Langer wachten op overheid was onverantwoord
Teso bestelt dubbeldekker
voor 160 auto's
(I
Teso maakte netto winst
van f 16.000.-- in 1976
C. J.v.d. Koo stapt uit
raad van commissarissen
Zeepkistenrace en instuif
Vee! animo voor
fietsdriedaagse
Berend Smits won
bondskaatswedstrijd
Lammerenmarkt
Geslaagd
Clubwedstrijden vervallen
VERVOLG V* N PAG. 1
FNV-eisen
TESO heeft het definitieve besluit genomen een derde boot aan
te schaffen. Het wordt een dubbeldeks schip van 88 meter lengte
dat Ih de bestaande fuikhaven zal kunnen afmeren en dat plaats-
biedt aan gemiddeld 160 personenauto's en 1.000 passagiers. Dat
is in feite hetzelfde ontwerp dat door TESO in laatste instantie is
bepleit en wat aanzienlijk groter is dan de veerboot die de gemeente
Texel aanvaardbaar acht. Zodra de modelproeven in Wageningen
zijn afgerond en de laatste besprekingen zijn gevoerd zal -het plan
bestekklaar worden gemaakt. De aanbesteding zal begin volgend
jaar gebeuren; het schip zal dan voor het zomerseizoen 1980 in de
vaart komen.
Het is mogelijk dat de eerste tijd al
leen het benedendek van het schip kan
worden gebruikt, want of Rijkswater
staat tijdig zal kunnen zorgen voor
een andere (twee verdiepingen tellen
de brug met de benodigde aanvoer-
wegen etc.) staat nog niet vast. Wel
staat vast dat dit technisch mogelijk is
zij het op Texel makkelijker dan in Den
Helder. Deze walvoorzieningen zullen
omstreeks 20 miljoen gulden vergen.
Het TESO-bestuur heeft hedenoch
tend het gemeentebestuur van deze be
langwekkende stap op de hoogte ge
bracht. Daarbij is duidelijk gemaakt dat
TESO niet langer kan wachten op pla
nologische overeenstemming. Uit recent
cijfermateriaal is gebleken dat door lan
ger wachten het laten bouwen van het
schip financieel onmogelijk wordt. Zo
als het er thans voor staat zal de dub
beldekker ƒ35 a ƒ40 miljoen gulden kos
ten, maar de tarieven zullen (afgezien
van de trendmatige jaarlijkse aanpas
singen) niet of nauwelijks (2 - 5°/o) stij
gen, waar dan een aanzienlijke kwali
teitsverbetering tegenover staat.
Voor het blok
Het gemeentebestuur voelt zich door
het TESO-besluit enigszins voor het blok
gezet en betreurt de gang van zaken,
maar er is ook begrip omdat men wel
inziet dat ook TESO de konsekwenties
van nog langer wachten niet kan dra
gen. De afgelopen maanden heeft TESO
de gemeente uitvoerig geïnformeerd
over de argumenten die pleiten voor de
grote dubbeldekker Een kleiner schip is
technisch en financieel onhaalbaar.
Van der Kooi stapt op
Voor president-commissaris C. J. van
der Kooi is de noodgedwongen gang
van zaken aanleiding geweest om zich
als lid van de raad van commissarissen
terug te trekken. Zijn plaats wordt
In het kader van het zomerrecrcatie-
werk zal dit jaar naast de aktiviteiten
die speciaal voor de recreanten gepland
zijn ook voor de Texelse kinderen het
een en ander op het programma staan.
Ondermeer wordt vanaf zondag 3 juli
wekelijks een instuif of een zeepkisten
race gehouden.
Op 3 juli begint men met een instuif
op de speelweide langs de Emmalaan.
De zondag daarop (10 juli) volgt dan een
zeepkistenrace. Het programma bevat m
totaal 3 instuiven en 2 races. De zeep
kistenraces worden gehouden op het
hoogste punt van de Hogeberg waar
men een stellage zal bouwen om de
starts beter te doen verlopen.
Verdere inlichtingen betreffende deze
extra in het zomerrecreatiewerk opge
nomen aktiviteiten kan men krijgen bij
Peter Nieuwenhuis, afdeling Cultureel
Werk, raadhuis, Den Burg, telefoon
(02220) 3041.
