Cjroen kwartsJexels in het harL>
Geen verzet tegen plan voor
nieuw gemaal „Krassekeet"
Orde op
geldzaken
an
Lagere tarieven en gunstiger
voorrang voor Texelaars!"
.pjjJeMelktv,
Recordaantal deelnemers gezelligheidsrit
Blijft gemaal Waalenburg
als monument in stand?
/paarbank
Magere yoghurt
Me liter
piek
FNV-eisen in aandeelhoudersvergadering:
Dronken automobilist
ramde lichtmast
Motorrijder onder invloed
Schietoefeningen
DINSDAG 21 JUNI 1977
OPLAGE 5300
TEXELSE
90e JAARGANG No. 9186
6 PAGINA'S
Uitgave: BV v/h Langeveld 4'De Rooy
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Redaktle: Harry de Graaf, Pellkaanweg 75, De
Koog, tel. (02228) 266 en Wcssel B. Post, Burdet-
straat 17, Den Burg, tel. (02220) 3543.
COURANT
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f 10,30 p. kw.
70 cent Incasso; los 45 cent.
Bank: Amro Bank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank
Advert 40 ct. per mm excl. 4% BTW
Het ziet er naar uit dat er weinig of
geen verzet bestaat tegen de plannen
van het Waterschap Texel om de bema
ling van de polders Waalenburg en Het
Noorden te combineren door 't bouwen
van een nieuw gemaal bij „Krassekeet".
In de donderdagavond in hotel „De Lin-
deboom-Texel" gehouden informatie
avond voor ingelanden en andere be
langstellenden, werden althans geen
vragen of opmerkingen vernomen die in
die richting wezen. Zoals bekend zijn de
financiële konsekwenties van dit plan
niet gering. De polderlasten zullen ver
hoogd worden met 16,tot 20,per
hectare. Maar ook als de bouw van het
gemaal niet zou doorgaan, zouden op
korte termijn toch dermate kostbare
voorzieningen aan de bestaande gema
len en bijkomende voorzieningen moe
ten worden getroffen, dat de polderlas
ten óók met een dergelijk bedrag om
hoog zouden moeten. En dan bleef men
zitten met een verre van ideaal werkend
uitwatcringssystccm. De keus kon dus
niet moeilijk zijn.
Overigens zouden de onderhouds- en
herstelwerkzaamheden aan de bestaan
de systemen „slechts" 1,5 tot 1,8 miljoen
gulden kosten terwijl de kosten van het
meuwe gemaal meer dan 8,5 miljoen
zullen bedragen. Het nieuwe gemaal zal
echter voor 94°/o door Rijkswaterstaat
worden betaald zodat de voor rekening
Uw salaris, pensioen of A.O.W.
komt binnen op een
spaargirorekening, ook te gebruiken
voor al uw betalingen (kosteloos).
n ir r,
- uuö/t nededond
spaarspeciahsten sinds 1817
van de ingelanden komende kosten on
geveer hetzelfde zijn.
Tram
Dijkgraaf Marius Roeper Pzn. en tech
nisch ambtenaar Vonk lichtten een en
ander uitvoerig toe en hadden landkaar
ten opgehangen om een beeld te geven
van de situatie. Wat goed overkwam
was het éénmalige karakter van de kans
die zich nu voordoet om de zaken af
doende en tegen de laagst mogelijke
kosten te regelen. „De tram komt maar
één keer voorbij, zorg datje erin stapt".
Zo overvloedig was het feitenmateriaal
dat beide heren op tafel legden dat de
indruk werd gewekt dat zij op felle op
positie rekenden. Daarvan bleek echter
niets. Op verzoek van de dijkgraaf om
schriftelijke vragen in te dienen die na
de pauze werden beantwoord, werd
slechts door één der aanwezigen gerea
geerd. Dat was de heer Th. Witte van
de Genteweg die constateerde dat bij de
uitvoering van de plannen het bestaan
de boezemkanaal gedeeltelijk zal wor
den gedempt. Wie krijgt de daarbij be
schikbaar komende oppervlakte grond?
