:,L WAT IK ZEGGEN WOU.. FILM mmswo. „Een illusie armer" In de molen van het Noorden ï$5 non Nel Koorn tekent Texel Schietoefeningen gangQr Garage Kaczor heropent oooooooooQOO FEUILLETON gebruik werd gesteld brak de as, zodat de wieken neerstortten. De genodigden moesten zich ijllings uit de voeten maken om niet te worden verpletterd. Al sedert 1913 werd de molen in zijn taak bijgestaan door een motorgemaal, tegenwoordig doet de molen niets meer omdat de gemaalfunctie is losgekoppeld. Maar na de jongste restauratie draaien de wieken wel weer regel matig waardoor de molen als „wer kend" monument volledig functio neert in het landschap. De molen was vroeger eigendom van het waterschap maar werd enige jaren geleden verkocht aan de Vereniging De Hollandsche Molen voor het symbolische bedrag van f 1 Wie meer weet over de molen, over de directe omgeving of andere feiten kent die in dit verband in teressant zouden kunnen zijn wor den verzocht zich in verbinding te stellen met de redactie. Vele uren bracht Nel Koorn teke nend door in de „bovenverdieping" van de 100-jarige molen van Het Noorden. Hierbij een reproduktie van haar tekening. Het is een knappe weergave van een gecom pliceerde situatie, vooral boeiend door de mengeling van zeer oude en zelfs primitieve materialen (let op het laddertje rechts) en nieuwe onderdelen en zoals het gietijzeren verlengde van de wiekenas, de bouten en moeren en de stukjes hoekijzer. De plaat wordt opgeno men in de bundel Texelse tekenin gen die in de loop van het volgende jaar wordt uitgegeven, voorzien van teksten waar de lezers van de krant het nodige aan mogen toevoegen. De (naamloze) molen van Het Noorden werd gebouwd door een timmerman uit Den Helder en draai de voor het eerst in november 1878. De eerste molenaar was Gerrit Dekker die op 17 oktober 1878 als zodanig werd benoemd voor een jaarsalaris van 7150,— plus het recht om bij de molen een huisje te bouwen en er een geit en een schaap te laten grazen. De molen van Het Noorden was in Nederland de enige molen die het polderwater op de open zee loosde, via een uniek boezem- en sluizensysteem. In 1915 werd Floris Dekker mole naar. Na enkele opvolgers die slechts korte tijd bleven werd in 1928 Kees Dijker benoemd. Hij bleef zijn werk 20 jaar trouw. Kort voor zijn benoeming werd de molen ge restaureerd. Toen de molen met veel officieel vertoon opnieuw in »r:> BRIEVEN VAN LEZERS - BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE Na het lezen van twee van de drie meningen over yoga kreeg ik wel een beetje een zoet gevoel in mijn mond. Zoet in die zin uit te leggen, dat ten eerste de sprekers kennelijk zelf de zoete mensen zijn en ten tweede hun naaste medemens middels het geloof zoet willen houden. Door de eeuwen heen hebben gelovigen, met de bijbel als af schrikwekkend wapen, bezwerende vin gers opgeheven. Is daar de levensgids waarlijk voor bedoeld? Een goed chris ten moet dit ontkennen. Zijn de schrij vers van de stukken dan van die mensen, die op de akker waar gewerkt dient te worden misschien volkomen zijn uitgerangeerd en ook in het chris telijk leven der gemeente het spoor vol komen bijster geraakt zijn? Zij hebben zichzelf geestelijke, misschien goddelij ke verworvenheden aangemeten, die zijn weerga in de evangelieverkondiging niet kent. Zij hebben zichzelf tot heiligen van het laatste uur uitgeroepen. De na druk ligt steeds op zichzelf. Uit zich zelve is de mens niets, waa^kunnen de schrijvers dan op voorstaan op de plaats des allerhoogsten te gaan zitten, mis- rchien en als het aan de schrijvers lag, zo lees ik