Cjroen 'wartsjexelsin het L Eenvoudiger tan het niet y Crossauto zette schuur in vuur en vlam GEDEPUTEERDE STATEN NU TOCH AKKOORD MET LANDSCHAPSGELD Communicatieproblemen met strandbewakers /paarbank Burgerlijke stand hen rekreant voor g drie konijnen.... Nu ook subsidie in aanloopkosten als woningverbetering niet doorgaat Voor licht Electrohuis J J allicht (DAG 11 NOVEMBER 1977 fEXELSE 91e JAARGANG No. 9227 COURANT Raad koos 190 pae dubbeldekker gTexel betreft merkte hij op dat het gaat IMa een discussie die meer dan vijf uur in beslag nam heeft de FOVCfO TllCfl IV) CIkDiUIK om het behoud van het eiland waar niet li H 3^1 gemeenteraad zich gisterochtend uitgesproken voor het laten bouwen LC1®lC IBJU B aHeen LOOO ondernemers NDERDAG 10 NOVEMBER interkerkelijke gespreksgroep komt m 20.00 uur bijeen in de Hervormde astorie in Oudeschild. In Den Hoorn omtde gesprekskring bijeen in „Ons luis" om 20.15 uur. JDAG11 NOVEMBER 20.15 uur begint in de Helderse chouwburg de opera „Rigoletto". la afloop vaart een extra boot terug aar Texel. Den Burg komt de interkerkelijke espreksgroep bijeen in de Hervorm- e kerk, aanvang 20.30 uur. TERDAG 12 NOVEMBER leelvereniging „Sint Jan" brengt in otel „De Lindeboom-Texel" het stuk ,Zij leven onder ons", aanvang 20.00 toneelgroep van SVC speelt in het ierlandsche Huis de klucht „Zilver- itjes en augurken"; 20.00 uur. HDAG 13 NOVEMBER l.OO - 10.00 uur houdt de sportvis- ersclub aan de dijk bij het Prins Hen- rikhotel de eerste wedstrijd van de rinterserie. ANDAG14 NOVEMBER de Plattelandsvrouwen van De locksdorp-Eierland houdt mevrouw lork-Sorgdrager in het Eierlandsche luis een boekbespreking; 20.00 uur. .Tubantia" begint om 20.00 uur een ijeenkomst van de vereniging voor edrijfsvoorlichting, deze keer over lokatiewaarde en stierenkeuze". iet raadhuis te Den Burg begint de antoonstelling van schilder Wim Irusse (zie beschouwing elders in leze krant). interkerkelijke gespreksgroep van De loog komt aanvang 20.15 uur bijeen i de „Schuilhut" aan de Parnassia- traat. juting Texel haalt oud papier op 'anaf 19.00 uur in Hollewal, West- traat, Gravenstraat en Zwaanstraat, tien wordt verzocht het papier ge- lundeld klaar te zetten op de stoep. tlSDAG 15 NOVEMBER de Texelse afdeling van de NW rouwenbond spreekt in de Land- jouwschool binnenhuisarchitecte mé- rouw Hoogerwerf uit Den Helder; B.OO uur. nvang 14.00 uur begint in De Hollebol len klaverjasdrive voor ouderen. Er jeldt een iets kortere speeltijd dan de terste keer. ALLE geldzaken regelen mef een spaargiro. Daarmee kunt u ook de beschikking krijgen over gegarandeerde betaal- en eurocheques. Voor binnen- en buitenlandsgebruik. ■IIIf* ft Na een discussie die meer dan vijf uur in beslag nam heeft de tllfi ID fiPj)l*I.HlC gemeenteraad zich gisterochtend uitgesproken voor het laten bouwen van een dubbeldeksboot voor 190 auto's. Daarbij is bepaald dat van I dit schip voorlopig alleen het benedendek mag worden gebruikt, 1 II |1 zodat in deze eerste fase de vervoerscapaciteit gelijk is aan het schip I WW waaraan de meerderheid van het college van B. en W. de voorkeur gaf. Alvorens tot fuikaanpassing over te gaan (noodzakelijk om ook het bovendek in gebruik te kunnen nemen) moeten waarborgen worden geschapen dat de gevolgen van de eventuele overcapaciteit die dan ontstaat, worden opgevangen. Ook moeten „aanvaardbare verkeersoplossingen" worden gerealiseerd met betrekking tot de aan- en afvoerwegen. Voorwaarde is ook dat een halfuursdienst uitgangs punt blijft en dat de bestaande schepen voor 65 auto's niet door gro tere worden vervangen. De bedoeling is met een en ander te komen tot de zg. maatgevende vervoerscapaciteit waarover al eerder in de gemeenteraad overeenstemming was bereikt. Doorslaggevend