Dijkgraaf Roeper zei dat dit nog niet de
finitief is geregeld. Bij het uitvoeren
van de verbeteringswerken en het aan
kopen van gronden voor verbreding en
verlegging van de waterleidingen zal
het beleid erop gericht zijn beschikbaar
komende gronden toe te delen aan dege
nen die grond hebben afgestaan. In één
zeer duidelijk geval is al een dergelijke
compensatie toegezegd. De andere ge
vallen zullen apart worden beoordeeld.
Geen vertraging
Een belangrijke mededeling was dat
de dijkverzwaringswerkzaamheden be
slist niet door de bouw van het nieuwe
gemaal zullen worden vertraagd. De
planning is zodanig dat het projekt ge
reed is, ruimschoots voordat met de ver
hoging van dat dijkgedeelte wordt be
gonnen. Dijkgraaf Roeper stelde dat nog
eens nadrukkelijk omdat in de Tweede
Kamer vragen zijn gesteld die een an
dere mdruk hebben gewekt.
De heer J. Boon uit Het Noorden vroeg
of bij de uitvoering van het projekt te
vens gezorgd kan worden dat de situatie
in de veel te droge noordelijke punt van
de polder Het Noorden verbetert. Tech
nisch ambtenaar Vonk moest hem te
leurstellen. Het snel uitdrogen van dit
deel van de polder heeft niets te maken
met de bemaling, maar is te wijten aan
de „lekke" ondergrond waardoor het
water in de bodem niet wordt vastge
houden. Ter plaatse voor een hoger pol-
derpeil zorgen, kan helaas niet.
Oude gemaal behouden?
Naar aanleiding van de publicatie die
de krant aan het Krassekeet-plan weid
de, zijn stemmen opgegaan om het oude
gemaal Waalenburg niet te slopen, maar
als cultuurhistorisch monument in stand
te houden. Zowel het gebouw als de één-
cylinder dieselmotor zijn een beziens
waardigheid, die nog aantrekkelijker
kan worden als het gebouw wordt ge
bruikt als permanente expositieruimte
waarin aan toeristen en andere belang
stellenden wordt duidelijk gemaakt hoe
de in menig opzicht unieke waterhuis
houding op Texel in elkaar zit. Menig
een bewaart aan dit gemaal bovendien
bijzondere herinneringen. Het is m '31 na
veel politieke strijd (waarbij het erom
ging of het gemaal met een olie- of een
elektrische motor njoest worden uitge
rust) tot stand gekoiinen. Dijkgraaf Roe
per zei dat het pupr technisch gezien
beter is het oude gemaal op te ruimen,
maar voor de cultuurhistorische argu
menten valt ook wel wat te zeggen. De
suggestie zal in ieder geval welwillend
bekeken worden.
Te droog
De nu uit te voeren werken zijn uit
sluitend gericht op het vlotter naar zee
afvoeren van het overtollige water. Dat
is uiteraard noodzakelijk, maar op Texel
doet zich haast ieder jaar de situatie voor
dat feitelijk zoet water zou moeten
worden toegevoerd omdat het m het
groeiseizoen te droog is. Dijkgraaf Roe
per zei zich het onbevredigende gevoel
daarover wel te kunnen voorstellen
maar Texel kan nu eenmaal niet be
schikken over een grote zoetwatervoor-
raad, waaruit water kan worden ingela
ten, in tegenstelling tot overig Noord
holland dat het IJsselmeer tot zijn be
schikking heeft. De boeren moeten zich
maar troasten met de uitspraak die de
hoofdingenieur-directeur van de Cul
tuurtechnische Dienst onlangs deed:
(zie vervolg pagina 2)
In de nacht van zondag op maandag
ramde de Texelaar W. met zijn mini-
personenwagen een lichtmast aan de
Burdetstraat. De mast knapte af. W.
ging er onmiddellijk vandoor in zijn
beschadigde auto, waarvan de bumper
achterbleef. Buurtbewoners waar
schuwden de politie. Korte tijd later
kon W. worden aangehouden. Hij ver
keerde kennelijk onder invloed en on
derwierp zich aan de bloedproef.
