„Een dijk onder de duinen" Duinvoetverdediging Eierland werd voltooid Derde blad Texelse Courant, vrijdag 28 oktober 1977 bulldo: Hoe ingrijpend de veranderingen zijn die zich de laatste tijd bij Texeis noordpunt hebben voltrokken blijkt uit deze .luchtfoto's" genomen door Rijkswaterstaat vanaf de vuurtoren De bovenste foto werd gemaakt in 1975. Tussen het parkeerterrein en het strand bevindt zich nog een flink stuk duin dat bij de stormen van januari 1976 gedeeltelijk door de zee werd verzwolgen en (meer naar het zuiden) werd weggegraven om een 360 meter lange duinvoetverhardmg met vloeiend verloop te kunnen aanbrengen. De twee de toto werd recentelijk gemaakt Dat beide opnamen precies hetzel'de gebied in beeld brengen blijkt alleen nog uit de bunker op de voorgrond links Rijks waterstaatman Martin Zijm (r.) in ge- sprek met een van de uitvoerders van net werk. taat, dat wel, en grotendeels ook waar natuurlijk. Denk je er echter dieper over na, en betrek je het op de eilandpositie van Texel kom je vanzelf tot de konklu- sie dat de man (met alle respect) bij het bedenken van het zinnetje beslist niet de letterlijke situatie van Texel 1977 kan hebben bedoeld. Nee, in die zin is het eiland niet zo „werelds" om het (bij ge brek aan een beter woord) zo maar 's uit te drukken. Duinrichels Rijkswaterstaat zat er weer mee. Het ging in feite hier om het volgende. Langs de gehele Noordzeekust van Texel ligt een dubbele duinenrij. De buitenrichel daarvan is normaliter dusdanig goed ge sloten dat bij stormen geen water in de tussenliggende vallei loopt. Zelfs als dat zou gebeuren heeft het eiland altijd nog de andere richel als eventuele extra ke ring. Ten noorden van de Mandenvallei in Eierland komen de richels tesamen. Er is daar slechts een smalle duinrichel en een tussenliggende vallei ontbreekt. Momenteel ligt de breedte van de Eier- landse richel tussen 150 en 200 meter. vMet een hoogte van ongeveer tien me ter boven NAP voldoet het gebied nog Lsteeds aan de gestelde „Delta-eisen". Bij |j,het zien van het enorme verschil tussen ï;de situatie van voorheen en die van vo rig jaar besloot men het zekere voor het onzekere te nemen. Bij kustverdedi gingswerkzaamheden kun je namelijk niet uitgaan van een gemiddelde storm waaraan de zeewering moet voldoen. De krachtproef komt pas bij superstor- men. Komen ze niet, is dat meegenomen. Komen ze wel is het te laat en zijn de gevolgen rampzalig. Verschil Het verschil van de situatie nu met die Onlangs werd door Rijkswaterstaat de laatste hand gelegd aan een werkstuk dat met recht „Een dijk onder de duirran" genoemd kan worden. Dit karwei waaraan ongeveer vier maanden is gewerkt was uiterst noodzakelijk omdat de duinenrij nabij de Eierlandse vuurtoren wel èrg smal werd. De toch al niet brede duinstrook ten noorden van de zogenaamde Mandenvallei had tijdens de afgelopen winter opnieuw een flink stuk land aan de onberekenbare Noordzee moeten prijsgeven. Het aanbrengen van deze 360 meter lange „duinvoetverdediging" kostte de overheid zo'n slordige 1,25 miljoen gulden. Daar staat tegenover dat nu ook het uiterste noordpuntje van Texel tegen een eventuele superstorm be stand is. „De dienst", zoals dc mannen van Rijkswaterstaat hun werkgever noemen begon de aktiviteiten aan dit nieuwe ge deelte bij de vuurtoren in mei van dit jaar. Medio september kon men het ei genlijke werk afsluiten en de toen vol tooide dijk werd met een bulldozer on der het zand weggewerkt. Het is de be doeling alles zo te verstoppen dat er bin nen een jaar niets meer van de werk zaamheden te zien zal zijn. Er wordt helm op geplant en het gebied moet er weer als vanouds uit gaan zien Eerlijkheidshalve dient gezegd te wor den dat men dat laatste als utopisch van de hand kan wijzen. Vergelijken we fo to's die nu van de vuurtoren zijn geno men met die van voorjaar 1975 dan wordt meer dan duidelijk waarom De Belgische vorst Leopold II zei eens: „Een land dat door de zee wordt be- spoeld is nooit klein". Een prachtig ci- van zo'n jaar of 14 geleden is enorm. Vanaf het nabij de vuurtoren gelegen parkeerterrein werd in deze periode meer dan 150 meter duin door de zee verzwolgen. De oorzaak van deze afkal ving ligt niet alleen bij de zware stor men waaronder ons land in deze periode te lijden had. Hoofdreden is dat de stromingen in de Noordzee zich steeds verplaatsen. De eb- en