Cjrocn Twartsjexeh in het hart.
Landschapszorg: vergroting
capaciteit gevaar voor Texel
2000
Neemt u zelf
het tisiko?
y
Eén bezwaar tegen bouw
varkenshouderij
Dick van Zijll door vader
in ambt bevestigd
Veerdienstprobleem vanavond in gemeenteraad
Strenger optreden tegen
foutparkeerders in centrum
Aantrekkelijkheid
te danken aan
isolement
/paarbank
TAXI (02220)
Verf gestolen
Kinderen pleegden
vernielingen
MANTJE
SCHOENEN B.V.
Tweede druk ,,'t Lant
van Texsel" op komst
PARKEERTERREIN AAN VOGELENZANG IS GEREED
„Geen seconde heimwee
naar de stad"
DINSDAG 8 MAART 1977
OPLAGE 5300
TEXELSE
90e JAARGANG No. 9159
6 PAGINA'S
Uitgave: BV v/h Langeveld De RoolJ
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Redaktle: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De
Koog. tel. (02226) 266, en Wessel B. Post, Oost
34, Oosterend, tel. (02223) 896.
COURANT
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f 10,30 p. kw.
70 cent incasso; los 45 cent.
Bank: Amro Bank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank
Advert 40 ct. per mm excl. 4% BTW
In een reaktie op het onlangs door
B. en W. ingenomen standpunt over de
veerverbinding heeft de Werkgroep
Landschapszorg Texel de gemeente
raad laten weten tegenstander te zijn
van uitbreiding van de veerdienstca
paciteit ten behoeve van het recreatief
autoverkeer. De kraanfunktie die het
veer in deze heeft moet gehandhaafd
worden. De werkgroep heeft geen me
ning over een derde boot en een twee
de fuik, maar vreest dat de tweede
fuik gebruikt zal worden als oneigen
lijk argument voor het verkrijgen van
meer vervoerscapaciteit. De groep
vindt een reserveringssysteem voor au
to's gewenst, waardoor het mogelijk
wordt op allerlei manieren 't antover-
keer in de hand te houden.
Ook vindt Landschapszorg dat de
„veiligheid" en „kwetsbaarheid" van de
veerverbinding sterk worden overtrok
ken Als er werkelijk noodsituaties ont
staan kunnen altijd nog de aanwezige
veerstoepen worden gebruikt
Wat dat laatste betreft vindt de groep
dat van de term „veiligheid" pas ge
bruik mag worden gemaakt in het geval
van levensgevaarlijke bedreiging bij het
uitvallen van de verbinding en daarvan
is natuurlijk geen sprake. Het gaat
slechts om het kunnen vervoeren van
auto's in het hoogseizoen. Van de
kwetsbaarheid is de afgelopen 12 jaar
trouwens haast niets gebleken.
Trekpaard
Landschapszorg constateert dat Texel
zijn aantrekkelijkheid vrijwel uitslui
tend aan zijn isolement heeft te danken.
Juist door het belemmerend effekt dat
uitgaat van een verbinding per schip
konden de aantrekkelijkheden gedeelte
lijk bewaard blijven. Daardoor is het op
Texel ook niet zo druk als in andere toe
ristencentra. Sylt is het drukste Wad
deneiland maar dat heeft dan ook een
railverbinding via een dam met het vas
teland. Door de eilandpositie is ook het
aantal dagrecreanten kleiner. Vergroten
van de veerdienstcapaciteit, zo verwacht
de werkgroep, zal noodzakelijkerwijs
leiden tot het bezoek van meer dagjes
mensen maar ook de vraag naar ver-
blijfsrecreatieve mogelijkheden doen
toenemen en met alle gevolgen van
dien. „De veerverbinding gaat in dat ge
val als trekpaard fungeren voor een
groot aantal ongewenste ontwikkelin
gen, die op hun beurt andermaal bijdra
gen aan de wens tot vergroting van de
vervoerscapaciteit van de veerverbin
ding. Wij vrezen dat deze ontwikkeling
niet in de hand kan worden gehouden
en iedere kleine groei in de veerverbin
ding houdt dit proces in stand".
