Windsurfers stichten ügen centrum OLD SHATTERHAND tramam Het laatste houvast Sport in één dag te leren Zon, maan en hoog water Eerste wedstrijd Geslaagd „WAT IK ZEGGEN WOU." Krakers vogelvrij? FEUILLETON Windsurfing („Plankzeilen") is in Nederland de snelst groeiende orm van watersport. Dat is ook op Texel te merken. Onlangs kwam en Texelse windsurfclub van de grond met meer dan vijftig leden oor wie deze sport zo ongeveer de meest ideale levensvervulling lijkt zijn. Niet gezegd kan worden dat windsurfen bijzonder makkelijk is. e moet het léren en dat gaat niet zonder inspanning en doorzetten, laar volgens de enthousiasten die het weten kunnen is ieder „nor- laal" mens in staat de grondbeginselen in één dag onder de knie te rijgen door het volgen van een uitgekiende snelcursus die niet meer an f120,— kost. er juist opuit de grootst mogelijke aan dacht aan de veiligheid te besteden", aldus Gerard Roeper, die vertelt dat de windsurfers hoofdzakelijk aktief zijn bij de strandjes van Dijkmanshuizen en Ceres. De surfers moeten kunnen zwemmen en een zwemvest dragen en er zal altijd een motorboot in de buurt zijn om desgewenst hulp te kunnen bieden. Leden die ergens aan de oost kust van Texel gaan surfen moeten daarvan tevoren kennis geven. De instructeurs van de school zijn Hanno Kortman en Herman Boks. Zij staan onder min of meer regelmatig toezicht van een IWS-instructeur uit Hank, die de school in de eerste fase zal Dat de Texelse windsurfclub de zaken Jroots aanpakt blijkt onder meer uit het iit dat zij het oude op het haventerrein in Oudeschild staande gebouw van de oöperatieve Inkoopvereniging voor isserijbenodigdheden heeft gehuurd i dat tot clubhuis en instructiecentrum eeft gemaakt. Nauw wordt samen werkt met Gerard Roeper uit Eierlandl ie commercieel bij het project is betrok- >n. Hij draagt de verantwoordelijkheid 3or de windsurfschool die hier zijn omicilie heeft en die het komende reekend officieel van start gaat. Het pleidingscentrum luistert naar de naam International Windglider School exel" en dat heeft iets te maken met st merk surfplanken dat door Roeper 'ordt verkocht. De school beschikt nertwee instructeurs die hun opleiding de vorm van een kadercursus hebben Bhad in het Noordbrabantse Hank. Niet in de haven In tegenstelling tot wat algemeen j, -ordt gedacht is het niet de bedoeling e windsurfsport in of bij de haven uit te efenen. Dat mag trouwens ook niet, ant het zou in verband met de in- en itvarende schepen levensgevaarlijke tuaties kunnen oproepen. ,,En wij zijn Zondagmiddag a.s. wordt bij Nieuweschild voor het eerst in de geschiedenis van Texel een wind- surfwedstrijd gehouden, georgani seerd door de Windsurfclub, aan vang 14.00 uur. Deelname staat open voor ieder die over een surf plank beschikt, ongeacht merk of type. Er worden meerdere manches gevaren, telkens over ongeveer twee kilometer. Gestart wordt van af de dijk. Er wordt op gerekend dat tenminste de 20 surfplankbezitters van de club zullen meedoen. Het dragen van een zwemvest is ver plicht. Publiek is uiteraard welkom. begeleiden. De school en de club staan formeel los van elkaar, maar maken elkaar het leven mogelijk door nauwe samenwerking. Een dag Een dagcursus windsurfing begint om 9.00 uur met een instructiefilm en theorieles. Vervolgens wordt instructie gegeven op een trainer, dat is een surfplank op het droge waarop de cursist zijn evenwicht moet leren zoe ken. De volgende fase is instructie op een verankerde, in het water liggende plank. Na het middaguur komt de theorie weer aan de beurt en