Cjrom 'ZwarLrJexeh in het harL,
College wil capaciteit van
veerdienst volledig controleren
Opvarenden Helderse kotter
door Texelaars gered
Dubbeldekker geeft
grote files op Pontweg
Rijkswaterstaat
wil meewerken
Gerard v. d. Kooi
in gemeenteraad
Groot aantal verkeersdoden
in het afgelopen jaar
-
Jazzgymnastiek
een dag later
Onderzoek
te vroeg geboren lammeren
Texeltoerist
Werner Dros
at 3,5 kg macaroni
Aanvulling raadsagenda
VRIJDAG 4 MAART 1977
OPLAGE 5300
TEXELSE
90e JAARGANG No. 9158
10 PAGINA'S
Uitgave: BV v/h Langeveld De RoolJ
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Redaktie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De
Koog, tel. (02228) 266, en Wessel B. Post, Oost
34, Oosterend, tel. (02223) 896.
COURANT
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f 10,30 p. kw.
70 cent incasso; los 45 cent.
Bank: Amro Bank, Ned. Midd. Bank, Rabobank
Advert 40 ct. per mm excl. 4% BTW
Het gemeentebestuur zoekt naar middelen om te kunnen bepalen in hoe
verre gebruik wordt gemaakt van de beschikbare toekomstige capaciteit van
de veerdienst. Beheersing in de vorm van het toestaan van een boot van een
bepaalde grootte en door het stellen van voorwaarden aan de dienstrege
ling zal in bepaalde perioden nl. onvoldoende zijn om de gevreesde over
capaciteit, waardoor dagjesmensen worden aangetrokken, te vookomen.
Het vergroten van de veerdienstcapaciteit zal volgens de nu ter tafel liggen
de gemeentelijke plannen namelijk sprongsgewijs gebeuren: na de eerste
dubbeldekker komt van de ene dag op de andere de tweede dubbeldekker
beschikbaar, waarschijnlijk op een moment dat aan een zo grote extra capa
citeit nog geen behoefte is.
„Er zal worden nagegaan hoe in het
kader van de ruimtelijke ordening of
anderzijds middelen gevonden kunnen
worden om tot een beheersing van de
capaciteitsvergroting te komen", al
dus B. en W. in hun beleidsuitgangs
punten, waarover de commissie ruim
telijke ordening dinsdagavond in het
raadhuis vergaderde. Hoe B. en W. in
de praktijk zullen kunnen bepalen dat
de scheepscapaciteif op een bepaald
moment niet volledig wordt benut,
werd daarbij niet duidelijk. Mogelijk
heden zijn er wel. De wet op de ruim
telijke ordening kent het voorschrijven
van gebruiksregels en ook kan een
beheersinstrument op publiekrechtelij
ke of privaatrechtelijke grondslag
worden bedacht. Verder is een over
eenkomst met TESO over het gebruik
van de boten denkbaar. Commissielid
Jan van Asselt had de meeste moeite
met dit onderdeel van de beleidsuit
gangspunten en wilde het geschrapt
zien.
Het vervoeren van meer auto's dan
Texel „nodig" heeft zou volgens burge
meester Sprenger kunnen worden be
schouwd als „ongewenst gebruik" van
de veerdienst. Overigens gaat het niet
alleen om het weren van dagjesmensen.
Volgens RO-ambtenaar Johan van Dijk
kan het overmatig aanvoeren van ver-
blijfsrecreanten ook tot een zodanige si
tuatie leiden dat het gemeentebestuur
zich gedwongen zal voelen belangrijke
uitgangspunten (zoals het maximum van
47.000 slaapplaatsen) te herzien op een
moment dat het feitelijk (nog) niet ver
antwoord is. Volgens hem is het in ieder
geval de bevoegdheid en de taak van
het gemeentebestuur om in deze rege
lend op te treden. Van TESO als ver
voersmaatschappij mag dat niet worden
verwacht.
Met uitzondering van Wim Helder
van de Werkgroep Landschapszorg
werd door de commissie weinig funda
menteel bezwaar tegen het B en W.
standpunt over de veerdienst naar vo
ren gebracht- De gemeenteraad zal nu
worden voorgesteld met de uitgangs
punten akkoord te gaan en deze op te
nemen in het structuurplan voor Texel.
De nadere uitwerking zal moeten wor
den opgedragen aan burgemeester en
wethouders. Het college zal overleg voe
ren met TESO, Rijkswaterstaat, Provin
ciale Waterstaat en de gemeente Den
Helder. De nadere uitwerking betreft
ook het voorbereiden van een eventuele
wijziging van het bestemmingsplan 't
Horntje ten behoeve van de werken die
nodig zijn voor het in de vaart brengen
van een dubbeldekker met een capaci
teit van 130 auto's en de bouw van een
tweede fuik. Het college zal verder zoe
ken naar het in de inleiding van dit ar
tikel genoemde beleidsstandpunt om
eventuele overcapaciteit van de veer-
verbinding te voorkomen.