Twee telefonistes
Een reserveringssysteem ziet de werk
groep onder meer als middel om het
TESO materiaal efficiënter te gebruiken
wat energiebesparend werkt. Lange
wachttijden kunnen erdoor worden
voorkomen en daardoor zeer grote par
keerterrein. Zelfs acht de werkgroep
niet uitgesloten dat het reserveringssy
steem kan worden gebruikt om het dag-
recreatief vervoer te beperken. „Ver
minderde mobiliteit" als argument te
gen een reserveringssysteem vindt de
werkgroep onbegrijpelijk. De mobiliteit
van de autobezitter wordt uitsluitend
bepaald door de capaciteit van het veer.
De reserveringsdienst zou helemaal niet
zo duur hoeven te zijn als wordt voor
gesteld. twee telefonistes met een num
mertjesblad kunnen het doen. Er staat
tegenover dat minder personeel op de
opstelterreinen nodig zal zijn.
Overcapaciteit is veel groter
Ook oud-Texelaar Nico Dijkshoorn
uit Lelystad (die nog onlangs in het
Waddenbulletin de toeristen opriep om
niet per auto naar de eilanden te gaan
om te voorkomen dat de eilandbestuur
deren zich gedwongen zullen voelen hun
Tegen de varkenshouderij die de
heer A. Wijtten wil bouwen bij zijn
bestaande bedrijf aan de Postweg bij
De Cocksdorp is in het kader van de
hinderwetprocedure één bezwaar in
gediend. Het was afkomstig van de
heer G. Marinus sr. die bang is dat het
varkensbedrijf een zodaniqe stank zal
veroorzaken dat de exploitatie van
zijn op ongeveer 500 meter afstand
gelegen hotel er nadeel van zal onder
vinden.
Vrijdagochtend werd in het raadhuis
de door de Hinderwet voorgeschreven
zitting gehouden om bezwaarden in de
gelegenheid te stellen hun bezwaar toe
te lichten. Bij die gelegenheid werd van
de zijde van de initiatiefnemer duidelijk
Igemaakt dat het varkensbedrijf mede
dank zij een speciaal ventilatiesysteem
en een gesloten mestopslag absoluut
geen stank zal veroorzaken buiten het
gebouw. Kans op stank is er alleen bij
het uitrijden van de mest en dat ge
beurt slechts drie tot vier keer per jaar.
Als speciale voorwaarde heeft de ge
meente gesteld dat dit uitrijden slechts
bij een bepaalde windrichting mag ge
beuren.
Groot bedrijf
De heer Wijtten beschikt al over een
rundveebedrijf van 102 koeien. Daar ko
men nu (in een gebouw van 36 x 15 me
ter) 690 mestvarkens, fokzeugen en big
gen bij. Bij het verlenen van de hinder
wetvergunning wordt echter uitgegaan
van een „stankequivalent" van 950 die
ren, zodat het bedrijf nog wat kan wor
den vergroot zonder de noodzaak een
nieuwe hinderwetvergunning aan te
vragen.
De mest van de dieren wordt via roos
ters verzameld in ondergrondse opslag
ruimtes van totaal 895 m3. Bij het ver
voer wordt gebruik gemaakt van ge
sloten vacuümwagens. B. en W. zullen
na 16 maart (als de bezwarentermijn af
loopt) beslissen over de hinderwetver
gunning.
MARTIEN VAN DE WETERING
Speciaal ziekenvervoer per taxi
van en naar ieder ziekenhuis.
DE KOOG Vrijdag misten werkne
mers van het schildersbedrijf Ben Kamp
kwasten, verf en ander materiaal dat
zij een dag tevoren op hun werk aan de
appartementen aan de Schumakersweg
hadden achtergelaten. De waarde be-'
draagt ƒ108,
DE KOOG De politie weet thans
wie op 14 februari de vernielingen heb
ben aangericht in het in aanbouw zijnde
appartementenhotel aan de Nikadel te
De Koog. Het zijn drie kinderen van 7, 8
en 9 jaar uit De Koog, hoewel niet is
uitgesloten dat er nog meerderen bij be
trokken zijn geweest. Zoals bekend be
liep de schade ongeveer 5.000,De
betrokken ouders zullen de zaak met
hun verzekeringsmaatschappij regelen.
veerdiensten uit te breiden) heeft per
brief aan de Texelse raad laten weten
dat hij tegen de plannen is. Hij vindt een
derde boot van ongeveer dezelfde capa
citeit als de huidige schepen voorlopig
voldoende.