De maandag gestartte fietsdriedaagse
is erg succesvol gebleken. Er versche
nen bij dit door de wielervereniging
Texel georganiseerde evenement bijna
400 personen aan de start, waarmee de
stoutste verwachtingen werden over
troffen. Het is dan ook nu wel zeker dat
de fietsdriedaagse op Texel een traditie
wordt.
Bij sporthal Ons Genoegen begonnen
maandagavond exact 388 fietsers aan de
tocht die deze eerste dag door de Den
nen naar Den Hoorn voerde. Er ver
schenen 16 tandems. Hoewel de start on
der nogal druilerig weer plaatsvond
bleek dit geen beletsel voor de deelne
mers. Er deed zich deze eerste dag vrij
wel geen materiaalpech voor.
De fietsdriedaagse voert vanavond
richting De Koog en woensdagavond
naar Oudeschild en de omgeving van
Oosterend.
Donderdag wordt een inhaalavond ge
houden waarvoor eveneens vanaf 19.00
uur gestart wordt.
voorlopig ingenomen door vice-pre
sident J. P. Kikkert. De heer Van der
Kooi staat achter het plan voor de
grote dubbeldekker, maar vindt het zo
onaangenaam dat deze nu zonder
overeenstemming met de overheid
moet worden besteld dat hij er de voor
keur aan geeft op te stappen. De heer
Van der Kooi zou bereid zijn geweest
nog meer tijd uit te trekken om tot een
akkoord te komen, iets wat de overige
bestuursleden en de directie niet aan
vaardbaar vonden, hoewel ook zij toe
geven dat de gang van zaken op zich
zelf onaangenaam is.
Zoals bekend had de gemeente becij
ferd dat alleen een dubbeldekker van
130 auto's planologisch aanvaardbaar is.
TESO heeft in een uitvoerig rapport
kunnen aantonen dat dit technisch en
financieel niet kan. Alleen een boot voor
190 auto's was v/èl haarbare kaart. Dat
TESO nu over een capaciteit van 160
TESO nu over een capaciteit
van 160 auto's praat komt omdat
rekening is gehouden met het aantal
vrachtauto's dat voor de recreatieve be
lasting van het eiland geen rol speelt en
met de in de praktijk minder efficiënte
belasting, warrdoor er altijd wel 'n paar
auto's minder op het schip kunnen dan
wanneer zij werkelijk stijf tegen elkaar
zouden staan. Het ontwerp blijft echter
ongewijzigd, maar deze nader berekende
reëele capaciteit zal zo wordt ge
hoopt wel als positief in het verdere
overleg worden ervaren.
Vice-president commissaris Kikkert
zei vanmorgen dat TESO in ieder geval
met de gemeente zal blijven praten.
TESO heeft al toegezegd positief te zul
len meedenken over een systeem om te
bereiken dat dc beschikbare capaciteit
yan het schip de eerste tijd slechts ge
deeltelijk zal worden benut.
Zoals bekend wordt zeer gevreesd
voor overcapaciteit omdat hieruit meer
autodrukte voortvloeit dan Texel kan
verwerken en omdat het aantal dagejs-
mensen dan aanzienlijk zou kunnen toe
nemen. Het gemeentelijke streven was
gericht op een schip dat niet meer dan
het gewenste aantal auto's zou kunnen
vervoeren, daarbij uitgaande van de mo
gelijkheden van 't recreatiebasisplan en
de mede daarvan afgeleide bestem
mingsplannen.
Hoe een capaciteitsbeheersingssy
steem in de praktijk zal functioneren
staat nog lang niet vast. In het gunstig
ste geval zal het erg simpel zijn: als
Rijkswaterstaat niet al te vlot meewerkt
kan het nieuwe schip de eerste tijd zelfs
niet volledig worden gebruikt, want daar
voor is een dubbel uitgevoerde laad-
brug in de bestaande fuikhavens nodig.
Tweede fuik
In tegensteling tot wat algemeen steeds
is aangenomen acht TESO de aanleg van
een reservefuik in de beide veerhavens
niet zo urgent. Het is waar dat de drie
boten uitgeschakeld zijn als een van de
fuiken defekt raakt, maar de kans op
een dergelijke calamiteit wordt zeer
klein geacht.