vervolgens praktijkles ,,in volle zee" waarbij het manoevreren (over stag gaan, halve wind varen e.d.) wordt bijgebracht. Aan het eind van de dag is de cursist zo ver, dat hij zich zelf verder kan bekwamen zonder voortdurend direkt toezicht van instructeurs. Samen Het is wel aan te bevelen om de sport in groepsverband te beoefenen. Dat is niet alleen goed om van elkaar te leren, maar het is ook veilig en gezellig. Het lidmaatschap van de Texelse windsurf club is derhalve aan te bevelen, ook al om dat degenen die zelf geen surfplank bezitten (zo'n ding kost altijd nog ca f2.000, I van clubmateriaal gebruik kunnen maken. Wie lid van de club wil worden of zich wil opgeven voor een cursus kan zich wenden tot Gerard Roeper, Hoofdweg 20, Eierland, tele foon (02225) 238. In het komend weekend bestaat gratis gelegenheid om met de windsurfsport kennis te maken. Liefhebbers zijn zater dag vanaf 12.30 uur welkom op het strandje van Dijkmanshuizen. Aan het Johannes College in Den Helder (school voor algemeen christelijk voortgezet onderwijs) slaagden de vol gende van Texel afkomstige leerlingen. Voor het Havo-diploma (5-jarig) wa ren dit Joost Peter Coutinho, Guja Jansen en Jeanette Smit. Het diploma VWO (6-jarig) werd behaald door An nette Smit. 6RCVEN ■MM LEZERS- DUITEN VERANTWOOROtLU»MlcO WN OE REOtxTn; PAGINA 7 TEXELSE COURANT Het lijkt ons goed in eerste instantie aan te duiden dat slechts de kraakaktie in de Weverstraat onder verantwoorde lijkheid van „Wij willen ook wonen" is geschied. Deze aktie had dan ook een voornamelijk demonstratief karakter en gaf tevens onderdak aan een aantal mensen. Wel verstrekte de werkgroep informatie aan adspirant-krakers hoe men binnen de spelregels van de wet legaal kan handelen. Dit is noodzakelijk om aanspraak te kunnen maken op be scherming bij bijvoorbeeld bedreiging en mishandeling. In antwoord op de vraag van J. Dros in de Texelse Courant van 30 juni in zijn brief, hoe snel de politie voor de zaak zal lopen, hierover het volgende. Na de eerste bedreiging van twee „Penosefiguren" werd de politie ge waarschuwd. De politie zei „De zaak uit te zullen zoeken". Na verwijdering van bewoners en inboedel werd wederom kontakt met de politie opgenomen. Nu werd telefonisch meegedeeld dat de groepscommandant over deze zaak moest beslissen. Er werd toegezegd dat na ruggespraak met de chef wederom kontakt zou worden opgenomen. De volgende middag bleek bij een bezoek aan het bureau dat deze een weekend afwezig was, tevens werd gezegd, dat één der krakers maar kontakt met de RST-directeur moest opnemen om deze te vragen of hij verantwoordelijk voor de uitzetting was. Wij zijn van mening dat dit werk nier door betrokken individuele burgers gedaan moet worden. Dit lijkt ons duidelijk een politiezaak. Dit is hen door de betrokkenen ook herhaalde malen voorgehouden. Toen de betrok kenen over het politieoptreden in het geheel teleurgesteld waren, werd er besloten geen officiële aanklacht in te dienen. De dienstdoende agent wilde de aanklachten huisvredebreuk, bedreiging en vernieling niet noteren. Daarentegen was hij gaarne bereid zijn persoonlijke visie op bepaalde samenlevingsvormen, jongerenhuisvesting en de generatie kloof te geven. Nadat de aanklacht indiener herhaalde malen verzocht had nota te maken, en de discussie buiten de werktijden voort te zetten, dreigde de agent met tijdelijke opsluiting omdat er naast de opgesloten Chinezen volgens hem nog een goed kamertje vrij was. Deze ervaring had men later ook met de andere agenten die sterker waren in het geven