Een ster brengt ons thuis Vrede op aarde M'n eerste kerstmis op Texel Om iedere dag te lezen. De Palmbomen Wat Bomans zou vertellen Deze extra-grote aflevering van „Kerk-aan- bod" wordt u aangeboden door de texelse kerken. De pastores wensen u gezegende kerst dagen en een heel goed nieuw jaar. PAGINA 9 Tot een man, een vrouw, een kind duizend jaren later, vluchtten. En de scherpe, hete wind deed hen vol van wanhoop zuchten; want ze stierven haast van dorst. Toen de palm hen aan zag komen ging een rilling door zijn schors. En de vorst onder de bomen wist, dat nu zijn einde kwam: want het Kindje legde teer 't handje op zijn harde stam en zei zacht: ,,Pa/m, buig je neer! Wantje vruchten zijn zo hoog, wilje alsjeblieft wat bukken?" Toen de palm gehoorzaam boog kon het Kind de dadels plukken Uit de brede, groene top plukte het de trossen af. Toen zei 't Kind: ,,Palm, richt je op!" en de boom, eerbiedig, gaf zich gewonnen aan het Kind; Hij stond recht maar niet voorlang: Doorzijn bladen zong de wind droef en zacht zijn dodenzang Duister doemen donkere duinen tegen een heldere hemel omhoog Star schiet de nachtblauwe, Hchtrijke koepel, zijn sterretjes af, a/s een pijl uit de boog. Wat huizengezichtjes met geel-bleke lichtjes. Vleien zich zacht tegen het duinlijf aan. een windloze stilte, de geur van het zilte. De zee, met haar golven, die komen en gaan. Een rusteloze wereld, wentelt zich op haar oeroude baan. Zie haar onvermoeibaar jagen achter hersenschimmen aan. Graag en somber staart een mensdom zich dood op wat de aarde biedt, Zo veel schoons, wel bitter lijden levensvreugd, intens verdriet. Als het maantje klaar, zó héél even maar De huisjes helder doet staan, en een sterretje klein, glinsterend fijn, ondeugend knipoogt naar beneden. Dan is er onverwacht iets van dieheilige nacht" waar eeuwen lang mensen van zingen Meer dan vorige keer zal 'tstille nacht" weer tot Kerst-verwondering dwingen. J.V.-W. fRIJDAG 23 DECEMBER 1977 TEXELSE COURANT Godfried Bomans werd gevraagd wat zijn onderwerp zou zijn als hij in een kerkdienst zou moeten spreken voor een groot interkerkelijk gezelschap. Zijn antwoord, na lang nadenken: ,,lk zou een verhaal vertellen. Dat zou het verhaal zijn van een man die het evan gelie leest. Hij leest dat Jozef en Maria door de herbergier naar buiten worden gegooid. Geen plaats. Deuren dicht. Het is allemaal keihard. De tranen springen hem in de ogen en hij zegt: Mijn God, was ik maar zo 'n herbergier geweest. Dan had ik de deur openge daan en was het in mijn kamer gebeurd. Dat denkt die man. Er is al gedekt. Hij wacht op zijn vrouw en kinderen. Hi] is vroeg opgestaan, en de anderen moeten nog naar beneden komen. Plotseling wordt er gebeld, 't Is nog zo donker en hij is geïrriteerd. ,,Hé, weer iemand". Hij doet het luikje van de voordeur open en ziet daar een man met veters of zo iets staan die vraagt: ,,Zou u geen eh ,,Een andere keer, 'k heb nu geen tijd", zegt hij en doet het luikje dicht. De man op de stoep zwijgt, keert zich om en loopt de mist in. Als de man in de kamer terugkomt, /pest hij het evangelie weer en denkt opeens: „Mijn God" hij loopt de straat op en ziet in de mist bij het licht van een lantaarn, dat de man vergezeld is van een vrouw. Zwijgend lopen die twee in de grauwe mist. Hij holt achter ze aan, komt om de hoek en ze zijn weg Dan begint de man te schreien Het Kind was vlakbij geweest