fifhelmus Barnard weet van Keioionië denkbeeldige natie prikkelt fantasie (bijna) AGENIit „WAT IK ZEGGEN WOU.." Het hoe en waarom van LOM-scholen zon, maan en hoog water Iv Burgerlijke stand Botsing op Muyweg Jan Bruin exposeert J DAG 18 AUGUSTUS 1978 PAGINA 7 TEXELSE COURANT 17- e/mus Barnard, gekleed in bapóa (mantel), toont een plattegrond van Kei-stad, de hoofdstad van Keiolonië. (eiolonië is een bergachtig, woest land met 22 miljoen inwoners, t heeft weinig kontakten met de buitenwereld en wordt bestuurd or drie keizers, die vergaande bevoegdheden hebben en zich in de iktijk weinig aantrekken van het parlement. De cultuur van Keioio- wordt sterk bepaald door het conclusisme, een levensbeschou- ïg, die als staatsgodsdienst kan worden beschouwd. Me een bezoek aan Keiolonië wil ngen, moeten we teleurstellen, want land bestaat slechts in de fantasie i enkele Texelaars. Het zich intensief rig houden met dit niet bestaande, rkwaardige rijk is hun hobby. Het is rrigens geen unieke zaak, want er zijn er mensen in Nederland die dit doen. hebben een federatie gevormd: De 'I oftewel de Federation International Pays Imaginaires. )e 17-jarige Wilhelmus Barnard uit sterend (ja, de zoon van de dokter) rdt zich met zijn broer Hans en enkele nden al enkele jaren met Keolonië ig. Het idee kwam in 1971 van Jan k uit de Dennen in de tijd dat deze jelijks met Hans Barnard naar het lannescollege in Den Helder reisde, er kregen ze kontakt met FSolandt eehuysen uit Haarlem, die bekend- ei verwierf als bedenker van Spokanië daarmee zover was gegaan, dat zijn e leven erdoor werd beheerst. Deze eehuysen wist niet alleen alles te tellen over zijn denkbeeldige eilan- igroep, maar had ook de Spokani- van 26 juli t/m 15 augustus 1978 ieboren: Maartje Eline, dv. Martin S. ikleren Fina E. Jansen; Sanna Marie dv. Jozephus A. Z. M. Brüge- nn en Maria J. Ran; Lonneke, dv. lannes G. Legierse en Maria A. C. p; Priscilla Cornelia, dv. Poenky W. luerbach en Cornelia J. Huisman; ttheus Pieter, zv. Johannes A. van en Emma Meulstee; Saskia, dv. tannes A. Spigt en Elisabeth de us; Danielle, dv. Peter J. Bremer en ntje J. Warmerdam; Jan-Willem, zv. :rus A. Bakker en Johanna M. Zoete- Nicky, zv. Arie A. Verveer en Jo- ina C. E. Gombert; Stefan Martijn, Gerardus Huisman en Adriana H. Leersum; Dennis, zv. Theodorus C. kker en Grietje de Vries; Marieke atha, dv. Paulus J. Bakker en Hen- ia M. de Graaf; Hugorina Augusta, Willem C. Snoek en Maria J. Buck; oliën Christien, dv. Nicolaas C. B. n en Boukje Rienstra; Maarten Mar- zv, Ronald A. Splinter en Fijtje Bre- Dverleden: Guurtje Backer wv. Van i Berg, oud 94 jaar; Albert Klaas Jon- oud 82 jaar; Jan Pieter Stam, oud jaar; Albert Kiewiet, oud 72 jaar. Ondertrouwd: Jacob H. Kikkert en tsche M. de Boer; Louis V. Bakker en ristina M. Bakker; Eddy C. de Bruijn Mariene Ellen; Richard A. Zandstra Margaretha W. G. Houwing; Gerar- s Th. Witte en Julia M. Matthee; tonius van Veen en Wipke Dijkema; op Jan Vlaming en Harmina de Roo. sche taal ontworpen, die hij zowel lezen als vloeiend spreken kon. Verder be schikte hij over een heel arsenaal souve nirs uit Spokanië: een pakje Spokani- sche sigaretten, een kaartje van de Spo- kanische metro etc. De Haarlemse jon geman had in zijn woonplaats een ambassade van Spokanië gevestigd en gaf zelfs briefpapier uit met een Spoka- nisch opschrift. Eigen taal Ook Wilhelmus Barnard en zijn mak kers hebben een taal ontworpen voor hun imaginaire land. Ze hebben het zich niet makkelijk gemaakt, want Keiolonië kent geen romeinse letters, maar geheel eigen „runen" die een 23-letterig alfabet vormen. Vijftien van deze lettertekens kunnen als klinkers maar ook als mede klinkers worden gebruikt. Het is een in gewikkelde toestand daar in Keiolonië, want naast de spreektaal is er ook nog de geheel andere taal van de conclusis- tische kerk. Wilhelmus Barnard heeft een uitgebreid woordenboek samenge steld, dat nog regelmatig wordt uitge