Cjroen ^warts jéxels het harL,
Op zondag geen voorrang meer Bejaarden
T voor half geld
voor met-Texelse auto s op de boot
BERGEN GEZONKEN TANK
WAS MOEIZAAM KARWEI
2000
^ijdeMelkn^
Teso perkt voorrangsregeling verder in
BOWLING
ijpcfr K00GEL
Roeireddingen op de
waddeneilanden
et.
Diefstal
Veel schade bij aanrijding
Commissievergadering
over kabelbaanproject
TAXI (02220)
VERWEN UW
KINDEREN EENS
Onverwachte hulde
in Waddenbulletin
van het
raadhuis
Aanrijding
Burgerlijke stand
Frambozenvla
halve liter van 98
voor 79
VRIJDAG 3 DECEMBER 1976
OPLAGE 5300
TEXELSE
90e JAARGANG No. 9132
10 PAGINA'S
COURANT
Uitgave: BV v/h Longeveld De RoolJ
Postbus 11 - Den Burg. Texel - Telefoon 2741
Redaktle: Harry de Graaf, Pellkaanweg 75, De
Koog, tel. (02228) 266, en Wessel B. Post, Oost
34, Oosterend, tel. (02223) 196.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f9 80 p. kw
50 cent Incasso; los 40 cent.
Bank: Amro bank, Ned Midd. Bank. Rabobank
Advert. 38 cL per mm excl. 4% 8TW
CRM bereid 150.000,—
bij te leggen
TESO heeft besloten de voorrangsmogelijkheden bij het vervoer van auto's
verder in te perken. Bepaald is dat de voorrangskaarten voor niet-Texelse
auto's voortaan ongeldig zullen zijn op zondagen en algemeen christelijke
feestdagen. Verder is besloten het aantal voorrangsovertochten per kaart
voor Texelaars te brengen van tien naar vijftien vaarten.
Uit het bovenstaande blijkt dat men
het vrachtvervoer en het vervoer van
Texelse auto's buiten schot heeft gelaten.
De mensen die door de nieuwe maatre
gel worden „getroffen" zijn voor een
groot deel eigenaars van tweede wonin
gen. Vooral in het voor- en najaar ko
men zij in groten getale naar Texel,
meestal op vrijdag en zaterdag om zon
dagmiddag weer terug te keren. Door
het vervallen van het voorrangsrecht op
zondag worden zij gestimuleerd zondag
ochtend of maandagochtend huiswaarts
Graafmachine contra trekker
Het gebeurde met geringe snelheid,
maar desondanks was de schade groot:
op het kruispunt Muijweg-Hoofdweg in
Eierland kwamen een graafmachine en
een trekker met aanhanger met elkaar
in botsing.
Van de Muijweg kwam de graafma
chine, bestuurd door S.P.W. (24) uit
Oosterend. Hij gaf geen voorrang aan de
op de Hoofdweg rijdende Fiat-trekker,
bestuurd door J.S. uit De Cocksdorp.
Bij de botsing werd de graafmachine
slechts licht beschadigd maar de voor
zijde van de trekker werd in elkaar ge
drukt en een achterwiel werd ontzet.
De aanhanger (geladen met aardappe
len) kantelde, waardoor een grote chaos
ontstond. Niemand werd gewond De
trekker was eigendom van W. J. Gris-
nigt.
De commissie recreatie en natuurbe
houd zal op dinsdag 7 december aanvan
gende 17.00 uur een spoedeisende open
bare vergadering houden. Het enige
agendapunt is het uitbrengen van een
advies over de aanleg van een kabelbaan
in De Koog. Omdat de commissie voor
af een bezoek brengt aan het Natuurre-
creatiecentrum zal aldaar ook de verga
dering worden gehouden.
MARTIEN VAN DE WETERING
Ook voor rok. van Ziekenfonds
GRATIS VERGROTING
bij elke kleurenfilm, die u
bij ons laat ontwikkelen een
kleurig presentje van uw
fotovakwinkel.
j. nauta, fotografie
We zijn zondags de
hele dag open.
Dorpsstraat, De Koog
telefoon (02228) 672.
te keren omdat het vervoersaanbod aan
Texelse zijde dan betrekkelijk gering is.
