Cjroen cZwartsJexeh in het
„De Krimvoert het
ibestemmingspian ai uit
ONTEVREDENHEID OVER NIET
INZETTEN VAN TWEEDE DOOT
Rockporf...
een beer
van een laars
TBT ook door
Beers overgenomen
Mantle Schoenen b.vT
Gemeente kocht
grond van
Gebroeders Witte
Kwaliteitsvoorzieningen
!op toekomst afgestemd
Onnodigewachttijden tot twee uur
Bedankt Zuidewind a/s wethouder?
(02220)
Directie:
„Onvermijdelijk
onderhoudswerk
91e JAARGANG No. 9233
(RIJDAG 2 DECEMBER 1977
B Herfst winter
Wm vooriaar, zomer
W broek d'r in
of broek d'r over
een Rockportlaars
[voor man en vrouw
ook boots
en schoenen
Gezelligheid
een pot verse mosselen
een knappend haardvuur
een glas Beaujolais Primeur
een gegrilde lamskotelet
9 gewoon een kop koffie
Havenrestaurant
„TEXEL"
t-SJ 02226 - 310
Waarom weigert TESO in deze tijd
van het jaar de tweede boot in te zetten?
We vroegen het directeur Th. Hooger-
heide, die uitvoerig tekst en uitleg gag,
waaraan wij het volgende ontlenen.
Het incidenteel inzetten van het twee
de schip was onmogelijk omdat aan het
reserve-schip onderhoud wordt ge
pleegd. Dit is onvermijdelijk, zowel om
puur technische redenen als op grond
van de voorschriften van het zg. Bureau
Veritas en de Scheepvaartsinspectie.
Het is vanzelfsprekend dat een schip
beslist niet kèn varen als onderdelen die
rechtstreeks met de voortstuwing e.d.
te maken hebben, in revisie zijn. Bij veel
andere werkzaamheden kan het schip
eventueel wel worden ingezet, maar
daarbij treden wel bepaalde risico's op,
die volgens Hoogerheide meestal on
verantwoord zijn. Bovendien wordt de
voortgang van de werkzaamheden er
schakeling van de politie.
De Krim „draait" nu gesmeerd vol
gens een gewijzigde organisatie. De
regeling van de dagelijkse gang van
zaken, de onderhandelingen met leve
ranciers, het aannemen van personeel
e.d. wordt overgelaten aan de heer
Warnaar die tot dinsdag procuratiehou
der-beheerder was, maar in de vergade
ring met vrijwel algemene stemmen
werd benoemd tot directeur. Voor de
aard van zijn werkzaamheden heeft dat
geen gevolgen want hij vervulde in feite
al de directeurstaak.
Het onderhoud van het terrein wordt
in eigen beheer uitgevoerd. De Krim
heeft daartoe een vaste man in dienst:
de heer R. Eelman.
Verdunning
Desgevraagd vertelde Warnaar dat de
EMK zich na de vaststelling van het
bestemmingsplan zal moeten houden
aan de in dat plan voorgeschreven
maximum aantallen kampeerders. Dat
betekent dat de huidige bezettingsgraad
zal moeten teruglopen. Daarmee is
echter steeds rekening gehouden. De
capaciteit van de toilet- en andere ak-
kommodatie is op de toekomstige richt
lijnen afgestemd. Volgens het nieuwe
systeem wordt overigens niet gerekend
in aantallen kampeerders maar in eenhe
den (tenten of caravans). Alleen dan is
een waterdichte controle (bijv. door
luchtfotografie) van gemeentewege mo
gelijk. Met de verdunning zullen overi
gens ook de andere Texelse campings te
maken krijgen, zodat de concurrentie-
o>o>
Bij het doen van investeringen loopt de Exploitatiemaatschappij De
rim (EMK) vooruit op het nog vast te stellen bestemmingsplan De
rim. Het geld wordt vrijwel uitsluitend gestoken in hoogwaardige
aorzieningen die in het nieuwe bestemmingsplan passen. Een van de
elangrijkste voorzieningen die het afgelopen jaar tot stand is
gekomen is een toiletgebouw met een oppervlakte van 170 m2, zodat
de oude toiletvoorzieningen (een wagen en een slecht gebouwtje)
bonden worden opgeruimd. De nieuwe, fraaie akkommodatie biedt
méér dan alleen het allernoodzakelijkste. De damesafdeling is
bijvoorbeeld voorzien van aparte ruimten voor make-up en het hele
i bebouw is centraal verwarmd. De Krim heeft hiermee een begin
gemaakt met het scheppen van akkommodatie die aantrekkelijk is
voor een „beter" publiek in familieverband.