en hij had het niet herkend. Dat verhaal zou ik vertellenMeer niet. Met de komst van Christus, met de geboorte van Jezus Christus komt de vrede, de sjaloom, op aarde. Nou, zult u vermoedelijk bij uzelf zeggen, daar is dan bijzonder weinig van te merken. Vrede op aarde?! Laat me niet lachen. Altijd wel ergens zijn mensen bezig elkaar uit te roeien. Helemaal zonder oorlog is de vrede nooit. En de wapens worden steeds dodelijker en steeds gruwelijker. Op het eerste oog lijkt het inderdaad waanzin te blijven volhouden dat 2000 jaar geleden vrede op aarde gekomen is. En toch is het zol Maar op een andere wijze dan u denkt. De woorden vrede op aarde" zeggen ons verschillende dingen: het is in de eerste plaats een belofte dat eens de aarde inderdaad vredig zal zijn. Er breekt met Christus' geboorte een tijdperk aan dat uit zal monden in de grote wereldvrede. 23 december Lukas 1 26 - 38 (Jezus' geboorteaankondiging) 24 december Lukas 1 39 - 56 (Maria Elisabeth, lofzang v. Maria). 25 december Lukas 2:1-7 26 december Lukas 2 8 - 20 27 december Mattheus 2:1-12 (wijzen uit het Oosten.) 28 december Mattheus 2 13-23 29 december Johannes 1 1 -18 30 december Galaten 4:1-11 31 december Mattheus 2 19-23 1 januari Johannes 3:1-21 2 januari Johannes 14:1-14 3 januari Johannes 12 44 - 50 allen wel iets weten, terwijl we bezig zijn in ons gewone bedrijf, op onze kotter, in de stal, op 't kantoor of in de bakkerij of werkplaats. Misschien dooreen mooi muziekstuk, door een mooie kerstplaat die u hebt gedraaid, door de opmerking van een van uw kinderen. 'k Heb eens gelezen, dat een kind onder de sterrenhemel lopend, zei: ,,Als dit nu de verkéérde kant van de hemel is, wat moet dan de hemel zélf prachtig zijn!" Zoiets réékt je dan toch even. Het is een vingerwijzing, een sterl U moet de ster maar volgen tot u bij de bijbel uitkomt. Daar wordt u het machtige verhaal verteld: God heeft alzo lief de wereld dat Hij Zijn Eniggeboren Zoon gezonden heeft opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven zal hebben! Misschien bent u evenals de Wijzen, heel ver weg. Zij kwamen 1.500, 1.300 km ver! Mogelijk zijn wij nog meer onbereikbaar, nog verder van huis. Onbereikbaar voor het Kind in de kribbe, door onze schuld, onbereikbaar door onze hardheid, onbereikbaar door ons cynisme. U zou 't liefst tegen alle kerstliederen in willen brullen dat er niets van kloptl Maar 't Kind heeft de wereld zo lief dat Het met Zijn Geest naar 't Oosten gaat, naar de onbereikbaren en deze mensen vasthoudt. Ook u, die zo ver weg is, vasthoudt en thuisbrengt. Een ster brengt ons thuis. naar een Christuslegende van Selma Lagerlöf Toen de zwarte koningin afscheid nam van Salomo gaf ze hem, voordat ze ging, nog een vreemd geschenk cadeau. Koning zei zevan uw groo theid was de helft mij niet verteld! En ik dank u voor uw goedheid dat ge mij hebt vergezeld tot de grens van de woestijn. 