fifhelmus Barnard weet
van Keioionië
denkbeeldige natie
prikkelt fantasie
(bijna)
AGENIit
„WAT IK ZEGGEN WOU.."
Het hoe en waarom
van LOM-scholen
zon, maan en hoog water
Iv
Burgerlijke stand
Botsing op
Muyweg
Jan Bruin exposeert
J DAG 18 AUGUSTUS 1978
PAGINA 7
TEXELSE COURANT
17-
e/mus Barnard, gekleed in bapóa (mantel), toont een plattegrond van Kei-stad, de hoofdstad van Keiolonië.
(eiolonië is een bergachtig, woest land met 22 miljoen inwoners,
t heeft weinig kontakten met de buitenwereld en wordt bestuurd
or drie keizers, die vergaande bevoegdheden hebben en zich in de
iktijk weinig aantrekken van het parlement. De cultuur van Keioio-
wordt sterk bepaald door het conclusisme, een levensbeschou-
ïg, die als staatsgodsdienst kan worden beschouwd.
Me een bezoek aan Keiolonië wil
ngen, moeten we teleurstellen, want
land bestaat slechts in de fantasie
i enkele Texelaars. Het zich intensief
rig houden met dit niet bestaande,
rkwaardige rijk is hun hobby. Het is
rrigens geen unieke zaak, want er zijn
er mensen in Nederland die dit doen.
hebben een federatie gevormd: De
'I oftewel de Federation International
Pays Imaginaires.
)e 17-jarige Wilhelmus Barnard uit
sterend (ja, de zoon van de dokter)
rdt zich met zijn broer Hans en enkele
nden al enkele jaren met Keolonië
ig. Het idee kwam in 1971 van Jan
k uit de Dennen in de tijd dat deze
jelijks met Hans Barnard naar het
lannescollege in Den Helder reisde,
er kregen ze kontakt met FSolandt
eehuysen uit Haarlem, die bekend-
ei verwierf als bedenker van Spokanië
daarmee zover was gegaan, dat zijn
e leven erdoor werd beheerst. Deze
eehuysen wist niet alleen alles te
tellen over zijn denkbeeldige eilan-
igroep, maar had ook de Spokani-
van 26 juli t/m 15 augustus 1978
ieboren: Maartje Eline, dv. Martin S.
ikleren Fina E. Jansen; Sanna Marie
dv. Jozephus A. Z. M. Brüge-
nn en Maria J. Ran; Lonneke, dv.
lannes G. Legierse en Maria A. C.
p; Priscilla Cornelia, dv. Poenky W.
luerbach en Cornelia J. Huisman;
ttheus Pieter, zv. Johannes A. van
en Emma Meulstee; Saskia, dv.
tannes A. Spigt en Elisabeth de
us; Danielle, dv. Peter J. Bremer en
ntje J. Warmerdam; Jan-Willem, zv.
:rus A. Bakker en Johanna M. Zoete-
Nicky, zv. Arie A. Verveer en Jo-
ina C. E. Gombert; Stefan Martijn,
Gerardus Huisman en Adriana H.
Leersum; Dennis, zv. Theodorus C.
kker en Grietje de Vries; Marieke
atha, dv. Paulus J. Bakker en Hen-
ia M. de Graaf; Hugorina Augusta,
Willem C. Snoek en Maria J. Buck;
oliën Christien, dv. Nicolaas C. B.
n en Boukje Rienstra; Maarten Mar-
zv, Ronald A. Splinter en Fijtje Bre-
Dverleden: Guurtje Backer wv. Van
i Berg, oud 94 jaar; Albert Klaas Jon-
oud 82 jaar; Jan Pieter Stam, oud
jaar; Albert Kiewiet, oud 72 jaar.
Ondertrouwd: Jacob H. Kikkert en
tsche M. de Boer; Louis V. Bakker en
ristina M. Bakker; Eddy C. de Bruijn
Mariene Ellen; Richard A. Zandstra
Margaretha W. G. Houwing; Gerar-
s Th. Witte en Julia M. Matthee;
tonius van Veen en Wipke Dijkema;
op Jan Vlaming en Harmina de Roo.
sche taal ontworpen, die hij zowel lezen
als vloeiend spreken kon. Verder be
schikte hij over een heel arsenaal souve
nirs uit Spokanië: een pakje Spokani-
sche sigaretten, een kaartje van de Spo-
kanische metro etc. De Haarlemse jon
geman had in zijn woonplaats een
ambassade van Spokanië gevestigd en
gaf zelfs briefpapier uit met een Spoka-
nisch opschrift.