breid. Tevens is een boekje in de maak, dat is bedoeld voor de toerist of zaken man die Keiolonië bezoekt en zich met de meest bekende uitdrukkingen ver trouwd wil maken: „Wat en hoe zeg ik het in het Keiaans". Alles anders Alles is anders in Keiolonië. De jaar telling begint bij de sterfdag van de pro feet Conclu, 2244 jaar geleden. De week heeft negen dagen, waarbij de eerste, vijfde en negende rustdagen zijn, De namen van de dagen zijn zeer poë tisch: de dag van de stilte, de dag van de kracht, dag van de verandering etc. In Keiolonië wordt onderscheid gemaakt tussen het wereldlijk jaar (dat 27 dagen per maand telt) en het kerkelijk jaar dat afwisselend 27, 33 en 36 dagen per maand heeft. Wilhelmus Barnard heeft zijn gecompliceerde Keiaanse kalender zojuist gereed. Vermeldenswaard is ver der dat Keiolonië in plaats van cijfers omgekeerde letters gebruikt en dat de windroos niet vier maar drie windstre ken telt: vlon (zuid), bren (noord-oost) en den (noord-west). De Keiaanse gra denboog is ook anders. Een en ander draagt stellig bij aan het isolement van dit merkwaardige volk. Gelukkig kennen de Keianen wel het tiendelige stelsel. Ernst Wilhelmus Barnard praat graag en veel over „zijn" land en wie denkt dat dat op een lacherige manier gebeurt, vergist zich. Het is een serieuze zaak en de toevallig passerende toehoorder denkt al gauw dat hij het te doen heeft met iemand die zojuist een studiereis naar dit onbekende land heeft gemaakt. Vooral door de vele details is het niet moeilijk anderen in Keiolonië te laten ge- jongens dat er nog dingen bedacht moeten worden. Regelmatig houden ze „concilies" (de laatste viel samen met Oosterend Present) waarbij ideeën en ervaringen worden uitgewisseld, ge coördineerd en opgeschreven. Het ideaal is, dat na verloop van tijd op elke vraag betreffende Keiolonië een ant woord gegeven moet kunnen worden, niet alleen over feiten maar ook over economische en andere ontwikkelingen, zelfs als dat reacties zijn op gebeurtenis sen in het (echte) buitenland. Ongetwij feld zullen er mensen zijn die dat alle maal maar gek vinden, maar niet ont kend kan worden dat het een boeiende hobbie is die de fantasie activeert. Vooral door de vergelijking met de wer kelijkheid van het wereldgebeuren, die zich voortdurend opdringt en waarvoor om die reden ook meer dan de normale belangstelling moet worden opge bracht, kan dat Keiolonië-spelletje best eens vormende waarde hebben. Als de bedrijvers ervan tenminste met beide benen op de grond blijven staan en daarvoor zijn de jongens Barnard en hun vrienden nuchter genoeg De zon komt 20 augustus op om 6.31 uur en gaat onder om 20.55 uur; 23 augustus op om 6.36 uur en onder om 20.48 uur. Maan: 18 aug. V.M.; 25 aug. L.K. hoogwater ter rede van Oudeschild: loven, hoewel Wilhelmus daar niet op uit is. Wat betreft kennis van landen en volken is de parate kennis van het ge middelde publiek zeer pover. Een paar jaar geleden werd dat in een televisie programma aangetoond. Daarin werden tientallen mensen op straat aangespro ken met de vraag wat hun mening was over „de opstand in Kiboen". Niemand zei dat hij nooit van Kiboen had gehoord maar gaf uitgebreid commentaar.... Geen Utopia Nogmaals: Wilhelmus Barnard wil niemand voor de gek houden. In tegen stelling tot wat men zou vermoeden is Keiolonië niet een soort Utopia. De mensen moeten er vrij hard werken voor hun brood en in het grootste deel van het land is het klimaat onaange naam. De staatsvorm is verre van ideaal en de mentaliteit van de inwoners is nogal bedenkelijk. Wilhelmus Barnard vertelt dat de Keianen de heel gewoon vinden om het recht in eigen hand te nemen als er iets mis gaat. Wie zijn riksja (de Keiaanse riksja is het nationale vervoermiddel naast de fiets die ook al van een heel bijzonder ont werp is) verkeerd parkeert, kan erop rekenen dat het ding door voorbijgan gers in de gracht wordt gegooid. En de politie vindt dat heel normaal. Keiolo