Groen /warts f ex els tn loet naruj 'bank
Felle brand verwoestte vijf ha.
heide in Bleekersvallei
Teso-personeel bezorgd over
gevolgen capaciteitstekort
Behandeling FNV-eisen
statutair onmogelijk
Erger voorkomen door
massale bestrijding
Bezuinigingen gevaar
voor werkgelegenheid
Man (64) zeer
zwaar gewond
Teso: Een gesprek is nuttiger
Auto in sloot
Bloedproef geweigerd
Orgelconcert
in kerk Den Hoorn
Burgerlijke stand
ook 's avonds van 19.30 tot 21.00 uur geopend.
VRIJDAG 24 JUNI 1977 90e JAARGANG No. 9187
OPLAGE 5300 Qjlfr illfg I 8 PAGINA'S
ÏEXELSE»COURANT
Uitgave: BV v/h Langeveld 4 De Rooy Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Postgiro «52. Abonnementsprijs f 10,30 p. kw.
Redaktle: Harry de Graaf, Pellkaanweg 75, De 4 _f. - >/3 M /7 Al /Tf 70 cent Incasso; tos 45 cent.
Met honderden vuurzwepen werd de fel brandende heide aangevallen.
Behandeling van de drie eisen die het
FNV heeft voorgelegd aan de aandeel
houders van TESO is in de vergadering
van vrijdagavond (heden) onmogelijk.
Een voorstel om een dergelijk punt op
de agenda te zetten moet door een voor
geschreven minimum aantal (40) aandeel
houders worden ingediend en bovendien
vijftien dagen voor de vergaderdatum.
Het „eisenpakket" voldoet aan geen van
deze statutaire voorwaarden.
Toch zullen de FNV-verlangens wel in
de vergadering ter sprake kunnen wor
den gebracht, bijvoorbeeld in de rond
vraag Het TESO-bestuur wil er dan
ook best wat over zeggen maar het ne
men van besluiten is in ieder geval on
mogelijk.
Desgevraagd zei vice-president com
missaris J. P. Kikkert dat inwilliging
van de FNV-wensen TESO ongeveer
ƒ450.000,per jaar zou kosten. Dit zou
over de tarieven voor niet-Texelaars moe
ten worden omgeslagen. Als dit bedrag
Woensdagavond vond op he* kruis
punt Pontweg-Akenbuurt een ernstig
ongeluk plaats waarbij de op Texel
werkzame 64-jarige H. A. Goes uit
Werkendam zwaar gewond werd. Na
in het Parkzicht ziekenhuis in Den Hel
der te zijn behandeld is hij rond mid
dernacht naar het Wilhelmina Gast
huis in Amsterdam overgebracht. In
de loop van donderdag zou de heer
Goes voor een hersenoperatie naar
het Dijkzigt ziekenhuis in Rotterdam
worden vervoerd. Hij ligt nog steeds
De door Henk Witte bestuurde bulldozer van het bedrijf Bakker rijdt oo de vlammen In terwijl de brandweer de rubber banden nat-
houot.
De pas in gebruik genomen nieuwe
brandweerauto heeft niet aan de blus-
singswerkzaamheden kunnen deelnemen
omdat hij in het zand van het Alesia-
paadje vastraakte.
Omstreeks half zes was het vuur on
der controle. De nablussingswerkzaam-
heden duurden tot laat in de avond
waarna gedurende de nacht door 3 man
van Staatsbosbeheer brandwacht werd
gelopen.
Bij de duinbrand die woensdagmid
dag in de omgeving van het Wester
slag woedde werd ongeveer 5 hectare
heide vernietigd. Volgens ooggetuigen
is de brand ontstaan in het
hooi van het Alesiapaadje dat van de
bosrand naar het strand leidt. Het vuur
werd sucesvol bestreden met vuurzwe-
pen, een bulldozer, een frees en spuit-
wagens. Honderden vrijwilligers hiel
pen een onmisbaar handje.mee.
De eerste melding van deze brand die
bij de Texelstroomcentrale binnenkwam
was om ongeveer half vier. Strandex-
ploitant Henk Koopman sloeg alarm na
dat schoolkinderen hem gewaarschuwd
hadden. Vermoedelijk is de vuurzee door
onvoorzichtigheid met vuur ontstaan.
Meisjes van de huishoudschool die in
het bos speelden zagen het begin van de
brand. Kort voordat zij ter plaatse ver
schenen maakte een viertal onbekend
In de droge sloot langs de Koger
Dorpsstraat werd dinsdagnacht ter
hoogte van de Epelaan de auto aange
troffen waarin gewoonlijk Texelaar J.K.
pleegt rond te rijden. De bestuurder van
het beschadigde voertuig had zich uit de
voeten gemaakt. De eigenaar is later
door de politie van de vondst op de
hoogte gebracht.