Kwetsbaarheid
Door het feit dat er thans slechts twee
schepen zijn, maar vooral omdat in elke
haven maar één fuik is, is de huidige
veerverbinding kwetsbaar. De voorge
stelde maatregelen zullen daarin aan
zienlijke verbetering brengen. Wim
Helder ontkende dat niet, maar vond
dat ten onrechte buiten beschouwing
was gelaten dat in de praktijk is geble
ken dat de veerdienst slechts zelden
door een technische oorzaak uitvalt,
maar wel meerdere malen per jaar door
natuurlijke oorzaken zoals lage water
stand door oostenwind en storm uit een
ongunstige richting. Er wordt nu veel
geld geïnvesteerd in vermindering van
de kwetsbaarheid maar in de praktijk
verandert daardoor niet zoveel.
Ate Rienstra wees hem erop dat de
maatregelen bedoeld zijn om het lang
durig uitvallen van de veerdienst als
gevolg van echte calamiteiten te voor
komen. Als een veerboot nu een fuik
zou rammen, wat niet alleen door tech
nisch maar vooral door menselijk falen
heel goed mogelijk is, zou dat een cata
strofe zijn want het zou dagen duren
voordat de toestand weer normaal is.
De storingen in de dienst die zich nu
door weersomstandigheden voordoen
blijven beperkt tot het uitvallen van
enkele diensten met de zekerheid dat er
direkt daarna weer volop gevaren kan
worden.
Overigens kan de bouw van een twee
de fuik nauwelijks ter discussie staan
want dat heeft iedereen altijd al ge
wild. Ook zonder calamiteit moet het
mogelijk zijn de fuik ooit eens te ver
nieuwen of langdurig te repareren.
B. en W. spraken zich uit voor een
voorrangssysteem voor Texels vervoer
en vrachtvervoer. Desgevraagd kreeg
Blanken te horen dat dit inderdaad be
tekent dat het college voorstander is
van de aloude T-kaart.
Wim Helder vond de door het college
bepleitte halfuursdienst gedurende het
hele jaar niet zo belangrijk Inplaats
daarvan zag hij liever enige late dien
sten, waardoor bezoek aan cursussen en
culturele gebeurtenissen op het vaste
land voor Texelaars mogelijk wordt ge
maakt.
Andere leden, zoals Blanken, achtten
dat niet juist. Enkele late diensten op de
De nu gezonken HD 17 toen deze in I960 als TX 14 in de vaar! kwam.
In verband met de cabaretvoorstel
ling van „Honoloeloe" is donderdag 3
maart geen jazzgymnastiek gegeven. De
gymlessen zijn verplaatst naar vrijdag,
heden, in de sporthal „Ons Genoegen".
Van 17.00 - 18.00 uur de jongste groep
van 18.00 - 19.00 uur de middengroep
en van 21.00 - 22.00 uur de oudste groep
De opvarenden van de Texelse kot
ter TX 52 „Johannes Jan" brachten
dinsdagochtend vroeg de vijfkoppige
bemanning van de Helderse kotter
HD 17 „Maria Johanna" in veiligheid.
De HD 17 was 50 mijl ten noordoosten
van Schiermonnikoog na een ontplof
fing in de machinekamer in brand ge
raakt. Daarbij trad zoveel schade op
dat de kotter enkele uren nadat de op
varenden waren overgenomen, in de
diepte verdween.
De „Johannes Jan" bracht de schip
breukelingen direkt naar Den Helder en
vertrok toen weer naar de visgronden.
Geen van de geredden had letsel opge
lopen.
De ontploffing aan boord van de Hel
derse kotter deed zich maandagavond
omstreeks 19.00 uur voor. Een uur na
dien kwamen de kotters HD 34 en TX 52
langszij, opmerkzaam gemaakt door de
afgeschoten vuurpijlen. Twee opvaren
den die eerst door de HD 34 aan boord
waren genomen stapten later over op de
TX 52. De Texelse kotter nam ook het
uitgebrande Helderse schip op sleep
touw, maar om ongeveer vijf uur dins
dagochtend verdween de HD 17 onder
water.
