TESO-directeur teleurgesteld
VERVOLG VAN PAG. 1
KRUISWOORDPUZZEL
In het Nederlandsch Scheepbouw-
kundig Proefstation te Wagemngen
is men druk doende met modelproe-
ven voor de dubbeldekker van
TESO
Geen commercie als doel
De buitenstaander is geneigd de par
ticuliere TESO te beschouwen als een
commerciële onderneming met als doel:
investeren om tot een zo groot mogelijke
omzet te komen. Hoogerheide kwam die
opvatting in allerlei kringen tégen en
zette er zich telkens nadrukkelijk tegen
af: „TESO heeft de commercie niet als
doel maar als middel om tegen zo laag
mogelijke kosten de verbinding te on
derhouden uitsluitend in het belang van
de consument. Zoals bekend kunnen de
aandeelhouders van TESO er niet beter
van worden".
Nog steeds sterke toename
De algemeen gekoesterde hoop dat de
vraag naar vervoer na de oliecrisis niet
meer zou toenemen is ijdel gebleken.
TESO vervoert steeds meer auto's en
niets wijst op een kentering. De meest
recente ontwikkelingen: in januari j.l.
werd een vervoersgroei van 10°/o gere
gistreerd en in februari was het zelfs
ruim 15%.
Hoogerheide vindt het voorgestelde
vaker inzetten van de tweede boot als
oplossing van het probleem verwerpe
lijk. „Die mgezonden stukken schrijvers
vergeten dat de boten onderhoud nodig
hebben om de bedrijfszekerheid zodanig
te houden dat ze in de top beiden
kunnen worden ingezet met een zo klein
mogelijke kans op mankementen. De
schepen worden ouder. Er wordt in het
seizoen teveel van gevraagd. Met een
verandering in de organisatie van het
onderhoud denken we nog wel wat tijd
winst te krijgen, maar dat is verschui
ven van de problemen en niet het op
lossen ervan".
Andere vertragingen
Hoogerheide maakt zich ook bezorgd
over andere zaken die door het uitblij-
'en van voor Teso aanvaardbare beslissin
gen worden vertraagd. Hij wijst op de
noodzakelijke nieuwbouw van een loket
in Den Helder en de afsluiting van het
opstelterrein aldaar. Ook de provisori
sche huisvesting van het walpersoneel
(in een oude caravan) wordt langzamer
hand onhoudbaar. De juiste plaats voor
nieuwbouw is niet te bepalen omdat de
verdere ontwikkeling onbekend is. Het
zelfde geldt voor de nieuwbouw van
een hoofdkantoor met werkplaats en
magazijn op Texel. Hoogerheide: „Het
lijkt er soms op dat die onduidelijkheid
opzettelijk wordt vergroot, zoals door de
bnef die Rijkswaterstaat onlangs aan
het gemeentebestuur schreef".
Verlies
Omdat een wijziging van de investe
ringsregeling op handen is (al zal dat
door het heengaan van het kabinet nu
misschien niet zo'n vaart lopen) loopt
TESO met dit alles het risico dat een
fiscaal voordeel van rond vier ton aan
haar neus voorbij gaat. Om zeker te zijn
had de aanbesteding van het nieuwe
gebouw vóór 1 april moeten plaatsvin
den.
De directeur wijst erop dat de onze
kerheid en onduidelijkheid een zeer on
gunstige weerslag heeft op het perso
neelsbeleid. Hij zegt dat het de bedoe
ling is dat bij een bedrijfsverandering
zoals het inzetten van een dubbeldekker
en de afsluiting van het opstelterrein in
i)en Helder, de vaste personeelsleden in
functie te laten blijven. Men wil wel zo
veel mogelijk van de kostbare seizoen-
trachten af, waarbij Hoogerheide het
ïelemaal niet zo vanzelfsprekend vindt
lat TESO de taak heeft zich bezig te
»uden met het opstellen van zulke mas-
auto's, als die massa's wachtenden
iet gevolg zijn van uitblijvende over-
fcidsmedewerking. Dan wordt het een
rwestie van openbare orde, waar een
vervoermaatschappij als TESO geen
verantwoordelijkheid voor draagt. Theo
loogerheide noemt ook de ergernis die
at de wacht-situatie voortvloeit, zowel
fan de zijde van personeel als automo-
lilisten. Het is het personeel dat in eer-
te instantie de kritiek moet incasseren.
