texel had coördinerende
rol bij havenblokkade
Precies 25 jaar geleden
Publiciteit was
eerste winst van
hardere opstelling
Dronken bromfietser
dook in sloot
Wildeman beschadigde
drie volkswagens
TOTAAL 70 KOTTERS BIJ ABETROKKEN
VERDWIJNING
STARFIGHTER
MYSTERIE
Vrijspraak voor
mevr. Meijerink
en B. Gieze
Luchtmachtzoekt
getuigen
NSOAG 31 JANUARI 1978 r^frt*- i«'VmT I 91e JAARGANG Nr. 9249
COURANT
ferschijnt dinsdags en vrijdags.
Vt^cTnt^nca^soJos^SPr CT^ 7 pSl 'XBurg, telefTn (02220)2741.
febotank^r. 3S5>.013742;rN'MB^nr^6734.60.398. LfTOCÏl WUVts /VX V l S tfl fQ 61 t0 UTL^ telefoon (022281 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17,
ftjvertentietarief: 42 cent per mm hoogte per kolom J vv ^en ®ür9' ,e'e'00n '02220) 3543.
steld). De prikkel om de zaken zo
hard aan te pakken, was het vervol
gingsbeleid van de laatste weken
dat door de vissers „fanatiek" wordt
genoemd.
Het is een feit dat veel vissers zich
niet houden aan de qouteringsbepalin-
gen. Met controle op de naleving daar
van is het de laatste jaren nogal meege
vallen, mede als gevolg van de juridi
sche strijd die om dit vraagstuk nog
moest worden uitgevochten. Die strijd
is in november beslecht. Het staat
thans wettelijk vast dat de vissers straf
baar zijn. De laatste weken is gebleken
dat de overheid het niet bij waarschu
wingen laat. Er zijn processen verbaal
opgemaakt en er zijn besommingen in
beslag genomen.
Slechte huisvaders
Ben Daalder zegt dat de stemming
nog meer is verslechterd door de
procureur generaal van het openbaar
ministerie, die de in overtreding zijnde
vissers „slechte huisvaders" noemde.
Een volgende bron van verontrusting
was een uitlating die visserijminister
Fonds van der Stee voor de radio deed
en waarin hij liet doorschemeren dat
het saneringsbeleid er op was gericht
de trawlervloot op de huidige sterkte te
laten, maar van de kotters zouden er
nog ongeveer 30 moeten verdwijnen.
Ben Daalder en zijn collega's noemen
dat laatste volstrekt onaanvaardbaar.
Ze wijzen erop dat ze zelf echt wel
bereid zijn gebleken een veer te laten.
„Op vrijwillige basis is voor 40.000 pk
aan schepen gesaneerd. We willen met
de afbraak van onze vloot niet verder
gaan, in ieder geval niet voordat de
minister duidelijk heeft gemaakt hoe hij
dat saneringsplan wil doorvoeren en
hoe hij zich de financiële tegemoetko
mingen voorstelt voor de vissers die het
anders niet meer bolwerken, We willen
ook niet zomaar doorsaneren, terwijl
Engeland zijn Noorzeevloot - joist op
bouwt. Straks nemen de Engelsen de
plaatsen in die wij vrijmaken. Nou daar
werken wij natuurlijk niet aan mee!"
Daalder wil niet gezegd hebben
dat hij vijandig staat tegenover Van
der Stee. „We staan loyaal achter
hem wat betreft zijn internationale
beleid, zoals hij dat in Brussel voert.
Hij haalt er voor Nederland uit wat
In de nacht van zaterdag op zondag
werd nabij De Waal de bromfietser F.V.
uit polder 't Noorden aangehouden,
nadat hij geruime tijd door een politie
patrouille was gevolgd. De man die in
kennelijke staat verkeerde eindigde zijn
onfortuinlijke ritje in een langs het
Groenewegje nabij De Waal gelegen
prutsloot.
V.f die na cafébezoek in Den Burg op
weg was nar zijn huis, werd even na
2.00 uur door de patrouille opgemerkt.