van persoonlijke mening dan in de behandeling van een aangifte. Na deze reeks van teleurstellingen heeft de werkgroep „Wij willen ook wonen" ge meend te moeten opkomen voor de belangen van deze mensen. De werk groep heeft een gesprek gehad met burgemeester J. A. Engelvaart. Uitein delijk heeft deze wel nota gemaakt van de gebeurtenissen. Tevens is toegezegd dat een en ander uitgezocht zal worden. Hopelijk komt hier uit voort wie de regels van de wet naar eigen idee (belang) heeft gebruikt. De Rijkspolitie lijkt geen blaam te treffen, zij hebben natuurlijk met een zware onderbezetting van hun korps te maken Nu wat betreft Piet Keijzer: deze speelt een dubieuze rol in het geheel. Er bestaat enige onzekerheid over het tijd stip van zijn aanwezigheid. Echter blijft het feit bestaan dat hij, samen met twee kornuiten, de bezittingen van de bewo ners, naar buiten heeft gesmeten. Hen wordt dus huisvredebreuk en vernielin gen van andermans eigendom ten laste gelegd. Voor ons is de zaak dus nog niet afgedaan. Namens de aktiegroep „Wij willen ook wonen" p/a Schilderend 39 - 41Den Burg telefoon (02220) 3554 In de zondagmatinee van het City theater draait deze week een film over het Wilde Westen met Old Shatterhand in de hoofdrol. Samen met zijn trouwe (Indiaanse) metgezel Winnetou beleeft deze, door de Duitse schrijver Karl May gecreëerde, held weer talrijke avontu ren. Het is de zoveelste film uit de serie over Old Shatterhand die inmiddels gemaakt is en ook deze zit weer vol met spannende avonturen van zowel rood huiden als bleekgezichten die het lang niet altijd met elkaar eens zijn. Ditmaal zijn het de Commanches die voor moeilijkheden zorgen. Ze hebben de strijdbijl opgegraven en zijn de leden van de Apachestam te lijf. Het lijkt er op dat de Apachen het onderspit moeten delven maar dan doemen Old Shatter hand en Winnetou op die de zaak helpen klaren en de vrede doen terug keren. Vrijdagnacht kunnen de liefhebbers van vrolijke seksfilms weer aan hun trekken komen. De titel die deze rol prent heeft meegekregen luidt „In Tirol gaat de ontucht nooit verloren". Het uit een flinke serie films bekende dwaze duo is inmiddels opgeklommen tot het ambt van burgemeester, leder is eerste burger van twee aangrenzende dorpjes in de Tiroler Alpen. Beide burgervaders doen hun uiterste best de dorpjes in de toeristische belangstelling te brengen. Veel succes hebben ze echter niet, want ze zijn te druk bezig om de concurrent te benadelen en in verlegenheid te brengen. De burgerva ders ontzien zich niet om persoonlijke vetes uit te vechten en gebruik te maken van slippertjes van de ander. Veel beter kunnen de kinderen van onze vechters bazen het met elkaar vinden. Hetgeen een nieuwe reeks kolderieke situaties oplevert als beide papa's hun telgen in een stevige vrijage betrappen. Toegang 16 jaar. De zon komt 9 juli op om 5.30 uur en gaat onder om 21.59 uur; 12 juli op om 5.34 uur en onder om 21.57 uur. Maan: 13 juli E.K.; 20 juli V.M. Hoog water ter rede van Oudeschild: Vrijdag 7 juli 10.48 en 23.18 Zaterdag 8 juli 11.21 en 23.51 Zondag 9 juli 0.24 en 11.53 Maandag 10 juli 0.55 en 12.22 Dinsdag 11 juli 1.00 en 12.52 Woensdag 12 juli 1.25en 13.21 Donderdag 13 juli 1.52en 13.53 Vrijdag 14 juli 2.28en14.38 Zaterdag 15 juli 3.24en15.54 Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water. Leden van de Texelse windsurfclub aktief bij Dijkmanshuizen (Foto Jan Haag). door Henk van Heeswijk. 