Langer wachten op overheid was onverantwoord Teso bestelt dubbeldekker voor 160 auto's (I Teso maakte netto winst van f 16.000.-- in 1976 C. J.v.d. Koo stapt uit raad van commissarissen Zeepkistenrace en instuif Vee! animo voor fietsdriedaagse Berend Smits won bondskaatswedstrijd Lammerenmarkt Geslaagd Clubwedstrijden vervallen VERVOLG V* N PAG. 1 FNV-eisen TESO heeft het definitieve besluit genomen een derde boot aan te schaffen. Het wordt een dubbeldeks schip van 88 meter lengte dat Ih de bestaande fuikhaven zal kunnen afmeren en dat plaats- biedt aan gemiddeld 160 personenauto's en 1.000 passagiers. Dat is in feite hetzelfde ontwerp dat door TESO in laatste instantie is bepleit en wat aanzienlijk groter is dan de veerboot die de gemeente Texel aanvaardbaar acht. Zodra de modelproeven in Wageningen zijn afgerond en de laatste besprekingen zijn gevoerd zal -het plan bestekklaar worden gemaakt. De aanbesteding zal begin volgend jaar gebeuren; het schip zal dan voor het zomerseizoen 1980 in de vaart komen. Het is mogelijk dat de eerste tijd al leen het benedendek van het schip kan worden gebruikt, want of Rijkswater staat tijdig zal kunnen zorgen voor een andere (twee verdiepingen tellen de brug met de benodigde aanvoer- wegen etc.) staat nog niet vast. Wel staat vast dat dit technisch mogelijk is zij het op Texel makkelijker dan in Den Helder. Deze walvoorzieningen zullen omstreeks 20 miljoen gulden vergen. Het TESO-bestuur heeft hedenoch tend het gemeentebestuur van deze be langwekkende stap op de hoogte ge bracht. Daarbij is duidelijk gemaakt dat TESO niet langer kan wachten op pla nologische overeenstemming. Uit recent cijfermateriaal is gebleken dat door lan ger wachten het laten bouwen van het schip financieel onmogelijk wordt. Zo als het er thans voor staat zal de dub beldekker ƒ35 a ƒ40 miljoen gulden kos ten, maar de tarieven zullen (afgezien van de trendmatige jaarlijkse aanpas singen) niet of nauwelijks (2 - 5°/o) stij gen, waar dan een aanzienlijke kwali teitsverbetering tegenover staat. Voor het blok Het gemeentebestuur voelt zich door het TESO-besluit enigszins voor het blok gezet en betreurt de gang van zaken, maar er is ook begrip omdat men wel inziet dat ook TESO de konsekwenties van nog langer wachten niet kan dra gen. De afgelopen maanden heeft TESO de gemeente uitvoerig geïnformeerd over de argumenten die pleiten voor de grote dubbeldekker Een kleiner schip is technisch en financieel onhaalbaar. Van der Kooi stapt op Voor president-commissaris C. J. van der Kooi is de noodgedwongen gang van zaken aanleiding geweest om zich als lid van de raad van commissarissen terug te trekken. Zijn plaats wordt In het kader van het zomerrecrcatie- werk zal dit jaar naast de aktiviteiten die speciaal voor de recreanten gepland zijn ook voor de Texelse kinderen het een en ander op het programma staan. Ondermeer wordt vanaf zondag 3 juli wekelijks een instuif of een zeepkisten race gehouden. Op 3 juli begint men met een instuif op de speelweide langs de Emmalaan. De zondag daarop (10 juli) volgt dan een zeepkistenrace. Het programma bevat m totaal 3 instuiven en 2 races. De zeep kistenraces worden gehouden op het hoogste punt van de Hogeberg waar men een stellage zal bouwen om de starts beter te doen verlopen. Verdere inlichtingen betreffende deze extra in het zomerrecreatiewerk opge nomen aktiviteiten kan men krijgen bij Peter Nieuwenhuis, afdeling Cultureel Werk, raadhuis, Den Burg, telefoon (02220) 3041. De maandag