De man reed slingerend over de Waal-
derweg en negeerde een stopteken, dat
de agenten hem gaven. Bij De Waal
sloeg hij linksaf de Bomendiek op. Via
het Hogereind vervolgde V. zijn rit over
het met modder bezaaide Groenewegje.
De tocht eindigde nadat hij een paar
keer over de kop was gegaan, in een
moddersloot, waar hij door de achter
volgende agenten werd uitgehaald. De
hierna uitgevoerde blaasproef leverde
een zodanige uitslag op dat V. werd
aangeraden in het politiebusje over te
stappen.
De in Oudeschild woonachtige R.Z.
veroorzaakte zondagochtend om 6.00
uur op de Wilhelminalaan in Den Burg
een ram-partij, waardoor drie Volks
wagens beschadigd werden en een van
de inzittenden voor onderzoek naar het
ziekenhuis in Den Helder overgebracht
moest worden.
In de auto (Volkswagen Variant) die
Z. bestuurde zaten naast hemzelf nog 6
andere personen (3 voorin en 4 achter
in). Vermoedelijk door een te hoge
snelheid kantelde de auto ter hoogte
van het Achterom en schoof op de
zijkant tegen een geparkeerde VW-
kever, die op zijn beurt een er naast
staande VW Passat beschadigde. De
schade aan de drie auto's tezamen
beloopt vele duizenden guldens. Later
kwam vast te staan dat Z. niet over een
geldig rijbewijs beschikte en bovendien
te veel gedronken had.
„Onze aktie was bedoeld om de publieke opinie in het ge-
jfeer te roepen en om de regering ertoe te bewegen direkt een
ind te maken aan de onzekerheid waarin we verkeren". Aldus
"porzitter Ben Daalder van de vissersvereniging DETV Texel
'Ibteren na de kortstondige blokkade van Nederlandse vissers
levens door ongeveer 70 kotters. De Texelse vissres hadden
en belangrijk aandeel in deze aktie. Niet alleen namen tien
'exelse schepen deel aan het afsluiten van de Helderse haven,
naar vanaf Texel werd het geheel ook gecoördineerd en kreeg
nen van de opstandige collega's op het vasteland gedaan, dat
ij al na drie kwartier de havens weer vrij maakten en gewoon
Br visserij gingen.
Het overleg geschiedde draadloos,
la de radio van de in de haven van
Hideschild liggende TX 11 „Deo
'cl-, rite" waar schipper Biem Vla-
nfng voortdurend in kontakt stond
net de andere vissershavens,
lauwe voeling had hij met DETV-
foorzitter Daalder, die in het CIV-
inbouw een „crisiscentrum" had in-
■richt.
Spontaan
u „Het was een spontane aktie", aldus
Itealder. „Maandagochtend hoorden
\je hier bij geruchte van het plan om
fct uit te varen doch klokslag negen
Inr de havens af te sluiten, zodat me-
|pand er meer in of uit kon. Toen we
Formeerden wat er aan de hand was,
leek al spoedig dat er meerdere vis-
-Irsplaatsen bij betrokken waren en dat
,J ons een leidende taak wilden geven.
Se hebben dat onmiddellijk gedaan.
'elet omdat we die aktie op zichzelf zo
Blangrijk vonden, maar vooral om te
Ujfcorkomen dat de boel uit de hand zou
fcen. Je moet weten dat de vissers de
"fctste weken erg geprikkeld zijn
Braakt door het harde optreden in het
5»der van de quoteringsmaatregelen,
fcmmigen zijn in een paniektoestand
hebben er alles voor over om uit die
ichtloze toestand te komen. Als de
kkade lang zou duren of als er
gelukken zouden gebeuren, zouden
onze onderhandelingspositie en
ize sympathie bij het publiek verspe-
Eensgezind
Daalder is wat dat laatste betreft
iker in zijn opzet geslaagd. De aktie is
jer gedisciplineerd verlopen en alle
langrijke vissersplaatsen deden mee:
ilfzijl, Lauwersoog, Harlingen, Den
ilder, IJmuiden, Scheveningen, Stel-
Indam en Breskens, De kottervissres
neerde indruk gemaakt. Voor de
interne verhoudingen was belangrijk
dat ieder zich heeft gehouden aan de
coördinators op Texel die in feite een
leidinggevende funktie hadden bij de
hele afwikkeling.