uit hun stukken, liever staan. Niets is minder waar. Gode moge het verwerpen, dat deze mensen gemeend hebben uit Goddelijke bron hun verma nend geschrift geput te hebben en naar huns inzien onder de werking van de heilige geest hun boodschap hebben neergezet. Nogmaals God verwerpe het, want bij al de beperkingen, afbake ningen het opwerpen van drempels, het bouwen van onneembare bunkers van gewapend beton, wordt weer eens een prikkeldraadversperring onder dodeljk voltage neergezet voor het werkelijke heilswerk. Kunnen de schrijvers die zich zelf als de goeden achten werkelijk voor anderen al de vorenstaande obstakels slechten, oh slechten, wee u, dat kan God alleen. Deze God die naar de me ning van mij ondergetekende niet zo kortzichtig is, dat hij niet te omzeilen klippen creëert voor Zijn schepping, doch veeleer een drempelvrije wereld heeft geschapen, waarop Hij de mens niet heeft losgelaten, maar, wel het beheer in ieders verantwoordelijk heeft opgedragen. En zou dit beheer ineen storten als mensen yoga beoefenen. Als de mens de tempel Gods, dat is Zijn lichaam meent te moeten onderhouden met yoga en daardoor harmonie tussen geest en lichaam, wat is daarvan het bezwaar? Gaan christenen ook niet onder de douche en laten hun lichaam prikkelen door warm stromend water, daardoor het juk van vermoeidheden, bevuilingen zowel lichamelijk als geeste lijk, van zich afwerpend. Met een beetje goddeloos denken kan dit ook als een vorm van yoga beschouwd worden. Maar God bevrijdt toch, zeggen de schrijvers, ook voor hun vorm van yoga. Dus dan maar even een Engel Gods naar beneden laten komen en uw ruggetje laten wassen, méék het even! Het gaat mijns inziens veel meer om de discipline dat met alles wat er ons mensen op aarde gegeven is, de eer te doen toekomen aan God. In die onderdanig heid en die beleving kan Gods inziens veel. Door de eeuwen heen zijn er zo bestempelde cultussen geweest, Heb ben deze cultussen iets aan het heils werk kunnen veranderen, (ieen cent. De handelswijze van zich christen noe mende mensen heeft veeleer het heils werk lamgelegd, daarom draag ik nu wat zinssneden uit bekende liederen aan voor onbelemmerde evangeliebeleving. Wie maar de Goede God laat zorgen, enz. Beveel gerust uw wegen en wat te denken van Alles (de cultussen waaron der mogelijk druggebruik, alcohol, yo ga, spiritisme, enz.) wisselt op zijrl wenken, maar hij zelf verandert niet. Ij het dan duivelswerk dat er cultussen g zijn, mogelijk evengoed zou het duivels-^ werk kunnen zijn, dat de schrijvers var^tü, de ingezonden stukken werden gei'nspi^ro reerd door het verhevigen van slaafsaje|( banden van de mens met de cultussenw0 Dat de mens vermanend op de stoel var^e God gaat zitten zou ook Duivelswerk^ kunnen zijn. U inzenders van de stukken^ bent mogelijk verstrikt in de mazen varye de netten die u zelf gezet hebt orri(/y vissers van mensen te zijn, omdat u nretscj met Jezus licht bent gekomen maar meton een lucifer (die kent u toch!). Laat u danwjj door nederigheid, dienstbetoon ertpe barmhartigheid volkomen onderge-tej schikt vrijmaken en zodoende goddelijKjp licht verspreiden. Gaat naar een binnen-en kamer in aangezicht tot God met dem< broeder of zuster van wie vermeend Kc werd dat hij zich schuldig maakte aarHmj zondig handelen, maar niet vermanenddKc ingezonden stukken schrijven waar deje zoetigheid afdruipt. Uw goede werken. de zo meent u (Zonde!) hoeft u niet in hetwc lichtte stellen. God hoeft geen bevesti-Mi, ging. Hij is die hij is, dat betekent zijner naam ook. Doe uw goede werken in het de verborgene, hij zal het