De heer Kikkert vertelde vanmorgen
dat de fuiken zo sterk zijn dat bij een
eventuele aanvaring het schip defekt zou
raken maar de fuik niet. Niettemin
wordt een reservefuik wenselijk geacht,
maar dat is geen zaak van TESO. Aan
schaf van een derde schip wordt veel
belangrijker gevonden voor het in
standhouden van een behoorlijke ver
binding dan een reservefuik.
Het staat niet* vast dat het nieuwe
schip bij een Nederlandse werf zal wor
den gebouwd. Het is ook mogelijk dat
dit bij een Duits of Scandinavisch be
drijf gebeurt. Veel hangt af van de
werkgelegenheidssubsidie die de Neder
landse overheid mogelijk voor dit pro
ject zal uittrekken.
Bij herhaling zei vice-voorzitter Kik
kert volledig t in te zien dat
TESO de indruk maakt dc overheid op
deze wijze voor een fait a complis te zet
ten. „Maar men moet inzien dat wij ook
voor het blok zitten. Er is geen enkele
twijfel aan dat langer wachten onver
antwoord is. Die verantwoordelijkheid
kunnen we gewoon niet dragen, want
we zouden dan falen als bestuurders van
een onderneming die als eerste taak
heeft te zorgen voor een verbinding die
aan redelijke eisen beantwoordt. Wachten
kost TESO 3 ton per maand".
Kaatskampioen B Smits met vaant/e en beker De door hem gewonnen bijbeho
rende krans prijkt naar Fries gebruik op de deur van de schuur bij zijn woning.
De heer B. Smits heeft zaterdag in
Leeuwarden tijdens jubileumwedstrij
den van de Kon. Nederlandse Kaatsbond
een opmerkelijk resultaat bereikt door
in de leeftijdsgroep 51 tot en met 60 jaar
met zijn partuur eerste tc worden. Deze
wedstrijden vonden plaats ter gelegen
heid van het 80-jarig bondsjubileum.
Het totaal aantal deelnemers dat voor
deze bijzondere gelegenheid naar de
Friese hoofdstad trok was ongeveer
1150.
De oorspronkelijk uit het Friese Ak-
krum afkomstige Berend Smits woont
sinds 14 jaar op Texel. Hij is werkzaam
als kaasmaker bij de zuivelfabriek aan
de Schilderweg.
Van het partuur waarmee B. Smits
zijn eerste prijs behaalde maakten naast
Smits de kaatsers J. Brandsma (Sexbie-
rum) en H. de Boer (Huizum) »deel uit.
In de klasse waarin dit „goed sluitende"
partuur uitkwam werd gekaatst door 60
man, verdeeld over 20 parturen.
Berend Smits maakt nu zo'n 4 jaar
DINSDAG 21 JUNI
In de Hervormde kerk van De Cocks-
dorp wordt de dia-serie „Mooi Texel"
vertoond; 20.00 uur.
Van 19.30 - 21.30 uur wordt een sport
visserswedstrijd voor vakantiegangers
gehouden bij het reddingboothuis van
De Cocksdorp.
Voor de tweede dag van de fietsdrie
daagse kan vanaf 19.00 uur worden
gestart bij de sporthal aan de Emma
laan.
WOENSDAG 22 JUNI
De Taptoe Texel 1977 begint om 20.00
uur op de Groeneplaats.
Om 20.00 uur begint in hotel „De Lin-
deboom-Texel" de openbare vergade
ring van de hoofdingelanden van het
Waterschap Texel waarbij een be
sluit zal worden genomen over de
bouw van het gemaal Krassekeet
Voor de derde dag van de fietsdriedaag
se kan vanaf 19.00 uur worden ge
start bij de sporthal.
DONDERDAG 23 JUNI
De commissie Ruimtelijke Ordening
houdt een openbare vergadering in
het raadhuis, aanvang 19.30 uur waar
bij onder meer wordt gesproken over
het structuurplan voor Texel.
VRIJDAG 24 JUNI
De aandeelhoudersvergadering van
TESO begint om 20.00 uur in hotel
„De Lindeboom-Texel".
VASTE DATA
Bibliotheek De Cocksdorp geopend
maandag-, woensdag- en vrijdagoch
tend van 10 - 11 uur en dinsdag-,
donderdag- en vrijdagavond van 19 -
20 uur. in het gebouw naast de Her
vormde kerk.
