(jrocn 'wartsjexehin het
Grote belangstelling bij
enerverende vlootshow
RS V vecht tegen verlies
op TESO dubbeldekker
Texelaar (29) dood
na aanrijding
In grootste deel van
het jaar straks een
halfuursdienst
f2,95
VISSERS DEMONSTREERDEN UITBUNDIG MEE Drie gewonden
bij autobotsing
n
Flowerstyling Schuiling
Paard afgemaakt
na botsing
VRIJDAG 21 JUL11978
TEXELSE
91e JAARGANG Nr. 9295
COURANT
Uitgave: Langeveld De Rooy B.V.,
Postbus 11Den Burg, telefoon (02220) 2741
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog,
telefoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17,
Den Burg, telefoon 3543.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs /11,— per kwartaal
70 cent incasso; los 45 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 4699.17.636;
Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 6734.60.398.
Advertentietarief: 42 cent per mm hoogte per kolom.
De reddingsheiicopter van de marine haait
Juist een „drenkeling" binnenboord. Op de
achtergrond diverse aan de vlootshow deel
nemende schepen; rechts een iid van de
windsurf dub. Fo(0 p de VMes Un
Gerard Roeper en Herman Boks demonstre
ren een „tandem" surfplank.
Voor Uw:
bruidsboeketten, corsages, tafelversieringen
en alle graf- en plantenarrangementen.
Weekendreklame
20 babyrozen
Kogerstraat 4, tijdelijk telefoon 2570.
Wij bezorgen in Den Burg geheel gratis. Verder op geheel Texel voor fl,
Als gevolg van een autobotsing,
waarbij twee personenwagens waren
betrokken, zijn woensdagavond per
boot drie Duitse toeristen met inwen
dige kneuzingen naar het Parkzicht-zie
kenhuis in Den Helder overgebracht. De
toestand van een van de drie is ernstig.
Beide auto's raakten total loss.
Naar schatting tienduizend
mensen waren woensdagmiddag op
de zeedijk van Oudeschild getuige
van de grote vlootshow die ter gele
genheid van het Oosterend Present-
feest op de rede van Texel werd ge
houden.
Er werd aan dit spectakel door een
groot aantal schepen en scheepjes
deelgenomen. Hieronder bevonden zich
onder andere alle Texelse viskotters en
een aantal schepen van de marine uit
Den Helder.
Quotering
De Texelse vissres maakten woens
dagmiddag van de gelegenheid gebruik
het talrijke publiek nogmaals te atten
deren op hun problemen inzake de
quoteringsmaatregelen waaronder zij
hoe langer hoe meer gebukt gaan. De
toeschouwers werden met een groot
aantal leuzen geconfronteerd. Zo had
de TX 63 zich erg sober uitgedost
(zonder enige vlag). De reden daarvan
bleek overduidelijk uit de gevoerde leu
ze. Die luidde: „Zolang de Engelsen
lachen, varen wij zonder vlaggen".
Uitbundig
Uit de leuzen die door de andere
wel uitbundig versierde schepen wer
den gevoerd een kleine bloemlezing:
„Wat wij als ouderen ook beslissen, de
jonge generatie wil ook graag vissen",
(TX 33), „De Texelse visser hij vaart
voort, ook als de quotering je de grond
in boort" (TX 56), „Ondanks de moei
lijke jaren blijft de Texelse vloot varen"
(TX 17), „Wij vissen en werken voor
ons brood, het idee van de minister is
onze dood" (TX 3) en „Ondanks alle
tegenslag, varen we nog onder NL-
vlag" (TX 4).
Kernachtig
Andere kernachtige spreuken waren
„Vissen voor de poen, of zal de minis
ter ons de das om doen" en „Wij
vissen wekelijks op zee, en zijn welte
vreden ondanks A.I.D.", waarbij deze
afkorting stond voor de Algemene In
spectie Dienst waar de vissers wekelijks
problemen mee hebben.
Alle kottervissers stelden woensdag
middag belangstellenden in de gelegen
heid een tochtje met hen mee te maken
en daarbij onder andere de groep
marinevaartuigen van dichtbij te bezich
tigen, die later aan een speciale demon
stratie van de Koninklijke Marine zou
den meewerken.