Op de Pontweg werd in de nacht van
dinsdag op woensdag de 22-jarige R.v.d.
S. uit Den Burg aangehouden. Aanvan
kelijk negeerde hij de door de politie
gegeven stoptekens en reed enige me
ters door waarbij hij aan een surveil
lance-auto lichte schade toebracht. V.d.
S. gaf toe drank op te hebben maar wei
gerde een bloedproef. Hij liep daardoor
automatisch wegens het overtreden van
artikel 26 tegen een proces verbaal op.
gebleven personen zich door de duinen
naar het strand uit de voeten.
De brandweer werd woensdagmiddag
ter zijde gestaan door een groot aantal
vrijwilligers, mensen van Staatsbosbe
heer en het Natuurrecreatiecentrum. Met
ongeveer 100 vuurzwepen ging men in
eerste instantie de vlammen te lijf. Men
kon zo het gevaar inperken en de vlam
men in zuidoostelijke richting in een
punt bijeenbrengen.
Henk Witte („Sint Marcus") die met
een bulldozer van Willem Bakker uit
Den Hoorn toevallig in de buurt was
zorgde voor een wal, waartegen het
vuur tenslotte doodliep. Hij moest dit
vrijwel blindelings doen omdat door de
enorme rookontwikkeling het zicht zeer
beperkt was. De bulldozer werd intus
sen door brandweerlieden natgehouden.
Frees
Toen het vuur op deze manier tot
staan was gebracht werd met een frees
van Loonbedrijf Kikkert de grond rond
om het brandende oppervlak omge
woeld, ook de tankwagen van Loonbe
drijf Kikkert kwam in aktie.
Harro en Engelien Kraal-Lap geven
ook dit jaar een orgelconcert in de Her
vormde kerk van Den Hoorn. Op het
programma staan werken uit de Barok,
onder andere van Bernardo Pasquini,
Girolamo Frescobaldi en Johan Sebas
tian Bach (De „kleine orgelmis").
Het concert vindt plaats op dinsdag
28 juni en begint om 20.15 uur. De toe
gang is gratis. Wel wordt er bij de uit
gang een kollekte gehouden, waarvan
de opbrengst bestemd is voor de restau
ratie van het kerkgebouw.
Het ongeluk gebeurde woensdagavond
om ongeveer kwart over zes toen de
heer Goes zonder acht te slaan op het
overige verkeer op zijn bromfiets ko
mende vanaf de Akenbuurt, de Pontweg
kruiste. De op dat moment uit de rich
ting 't Horntje komende VW Golf van
de heer Vermeulen uit Ark el kon de
bromfietser niet meer ontwijken. Het
slachtoffer werd geschept en ongeveer
20 meter op de motorkap meegesleurd.
Twee inzittende dames van de Volkswa
gen raakten door glasscherven licht ge
wond. c
in de vorm van een subsidie door de
overheid zou worden bijgepast zou TESO
daar geen moeite mee hebben, als de
overheid daaraan geen voorwaarden
verbindt. Een soortgelijk systeem dus
als bij de korting die de 65-plussers ge
nieten. In de praktijk zou een apart ta
rief voor Texelaars echter nogal wat
kostbare rompslomp met zich meebren
gen. Alle Texelaars (dus ook de ver-^
schillende leden van een gezin) zouden
zich van legitimatiebewijzen met pas
foto moeten voorzien.
Het TESO-bestuur kan zich wel voor
stellen dat het betalen van ƒ110,in
eens voor een voorrangskaart voor velen
bezwaarlijk is. De oude T-kaart opnieuw
invoeren is echter makkelijker gezegd
dan gedaan. Welbewust heeft TESO het
voorrangssysteem steeds minder aan
trekkelijk gemaakt met de bedoeling het
kopen van voorrangskaarten tegen te
gaan. Want er werd op zo grote schaal
gebruik van gemaakt dat er een enorme
druk op de capaciteit door ontstond. De
directie van TESO is bereid het FNV-
bestuur uitvoerig te informeren over de
problemen die met het voorrangssy-
steem samen hangen.
Het schrijven van open brieven waar
in dit soort wensen als eisen naar voren
wordt gebracht vindt het TESO-bestuur
niet zo zinvol. In een persoonlijk contact
kan veeï beter begrip voor eikaars
standpunt ontstaan Gedetailleerd kon
nog niet op de FNV-verlangens worden
gereageerd want de brief was pas op 17
juni ontvangen
van 8 tot en met 21 juni 1977
Geboren: Lara Jenneke, dv. Benno
Eilers en Pieternella J. Hillen; Christina
Maria, dv. Hendricus J. Pennings en
Christina M van Es; Jeroen Willem, zv.