gestartte fietsdriedaagse is erg succesvol gebleken. Er versche nen bij dit door de wielervereniging Texel georganiseerde evenement bijna 400 personen aan de start, waarmee de stoutste verwachtingen werden over troffen. Het is dan ook nu wel zeker dat de fietsdriedaagse op Texel een traditie wordt. Bij sporthal Ons Genoegen begonnen maandagavond exact 388 fietsers aan de tocht die deze eerste dag door de Den nen naar Den Hoorn voerde. Er ver schenen 16 tandems. Hoewel de start on der nogal druilerig weer plaatsvond bleek dit geen beletsel voor de deelne mers. Er deed zich deze eerste dag vrij wel geen materiaalpech voor. De fietsdriedaagse voert vanavond richting De Koog en woensdagavond naar Oudeschild en de omgeving van Oosterend. Donderdag wordt een inhaalavond ge houden waarvoor eveneens vanaf 19.00 uur gestart wordt. voorlopig ingenomen door vice-pre sident J. P. Kikkert. De heer Van der Kooi staat achter het plan voor de grote dubbeldekker, maar vindt het zo onaangenaam dat deze nu zonder overeenstemming met de overheid moet worden besteld dat hij er de voor keur aan geeft op te stappen. De heer Van der Kooi zou bereid zijn geweest nog meer tijd uit te trekken om tot een akkoord te komen, iets wat de overige bestuursleden en de directie niet aan vaardbaar vonden, hoewel ook zij toe geven dat de gang van zaken op zich zelf onaangenaam is. Zoals bekend had de gemeente becij ferd dat alleen een dubbeldekker van 130 auto's planologisch aanvaardbaar is. TESO heeft in een uitvoerig rapport kunnen aantonen dat dit technisch en financieel niet kan. Alleen een boot voor 190 auto's was v/èl haarbare kaart. Dat TESO nu over een capaciteit van 160 TESO nu over een capaciteit van 160 auto's praat komt omdat rekening is gehouden met het aantal vrachtauto's dat voor de recreatieve be lasting van het eiland geen rol speelt en met de in de praktijk minder efficiënte belasting, warrdoor er altijd wel 'n paar auto's minder op het schip kunnen dan wanneer zij werkelijk stijf tegen elkaar zouden staan. Het ontwerp blijft echter ongewijzigd, maar deze nader berekende reëele capaciteit zal zo wordt ge hoopt wel als positief in het verdere overleg worden ervaren. Vice-president commissaris Kikkert zei vanmorgen dat TESO in ieder geval met de gemeente zal blijven praten. TESO heeft al toegezegd positief te zul len meedenken over een systeem om te bereiken dat dc beschikbare capaciteit yan het schip de eerste tijd slechts ge deeltelijk zal worden benut. Zoals bekend wordt zeer gevreesd voor overcapaciteit omdat hieruit meer autodrukte voortvloeit dan Texel kan verwerken en omdat het aantal dagejs- mensen dan aanzienlijk zou kunnen toe nemen. Het gemeentelijke streven was gericht op een schip dat niet meer dan het gewenste aantal auto's zou kunnen vervoeren, daarbij uitgaande van de mo gelijkheden van 't recreatiebasisplan en de mede daarvan afgeleide bestem mingsplannen. Hoe een capaciteitsbeheersingssy steem in de praktijk zal functioneren staat nog lang niet vast. In het gunstig ste geval zal het erg simpel zijn: als Rijkswaterstaat niet al te vlot meewerkt kan het nieuwe schip de eerste tijd zelfs niet volledig worden gebruikt, want daar voor is een dubbel uitgevoerde laad- brug in de bestaande fuikhavens nodig. Tweede fuik In tegensteling tot wat algemeen steeds is aangenomen acht TESO de aanleg van een reservefuik in de beide veerhavens niet zo urgent. Het is waar dat de drie boten uitgeschakeld zijn als een van de fuiken defekt raakt, maar de