Cjroen kwartsJexels in het harL> Geen verzet tegen plan voor nieuw gemaal „Krassekeet" Orde op geldzaken an Lagere tarieven en gunstiger voorrang voor Texelaars!" .pjjJeMelktv, Recordaantal deelnemers gezelligheidsrit Blijft gemaal Waalenburg als monument in stand? /paarbank Magere yoghurt Me liter piek FNV-eisen in aandeelhoudersvergadering: Dronken automobilist ramde lichtmast Motorrijder onder invloed Schietoefeningen DINSDAG 21 JUNI 1977 OPLAGE 5300 TEXELSE 90e JAARGANG No. 9186 6 PAGINA'S Uitgave: BV v/h Langeveld 4'De Rooy Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Redaktle: Harry de Graaf, Pellkaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266 en Wcssel B. Post, Burdet- straat 17, Den Burg, tel. (02220) 3543. COURANT Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs f 10,30 p. kw. 70 cent Incasso; los 45 cent. Bank: Amro Bank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank Advert 40 ct. per mm excl. 4% BTW Het ziet er naar uit dat er weinig of geen verzet bestaat tegen de plannen van het Waterschap Texel om de bema ling van de polders Waalenburg en Het Noorden te combineren door 't bouwen van een nieuw gemaal bij „Krassekeet". In de donderdagavond in hotel „De Lin- deboom-Texel" gehouden informatie avond voor ingelanden en andere be langstellenden, werden althans geen vragen of opmerkingen vernomen die in die richting wezen. Zoals bekend zijn de financiële konsekwenties van dit plan niet gering. De polderlasten zullen ver hoogd worden met 16,tot 20,per hectare. Maar ook als de bouw van het gemaal niet zou doorgaan, zouden op korte termijn toch dermate kostbare voorzieningen aan de bestaande gema len en bijkomende voorzieningen moe ten worden getroffen, dat de polderlas ten óók met een dergelijk bedrag om hoog zouden moeten. En dan bleef men zitten met een verre van ideaal werkend uitwatcringssystccm. De keus kon dus niet moeilijk zijn. Overigens zouden de onderhouds- en herstelwerkzaamheden aan de bestaan de systemen „slechts" 1,5 tot 1,8 miljoen gulden kosten terwijl de kosten van het meuwe gemaal meer dan 8,5 miljoen zullen bedragen. Het nieuwe gemaal zal echter voor 94°/o door Rijkswaterstaat worden betaald zodat de voor rekening Uw salaris, pensioen of A.O.W. komt binnen op een spaargirorekening, ook te gebruiken voor al uw betalingen (kosteloos). n ir r, - uuö/t nededond spaarspeciahsten sinds 1817 van de ingelanden komende kosten on geveer hetzelfde zijn. Tram Dijkgraaf Marius Roeper Pzn. en tech nisch ambtenaar Vonk lichtten een en ander uitvoerig toe en hadden landkaar ten opgehangen om een beeld te geven van de situatie. Wat goed overkwam was het éénmalige karakter van de kans die zich nu voordoet om de zaken af doende en tegen de laagst mogelijke kosten te regelen. „De tram komt maar één keer voorbij, zorg datje erin stapt". Zo overvloedig was het feitenmateriaal dat beide heren op tafel legden dat de indruk werd gewekt dat zij op felle op positie rekenden. Daarvan bleek echter niets. Op verzoek van de dijkgraaf om schriftelijke vragen in te dienen die na de pauze werden beantwoord, werd slechts door één der aanwezigen gerea geerd. Dat was de heer Th. Witte van de Genteweg die constateerde dat bij de uitvoering van de plannen het bestaan de boezemkanaal gedeeltelijk zal wor den gedempt. Wie krijgt de daarbij be schikbaar komende oppervlakte grond? Dijkgraaf Roeper zei dat dit nog niet de finitief is geregeld. Bij het uitvoeren van de verbeteringswerken en het aan kopen van gronden voor verbreding en verlegging van de waterleidingen zal het beleid erop gericht zijn beschikbaar komende gronden toe te delen aan dege nen die grond hebben afgestaan. In één zeer duidelijk geval is al een dergelijke compensatie toegezegd. De andere ge vallen zullen apart worden beoordeeld. Geen vertraging Een belangrijke mededeling was dat de dijkverzwaringswerkzaamheden be slist niet door de bouw van het nieuwe gemaal zullen worden vertraagd. De planning is zodanig dat het projekt ge reed is, ruimschoots voordat met de ver hoging van dat dijkgedeelte wordt be gonnen. Dijkgraaf Roeper stelde dat nog eens nadrukkelijk omdat in de Tweede Kamer vragen zijn gesteld die een an dere mdruk hebben gewekt. De heer J. Boon uit Het Noorden vroeg of bij de uitvoering van het projekt te vens gezorgd kan worden dat de situatie in de veel te droge noordelijke punt van de polder Het Noorden verbetert. Tech