In ieder geval moet voor het seizoen
978 worden uitgemaakt hoe in deze de
erantwoordelijkheden liggen".
Compromis
De onlangs door de raad vastgestelde
itgangspunten, voor de veerdiensttoe-
omst worden door Hoogerheide gena
deloos veroordeeld. Hij noemt deze uit
gangspunten „het resultaat van een
compromis in het college tussen gevaar
lijk optimisme, afkeer van de noodzake
lijke ontwikkelingen en een tekort aan
inzicht in de problematiek". Hij vindt
dat dit alles weliswaar „kundig is sa
mengebracht" maar het eindresultaat is
volgens hem pover en geeft beslist geen
vertrouwen dat er zaken kunnen wor
den gedaan, speciaal door de aard van
de uitgangspunten. Met name het feit
dat tijdens de raadsvergadering door de
burgemeester is gezegd „het gaat over
uitgangspunten", ,,'t onderwerp komt op
nieuw aan de orde bij de behandeling
van het structuurplan" en „het behoeft
niet persé een dubbeldekker te worden"
maakt vrijwel zeker dat als het van de
gemeente afhangt een oplossing nog lang
op zich zal laten wachten, zo verwacht
hij. „Ik heb wel bewondering voor de
manier waarop de burgemeester met die
uitspraken eerst de wethouders in de
achterzak heeft gedaan en daarna de
meerderheid van de raad in de binnen
zak heeft gestoken. Dat vind ik vak
werk, ondanks alles.
Slechte raactebehandeling
Over de behandeling door de raads
leden is Hoogerheide ook slecht te spre
ken. Alleen het verhaal van Bert Weijdt
kan hij waarderen omdat het de zaken
raakte waarom het feitelijk ging. Dat
zelfde deed overigens ook Daan Wei-
boren van het Pakt, zij het met een te
gengestelde mening als resultaat. „Ik
kan de redenering van Welboren wan
neer het gaat over de uitbreiding van de
capaciteit wel begrijpen, maar hij houdt
er geen rekening mee dat men bezig
was het met logisch gevolg van een
overheidsbeleid".
Voor de rest vond Hoogerheide de
raadsbehandeling zeer oppervlakkig. „Ze
vluchtten in technische bijzonderheden
waardoor de zaak in fundamenteel op
zicht niet in discussie kwam. Dat was
niet zo verwonderlijk. Het door het bu
reau Hajema geproduceerde rapport is
voor insiders een nogal ongelukkig ver
haal geworden. Hajema is voor derge
lijke problemen niet het geschikte bu
reau, althans niet alléén. Ze zijn daar
misschien goed in zaken van ruimtelijke
ordening, maar hier kwamen techniek
en economie om de hoek kijken en daar
van heeft men kennelijk geen kaas ge
geten. Het bureau had er verstandig aan
gedaan andere deskundigen in te scha
kelen".
Reserveringssysteem
Hoogerheide is nauwelijks bereid te
praten over het reserveringssysteem dat
van verschillende zijden is bepleit als
oplossing en waarvan de meerderheid
van de raad vond dat in ieder geval de
mogelijkheid moet worden onderzocht.
„Zo'n onderzoek hebben we twee jaar
geleden al uitgevoerd. Moet dat nu wéér
gebeuren? Een reserveringssysteem zou'
funest zijn voor de gebruikers van het
veer, in het bijzonder voor de Texelaars'
en het vrachtvervoer. De boot voor de
helft reserveren en de andere helft op
vullen met voorrangsauto's is niet uit
voerbaar. Een reserveringssysteem geldt
voor iedereen. Dat het goedkoper kan
(zoals door Welboren en Landschapszorg
is beweerd) dan wij met behulp van de
KLM hebben becijferd, is misschien
waar, maar beduidend goedkoper kan
het beslist niet. Met een reserverings
systeem wordt bovendien geen ant
woord gegeven op het verkeerspro
bleem Het is hóögstens een antwoord
op een bedrijfsprobleem, nadat is be
sloten om in het capaciteitstekort niet te
voorzien. Er zijn in Nederland genoeg
computer service bureaus en verkoop
kantoren maar die geven niets cadeau.
De know how van de KLM op dit ge
bied moet je niet onderschatten. Dat
een reserveringssysteem met twee men
sen zou zijn te runnen zoals Landschaps
zorg zegt, is een fabeltje. Ga de beschik
bare arbeidstijd maar eens omslaan over
de behandelingstijd per reservering".