kans op een dergelijke calamiteit wordt zeer klein geacht. De heer Kikkert vertelde vanmorgen dat de fuiken zo sterk zijn dat bij een eventuele aanvaring het schip defekt zou raken maar de fuik niet. Niettemin wordt een reservefuik wenselijk geacht, maar dat is geen zaak van TESO. Aan schaf van een derde schip wordt veel belangrijker gevonden voor het in standhouden van een behoorlijke ver binding dan een reservefuik. Het staat niet* vast dat het nieuwe schip bij een Nederlandse werf zal wor den gebouwd. Het is ook mogelijk dat dit bij een Duits of Scandinavisch be drijf gebeurt. Veel hangt af van de werkgelegenheidssubsidie die de Neder landse overheid mogelijk voor dit pro ject zal uittrekken. Bij herhaling zei vice-voorzitter Kik kert volledig t in te zien dat TESO de indruk maakt dc overheid op deze wijze voor een fait a complis te zet ten. „Maar men moet inzien dat wij ook voor het blok zitten. Er is geen enkele twijfel aan dat langer wachten onver antwoord is. Die verantwoordelijkheid kunnen we gewoon niet dragen, want we zouden dan falen als bestuurders van een onderneming die als eerste taak heeft te zorgen voor een verbinding die aan redelijke eisen beantwoordt. Wachten kost TESO 3 ton per maand". Kaatskampioen B Smits met vaant/e en beker De door hem gewonnen bijbeho rende krans prijkt naar Fries gebruik op de deur van de schuur bij zijn woning. De heer B. Smits heeft zaterdag in Leeuwarden tijdens jubileumwedstrij den van de Kon. Nederlandse Kaatsbond een opmerkelijk resultaat bereikt door in de leeftijdsgroep 51 tot en met 60 jaar met zijn partuur eerste tc worden. Deze wedstrijden vonden plaats ter gelegen heid van het 80-jarig bondsjubileum. Het totaal aantal deelnemers dat voor deze bijzondere gelegenheid naar de Friese hoofdstad trok was ongeveer 1150. De oorspronkelijk uit het Friese Ak- krum afkomstige Berend Smits woont sinds 14 jaar op Texel. Hij is werkzaam als kaasmaker bij de zuivelfabriek aan de Schilderweg. Van het partuur waarmee B. Smits zijn eerste prijs behaalde maakten naast Smits de kaatsers J. Brandsma (Sexbie- rum) en H. de Boer (Huizum) »deel uit. In de klasse waarin dit „goed sluitende" partuur uitkwam werd gekaatst door 60 man, verdeeld over 20 parturen. Berend Smits maakt nu zo'n 4 jaar DINSDAG 21 JUNI In de Hervormde kerk van De Cocks- dorp wordt de dia-serie „Mooi Texel" vertoond; 20.00 uur. Van 19.30 - 21.30 uur wordt een sport visserswedstrijd voor vakantiegangers gehouden bij het reddingboothuis van De Cocksdorp. Voor de tweede dag van de fietsdrie daagse kan vanaf 19.00 uur worden gestart bij de sporthal aan de Emma laan. WOENSDAG 22 JUNI De Taptoe Texel 1977 begint om 20.00 uur op de Groeneplaats. Om 20.00 uur begint in hotel „De Lin- deboom-Texel" de openbare vergade ring van de hoofdingelanden van het Waterschap Texel waarbij een be sluit zal worden genomen over de bouw van het gemaal Krassekeet Voor de derde dag van de fietsdriedaag se kan vanaf 19.00 uur worden ge start bij de sporthal. DONDERDAG 23 JUNI De commissie Ruimtelijke Ordening houdt een openbare vergadering in het raadhuis, aanvang 19.30 uur waar bij onder meer wordt gesproken over het structuurplan voor Texel. VRIJDAG 24 JUNI De aandeelhoudersvergadering van TESO begint om 20.00 uur in hotel „De Lindeboom-Texel". VASTE DATA Bibliotheek De Cocksdorp geopend maandag-, woensdag- en vrijdagoch tend van 10 - 11 uur en dinsdag-, donderdag- en vrijdagavond van 19 - 20 uur. in het gebouw naast de Her vormde kerk. Iedere