'k Geef u als herinnering aan ons heerlijk samenzijn en voor al wat ik ontving daar u alles reeds bezit slechts een kleine dadelpit. Moge deze pit ontkiemen tot een palm vol levenskracht; dat hij als symbool mag dienen van uw koninklijk geslacht! Maar wordt ooit een vorst geboren die nog groter is dan gij dan zal deze palm het horen en zijn einde is nabij". BIJBELTEKST: Lukas 2 1 - 20 En het geschiedde in die dagen, dat er een bevel uitging vanwege keizer Augustus, dat het gehele rijk moest worden ingeschreven. Deze inschrijving had voor het eerst plaats, toen Quirinius het bewind over Syrië voerde. En zij gingen allen op reis om zich te laten inschrijven, ieder naar zijn eigen stad. Ook Jozef trok op van Galiléa, uit de stad Nazareth, naar Judéa, naar de stad van David, die Bethlehem heet, omdat hij uit het huis en het geslacht van David was, om zich te laten inschrijven met Maria, zijn ondertrouwde vrouw, welke zwanger was. En het geschiedde, toen zij daar waren, dat de dagen vervuld werden, dat zij baren zou, en zij baarde haar eerstgeboren zoon en wikkelde Hem in doeken en legde Hem in een kribbe, omdat voor hen geen plaats was in de herberg. En er waren herders in diezelfde land streek, die zich ophielden in het veld en des nachts de wacht hielden over hun kudde. En opeens stond een engel des Heren bij hen en de heerlijkheid des Heren omstraalde hen, en zij vreesden met grote vreze. En de engel zeide tot hen: Wees niet bevreesd, want zie, ik verkondig u grote blijdschap, die heel het volk zal ten deel vallen: U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here, in de stad van David. En dit zij u het teken: Gij zult een kind vinden in doeken gewikkeld en liggende in een kribbe. En plotseling was er bij den engel een grote hemelse legermacht, die God loofde, zeggende: Ere zij God in den hoge, en vrede op aarde bij mensen des welbehagens. En het geschiedde, toen de engelen van hen heengevaren waren naar den hemel, dat de herders tot elkander spra ken: Laten wij dan naar Bethlehem gaan om te zien hetgeen geschied is en ons door den Here is bekend gemaakt. En zij gingen haastig en vonden Maria en Jozef, en het kind liggende in de kribbe. En toen zij het gezien hadden, maakten zij bekend hetgeen tot hen gesproken was over dit kind. En allen, die er van hoorden, verbaasden zich over hetgeen door de herders tot hen gezegd werd. Doch Maria bewaarde al deze woorden, die overwegende in haar hart. En de herders keerden terug. God lovende en prijzende om alles wat zij hadden gehoord en gezien, gelijk het hun gezegd was. Van oudsher wordt het kerstfeest verbonden met de gedachte aan vrede. Kerstfeest is het vredesfeest. De enge len kondigden het de herders in de kerstnacht al aan: Vrede op aarde", klonk het over de velden van Efretha. Van verschillende oorlogen is het bekend dat er kerst-bestanden gehou den worden. In de Eerste Wereldoorlog werd gedurende de kerstdagen niet gevochten. In beide kampen werd kerst gevierd. Aan beide ziden van de frontlijn kon men het ,,Ere zij God in de hoge en vrede op aarde" horen zingen. Een dag later schoot men dan de mitrailleurs en kanonnen weer op elkaar af. Kerst wordt dan misbruikt als adempauze in de gevechten. In de tweede plaats zeggen de enge len ons dat Christus vrede is, dat hij de vredesvorst is. Hij brengt vrede d.w.z. hij laat ons zien wat echte vrede is, wat sjaloom is: niet alleen de afwezigheid van oorlog, maar ook de aanwezigheid van naastenliefde, van vergevingsge- zindheiden van verdraagzaamheid En in de derde plaats zegt die bood schap ons dat wij moeten werken aan die vrede, dat wij in het spoor lopend van Christus moeten trachten gestalte te geven aan de sjaloom. Dat dat niet meevalt zien we om ons heen. Onver draagzaamheid, agressie en haat telen wierig. Zie, wijzen uit het Oosten kwamen te Jeruzalem en vroegen: ,,Waar is de koning der