Cjrocn 2warL-Jexels in het harL,
7O-jarige Teso nam nog nooit
zo'n ingrijpend besluit
Straks financier op
stoei van v.d. Kooi?
Rupsenplaag op
oostelijk Texel
m
sparen is
Auto in
lichterlaaie
Hondsbrutaal...
Ji//paafbonk
groen-zwart
Onbehagen
niuna
Vrouw aangereden
Aanrijding met
blikschade
VW in berm geraakt
Rijverbod opgelegd
DINSDAG 28 JUNI 1977
OPLAGE 5300
90e JAARGANG No. 9188
6 PAGINA'S
Uitgave: BV v/h Langeveld De Rooy
Postbus 11 - Oen Burg. Texel - Telefoon 2741
Redaktle: Harry de Graaf. Pelikaanweg 75, De
Koog, tel. (02228) 266 en Wessel B. Post, Burdet-
straat 17. Den Burg, tel. (02220) 3543.
10 jaar) is nu lang niet ieder het met de
aanschaf eens. Kikkert weet dit aan de
De 35 a 40 miljoen gulden kostende dubbeldekker, die TESO
binnenkort bestelt, is een omvangrijker aanschaf dan alle investe
ringen samen, die de onderneming in zijn 70-jarig bestaan heeft ge
daan. Het was de heer J. C. Dros, die daar in de vrijdagavond
in hotel „De Lindeboom-Texel" gehouden aandeelhoudersvergade
ring op wees om aan te geven, dat de onderneming een moeilijke
periode tegemoet gaat.
Dros zei dat, toen hij de aandeelhouders dankte voor zijn herverkiezing als
commissaris. Hij kreeg 171 van de 259 stemmen. Van de overige stemmen
gingen er 85 naar de tweede kandidaat op de voordracht, kandidaat-notaris
Boswijk. In de aandeelhoudersvergadering waren meer mensen die zich on
der de indruk of bezorgd toonden over de aanschaf van de dubbeldekker.
TESO neemt nu risico's die groter zijn dan bij het aanschaffen van de vroe
gere schepen.
Als de prognoses inzake de ver
voersvraag niet uitkomen als gevolg
van de verslechterende economische
situatie en/of een nieuwe energiecri
sis zit de Texelse gemeenschap met de
financiële gevolgen. Het TESO be
stuur heeft ook geen enkele zekerheid
over de medewerking van Rijkswater
staat. Als RWS niet bereid is de en-
keldeksbrug van beide fuikhavens
door een dubbele te vervangen, kan
van het nieuwe schip maar één dek
gebruikt worden. Gelukkig voor het
TESO-bestuur kreeg het ooit lef foeqe-
zwaaid voor de jongste moedige be
slissing. Het meest duidelijk gebeurde
dat door de heer Jan van der Vis Azn
die (kennelijk als woordvoerder van de
„Texel tot 1985"-mensen) naar voren
bracht dat het Texelse bedrijfsleven
het bestellen ven de dubbeldekker be
schouwt als levensnoodzakelijk voor
de toekomst. „Regeren is vooruit zien.
De 22-jarige W. J. uit Den Burg kreeg
zondagmiddag de schrik van zijn leven
ioen de geelkleurige Ford Capri, waarin
hij de Schansweg opgereden was, plot
seling in brand vloog en voor het groot
ste deel in vlammen opging. De ge
alarmeerde brandweer ging het vuur
even later met poeder- en schuimblus-
sers te lijf en wist het gevaar vlot in te
dammen. W. J. kwam met de schrik vrij.