dinsdagavond om acht uur dia avond over „Mooi Texel" met instruc tieve voordracht in de Hervormde kerk van De Cocksdorp. Elke woensdagavond kunnen liefheb bers volleyballen in De Bijenkorf te Oosterend, aanvang 19.30 uur. Iedere derde donderdag van de maand spreekuur van het FNV in het zaaltje van de Doopsgezinde gemeente in de Kogerstraat. Urgente gevallen: bel no. (02220) 3493 of (02220) 4117. Elke maandagavond aanvang 20.00 uur bridgen in hotel De Lindeboom-Texel. Inleggeld 3,75 per persoon. Wielervereniging Texel houdt ieden zondag trainingswedstrijden op he Hogebergcircuit. De Stichting voor Gezinsverzorging Bejaardenhulp Texel houdt spreekuu: op maandag tot en met vrijdag var 9 00 - 10 00 uur van van 14.00 - 15 0\ uur. Adres Julianastraat 3, Den Burg telefoon (02220) 4152. Elke maandagavond om 20.00 uur kla verjassen in „De Zwaan". Bij de Zwalkersburcht aan de Beatrix- laan kan dagelijks oud papier in de daar opgestelde container gede poneerd worden. Blankelijnclub komt op maandagavond bijeen in „De Witte Burcht", aanvang| half acht. In De Cocksdorp kunnen in het gebouw van de Hervormde gemeente uitslui tend op donderdag boeken worden ge leend. De uitleenuren zijn van 15 30- 16.30 uur en donderdagavonds van 19.00 - 19 45 uur. Bejaardenzang iedere woensdagmiddag 15.00 uur in de Hollebol aan de Burg wal Oud papier ten bate van gymnastiek vereniging Oosterend kan altijd wor den bezorgd onder het afdakje van de voormalige brandweerkazerne aan de Achtertune te Oosterend. tedere donderdagavond om 20.00 uur bijbelstudie ten huize van Jan en Paula Brouwer, Warmoesstraat 42 in Den Burg. NVSH-informatiecentrum, -middelen depot en -bibliotheek in het Groene Kruisgebouw aan de Witte Kruislaan te Den Burg zijn iedere maandag van 20.00 - 21.00 uur geopend en telefo nisch bereikbaar onder nr. 3241. Con tactpersoon: Méri Blanken, Tj akker- straat 35, Den Burg, telefoon 3012. Maatschappelijk werker Frank van Lare houdt iedere werkdag spreekuur in het Groene Kruisgebouwtje. Maan dags en vrijdags van 8.30 - 10 30 uur, woensdags van 14.30 - 15.30 uur en donderdags van 18.30 - 19.30 uur. Iedere donderdagmiddag aanvang 15.30 uur bejaardengymnastiek in 't Skiltje te Oudeschild. deel uit van de kleine Texelse kaatsclub die op woensdagavond op de speelweide aan de Emmalaan onderlinge wedstrij den speelt. Op de maandag 20 juni gehouden lammerenmarkt werden 175 lammeren aangevoerd. De dieren werden verhan deld voor prijzen \|an 150,tot ƒ170, De markt was vlot. Aan het Johannescollege, Drs. F. Bijl- weg te Den Helder slaagden de volgende op Texel woonachtige leerlingen. Johan Bas (Havo), Jan Kok, Victor Tijsen en Irene Kikkert (VWO) De wielervereniging Texel zal in ver band met de fietsdriedaagse op woens dagavond geen club wedstrijden houden. De clubleden zullen nu volgende week (woensdag) op het Hogeberg-parcours in aktie komen. TESO heeft in het boekjaar 1976 een netto winst van ƒ16.000,- gemaakt. Na aftrek van dividend en tantième blijft daarvan bijna /11.000,- over. Als de aandeelhouders daar akkoord mee gaan zal dit geld aan de algemene re serve worden toegevoegd. Het boven staande blijkt uit de een dezer dagen verschenen jaarstukken van TESO die in de aandeelhoudersvergadering van vrijdagavond a.s. zullen worden be handeld. In 1975 bedroeg de netto winst nog ƒ122.000,-. Uit de stukken blijkt dat veel meer geld dan gewoonlijk is uitgegeven aan onderhoud. Volgens het directiever- ^lag is dit een uitvloeisel van het beleid om meer preventief