:,L
WAT IK ZEGGEN WOU..
FILM
mmswo.
„Een illusie armer"
In de molen van het Noorden
ï$5
non
Nel Koorn
tekent Texel
Schietoefeningen
gangQr
Garage Kaczor
heropent
oooooooooQOO
FEUILLETON
gebruik werd gesteld brak de as,
zodat de wieken neerstortten. De
genodigden moesten zich ijllings uit
de voeten maken om niet te worden
verpletterd. Al sedert 1913 werd de
molen in zijn taak bijgestaan door
een motorgemaal, tegenwoordig
doet de molen niets meer omdat de
gemaalfunctie is losgekoppeld.
Maar na de jongste restauratie
draaien de wieken wel weer regel
matig waardoor de molen als „wer
kend" monument volledig functio
neert in het landschap. De molen
was vroeger eigendom van het
waterschap maar werd enige jaren
geleden verkocht aan de Vereniging
De Hollandsche Molen voor het
symbolische bedrag van f 1
Wie meer weet over de molen,
over de directe omgeving of andere
feiten kent die in dit verband in
teressant zouden kunnen zijn wor
den verzocht zich in verbinding te
stellen met de redactie.
Vele uren bracht Nel Koorn teke
nend door in de „bovenverdieping"
van de 100-jarige molen van Het
Noorden. Hierbij een reproduktie
van haar tekening. Het is een
knappe weergave van een gecom
pliceerde situatie, vooral boeiend
door de mengeling van zeer oude
en zelfs primitieve materialen (let op
het laddertje rechts) en nieuwe
onderdelen en zoals het gietijzeren
verlengde van de wiekenas, de
bouten en moeren en de stukjes
hoekijzer. De plaat wordt opgeno
men in de bundel Texelse tekenin
gen die in de loop van het volgende
jaar wordt uitgegeven, voorzien van
teksten waar de lezers van de krant
het nodige aan mogen toevoegen.
De (naamloze) molen van Het
Noorden werd gebouwd door een
timmerman uit Den Helder en draai
de voor het eerst in november 1878.
De eerste molenaar was Gerrit
Dekker die op 17 oktober 1878 als
zodanig werd benoemd voor een
jaarsalaris van 7150,— plus het
recht om bij de molen een huisje te
bouwen en er een geit en een
schaap te laten grazen. De molen
van Het Noorden was in Nederland
de enige molen die het polderwater
op de open zee loosde, via een
uniek boezem- en sluizensysteem.
In 1915 werd Floris Dekker mole
naar. Na enkele opvolgers die
slechts korte tijd bleven werd in
1928 Kees Dijker benoemd. Hij bleef
zijn werk 20 jaar trouw. Kort voor
zijn benoeming werd de molen ge
restaureerd. Toen de molen met
veel officieel vertoon opnieuw in
»r:>
BRIEVEN VAN LEZERS - BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE
Na het lezen van twee van de drie
meningen over yoga kreeg ik wel een
beetje een zoet gevoel in mijn mond.
Zoet in die zin uit te leggen, dat ten
eerste de sprekers kennelijk zelf de zoete
mensen zijn en ten tweede hun naaste
medemens middels het geloof zoet
willen houden. Door de eeuwen heen
hebben gelovigen, met de bijbel als af
schrikwekkend wapen, bezwerende vin
gers opgeheven. Is daar de levensgids
waarlijk voor bedoeld? Een goed chris
ten moet dit ontkennen. Zijn de schrij
vers van de stukken dan van die
mensen, die op de akker waar gewerkt
dient te worden misschien volkomen
zijn uitgerangeerd en ook in het chris
telijk leven der gemeente het spoor vol
komen bijster geraakt zijn? Zij hebben
zichzelf geestelijke, misschien goddelij
ke verworvenheden aangemeten, die
zijn weerga in de evangelieverkondiging
niet kent. Zij hebben zichzelf tot heiligen
van het laatste uur uitgeroepen. De na
druk ligt steeds op zichzelf. Uit zich
zelve is de mens niets, waa^kunnen de
schrijvers dan op voorstaan op de plaats
des allerhoogsten te gaan zitten, mis-
rchien en als het aan de schrijvers lag,
zo lees ik uit hun stukken, liever staan.