Volslagen onzin
Heeft de gemeente al met TESO ge
praat, zoals de burgemeester in de
raadsvergadering aankondigde? Hooger
heide: „Nog niet maar we hebben zo
juist een uitnodiging ontvangen. We
zullen trachten onze argumenten
opnieuw duidelijk te maken.
Moeilijk is wel dat verschil
lende uitgangspunten die de raad
heeft vastgesteld wensen zijn die niet
TESO maar Rijkswaterstaat zal moeten
vervullen. Een deel van de uitgangspun
ten is ontkracht door de wens van de
raad om een onderzoek naar een reser
veringssysteem en het punt van de be
perkte tariefsverhoging is zelfs helemaal
verworpen. Het reserveringssysteem-
onderzoek was een voorstel van het
Pakt, hoewel hetzelfde Pakt vóór de
dubbeldekker van 130 auto's stemde De
logica daarvan ontgaat mij, of het moet
ordinaire politiek zijn. Het uitgangspunt
van de beperkte tariefsverhoging ver
dween omdat het Pakt helemaaal geen
verhoging wilde en omdat Texels Be
lang vond dat de gemeente zich hiermee
niet moest bemoeien. De overige uit
gangspunten, zoals de dubbeldekker van
130 auto's, zijn voor TESO niet aan
vaardbaar. Aanvaarding van zo'n korte
dubbeldekker zou TESO dwingen in de
komende tien jaar ca 40 miljoen extra
te investeren wat op z'n zachtst gezegd
oneconomisch is. Maar je kunt het ook
anders zeggen: het is volslagen onzin
waar zelfs de overheid niet instapt als
zij de rekening moet betalen".
Onmogelijk
Hoogerheide bestrijdt de mening van
Hajema dat de 130-dubbeldekker goed
koper zou zijn dan de door TESO ge
wenste 190-dubbeldekker. „Om de sta
biliteit te handhaven zou zo'n schip een
aluminium bovenbouw moeten hebben
waardoor het juist duurder wordt. Bo
vendien zou de 130-dubbeldekker onvol
doende waterverplaatsing hebben waar
door de belading problemen oplevert: er
zou dan wel voldoende dekoppervlak
zijn, maar er zouden geen auto's op ge
zet kunnen worden in verband met het
gewicht. Je moet daarbij bedenken dat
het ontwerpen van een schip niet zo
moeilijk is, maar het wordt anders als
je de garantie wilt hebben dat dit schip
onder nagenoeg alle weersomstandighe
den veilig moet kunnen varen. Dat is
een van de belangrijkste uitgangspun
ten, maar dat onderkent blijkbaar nie
mand".
De TESO-directeur wijst verder op al
lerlei bijkomende belangrijke factoren
zoals de remweg in de haven, de maxi
male invaarsnelheid, de hoge eisen die
aan de manoevreerbaarheid moeten
worden gesteld en de diepte van de ha
ven. Het TESO-ontwerp, zo stelt hij, is
natisch-technisch financieel-econo-
misch het optimale dat in de bestaande
havens gebruikt kan worden. Het is het
resultaat van vier jaar onderzoek waar
bij internationaal befaamde adviseurs
waren betrokken.
Praten
„We willen best met de gemeente
overleggen, maar we kunnen niet ac
cepteren dat het TESO-beleid wordt be
paald door de overheid en dat TESO
daarvoor de verantwoordelijkheid
draagt. Wat men nu wil is desastreus.
Als het zo moet, is het beter dat de
overheid dan ook maar de risico's en
verantwoordelijkheid gaat dragen. Maar
tot verbetering zal dat niet leiden want
op alle niveaus ontbreekt de politieke
w$l om het probleem op te lossen. Bo-
vèri^ien heeft de overheid voor een be
drag van 35 miljoen wel andere priori
teiten Instandhouding van TESO heeft
geen zin als het doel van de onderne
ming niet meer kan worden uitgevoerd.
Doorgaan
Intussen gaan de voorbereidingen
voor de nieuwbouw van een 190-dubbel
dekker gewoon door. Tegen de aanvraag
tot vergroting van de vervoerscapaciteit
zijn na de publicatie in het staatsblad
geen bezwaren ingediend, zodat de ver
gunning daarvoor beschikbaar is.