Noodzaak
Nieuwe maatregelen waren noodza
kelijk omdat het aantal houders van
voorrangskaarten nog steeds toeneemt,
ondanks de vroegere maatregelen waar
door het bezit van een voorrangskaart
veel minder aantrekkelijk is geworden.
De reden voor de desondanks toegeno
men animo ligt voor de hand: er zijn
steeds vaker wachttijden. Eén boot
wachten wordt door de mensen nog wel
geaccepteerd, maar twee of drie boten
roept onder de genoemde categorie van
weekendgangers veel ergernis op.
Aanvankelijk speelde TESO met de
gedachte om 't voorrangsrecht in te per
ken op zodanige wijze dat het aantal
voorrangsauto's dat per boot wordt toe
gelaten, zou worden teruggebracht tot
slechts tien. Hierdoor zouden echter alle
categoriën worden getroffen. Dat nu al
leen de tweede woningbezitters de dupe
zijn was de minst slechte oplossing. Ook
onder met-Texelse mensen die van de
veerdienst gebruik maken heerst de opi
nie dat in de eerste plaats de eilandbe
woners van de voorrangsmogelijkheid
moeten kunnen profiteren.
Het „Waddenbulletin", orgaan van de
Landelijke Verenigirig tot Behoud van
de Waddenzee heeft in de loop der ja
ren al heel wat kritiek gespuid over het
doen en laten van de verschillende ei
landen. Daar waar bouw- en andere ak-
tiviteiten als schadelijk voor het karak
ter van het Waddengebied werden ge
signaleerd was men niet karig met te
rechtwijzingen. In het deze week uitge
komen herfslnummer staat echter met
vette letters „Van Texel begint de vic
torie".
Het is de kop boven een artikel van
de heer J. G. W Bolomey, deskundige
op het gebied van water. Bolomey houdt
een pleidooi voor beter bewaren van
drinkwater op de Waddeneilanden. Dus
niet meer lozen van afvalwater op de
Waddenzee maar zuiveren en opnieuw
De aktie van de Bejaardenbond Texel
om te bereiken dat 65-plussers voor half
geld met de boot meekunnen, is ge
slaagd. Het ministerie van CRM heeft
zich bereid verklaard de helft van de
vervoerskosten voor zijn rekening te
nemen, wat neerkomt op een bijdrage
van ongeveer ƒ150.000,per jaar. Ieder
die in het bezit is van een zg. Pas 65
kan van deze regeling gebruik maken.
Datum van ingang is 1 januari a.s.. De
reduktie geldt alleen voor personenver
voer, dus niet voor auto's of andere
voertuigen.
gebruiken. Texel wordt genoemd als het
goede voorbeeld waarmee wordt gedoeld
op de plannen van Uitwaterende Sluizen
om voor Texel een zodanig zuiverings
systeem te ontwikkelen dat het effluent
(het gezuiverde water dat uit de riool
zuivering komt) opnieuw kan worden
gebruikt door het op te slaan of in de
duinen te persen. Bolomey schrijft dat
deze oplossing technisch mogelijk is om
dat op de eilanden geen industrieel af
valwater vrij komt. Het effluent is van
hoge kwaliteit!
G J. v. d. Zande uit Nijmegen, werk
zaam bij de Utrechtse loodgieterscombi
natie die bij het NIOZ werkzaamheden
uitvoert, deed aangifte van diefstal. In
de werkkeet was ƒ100,uit zijn porte
feuille ontvreemd.
MEDEDELINGEN
VAN B. EN W.
Honden
Geregeld wordt hetzij bij openbare
kennisrtiaking, hetzij in de rubriek „Van
het raadhuis" aandacht geschonken aan
de plicht van de eigenaren om hun hon
den onder controle te houden, en na
zonsondergang in ieder geval aan te lij
nen.
Als de heer Eelman de Texelse Cou
rant van 29 oktober j.l bij het derde
blad opslaat, kan hij de Laatste pu-
blikatie hierover lezen. Het verwijt van
de heer Eelman aan het adres van het
gemeentebestuur is derhalve onjuist.
Het verdient misschien wel aanbeve
ling deze plicht regelmatiger te herha
len.
