Een ster brengt ons thuis
Vrede op aarde
M'n eerste kerstmis op Texel
Om iedere dag
te lezen.
De Palmbomen
Wat Bomans
zou vertellen
Deze extra-grote aflevering van „Kerk-aan-
bod" wordt u aangeboden door de texelse
kerken.
De pastores wensen u gezegende kerst
dagen en een heel goed nieuw jaar.
PAGINA 9
Tot een man, een vrouw, een kind
duizend jaren later, vluchtten.
En de scherpe, hete wind
deed hen vol van wanhoop zuchten;
want ze stierven haast van dorst.
Toen de palm hen aan zag komen
ging een rilling door zijn schors.
En de vorst onder de bomen
wist, dat nu zijn einde kwam:
want het Kindje legde teer
't handje op zijn harde stam
en zei zacht: ,,Pa/m, buig je neer!
Wantje vruchten zijn zo hoog,
wilje alsjeblieft wat bukken?"
Toen de palm gehoorzaam boog
kon het Kind de dadels plukken
Uit de brede, groene top
plukte het de trossen af.
Toen zei 't Kind: ,,Palm, richt je op!"
en de boom, eerbiedig, gaf
zich gewonnen aan het Kind;
Hij stond recht maar niet voorlang:
Doorzijn bladen zong de wind
droef en zacht zijn dodenzang
Duister doemen donkere duinen
tegen een heldere hemel omhoog
Star schiet de nachtblauwe, Hchtrijke koepel,
zijn sterretjes af, a/s een pijl uit de boog.
Wat huizengezichtjes
met geel-bleke lichtjes.
Vleien zich zacht tegen het duinlijf aan.
een windloze stilte,
de geur van het zilte.
De zee, met haar golven, die komen en gaan.
Een rusteloze wereld,
wentelt zich op haar oeroude baan.
Zie haar onvermoeibaar jagen
achter hersenschimmen aan.
Graag en somber staart een mensdom
zich dood op wat de aarde biedt,
Zo veel schoons, wel bitter lijden
levensvreugd, intens verdriet.
Als het maantje klaar,
zó héél even maar
De huisjes helder doet staan,
en een sterretje klein,
glinsterend fijn,
ondeugend knipoogt naar beneden.
Dan is er onverwacht
iets van dieheilige nacht"
waar eeuwen lang mensen van zingen
Meer dan vorige keer
zal 'tstille nacht" weer
tot Kerst-verwondering dwingen.
J.V.-W.
fRIJDAG 23 DECEMBER 1977 TEXELSE COURANT
Godfried Bomans werd gevraagd wat
zijn onderwerp zou zijn als hij in een
kerkdienst zou moeten spreken voor een
groot interkerkelijk gezelschap.
Zijn antwoord, na lang nadenken: ,,lk
zou een verhaal vertellen. Dat zou het
verhaal zijn van een man die het evan
gelie leest. Hij leest dat Jozef en Maria
door de herbergier naar buiten worden
gegooid. Geen plaats. Deuren dicht.
Het is allemaal keihard. De tranen
springen hem in de ogen en hij zegt:
Mijn God, was ik maar zo 'n herbergier
geweest. Dan had ik de deur openge
daan en was het in mijn kamer gebeurd.
Dat denkt die man. Er is al gedekt. Hij
wacht op zijn vrouw en kinderen. Hi] is
vroeg opgestaan, en de anderen moeten
nog naar beneden komen. Plotseling
wordt er gebeld, 't Is nog zo donker en
hij is geïrriteerd. ,,Hé, weer iemand". Hij
doet het luikje van de voordeur open en
ziet daar een man met veters of zo iets
staan die vraagt:
,,Zou u geen eh
,,Een andere keer, 'k heb nu geen
tijd", zegt hij en doet het luikje dicht. De
man op de stoep zwijgt, keert zich om
en loopt de mist in.
Als de man in de kamer terugkomt,
/pest hij het evangelie weer en denkt
opeens: „Mijn God" hij loopt de
straat op en ziet in de mist bij het licht
van een lantaarn, dat de man vergezeld
is van een vrouw. Zwijgend lopen die
twee in de grauwe mist. Hij holt achter
ze aan, komt om de hoek en ze zijn
weg
Dan begint de man te schreien
Het Kind was vlakbij geweest en hij had
het niet herkend. Dat verhaal zou ik
vertellenMeer niet.