Hoewel niet precies is na te gaan hoe
de brand ontstond, wordt vermoed dat
de flexibele toevoerslang tussen ben
zinepompje en carburateur stuk ge
raakt is. De benzine zou hierna over de
motor geslagen zijn en vlam gevat heb
ben. De vuurzee die daarop ontstond en
ook het gehele interieur van de auto in
lichter laaie zette, zou het gevolg zijn
van de benzinetoevoer uit de betrek
kelijk hoog gelegen tank. Bij dit auto
model zit de benzinetank aan de rech-
terachterzijde tegen de achterzitplaat-
j'rw,
nieuwe normen die zijn ontstaan met
betrekking tot de bescherming van mi
lieu en natuur. Aan de daardoor veran
derende omstandigheden zal men zich
echter zeer geleidelijk kunnen aanpas
sen en dat zal dan offers vragen, zo
meende hij. Hij zei dat gebleken is, dat
de mensen hun auto niet zo gauw laten
staan en dat is een gegeven waar TESO
rekening mee heeft te houden. ,,De nieu
we normen hebben weerstand gekweekt
ten aanzien van de plannen van TESO
voor capaciteitsuitbreiding. De wet van
de economie laat echter niet aan zich
tornen. Onze onderneming heeft tot taak
te zorgen voor een kwalitatief en maat
schappelijk goede verbinding tussen
(zie vervolg tweede blad)
DE COCKSDORP Op de kruising
Vuurtorenweg-Krimweg liep de 70-ja-
rige mevr. H. M. van 't N. zondagmid
dag omstreeks 13.00 uur lichte verwon
dingen op. Zij werd aangereden door
een op de Vuurtorenweg rijdende Duit
se personenauto, die zij, toen zij met
haar brommer het kruispunt overstak,
geen voorrang verleende.
Bij de veerhaven werd vrijdag de
Duitser R. H. uit Recklinghausen aange
reden, waarbij zijn personenauto lichte
blikschade opliep. H. reed op de voor
autoverkeer verboden veerstoepen, toen
J. C. v. B. uit Den Burg met zijn Re
nault 4 achteruit zijn parkeerplaats
wilde verlaten. Ook de auto van de
Texelaar liep hierbij lichte schade op.
Op de overheid kon niet langer wor
den gewacht; die wipt toch maar van
de hak op de tak".
Vice president-commissaris J. P. Kik
kert bracht in zijn openingstoespraak in
herinnering dat 't op 15 augustus a.s 70
jaar geleden is dat de acte van oprich
ting van TESO door notaris Dikkers
werd verleden. Ter gelegenheid van het
heuglijke feit kregen de aandeelhouders
naast de gebruikelijke rondjes een ge
bakje. In het kader van het jubileum
heeft het personeel van TESO onlangs
een reisje gemaakt naar zuid-Duitsland.
Het is niet de bedoeling verder wat te
doen „in verband met de vele proble
men die zich om TESO voordoen". Ook
een extra dividend-uitkering zit er voor
de aandeelhouders niet in, want dat mag
niet volgens de statuten.
Andere normen
In tegenstelling tot de vorige schepen
die TESO bestelde (gemiddeld één per
sen. .De auto, die voor rijden op diesel
geschikt gemaakt was, reed op het mo
ment van de brand hier niet op.
De brand, die vlak bij de driesprong
Schilderweg-Schansweg plaatsvond,
trok tamelijk veel publiek, dat het de
brandweer tamelijk lastig maakte. Het
zwaar gehavende voertuig is tenslotte
voor nader onderzoek naar garage Jan
Rey overgebracht.
DEN HOORN Uit de tent van de
uit Mühlheim afkomstige familie M„ die
op de camping Loodsmansduin bij Den
Hoorn stond, werden zaterdagnacht een
fotocamera en een handtasje met ƒ50,
gestolen. Terwijl het echtpaar M. in de
tent sliep, moet de dief na een gat in
het tentdak te hebben gemaakt zijn
slag geslagen hebben.
Vooral de struiken rona het Anker park in Oudeschild blijken op sommige plaatsen erg
door de ringel rups aangetast. De foto geeft een duidelijk beeld van de vraatzucht.