P. Arensman ambtenaar BS
Op voorstel van B. en W. heeft de
gemeenteraad ermee ingestemd de heer
P Arensman te benoemen tot derde
ambtenaar van de burgerlijke stand op
Texel. In deze functie zal hij de wegens
ziekte afwezige heer G. Pansier naast
hem en de heer W. Stam als zodanig
blijven optreden
Op een zeer stil plekje van Texel (de
hoek Harkebuurt-Noorderdijk bij Oos
terend) deed zich gisterochtend een aan
rijding voor tussen een Simca personen
auto en een Landrover. De Landrover
mankeerde weinig, maar de Simca liep
voor duizenden guldens plaatschade op
van 24 nov. tot en met 1 dec 1976
Geboren: Pieter Sijbrand, zv. Pieter
Daalder en Immie Bremer.
Ondertrouwd: Johannes J A. Zijm en
Lamberdina M. Medema; Jacob Kiewiet
en Helena M. Tuinema.
Overleden: Hendnkje Blom, ev. Stolk,
oud 62 jaar, wonende te Oudeschild,
Willem A. van der Linde, oud 77 jaar,
wonende te De Cocksdorp.
Een bergingstank van Engelse ma
kelij (afkomstig van het Britse bevoor
radingsschip HMS „Fearless") die
sinds maandagavond op de bodem
van het Marsdiep lag is woensdag
avond omstreeks acht uur door Neder
landse militairen geborgen. De tank
die normaal dienst doet om bij oefe
ningen ander materieel te bergen was
door een foute interpretatie van de
Nederlandse kustwateren gestrand en
gezonken. Persoonlijke ongelukken
deen zich bij dit drama niet voor, de
bestuurder van de tank had zich bij
tijds op een landingsvaartuig in vei
ligheid kunnen stellen.
Deze moeilijke situatie was ontstaan
toen een landingsvaartuig, afkomstig
van het Engelse bevoorradingsschip
IIMS „Fearless" maandag tijdens een oe
fening de Mok naderde en op een zand
bank stootte. De commandant van het
landingsvaartuig meende toen dat de
kust dicht genoeg genaderd was en
gooide de klep open waarop de door één
man bestuurde bergingstank het water
in reed. De nog resterende honderd me
ter water bleek echter te diep en het
gevaarte zonk weldra weg onder de gol
ven toen het water de mangaten bin
nen begon te stromen. De bestuurder
kon zich met een nat pak op de „lander"
Op 20 december 1919 strandde op de Vliehors de driemastschoener „Johanna"De be
manning werd bij slecht weer („het was dik van de regen') van boord gehaald door de
redders van De Cocksdorp.
Deze week is een boekje in de han
del gekomen dat is gewijd aan het
roeireddingswezen op de verschillende
waddeneilanden. Het is een specialis
tisch onderwerp waarvoor niettemin
veel belangstelling is omdat het uit
voeren van heldhaftige reddingen bij
vliegende storm met een simpele roei-
reddingboot zeer tot de verbeelding
spreekt.
Zelfs voor mensen die vandaag de dag
nog bij reddingwerk op zee zijn betrok
ken, kunnen zich met meer voorstellen
hoe het mogelijk is geweest dat op de
eilanden maar ook elders altijd mensen
bereid zijn geweest hun leven te wagen
voor onbekende schipbreukelingen met
onbegrijpelijke taaiheid, doorzettings
vermogen en lichaamskracht Geen won
der dat op alle Waddeneilanden wel
mensen zijn die zich hiervoor in het
bijzonder interesseren en alles verza
melen wat op het roeireddingwezen be
trekking heeft. Het zijn voornamelijk
foto's en verslagen die betrekking heb
ben op reddingen en op het materiaal.
Die verzamelaars vonden elkaar in deze
hobby en besloten tot uitgave van een
eenvoudig boekje waarin in woord en
beeld wordt verhaald van de redders en
hun boten voor ieder eiland apart.
Het resultaat moet men zich niet
voorstellen als een romantische beschrij
ving of een uitgebreide geschiedkundige
verslaggeving. Het is meer een verza
meling oude foto's, die voorzien zijn van
sobere teksten waarin grote aantallen
namen worden genoemd Wel wordt
voor ieder eiland een sober overzicht
gegeven van de geschiedenis van het
plaatselijke reddingstation.
