Cjroen cZwartsJexeh in het „De Krimvoert het ibestemmingspian ai uit ONTEVREDENHEID OVER NIET INZETTEN VAN TWEEDE DOOT Rockporf... een beer van een laars TBT ook door Beers overgenomen Mantle Schoenen b.vT Gemeente kocht grond van Gebroeders Witte Kwaliteitsvoorzieningen !op toekomst afgestemd Onnodigewachttijden tot twee uur Bedankt Zuidewind a/s wethouder? (02220) Directie: „Onvermijdelijk onderhoudswerk 91e JAARGANG No. 9233 (RIJDAG 2 DECEMBER 1977 B Herfst winter Wm vooriaar, zomer W broek d'r in of broek d'r over een Rockportlaars [voor man en vrouw ook boots en schoenen Gezelligheid een pot verse mosselen een knappend haardvuur een glas Beaujolais Primeur een gegrilde lamskotelet 9 gewoon een kop koffie Havenrestaurant „TEXEL" t-SJ 02226 - 310 Waarom weigert TESO in deze tijd van het jaar de tweede boot in te zetten? We vroegen het directeur Th. Hooger- heide, die uitvoerig tekst en uitleg gag, waaraan wij het volgende ontlenen. Het incidenteel inzetten van het twee de schip was onmogelijk omdat aan het reserve-schip onderhoud wordt ge pleegd. Dit is onvermijdelijk, zowel om puur technische redenen als op grond van de voorschriften van het zg. Bureau Veritas en de Scheepvaartsinspectie. Het is vanzelfsprekend dat een schip beslist niet kèn varen als onderdelen die rechtstreeks met de voortstuwing e.d. te maken hebben, in revisie zijn. Bij veel andere werkzaamheden kan het schip eventueel wel worden ingezet, maar daarbij treden wel bepaalde risico's op, die volgens Hoogerheide meestal on verantwoord zijn. Bovendien wordt de voortgang van de werkzaamheden er schakeling van de politie. De Krim „draait" nu gesmeerd vol gens een gewijzigde organisatie. De regeling van de dagelijkse gang van zaken, de onderhandelingen met leve ranciers, het aannemen van personeel e.d. wordt overgelaten aan de heer Warnaar die tot dinsdag procuratiehou der-beheerder was, maar in de vergade ring met vrijwel algemene stemmen werd benoemd tot directeur. Voor de aard van zijn werkzaamheden heeft dat geen gevolgen want hij vervulde in feite al de directeurstaak. Het onderhoud van het terrein wordt in eigen beheer uitgevoerd. De Krim heeft daartoe een vaste man in dienst: de heer R. Eelman. Verdunning Desgevraagd vertelde Warnaar dat de EMK zich na de vaststelling van het bestemmingsplan zal moeten houden aan de in dat plan voorgeschreven maximum aantallen kampeerders. Dat betekent dat de huidige bezettingsgraad zal moeten teruglopen. Daarmee is echter steeds rekening gehouden. De capaciteit van de toilet- en andere ak- kommodatie is op de toekomstige richt lijnen afgestemd. Volgens het nieuwe systeem wordt overigens niet gerekend in aantallen kampeerders maar in eenhe den (tenten of caravans). Alleen dan is een waterdichte controle (bijv. door luchtfotografie) van gemeentewege mo gelijk. Met de verdunning zullen overi gens ook de andere Texelse campings te maken krijgen, zodat de concurrentie- o>o> Bij het doen van investeringen loopt de Exploitatiemaatschappij De rim (EMK) vooruit op het nog vast te stellen bestemmingsplan De rim. Het geld wordt vrijwel uitsluitend gestoken in hoogwaardige aorzieningen die in het nieuwe bestemmingsplan passen. Een van de elangrijkste voorzieningen die het afgelopen jaar tot stand is gekomen is een toiletgebouw met een oppervlakte van 170 m2, zodat de oude toiletvoorzieningen (een wagen en een slecht gebouwtje) bonden worden opgeruimd. De nieuwe, fraaie akkommodatie biedt méér dan alleen het allernoodzakelijkste. De damesafdeling is bijvoorbeeld voorzien van aparte ruimten voor make-up en het hele i bebouw is centraal verwarmd. De Krim heeft hiermee een begin gemaakt met het scheppen van akkommodatie die aantrekkelijk is voor een „beter" publiek in familieverband. Het toiletgebouw dat deze zomer in gebruik