in deze geruchtmakende kwestie was de houding van de CDA-fraktie waarover tot op het laatste moment onzekerheid bestond. Met uitzon dering van Kees Koorn kozen de Christelijken voor de 190 pae-dubbeldekker, door het steunen van een samen met de VVD opgesteld voorstel. Ook wethouder Jook Nauta stelde zich hierachter, daarmee terugkomend op zijn aanvankelijke keuze voor een enkeldekker van 100 pae. Zelden had een raadsvergadering een zo moeizaam en langdurig verloop. De discussies moesten herhaaldelijk wor den onderbroken om college en frakties gelegenheid te geven voor nader be raad. Dergelijke pauzes hadden onder meer tot resultaat dat WD en CDA op één lijn kwamen. In eerste instantie kwamen beide met eigen voorstellen voor een 190 pae dubbeldekker die het door de aanhangende voorwaarden niet leken te zullen halen. Geen garanties Bij monde van Ate Rienstra richtte het CDA een aantal vragen tot het college, die voor de houding van deze fraktie bepalend waren. Het ging om de zeker heid dat op de bestaande fuikhaven met m I uu«/t nadarlond spaarspecialisten sinds 1817 - --rCvyJvVi*', .fp De grote schuur van de heer C. van Lenten aan de Postweg in Eierland liep dinsdagmiddag voor ongeveer vijfdui zend gulden schade op als gevolg van brand. Dat het houten gebouw niet he lemaal in de as werd gelegd was vooral te danken aan het snelle optreden van de brandweer uit De Cocksdorp. De brand ontstond toen Van Lenten bezig was met werkzaamheden aan zijn in de schuur staande crossauto. Daarbij hanteerde hij een slijptol. De vonken daarvan ontstaken de benzine die (blijk baar als gevolg van een defekt) uit de tank droop. Er ontstond een felle steek vlam die al spoedig de houten dakspan ten en de houten topgevel ontstak. Het werd een kleine uitslaande brand toen enkele asbast golfplaten op het dak knapten. Op dat moment arriveerde de door Van Lenten zelf gewaarschuwde brandweer ter plaatse, die korte metten maakte met de vlammen. Op de foto ziet men hoe de crosswa gen na het blussen naar buiten wordt gerold. De schade aan de wagen zelf viel nogal mee. Volgens Van Lenten kan het ding wel weer meedoen in de auto crossen van de komende zomer. van 2 t/m 8 november 1977 Geboren: Biem en Petrus Jacobus, zv. Johannes Vlaming en Francisca M. Hoogenbosch; Cornelis Jan, zv. Jan C. van Groenigen en Jaantje L. van den Berg; Frouwine, dv. Cornelis de Wijn en Annelies Bakker; Joris Pieter, zv. Anne P. Vlas en Johanna M. Brinkkemper. Ondertrouwd: Leendert M. C. Gott- schall en Teuntje Lakerveld; Adriaan J. van der Slikke en Irene M. Penha. drie boten tegelijkertijd kan worden ge varen, de garantie dat in beide veerha vens een tweede fuik zal worden aange legd en de garantie dat een enkeldekker van 100 pae geen hogere tarieven zal opleveren dan een dubbeldekker van 190 pae's wat zou betekenen dat vast moet staan dat het rijk de meerkosten vergoedt. Burgemeester Sprenger kon alleen bevestigend antwoorden op de eerste vraag, waarna Rienstra zijn voor stel voor de 190 pae dubbeldekker deed, daarbij de nadruk leggend op de nood zaak om de overcapaciteit daarvan in de hand te houden. Wethouder Westdorp stelde vast dat CDA en VVD er blijkbaar vanuit gaan dat TESO geen schip bestelt alvorens aan de diverse genoemde voorwaarden is voldaan en dat leek hem daarom verre van reëel. Burgemeester Sprenger had al meerdere malen naar voren gebracht de keus van WD/CDA onverantwoord te vinden en liet blijken dat de vroegere collegekeus voor een dubbeldekker van 130 pae's hem al bijna te ver was ge gaan. Dat het college uiteindelijk voor een enkeldekker van 100 pae's had ge kozen was omdat alleen dit schip een redelijke kans heeft op steun van de hogere overheden. Daarbij hechtte hij veel gewicht aan de uitspraak