6. Trijnie genoot eveneens. Ze begon it huisje van boven naar beneden iducht schoon te maken. Terwijl 'eerk hier en daar wat huiskarweitjes toest verrichten, want waar had je iders een man voor. Dat was geen 'ouwenwerk. En boven moest een imertje getimmerd worden, zodat de lide dochters gescheiden konden sla in van hun ouders. Ze werden immers oter en ongewild zouden ze misschien ngen zien of horen, waarvoor ze litelijk nog te jong waren om te kunnen igrijpen. Dat moest in eerste instantie aar. Tot zolang konden ze zelf wel sneden op een kermisbed slapen. Met idere woorden: de matras op de 'ondAl trok hier wel wat kou op De kinderen vonden het al spoedig in in de nieuwe omgeving. Doordat ze 3 school en de weg heen en weer geen loeilijkheden van betekenis meer had- en, kwam er ook een zekere rust terug het gezin. Buiten, op het weidje, waar e geiten vraten en stonden te mekke- rn, konden de kinderen zich heerlijk uitleven, stoeien met de dieren, of touwtje springen of op een oud kleed languit liggen lezen. In één van de bibliotheekboeken van de school. Want het was vooral Trui, die leergierig was en nooit voldoende boeken kon vinden om haar leeshonger te stillen. Dat viel ook meester Van Zijl op, het hoofd van dit schooltje met een zeven tigtal leerlingen. Dit kind was begaafd, kon uitstekend leren, was vlug van begrip, kortom: intelligent. Een van de weinigen hier op school, die de gelegen heid moest krijgen om verder te leren, was zijn mening. Vandaar, dat meester Van Zijl op een woensdagmiddag naar de Purmerweg reed en linea recta naar het arbeidershuisje stevende, waar hij de Ranziins wist te wonen. Freerk Ranzijn was druk bezig met stokken op te zetten voor de snijbonen, die hij gepoot had. De meester zette zijn fiets tegen de muur en liep langs het huisje naar de werkende man, die de bezoeker pas opmerkte, toen deze al naast hem stond. Freerk knikte lachend. „Aha, de meesterl" Maar meteen betrok zijn gezicht, want in een flits zag hij de moeilijkheden, die er maand en jaar waren geweest op de school in zijn vorige woonplaats. „Toch geen narig heden met de meiden?" Van Zijl lachte. „Welnee, Ranzijn, in menig opzicht hebt u ideale kinderen. Dat mag wel eens gezegd worden. Daarom kom ik juist. Voor wat betreft Truitje. Ze heeft een goed stel hersens en u weet zelf, dat ze al een paar mooie rapporten mee naar huis heeft geno men". De aangesprokene begon zijn pijp te stoppen, daarbij nadenkend voor zich uit starend. En omdat hij bleef zwijgen, vervolgde de onderwijzer: „Hebt u wel eens gedacht aan de toekomst van uw kinderen, Ranzijn? Truitje kan mirakel goed leren. Als ik u was, zou ik haar naar een middelbare school sturen. Mulo of HBS". De pijp was gestopt. Met een aange streken lucifer werd de tabak aangesto ken en aangezogen. Terwijl hij rookte, gaf Freerk Ranzijn als zijn commentaar: „Meisjes blijven liever bij hun moeder, meester, want daar kunnen ze datgene leren, wat ze in hun huwelijk nodig hebben. Wat voor nut heeft een HBS voor zulke meisjes? Weet u daar een antwoord op te geven?" Van Zijl knikte, ditmaal ernstig. „Ran zijn, ik wil u niet beledigen en uw vrouw evenmin, want we hebben het niet in onze hand, of we mooi dan wel lelijk worden geboren. Het zure en het zoet wordt ons beide door onze Schepper gegeven en dat hebben we te aanvaar den. Truitje is een lief, leergierig kind. Maar ze heeft bepaalde dingen tegen. Als ze in haar later leven een man tegen komt en huwt, is dat meegenomen, evenals datgene, wat ze er nog bij leert. En als die man in haar leven wegblijft, bestaat de mogelijkheid, dat ze via hetgeen ze verder leert een positie kan bemachtigen, waardoor ze zelfstandig