Zeer verontrust vindt hij het dat bij
de nu ter tafel liggende plannen wel de
gelijk sprake is van een overcapaciteit
gedurende een zeer groot deel van het
jaar. Volgens Dijkshoorn is dat het ge
volg van een fundamentele fout in het
nu uitgebrachte rapport. Daarin wordt
gepleit voor een halfuursdienst gedu
rende het hele jaar, wat inhoudt dat het
hele jaar twee boten moeten worden in
gezet Omdat iedere boot jaarlijks twee
maanden uit de vaart is voor onderhoud
en reparatie, moeten er dus wel drie bo
ten zijn. Wanneer de drie boten jaarlijks
twee maanden uit de vaart moeten wor
den genomen blijven er echter nog zes
maanden over waarop alle drie boten
kunnen worden ingezet. Dijkshoorn
neemt aan dat TESO die derde boot in
het hoogseizoen wel degelijk zal laten
varen. De in het rapport genoemde uur
capaciteiten zijn daarom veel te laag
aangegeven. Een dubbeldekker van 130
auto's naast de beide andere boten be
tekent een veel te grote capacitetsgroei.
Als zou blijken dat een derde boot van
het huidige type op den duur ontoerei
kend is, dan kan de thans 13 jaar oude
„Marsdiep" eventueel door een groter
schip worden vervangen. Intussen moe
ten alle betrokken instanties streven
naar meer spreiding. Middelen zijn: an
dere wisseldagen en informatie om ge
spreide aankomst in Den Helder te be
vorderen, aangepaste reklame, uitbrei
ding van de dienstregeling, verbetering
van het openbaar vervoer etc.
Dijkshoorn: „Opdat de kwaliteiten
van Texel niet verloren zullen gaan,
hoop ik dat de gemeenteraad geen goed
keuring zal geven aan een uitbreiding
van de veerverbinding zoalö voorgesteld
door burgemeester en wethouders".
De raad beslist in de vergadering van
hedenavond.
Woensdag 16 maart verschijnt de
tweede druk van het boek ,,'t Lant van
Texsel" van J. A. van der Vlis. Het is
een oplaag van slechts 2000 exemplaren,
waarin nog een aantal kleine verbete
ringen zijn aangebracht. Het boek kost
tot 1 april a.s. ƒ89,50. Daarna gaat het
ƒ99,50 kosten. Een exemplaar kan bij de
uitgever worden gereserveerd.
Het parkeerterrein aan de Vogelen^
zang in Den Bura is klaar en inmiddels
door de automobilisten in gebruik ge
nomen, hoewel de officiële opleve
ringsdatum 23 maart is. Nu dit ruime
terrein binnen het dorpscentrum is ver
wezenlijkt is er geen enkel excuus
meer om de auto op verboden plaat
sen achter te laten en de politie zal
hiertegen dan ook veel strenger dan
tot dusver optreden.
Het gaat metname om de Gasthuis
straat (parkeer- c.q. stopverbod), Gra-
ventraat (stopverbod - parkeerverbod),
Warmoesstraat (stopverbod - parkeer
verbod), Stenenplaats, verlengde van
Binnenburg (stopverbod - parkeerver
bod), Stenenplaats, verlengde van de
Waalderstraat (parkeerverbod), Stenen
plaats, verlengde van Weverstraat (in
rijden toegestaan met ontheffing en wel
van uit de Weverstraat. De ontheffing
geeft geen recht tot parkeren, dit is een
voorwaarde waaronder ontheffing is
verleend), Kogerstraat tussen Stenen
plaats en De Zes (stopverbod - parkeer
verbod).