Eigen taal
Ook Wilhelmus Barnard en zijn mak
kers hebben een taal ontworpen voor
hun imaginaire land. Ze hebben het zich
niet makkelijk gemaakt, want Keiolonië
kent geen romeinse letters, maar geheel
eigen „runen" die een 23-letterig alfabet
vormen. Vijftien van deze lettertekens
kunnen als klinkers maar ook als mede
klinkers worden gebruikt. Het is een in
gewikkelde toestand daar in Keiolonië,
want naast de spreektaal is er ook nog
de geheel andere taal van de conclusis-
tische kerk. Wilhelmus Barnard heeft
een uitgebreid woordenboek samenge
steld, dat nog regelmatig wordt uitge
breid. Tevens is een boekje in de maak,
dat is bedoeld voor de toerist of zaken
man die Keiolonië bezoekt en zich met
de meest bekende uitdrukkingen ver
trouwd wil maken: „Wat en hoe zeg ik
het in het Keiaans".
Alles anders
Alles is anders in Keiolonië. De jaar
telling begint bij de sterfdag van de pro
feet Conclu, 2244 jaar geleden. De
week heeft negen dagen, waarbij de
eerste, vijfde en negende rustdagen zijn,
De namen van de dagen zijn zeer poë
tisch: de dag van de stilte, de dag van
de kracht, dag van de verandering etc.
In Keiolonië wordt onderscheid gemaakt
tussen het wereldlijk jaar (dat 27 dagen
per maand telt) en het kerkelijk jaar dat
afwisselend 27, 33 en 36 dagen per
maand heeft. Wilhelmus Barnard heeft
zijn gecompliceerde Keiaanse kalender
zojuist gereed. Vermeldenswaard is ver
der dat Keiolonië in plaats van cijfers
omgekeerde letters gebruikt en dat de
windroos niet vier maar drie windstre
ken telt: vlon (zuid), bren (noord-oost)
en den (noord-west). De Keiaanse gra
denboog is ook anders. Een en ander
draagt stellig bij aan het isolement van
dit merkwaardige volk. Gelukkig kennen
de Keianen wel het tiendelige stelsel.
Ernst
Wilhelmus Barnard praat graag en
veel over „zijn" land en wie denkt dat
dat op een lacherige manier gebeurt,
vergist zich. Het is een serieuze zaak en
de toevallig passerende toehoorder
denkt al gauw dat hij het te doen heeft
met iemand die zojuist een studiereis
naar dit onbekende land heeft gemaakt.
Vooral door de vele details is het niet
moeilijk anderen in Keiolonië te laten ge-
jongens dat er nog dingen bedacht
moeten worden. Regelmatig houden ze
„concilies" (de laatste viel samen met
Oosterend Present) waarbij ideeën en
ervaringen worden uitgewisseld, ge
coördineerd en opgeschreven. Het
ideaal is, dat na verloop van tijd op elke
vraag betreffende Keiolonië een ant
woord gegeven moet kunnen worden,
niet alleen over feiten maar ook over
economische en andere ontwikkelingen,
zelfs als dat reacties zijn op gebeurtenis
sen in het (echte) buitenland. Ongetwij
feld zullen er mensen zijn die dat alle
maal maar gek vinden, maar niet ont
kend kan worden dat het een boeiende
hobbie is die de fantasie activeert.
Vooral door de vergelijking met de wer
kelijkheid van het wereldgebeuren, die
zich voortdurend opdringt en waarvoor
om die reden ook meer dan de normale
belangstelling moet worden opge
bracht, kan dat Keiolonië-spelletje best
eens vormende waarde hebben. Als de
bedrijvers ervan tenminste met beide
benen op de grond blijven staan en
daarvoor zijn de jongens Barnard en hun
vrienden nuchter genoeg
De zon komt 20 augustus op om 6.31
uur en gaat onder om 20.55 uur; 23
augustus op om 6.36 uur en onder om
20.48 uur.
