TESO-directeur teleurgesteld VERVOLG VAN PAG. 1 KRUISWOORDPUZZEL In het Nederlandsch Scheepbouw- kundig Proefstation te Wagemngen is men druk doende met modelproe- ven voor de dubbeldekker van TESO Geen commercie als doel De buitenstaander is geneigd de par ticuliere TESO te beschouwen als een commerciële onderneming met als doel: investeren om tot een zo groot mogelijke omzet te komen. Hoogerheide kwam die opvatting in allerlei kringen tégen en zette er zich telkens nadrukkelijk tegen af: „TESO heeft de commercie niet als doel maar als middel om tegen zo laag mogelijke kosten de verbinding te on derhouden uitsluitend in het belang van de consument. Zoals bekend kunnen de aandeelhouders van TESO er niet beter van worden". Nog steeds sterke toename De algemeen gekoesterde hoop dat de vraag naar vervoer na de oliecrisis niet meer zou toenemen is ijdel gebleken. TESO vervoert steeds meer auto's en niets wijst op een kentering. De meest recente ontwikkelingen: in januari j.l. werd een vervoersgroei van 10°/o gere gistreerd en in februari was het zelfs ruim 15%. Hoogerheide vindt het voorgestelde vaker inzetten van de tweede boot als oplossing van het probleem verwerpe lijk. „Die mgezonden stukken schrijvers vergeten dat de boten onderhoud nodig hebben om de bedrijfszekerheid zodanig te houden dat ze in de top beiden kunnen worden ingezet met een zo klein mogelijke kans op mankementen. De schepen worden ouder. Er wordt in het seizoen teveel van gevraagd. Met een verandering in de organisatie van het onderhoud denken we nog wel wat tijd winst te krijgen, maar dat is verschui ven van de problemen en niet het op lossen ervan". Andere vertragingen Hoogerheide maakt zich ook bezorgd over andere zaken die door het uitblij- 'en van voor Teso aanvaardbare beslissin gen worden vertraagd. Hij wijst op de noodzakelijke nieuwbouw van een loket in Den Helder en de afsluiting van het opstelterrein aldaar. Ook de provisori sche huisvesting van het walpersoneel (in een oude caravan) wordt langzamer hand onhoudbaar. De juiste plaats voor nieuwbouw is niet te bepalen omdat de verdere ontwikkeling onbekend is. Het zelfde geldt voor de nieuwbouw van een hoofdkantoor met werkplaats en magazijn op Texel. Hoogerheide: „Het lijkt er soms op dat die onduidelijkheid opzettelijk wordt vergroot, zoals door de bnef die Rijkswaterstaat onlangs aan het gemeentebestuur schreef". Verlies Omdat een wijziging van de investe ringsregeling op handen is (al zal dat door het heengaan van het kabinet nu misschien niet zo'n vaart lopen) loopt TESO met dit alles het risico dat een fiscaal voordeel van rond vier ton aan haar neus voorbij gaat. Om zeker te zijn had de aanbesteding van het nieuwe gebouw vóór 1 april moeten plaatsvin den. De directeur wijst erop dat de onze kerheid en onduidelijkheid een zeer on gunstige weerslag heeft op het perso neelsbeleid. Hij zegt dat het de bedoe ling is dat bij een bedrijfsverandering zoals het inzetten van een dubbeldekker en de afsluiting van het opstelterrein in i)en Helder, de vaste personeelsleden in functie te laten blijven. Men wil wel zo veel mogelijk van de kostbare seizoen- trachten af, waarbij Hoogerheide het ïelemaal niet zo vanzelfsprekend vindt lat TESO de taak heeft zich bezig te »uden met het opstellen van zulke mas- auto's, als die massa's wachtenden iet gevolg zijn van uitblijvende over- fcidsmedewerking. Dan wordt het een rwestie van openbare orde, waar een vervoermaatschappij als TESO geen verantwoordelijkheid voor draagt. Theo