Hamvraag
TESO vindt dat de discussie zou moe
ten gaan over de wijze waarop die ca
paciteitsvergroting wordt gerealiseerd
en niet meer over de capaciteit zelf.
Volgende week zullen in het Nederlands
Scheepsbouwkundig Proefstation te Wa
peningen de laatste modelproeven voor
de TESO-dubbeldekker worden uitge
voerd Tot dusver is het verloop daar
van gunstig. Het afmeren van het schip
in de bestaande fuikhavens en het ver
anderen van de fuikhavens zodat ook
het bovendek van de dubbeldekker ge
bruikt kan worden, is volgens Rijkswa
terstaat technisch mogelijk en ook de fi
nanciering van het nieuwe schip zal
geen problemen opleveren, zo is geble
ken. TESO is dus al erg ver. Hoe moet
dat als de gewenste planologische me
dewerking van de overheid uitblijft?
Hoogerheide: „Dat is de hamvraag. We
kunnen niet tot Sint Juttcmis wachten.
Het gaat er nu om of TESO zich van
haar verantwoordelijkheid moet ont
doen of dat we verder moeten gaan door
het schip te bestellen in het vertrouwen
dat de nodige voorzieningen er wel zul
len komen. Ik houd het voorshands op
het laatste
DONDERDAG 31 MAART
In hotel „De Lindeboom-Texel" houdt
Boetiek 22 een voorjaarsmodeshow,
aanvang 20.00 uur.
VRIJDAG 1 APRIL
In De Kaaps-nol houdt de drumband
Voorwaarts Mars een feestavond. Aan
vang 20.00 uur.
ZATERDAG 2 APRIL
De toneelclub van Zuid-Eierland her
haalt in „De Bijenkorf" te Oosterend
het blijspel „Het begon in Monte Car
lo"; aanvang 20.00 uur.
ZONDAG 3 APRIL
De palmpaasoptocht in Den Burg be
gint om 14.00 uur op de Groeneplaats.
De optocht in Oudeschild begint om
15.00 uur in het Ankerpark.
MAANDAG 4 APRIL
Scouting Texel haalt oud papier op in
de Schoonoordsingel, Witte Kruislaan
en Wagemakerstraat. Men wordt ver
zocht ervoor te zorgen dat het papier
vanaf 19.00 uur op de stoep klaar
staat.
DINSDAG 5 APRIL
Vandaag, morgen en overmorgen wordt
in de openbare lagere school van Oos
terend een tentoonstelling van zelfge
maakte werkstukjes gehouden.
De NOS-radio zendt in het programma
„Akkoord" de muziekopnamen uit die
vorige week op Texel zijn gemaakt.
In de Hervormde kerk van De Cocks-
dorp wordt aanvang 20.00 uur de dia
serie Mooi Texel vertoond; aanvang
20.00 uur.
De Doopsgezinde zusterkring houdt aan
vang 19.00 uur de paasmaaltijd in de
Doopsgezinde kerk te Den Burg.
VASTE DATA
Iedere dinsdagmiddag van 2 tot 3 uur
kan men deelnemen aan trimmen in de
Dennen. Verzamelen op de tweede par
keerplaats van de Nattevlakweg, vlak
bij de trimbaan.
Wielervereniging Texel houdt iedere
zondag trainings wedstrijden op het
Hogeb erge i rcui t
De Stichting voor Gezinsverzorging en
Bejaardenhulp Texel houdt spreekuur
op maandag tot en met vrijdag van
9.00 - 10.00 uur van van 14.00 - 15.00
uur. Adres Julianastraat 3, Den Burg,
telefoon (02220) 4152.
Maatschappelijk werker Frank van Lare
houdt iedere werkdag spreekuur in
het Groene Kruisgebouwtje. Maan
dags en vrijdags van 8.30 - 10.30 uur,
woensdags van 14.30 - 15.30 uur en
donderdags van 18.30 - 19.30 uur.
Elke zondag wordt er vanaf 20.00 uur
voor jongeren spelletjesavond gehou
den in het Asiel aar. de Burgwal te
Den Burg.
Iedere donderdagavond om 20.00 uur
bijbelstudie ten huize van Jan en
Paula Brouwer, Warmoesstraat 42 in
Den Burg.