16 Vz jaar oud
De „Maria Johanna" kwam op 18 ok
tober 1960 in de vaart als „Willem Cor-
nelis" (TX 14). Eigenaars waren toen de
Oosterenders A. Ellen en B Trap. Het
vaartuig werd gebouwd bij W. Visser en
Zoon B.V te Den Helder (scheepswerf
De Lastdrager) en had toen een motor
vermogen van 420 pk. In 1968 werd de
TX 14 bij Niestern in Groningen 1 Vz
meter verlengd en werd de motor ver
vangen door een 665 pk Catarpillar. De
kotter werd bijna drie jaar geleden (op
23 maart 1974) verkocht aan schipper-
eigenaar Lode wijk Zijlstra te Den Hel
der en werd toen omgedoopt in „Maria
Johanna" (HD 17).
Opvarenden
De opvarenden van de „Johannes
Jan" (TX 52) die het reddingswerk mede
hebben verricht en de vijf schipbreuke
lingen naar Den Helder brachten wa
ren de Oosterender schipper Bram van
Dijk (38), zijn broer en mede-eigenaar
Kees van Dijk (34), Kees Mulder (33) uit
Oosterend, de Wieringer Jan Poortman
(21) en Piet Knol (18) uit Blokzijl.
Tussen 7 en 21 maart zal evenals in
afgelopen jaren door drie medewerkers
van het Centraal Diergeneeskundig In
stituut te Rotterdam in de noodslacht-
plaats te Den Burg een onderzoek wor
den ingesteld naar de doodsoorzaak van
te vroeg geboren lammeren. Deze lam
meren zullen op de gebruikelijke wijze
door de kadaverophaaldienst worden af
gehaald. Voor het onderzoek is het
noodzakelijk de lammeren zo vers mo
gelijk te melden en de bij het lam be
horende vruchtvliezen mee te geven.
Wie later de uitslag van het onderzoek
wil vernemen moet niet vergeten naam
en adres bij de inzending te vermelden.
Van de resultaten van het onderzoek
zal te zijner tijd een rapport verschij
nen. Het telefoonnummer van de nood-
slachtplaats en kadaverophaaldienst is
(02220) 2182 (bellen tussen 8.00 en 10.00
uur).
avond geven problemen met de perso
neelsvoorziening. Bovendien is bij een
enkele jaren geleden genomen proef niet
gebleken dat een betekenend aantal
mensen er gebruik van wil maken. Een
dergelijke service kost enorm veel geld.
Mr. Sprenger herinnerde eraan dat de
halfuursdienst niet „zomaar" een ver
langen is, maar een eis die past in het
hele pakket van beleidsvoornemens.
Tarieven
B. en W. vinden een tariefsverhoging
van ongeveer 15°/o (boven de verhoging
die nodig is voor inflatiecorrectie) aan
vaardbaar als de dubbeldekker in de
voort komt. Die verhoging staat in rede
lijke verhouding tot de verbetering die
een halfuursdienst in het hele jaar bete
kent. Desgevraagd zei de heer J. Batt-
jes van het bureau Hajema dat die 15%
als norm is gehouden omdat een globale
berekening heeft geleerd dat bij het in
de vaart brengen van de dubbeldekker
van 130 auto's een tariefsverhoging no
dig zal zijn van 10 tot 20%. Het inzetten
van een grotere dubbeldekker (zoals
TESO wil) is iets economischer en geeft
tariefsverhoging van 5 - 10%. Blanken
(zie vervolg pagina 2)
Vóór Pasen verschijnt het voor-
jaarsnummer van de toeristen-
krant Texeltoerist. Met de voor-
4 bereidingen is inmiddels begon-
nen. Een verschil met vorige edi-
4 ties is dat de belangrijke (vaste)
„Tips"-pagina's nu ook in het
4 Duits zullen worden opgenomen.
Om te bereiken dat de gegevens
4 voor deze pagina's (die in één keer
voor het hele seizoen worden ge-
4 drukt zodat tussentijdse wijziging
onmogelijk is) juist zijn, doen wij
4 op alle betrokkenen een beroep
om medewerking. Wilt u ervoor
4 zorgen dat wij nog deze week op
de hoogte worden gesteld van
eventueel gewijzigde tarieven,
openingstijden en andere wijzigin-
4 gen? Het gaat om alle attracties
waarvan ook in de vorige edities
4 melding werd gemaakt, zoals
rondvluchten, kinderboerderij,
sauna, bowling, zwembaden,
sportvissen, rondvaarten, exposi
ties, midgetgolf, Jan Plezier, wan
del/fietsroutes, excursies, tennis
baan etc. Ook voor nieuwe tips
waarmee toeristen hun voordeel
kunnen doen houden wij ons ui
teraard aanbevolen. Men wende
zich tot redacteur Harry de Graaf,
p.a. Texelse Courant.