nië is een kolonialistisch land. Het eigen lijke moederland heeft zijn betrekkelijke welvaart vooral te danken aan uitge breide gekoloniseerde gebieden. Het is een echt imperium. Moederland en ko loniën heten samen Keiania Imperia. Het bestuurs- en administratief centrum wordt gevormd door Keistad, gelegen aan de Kei-rivier. Onderscheidingen In de gekoloniseerde gebieden komt een bijzondere plant voor, waaruit een stof wordt bereid, die „onderscheidin gen" heet. De Keiaanse industrie maakt uit de onderscheidingen bijna alles: kledingstoffen, maar ook medicijnen. De vergelijking met aardolie ligt voor de hand, maar die wordt in Keiolonië niet gewonnen omdat het conclusisme verbiedt gebruik te maken van grondstoffen die op den duur uitgeput raken.... „De Keianen zijn een speels volk", vertelt de Oosterender jongeman en hij gaat uitvoerig in op de regels van het Keiaanse schaakspel „Riphee" en ande re bijzondere spelletjes, waarmee de Keianen hun televisieloze avonden doorbrengen. Klederdracht De nationale Keiaanse dracht is de Bapéa, een zeer wijde en lange mantel, ledereen draagt dat ding in huis, maar priesters en monniken hebben hem ook buiten aan. De Keiaanse uitdrukking „De Bapéa aanhebben" betekent dat iemand de baas uithangt. Er is ook nog een gala-bapéa. Hans Barnard is nog doende met het ontwerpen van doorde weekse buitenkleding. Het formaat van deze krant staat niet tie dat we alles doorgeven wat Wilhel mus Barnard over Keiolonië weet. Als macaber slot daarom alleen nog iets over de merkwaardige wijze waarop in Keiolonië al sedert eeuwen de doden worden begraven. Hoofd, handen en voeten worden ter aarde besteld maar de rest van het lichaam wordt verwerkt tot dierenvoedsel.... De kennis over Keiolonië breidt zich nog steeds uit. Telkens ontdekken de Vrijdag 18 aug. Zaterdag 19 aug. Zondag 20 aug. Maandag 21 aug. Dinsdag 22 aug. Woensdag 23 aug. Donderdag 24 aug. Vrijdag 25 aug. Zaterdag 26 aug. 9.36 en 21.46 10.30 en 22.37 11.18en 23.21 11.58 en 23.59 0.32 en 12.31 1.00 en 13.00 1.00 en 13.28 1.27 en 13.55 2.00 en 14.33 Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water. Donderdag 17 augustus Op de camping Het Woutershok en op het ZDH sportterrein bij Den Hoorn worden volleybaltoernooien gehou den, aanvang 19.00 uur. Inschrijfgeld 71,- P-P- Op de barbecueplaats aan de Randweg in de Dennen (bereikbaar vanaf de Ruijslaan of de Ploegelanderweg) wordt een bosspel gehouden, ge volgd door een barbecuefeest. Deel nemers betalen f7,50 p.p. voor vlees e.d. en moeten zich om 16.00 uur hebben opgegeven bij een der VW- bureaus. Het 15 man tellende gezelschap „Les Aranis" geeft op het parkeerterrein van de Nikadel in De Koog een Heli Driver Show, aanvang 20.30 uur. Er wordt acrobatiek verricht aan een 45 meter hoge mast. Verder koorddan- sen en motorrijden over een lange draad, demonstratie autorijden op twee wielen en springen over gepar keerde auto's, total loss rijden, over de kop slaan e.d. Toegang tot het af geschermde terrein kost 77,— (kinde ren 75, De raadscommissies voor algemene zaken en financiën houden een openbare vergadering in het raad huis, aanvang 19.30 uur. De agenda vermeldt bespreking van de winkelsluitingsregeling en de overdracht van rioolzuivaringsin- stallaties met toebehoren aan het Hoogheemraadschap Uitwaterende Sluizen. In de Hervormde kerk van De Koog vertoont Hans Ellen uit Bo livia films over het werk van de Canadese Baptistenzending. Vrijdag 18 augustus Van 14.00-16.00 uur worden bij camping De Krim en op de speelweide aan de Ploegelanderweg in de Dennen kin derspelen gehouden o.l.v. het Recre- aktief-team. Deelname kost 71, BRIEVEN VAN LEZERS-BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE Omdat wij al enige tijd bezig zijn met het op poten zetten van LOM-onder- wijsop Texel, maar voortdurend gecon fronteerd worden met onwetendheid van zowel ouders als leerkrachten, willen wij er graag iets meer over ver