van de Hoofdingenieur Directeur van Rijkswa terstaat dat het varen met drie boten tegelijk (wat op den duur nodig zou kunnen zijn) mogelijk is. Het was Bert Weijdt van Texels Belang die in een 20 minuten vergend technisch betoog trachtte duidelijk te maken dat varen met drie boten onmogelijk en zelfs ge vaarlijk is. Andere tijden Toen de kaarten waren geschud en het duidelijk was dat de meerderheid van de raad voor de 190 pae-dubbeldek- jer zou kiezen stelde Fridt Blanken van het Pakt vast dat deze benadering getuigde van een geloof in voortgaande groei terwijl de tekenen in een heel andere richting wijzen. „Wezijn over de top heen en gaan naar stabilisatie. Niet alleen door 't komende energietekort en het gebrek aan grondstoffen maar ook door een betere verdeling van de wel vaart in internationaal opzicht". Wat Texel betreft merkte hij op dat het gaat om het behoud van het eiland waar niet alleen 1.000 zelfstandige ondernemers wonen maar waar ook andere mensen zoals de 40.000 recreanten aangenaam moeten kunnen verblijven. Over het verloop van de vergadering met zijn vele schorsingen en telkens gewijzigde standpunten had hij geen goed woord over en verwachtte dat de bevolking hieruit bij de komende verkiezingen zijn konklusies zou trekken. Ook Mr. Spren ger liet zich verbitterd uit: „De raad is mede aansprakelijk voor eventueel door TESO te lijden schade". Tegen het voorstel Zuidewind (dus de 190 pae dubbeldekker die eerst als enkel dekker wordt gebruikt) stemden de Pakt-fraktie en Kees Koorn van het CDA. Laatstgenoemde vertelde ons achteraf niet door de knieën te hebben willen gaan. Het nu ingenomen stand punt over de veerdienst wordt als een der gemeentelijke reakties op het pro vinciale streekplan naar GS gestuurd. Dat de dubbeldekker nu ook werkelijk zal worden gebouwd is nog allerminst zeker. Zoals bekend is de provincie te genstander terwijl TESO op den duur ook medewerking van Rijkswaterstaat nodig heeft om de dubbeldekker volle dig rendabel te kunnen maken. De onderneming is er echter van overtuigd dat die medewerking zal komen als de noodzaak blijkt. ■iiiiiiiuiiinniiiiiimiiiiijiiiiJiiiuiiiiiiniiiniiiiiuiuuiiiiiB De door recreanten veroorzaakte schade aan de duinen is een aktueel g probleem, hoewel de toestand op Texel niet ernstig is. Daan Schilling van Texels Belang constateerde in de raadsvergadering van dinsdag s dat het in de eerste plaats de konij- B nen zijn die schade veroorzaken. Daartegen helpt geen prikkeldraad. Hij vond het onrechtvaardig dat al- B leen de recreanten de schuld krij-1 H gen. Hij riep op tot verdelging van 3 5 konijnen en veronderstelde dat je voor elke drie opgeruimde konijnen s 3 één mens in de duinen zou kunnen toelaten IlllillllllllllllUUIUIIIIIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllill GESLAAGD In het Belgische Brugge slaagde onze plaatsgenote Anneke Hoogenbosch voor 't diploma Hotelschool. Zij voltooi de hiermee een 3-jarige dagopleiding. Anneke Hoogenbosch werkt momen teel in café-eethuis „Catharinahoeve", Westermient, Den Burg. Gedeputeerde Staten hebben het gemeentebestuur laten weten dat zij akkoord gaan met de ƒ25.000,— die de gemeente heeft uitgetrokken om boeren tege moet te komen die als gevolg van de eisen van het bestemmings plan voor het oude land van Texel bijzonder duur moeten bouwen. Het is de bedoeling om bij agrari sche gebouwen 100% van de eventuele extra kosten te vergoe den en bij andere gebouwen 50%. Het hele bestemmingsplan leek on langs te wankelen toen Gedeputeerde Staten deze begrotingspost van de hand wezen. Nader overleg en een andere naam voor deze post „experimenteer krediet" leidden echter tot een welwil lende houding. Zonder deze bijdragere geling zou het bestemmingsplan