Tien Texelaars
Gisterochtend even na achten verlie
ten de tien Texelse schepen die aan de
aktie in Den Helder zouden deelnemen
(aktie in Oudeschild was zinloos omdat
de haven op maandag vrijwel uitslui
tend door vissers wordt gebruikt zodat
een blokkade zonder effekt zou blijven)
gezamenlijk hun thuishaven,
aangevoerd door de TX 99 van Sjef
Boom. In Den Helder voegden ze zich
bij vijftien schepen uit de marinestad.
De 25 vaartuigen vormden in de haven
een ketting tussen de onderzeeboot-
steiger en het gebouw van het
loodswezen. Er kon niets meer door.
Op soortgelijke wijze voltrok de aktie
zich in de andere vissershavens. Niet
altijd werd de haven of haveningang
afgesloten. In Delfzijl en IJmuiden
werden bijv. de sluizen op deze wijze
vergrendeld, met een vergelijkbaar
effekt voor het scheepvaartverkeer.
Met dat effekt viel het overigens nogal
mee. In het coördinatiecentrum op
Texel zijn geen gevallen vernomen
van ernstig oponthoud of schade. Dat
was uiteraard te danken aan de korte
duur van de blokkade.
Veerboot vertraagd
„Het enige oponthoud van betekenis
trof de veerdienst Harlingen-Terschel-
ling. Omdat de Harlinger haven door
kotters werd versperd had de veerboot
een half uur vertraging. We zullen
Doeksen een brief sturen en daarin
onze verontschuldigingen aanbieden",
aldus Ben Daalder, die gisteren de hele
dag in touw is geweest met het te
woord staan van mensen van krant,
Biem Vlaming van de TX 11 ,,Deo
Votente" hield met twee zenders vanuit
de haven van Oudeschild kontakt met de
rebellerende kollega's in de verschillende
havens.
radio en televisie. Bij de start van de
aktie werd het ANP op de hoogte ge
steld en vanaf dat moment kon Daalder
met de telefoon in zijn hand blijven
zitten omdat de journalisten zich bij
tientallen aandienden om meer te
weten te komen van het sensationele
gebeuren. Het NOS-journaal stuurde
per vliegtuig een cameraploeg naar
Texel zodat Ben Daalder ook via de
televisie nog eens kon uitleggen waar
om het allemaal ging.
Fanatiek
De belangrijkste aanleiding voor
de aktie was het feit dat de vloot
moest uitvaren zonder te weten wat
de quoteringsmaatregelen voor fe
bruari zouden inhouden. (De laatste
tijd werd gewerkt volgens een quo
tering die per maand wordt vastge-
Er is nog steeds niets terug
gevonden van de F 104 Star-
fighter van de Koninklijke
Luchtmacht die dinsdagoch
tend 24 januari in het Wadden
gebied nabij Texel of Vlieland
is verdwenen.
Ondanks intensief speuren is de
plaats van het wrak niet ontdekt. Aan
genomen wordt dat het toestel in diep
water ligt. Een commissie van onder
zoek is gisteren op Texel geweest om
eventuele getuigen te vinden. Het gaat
om mensen die dinsdagochtend vlieg
tuigen hebben zien overkomen of in
zee iets hebben gezien van rook, vuur
of andere tekenen die een indicatie
kunnen zijn voor de plaats waar het
vliegtuig is neergekomen. Het vermiste
toestel maakte deel uit van een forma
tie van vier. Van de inwoners van De
Cocksdorp en van de assistent-haven-
meester van het vliegveld Texel zijn
enkele aanwijzingen ontvangen die
nader zullen worden onderzocht. Meer
dere gegevens zouden echter welkom
zijn, alvorens met schepen een zoekak-
tie wordt begonnen. Op dit moment
staat zelfs nog niet vast of de Starfigh-
ter in de Noordzee of de Waddenzee is
terechtgekomen. Wie op genoemde
ochtend iets gezien meent te hebben
wordt verzocht bericht te doen aan de
Rijkspolitie in Den Burg.
er in zit. Maar zijn nationale beleid
deugt niet. We moeten op de nullijn
gaan zitten. Laat hij zeggen wat hij
daaronder verstaat. Als we ons aan
de quoteringsregels zouden houden
komen we nl. dader de nullijn. Hoe
wil hij dat vergoeden?"