loogerheide noemt ook de ergernis die at de wacht-situatie voortvloeit, zowel fan de zijde van personeel als automo- lilisten. Het is het personeel dat in eer- te instantie de kritiek moet incasseren. In ieder geval moet voor het seizoen 978 worden uitgemaakt hoe in deze de erantwoordelijkheden liggen". Compromis De onlangs door de raad vastgestelde itgangspunten, voor de veerdiensttoe- omst worden door Hoogerheide gena deloos veroordeeld. Hij noemt deze uit gangspunten „het resultaat van een compromis in het college tussen gevaar lijk optimisme, afkeer van de noodzake lijke ontwikkelingen en een tekort aan inzicht in de problematiek". Hij vindt dat dit alles weliswaar „kundig is sa mengebracht" maar het eindresultaat is volgens hem pover en geeft beslist geen vertrouwen dat er zaken kunnen wor den gedaan, speciaal door de aard van de uitgangspunten. Met name het feit dat tijdens de raadsvergadering door de burgemeester is gezegd „het gaat over uitgangspunten", ,,'t onderwerp komt op nieuw aan de orde bij de behandeling van het structuurplan" en „het behoeft niet persé een dubbeldekker te worden" maakt vrijwel zeker dat als het van de gemeente afhangt een oplossing nog lang op zich zal laten wachten, zo verwacht hij. „Ik heb wel bewondering voor de manier waarop de burgemeester met die uitspraken eerst de wethouders in de achterzak heeft gedaan en daarna de meerderheid van de raad in de binnen zak heeft gestoken. Dat vind ik vak werk, ondanks alles. Slechte raactebehandeling Over de behandeling door de raads leden is Hoogerheide ook slecht te spre ken. Alleen het verhaal van Bert Weijdt kan hij waarderen omdat het de zaken raakte waarom het feitelijk ging. Dat zelfde deed overigens ook Daan Wei- boren van het Pakt, zij het met een te gengestelde mening als resultaat. „Ik kan de redenering van Welboren wan neer het gaat over de uitbreiding van de capaciteit wel begrijpen, maar hij houdt er geen rekening mee dat men bezig was het met logisch gevolg van een overheidsbeleid". Voor de rest vond Hoogerheide de raadsbehandeling zeer oppervlakkig. „Ze vluchtten in technische bijzonderheden waardoor de zaak in fundamenteel op zicht niet in discussie kwam. Dat was niet zo verwonderlijk. Het door het bu reau Hajema geproduceerde rapport is voor insiders een nogal ongelukkig ver haal geworden. Hajema is voor derge lijke problemen niet het geschikte bu reau, althans niet alléén. Ze zijn daar misschien goed in zaken van ruimtelijke ordening, maar hier kwamen techniek en economie om de hoek kijken en daar van heeft men kennelijk geen kaas ge geten. Het bureau had er verstandig aan gedaan andere deskundigen in te scha kelen". Reserveringssysteem Hoogerheide is nauwelijks bereid te praten over het reserveringssysteem dat van verschillende zijden is bepleit als oplossing en waarvan de meerderheid van de raad vond dat in ieder geval de mogelijkheid moet worden onderzocht. „Zo'n onderzoek hebben we twee jaar geleden al uitgevoerd. Moet dat nu wéér gebeuren? Een reserveringssysteem zou' funest zijn voor de gebruikers van het veer, in het bijzonder voor de Texelaars' en het vrachtvervoer. De boot voor de helft reserveren en de andere helft op vullen met voorrangsauto's is niet uit voerbaar. Een reserveringssysteem geldt voor iedereen. Dat het goedkoper kan (zoals door Welboren en Landschapszorg is beweerd) dan wij met behulp van de KLM hebben becijferd, is misschien waar, maar beduidend goedkoper kan het beslist niet. Met een reserverings systeem wordt bovendien