niet zijn vastgesteld; het CDA had er zijn medewerking van afhankelijk gesteld. De burgemeester deelde dinsdag avond in de raadsvergadering mee dat de commissie die advies zal uitbrengen over het toekennen van bedragen spoe dig zal worden geïnstalleerd. Leugen In een vrij uitvoerige brief heeft TESO onlangs geantwoord op een aantal vra gen van het gemeentebestuur met be trekking tot de veerverbinding. TESO gaf onder andere een mogelijkheid aan om de overcapaciteit die ontstaat bij het in de vaart brengen van een 190 pae- schip te beheersen, en wel door invoe ring van zomer- en wintertarieven. Deze voor de discussie over de veerverbin ding belangrijke brief hebben de raads leden nooit ontvangen. Dit was een vergissing geweest, zo werd van de zijde van het college mee gedeeld, maar J. C. Dros meende dat van opzet sprake was. De raadsleden hebben de brief overigens alsnog ge had. Woonerven Henk Beumkes van het Pakt liet weten zeer ontevreden te zijn over de als verfraaiing bedoelde veranderingen in Hogerstraat, Stenenplaats en Binnen- burg. Volgens hem was de bestrating ongelijkmatig en de goot en de putten in het midden stonden hem ook niet aan. „Meer toezicht uitoefenen en zorgen voor beter werk", zo adviseerde hij on omwonden. Bert Weijdt van Texels Belang dacht er heel anders over. „Ge zien de materialen die beschikbaar wa ren en de eisen die werden gesteld is gemaakt wat er van te maken was", zo zei hij. De wethouders onthielden zich van commentaar, maar Cor Ellen van het Pakt had een verklaring: „Er moeten nog wat foutjes worden hersteld en de wals moet er nog een keer overheen". Beumkes: „Dat had ik van de wethou der willen horen". Ellen: „Ach, die heb ben het al zo drukJ. C. Dros was het blijkbaar met Beumkes eens want hij adviseerde de burgemeester (die zijn te vredenheid had betuigd over het werk) maar eens op een fiets met harde banden door genoemde straten te rijden in plaats van met de auto. Strandbewaking Daarna werd de raad weer serieus. Daan Schilling had zich verbaasd over de antwoorden die B.en W. hadden ge geven op schriftelijke vragen over de strandbewaking. Zoals bekend staat ter discussie of de bestaande houten vlet ten met buitenboordmotor vervangen zouden moeten worden door rubberbo ten. De gemeente vindt dat niet nodig; de badmeesters wel. Daan Schilling vond het onjuist dat de gemeente de nadelen van rubberboten heeft onder zocht en niet de voordelen. Hij was bo vendien nogal geschrokken van de mededeling dat de badmeesters (Ut rechtse studenten) over het algemeen onervaren zijn met boten en motoren en daardoor geneigd zijn de schuld te geven aan het materiaal. Als het waar is, draagt de gemeente verantwoordelijkheid. Die moet zulk be langrijk werk niet overlaten aan mensen die kennelijk niet behoorlijk zijn geïn strueerd. Wethouder Nauta suste de zaak door te stellen dat het allemaal niet zo is bedoeld. Het gemeentebestuur weet dat de strandbewakers in ieder geval over een kern van ervaren mensen beschikken die ieder jaar terugkomen en al veel goed werk hebben gedaan Weijdt veronderstelde een misver stand. Rubberboten zijn wel degelijk beter dan vletten, maar dan moeten het wel bijzonder goede (en dure) boten zijn van het type waarmee de KNZHRM er varing heeft. De gemeente heeft geïn formeerd bij de Kon. Ned. Bond tot Redding van Drenkelingen die ervaring heeft met een veel kleiner type rubber boot. Texelse redders? Daan Welboren van het Pakt vond dat het streven er op gericht moet zijn ket korps strandbewakers uiteindelijk hele maal te vervangen door Texelaars, maar Nauta veronderstelde dat het niet ge makkelijk zou zijn voldoende Texelaars (Lees verder op pagina 3 (spotjes vanaf 77,50)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 1