Maan: 18 aug. V.M.; 25 aug. L.K.
hoogwater ter rede van Oudeschild:
loven, hoewel Wilhelmus daar niet op uit
is. Wat betreft kennis van landen en
volken is de parate kennis van het ge
middelde publiek zeer pover. Een paar
jaar geleden werd dat in een televisie
programma aangetoond. Daarin werden
tientallen mensen op straat aangespro
ken met de vraag wat hun mening was
over „de opstand in Kiboen". Niemand
zei dat hij nooit van Kiboen had gehoord
maar gaf uitgebreid commentaar....
Geen Utopia
Nogmaals: Wilhelmus Barnard wil
niemand voor de gek houden. In tegen
stelling tot wat men zou vermoeden is
Keiolonië niet een soort Utopia. De
mensen moeten er vrij hard werken
voor hun brood en in het grootste deel
van het land is het klimaat onaange
naam. De staatsvorm is verre van ideaal
en de mentaliteit van de inwoners is
nogal bedenkelijk. Wilhelmus Barnard
vertelt dat de Keianen de heel
gewoon vinden om het recht in eigen
hand te nemen als er iets mis gaat. Wie
zijn riksja (de Keiaanse riksja is het
nationale vervoermiddel naast de fiets
die ook al van een heel bijzonder ont
werp is) verkeerd parkeert, kan erop
rekenen dat het ding door voorbijgan
gers in de gracht wordt gegooid. En de
politie vindt dat heel normaal. Keiolo
nië is een kolonialistisch land. Het eigen
lijke moederland heeft zijn betrekkelijke
welvaart vooral te danken aan uitge
breide gekoloniseerde gebieden. Het is
een echt imperium. Moederland en ko
loniën heten samen Keiania Imperia. Het
bestuurs- en administratief centrum
wordt gevormd door Keistad, gelegen
aan de Kei-rivier.
Onderscheidingen
In de gekoloniseerde gebieden komt
een bijzondere plant voor, waaruit een
stof wordt bereid, die „onderscheidin
gen" heet. De Keiaanse industrie
maakt uit de onderscheidingen bijna
alles: kledingstoffen, maar ook
medicijnen. De vergelijking met aardolie
ligt voor de hand, maar die wordt in
Keiolonië niet gewonnen omdat het
conclusisme verbiedt gebruik te maken
van grondstoffen die op den duur
uitgeput raken....
„De Keianen zijn een speels volk",
vertelt de Oosterender jongeman en hij
gaat uitvoerig in op de regels van het
Keiaanse schaakspel „Riphee" en ande
re bijzondere spelletjes, waarmee de
Keianen hun televisieloze avonden
doorbrengen.
Klederdracht
De nationale Keiaanse dracht is de
Bapéa, een zeer wijde en lange mantel,
ledereen draagt dat ding in huis, maar
priesters en monniken hebben hem ook
buiten aan. De Keiaanse uitdrukking
„De Bapéa aanhebben" betekent dat
iemand de baas uithangt. Er is ook nog
een gala-bapéa. Hans Barnard is nog
doende met het ontwerpen van doorde
weekse buitenkleding.
Het formaat van deze krant staat niet
tie dat we alles doorgeven wat Wilhel
mus Barnard over Keiolonië weet. Als
macaber slot daarom alleen nog iets
over de merkwaardige wijze waarop in
Keiolonië al sedert eeuwen de doden
worden begraven. Hoofd, handen en
voeten worden ter aarde besteld maar
de rest van het lichaam wordt verwerkt
tot dierenvoedsel....
De kennis over Keiolonië breidt zich
nog steeds uit. Telkens ontdekken de
Vrijdag 18 aug.
Zaterdag 19 aug.
Zondag 20 aug.
Maandag 21 aug.
Dinsdag 22 aug.
Woensdag 23 aug.
Donderdag 24 aug.
Vrijdag 25 aug.
Zaterdag 26 aug.
9.36 en 21.46
10.30 en 22.37
11.18en 23.21
11.58 en 23.59
0.32 en 12.31
1.00 en 13.00
1.00 en 13.28
1.27 en 13.55
2.00 en 14.33
Aan het strand is het ongeveer een
uur eerder hoog water.