Brandmeester C. van Trigt werpt een sombere blik in de uitgebrande Ford Capri
Hoofdzakelijk in Oudeschild en Oos
terend heerst er de laatste week een
ware rupsenplaag. Het Oudeschilder
Ankerpark en de daargelcgen Tromp
straat hebben te lijden van de ringel-
rups. In de omgeving van Oosterend en
polder 't Noorden is het de Bastaard-
satijnrups die de aldaar gelegen bos
schages aanvreet. De gemeentelijke
plantsoenendienst is inmiddels met be
strijding van de rupsen begonnen. Er
wordt hiervoor van een Bromofoshou-
dend middel gebruik gemaakt, dat wei
nig giftig voor bijen is.
De in het Ankerpark in groten getale
voorkomende ringel rupsen hebben op
verschillende plaatsen de daar aange
plante botanische rozen volledig kaal
gevreten. Op sommige plaatsen komen
zij ook in groepen de huizen in en liggen
de rupsen bezaaid over de trottoirtegels.
De diertjes zijn ongeveer 4 centimeter
lang en hebben blauwe en bruine leng
testrepen. Ze leven aanvankelijk in gro
te spinsels bijeen en verspreiden zich la
ter. Ringelrupsen leggen hun eitjes in
ringen om dunne takken. Het voedsel
dat zij tot zich nemen komt hoofdzake
lijk van eiken, iepen en vruchtbomen.
Hoewel ringelrupsen over het algemeen
niet bijzonder schadelijk zijn wrdt vol
gens de heer P Bakker van de gemeen
telijke plantsoenendienst het aanvaard
bare soms overschreden en moet men tot
bestrijding overgaan. Door de Planten-
ziektekundige Dienst wordt aanbevolen
de jonge rupsen als in het voorjaar te be
strijden omdat oude rupsen beter tegen
het gebruikte Bromofoshoudende be
strijdingsmiddel bestand blijken.
In Oosterend treft men momenteel
vooral in de Oranjestraat grote aantal
len bastraardsatijnrupsen aan. Deze zijn
te herkennen aan hun grijszwarte kiem
en hebben oranje en witte strepen of
vlekken. De bestrijding van beide rup
sensoorten is gelijk. De gemeentelijke
plantsoenendienst verzoekt de bevolking
eventueel verschijnen van de rupsen m
de andere dorpen direkt te melden zo
dat effectief kan worden opgetreden.
Wat dacht u van Spaarbiljetten
aan toonder? Ze zijn niet op naam,
dus makkelijk overdraagbaar.
Keuze uit 2 of 5 jaar vast.
k
uue/t ncdcrlond
spaarspeaofisten sinds 1817
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f 10,30 p. kw.
70 cent Incasso; los 45 cent.
Bank: Amro Bank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank
Advert 40 ct. per mm excl. 4% BTW
Als TESO de heilige koe moet blijven,
die zij al zeventig jaar is, moet het bestuur
de aandeelhouders tactischer tegemoet
treden dan thans gebeurt. Er zijn de laat
ste tijd nogal wat dingen gebeurt, waar
door tenminste een deel van hen zich on
behaaglijk is gaan voelen. Het aanschaf
fen van een schip van veertig mil/oen is
geen kleinigheid Teso zelf erkent dat het
(bij het uitkomen van de vervoersprog-
noses) maar nèt kan. Als nog even zou
worden gewacht, is het geen haalbare
kaart meer Daarbij komen dan nog de
risico's in de vorm van het niet meewer
ken van Rijkswaterstaat en de plaatselijke
en provinciale overheid. Niet gering is ook
het risico dat de vervoersprognoses niet
uitkomen. Men hoeft geen zwartkijker te
zijn om te kunnen voorspellen, dat onder
invloed van de op handen zijnde energie
crisis of de wereldomvattende maatrege
len die nodig zullen zijn om de daaruit
voortvloeiende rampzalige toestand te
kunnen beteugelen,onvoorspelbare din
gen met onze economie gaan gebeuren.