Met de komst van Christus, met de
geboorte van Jezus Christus komt de
vrede, de sjaloom, op aarde.
Nou, zult u vermoedelijk bij uzelf
zeggen, daar is dan bijzonder weinig van
te merken. Vrede op aarde?! Laat me
niet lachen. Altijd wel ergens zijn
mensen bezig elkaar uit te roeien.
Helemaal zonder oorlog is de vrede
nooit. En de wapens worden steeds
dodelijker en steeds gruwelijker.
Op het eerste oog lijkt het inderdaad
waanzin te blijven volhouden dat 2000
jaar geleden vrede op aarde gekomen is.
En toch is het zol Maar op een andere
wijze dan u denkt. De woorden vrede
op aarde" zeggen ons verschillende
dingen: het is in de eerste plaats een
belofte dat eens de aarde inderdaad
vredig zal zijn. Er breekt met Christus'
geboorte een tijdperk aan dat uit zal
monden in de grote wereldvrede.
23 december Lukas 1 26 - 38 (Jezus'
geboorteaankondiging)
24 december Lukas 1 39 - 56 (Maria
Elisabeth, lofzang v. Maria).
25 december Lukas 2:1-7
26 december Lukas 2 8 - 20
27 december Mattheus 2:1-12 (wijzen
uit het Oosten.)
28 december Mattheus 2 13-23
29 december Johannes 1 1 -18
30 december Galaten 4:1-11
31 december Mattheus 2 19-23
1 januari Johannes 3:1-21
2 januari Johannes 14:1-14
3 januari Johannes 12 44 - 50
allen wel iets weten, terwijl we bezig zijn
in ons gewone bedrijf, op onze kotter, in
de stal, op 't kantoor of in de bakkerij of
werkplaats.
Misschien dooreen mooi muziekstuk,
door een mooie kerstplaat die u hebt
gedraaid, door de opmerking van een
van uw kinderen.
'k Heb eens gelezen, dat een kind
onder de sterrenhemel lopend, zei: ,,Als
dit nu de verkéérde kant van de hemel
is, wat moet dan de hemel zélf prachtig
zijn!"
Zoiets réékt je dan toch even.
Het is een vingerwijzing, een sterl
U moet de ster maar volgen tot u bij
de bijbel uitkomt. Daar wordt u het
machtige verhaal verteld: God heeft alzo
lief de wereld dat Hij Zijn Eniggeboren
Zoon gezonden heeft opdat een ieder
die in Hem gelooft, niet verloren ga,
maar eeuwig leven zal hebben!
Misschien bent u evenals de Wijzen,
heel ver weg. Zij kwamen 1.500, 1.300
km ver! Mogelijk zijn wij nog meer
onbereikbaar, nog verder van huis.
Onbereikbaar voor het Kind in de kribbe,
door onze schuld, onbereikbaar door
onze hardheid, onbereikbaar door ons
cynisme.
U zou 't liefst tegen alle kerstliederen
in willen brullen dat er niets van kloptl
Maar 't Kind heeft de wereld zo lief
dat Het met Zijn Geest naar 't Oosten
gaat, naar de onbereikbaren en deze
mensen vasthoudt.
Ook u, die zo ver weg is, vasthoudt en
thuisbrengt.
Een ster brengt ons thuis.
naar een Christuslegende
van Selma Lagerlöf
Toen de zwarte koningin
afscheid nam van Salomo
gaf ze hem, voordat ze ging,
nog een vreemd geschenk cadeau.
Koning zei zevan uw groo theid
was de helft mij niet verteld!
En ik dank u voor uw goedheid
dat ge mij hebt vergezeld
tot de grens van de woestijn.
'k Geef u als herinnering
aan ons heerlijk samenzijn
en voor al wat ik ontving
daar u alles reeds bezit
slechts een kleine dadelpit.
Moge deze pit ontkiemen
tot een palm vol levenskracht;
dat hij als symbool mag dienen
van uw koninklijk geslacht!
