van
horecabedrijven als (para)vliegtuigen.
Bij het bepalen van wat aan gebouwen
op Texel toelaatbaar is moest volgens
Witte de onmisbare continuïteit van de
bedrijven doorslaggevend zijn. Waarde
ring had hij voor de wijze waarop bur
gemeester Sprenger buiten Texel rea
geerde op de plannen van regering e.d.
met Texel en het Waddengebied in het
algemeen „Raak niet ontmoedigd. Strijd
voort!".
De gesloopte panden in de Wever
straat vond Witte strijdig met het stre
ven naar een goed koopklimaat in een
prettige omgeving. Hij verzette zich te
gen detailhandel op het industrieter
rein, wat blijkens advertenties wel een
realiteit is.
Diepgrond bewerking
Sprekend over het minder droogte-
gevoelig maken van gronden op Texel
(het nut daarvan is de afgelopen zomer
bijzonder duidelijk gebleken) maakte
Witte melding van diepgrondbewerking
woningen worden vrijgegeven voor win
kels en bedrijven". Hij zei dat de laat
ste jaren ongeveer 15 woningen zonder
toestemming aan de voorraad zijn ont
trokken en ook waren er volgens hem
gevallen waarin onbewoonbare woon
ruimte overbleef als het bedrijf in kwes
tie zijn uitbreiding had ondergaan. Ge-
ergerd stelde Koorn vast dat de raad on
langs door wethouder Zuidewind met
een kluitje in het riet is gestuurd toen
deze zei dat voor vervangende woon
ruimte is gezorgd alvorens de Rabo
bank ging verbouwen. Er is in dat geval
slechts een woning gekocht die al tot de
woningvoorraad hoorde. Hij noemde dit
strijdig met de afspraken die gemeente
en Rabo-bank hebben gemaakt en hij
verlangde dat de wethouder zijn beleid
zou corrigeren. Koorn herinnerde eraan
dat op dit ogenblik 228 woningzoeken
den staan geregistreerd, ondanks alle
bouwaktiviteit in het recente verleden.
Oorzaken: alleenstaanden die recht heb
ben op een eigen woning, echtscheidin
gen en verkleining van de gezinnen.
Koorn noemde het volstrekt onaan
vaardbaar dat dit jaar een gezin nood
gedwongen moest worden gehuisvest in
een bunker van Loodsmansduin en nog
al schrijnend in vergelijking met het
grote aantal riant ingerichte tweede
woningen. Hij wilde het tweede woning
beleid binnenkort ter discussie stellen.
Blijkens de B. en W.-nota moeten be
woners en gasten zich in vrijheid kun
nen ontplooien zonder elkaar te hinde
ren. Koorn zag dat verheven doel nog
niet verwezenlijkt en het verbaasde hem
dan ook niet dat steeds meer mensen in
het buitengebied willen wonen, hoewel
dat eigenlijk een ongewenste ontwikke
ling is.
Niet slopen
Het slopen van woningen in de kernen
moet met kracht worden tegengegaan.
„Het aantal gaten door sloop e.d. in Den
Burg is thans groter dan na het bombar
dement van april 1945". Koorn vroeg
om een scherp gemeentelijk beleid, ge
richt op verplicht onderhouden van de
bestaande woningen. De open plaatsen
moeten worden gekocht en opnieuw be
bouwd. Dat is beter dan het kopen van
agrarische grond voor het bouwen van
nieuwe dijken.
Naar aanleiding van de onlangs ver
schenen „groene nota" van TESO zei
Koorn dat de toekomst van de veer
dienst direkt ter discussie moet worden
gesteld. Hij stelde dat voor een doeltref
fende aanpak van het probleem dubbel-
deksboten moeten worden ingezet.
Tenslotte pleitte Koorn voor aanleg
van een voetgangerstunnel onder de
Pontweg bij het kruispunt met de Kees-
omlaan, naar het voorbeeld van de koei-
entunnel die momenteel onder de Oos-
terenderweg wordt gelegd.
Bedreigingen
Ate Rienstra memoreerde in zijn be-
schouwingsdeel de nota nationale land
schapsparken, nota Waddenzee, over
brenging van bevoegdheden in het ka
der van de provinciale herindeling, het
in de maak zijnde streekplan, grond-
aankoopbeleid CRM e.d. die door velen
op Texel als bedreigingen worden ge
zien. Hij vreesde dat een harde opstel
ling van Texel tegenover deze ontwik
kelingen het beste is. „Polarisatie schijnt
het redmiddel te zijn". Hij stelde dat
een groep, al is hij nog zo klein, bij een
voldoende harde opstelling, hard schreeu
wen en een goede campagne en dreige
menten metakties zijn zin krijgt. Hij
signaleerde verder wijdverbreid wan
trouwen: tegen raad of bepaalde raads
fracties, tegen ambtenaren, tegen het
college van B. en W. en zelfs tegen het
toekomstige college. Rienstra wees deze
mentaliteit af. „Er vanuit gaande dat
wij een leefbaar Texel moeten behouden
in alle opzichten moeten wij beginnen
met elkaar te vertrouwen en tegenover
ATE RIENSTRA
polarisatie is „in"
ieder laten blijken dat men elkaar ver
trouwt".
Wat volgens spreker niet inhield dat
men altijd maar lief voor elkaar moet
zijn. „De grenzen van de democratie mo
gen heus wel eens afgetast worden".
Rienstra vond dat de beslissingen over
Texel zoveel mogelijk op Texel genomen
moeten worden en niet in Haarlem of
Den Haag.
Woningen
Sprekend over bevordering van het
eigen woningbezit zei Rienstra van me
ning te zijn dat de gemeente nog wel iets
kan doen om de financiële lasten drage
lijker te maken. In de bestemmingsplan
nen moeten voldoende kleine grondper-
celen beschikbaar zijn, zodat de bouw-
lustige maar weinig vierkante meters
hoeft te kopen. Ook bouwen in blokken
werkt grondbesparend en heeft een gun
stige invloed op de aannemingssom. Ook
in de buitendorpen moeten mogelijkhe
den worden geboden: zo dat ieder kan
kiezen waar hij wil wonen. Rienstra
vroeg daarom welke bouwmogelijkhe
den er nog zijn in de bestemmingsplan
nen van de diverse dorpen.
""3'i^'f.feüjaï
JAN WITTE
structuur wordt aangetast
zei dat moet worden getracht in deze
een evenwichtig beleid te krijgen,
waarbij hij het gebruik van een gan
zenroer niet bij voorbaat uitsloot
Afbreuk aan het agrarisch areaal (met
gevolgen voor boeren, toeleverings- en
dienstverlenende bedrijven) wordt ook
veroorzaakt door de geplande bosaanleg
in de noordkop van Texel, de geplande
natuurbestemming van agrarische en
claves in het duingebied en „de niet te
stillen honger van de Vereniging tot Be
houd van Natuurmonumenten om haar
gebied uit te breiden en waar mogelijk
de agrarische produktie te beperken
door de zogenaamde verschralingsme
thode Verder noemde Witte het toekom
stige verdwijnen van de kampeerterrei
nen uit de duinen dat door CRM wordt
voorgestaan en waarvoor vervangende,
thans agrarische grond zou moeten wor
den aangewezen. Witte kondigde aan dat
de christelijke fractie pas hun instem
ming met het plan buitengebied zullen
betuigen als een andere belangenafwe
ging heeft plaatsgevonden. „Het ont
werp bestemmingsplan biedt de agra
riër niet de gerustheid die het eigenlijk
zou moeten geven".
KEES KOORN
met kluitje in riet gestuurd