In het bijzonder worden de bioscoop
bezoekers gewaarschuwd, die hun voer
tuig in de Gasthuisstraat en Graven
straat parkeren en dat al zo vaak heb
ben gedaan dat zij zich wellicht nauwe
lijks realiseren dat dit verboden is. De
politie wijst er voorts op dat in de Ho-
gerstraat alleen auto's worden toegela
ten die de winkels aldaar moeten be
voorraden en daarvoor ontheffing heb
ben. Tegen parkeren zal worden opge
treden.
De in- en uitgang van het nieuwe par
keerterrein bevindt zich bij de voorma
lige smederij van Kil jan aan de Gast
huisstraat. Er is een voetgangersdoor
loop tussen parkeerterrein en Koger
straat naast de groentewinkel van Van
Etten. Hier zijn paaltjes geplaatst om
te voorkomen dat auto's hiervan ge
bruik maken.
Terwijl de vader middentoekijkt legt prof. dr. A. i. van der Woude de nieuwe predikant de hand op. Links de heren P. de Vrtes (Ou-
desi hilden G Dros O osterend)Rechts ds. S. de Roest'.
In de Hervormde kerk van Oude-
schild vond zondagmorgen de bevesti
ging plaats van candidaat D. H. L. M.
B. van Zijll Langhout als predikant, 's
Middags deed ds. Van Zijll Langhout
in de Oosterender kerk zijn officiële
intrede in de Hervormde Gemeenten
Oosterend en Oudeschild.
De ochtenddienst werd geleid door de
vader van de candidaat ds. H. L. van
Zijll Langhout, predikant in Groningen.
Tijdens deze dienst werd de nieuwe
Texelse predikant de hand opgelegd
door zijn vader; door prof. dr. A. S. van
der Woude, hoogleraar in de theologie
aan de Rijksuniversiteit van Groningen
en door ds. S. de Roest uit Den Burg die
als consulent opgetreden is.
Tijdens de middagdienst in Ooster
end werd ds. Van Zijll Langhout na
mens de beide kerkeraden welkom ge
heten door de heer G. de Jong; namens
de gemeente Texel door burgemeester
W. H. Sprenger en namens de Texelse
geestelijkheid door ds. S. de Roest.
In zijn toespraak na de inzegening
van zijn zoon wees ds. H. L. van Zijll
Langhout er de gemeenteleden op dat
het ondanks het feit dat de vader ook
predikant is dat hier allerminst een
vooraf vaststaand gebeuren was dat de
zoon hetzelfde beroep koos. „Onze zoon
Dick is hier volledig op eigen initiatief
toe over gegaan, zonder enige aandrang
van zijn ouders". De Groninger predi
kant bond de gemeenteleden op het hart
vooral niet te hoge verwachtingen van
de nieuwe predikant te hebben. „Zoals
overal heeft ook hij een zekere inwerk-
penode nodig waarin fouten gemaakt
kunnen worden. Ik wil daarom u allen
vragen bij problemen deze uit te praten
met onze zoon en eventueel met zijn
echtgenote. Zonodig in de Oosterender
pastorie waar alle gemeenteleden wel
kom zijn".
Engwicrum
Dick van Zijll Langhout werd op 29
december 1946 in het Friese noordelijk
van Dokkum gelegen dorpje Engwierum
geboren Toen zijn vader beroepen werd
door de Hervormde Gemeente van Lem
mer en zijn vader dit beroep aannam
vertrok het gezin voor vier jaar naar
deze Friese havenplaats.
Op vijfjarige leeftijd verhuisde ds.
Van Zijll Langhout naar de stad Gro
ningen waar hij gewoond heeft totdat
hij op 1 december Oosterend als zijn
domicili koos. De nieuwe predikant be
zocht in Groningen de lagere school en
het gymnasium en studeerde daarna
aan de theologische faculteit van de
(zie vervolg pagina 2)
f 10.000,-? f20.000,-? f 100.000,-?
of meer? Voorkom dat u in financiële
moeilijkheden raakt.
Sluit tijdig een goede verzekering
voor uw gezin, uw huls, uw auto enz.
Een goed advies:
III/» ft AA/f A/IaA/4
woA nadadand
spaarspecialisten sinds 1817