Donderdag 17 augustus
Op de camping Het Woutershok en op
het ZDH sportterrein bij Den Hoorn
worden volleybaltoernooien gehou
den, aanvang 19.00 uur. Inschrijfgeld
71,- P-P-
Op de barbecueplaats aan de Randweg
in de Dennen (bereikbaar vanaf de
Ruijslaan of de Ploegelanderweg)
wordt een bosspel gehouden, ge
volgd door een barbecuefeest. Deel
nemers betalen f7,50 p.p. voor vlees
e.d. en moeten zich om 16.00 uur
hebben opgegeven bij een der VW-
bureaus.
Het 15 man tellende gezelschap „Les
Aranis" geeft op het parkeerterrein
van de Nikadel in De Koog een Heli
Driver Show, aanvang 20.30 uur. Er
wordt acrobatiek verricht aan een 45
meter hoge mast. Verder koorddan-
sen en motorrijden over een lange
draad, demonstratie autorijden op
twee wielen en springen over gepar
keerde auto's, total loss rijden, over
de kop slaan e.d. Toegang tot het af
geschermde terrein kost 77,— (kinde
ren 75,
De raadscommissies voor algemene
zaken en financiën houden een
openbare vergadering in het raad
huis, aanvang 19.30 uur. De
agenda vermeldt bespreking van
de winkelsluitingsregeling en de
overdracht van rioolzuivaringsin-
stallaties met toebehoren aan het
Hoogheemraadschap Uitwaterende
Sluizen.
In de Hervormde kerk van De
Koog vertoont Hans Ellen uit Bo
livia films over het werk van
de Canadese Baptistenzending.
Vrijdag 18 augustus
Van 14.00-16.00 uur worden bij camping
De Krim en op de speelweide aan de
Ploegelanderweg in de Dennen kin
derspelen gehouden o.l.v. het Recre-
aktief-team. Deelname kost 71,
BRIEVEN VAN LEZERS-BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE
Omdat wij al enige tijd bezig zijn met
het op poten zetten van LOM-onder-
wijsop Texel, maar voortdurend gecon
fronteerd worden met onwetendheid
van zowel ouders als leerkrachten,
willen wij er graag iets meer over ver
tellen.
LOM, staat voor: kinderen met Leer-
en Opvoedingsmoeilijkheden. Let wel,
geen domme kinderen, maar kinderen
die op de nu op Texel aanwezige onder
wijsvormen met problemen zitten. En
dat betreft dan problemen die, indien ze
maar goed opgevangen worden, best te
verhelpen zijn. Dit kan als er meer aan
dacht en tijd aan ze besteed wordt, een
onmogelijkheid op de „gewone" scho
len, omdat LOM-kinderen daar mee
„moeten" met de overige leerlingen.
Hoe is de situatie nu? Wij zijn tot de con
clusie gekomen dat er nog steeds te
weinig over dit onderwijs bekend is.
Was dat wel zo dan zouden sommige
kinderen er niet min of meer toe ge
dwongen worden zes jaar (of langer)
naar een school te gaan, waar ze niet
thuis horen. Waar ze ook niet mee kun
nen komen en zodoende vaak niet
meetellen. Er zijn nog veel meer vragen
te stellen.
Weet men eigenlijk wat voor proble
men een LOM-kind op school heeft en
heeft men zich wel eens verdiept in het
probleem van z'n kind?
„Als je altijd de slechtste bent en dus
nooit eens de eerste, krijg je al gauw het
gevoel: ik kan het niet. Voor een tijdje is
dat niet zo heel erg. Maar als het jaar in
jaar uit zo doorgaat, is het dat wel. Dan
wordt het allemaal zo akelig, zo een
zaam. Je gaat heel erg twijfelen aan je
zelf en je ook erg dom en minder voelen.