werd genomen. Het Transportbedrijf Texel (TBT) van de heer Jan Zuidewind is overgenomen door het Noordhollandse transportbedrijf Beers. Zoals bekend kocht Beers al eerder de VTB van Zuidewind. Het was de bedoeling dat deze het internationaal opererende Transportbedrijf Texel zou houden, maar dat is al snel onmogelijk gebleken. De heer Zuidewind veranderde van beroep: hij trad gisteren in dienst van het Makelaarskantoor Eelman te Den Burg. positie van De Krim niet bij voorbaat ongunstig is. Wat de uitvoering van het totale bestemmingsplan De Krim betreft merk te Warnaar op dat de zg. struktuurbepa- lende beplanting reeds in de afgelopen winter is aangebracht samen met de Newomij. Het is de bedoeling dat het door de EMK te exploiteren deel van het Krimplan veel groter wordt dan thans het geval is. In het Newomij-deel komt een groot openbaar gebied dat door de gemeente zal worden overgenomen. Verder staat nagenoeg vast dat Nowo- mij in zijn gedeelte 500 bungalows zal bouwen. Krimweg Het is de bedoeling dat het Krimter- rein ook in de toekomst slechts via één ingang, gelegen aan de Krimweg, te betreden is. Verschillende aandeelhou ders toonden zich daarmee niet geluk kig. In het Krimplan zullen straks zo'n 5.000 recreanten tegelijkertijd kunnen verblijven. Zij zijn, met hun misschien wel 2.500 auto's aangewezen op de [Lees verder op pagina 2j Of Zuidewind deze funktie kan com bineren met het wethouderschap van de gemeente Texel is twijfelachtig. Als wethouder is hij op de hoogte van toe komstige ontwikkelingen, waarbij de handel in onroerend goed belang kan hebben. De functies zouden daarom onverenigbaar kunnen zijn. Zuidewind: „Dat staat voor mij nog niet persé vast maar ik moet nog een beslissing nemen". De bezittingen van de TBT bestonden uit zes vrachtwagencombinaties die al tijd vanaf het vasteland opereerden. De wagens zullen nu in het bedrijf van Beers in Winkel worden gestationeerd. Evenals bij de VTB zal de naam Trans portbedrijf Texel in stand worden ge houden. draaiuren maakten en de noodzaak zich aandiende dat een van deze motoren ook deze winter moet worden gerevi seerd. Normaal zou dat op een later tijd stip (waarschijnlijk in de onderhouds periode 1978-1979) hebben kunnen plaatsvinden. Geen risico Direkt na de herfstvakantie is de generator uitgebouwd en naar Rotter dam gebracht waar een ingrijpende revisie inmiddels heeft plaats gevonden. In die tijd kon aan de andere motoren niet worden gewerkt omdat TESO het risico niet wil lopen, dat als de dienst- boot uitvalt, het reserveschip niet bin nen redelijke tijd als vervanger beschik baar is. Alleen de motor waarvan de generator was uitgebouwd, kon worden (Lees verder op pagina 7) Overzicht van de machinekamer van de Texel stroomtijdens de onderhouds beurt waarmee in oktober werd begon nen. De middelste motor is gedeeltelijk gedemonteerd. De Krim vrij streng opgetreden tegen lawaai schoppende jongelui. Menigeen is de afgelopen zomer van het terrein gestuurd, in een enkel geval met in- KWALITEITSVERBETERING GRENSWEG-TERREINEN De gemeente heeft van de gebroeders C. A. en G. C. Witte in Gerritsland ruim 1,3 ha gras land aangekocht. Het is de be doeling dat de grond zijn agrari sche bestemming verliest en zal worden gebruikt voor openbare recreatieve voorzieningen (voor namelijk bos) ten behoeve van de recreanten op vakantiecentra in de direkte omgeving zoals Den nenoord, Dennenrust, de Koorn aar etc. Voor het totale gebied zal een nieuw bestemmingsplan „Grensweg" worden ontworpen dat een hogere kwaliteit als voor naamste doel heeft. Deze hogere kwaliteit bestaat uit recreatieve voorzieningen, waardoor de recreanten geneigd zullen zijn hun ver maak in de verblijfsomgeving te zoeken waardoor de druk op het natuurgebied kan worden verminderd. De nu aange kochte grond