Niets is minder waar. Gode moge het
verwerpen, dat deze mensen gemeend
hebben uit Goddelijke bron hun verma
nend geschrift geput te hebben en naar
huns inzien onder de werking van de
heilige geest hun boodschap hebben
neergezet. Nogmaals God verwerpe
het, want bij al de beperkingen, afbake
ningen het opwerpen van drempels, het
bouwen van onneembare bunkers van
gewapend beton, wordt weer eens een
prikkeldraadversperring onder dodeljk
voltage neergezet voor het werkelijke
heilswerk. Kunnen de schrijvers die zich
zelf als de goeden achten werkelijk voor
anderen al de vorenstaande obstakels
slechten, oh slechten, wee u, dat kan
God alleen. Deze God die naar de me
ning van mij ondergetekende niet zo
kortzichtig is, dat hij niet te omzeilen
klippen creëert voor Zijn schepping,
doch veeleer een drempelvrije wereld
heeft geschapen, waarop Hij de mens
niet heeft losgelaten, maar, wel het
beheer in ieders verantwoordelijk heeft
opgedragen. En zou dit beheer ineen
storten als mensen yoga beoefenen. Als
de mens de tempel Gods, dat is Zijn
lichaam meent te moeten onderhouden
met yoga en daardoor harmonie tussen
geest en lichaam, wat is daarvan het
bezwaar? Gaan christenen ook niet
onder de douche en laten hun lichaam
prikkelen door warm stromend water,
daardoor het juk van vermoeidheden,
bevuilingen zowel lichamelijk als geeste
lijk, van zich afwerpend. Met een beetje
goddeloos denken kan dit ook als een
vorm van yoga beschouwd worden.
Maar God bevrijdt toch, zeggen de
schrijvers, ook voor hun vorm van yoga.
Dus dan maar even een Engel Gods naar
beneden laten komen en uw ruggetje
laten wassen, méék het even! Het gaat
mijns inziens veel meer om de discipline
dat met alles wat er ons mensen op
aarde gegeven is, de eer te doen
toekomen aan God. In die onderdanig
heid en die beleving kan Gods inziens
veel. Door de eeuwen heen zijn er zo
bestempelde cultussen geweest, Heb
ben deze cultussen iets aan het heils
werk kunnen veranderen, (ieen cent.
De handelswijze van zich christen noe
mende mensen heeft veeleer het heils
werk lamgelegd, daarom draag ik nu
wat zinssneden uit bekende liederen aan
voor onbelemmerde evangeliebeleving.
Wie maar de Goede God laat zorgen,
enz. Beveel gerust uw wegen en wat te
denken van Alles (de cultussen waaron
der mogelijk druggebruik, alcohol, yo
ga, spiritisme, enz.) wisselt op zijrl
wenken, maar hij zelf verandert niet. Ij
het dan duivelswerk dat er cultussen g
zijn, mogelijk evengoed zou het duivels-^
werk kunnen zijn, dat de schrijvers var^tü,
de ingezonden stukken werden gei'nspi^ro
reerd door het verhevigen van slaafsaje|(
banden van de mens met de cultussenw0
Dat de mens vermanend op de stoel var^e
God gaat zitten zou ook Duivelswerk^
kunnen zijn. U inzenders van de stukken^
bent mogelijk verstrikt in de mazen varye
de netten die u zelf gezet hebt orri(/y
vissers van mensen te zijn, omdat u nretscj
met Jezus licht bent gekomen maar meton
een lucifer (die kent u toch!). Laat u danwjj
door nederigheid, dienstbetoon ertpe
barmhartigheid volkomen onderge-tej
schikt vrijmaken en zodoende goddelijKjp
licht verspreiden. Gaat naar een binnen-en
kamer in aangezicht tot God met dem<
broeder of zuster van wie vermeend Kc
werd dat hij zich schuldig maakte aarHmj
zondig handelen, maar niet vermanenddKc
ingezonden stukken schrijven waar deje
zoetigheid afdruipt. Uw goede werken. de
zo meent u (Zonde!) hoeft u niet in hetwc
lichtte stellen. God hoeft geen bevesti-Mi,
ging. Hij is die hij is, dat betekent zijner
naam ook. Doe uw goede werken in het de
verborgene, hij zal het zien. Hij door
Jezus bevrijdt u uit de mazen, waarin u
tevens uw naaste afsneed van de
levensadem, eigenliefde door voortdu-
rende leugens voor eigenvolmaaktheid
leidt tot valse waarheid. Moge God u
hiervoor behoeden. Er zijn geen grenzen-
en mazen of wat ook aan Jezus macht.