Elke zaterdagochtend kan oud papier
worden bezorgd bij de voormalige
smederij van Kil jan aan de Gasthuis
straat (ten bate van de Werkwinkel).
Jehovahs Getuigen houden elke dins
dagavond, acht uur, bijbelgesprekken
op de adressen Bemhardlaan 112 te
Den Burg en Ploosterstraat 4 te De
Cocksdorp.
NVSH-informatiecentrum, -middelen
depot en -bibliotheek in het Groene
Kruisgebouw aan de Witte Kruislaan
te Den Burg zijn iedere maandag van
20.00 - 21.00 uur geopend en telefo
nisch bereikbaar onder nr. 3241. Con
tactpersoon: Méri Blanken, Tjakker-
straat 35, Den Burg, telefoon 3012.
Oud palier ten bate van gymnastiek
vereniging Oosterend kan aliijd wor
den bezorgd onder het afdakje van de
voormalige brandweerkazerne aan de
Achtertune te Oosterend.
Iedere donderdagmiddag aanvang 15.30
uur bcjaardengymnastiek in 't Skiltje
te Oudeschild.
Iedere donderdagochtend, aanvang 9.30
uur bejaardengymnastiek in het Ro
de Kruis-gebouw aan de Jonkerstraat.
Elke woensdagavond van 7 tot 8 uur
wordt in „De Zwalkersburcht" aan de
Beatrixlaan spelletjesavond gehouden
voor kinderen tot en met 13 jaar.
Bejaardenzang, iedere woensdagmiddag
om half vier in de Landbouwschool.
Bij de Zwalkersburcht aan de Beatrix
laan kunnen dagelijks oude kranten
in de daar opgestelde container gede
poneerd worden.
Elke maandagavond om 20.00 uur kla
verjassen in „De Zwaan".
Iedere dinsdagochtend huisvrouwen-
gymnastiek in de sporthal van 9.30 -
10.30 en 10.30 - 11.30 uur. Kosten ƒ2,
per keer.
Slankelijnclub komt op maandagavond
bijeen in „De Witte Burcht", aanvang
half acht.
Iedere maandavond bridgen in hotel
„De Lindeboom-Texel" om 20.00 uur.
In De Cocksdorp kunnen in het gebouw
van de Hervormde gemeente uitslui
tend op donderdag boeken worden ge
leend. De uitleenuren zijn van 15.30 -
16.30 uur en donderdagavonds van
19.00 - 19.45 uur.
1.
6.
11.
12.
14.
16.
18.
20.
21.
22
23.
28.
29.
30.
31.
32.
34.
36.
37.
38.
39.
41.
42.
45.
47.
49.
51.
54.
56.
57.
58.
61.
64.
65.
67.
68.
69.
Horizontaal:
inhoudsmaat
Indonesisch eiland
soort afsluiting
familielid
vod
zonderling, buitensporig
oorpsrong
bitter vocht
maand
edelgrootachtbaar
lusthof
wortel
voorzetsel
heilige (afk.)
hemellichaam
transportbedrijf (afk.)
vogel
ambtshalve (Lat. afk.)
magische handelingen ver-
Verticaal:
klaar
boom
een zekere
hoeveelheid
boom
Frans lidwoord
gemalin van Aegir 46.
sabelkwast 47.
geheel de uwe (Franse afk.) 48.
in buitengewone dienst (afk.) 50.
spoedig 52.
verkeerd, onjuist 53.
plaats in Noordholland 55.
deel van de vinger 59.
mak 60.
meisjesnaam 62,
zangstem 63
autopech 66
2. afgodisch
3. voorzetsel
4. plaats in Gelderland
5. rivier in Italië
7. sprookjesfiguur
8. bijwoord
9. kleiner worden
10. vorm van landbewerking
12. kleurstof
13. deel van het hoofd
15. rentmeester
17. fijn weefsel
19. ontkenning
23. afbeelding
24. waterhoogte (afk.)
25. ontvangdraad
26. lekkernij
27. deel van een plant
31. noodsein (afk.)
richten32. groot
33. vreemde munt
35. roofdier
40. soort uurwerk
43. ontsteld
44. heftige uiting van de
gemoedsgesteldheid
de oudere (afk.)
Frans lidwoord
begin
plaats in Finland
fruit
vervoermiddel
vogel
metaal
nieuwe wereldtaal
mil. opl. school (afk.)
laag
van het lopende jaar (Lat. afk.)