zien. Hij door Jezus bevrijdt u uit de mazen, waarin u tevens uw naaste afsneed van de levensadem, eigenliefde door voortdu- rende leugens voor eigenvolmaaktheid leidt tot valse waarheid. Moge God u hiervoor behoeden. Er zijn geen grenzen- en mazen of wat ook aan Jezus macht. Dat zogenaamde zieners, blind als zij zijn, echt ziende worden en doof als zij zijn mogen horen. Ter vermaning en uit liefde uit mijzelf nietszijnde, N. Drenth, Den Burg NASCHRIFT: Bovenstaand ingezonden stuk was bestemd voor de krant van vrijdag j.l. en was daartoe tijdig bezorgd. Ruimtege brek maakte overstaan tot heden nood zakelijk. De discussie over yoga is nu echt afgesloten. Red. Op woensdag 7 december a.s. wordt er van 10.00 tot 19.00 uur te Breezand- dijk geschoten met 120 mm en 81 mm grondmortier. ondernemers - akti viteiten Het in Den burg gevestigde automo bielbedrijf J. Kaczor onderging in de afgelopen vijf maanden een verandering waardoor men de beschikbare ruimte heeft verdubbeld. De totale oppervlakte ging van 150 m2 naar 260 m2. De officiële opening van het vernieuwde bedrijfspand vindt omstreeks Kerstmis plaats. Zowel de winkel als de showroom en de daarachter gelegen garage onderging een forse verandering. In vergelijking met de oude situatie kan de showroom nu 3 4 auto's bevatten (was 2). Het voormalige magazijn werd bij de winkel getrokken en de oorspronkelijke garage werd naar achteren en naar opzij ver plaatst waarmee Kaczor een al jaren braak liggend terrein optimaal kon be nutten. In de nieuwe garage, waarin nu 3autobruggen staan is op een verhoging achter de „Autoshop" het nieuwe magazijn gevestigd. Op de begane grond er onder werden de benodigde werkbanken geplaatst. De verbouwwerkzaamheden, waar mee men na de bouwvakvakantie begon zijn door de volgende particulieren en bedrijven uitgevoerd: Gerrit Witte (met selwerk), Jaap Geus (timmerwerk), Ben Kamp (schilder- en glaswerk), Fa. Bes teman, Alkmaar (elektra) en Joop Schoo (centrale verwarming). Donald Sutherland als de fascist Attila in deel 2 van Bertolucci's 1900. Regina. Zij wendt zich uit wraak tot de fascist Attila en diens aanstormende horden. Olmo probeert Alfredo wakker Donderdagavond (20.00 uur) draait in het City theater deel 2 van Bertolucci's „Novecento" (1900). In de tijd zowel als stemming zijn herfst en winter aangebroken. Erg veel ligt opgesloten in de schitterende brui loftscène. Als kort na het begin Alfredo de nieuwe landheer wordt en trouwt met Ada, uit zich de jalouzie van te schudden, dich deze weigert maatre gelen te nemen. Zijn karakterloze hou ding is er de oorzaak van dat Ada zich al spoedig van hem afwendt. Na de werkelijk monstreuze vormen waarin het fascisme zich manifesteert en de kiemen van het communisme gedijen, lijkt na de bevrijding een nieuwe tijd aan te breken In een slot volsymboliek blijkt echter dat Bertolucci een oplossing niet voorhan den heeft. Geen slaven zonder heren en omgekeerd is de aktuele boodschap aan het eind van dit absolute meesterwerk Een film die, behalve door uiterst vakkundig acteer- en camerawerk, wordt gedragen door de gedrevenheid van een begenadigd filmer. PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 6 DECEMBER 1977 door Leida Graafland 11. „O kind, als ik jou daarmee een plezier kan doen allicht. Maar ver lang van mij niet, dat ik na ons huwelijk naar de kerk ga; ik heb over geloof zo mijn eigen mening". Het kerkelijk huwelijk is dus geen bezwaar. Tenslotte stemt Jossa toe. Een verlovingsdatum wordt vastgesteld: begin juni. Dan is nog vrijwel niemand met vakantie en trouwen we in decem