Iedere dinsdagavond om acht uur dia
avond over „Mooi Texel" met instruc
tieve voordracht in de Hervormde kerk
van De Cocksdorp.
Elke woensdagavond kunnen liefheb
bers volleyballen in De Bijenkorf te
Oosterend, aanvang 19.30 uur.
Iedere derde donderdag van de maand
spreekuur van het FNV in het zaaltje
van de Doopsgezinde gemeente in de
Kogerstraat. Urgente gevallen: bel no.
(02220) 3493 of (02220) 4117.
Elke maandagavond aanvang 20.00 uur
bridgen in hotel De Lindeboom-Texel.
Inleggeld 3,75 per persoon.
Wielervereniging Texel houdt ieden
zondag trainingswedstrijden op he
Hogebergcircuit.
De Stichting voor Gezinsverzorging
Bejaardenhulp Texel houdt spreekuu:
op maandag tot en met vrijdag var
9 00 - 10 00 uur van van 14.00 - 15 0\
uur. Adres Julianastraat 3, Den Burg
telefoon (02220) 4152.
Elke maandagavond om 20.00 uur kla
verjassen in „De Zwaan".
Bij de Zwalkersburcht aan de Beatrix-
laan kan dagelijks oud papier
in de daar opgestelde container gede
poneerd worden.
Blankelijnclub komt op maandagavond
bijeen in „De Witte Burcht", aanvang|
half acht.
In De Cocksdorp kunnen in het gebouw
van de Hervormde gemeente uitslui
tend op donderdag boeken worden ge
leend. De uitleenuren zijn van 15 30-
16.30 uur en donderdagavonds van
19.00 - 19 45 uur.
Bejaardenzang iedere woensdagmiddag
15.00 uur in de Hollebol aan de Burg
wal
Oud papier ten bate van gymnastiek
vereniging Oosterend kan altijd wor
den bezorgd onder het afdakje van de
voormalige brandweerkazerne aan de
Achtertune te Oosterend.
tedere donderdagavond om 20.00 uur
bijbelstudie ten huize van Jan en
Paula Brouwer, Warmoesstraat 42 in
Den Burg.
NVSH-informatiecentrum, -middelen
depot en -bibliotheek in het Groene
Kruisgebouw aan de Witte Kruislaan
te Den Burg zijn iedere maandag van
20.00 - 21.00 uur geopend en telefo
nisch bereikbaar onder nr. 3241. Con
tactpersoon: Méri Blanken, Tj akker-
straat 35, Den Burg, telefoon 3012.
Maatschappelijk werker Frank van Lare
houdt iedere werkdag spreekuur in
het Groene Kruisgebouwtje. Maan
dags en vrijdags van 8.30 - 10 30 uur,
woensdags van 14.30 - 15.30 uur en
donderdags van 18.30 - 19.30 uur.
Iedere donderdagmiddag aanvang 15.30
uur bejaardengymnastiek in 't Skiltje
te Oudeschild.
deel uit van de kleine Texelse kaatsclub
die op woensdagavond op de speelweide
aan de Emmalaan onderlinge wedstrij
den speelt.
Op de maandag 20 juni gehouden
lammerenmarkt werden 175 lammeren
aangevoerd. De dieren werden verhan
deld voor prijzen \|an 150,tot ƒ170,
De markt was vlot.
Aan het Johannescollege, Drs. F. Bijl-
weg te Den Helder slaagden de volgende
op Texel woonachtige leerlingen. Johan
Bas (Havo), Jan Kok, Victor Tijsen en
Irene Kikkert (VWO)
De wielervereniging Texel zal in ver
band met de fietsdriedaagse op woens
dagavond geen club wedstrijden houden.
De clubleden zullen nu volgende week
(woensdag) op het Hogeberg-parcours in
aktie komen.
TESO heeft in het boekjaar 1976 een
netto winst van ƒ16.000,- gemaakt. Na
aftrek van dividend en tantième blijft
daarvan bijna /11.000,- over. Als de
aandeelhouders daar akkoord mee
gaan zal dit geld aan de algemene re
serve worden toegevoegd. Het boven
staande blijkt uit de een dezer dagen
verschenen jaarstukken van TESO die
in de aandeelhoudersvergadering van
vrijdagavond a.s. zullen worden be
handeld. In 1975 bedroeg de netto
winst nog ƒ122.000,-.