in haar onderhoud kan voorzien. We leven in een tijd, waarin de vrouw meer mogelijkheden krijgt, Ranzijn. De wereld verandert tegenwoordig bij de dag". Freerk Ranzijn vatte meteen, wat meester Van Zijl opmerkte over zijn oudste dochter. Daar school veel waar heid in. Truitje zal niet zo spoedig aan de man komen, dat had hij zelf ook al gevreesd, al werd er in de huiselijke kring nooit over gesproken. Trijnie zou het niet begrijpen, want voor haar was Trui nog immer haar oogappeltje. Freerk pakte de spa, die dichtbij in de grond stak en leunde er op. „Welke mogelijk heden ziet meester voor onze oudste dochter?" Van Zijl maakte manualen met uitge spreide vingers. „Meerdere. Bijvoor beeld onderwijzeres. En daarna zich specialiseren op bijvoorbeeld een paar vakken. Akte M.O. is ook mogelijk. In het laatste geval kan ze lerares worden op een middelbare school bijvoorbeeld. Ook wel op een HBS". De rentenier schraapte zijn klompen af op het scherp van de spade en knikte bedachtzaam. „Als we in huis eens verder gingen praten, meester? Mij dunkt, het zal onderhand ook wel theetijd zijn". Die middag werden de ouders het eens met meester Van Zijl: Truitje mocht voorlopig doorleren. Aangenomen, dat ze er zin in zou houden en goede cijfers meebracht. Er was nog een klein half jaar voor de toelatingsexamens zouden worden gehouden. Van Zijl zou het meisje persoonlijk bijwerken en huis werk meegeven. Als de ouders er dan op wilden toezien, dat ze prompt de opgedragen taken uitvoerde? De volgende donderdag middag liet Van Zijl Truitje Ranzijn nog even nablijven. „Dat is niet voor straf, hoor", zei hij lachend, „maar omdat ik wat met je wil bepraten. Onder vier ogen". Nadat de klas leeggelopen was, kwam de onderwijzer naar het meisje, dat in een der achterste banken zat. Zelf zette hij zich op de bank, zijn benen op de zitting naast het meisje. Haar vrien delijk toeknikkend, vroeg hij: „En, Trui tje, heb je er al eens over nagedacht, wat je wilt? Doorleren? Naar de huis houdschool? Of na de zesde klas thuis blijven bij je moeder? Of misschien naar de Mulo of HBS?" De ogen van het kind begonnen te glinsteren. „Ik weet niet, of pa het goedvindt, meester". „Daar hebben we het nu niet over. Wil je zelf doorleren?" Een heftig knikken was het duidelijke antwoord. „Wat zijn je liefste vakken?" Daar hoefde ze niet lang over na te denken. „Taal, meester. Enne geschie denis. En ook aardrijkskunde". Van Zijl dacht enige ogenblikken na. „Als ik je extra werk geef en je een paar keer in de week een half uur laat nablijven voor Frans, doe je dan je best?" Opnieuw een heftig knikken. „Mooi. Ik houd je aan je woord, Truitje. Je vader vindt het goed; je moeder eveneens. Dat heb ik al in orde gemaakt. Goed, we gaan je bijwerken. In de nazomer zul je toelatingsexamen moeten doen, maar daar hoef je niet benauwd voor te zijn. Als jij in de komende maanden je best doet, slaag je met vlag en wimpel. Mooi, ik zorg voor een boekje en een schrift. Morgen beginnen we met Frans. Zeg dat maar thuis. En ga dan nu maar, anders denken ze misschien nog, dat je moet schoolblijven, he?" Hij lachte. Het meisje kwam overeind en wat verlegen lachend zei ze enkel: „Dank u wel, meester, dat u me wilt helpen. Ik zal heel erg mijn best doen". De onderwijzer knikte het meisje vriendelijk toe en in het voorbijgaan streelde hij even haar wang. ..Ik hoop het kind. Want je zult al die kennis later misschien hard nodig hebben om jezelf te handhaven in deze maatschappij". (wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1978 | | pagina 7