Maar wordt ooit een vorst geboren
die nog groter is dan gij
dan zal deze palm het horen
en zijn einde is nabij".
BIJBELTEKST: Lukas 2 1 - 20
En het geschiedde in die dagen, dat er
een bevel uitging vanwege keizer
Augustus, dat het gehele rijk moest
worden ingeschreven. Deze inschrijving
had voor het eerst plaats, toen Quirinius
het bewind over Syrië voerde. En zij
gingen allen op reis om zich te laten
inschrijven, ieder naar zijn eigen stad.
Ook Jozef trok op van Galiléa, uit de
stad Nazareth, naar Judéa, naar de stad
van David, die Bethlehem heet, omdat
hij uit het huis en het geslacht van David
was, om zich te laten inschrijven met
Maria, zijn ondertrouwde vrouw, welke
zwanger was.
En het geschiedde, toen zij daar
waren, dat de dagen vervuld werden,
dat zij baren zou, en zij baarde haar
eerstgeboren zoon en wikkelde Hem in
doeken en legde Hem in een kribbe,
omdat voor hen geen plaats was in de
herberg.
En er waren herders in diezelfde land
streek, die zich ophielden in het veld en
des nachts de wacht hielden over hun
kudde. En opeens stond een engel des
Heren bij hen en de heerlijkheid des
Heren omstraalde hen, en zij vreesden
met grote vreze. En de engel zeide tot
hen: Wees niet bevreesd, want zie, ik
verkondig u grote blijdschap, die heel
het volk zal ten deel vallen: U is heden
de Heiland geboren, namelijk Christus,
de Here, in de stad van David. En dit zij
u het teken: Gij zult een kind vinden in
doeken gewikkeld en liggende in een
kribbe. En plotseling was er bij den
engel een grote hemelse legermacht, die
God loofde, zeggende:
Ere zij God in den hoge, en vrede op
aarde bij mensen des welbehagens.
En het geschiedde, toen de engelen
van hen heengevaren waren naar den
hemel, dat de herders tot elkander spra
ken: Laten wij dan naar Bethlehem gaan
om te zien hetgeen geschied is en ons
door den Here is bekend gemaakt. En zij
gingen haastig en vonden Maria en
Jozef, en het kind liggende in de kribbe.
En toen zij het gezien hadden, maakten
zij bekend hetgeen tot hen gesproken
was over dit kind. En allen, die er van
hoorden, verbaasden zich over hetgeen
door de herders tot hen gezegd werd.
Doch Maria bewaarde al deze woorden,
die overwegende in haar hart. En de
herders keerden terug. God lovende en
prijzende om alles wat zij hadden
gehoord en gezien, gelijk het hun
gezegd was.
Van oudsher wordt het kerstfeest
verbonden met de gedachte aan vrede.
Kerstfeest is het vredesfeest. De enge
len kondigden het de herders in de
kerstnacht al aan: Vrede op aarde",
klonk het over de velden van Efretha.
Van verschillende oorlogen is het
bekend dat er kerst-bestanden gehou
den worden. In de Eerste Wereldoorlog
werd gedurende de kerstdagen niet
gevochten. In beide kampen werd kerst
gevierd. Aan beide ziden van de frontlijn
kon men het ,,Ere zij God in de hoge en
vrede op aarde" horen zingen. Een dag
later schoot men dan de mitrailleurs en
kanonnen weer op elkaar af. Kerst
wordt dan misbruikt als adempauze in
de gevechten.
In de tweede plaats zeggen de enge
len ons dat Christus vrede is, dat hij de
vredesvorst is. Hij brengt vrede d.w.z.
hij laat ons zien wat echte vrede is, wat
sjaloom is: niet alleen de afwezigheid
van oorlog, maar ook de aanwezigheid
van naastenliefde, van vergevingsge-
zindheiden van verdraagzaamheid
En in de derde plaats zegt die bood
schap ons dat wij moeten werken aan
die vrede, dat wij in het spoor lopend
van Christus moeten trachten gestalte
te geven aan de sjaloom. Dat dat niet
meevalt zien we om ons heen. Onver
draagzaamheid, agressie en haat telen
wierig.