vloedstromingen wijzigen zich weer naar aanleiding van veranderin gen die de Waddenzee ondergaat Het zou te ver voeren het complex van oorzaken dat daar weer aan ten grondslag ligt uit te spinnen. Feit is dat de vloedstroom het zand met het zeewater de Waddenzee inwerkt. De daarop volgende ebstroom doet hetzelf de in omgekeerde richting. Het resultaat is in beide gevallen dat het strand en later de duinen enorme hoeveelheden zand verliezen waarvan (met rietschermen e.d.) maar een fractie terug ontvangen wordt. Het overgrote deel blijft op het wad. Een gedeelte komt op Vlieland terecht en de rest dient als bouwstenen voor de zandban ken onder de kust. In dit verband is een belangrijk gege ven dat 14 jaar geleden de hoogwaterlijn bij de Eierlandse vuurtoren nog 500 me ter uit de duinvoet lag De nieuwe Eierlandse duinvoetverde diging moet voldoende soulaas bieden om de aan dit stukje Texel knagende elementen een halt toe te roepen. Zou dit (toch) nog niet voldoende blijken dan kan men nog uitzien naar andere metho den Evenals rond Texeis noordkop het geval is kan men hier strandhoofden in zee plaatsen. Bij de vuurtoren zijn mo menteel drie van dergelijke „strand- hoofdjes" aangebracht. Iets oostelijker, Op deze foto, ge nomen veertien da gen voordat de werkzaamheden ii'er den voltooid, zijn de verschillen de fasen van het werk bij de vuur toren tn beeld ge bracht. verder de Waddenzee in, liggen er nog eens drie. Zij hebben o.a. tot taak de „teen" van de dijk niet te diep te laten worden. De dijk zelf zou hierdoor ondergraven wor den en de kans bestaat dat het gehele bolwerk in zee wegzakt. Werkfasen Alvorens het Alkmaarder aannemers bedrijf P. Daalder het eigenlijke werk aan de duinvoetverdediging Eierland kon beginnen moest voor het duin een enorme geul gegraven worden. Hiervoor moest ongeveer 40.000 m3 grond verzet worden. Daarna bestond de eerste fase uit het zetten van een serie creosootpa- len waaraan planken werden bevestigd. Er voor kwamen rijshouten zinkstukken op polypropyleendoek te liggen van het formaat 6 meter breed en 15 meter lang. Eenmaal goed gesteld werden de zink stukken afgestort met uit België afkom stige stenen. Per vierkante meter kwam er ongeveer duizend kilo op te rusten. De stenen werden vervolgens met giet- asfalt (150 graden C.) aan elkaar „gekit". Dit materiaal (in Oudeschild geprodu ceerd) kan men het best omschrijven als een mengsel van bitumen met grint en zand. Deze werkwijze heeft een enorm plakkaat van teer en steen tot gevolg. Het voordeel is dat de stenen niet bij de eerste de beste aanval losslaan en de zinkstukken door de elementen vernield worden. Bij het bolwerk rond de vuurtoren waar losse stenen zonder gietasfalt wer den aangebracht sloeg het samenstel zo danig uit elkaar dat de losse stenen zelfs op het duin belandden. Pad Tussen de onderbouw van de Eier landse dumverdediging kwam op ver dicht zand, tot een hoogte van 7 meter boven NAP een dertig centimeter dikke asfaltlaag. Evenals het zand (voor de be handeling met water gecomprimeerd) werd ook het asfalt verdicht. Hiertoe paste men een erg zwaar walsprocedé toe. Over het asfalt kwam wegenteer met grind. Dit laatste omdat hierdoor (lichte kleur) minder warmte aangetrok ken wordt. Boven de helling naar 7 meter NAP kwam tenslotte een drie meter brede ho rizontale kleilaag die met zware beton blokken werd afgedicht. Nog wat cijfers. Aan asfaltprodukten gebruikte men 10.000 ton, aan zinkstukken 2.200 m2 en aan steen 2.200 ton. Het inmiddels weer tegen het gehele stelsel aangebrachte zand laat het bo venste gedeelte zodanig vrij dat het als een goed beloopbaar pad voor wande laars gebruikt kan worden. De „dijk on der de duinen" zal verder voor altijd (hoopt Rijkswaterstaat) onzichtbaar blij ven. Naast het feit dat het flink in de onderhoudskosten scheelt is ook het landschap hier erg mee gediend. Met dc voltooiing dat dit belangrijke karwei hoopt men het gebied rondom en in de nabijheid van dc vuurtoren voorlopig voldoende bescherming te heb ben gegeven. De zee is echter verrader lijk en het nieuwe stormseizoen zal mede gaan aantonen hoe de nieuwe „dijk" het er afbrengt. Kortom: „De tijd zal 't le ren". Met een bulldozer wordt het strand opnieuw geëgaliseerd waarna „de" dijk onder de duinen hopelijk) voor altijd onzichtbaar zal zijn.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 9