Dat zogenaamde zieners, blind als zij
zijn, echt ziende worden en doof als zij
zijn mogen horen. Ter vermaning en uit
liefde uit mijzelf nietszijnde,
N. Drenth, Den Burg
NASCHRIFT:
Bovenstaand ingezonden stuk was
bestemd voor de krant van vrijdag j.l. en
was daartoe tijdig bezorgd. Ruimtege
brek maakte overstaan tot heden nood
zakelijk. De discussie over yoga is nu
echt afgesloten. Red.
Op woensdag 7 december a.s. wordt
er van 10.00 tot 19.00 uur te Breezand-
dijk geschoten met 120 mm en 81 mm
grondmortier.
ondernemers - akti viteiten
Het in Den burg gevestigde automo
bielbedrijf J. Kaczor onderging in de
afgelopen vijf maanden een verandering
waardoor men de beschikbare ruimte
heeft verdubbeld. De totale oppervlakte
ging van 150 m2 naar 260 m2. De
officiële opening van het vernieuwde
bedrijfspand vindt omstreeks Kerstmis
plaats.
Zowel de winkel als de showroom en
de daarachter gelegen garage onderging
een forse verandering. In vergelijking
met de oude situatie kan de showroom
nu 3 4 auto's bevatten (was 2). Het
voormalige magazijn werd bij de winkel
getrokken en de oorspronkelijke garage
werd naar achteren en naar opzij ver
plaatst waarmee Kaczor een al jaren
braak liggend terrein optimaal kon be
nutten. In de nieuwe garage, waarin nu
3autobruggen staan is op een verhoging
achter de „Autoshop" het nieuwe
magazijn gevestigd. Op de begane
grond er onder werden de benodigde
werkbanken geplaatst.
De verbouwwerkzaamheden, waar
mee men na de bouwvakvakantie begon
zijn door de volgende particulieren en
bedrijven uitgevoerd: Gerrit Witte (met
selwerk), Jaap Geus (timmerwerk), Ben
Kamp (schilder- en glaswerk), Fa. Bes
teman, Alkmaar (elektra) en Joop
Schoo (centrale verwarming).
Donald Sutherland als de fascist Attila in deel 2 van Bertolucci's 1900.
Regina. Zij wendt zich uit wraak tot de
fascist Attila en diens aanstormende
horden. Olmo probeert Alfredo wakker
Donderdagavond (20.00 uur) draait in
het City theater deel 2 van Bertolucci's
„Novecento" (1900).
In de tijd zowel als stemming zijn
herfst en winter aangebroken. Erg veel
ligt opgesloten in de schitterende brui
loftscène. Als kort na het begin Alfredo
de nieuwe landheer wordt en trouwt
met Ada, uit zich de jalouzie van
te schudden, dich deze weigert maatre
gelen te nemen. Zijn karakterloze hou
ding is er de oorzaak van dat Ada zich al
spoedig van hem afwendt. Na de
werkelijk monstreuze vormen waarin het
fascisme zich manifesteert en de kiemen
van het communisme gedijen, lijkt na de
bevrijding een nieuwe tijd aan te breken
In een slot volsymboliek blijkt echter dat
Bertolucci een oplossing niet voorhan
den heeft. Geen slaven zonder heren en
omgekeerd is de aktuele boodschap aan
het eind van dit absolute meesterwerk
Een film die, behalve door uiterst
vakkundig acteer- en camerawerk,
wordt gedragen door de gedrevenheid
van een begenadigd filmer.
PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 6 DECEMBER 1977
door Leida Graafland
11. „O kind, als ik jou daarmee een
plezier kan doen allicht. Maar ver
lang van mij niet, dat ik na ons huwelijk
naar de kerk ga; ik heb over geloof zo
mijn eigen mening".
Het kerkelijk huwelijk is dus geen
bezwaar. Tenslotte stemt Jossa toe.