ber. „Maken we een lange huwelijks reis, onder meer naar de wintersport", stelt Sam voor. En Jossa vindt het allemaal geweldig. Hoewel ze nog nooit naar de wintersport is geweest, want oom Frans vindt vakantie nemen in de winter waanzin. „Zomers, als de kraaien van het dak vallen van de hitte kan ik me voorstellen, dat men verkoeling zoekt aan het strand of elders op het water, maar in de winter met zijn kou en narigheid, dan is er maar één gezellig home, dat is je eigen huis". Voor Jossa altijd als een logica beschouwd, maar nu, met het vooruitzicht met Sam op huwelijksreis te gaan, wil ze ook graag skiën leren. En wie weet, is er wat moois te schilderen. Ze heeft eigenlijk nog nooit een sneeuwlandschap geschil derd. Het verlovingsfeest tussen Josefine Hunninkhuizen en Samuël van Slagen wordt in een gerenommeerde zaak in de Maasstad gevierd. Wederzijdse families zijn er en zakenrelaties van Sam komen hun opwachting maken, vergezeld van geschenken, bloemen en soms bijzon der originele geschenken. Het verloofde paar is kennelijk onder de indruk van zoveel belangstelling en hartelijkheid. Frans Hunninkhuizen junior is er met vrouw en kinderen. Tijdens het diner, dat na de receptie volgt, spreekt hij een woord en wijst er op, dat een samen gaan van man en vrouw pas goed kan zijn, als een derde meegaat in het huwelijk, namelijk God. Omdat Hijzelf het huwelijk heeft ingesteld. Frans is een geboren redenaar met een grote en goede woordkeus, ledereen luistert dan ook, min of meer geboeid. Misschien enkele gasten beleefdheidshalve. Jossa schaamt zich beslist niet voor haar broer. Twee en dertig is hij en nu al hoofd van een school. Ze is trots op hem. Els zit tussen oom Frans en een familielid van Sam. Nee, Antoon kon niet meegaan. De zaak het loopt naar de vakantietijd en dan is het overdruk in werkelijkheid heeft An toon Slems zijn vrouw te kennen gege ven, dat hij er niet over peinst mee te gaan. En Els heeft begrepen waarom, want als zij een dag en een nacht weg is, heeft hij alle gelegenheid zich met Truus, dat brutale kreng, te vermaken. Ze kan haar wel verbranden. Na het diner is er gelegenheid om te dansen. Dat is voor Frans en zijn gezin het sein om op te stappen. Met als excuus, dat hij nog terug moet naar Utrecht en morgen weer voor de klas zal staan. Maar Jossa begrijpt best, dat het dansen in zijn ogeri niet betaamt. Hii is ,,bonder",_zoals dat heet en de school is- een Hervo'rmde school op Gereformeer de grondslag. Bonders zijn nogal zwaar op de hand en in de leer. Na het verlovingsfeest gaat het leven weer zijn gewone gang. Jossa schildert. Soms gaat ze met Sam mee kijken naar meubels, want al zijn huis en meubels geen probleem na het huwelijk trekt Jossa immers bij Sam in Ze wil toch een boudoirtje met eigen meubeltjes en Sam vindt het een uitstekend idee. Af en toe gaan ze samen gezellig uit. Nu ze verloofd zijn, staat Jossa zwij gend wat meer toe, wel begrijpend, dat ze nu eenmaal bepaalde concessies zal moeten doen. Sam ontpopt zich als een heftige minnaar, waarvoor Jossa wel eens bang is. Zelf is ze niet zo warm bloedig. Al weet Sam bij haar af en toe wel iets te beroeren, waardoor een zeker verlangen naar meer begint te groeien. Normaal heeft ze in dit opzicht helemaal geen problemen. Haar werk is eigenlijk altijd grote liefde geweest. Schilderen is haar hartstocht. Dat er ook nog iets anders bestaat, weet ze natuur lijk, want ze heeft in dit opzicht behoor lijke voorlichting gehad van tante Corrie. Op haar manier is ze modern. Jossa is haar tante en pleegmoeder dankbaar voor de verkregen