Teso bestelt zijn dubbeldekker op het
moment dat die mening gemeengoed aan
het worden is. Het is menselijk om dan
een beetje bang te worden. Het vertrek
van president-commissaris C. J van der
Kooi heeft het gevoel van onbehagen nog
groter gemaakt Het is geen onbenullig
incidentje als iemand opstapt omdat hij
geen verantwoordelijkheid wil dragen
voor de gevolgen van het zonder mede
werking van de plaatselijke bestuurderen
nemen van zo'n Ingrijpende beslissing.
Dat geeft op zijn minst onrust bij degenen
die tot dusver Teso vol vertrouwen be
jubelden, temeer daar je op straat kunt
horen beweren, dat het doodgewone
angst voor de toekomst is geweest die de
president-commissaris ertoe brachten het
bijltje er voortijdig bij neer te leggen.
Moet Teso die dure boot dan maar niet
bestellenToch wel, er is onder de gege
ven omstandigheden waarschijnlijk geen
andere keus. Als er in de toekomst geen
automobilisten meer naar Texel komen
als gevolg van economische malaise, Is
de strop van het grote schip een kleinig
heid in vergelijking met de rampen, waar
mee de mensheid dan heeft te worstelen.
Dat kan er nog wel bij I
In tijden van spanning en moeilijke be
slissingen is het van het grootste belang
de eendracht te bewaren. Inzake de aan
schaf van het schip hebben de aandeel
houders van Teso geen bal te vertellen.
Toch zou het bestuur om puur tactische
redenen de mensen het gevoel moeten
geven dat zij dat wel hebben. Ze moeten
behoorlijk en tijdig geïnformeerd worden
en het grote nieuws niet alleen via de
krant vernemen Ook moet het bestuur
direct met een vijfde man worden aange
vuld Juist nu moet voltallig naar buiten
worden opgetreden. De vier zittende com
missarissen zijn waarschijnlijk wijze men
sen, maar het is toch wel een griezelige
gedachte, dat zo'n kleine club van man
nen die echt wel wat anders te doen heb
ben dan zich de hele dag in de Teso-
problemen te verdiepen, een voor de to
tale gemeenschap zo belangrijke beslis
sing kan nemen Er zijn mensen, die dat
heel merkwaardig vinden in een tijd dat
voor het verbreden van een weg een in
spraakprocedure nodig is en dat zelfs
een Waterschap een informatieavond be
legt alvorens te besluiten een gemaal van
8 miljoen te bouwen. Die mensen vinden
dan ook dat TESO een overheidsbedrijf
zou moeten worden. En als de aandeel
houders nu maar bang genoeg zijn ge
maakt vobr de toekomst, wordt het af
schuiven van de risico's naar vadertje
staat een wel erg verleidelijke gedachte
Die kant gaat het op als het Teso-bestuur
er niet snel voor zorgt, dat de oude
Teso-geest onder de aandeelhouders her
leeft. Met eendrachtig plezier de onzekere
toekomst als een uitdaging tegemoet tre
den I Dat bereikt het bestuur niet door drie
kwartier te overleggen alvorens antwoord
te kunnen geven op een paar simpele
vragen en ook niet door het botweg af
wijzen van redelijke verlangens, zoals In
de afgelopen aandeelhoudersvergadering
is gebeurd.
Op de Schilderweg ter hoogte van de
Schansweg (De Keet) raakte zaterdag
middag de Volkswagen 1500 van Th.
v.d. S. uit Den Burg in de berm. Wat de
oorzaak van het ongeval is, kon nog niet
worden vastgesteld. De politie heeft de
wagen voor controle meegenomen.
Aan de in De Koog woonachtige H.
J. C. H. (24) werd in de nacht van
vrijdag op zaterdag een rijverbod opge
legd, nadat een blaasproef had aange
toond dat het alcoholpercentage in zijn
bloed tussen 0,5 en 0,8 pro mille be
droeg. De hoeveelheid was genoeg voor
een rijverbod, een bloedproef behoeft
beneden 0,8 pro mille niet genomen te
worden