Het toiletgebouw dat deze zomer in gebruik werd genomen.
Het Transportbedrijf Texel (TBT) van de heer Jan Zuidewind is
overgenomen door het Noordhollandse transportbedrijf Beers. Zoals
bekend kocht Beers al eerder de VTB van Zuidewind. Het was de
bedoeling dat deze het internationaal opererende Transportbedrijf
Texel zou houden, maar dat is al snel onmogelijk gebleken. De heer
Zuidewind veranderde van beroep: hij trad gisteren in dienst van
het Makelaarskantoor Eelman te Den Burg.
positie van De Krim niet bij voorbaat
ongunstig is.
Wat de uitvoering van het totale
bestemmingsplan De Krim betreft merk
te Warnaar op dat de zg. struktuurbepa-
lende beplanting reeds in de afgelopen
winter is aangebracht samen met de
Newomij. Het is de bedoeling dat het
door de EMK te exploiteren deel van het
Krimplan veel groter wordt dan thans
het geval is. In het Newomij-deel komt
een groot openbaar gebied dat door de
gemeente zal worden overgenomen.
Verder staat nagenoeg vast dat Nowo-
mij in zijn gedeelte 500 bungalows zal
bouwen.
Krimweg
Het is de bedoeling dat het Krimter-
rein ook in de toekomst slechts via één
ingang, gelegen aan de Krimweg, te
betreden is. Verschillende aandeelhou
ders toonden zich daarmee niet geluk
kig. In het Krimplan zullen straks zo'n
5.000 recreanten tegelijkertijd kunnen
verblijven. Zij zijn, met hun misschien
wel 2.500 auto's aangewezen op de
[Lees verder op pagina 2j
Of Zuidewind deze funktie kan com
bineren met het wethouderschap van de
gemeente Texel is twijfelachtig. Als
wethouder is hij op de hoogte van toe
komstige ontwikkelingen, waarbij de
handel in onroerend goed belang kan
hebben. De functies zouden daarom
onverenigbaar kunnen zijn.
Zuidewind: „Dat staat voor mij nog
niet persé vast maar ik moet nog een
beslissing nemen".
De bezittingen van de TBT bestonden
uit zes vrachtwagencombinaties die al
tijd vanaf het vasteland opereerden. De
wagens zullen nu in het bedrijf van
Beers in Winkel worden gestationeerd.
Evenals bij de VTB zal de naam Trans
portbedrijf Texel in stand worden ge
houden.
draaiuren maakten en de noodzaak zich
aandiende dat een van deze motoren
ook deze winter moet worden gerevi
seerd. Normaal zou dat op een later tijd
stip (waarschijnlijk in de onderhouds
periode 1978-1979) hebben kunnen
plaatsvinden.
Geen risico
Direkt na de herfstvakantie is de
generator uitgebouwd en naar Rotter
dam gebracht waar een ingrijpende
revisie inmiddels heeft plaats gevonden.
In die tijd kon aan de andere motoren
niet worden gewerkt omdat TESO het
risico niet wil lopen, dat als de dienst-
boot uitvalt, het reserveschip niet bin
nen redelijke tijd als vervanger beschik
baar is. Alleen de motor waarvan de
generator was uitgebouwd, kon worden
(Lees verder op pagina 7)
Overzicht van de machinekamer van de
Texel stroomtijdens de onderhouds
beurt waarmee in oktober werd begon
nen. De middelste motor is gedeeltelijk
gedemonteerd.
De Krim vrij streng opgetreden tegen
lawaai schoppende jongelui. Menigeen
is de afgelopen zomer van het terrein
gestuurd, in een enkel geval met in-
KWALITEITSVERBETERING
GRENSWEG-TERREINEN
De gemeente heeft van de
gebroeders C. A. en G. C. Witte
in Gerritsland ruim 1,3 ha gras
land aangekocht. Het is de be
doeling dat de grond zijn agrari
sche bestemming verliest en zal
worden gebruikt voor openbare
recreatieve voorzieningen (voor
namelijk bos) ten behoeve van de
recreanten op vakantiecentra in
de direkte omgeving zoals Den
nenoord, Dennenrust, de Koorn
aar etc. Voor het totale gebied zal
een nieuw bestemmingsplan
„Grensweg" worden ontworpen
dat een hogere kwaliteit als voor
naamste doel heeft.