onderhoud aan de machine-installaties van de schepen te verrichten met de bedoeling de bedrijfs zekerheid daarvan zo groot mogelijk te maken. Hiermee wordt ook bereikt dat na de ingebruikname van een derde boot, de kosten van de bestaande sche pen de eerste jaren zo laag mogelijk blij ven. De brandstofkosten stegen het af gelopen jaar door een groter verbruik en een prijsstijging van 6% met ƒ88 000,- zodat deze post opliep tot ƒ558.000, Op een verdere stijging van deze kosten moet worden gerekend. De loonkosten van TESO in 1976 beliepen 3,6 miljoen, de helft van de totale omzet. De stijging in 1976 was bijna een half miljoen wat meer is dan uit de trendmatige ontwik keling voortvloeit. De verklaring is het aantrekken van tijdelijk personeel voor het regelen van het verkeer op de wal tijdens de zomerdrukte. Liquiditeit De vervoersopbrengst van TESO steeg met 13,l°/o zowel als gevolg van de ver- voersgroei als van tariefsverhoging. Toch was de winst minder hoog. De li quiditeit nam toe met ruim anderhalve ton tot ruim ƒ4,1 miljoen. Volgens de directeur lijkt dat heel wat maar het is in verband met de op handen zijnde in vesteringen voor een nieuw schip niet overdreven gunstig te noemen. Verdere versterking van de positie is gewenst; de inflatie speelt hier echter een ongun stige rol. De gemiddelde bezetting van de sche pen neemt nog steeds toe: van 56°/o in 1975 tot 59,3%> in het verslagjaar. Voor al het vervoer van vrachtauto's giaf een sterke groei te zien. Het vervoer van personen steeg met 4,7°/o. In toene mende mate wordt de caravan gebruikt in de recreatie. Het aantal vervoerde caravans steeg met bijna ll°/o. Onder invloed van een en ander ko men wachttijden steeds regelmatiger voor. Jaarverslag, balans, verlies- en winst rekening e.d. worden door ons niet meer in extenso in de krant opgenomen. Wie voor deze stukken belangstelling heeft kan een gratis exemplaar afhalen bij een van de bankkantoren in Den Burg. Door onvoldoende ontwatering in de winterperiode ontstaat veel grotere schade dan door de droogte in voorjaar en zomer. Gronden die lange tijd te nat zijn geweest, herstellen zich namelijk slechts zeer langzaam. Zoals bekend is in de dubbele koker waarmee het nieuwe gemaal het water op de Waddenzee loost ook een leiding opgenomen waarmee zeewater naar bin nen kan worden gelaten. De heer Ko ning was daar niet zo blij mee. Uitge legd werd dat de zoutwaterinlaat er komt om het voor de natuur belangrijke brakwatermilieu van De Putten in stand te houden. Per saldo is overigens van een verbetering sprake want het thans ook brakke water van het boezemkanaal wordt straks zoet. De zoutwaterinlaat is alleen bestemd voor De Putten, een afgedamd gebied. Betrekkelijk Niet gezegd kan worden dat de Texel se ingelanden na de verhoging van de polderlasten bijzonder duur uit zijn. In vergelijking met hun Noordhollandse collega's mogen ze hun handen dicht knijpen want daar zijn de tarieven over het algemeen veel hoger. In de polder Het Koegras betaalt men weliswaar slechts ƒ64,polderlasten per ha, maar daar komt nog ƒ26,80 bij voor het boe- zembeheer en ƒ8,voor het dijkbeheer Het tarief op Texel is „all-in". In Zijpe bedraagt het gecombineerde tarief zelfs ƒ133,en Wieringerwaard is nog veel duurder. De definitieve beslissing over het nieuwe gemaal wordt woensdagavond 22 juni genomen in de openbare verga dering van hoofdingelanden, ook in ho tel „De Lindeboom-Texel", aanvang 20.00 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 2