is voor verwezenlijking van het plan Grensweg niet toereikend. De gemeente heeft nog enkele kleinere, deels aangrenzende stukken op het oog. Aan uitvoering van het plan is men nog lang niet toe. Er moet nog worden gepraat met de eigenaars van de belang hebbende vakantiecentra over een bij drage in de kosten. Uiteraard zullen de gemeente en provincie ook hun toe stemming moeten geven. Als het plan Grensweg niet doorgaat, gaat de aan gekochte grond terug naar de eige naars. Het nieuwe bestemmingsplan De Krim verlangt recreatieve voorzieningen om te bereiken dat de crecreanten hun 5 vermaak op het terrein zelf kunnen vinden. EMK-directeur Martin Warnaar vertelde in de dinsdagavond in hotel "„De Lindeboom-Texel" gehouden aan deelhoudersvergadering dat een be scheiden kinderboerderij in het leven is geroepen met geiten en hangbuikzwijn- Vtjes. Er zijn voorts vijf pony's aange schaft, waarmee de kinderen van de gasten zich mogen vermaken. Sport en spel 5 Er is ook veel gedaan aan sport en Hspel onder leiding waarvoor De Krim medewerkers van het CIOS aantrok en in deze nauw samenwerkte met het gemeentelijke zomerrecreatiewerk. Voor een en ander bestaat veel belang- E stelling. Het wekelijkse volleybaltoer nooi trok op een gegeven moment maar a liefst dertig teams, die de rest van de week ijverig hadden geoefend, verster king aangeworven etc. wat een leuke sfeer opriep. Een oogje wordt in het zeil B gehouden door dezelfde mensen die met de bewaking van het Krim-parkeer- terrein zijn belast. In voor- en naseizoen mogen de gasten hun auto dicht bij hun tent zetten, maar in de zomertop moet de wagen worden geplaatst op een stuk land dat eigendom is van Newomij, de partner van de EMK in het recreatieplan De Krim. Zoals bekend is het totale Krimplan 87 ha groot; de EMK heeft daarvan momenteel 10 hectare (nog in eigendom van de gemeente) in exploitatie. Rust Ter bescherming van de op rust gestelde familiekampeerders wordt op MARTIEN VAN DE WETERING Speciaal ziekenvervoer per taxi. Laagste tarief. toooooooooooocj oeoonuujnnnni Vooral de laatste tijd wordt veel geklaagd over wachttijden bij de boot die voorkomen zou den zijn als beide schepen tegelijk zouden hebben gevaren. De wachttijden zijn in enkele geval len uitgelopen tot twee uren, wat veel ergernis veroorzaakte. Vrij algemeen heerst de opvatting dat TESO deze situatie bewust laat ontstaan om kracht bij te zetten aan het streven naar capaciteits vergroting. Toen in de gemeente raad de dubbeldekker van 190 pae „erdoor" was, kwamen op nieuw wachttijden voor als ge volg van het varen met slechts één boot. Dat verwekte stomme verbazing onder de wachtenden. Het hóefde nu toch niet meer enorm door gehinderd. Grote onderde len moeten worden vastgesjord omdat het schip bij de overtocht of bij het aanraken van de fuikwand teveel be weegt, waardoor schade kan ontstaan. In één keer Het is praktisch en veilig de hele onderhoudsbeurt in één keer ononder broken uit te voeren, en die tijd het «chip aan de wal te houden. Anders zou het karwei maanden vergen. Wat de recente onderhoudsbeurt be treft, kan worden meegedeeld dat al voor de afgelopen zomer een defekt aan een der generatoren van de „Texel- stroom" was geconstateerd. In verband met het naderende seizoen werd het evenwel niet verantwoord geacht deze generator uit te bouwen en voor revisie naar Rotterdam te sturen. Want als schade aan een van de twee resterende motoren zou ontstaan, zou het hele schip uit de vaart moeten. Besloten werd toen de defecte generator zo veel mogelijk te ontzien en alleen in geval van spoedeisende ziektereizen en bij pendelen op zaterdagen de motor met aangebouwde generator te gebruiken. Het gevolg was wel dat de overige motoren naar verhouding veel meer

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 1