geen ant woord gegeven op het verkeerspro bleem Het is hóögstens een antwoord op een bedrijfsprobleem, nadat is be sloten om in het capaciteitstekort niet te voorzien. Er zijn in Nederland genoeg computer service bureaus en verkoop kantoren maar die geven niets cadeau. De know how van de KLM op dit ge bied moet je niet onderschatten. Dat een reserveringssysteem met twee men sen zou zijn te runnen zoals Landschaps zorg zegt, is een fabeltje. Ga de beschik bare arbeidstijd maar eens omslaan over de behandelingstijd per reservering". Volslagen onzin Heeft de gemeente al met TESO ge praat, zoals de burgemeester in de raadsvergadering aankondigde? Hooger heide: „Nog niet maar we hebben zo juist een uitnodiging ontvangen. We zullen trachten onze argumenten opnieuw duidelijk te maken. Moeilijk is wel dat verschil lende uitgangspunten die de raad heeft vastgesteld wensen zijn die niet TESO maar Rijkswaterstaat zal moeten vervullen. Een deel van de uitgangspun ten is ontkracht door de wens van de raad om een onderzoek naar een reser veringssysteem en het punt van de be perkte tariefsverhoging is zelfs helemaal verworpen. Het reserveringssysteem- onderzoek was een voorstel van het Pakt, hoewel hetzelfde Pakt vóór de dubbeldekker van 130 auto's stemde De logica daarvan ontgaat mij, of het moet ordinaire politiek zijn. Het uitgangspunt van de beperkte tariefsverhoging ver dween omdat het Pakt helemaaal geen verhoging wilde en omdat Texels Be lang vond dat de gemeente zich hiermee niet moest bemoeien. De overige uit gangspunten, zoals de dubbeldekker van 130 auto's, zijn voor TESO niet aan vaardbaar. Aanvaarding van zo'n korte dubbeldekker zou TESO dwingen in de komende tien jaar ca 40 miljoen extra te investeren wat op z'n zachtst gezegd oneconomisch is. Maar je kunt het ook anders zeggen: het is volslagen onzin waar zelfs de overheid niet instapt als zij de rekening moet betalen". Onmogelijk Hoogerheide bestrijdt de mening van Hajema dat de 130-dubbeldekker goed koper zou zijn dan de door TESO ge wenste 190-dubbeldekker. „Om de sta biliteit te handhaven zou zo'n schip een aluminium bovenbouw moeten hebben waardoor het juist duurder wordt. Bo vendien zou de 130-dubbeldekker onvol doende waterverplaatsing hebben waar door de belading problemen oplevert: er zou dan wel voldoende dekoppervlak zijn, maar er zouden geen auto's op ge zet kunnen worden in verband met het gewicht. Je moet daarbij bedenken dat het ontwerpen van een schip niet zo moeilijk is, maar het wordt anders als je de garantie wilt hebben dat dit schip onder nagenoeg alle weersomstandighe den veilig moet kunnen varen. Dat is een van de belangrijkste uitgangspun ten, maar dat onderkent blijkbaar nie mand". De TESO-directeur wijst verder op al lerlei bijkomende belangrijke factoren zoals de remweg in de haven, de maxi male invaarsnelheid, de hoge eisen die aan de manoevreerbaarheid moeten worden gesteld en de diepte van de ha ven. Het TESO-ontwerp, zo stelt hij, is natisch-technisch financieel-econo- misch het optimale dat in de bestaande havens gebruikt kan worden. Het is het resultaat van vier jaar onderzoek waar bij internationaal befaamde adviseurs waren betrokken. Praten „We willen best met de gemeente overleggen, maar we kunnen niet ac cepteren dat het TESO-beleid wordt be paald door de overheid en dat TESO daarvoor de verantwoordelijkheid draagt. Wat men nu wil is desastreus. Als het zo moet, is het beter dat de overheid dan ook maar de risico's en verantwoordelijkheid gaat dragen. Maar