Roeiwedstrijd
Kort na het startsein voor de vloot
show werd door twee tientallen kotter
vissers meegedaan aan een roeiwed
strijd voor ploegen. Deze ontmoeting,
die in marinesloepen gevaren werd,
vond plaats vlak bij de ingang van de
haven en vond onder uitbundige aan
moedigingen plaats. Winnaar werd uit
eindelijk de ploeg van Oudeschild die
de Oosterendse formatie 1 154 boot
lengte voor wist te blijven. Aanvoerder
van de Oudeschilders was Kees Drij-
De heer Rijke voerde het woord op de
persconferentie die dinsdagochtend
werd gegeven in hotel „Prinses Julia
na" in De Koog en waarbij zoals bekend
officieel werd bekendgemaakt dat Teso
zijn dubbeldekker bij de Verolmewerf
Heusden (onderdeel van het RSV-con-
cern) laat bouwen.
Deze werf, zo werd verteld, is bij
uitstek geschikt voor het verwerken van
een dergelijke opdracht. De Teso veer
boot is een „speciaal" schip, waar lang
niet elke werf geschikt voor is. De heer
Rijke zei zeer onder de indruk te zijn
gekomen van de wijze waarop Teso de
zaken heeft aangepakt. In het bijzonder
bracht hij lof aan directeur Th. Hooger-
heide voor de „kiene" manier waarop
hij de onderhandelingen heeft gevoerd.
De 29-jarige F. de Koning uit Den
Burg is woensdagavond in het zieken
huis van Den Helder bezweken aan de
verwondingen, die hij enkele uren eer
der had opgelopen bij een aanrijding op
de Pontweg. De heer De Koning reed op
zijn bromfiets op het fietspad en werd
daar geschept door een Duitse automo
bilist, die de macht over het stuur was
kwijtgeraakt.
Dat laatste was het gevolg van het
abrupt ontwijken van een tot dusver on
bekende tegenligger, die bezig was in te
halen en daarbij op de linkerweghelft
kwam. De politie is naar hem op zoek en
roept getuigen op die mogelijk aanwij
zingen kunnen geven.
Het ongeluk gebeurde om 17.10 uur
ter hoogte van de kruising met de Ama-
liaweg. De Duitse personenwagen reed
in de richting van de veerhaven. Het
plotselinge bijsturen leidde tot een zig-
zagkoers, waarbij een schuiver van meer
dan 90 meter lengte werd gemaakt. Uit
eindelijk schoot de wagen links het fiets
pad op, waar juist de van cje haven
komende heer De Koning op zijn brom
mer voorbijkwam. Hij werd geschept en
kwam met de brommer in de bermsloot
terecht. Ook de auto viel in de sloot
Met meerdere botbreuken en ernstig in
wendig letsel werd De Koning naar het
ziekenhuis gebracht, waar hij 's avonds
overleed.
De vrouw van de bestuurder van de
Duitse auto had onder meer een sleutel
been gebroken en werd ook naar het
ziekenhuis gebracht, maar zij was er niet
ernstig aan toe. Haar man liep een onge
vaarlijke hoofdwond op; twee kinderen
bleven ongedeerd.
Naast andere mogelijke getuigen, die
informatie kunnen geven over de toe
dracht van het ongeluk zoekt de politie
in het bijzonder naar een Duitser met de
naam Haubt en afkomstig uit Scheuer-
feld. Hij moet op Texel de vakantie
doorbrengen.
Het ongeluk ontstond toen de twee
elkaar met hoge snelheid naderende
auto's niet voldoende voor elkaar uit
weken en door zand op de weg in een
slip kwamen. De ene Opel werd be
stuurd door een jongeman, die ernstige
kneuzingen opliep. In de andere wagen
zaten twee mensen, die er minder
ernstig aan toe waren maar toch voor
observatie naar Den Helder werden
overgebracht.
ver. De Oosterenders werden geleid
door Aris van der Vis. Van een en
ander werd via de microfoon deskundig
verslag gedaan door de heer J. Th.
Boom uit Oudeschild.