Een Duitse motorrijder en zijn duo
passagier werden in de nacht van vrij
dag op zaterdag aangehouden, omdat zij
in de voor verkeer verboden Dorps
straat reden en geen valhelm droegen.
Toen ze de politie zagen gingen ze er
vandoor. Na een korte achtervolging
konden ze echter naar het bureau wor
den gevoerd. De bestuurder had teveel
gedronken; de blaasproef was aanlei
ding voor een bloedploef. De man (een
militair) trachtte uit angst voor de ge
volgen aanvankelijk de indruk te wek
ken dat het een ander was geweest, die
op zijn motor in de Dorpsstraat had ge
reden. Na een nachtje cel gaf hij echter
alles toe.
Op 1 juli a.s. wordt van 4.30 tot 19.00
uur geschoten te Breezanddijk met een
105 lang 30.
1
Geldig t/m 2aterdag 25j<
ALLEEN VOOR MELK UNIE OF
HORNA PRODUKTEN
MEISJE DOOR AUTO AANGEREDEN
Toen de 17-jarige Jacqueline van H.
uit Den Burg zaterdag bij het kruispunt
warmoesstraat-Zwaanstraat op haar
fiets stapte en de weg opreed, werd zij
aangereden door motorrijder P. J. D. uit
Oosterend. Bij zijn poging om het meisje
te ontwijken, reed hij toch nog over het
voorwiel. Het meisje werd met een
beenwond en een lichte hersenschud
ding naar het ziekenhuis gebracht.
De afdeling Texel van de Federatie
van Nederlandse Vakverenigingen
heeft de aandeelhouders van TESO
een pakket van drie eisen voorgelegd.
De FNV-afdeling wil dat TESO de
/TT 0,— voorrangskaart afschaft en in-
plaats daarvan voor Texelaars de
oude T-kaart weer invoert, gekoppeld
aan de 5-retourenkaart van ƒ33,-. De
ze T-kaart moet TESO aan de Texe
laars verstrekken tegen een symbo
lisch bedrag en moet een jaar geldig
zijn.
De tweede eis betreft de tarieven voor
het personenvervoer. Ten behoeve van
Texelse inwoners moet een jaarabonne
ment worden ingevoerd van ƒ15,per
inwoner van 10 jaar en ouder en 6,
voor inwoners van 4-10 jaar.
Derde eis: TESO zal een jaarabonne
ment invoeren voor rijwielen van Texe
laars voor ƒ10,per rijwiel.
De brief met de eisen zal als ingeko
men stuk op de aandeelhoudersvergade
ring van vrijdagavond a.s. (hotel „De
Lindeboom-Texel", aanvang 20.00 uur)
worden behandeld. Thans wordt er pu
bliciteit aan gegeven om te bereiken dat
alle aandeelhouders tijdig weten waar
om het gaat en om veel aandeelhouders
naar de vergadering te trekken.
Om subsidie vragen
Zoals bekend beschouwt de plaatselij
ke FNV-afdeling de TESO-tarieven als
een der oorzaken van het dure levens-
eil op Texel. Dat dit 'n konsekwentie zou
zijn van het wonen op een eiland aan-
vaanvaardt zij niet als excuus, omdat de
tarieven van andere veerverbindingen
veel lager zijn. De initiatiefnemers wil
len wel geloven dat TESO geen lagere
tarieven kan berekenen omdat anders
de exploitatie verlies oplevert, maar zij
vinden dat de onderneming dan maai
bij de overheid om subsidie moet vra
gen. Secretaris Cor Groen van het FNV
zegt: „We hebben gesproken met men
sen van Economische Zaken en Verkeer
en Waterstaat. Daar is men wel blij met
een vervoersonderneming die zijn hand
niet ophoudt, maar ook daar vindt men
dat zoiets niet ten koste mag gaan van
de eigen inwoners. We zijn ervan over
tuigd dat TESO subsidie los kan krijgen
als er om wordt gevraagd. Op Ameland
hebben de inwoners de veertarieven ook
met aktie drastisch omlaag gebracht".