nisch ambtenaar Vonk moest hem te leurstellen. Het snel uitdrogen van dit deel van de polder heeft niets te maken met de bemaling, maar is te wijten aan de „lekke" ondergrond waardoor het water in de bodem niet wordt vastge houden. Ter plaatse voor een hoger pol- derpeil zorgen, kan helaas niet. Oude gemaal behouden? Naar aanleiding van de publicatie die de krant aan het Krassekeet-plan weid de, zijn stemmen opgegaan om het oude gemaal Waalenburg niet te slopen, maar als cultuurhistorisch monument in stand te houden. Zowel het gebouw als de één- cylinder dieselmotor zijn een beziens waardigheid, die nog aantrekkelijker kan worden als het gebouw wordt ge bruikt als permanente expositieruimte waarin aan toeristen en andere belang stellenden wordt duidelijk gemaakt hoe de in menig opzicht unieke waterhuis houding op Texel in elkaar zit. Menig een bewaart aan dit gemaal bovendien bijzondere herinneringen. Het is m '31 na veel politieke strijd (waarbij het erom ging of het gemaal met een olie- of een elektrische motor njoest worden uitge rust) tot stand gekoiinen. Dijkgraaf Roe per zei dat het pupr technisch gezien beter is het oude gemaal op te ruimen, maar voor de cultuurhistorische argu menten valt ook wel wat te zeggen. De suggestie zal in ieder geval welwillend bekeken worden. Te droog De nu uit te voeren werken zijn uit sluitend gericht op het vlotter naar zee afvoeren van het overtollige water. Dat is uiteraard noodzakelijk, maar op Texel doet zich haast ieder jaar de situatie voor dat feitelijk zoet water zou moeten worden toegevoerd omdat het m het groeiseizoen te droog is. Dijkgraaf Roe per zei zich het onbevredigende gevoel daarover wel te kunnen voorstellen maar Texel kan nu eenmaal niet be schikken over een grote zoetwatervoor- raad, waaruit water kan worden ingela ten, in tegenstelling tot overig Noord holland dat het IJsselmeer tot zijn be schikking heeft. De boeren moeten zich maar troasten met de uitspraak die de hoofdingenieur-directeur van de Cul tuurtechnische Dienst onlangs deed: (zie vervolg pagina 2) In de nacht van zondag op maandag ramde de Texelaar W. met zijn mini- personenwagen een lichtmast aan de Burdetstraat. De mast knapte af. W. ging er onmiddellijk vandoor in zijn beschadigde auto, waarvan de bumper achterbleef. Buurtbewoners waar schuwden de politie. Korte tijd later kon W. worden aangehouden. Hij ver keerde kennelijk onder invloed en on derwierp zich aan de bloedproef. Een Duitse motorrijder en zijn duo passagier werden in de nacht van vrij dag op zaterdag aangehouden, omdat zij in de voor verkeer verboden Dorps straat reden en geen valhelm droegen. Toen ze de politie zagen gingen ze er vandoor. Na een korte achtervolging konden ze echter naar het bureau wor den gevoerd. De bestuurder had teveel gedronken; de blaasproef was aanlei ding voor een bloedploef. De man (een militair) trachtte uit angst voor de ge volgen aanvankelijk de indruk te wek ken dat het een ander was geweest, die op zijn motor in de Dorpsstraat had ge reden. Na een nachtje cel gaf hij echter alles toe. Op 1 juli a.s. wordt van 4.30 tot 19.00 uur geschoten te Breezanddijk met een 105 lang 30. 1 Geldig t/m 2aterdag 25j< ALLEEN VOOR MELK UNIE OF HORNA PRODUKTEN MEISJE DOOR AUTO AANGEREDEN Toen de 17-jarige Jacqueline van H. uit Den Burg zaterdag bij het kruispunt warmoesstraat-Zwaanstraat op haar fiets stapte en de weg opreed, werd zij aangereden door motorrijder P. J. D. uit Oosterend. Bij zijn poging om het meisje te ontwijken, reed hij toch nog over het voorwiel. Het meisje werd met een beenwond en een lichte hersenschud ding naar het ziekenhuis gebracht. De afdeling Texel van de Federatie van Nederlandse Vakverenigingen heeft de aandeelhouders van TESO een pakket van drie eisen voorgelegd. De FNV-afdeling wil dat TESO de /TT 0,— voorrangskaart afschaft en in- plaats daarvan voor Texelaars de oude T-kaart weer invoert, gekoppeld aan de 5-retourenkaart van ƒ33,-. De ze T-kaart moet TESO aan de Texe laars verstrekken tegen een symbo lisch bedrag en moet een jaar geldig zijn. De tweede eis betreft de tarieven voor het personenvervoer. Ten behoeve van Texelse inwoners moet een jaarabonne ment worden ingevoerd van ƒ15,per inwoner van 10 jaar en ouder en 6, voor inwoners van 4-10 jaar. Derde eis: TESO zal een jaarabonne ment invoeren voor rijwielen van Texe laars voor ƒ10,per rijwiel. De brief met de eisen zal als ingeko