tellen. LOM, staat voor: kinderen met Leer- en Opvoedingsmoeilijkheden. Let wel, geen domme kinderen, maar kinderen die op de nu op Texel aanwezige onder wijsvormen met problemen zitten. En dat betreft dan problemen die, indien ze maar goed opgevangen worden, best te verhelpen zijn. Dit kan als er meer aan dacht en tijd aan ze besteed wordt, een onmogelijkheid op de „gewone" scho len, omdat LOM-kinderen daar mee „moeten" met de overige leerlingen. Hoe is de situatie nu? Wij zijn tot de con clusie gekomen dat er nog steeds te weinig over dit onderwijs bekend is. Was dat wel zo dan zouden sommige kinderen er niet min of meer toe ge dwongen worden zes jaar (of langer) naar een school te gaan, waar ze niet thuis horen. Waar ze ook niet mee kun nen komen en zodoende vaak niet meetellen. Er zijn nog veel meer vragen te stellen. Weet men eigenlijk wat voor proble men een LOM-kind op school heeft en heeft men zich wel eens verdiept in het probleem van z'n kind? „Als je altijd de slechtste bent en dus nooit eens de eerste, krijg je al gauw het gevoel: ik kan het niet. Voor een tijdje is dat niet zo heel erg. Maar als het jaar in jaar uit zo doorgaat, is het dat wel. Dan wordt het allemaal zo akelig, zo een zaam. Je gaat heel erg twijfelen aan je zelf en je ook erg dom en minder voelen. Bovendien krijg je steeds minder vriend jes en vriendinnetjes, want jij bent sloom en dom en soms een beetje gek". Je lijkt wel steeds dommer te worden. Zo voel je dat tenminste zelf. Meester en juf weten het eigenlijk ook niet meer, maar dat kunnen ze niet zomaar zeggen (of wel?). Je krijgt het gevoel dat je anders bent dan andere kinderen en dat je er niet bij hoort. Je moddert maar door: vaak nog van de ene naar de andere school. Totdat de dag komt dat het echt niet meer gaat. En dan is er opeens wel een andere mogelijkheid; dan is er wel een andere school, waar je opeens niet meer zo slecht bent, waar ze je nemen zoals je bent, waar je ook niet meer dom of sloom bent, je telt opeens weer mee, je mag jezelf weer zijn, ze vinden je gewoon aardig. Wat is dat een fijn gevoel. Maar dan komt het: Je zit op een school met een rot naam, een school waar ze anders zijn. Als je naar zo'n school moet, ben je eigenlijk niet helemaal goed, dan tel je voor anderen helemaal niet meer mee. Jij voelt je echter op die school gelukkig. Maar het lijkt wel of dat niet mag. In de schoolkrant van je oude school staat niet dat jij naar een andere school gegaan bent. Je bestaat opeens niet meer. Het was een akelige tijd, die veel pijn heeft gedaan. Het is ook nu nog wel eens rot, alhoewel je je veel fijner voelt. Alleen is het jammer dat je niet eerder op die school bent gekomen. Want je bent zo ontzettend eenzaam geweest en het is moeilijk om weer gewoon mee te doen. Je hebt nog vaak het gevoel dat je helemaal alleen bent. Ondanks de lieve meesters en juffen, die je wèl begrijpen" Het voorgaande geeft natuurlijk bij lange na niet weer wat zo'n kind voelt en meemaakt. Bij ieder kind zal dit ook anders zijn. Maar als ouders ben je diep begaan als je ziet wat een enorme dreun jouw kind kriijgt en er aan kapot dreigt te gaan. Niemand kan zich voorstellen hoeveel je er als ouders achteraan moet om je kind te laten testen. En hoeveel je moet praten om anderen te laten inzien, dat (ondanks zijn normale intelligentie) dit kind op een andere school moet worden geplaatst. Wanneer U als ouders denkt, dat U een kind hebt met soortgelijke proble men, laat U dan niet weerhouden een test aan te vragen bij de S.B.D., ook al hoort U op school dat het wel meevalt, of dat het wel gaat, misschien iets langzamer, maar het komt er wel. Dat is namelijk niet zo. In veel gevallen zal blijken dat Uw kind geen LOM-kind is, maar met een aangepast programma op zijn school kan blijven. Wij hopen het voor U. Mocht echter blijken dat het wel een LOM-kind is, probeer het dan te aan vaarden, en laat het naar de school gaan waar het geholpen kan