Ron Janssen van hetzelfde FN V-be
stuur rekent voor hoe groot de verschil
len zijn. „Op Texel is een gezin met twee
kinderen boven de tien jaar voor 20 re-
touren ƒ208,kwijt. Op de lijn naar
Ameland kost dat ƒ60,en Vlissingen-
Breskens ƒ24,
In hun brief aan de aandeelhouders
herinnert het FN V-bestuur aan het in
januari 1977 ingediende protest tegen
de voorrangskaart van ƒ110,en tegen
het feit dat de nog ongebruikte ritten
aan het eind van het jaar ongeldig wor
den. Voorgesteld werd de oude T-kaart
vóór Texelaars weer in te voeren. TESO
reageerde door te beloven dat hierover
met de instanties zou worden gesproken.
Onlangs, informeerde de afdeling via
een open brief hoe dit gesprek was af
gelopen en diende gelijk protest in te
gen de hoogte van de tarieven. Naar
aanleiding van de bijval die de bestuurs
leden kregen („Niet alleen van leden
maar ook van veel andere Texelaars")
is nu het eisenpakket ingediend bij de
aandeelhouders. Volgens het FN V-be
stuur heeft de Pakt-fraktie van de ge
meenteraad laten weten het van harte
eens te zijn met de aktie. Ook B. en W.,
de gemeenteraad, het ministerie van
economische zaken en Provinciale Sta
ten zijn op de hoogte gebracht van het
streven.
Cor Groen zegt dat het woord „eisen"
aan de aktie een nogal harde indruk
geeft, maar dat alles zal worden gedaan
om de verlangens door praten ingewil
ligd te krijgen. „Maar als het niet lukt
volgen er natuurlijk krachtiger stap
pen".
♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦me
Bij de zondag gehouden traditionele gezelligheidsrit
van de Vereniging voor Vrienden van het paard was
sprake van een recorddeelnamc. Zeventien rijtuigen
(waaronder enkele gewone landbouwwagens) met totaal
78 inzittenden waren van de partij. Ondanks het wat
sombere weer werd het een groot succes.
Zoals gewoonlijk was de route voor de meeste deel
nemers geheim, evenals de pleisterplaatsen. Ook was
ernaar gestreefd zoveel mogelijk onbekende paden en
wegen te volgen, deels over particulier terrein dat ge
woonlijk met toegankelijk is. Menige deelnemer kwam
zo op plekjes waar hij nooit eerder was geweest, wat bij
zonder verrassend was. Even na tien uur werd gestart op
het parkeerterrein bij garage Kaczor in Den Burg. Er
werd een rondje door Den Burg gemaakt waarbij langs
de bejaardenhuizen en bejaardenwoningen werd gereden.
Er was echter niet veel bekijks, waarschijnlijk omdat
dit rondje niet was aangekondigd. Daarop ging het in de
richting van de Dennen, waar koffie werd gedronken
in Catharinehoeve. Vandaar reed de stoet in noordelijke
richting, door en langs het bos van Gerritsland en Ever-
stekoog. Het diner werd gebruikt in pension Tatenhoven.
De paarden konden worden gestald in de brede berm
van de Bosrandweg bij hotel 'De Koger Hoop'. Omstreeks
half vijf 's middags keerde ieder op eigen gelegenheid
huiswaarts. De foto toont een deel van de stoet bij het
passeren van een voor de meeste deelnemers onbekend
gedeelte van Everstekoog. De grondeigenaar had hier een
doorgang gemaakt door de afrastering van zijn moestuin
tijdelijk te verwijderen.