men stuk op de aandeelhoudersvergade ring van vrijdagavond a.s. (hotel „De Lindeboom-Texel", aanvang 20.00 uur) worden behandeld. Thans wordt er pu bliciteit aan gegeven om te bereiken dat alle aandeelhouders tijdig weten waar om het gaat en om veel aandeelhouders naar de vergadering te trekken. Om subsidie vragen Zoals bekend beschouwt de plaatselij ke FNV-afdeling de TESO-tarieven als een der oorzaken van het dure levens- eil op Texel. Dat dit 'n konsekwentie zou zijn van het wonen op een eiland aan- vaanvaardt zij niet als excuus, omdat de tarieven van andere veerverbindingen veel lager zijn. De initiatiefnemers wil len wel geloven dat TESO geen lagere tarieven kan berekenen omdat anders de exploitatie verlies oplevert, maar zij vinden dat de onderneming dan maai bij de overheid om subsidie moet vra gen. Secretaris Cor Groen van het FNV zegt: „We hebben gesproken met men sen van Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat. Daar is men wel blij met een vervoersonderneming die zijn hand niet ophoudt, maar ook daar vindt men dat zoiets niet ten koste mag gaan van de eigen inwoners. We zijn ervan over tuigd dat TESO subsidie los kan krijgen als er om wordt gevraagd. Op Ameland hebben de inwoners de veertarieven ook met aktie drastisch omlaag gebracht". Ron Janssen van hetzelfde FN V-be stuur rekent voor hoe groot de verschil len zijn. „Op Texel is een gezin met twee kinderen boven de tien jaar voor 20 re- touren ƒ208,kwijt. Op de lijn naar Ameland kost dat ƒ60,en Vlissingen- Breskens ƒ24, In hun brief aan de aandeelhouders herinnert het FN V-bestuur aan het in januari 1977 ingediende protest tegen de voorrangskaart van ƒ110,en tegen het feit dat de nog ongebruikte ritten aan het eind van het jaar ongeldig wor den. Voorgesteld werd de oude T-kaart vóór Texelaars weer in te voeren. TESO reageerde door te beloven dat hierover met de instanties zou worden gesproken. Onlangs, informeerde de afdeling via een open brief hoe dit gesprek was af gelopen en diende gelijk protest in te gen de hoogte van de tarieven. Naar aanleiding van de bijval die de bestuurs leden kregen („Niet alleen van leden maar ook van veel andere Texelaars") is nu het eisenpakket ingediend bij de aandeelhouders. Volgens het FN V-be stuur heeft de Pakt-fraktie van de ge meenteraad laten weten het van harte eens te zijn met de aktie. Ook B. en W., de gemeenteraad, het ministerie van economische zaken en Provinciale Sta ten zijn op de hoogte gebracht van het streven. Cor Groen zegt dat het woord „eisen" aan de aktie een nogal harde indruk geeft, maar dat alles zal worden gedaan om de verlangens door praten ingewil ligd te krijgen. „Maar als het niet lukt volgen er natuurlijk krachtiger stap pen". ♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦me Bij de zondag gehouden traditionele gezelligheidsrit van de Vereniging voor Vrienden van het paard was sprake van een recorddeelnamc. Zeventien rijtuigen (waaronder enkele gewone landbouwwagens) met totaal 78 inzittenden waren van de partij. Ondanks het wat sombere weer werd het een groot succes. Zoals gewoonlijk was de route voor de meeste deel nemers geheim, evenals de pleisterplaatsen. Ook was ernaar gestreefd zoveel mogelijk onbekende paden en wegen te volgen, deels over particulier terrein dat ge woonlijk met toegankelijk is. Menige deelnemer kwam zo op plekjes waar hij nooit eerder was geweest, wat bij zonder verrassend was. Even na tien uur werd gestart op het parkeerterrein bij garage Kaczor in Den Burg. Er werd een rondje door Den Burg gemaakt waarbij langs de bejaardenhuizen en bejaardenwoningen werd gereden. Er was echter niet veel bekijks, waarschijnlijk omdat dit rondje niet was aangekondigd. Daarop ging het in de richting van de Dennen, waar koffie werd gedronken in Catharinehoeve. Vandaar reed de stoet in noordelijke richting, door en langs het bos van Gerritsland en Ever- stekoog. Het diner werd gebruikt in pension Tatenhoven. De paarden konden worden gestald in de brede berm van de Bosrandweg bij hotel 'De Koger Hoop'. Omstreeks half vijf 's middags keerde ieder op eigen gelegenheid huiswaarts. De foto toont een deel van de stoet bij het passeren van een voor de meeste deelnemers onbekend gedeelte van Everstekoog. De grondeigenaar had hier een doorgang gemaakt door de afrastering van zijn moestuin tijdelijk te verwijderen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 1