Een verlovingsdatum wordt vastgesteld:
begin juni. Dan is nog vrijwel niemand
met vakantie en trouwen we in decem
ber. „Maken we een lange huwelijks
reis, onder meer naar de wintersport",
stelt Sam voor. En Jossa vindt het
allemaal geweldig. Hoewel ze nog nooit
naar de wintersport is geweest, want
oom Frans vindt vakantie nemen in de
winter waanzin. „Zomers, als de kraaien
van het dak vallen van de hitte kan ik me
voorstellen, dat men verkoeling zoekt
aan het strand of elders op het water,
maar in de winter met zijn kou en
narigheid, dan is er maar één gezellig
home, dat is je eigen huis". Voor Jossa
altijd als een logica beschouwd, maar
nu, met het vooruitzicht met Sam op
huwelijksreis te gaan, wil ze ook graag
skiën leren. En wie weet, is er wat moois
te schilderen. Ze heeft eigenlijk nog
nooit een sneeuwlandschap geschil
derd.
Het verlovingsfeest tussen Josefine
Hunninkhuizen en Samuël van Slagen
wordt in een gerenommeerde zaak in de
Maasstad gevierd. Wederzijdse families
zijn er en zakenrelaties van Sam komen
hun opwachting maken, vergezeld van
geschenken, bloemen en soms bijzon
der originele geschenken. Het verloofde
paar is kennelijk onder de indruk van
zoveel belangstelling en hartelijkheid.
Frans Hunninkhuizen junior is er met
vrouw en kinderen. Tijdens het diner,
dat na de receptie volgt, spreekt hij een
woord en wijst er op, dat een samen
gaan van man en vrouw pas goed kan
zijn, als een derde meegaat in het
huwelijk, namelijk God. Omdat Hijzelf
het huwelijk heeft ingesteld. Frans is
een geboren redenaar met een grote en
goede woordkeus, ledereen luistert dan
ook, min of meer geboeid. Misschien
enkele gasten beleefdheidshalve. Jossa
schaamt zich beslist niet voor haar
broer. Twee en dertig is hij en nu al
hoofd van een school. Ze is trots op
hem.
Els zit tussen oom Frans en een
familielid van Sam. Nee, Antoon kon
niet meegaan. De zaak het loopt
naar de vakantietijd en dan is het
overdruk in werkelijkheid heeft An
toon Slems zijn vrouw te kennen gege
ven, dat hij er niet over peinst mee te
gaan. En Els heeft begrepen waarom,
want als zij een dag en een nacht weg is,
heeft hij alle gelegenheid zich met
Truus, dat brutale kreng, te vermaken.
Ze kan haar wel verbranden.
Na het diner is er gelegenheid om te
dansen. Dat is voor Frans en zijn gezin
het sein om op te stappen. Met als
excuus, dat hij nog terug moet naar
Utrecht en morgen weer voor de klas zal
staan. Maar Jossa begrijpt best, dat het
dansen in zijn ogeri niet betaamt. Hii is
,,bonder",_zoals dat heet en de school is-
een Hervo'rmde school op Gereformeer
de grondslag. Bonders zijn nogal zwaar
op de hand en in de leer.
Na het verlovingsfeest gaat het leven
weer zijn gewone gang. Jossa schildert.
Soms gaat ze met Sam mee kijken naar
meubels, want al zijn huis en meubels
geen probleem na het huwelijk trekt
Jossa immers bij Sam in Ze wil toch
een boudoirtje met eigen meubeltjes en
Sam vindt het een uitstekend idee.
Af en toe gaan ze samen gezellig uit.
Nu ze verloofd zijn, staat Jossa zwij
gend wat meer toe, wel begrijpend, dat
ze nu eenmaal bepaalde concessies zal
moeten doen. Sam ontpopt zich als een
heftige minnaar, waarvoor Jossa wel
eens bang is. Zelf is ze niet zo warm
bloedig. Al weet Sam bij haar af en toe
wel iets te beroeren, waardoor een zeker
verlangen naar meer begint te groeien.
Normaal heeft ze in dit opzicht
helemaal geen problemen. Haar werk is
eigenlijk altijd grote liefde geweest.
Schilderen is haar hartstocht. Dat er ook
nog iets anders bestaat, weet ze natuur
lijk, want ze heeft in dit opzicht behoor
lijke voorlichting gehad van tante Corrie.