worden. We weten uit ervaring dat dit zeer moeilijk is, maar beslist wel de moeite waard, ondanks de soms felle reakties van omstanders en vaak heel weinig begrip voor U en Uw kind. Denk alleen aan Uw kind en zijn of haar geluk. Om deze kinderen te helpen, hebben wij de steun nodig van alle ouders, die zien dat hun kind op school moeilijkhe den heeft. Wij vragen daarom met klem: Neem kontakt met ons op, zodat wij meer kunnen bereiken. Anders vrezen wij dat deze kinderen tussen wal en schip raken. Want, als wij als ouders niet achter hen gaan staan, krijgen deze kinderen niet de kansen in het leven waar ze recht op hebben. Janneke Dros Kitty Kuiter p/a Oorsprongweg 3, Eierland, telefoon (02225) 233. Om 19.00 uur begint op de camping Loodsmansduin bij Den Hoorn een avondoriëntatietocht. Inschrijfgeld 72,50 p.p. Om 14.00 uur start bij De Schuilhut te De Koog een kerkentocht. Zaterdag 19 augustus Vanaf 14.00 uur wordt in het centrum van Oosterend rommeltjesmarkt ge houden. In het Ankerpark te Oudeschild wordt een kunst- en antiekmarkt gehouden; aanvang 14.00 uur. Bij het strand Westerslag begint om 14.00 uur een wedstrijd catamaran-zeilen om het open clubkampioenschap, georganiseerd door de kustzeilvereniging „Wes terslag". Zondag 20 augustus De Sportvissersclub houdt van 8.00- 10.00 uur een wedstrijd bij het strand van paal 17. In de Hervormde kerk van Oosterend wordt een zangavond gehouden. In het kader van de open club kampioenschappen brandingzeilen op het strand Westerslag worden om 11.00 en 14.00 uur de laat ste wedstrijden gehouden. Om streeks 17.00 uur zulllen de prij zen worden uitgereikt bij het clubhuis van de kustzeilvereniging op het strand. Maandag 21 augustus In de Hervormde kerk van Den Hoorn worden van 14.00 tot 16.00 uur rond leidingen gegeven; tevens gelegen heid om de toren te beklimmen. Dinsdag 22 augustus Aan het binnenwater van de Oorsprong- weg in Eierland wordt een sportvis wedstrijd voor vakantiegangers ge houden van 19.15-21.15 uur. Voorge schreven aas: brood. In de Hervormde kerk van Oudeschild worden van 14.00-17.00 uur rond leidingen gegeven. VASTE AGENDA De Autobusonderneming Texel ver zorgt op donderdagmiddagen (14.00 uur tot 17.30 uur) rondritten over het eiland waarvoor belangstellenden zich bij de WV kunnen laten in schrijven. In hoofdzaak wordt de Texelroute gevolgd. Onderweg maakt men een koffiestop bij café eethuis Catharinahoeve. De buskos- ten zijn 76,75 per persoon en 73,25 voor kinderen. De. trips gaan alleen door als er voldoende belangstelling is. Iedere woensdag om 14.30 uur bejaar- densoos Den Hoorn in dorpshuis De Waldhoorn. Iedere donderdag 14.30 uur bejaarden- soos De Cocksdorp in het Eierland- sche Huis. Iedere zaterdagmiddag 16.00 uur trai nen in de Dennen. Start bij camping DenrTenoord aan de Grensweg. Elke donderdagavond wordt vanaf 20.00 uur op het adres Warmoesstraat 42 bijbelonderricht gegeven door het evangelistenpaar Jan en Paula Brou wer. Oud papier ten bate van gymnastiek vereniging Oosterend kan altijd wor den bezorgd onder het afdakje van de voormalige brandweerkazerne aan de Achtertune te Oosterend. Op het kruispunt Postweg-Muyweg botsten woensdagmiddag een Duitse personenwagen tegen de auto van een Belgische vakantieganger. Beide wa gens kwamen uit De Koog en reden over de Postweg in de richting van De Cocksdorp. De Belgische auto sloeg linksaf de Muyweg in op het moment dat hij door de Duitser ingehaald werd. De Belg werd daarbij in de linkerflank geraakt. De betrokken auto's liepen flinke plaatschade op. Niemand werd gewond. Tussen 21 augustus en 9 september vindt in de expositieruimte van het raadhuis een tentoonstelling plaats van werk van de Texelaar Jan Bruin. De expositie is dagelijks tijdens de kantoor uren geopend. Op 22 en 29 augustus en op 5 september kan men in de raadhuiskelder 's avonds terecht tussen 20.00 en 21.30 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1978 | | pagina 7