Willem C. A. Voorbeijtel en Elly van
der Meyden; Margrieta Elisabeth An-
thonia, dv. Jan van der Vis en Maria G.
van der SLikke; Nancy en Erica, doch
ters van Andreas H. Sieling en Aaltje
C. T. Nijk.
Onderirouwd: Wim Schouten en Mar
griet A. de Porto; Comelis Oosterhof en
Grietje M. van der Slikke; Theo van der
Slikke en Geertje H. van de Kerkhof;
Paulus H. van Sambeek en Lucina J.
Hin; René M. Jacobs en Cornelia Spaans.
Overleden: Nicolaas W. J. Kors, oud
53 jaar, wonende te Hillegom; Bregje
Visser, wv. Kikkert, oud 58 jaar, wonen
de te Oosterend; Hendrika Kroes, oud
64 jaar, wonende te Oudeschild; Adriaan
van der Slikke, oud 87 jaar, wonende te
Den Burg.
Bij de bestaande capaciteit van de
veerboten en bij voortdurende kosten
stijgingen is spoedig verliesgevende
exploitatie van de veerdienst te ver
wachten. Om dat te voorkomen zul
len de tarieven jaarlijks moeten wor
den verhoogd. Als dat uit sociale of
andere overwegingen niet kan, zullen
de verliezen door de overheid moeten
worden gecompenseerd. Aldus het
TESO-personeel in een nota waarin
om verdere maatregelen wordt ge
vraagd om de gevolgen van het capa
citeitstekort te bestrijden.
De verwachting dat de exploitatie bij
het huidige beleid verliesgevend wordt,
heeft het TESO-personeel gebaseerd op
de cijfers van de afgelopen vier jaar. De
netto winst daalde in die periode van
Vanaf maandag 27 juni a.s. zijn de winkels in Den Burg
Op zaterdag sluiten de winkels om 17.00 uur.
152.000 gulden in 1973 tot ƒ16.000,in
het afgelopen jaar.
In de nota wordt verder gepleit voor
het handhaven van een vast vaarsche-
ma, doelmatiger benutting van de ca
paciteit, de aanleg van een tweede aan
legsteiger, en het handhaven van de hui
dige werkgelegenheid bij de bestaande
scheepscapiciteit.
De nota werd dinsdag openbaar ge
maakt, juist voordat het TESO-bestuur
bekend maakte dat definitief was be
sloten zo spoedig mogelijk een dubbel
deks schip van 160 auto's in de vaart te
brengen. Op zijn vroegst zal dit schip
pas begin 1980 in de vaart komen, zodat
de nota van het personeel door deze be
slissing niet wordt achterhaald. Er staan
nog enkele moeilijke jaren te wachten.
Bovendien worden in de nota zaken aan
geroerd die ook na de ingebruikneming
van de dubbeldekker van belang blij
ven.
Over de vraag in hoeverre de recrea
tieve ontwikkeling op Texel moet wor
den bevorderd of afgeremd heeft het
TESO-personeel (dat de nu uitgebrachte
nota in een maandagavond gehouden
vergadering goedkeurde) geen stand
punt willen innemen gezien het inge
wikkelde karakter van deze materie en
de ingrijpende gevolgen van elk beleid
op dit gebied. Daarom wordt ook geen
antwoord gegeven op de vraag of en op
welke wijze de capaciteit van de veer
dienst moet worden vergroot.
Men beperkt zich daarom tot opmer
kingen met betrekking tot de problemen
die de huidige situatie oproept en doet
suggesties ter verbetering.
Vast vaarschema
Het willen handhaven van een vast
vaarschema is een reaktie op het stand
punt van de mensen die vinden dat
TESO meer moet pendelen om het ver
voersaanbod te verwerken. Hieruit vloeit
een grotere belasting van het personeel
voort en ook klopt de aansluiting op het
openbaar vervoer in Den Helder (bus en
trein) niet meer. Continue pendelen
wordt onaanvaardbaar genoemd; het
mag alleen op topdagen in het seizoen
en rond de Christelijke feestdagen. Het
langer in de vaart houden van de boten
door het personeel overwerk te laten
verrichten wordt ook als duurzame op
lossing afgewezen.
Voorrang
Automobilisten vinden het vaak erg
onprettig om lang bij de boot te moeten
wachten. Ze reageren dat onder meer
af op het personeel (dat is belast met
het voorsorteren van de voertuigen)
door onprettige opmerkingen te maken.
Dat wordt, aldus de nota, nog verergerd
door de overvloedige uitgifte van voor-
rangskaarten tegen extra betaling. „Zij
(rie vervolg pagina 2)