Op haar manier is ze modern. Jossa is
haar tante en pleegmoeder dankbaar
voor de verkregen opvoeding. Ze weet
nu, wat een vrouw dient te weten, maar
heeft er verder nooit over naged_acht^
omdat ze het niet belangrijk genoeg
vond. Nu, na het verlovingsfeest, wordt
ze er meer mee geconfronteerd. En
proeft het hunkeren van Sam. Ze dubt
met zichzelf, of ze het al vóór het
huwelijk zal goedvinden. Dan dient ze
wel eerst naar de dokter te gaan, want
ze kan dan geen enkel risico lopen. Stel
je voor! Ze werd de risée van de familiel
Er is enig uitstel, als Sam voor de zaak
op reis moet. Naar Zuid-Amerika. En
misschien ook nog naar het Verre Oos
ten. In die dagen zal Jossa in zijn huis de
honneurs waarnemen, de telefoontjes
beantwoorden en eventuele bestellin-
gen doorgeven aan de procuratiehou
der, meneer Bernsen. Want de zaak
moet blijven draaien.
In augustus is Sam weer terug en dat
ervaart Jossa, dat ze hevig naar hem
verlangt. Iets, wat ze tot nog niet voor
mogelijk had gehouden. Ze laat zich
kussen en liefkozen en toont zichzelf
ook niet onbetuigd. Ze voorziet, dat het
niet lang meer zal duren of ze zullen
samen één zijn. Het is immers onaf
wendbaar geworden! Best mogelijk, dat
het zo in de meeste verlovingsmaanden
aaat.
Een paar dagen na zijn terugkeer, als
de zaken weer geheel geregeld zijn, stelt
Sam voor een feestje te geven. „We zijn
nog helemaal niet met vakantie ge
weest, dat was tot nog toe niet moge
lijk, maar volgende week kunnen we er
wel een dag of tien van door", stelt hij
voor. „Dan geven we een leuk, intiem
afscheidsfeestje met onze vrienden en
kennissen. Wat denk je ervan?"
Jossa is niet gek op feesten in die zin,
dat het enkel dansen en drinken wordt.
Ze heeft op haar verlovingsfeest ruim
schoots gelegenheid gehad kennis te
maken met Sams vriendenkring en loopt
er niet bepaald mee weg. Waarschijnlijk
bestaat het gros uit wat over het paard
getilde snobs met hun respectievelijke
dames, verder een paar meelopers, die
wellicht profiteren van Sams goedheid
en last but not least zakenrelaties.
Allemaal zo tussen de vijf en twintig en
vijftig jaar. Ze is vriendelijk en beleefd
tegen ze geweest tijdens de receptie en
ook daarna, want het zijn vrienden en
relaties van Sam. Maar heeft intussen
haar ogen goed de kost gegeven tijdens
en na het diner. Er zaten er aan tafel, di<
niet bepaald goede manieren hadden er
Jossa staat erg op beschaving in gezel
schap. En daarna? Er werd door ver
scheidene mannen en vrouwen eigenlij)
teveel gedronken. Maar ja, het is ter-
slotte een feestavond. Sam vindt, dat je
dan niet zo krap moet kijken, In dil
opzicht is ze het bepaald niet helemaal
..met hem eens maar er zullen altijd wel
verschillen van opvatting blijven. Geen
twee mensen zijn hetzelfde ingesteld.
Nee, Jossa is er niet weg van, maar ze
forceert enthousiasme om hem te ple
zieren en zegt het een uitstekend plan
te vinden. Door verschillende zakelijke
omstandigheden moet het feestje een
paar maal uitgesteld worden, maar op
een der eerste dagen van september
vindt het dan ook definitief plaats
Daarvoor is alles in orde gemaakt en
Jossa rijdt die dag in avondkleding in
haar Morrisje naar de Woning van Sam.
Ze heeft tegen oom Frans en tante
Corrie gezegd: „Wacht alsjeblieft niei
op me, want het kan laat worden en nis
ik teveel gedronken heb is het nitf
onmogelijk, dat ik bij Sam blijf. Worc|
dus niet ongerust, als ik 's morgens e'
niet ben".
Het is te begrijpen. De tijd is mo
en Jossa is jong. Tenslotte is ze ver),
en al is een verloving nag geen hu
de oudere mensen begrijpen bes
tegenwoordig meer gebeurt dan
welvoegelijk placht te heten.
(wordt vervo