Zie, wijzen uit het Oosten kwamen te
Jeruzalem en vroegen: ,,Waar is de
koning der Joden, die geboren is?
Want wij hebben zijn ster in het Oosten
gezien en wij zijn gekomen om Hem
hulde te bewijzen"
mattheus 2 1b en 2.
Wie het verhaal van de wijzen uit het Oosten kent, ontkomt niet aan
3 vraag: Hoe kwamen zij er bij, toen zij plotseling die vreemde ster
igen, te zeggen: ,,Ja, dat moet iets te maken hebben met de Koning
3t Joden"?
Was er zending onder hen bedreven? Wat wisten deze mensen
genlijk van God, daar in dat verre, vreemde land?
U zou daar ten eerste van kunnen zeggen: Joden waren verstrooid
ider allerlei volken in het Oosten (en ook in het Westen). Ze zullen
isproken hebben van de God van Israël. Die was daar niet onbekend
het verre land.
Maar dan nóg blijft de vraag: Hoe kwamen deze astronomen er dan
ich toe de ster te volgen en naar het land der Joden, naar Bethlehem
reizen? Zij hadden ook naar een ander land kunnen gaan, naar
ome bijvoorbeeld het centrum van de wereld in die dagen!
Het is interessant dat even na te gaan.
In een van de dagbladen van vorige
eek stond een bericht: Nieuw licht op
ster van Bethlehem. Oude Chinese
i Koreaanse bronnen vermelden dat er
n tijde van Christus' geboorte een
zonder verschijnsel aan de sterren
mei moet zijn te zien geweest.
Een andere (oudere) theorie vermeldt
it er in het jaar 7 vóór Christus twee
aneten, Jupiter en Saturnus, 3 x zeer
cht bij elkaar hebben gestaan. Satur-
is werd door oude sterrenkundigen in
rband gebracht met Israël en Jupiter
et 't koningschap.
Misschien zegt iemand: ,,ln het jaar 7
jor Christus maar is Christus niet
het jaar 0 geboren, het begin van onze
drekening?" Nee, het moet enkele
en vroeger zijn geweest. Interessant
n te weten misschien.
Maar wat wil dit alles de lezers van de
Texelse Courant zeggen? ZIJ zien zo'n
ster dan toch maar niet!
Nee, dat is wel waar, maar dan moet
u niet vergeten: God spreekt deze
mensen aan in hun vak waar ze mee
bezig zijn en dat doet Hij wel vaker ook
met andere mensen.
ledereen heeft wel van God gehoord,
ook al is het christelijk Europa dan zo
christelijk niet meer! Maar een min of
meer vaag idee heeft ieder wel.
Dat nu is het fijne van het verhaal van
de wijzen uit het Oosten op kerstfeest:
Zij zagen, bezig met de astronomie
hun vak Gods licht!
En ze gingen op reis en vonden na
tal van ontmoedigende tegenslagen
het Kind in de kribbe van Bethlehem.
Ook ons verschijnt God, van Wie we
En de plant ontkiemde, groeide
tot een hoge dadelpalm
die alleen de dauw besproeide,
ledereen die langs hem kwam
keek bewonderend omhoog
En de jaren gingen voort,
de woestijn was heet en droog,
maar de palm stond onverstoord.
Gelukkig zijn er aan de andere kant
mensen die die sjaloom wel demon
streren. Ik meen dat Martin Luther King,
de Amerikaamse negerdominee, zo'n
mens was.
Dat we zoveel oorlog en onvrede om
ons heen zien ontkracht de engel-bood
schap niet. De vrede Gods is op aarde
verschenen. In Jezus Christus is hij
zichtbaar geworden: laat hij ook in ons
mensen zichtbaar worden.
Dat heeft natuurlijk niets met vrede te
maken en dat heeft helemaal niets met
de vrede te maken waar de engelen over
zingen en waar de bijbel het over heeft.
Het woord dat in de bijbel gebruikt
wordt voor vrede, kent u wellicht:
sjaloom", Sjaloom is omvattender dan
vrede, het betekent ook: heil en welzijn.
Nog vandaag de dag groeten de
Joden elkaar met dat woord: sjaloom,
vrede zij u