tot verbetering zal dat niet leiden want op alle niveaus ontbreekt de politieke w$l om het probleem op te lossen. Bo- vèri^ien heeft de overheid voor een be drag van 35 miljoen wel andere priori teiten Instandhouding van TESO heeft geen zin als het doel van de onderne ming niet meer kan worden uitgevoerd. Doorgaan Intussen gaan de voorbereidingen voor de nieuwbouw van een 190-dubbel dekker gewoon door. Tegen de aanvraag tot vergroting van de vervoerscapaciteit zijn na de publicatie in het staatsblad geen bezwaren ingediend, zodat de ver gunning daarvoor beschikbaar is. Hamvraag TESO vindt dat de discussie zou moe ten gaan over de wijze waarop die ca paciteitsvergroting wordt gerealiseerd en niet meer over de capaciteit zelf. Volgende week zullen in het Nederlands Scheepsbouwkundig Proefstation te Wa peningen de laatste modelproeven voor de TESO-dubbeldekker worden uitge voerd Tot dusver is het verloop daar van gunstig. Het afmeren van het schip in de bestaande fuikhavens en het ver anderen van de fuikhavens zodat ook het bovendek van de dubbeldekker ge bruikt kan worden, is volgens Rijkswa terstaat technisch mogelijk en ook de fi nanciering van het nieuwe schip zal geen problemen opleveren, zo is geble ken. TESO is dus al erg ver. Hoe moet dat als de gewenste planologische me dewerking van de overheid uitblijft? Hoogerheide: „Dat is de hamvraag. We kunnen niet tot Sint Juttcmis wachten. Het gaat er nu om of TESO zich van haar verantwoordelijkheid moet ont doen of dat we verder moeten gaan door het schip te bestellen in het vertrouwen dat de nodige voorzieningen er wel zul len komen. Ik houd het voorshands op het laatste DONDERDAG 31 MAART In hotel „De Lindeboom-Texel" houdt Boetiek 22 een voorjaarsmodeshow, aanvang 20.00 uur. VRIJDAG 1 APRIL In De Kaaps-nol houdt de drumband Voorwaarts Mars een feestavond. Aan vang 20.00 uur. ZATERDAG 2 APRIL De toneelclub van Zuid-Eierland her haalt in „De Bijenkorf" te Oosterend het blijspel „Het begon in Monte Car lo"; aanvang 20.00 uur. ZONDAG 3 APRIL De palmpaasoptocht in Den Burg be gint om 14.00 uur op de Groeneplaats. De optocht in Oudeschild begint om 15.00 uur in het Ankerpark. MAANDAG 4 APRIL Scouting Texel haalt oud papier op in de Schoonoordsingel, Witte Kruislaan en Wagemakerstraat. Men wordt ver zocht ervoor te zorgen dat het papier vanaf 19.00 uur op de stoep klaar staat. DINSDAG 5 APRIL Vandaag, morgen en overmorgen wordt in de openbare lagere school van Oos terend een tentoonstelling van zelfge maakte werkstukjes gehouden. De NOS-radio zendt in het programma „Akkoord" de muziekopnamen uit die vorige week op Texel zijn gemaakt. In de Hervormde kerk van De Cocks- dorp wordt aanvang 20.00 uur de dia serie Mooi Texel vertoond; aanvang 20.00 uur. De Doopsgezinde zusterkring houdt aan vang 19.00 uur de paasmaaltijd in de Doopsgezinde kerk te Den Burg. VASTE DATA Iedere dinsdagmiddag van 2 tot 3 uur kan men deelnemen aan trimmen in de Dennen. Verzamelen op de tweede par keerplaats van de Nattevlakweg, vlak bij de trimbaan. Wielervereniging Texel houdt iedere zondag trainings wedstrijden op het Hogeb erge i rcui t De Stichting voor Gezinsverzorging en Bejaardenhulp Texel houdt spreekuur op maandag tot en met vrijdag van 9.00 - 10.00 uur van van 14.00 - 15.00 uur. Adres Julianastraat 3, Den Burg, telefoon (02220) 4152. Maatschappelijk werker Frank van Lare houdt iedere werkdag spreekuur in het Groene Kruisgebouwtje. Maan dags en vrijdags van 8.30 - 10.30 uur, woensdags van 14.30 - 15.30 uur