De eetwedstrijd die in het jongeren
centrum 't Asiel werd gehouden trok
enorme belangstelling. Winnaar werd
het duo Dros dat 4,94 kg macaroni
naar binnen werkte. Het duo Hillen
slaafde daar net niet in en moest de
moed opgeven bij 4,7 kg. De grootste
eter was onbetwist Werner Dros die ken
nelijk zonder probleem 3,5 kg verzwolg.
Verschillende bedrijven zetten premies
in o.a. voor het vertellen van het beste
tafelverhaal, het drinken van de meeste
wijn tussendoor en het laten van de
hardste boer. De jongeren zien derhalve
terug op een hoogstaand evenement.
Gerard van der Kooi (37) uit Den
Burg wordt de opvolger van Tine Vlas
van der Vlies in de gemeenteraad.
Harry Wuis uit De Koog stond hoger
op de verkiezingslijst, maar hij meen
de het raadslidmaatschap niet met zijn
dagelijkse werk te kunnen combine
ren. Als hotelier heeft Wuis het juist in
de avonduren, als doorgaans de
raads- en commissievergaderingen
worden gehouden, bijzonder druk.
Voor Gererd van der Kooi (directeur
Dros' Magazijnen B.V.) lag het gunsti
ger, hoewel ook hij van mening is dat
het moeilijk zal zijn het een niet onder
het andere te laten lijden. Hij vertelde
ons dat de praktijk wel zal uitwijzen of
het kan. Het is daarom gunstig dat van
de lopende raadsperiode nog slechts an
derhalf jaar rest. Als het te moeizaam
gaat, stelt Gerard van der Kooi zich in
ieder geval niet voor de volgende ver
kiezing beschikbaar. Het nieuwe VVD-
raadslid is geboren Texelaar en zoon
van de heer C. J. van der Kooi die in de
vijftiger jaren ook voor de VVD in de
gemeenteraad heeft gezeten. Het was de
(in liberaal opzicht) goede oude tijd
want Van der Kooi sr. maakte deel uit
van een driemansfractie.
Gerard van der Kooi is sinds een jaar
of zes lid van de WD en heeft sinds
drie jaar zitting in het bestuur van de
plaatselijke afdeling. Vorig jaar volgde
hij Peter Brandsen op als voorzitter. Het
raadswerk kent hij alleen van beschou
wing op afstand, maar hij is voornemens
zich snel in te werken en beschouwt het
zo goed mogelijk behartigen van deze
functie naast zijn drukke dagelijkse
werk toch wel als een uitdaging. „Ik
vind het wel leuk en ik zal in ieder ge
val mijn best doen".
Vorig jaar deden zich op Texel 151
verkeersongelukken voor van zodani
ge betekenis dat de politie er bemoei
enis mee had. Dat is minder dan de
166 ongelukken die in 1975 gebeur
den, maar het aantal gevallen met do
delijke afloop was veel hoger. Er wa
ren het afgelopen jaar nl. acht ver
keersdoden te betreuren tegen slechts
één in het jaar ervoor.
ervoor. Er werden 22 motorvoertuigen
uit het verkeer genomen wegens zware
beschadigmgen door aanrijdingen of we
gens technische gebreken die werden
ontdekt bij controles. In 1975 werden 22
voertuigen uit het verkeer genomen.
Bovenstaande gegevens kregen wij van
de commandant van de groep Texel van
de Rijkspolitie.
Het aantal ongelukken waarbij sprake
was van zware schade of zwaar licha
melijk letsel bedroeg 52 tegen 54 in
1975.
Niet gezegd kan worden dat de ver
keersonveiligheid op Texel toeneemt.
Het aantal „gevallen" blijft vnjwel con
stant en het aantal doden is op een zo
klein gebied als Texel geen betrouw
bare indicatie. Het dodental, zeer af
hankelijk van toevallige factoren,
schommelt elk jaar sterk; het is in ieder
geval geen record.
Het aantal processen verbaal dat werd
opgemaakt wegens rijden onder invloed
van alcohol bedroeg 43 tegen 42 het jaar
De agenda voor de raadsvergadering
v,an dinsdagavond is uitgebreid met de
volgende punten:
3A. Beslissing op een beroepschrift
van de Fa. Kikkert te De Koog tegen
vaststelling van de tarieven voor het
taxivervoer 1977.
15A. Beslissing op een verzoek van
de Stichting voor Algemeen Christelijk
Kleuteronderwijs te Oosterend om, met
toepassing van artikel 50 van de kleu
teronderwijswet, medewerking te ver
lenen voor het aanschaffen van meubi
lair voor haar kleuterschool.
No. 10 van de agenda komt te ver
vallen.