In een reaktie op, de aktie heeft
kamerlid Dolman (lid van de vaste com
missie voor visserij) al laten blijken dat
hij voor de demonstratieve houding van
de vissers begrip heeft. Hij meent dat
de vissers tenminste recht hebben op
zekerheid en had bewondering voor de
wijze waarop de aktie was verlopen.
Minder lovend liet de minister zich uit.
Hij vond dat de vissers het overleg in
Brussel hadden moeten afwachten.
Daalder: „Het overleg in Brussel be
treft het internationale beleid en daar
hebben we geen moeite mee. Het zijn
de plannen die de minister voor het bin
nenland heeft waartegen we in het
geweer komen. We willen weten waar
we aan toe zijn. De enige zekerheid die
we nu hebben is dat we de politie in de
armen lopen. Vergeet niet dat over de
quotering al drie jaar wordt touwge
trokken. De vorige week hebben de vis
sers nog een petitie aangeboden bij de
directie van de visserijen in Den Haag,
maar ook dat heeft geen duidelijkheid
gebracht. De mensen zijn het gewoon
zat".
Het Amsterdamse gerechts
hof heeft gisterochtend me
vrouw Meijerink uit Nieuw
Vennep en de heer B. Gieze
uit Eierland vrijgesproken.
Zoals bekend stonden zij te
recht wegens het in gebruik
nemen van een huis als twee
de woning.
Mevrouw Meijerink benutte als zoda
nig „Groenendaal" in De Westen en de
heer B. Gieze had Boodtlaan 4 als re
creatiewoning in gebruik genomen.
Bij de behandeling van de zaak voor
het gerechtshof (veertien dagen gele
den) eiste de procureur-generaal ont
slag van rechtsvervolging. Waarom de
president thans tot vrijspraak heeft be
sloten konden wij nog niet achterhalen.
De argumentatie van het Hof komt
echter een dezer dagen beschikbaar en
wij zullen deze aan onze lezers doorge
ven.
Morgen is het precies 25 jaar ge
leden dat Nederland vroeg in de och
tend geconfronteerd werd met een
watersnoodramp van afschuwelijke
omvang. Pas veel later werd vastge
steld dat het definitieve aantal
slachtoffers van de ramp 1.835 was.
Daaronder waren zes Texelaars die
in polder „De Eendracht" verdron
ken
In vergelijking met de schade die de
s'ormvloed van 1 februari 1953 in Zee
land en Zuidholland aanrichtte is Texel
er nog betrekkelijk goed afgekomen.
Toch constateerde Rijkswaterstaat na
de ramp dat de kust van het eiland op
116 plaatsen zware beschadigingen had
opgelopen. De grootste ontstond aan
de zuidkant van „De Eendracht". Men
constateerde daar een stroomgat van
170 meter breedte waardoor het 300 ha
grote poldertje volledig overstroomd
was. Het handjevol mensen dat hier
woonde kon zich bijtijds in veiligheid
stellen. Zes hulpverleners verdronken
nadat ze hadden gepoogd de dijk te
redden.
De overige gedeeltes van Texel die in
deze stormnacht zware schade oplie
pen waren het gebied rond de vuurto
ren (130 meter afslag), de Eierlandse
duinen, de dijk bij Oosterend en de
Schans.
Men begon op 11 februari met het
dichten van de Eendracht-dijk. Op 25
februari was dit werk geklaard (kosten
f500.000, Pas in juni 1953 toen er in
totaal voor meer dan 1,2 miljoen gulden
aan de Texelse kustverdediging was
besteed kon de bevolking zich (voorlo
pig) weer betrekkelijk veilig voelen.
Het is 25 jaar na de ramp en het is
het waard om daar even bij stil te
staan.
Foto's die de heer J. C. Bruin uit Den Burg op 1 februari 1953 in polder ,,De Een
dracht" maakte. De bovenste afbeelding toont boerderij Irene", daaronder een
van de naburige woningen.