Joden, die geboren is? Want wij hebben zijn ster in het Oosten gezien en wij zijn gekomen om Hem hulde te bewijzen" mattheus 2 1b en 2. Wie het verhaal van de wijzen uit het Oosten kent, ontkomt niet aan 3 vraag: Hoe kwamen zij er bij, toen zij plotseling die vreemde ster igen, te zeggen: ,,Ja, dat moet iets te maken hebben met de Koning 3t Joden"? Was er zending onder hen bedreven? Wat wisten deze mensen genlijk van God, daar in dat verre, vreemde land? U zou daar ten eerste van kunnen zeggen: Joden waren verstrooid ider allerlei volken in het Oosten (en ook in het Westen). Ze zullen isproken hebben van de God van Israël. Die was daar niet onbekend het verre land. Maar dan nóg blijft de vraag: Hoe kwamen deze astronomen er dan ich toe de ster te volgen en naar het land der Joden, naar Bethlehem reizen? Zij hadden ook naar een ander land kunnen gaan, naar ome bijvoorbeeld het centrum van de wereld in die dagen! Het is interessant dat even na te gaan. In een van de dagbladen van vorige eek stond een bericht: Nieuw licht op ster van Bethlehem. Oude Chinese i Koreaanse bronnen vermelden dat er n tijde van Christus' geboorte een zonder verschijnsel aan de sterren mei moet zijn te zien geweest. Een andere (oudere) theorie vermeldt it er in het jaar 7 vóór Christus twee aneten, Jupiter en Saturnus, 3 x zeer cht bij elkaar hebben gestaan. Satur- is werd door oude sterrenkundigen in rband gebracht met Israël en Jupiter et 't koningschap. Misschien zegt iemand: ,,ln het jaar 7 jor Christus maar is Christus niet het jaar 0 geboren, het begin van onze drekening?" Nee, het moet enkele en vroeger zijn geweest. Interessant n te weten misschien. Maar wat wil dit alles de lezers van de Texelse Courant zeggen? ZIJ zien zo'n ster dan toch maar niet! Nee, dat is wel waar, maar dan moet u niet vergeten: God spreekt deze mensen aan in hun vak waar ze mee bezig zijn en dat doet Hij wel vaker ook met andere mensen. ledereen heeft wel van God gehoord, ook al is het christelijk Europa dan zo christelijk niet meer! Maar een min of meer vaag idee heeft ieder wel. Dat nu is het fijne van het verhaal van de wijzen uit het Oosten op kerstfeest: Zij zagen, bezig met de astronomie hun vak Gods licht! En ze gingen op reis en vonden na tal van ontmoedigende tegenslagen het Kind in de kribbe van Bethlehem. Ook ons verschijnt God, van Wie we En de plant ontkiemde, groeide tot een hoge dadelpalm die alleen de dauw besproeide, ledereen die langs hem kwam keek bewonderend omhoog En de jaren gingen voort, de woestijn was heet en droog, maar de palm stond onverstoord. Gelukkig zijn er aan de andere kant mensen die die sjaloom wel demon streren. Ik meen dat Martin Luther King, de Amerikaamse negerdominee, zo'n mens was. Dat we zoveel oorlog en onvrede om ons heen zien ontkracht de engel-bood schap niet. De vrede Gods is op aarde verschenen. In Jezus Christus is hij zichtbaar geworden: laat hij ook in ons mensen zichtbaar worden. Dat heeft natuurlijk niets met vrede te maken en dat heeft helemaal niets met de vrede te maken waar de engelen over zingen en waar de bijbel het over heeft. Het woord dat in de bijbel gebruikt wordt voor vrede, kent u wellicht: sjaloom", Sjaloom is omvattender dan vrede, het betekent ook: heil en welzijn. Nog vandaag de dag groeten de Joden elkaar met dat woord: sjaloom, vrede zij u

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 9