Stof voor het Texelse deel in het
boekje werd aangevoerd door Klaas Uit
geest vian „Flora" die het verhaal dat bij
de foto's hoort voor een deel ontleende
aan het archief van de Texelse Courant.
In al zijn eenvoud is het boekje de
moeite waard van het kopen meer dan
waard Bij het doorbladeren moet men
wel bedenken dat lang niet elke scheeos-
ramp erin wordt gememoreerd Het
stranden van een schip beheerste in
vroeger tijden sterk de gemoederen,
meer dan enig ander „evenement" in
die tijd. Foto's werden er niet van ge
maakt, of het moest gaan om schepen
die maandenLang op het strand bleven
liggen en het doel werden van een wan
deling of fietstocht op zondagmiddag.
Zo ging het met de legendarische „Ale
s'a" die in 1923 ten noorden van het
Westerslag hoog op het strand kwam te
zitten en vanaf heel zuidelijk Texel was
te zien. Nog altijd bestaat het Alesia-
paadje, dat ontstond omdat de mensen
de kortste weg dwars door de duinen
liepen om het schip te bekijken. Zelfs
waren er nog jaren nadien „AlesLarat-
ten", een kleine zwarte soort die nadien
door bruine ratten is verdreven.
Op de eilanden zal het boekje „Roei
end redden" zijn kopers wel vinden. Als
de samenstellers de tekst nog wat uitge
breider en romantischer hadden ge
maakt en de algemene Nederlandse red
dingsgeschiedenis erbij hadden betrok
ken, zou het nog meer interesse hebben
gewekt. Wat niet wegneemt dat een
dergelijk initiatief lovenswaardig is.
Contacten tussen de bewoners van de
verschillende Waddeneilanden bestaan
niet of nauwelijks. De opmerking in de
inleiding van het boekje dat het „de
vrucht is v«an een haast onmogelijk ge
houden samenwerking" is dan ook te
recht.
in veiligheid stellen. Hij liep geen ver
wondingen op.
Stuifdijk
Het uit Plymouth afkomstige bevoor
radingsschip HMS „Fearless" nam als
enig Brits schip deel aan een oefening
met de eerste amphibische gevechts
groep van het korps mariniers. Hierbij
werd geoefend in landen en transporte
ren aan het eind van de Stuifdijk op het
punt waar het Texelse strand begint. De
oefeningen vonden met tussenpozen
plaats sinds zaterdag rond 10 uur tot en
met maandagavond toen het bedoelde
ongeluk gebeurde.
Kikvorsmannen
Nadat maandagavond en dinsdag door
twee van de „Fearless" afkomstige kik-
vorsmannen was geprobeerd kabels aan
de gestrande bergingstank te bevestigen
werd tenslotte hulp van de marine in
Den Helder ingeroepen. Men verzocht
een drijvende bok te sturen om het ge
vaarte te lichten. Dit bleek voorlopig
onmogelijk wegens het slechte weer en
de zeegang. Bovendien werd het duide
lijk dat de tank bij het verlaten door
de bestuurder op de'rem was gezet. Ont
koppeling van de blokkering was ook
niet mogelijk omdat de kikvorsmannen
bij het binnengaan van het op een vier
tal meters (12 voet) diepte liggende ge
vaarte gehinderd werden door hun zuur-
stofflessen. Pogingen om met twee En
gelse bulldozers de bergingstank dins
dagmiddag op het strand te krijgen le
den schipbreuk.
In dc loop van woensdag hebben te
hulp gekomen landmachtmilitairen uit
Amersfoort (Opleidingskamp Huzaren)
kans gezien de blokkering los te krijgen.
De kolos kon toen met behulp van twee
aangevoerde Leopardtanks naar het
strand getrokken worden. Hierna werd
debergingstank weer naar het voor an
ker liggende HMS „Fearless" overge
bracht.
Geldig van donderdag 9 december
t/m zaterdag II december
ALLEEN VOOR MELK UNIE OF
HORNA PRODUKTEN