Deze hogere kwaliteit bestaat uit
recreatieve voorzieningen, waardoor de
recreanten geneigd zullen zijn hun ver
maak in de verblijfsomgeving te zoeken
waardoor de druk op het natuurgebied
kan worden verminderd. De nu aange
kochte grond is voor verwezenlijking
van het plan Grensweg niet toereikend.
De gemeente heeft nog enkele kleinere,
deels aangrenzende stukken op het oog.
Aan uitvoering van het plan is men nog
lang niet toe. Er moet nog worden
gepraat met de eigenaars van de belang
hebbende vakantiecentra over een bij
drage in de kosten. Uiteraard zullen de
gemeente en provincie ook hun toe
stemming moeten geven. Als het plan
Grensweg niet doorgaat, gaat de aan
gekochte grond terug naar de eige
naars.
Het nieuwe bestemmingsplan De
Krim verlangt recreatieve voorzieningen
om te bereiken dat de crecreanten hun
5 vermaak op het terrein zelf kunnen
vinden. EMK-directeur Martin Warnaar
vertelde in de dinsdagavond in hotel
"„De Lindeboom-Texel" gehouden aan
deelhoudersvergadering dat een be
scheiden kinderboerderij in het leven is
geroepen met geiten en hangbuikzwijn-
Vtjes. Er zijn voorts vijf pony's aange
schaft, waarmee de kinderen van de
gasten zich mogen vermaken.
Sport en spel
5 Er is ook veel gedaan aan sport en
Hspel onder leiding waarvoor De Krim
medewerkers van het CIOS aantrok en
in deze nauw samenwerkte met het
gemeentelijke zomerrecreatiewerk.
Voor een en ander bestaat veel belang-
E stelling. Het wekelijkse volleybaltoer
nooi trok op een gegeven moment maar
a liefst dertig teams, die de rest van de
week ijverig hadden geoefend, verster
king aangeworven etc. wat een leuke
sfeer opriep. Een oogje wordt in het zeil
B gehouden door dezelfde mensen die
met de bewaking van het Krim-parkeer-
terrein zijn belast. In voor- en naseizoen
mogen de gasten hun auto dicht bij
hun tent zetten, maar in de zomertop
moet de wagen worden geplaatst op
een stuk land dat eigendom is van
Newomij, de partner van de EMK in het
recreatieplan De Krim. Zoals bekend is
het totale Krimplan 87 ha groot; de EMK
heeft daarvan momenteel 10 hectare
(nog in eigendom van de gemeente) in
exploitatie.
Rust
Ter bescherming van de op rust
gestelde familiekampeerders wordt op
MARTIEN VAN DE WETERING
Speciaal ziekenvervoer per taxi.
Laagste tarief.
toooooooooooocj oeoonuujnnnni
Vooral de laatste tijd wordt
veel geklaagd over wachttijden
bij de boot die voorkomen zou
den zijn als beide schepen tegelijk
zouden hebben gevaren. De
wachttijden zijn in enkele geval
len uitgelopen tot twee uren, wat
veel ergernis veroorzaakte. Vrij
algemeen heerst de opvatting dat
TESO deze situatie bewust laat
ontstaan om kracht bij te zetten
aan het streven naar capaciteits
vergroting. Toen in de gemeente
raad de dubbeldekker van 190
pae „erdoor" was, kwamen op
nieuw wachttijden voor als ge
volg van het varen met slechts
één boot. Dat verwekte stomme
verbazing onder de wachtenden.
Het hóefde nu toch niet
meer
enorm door gehinderd. Grote onderde
len moeten worden vastgesjord omdat
het schip bij de overtocht of bij het
aanraken van de fuikwand teveel be
weegt, waardoor schade kan ontstaan.
In één keer
Het is praktisch en veilig de hele
onderhoudsbeurt in één keer ononder
broken uit te voeren, en die tijd het
«chip aan de wal te houden. Anders zou
het karwei maanden vergen.
Wat de recente onderhoudsbeurt be
treft, kan worden meegedeeld dat al
voor de afgelopen zomer een defekt aan
een der generatoren van de „Texel-
stroom" was geconstateerd. In verband
met het naderende seizoen werd het
evenwel niet verantwoord geacht deze
generator uit te bouwen en voor revisie
naar Rotterdam te sturen. Want als
schade aan een van de twee resterende
motoren zou ontstaan, zou het hele
schip uit de vaart moeten. Besloten
werd toen de defecte generator zo veel
mogelijk te ontzien en alleen in geval
van spoedeisende ziektereizen en bij
pendelen op zaterdagen de motor met
aangebouwde generator te gebruiken.
Het gevolg was wel dat de overige
motoren naar verhouding veel meer