opvoeding. Ze weet nu, wat een vrouw dient te weten, maar heeft er verder nooit over naged_acht^ omdat ze het niet belangrijk genoeg vond. Nu, na het verlovingsfeest, wordt ze er meer mee geconfronteerd. En proeft het hunkeren van Sam. Ze dubt met zichzelf, of ze het al vóór het huwelijk zal goedvinden. Dan dient ze wel eerst naar de dokter te gaan, want ze kan dan geen enkel risico lopen. Stel je voor! Ze werd de risée van de familiel Er is enig uitstel, als Sam voor de zaak op reis moet. Naar Zuid-Amerika. En misschien ook nog naar het Verre Oos ten. In die dagen zal Jossa in zijn huis de honneurs waarnemen, de telefoontjes beantwoorden en eventuele bestellin- gen doorgeven aan de procuratiehou der, meneer Bernsen. Want de zaak moet blijven draaien. In augustus is Sam weer terug en dat ervaart Jossa, dat ze hevig naar hem verlangt. Iets, wat ze tot nog niet voor mogelijk had gehouden. Ze laat zich kussen en liefkozen en toont zichzelf ook niet onbetuigd. Ze voorziet, dat het niet lang meer zal duren of ze zullen samen één zijn. Het is immers onaf wendbaar geworden! Best mogelijk, dat het zo in de meeste verlovingsmaanden aaat. Een paar dagen na zijn terugkeer, als de zaken weer geheel geregeld zijn, stelt Sam voor een feestje te geven. „We zijn nog helemaal niet met vakantie ge weest, dat was tot nog toe niet moge lijk, maar volgende week kunnen we er wel een dag of tien van door", stelt hij voor. „Dan geven we een leuk, intiem afscheidsfeestje met onze vrienden en kennissen. Wat denk je ervan?" Jossa is niet gek op feesten in die zin, dat het enkel dansen en drinken wordt. Ze heeft op haar verlovingsfeest ruim schoots gelegenheid gehad kennis te maken met Sams vriendenkring en loopt er niet bepaald mee weg. Waarschijnlijk bestaat het gros uit wat over het paard getilde snobs met hun respectievelijke dames, verder een paar meelopers, die wellicht profiteren van Sams goedheid en last but not least zakenrelaties. Allemaal zo tussen de vijf en twintig en vijftig jaar. Ze is vriendelijk en beleefd tegen ze geweest tijdens de receptie en ook daarna, want het zijn vrienden en relaties van Sam. Maar heeft intussen haar ogen goed de kost gegeven tijdens en na het diner. Er zaten er aan tafel, di< niet bepaald goede manieren hadden er Jossa staat erg op beschaving in gezel schap. En daarna? Er werd door ver scheidene mannen en vrouwen eigenlij) teveel gedronken. Maar ja, het is ter- slotte een feestavond. Sam vindt, dat je dan niet zo krap moet kijken, In dil opzicht is ze het bepaald niet helemaal ..met hem eens maar er zullen altijd wel verschillen van opvatting blijven. Geen twee mensen zijn hetzelfde ingesteld. Nee, Jossa is er niet weg van, maar ze forceert enthousiasme om hem te ple zieren en zegt het een uitstekend plan te vinden. Door verschillende zakelijke omstandigheden moet het feestje een paar maal uitgesteld worden, maar op een der eerste dagen van september vindt het dan ook definitief plaats Daarvoor is alles in orde gemaakt en Jossa rijdt die dag in avondkleding in haar Morrisje naar de Woning van Sam. Ze heeft tegen oom Frans en tante Corrie gezegd: „Wacht alsjeblieft niei op me, want het kan laat worden en nis ik teveel gedronken heb is het nitf onmogelijk, dat ik bij Sam blijf. Worc| dus niet ongerust, als ik 's morgens e' niet ben". Het is te begrijpen. De tijd is mo en Jossa is jong. Tenslotte is ze ver), en al is een verloving nag geen hu de oudere mensen begrijpen bes tegenwoordig meer gebeurt dan welvoegelijk placht te heten. (wordt vervo

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 2