Marine
Aansluitend verzorgde de marine, in
samenwerking met de marinelucht
vaartdienst, een interessante demon
stratie met onder andere reddingen van
drenkelingen per helicopter. Aan dit
gedeelte van het proqramma dat onqe-
(lees verder op pagina 2)
Woensdagmiddag rond 17.00 uur
heeft een 13-jarig paard bij een botsing
met een personenauto dusdanige ver
wondingen opgelopen, dat het dier
korte tijd later door de dierenarts afge
maakt moest worden. De inzittenden van
□e auto, een tamilie uit Leeuwarden,
kwamen met de schrik vrij.
Het ongeval ontstond doordat het
paard dat na een rit over het eiland naar
een weide langs het Gerritslander dijkje
werd gebracht, door een schrikreactie
plotseling de weg oprende. De juist op
dat moment passerende personenauto
kon het dier niet meer ontwijken. Bij de
botsing die toen ontstond, kreeg het
paard een gecompliceerde beenbreuk.
De schade aan de auto was gering.
„Door een goede inkooppoli-
tiek hopen we er toch nog uit te
springen", aldus de heer A.
Rijke, vice-president en lid van de
Raad van Bestuur van Rijn Schel
de Verolme, sprekende over de
bouw van de dubbeldekker van
Teso. Zoals eerder gemeld ziet
ernaar uit dat het schip voor de
werf verliesgevend zal zijn als
gevolg van het feit dat voor een
uiterst laag bedrag is ingeschre
ven om de order te verwerven.
Anders zou Teso zijn schip waar
schijnlijk in Duitsland hebben
besteld. De werf kan het verlies
nu alleen nog beperken door een
zeer scherpe benadering van de
toeleveringsbedrijven
Hij noemde Teso een kleine maatschap
pij met grote allures. De uitgave van het
boekje „Een dubbeldekschip" vond
hij een vorm van public relations, waar
menig veel groter bedrijf een voorbeeld
aan zou kunnen nemen.
De eerste bouwvergadering is inmid
dels gehouden. Verwacht wordt dat in
april de kiel van het nieuwe schip kan
worden gelegd. In september volgt de
tewaterlating en in januari is het schip
gereed. Er hoeft niet aan getwijfeld te
worden dat RSV dit schema kan
waarmaken. Het betreft hier „een grote
club" (30.000 werknemers) waarin veel
kennis en mogelijkheden zijn samenge
bracht.
Overigens liet de heer Rijke blijken dat
het ook voor zjin concern in de
toekomst bijzonder moeilijk zal worden.
Wat prijzen betreft kunnen de Neder
landse werven al lang niet meer meeko
men als het om „eenvoudige" serie
schepen e.d. gaat. In speciale schepen,
waartoe ook de Teso-dubbeldekker
hoort, zit nog wel muziek, maar dat is
Ook tegenstanders van de dubbeldekker
zullen het ermee eens zijn dat dit een belang
rijk moment is in de geschiedenis van Texel:
TESO-directeur Th. Hoogerheide en vice pre
sident A. Rijke van Rijn Schelde Verolme
tekenen de bouwovereenkomst. President
commissaris J. Kikkert van TESO ziet toe.
nog maar van korte duur. Het is een feit
dat de scheepsbouw zich van West-
Europa naar de oosterse landen ver
plaatst.
Charteren
Op de persconferentie werd gevraagd
hoe het mogelijk is geweest dat de
tweede aanvraag van Teso om een in
vesteringssubsidie is ingewilligd, terwijl
dat de eerste keer niet lukte, ook niet
nadat Teso bij de Raad van State in
beroep ging. De heren Kikkert en
Hoogerheide legden uit dat in de oor
spronkelijke aanvraag verzuimd was te
vermelden dat de dubbeldekker ge
schikt is om verhuurd te worden voor
vaart in het zg. vaargebied B2, de
Scandinavische wateren. Ook bepaalde
fiscale aspecten waren niet in aanmer
king genomen. Een en ander hield
verband met de erkenning als zeeschip.
Teso is erin geslaagd de argumenten,
die tot de eerdere afwijzing hadden
geleid, te ontzenuwen. De interdepar
tementale commissie, die over deze
aangelegenheid moest adviseren was
overigens verdeeld. Aanhoudende druk
(lees verder op pagina 2)
■HD