Uit de stukken blijkt dat veel
meer geld dan gewoonlijk is uitgegeven
aan onderhoud. Volgens het directiever-
^lag is dit een uitvloeisel van het beleid
om meer preventief onderhoud aan de
machine-installaties van de schepen te
verrichten met de bedoeling de bedrijfs
zekerheid daarvan zo groot mogelijk te
maken. Hiermee wordt ook bereikt dat
na de ingebruikname van een derde
boot, de kosten van de bestaande sche
pen de eerste jaren zo laag mogelijk blij
ven. De brandstofkosten stegen het af
gelopen jaar door een groter verbruik
en een prijsstijging van 6% met ƒ88 000,-
zodat deze post opliep tot ƒ558.000,
Op een verdere stijging van deze kosten
moet worden gerekend. De loonkosten
van TESO in 1976 beliepen 3,6 miljoen,
de helft van de totale omzet. De stijging
in 1976 was bijna een half miljoen wat
meer is dan uit de trendmatige ontwik
keling voortvloeit. De verklaring is het
aantrekken van tijdelijk personeel voor
het regelen van het verkeer op de wal
tijdens de zomerdrukte.
Liquiditeit
De vervoersopbrengst van TESO steeg
met 13,l°/o zowel als gevolg van de ver-
voersgroei als van tariefsverhoging.
Toch was de winst minder hoog. De li
quiditeit nam toe met ruim anderhalve
ton tot ruim ƒ4,1 miljoen. Volgens de
directeur lijkt dat heel wat maar het is
in verband met de op handen zijnde in
vesteringen voor een nieuw schip niet
overdreven gunstig te noemen. Verdere
versterking van de positie is gewenst;
de inflatie speelt hier echter een ongun
stige rol.
De gemiddelde bezetting van de sche
pen neemt nog steeds toe: van 56°/o in
1975 tot 59,3%> in het verslagjaar. Voor
al het vervoer van vrachtauto's giaf een
sterke groei te zien. Het vervoer van
personen steeg met 4,7°/o. In toene
mende mate wordt de caravan gebruikt
in de recreatie. Het aantal vervoerde
caravans steeg met bijna ll°/o.
Onder invloed van een en ander ko
men wachttijden steeds regelmatiger
voor.
Jaarverslag, balans, verlies- en winst
rekening e.d. worden door ons niet meer
in extenso in de krant opgenomen. Wie
voor deze stukken belangstelling heeft
kan een gratis exemplaar afhalen bij een
van de bankkantoren in Den Burg.
Door onvoldoende ontwatering in de
winterperiode ontstaat veel grotere
schade dan door de droogte in voorjaar
en zomer. Gronden die lange tijd te nat
zijn geweest, herstellen zich namelijk
slechts zeer langzaam.
Zoals bekend is in de dubbele koker
waarmee het nieuwe gemaal het water
op de Waddenzee loost ook een leiding
opgenomen waarmee zeewater naar bin
nen kan worden gelaten. De heer Ko
ning was daar niet zo blij mee. Uitge
legd werd dat de zoutwaterinlaat er
komt om het voor de natuur belangrijke
brakwatermilieu van De Putten in stand
te houden. Per saldo is overigens van
een verbetering sprake want het thans
ook brakke water van het boezemkanaal
wordt straks zoet. De zoutwaterinlaat
is alleen bestemd voor De Putten, een
afgedamd gebied.
Betrekkelijk
Niet gezegd kan worden dat de Texel
se ingelanden na de verhoging van de
polderlasten bijzonder duur uit zijn. In
vergelijking met hun Noordhollandse
collega's mogen ze hun handen dicht
knijpen want daar zijn de tarieven over
het algemeen veel hoger. In de polder
Het Koegras betaalt men weliswaar
slechts ƒ64,polderlasten per ha, maar
daar komt nog ƒ26,80 bij voor het boe-
zembeheer en ƒ8,voor het dijkbeheer
Het tarief op Texel is „all-in". In Zijpe
bedraagt het gecombineerde tarief zelfs
ƒ133,en Wieringerwaard is nog veel
duurder.
De definitieve beslissing over het
nieuwe gemaal wordt woensdagavond
22 juni genomen in de openbare verga
dering van hoofdingelanden, ook in ho
tel „De Lindeboom-Texel", aanvang
20.00 uur.