en donderdags van 18.30 - 19.30 uur. Elke zondag wordt er vanaf 20.00 uur voor jongeren spelletjesavond gehou den in het Asiel aar. de Burgwal te Den Burg. Iedere donderdagavond om 20.00 uur bijbelstudie ten huize van Jan en Paula Brouwer, Warmoesstraat 42 in Den Burg. Elke zaterdagochtend kan oud papier worden bezorgd bij de voormalige smederij van Kil jan aan de Gasthuis straat (ten bate van de Werkwinkel). Jehovahs Getuigen houden elke dins dagavond, acht uur, bijbelgesprekken op de adressen Bemhardlaan 112 te Den Burg en Ploosterstraat 4 te De Cocksdorp. NVSH-informatiecentrum, -middelen depot en -bibliotheek in het Groene Kruisgebouw aan de Witte Kruislaan te Den Burg zijn iedere maandag van 20.00 - 21.00 uur geopend en telefo nisch bereikbaar onder nr. 3241. Con tactpersoon: Méri Blanken, Tjakker- straat 35, Den Burg, telefoon 3012. Oud palier ten bate van gymnastiek vereniging Oosterend kan aliijd wor den bezorgd onder het afdakje van de voormalige brandweerkazerne aan de Achtertune te Oosterend. Iedere donderdagmiddag aanvang 15.30 uur bcjaardengymnastiek in 't Skiltje te Oudeschild. Iedere donderdagochtend, aanvang 9.30 uur bejaardengymnastiek in het Ro de Kruis-gebouw aan de Jonkerstraat. Elke woensdagavond van 7 tot 8 uur wordt in „De Zwalkersburcht" aan de Beatrixlaan spelletjesavond gehouden voor kinderen tot en met 13 jaar. Bejaardenzang, iedere woensdagmiddag om half vier in de Landbouwschool. Bij de Zwalkersburcht aan de Beatrix laan kunnen dagelijks oude kranten in de daar opgestelde container gede poneerd worden. Elke maandagavond om 20.00 uur kla verjassen in „De Zwaan". Iedere dinsdagochtend huisvrouwen- gymnastiek in de sporthal van 9.30 - 10.30 en 10.30 - 11.30 uur. Kosten ƒ2, per keer. Slankelijnclub komt op maandagavond bijeen in „De Witte Burcht", aanvang half acht. Iedere maandavond bridgen in hotel „De Lindeboom-Texel" om 20.00 uur. In De Cocksdorp kunnen in het gebouw van de Hervormde gemeente uitslui tend op donderdag boeken worden ge leend. De uitleenuren zijn van 15.30 - 16.30 uur en donderdagavonds van 19.00 - 19.45 uur. 1. 6. 11. 12. 14. 16. 18. 20. 21. 22 23. 28. 29. 30. 31. 32. 34. 36. 37. 38. 39. 41. 42. 45. 47. 49. 51. 54. 56. 57. 58. 61. 64. 65. 67. 68. 69. Horizontaal: inhoudsmaat Indonesisch eiland soort afsluiting familielid vod zonderling, buitensporig oorpsrong bitter vocht maand edelgrootachtbaar lusthof wortel voorzetsel heilige (afk.) hemellichaam transportbedrijf (afk.) vogel ambtshalve (Lat. afk.) magische handelingen ver- Verticaal: klaar boom een zekere hoeveelheid boom Frans lidwoord gemalin van Aegir 46. sabelkwast 47. geheel de uwe (Franse afk.) 48. in buitengewone dienst (afk.) 50. spoedig 52. verkeerd, onjuist 53. plaats in Noordholland 55. deel van de vinger 59. mak 60. meisjesnaam 62, zangstem 63 autopech 66 2. afgodisch 3. voorzetsel 4. plaats in Gelderland 5. rivier in Italië 7. sprookjesfiguur 8. bijwoord 9. kleiner worden 10. vorm van landbewerking 12. kleurstof 13. deel van het hoofd 15. rentmeester 17. fijn weefsel 19. ontkenning 23. afbeelding 24. waterhoogte (afk.) 25. ontvangdraad 26. lekkernij 27. deel van een plant 31. noodsein (afk.) richten32. groot 33. vreemde munt 35. roofdier 40. soort uurwerk 43. ontsteld 44. heftige uiting van de gemoedsgesteldheid de oudere (afk.) Frans lidwoord begin plaats in Finland fruit vervoermiddel vogel metaal nieuwe wereldtaal mil. opl. school (afk.) laag van het lopende jaar (Lat. afk.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 7