Bovendien krijg je steeds minder vriend
jes en vriendinnetjes, want jij bent sloom
en dom en soms een beetje gek". Je lijkt
wel steeds dommer te worden. Zo voel
je dat tenminste zelf. Meester en juf
weten het eigenlijk ook niet meer, maar
dat kunnen ze niet zomaar zeggen (of
wel?). Je krijgt het gevoel dat je anders
bent dan andere kinderen en dat je er
niet bij hoort. Je moddert maar door:
vaak nog van de ene naar de andere
school. Totdat de dag komt dat het echt
niet meer gaat. En dan is er opeens wel
een andere mogelijkheid; dan is er wel
een andere school, waar je opeens niet
meer zo slecht bent, waar ze je nemen
zoals je bent, waar je ook niet meer dom
of sloom bent, je telt opeens weer mee,
je mag jezelf weer zijn, ze vinden je
gewoon aardig.
Wat is dat een fijn gevoel. Maar dan
komt het: Je zit op een school met een
rot naam, een school waar ze anders
zijn. Als je naar zo'n school moet, ben je
eigenlijk niet helemaal goed, dan tel je
voor anderen helemaal niet meer mee.
Jij voelt je echter op die school gelukkig.
Maar het lijkt wel of dat niet mag. In de
schoolkrant van je oude school staat
niet dat jij naar een andere school
gegaan bent. Je bestaat opeens niet
meer. Het was een akelige tijd, die veel
pijn heeft gedaan. Het is ook nu nog wel
eens rot, alhoewel je je veel fijner voelt.
Alleen is het jammer dat je niet eerder
op die school bent gekomen. Want je
bent zo ontzettend eenzaam geweest en
het is moeilijk om weer gewoon mee te
doen. Je hebt nog vaak het gevoel dat je
helemaal alleen bent. Ondanks de lieve
meesters en juffen, die je wèl begrijpen"
Het voorgaande geeft natuurlijk bij
lange na niet weer wat zo'n kind voelt
en meemaakt. Bij ieder kind zal dit ook
anders zijn. Maar als ouders ben je diep
begaan als je ziet wat een enorme dreun
jouw kind kriijgt en er aan kapot dreigt
te gaan. Niemand kan zich voorstellen
hoeveel je er als ouders achteraan moet
om je kind te laten testen. En hoeveel je
moet praten om anderen te laten inzien,
dat (ondanks zijn normale intelligentie)
dit kind op een andere school moet
worden geplaatst.
Wanneer U als ouders denkt, dat U
een kind hebt met soortgelijke proble
men, laat U dan niet weerhouden een
test aan te vragen bij de S.B.D., ook al
hoort U op school dat het wel meevalt,
of dat het wel gaat, misschien iets
langzamer, maar het komt er wel.
Dat is namelijk niet zo. In veel
gevallen zal blijken dat Uw kind geen
LOM-kind is, maar met een aangepast
programma op zijn school kan blijven.
Wij hopen het voor U.
Mocht echter blijken dat het wel een
LOM-kind is, probeer het dan te aan
vaarden, en laat het naar de school gaan
waar het geholpen kan worden. We
weten uit ervaring dat dit zeer moeilijk
is, maar beslist wel de moeite waard,
ondanks de soms felle reakties van
omstanders en vaak heel weinig begrip
voor U en Uw kind. Denk alleen aan Uw
kind en zijn of haar geluk.
Om deze kinderen te helpen, hebben
wij de steun nodig van alle ouders, die
zien dat hun kind op school moeilijkhe
den heeft. Wij vragen daarom met klem:
Neem kontakt met ons op, zodat wij
meer kunnen bereiken. Anders vrezen
wij dat deze kinderen tussen wal en
schip raken. Want, als wij als ouders
niet achter hen gaan staan, krijgen deze
kinderen niet de kansen in het leven
waar ze recht op hebben.
Janneke Dros
Kitty Kuiter
p/a Oorsprongweg 3, Eierland,
telefoon (02225) 233.
Om 19.00 uur begint op de camping
Loodsmansduin bij Den Hoorn een
avondoriëntatietocht. Inschrijfgeld
72,50 p.p.
Om 14.00 uur start bij De Schuilhut te
De Koog een kerkentocht.
Zaterdag 19 augustus
Vanaf 14.00 uur wordt in het centrum
van Oosterend rommeltjesmarkt ge
houden.
In het Ankerpark te Oudeschild wordt
een kunst- en antiekmarkt gehouden;
aanvang 14.00 uur.
Bij het strand Westerslag begint
om 14.00 uur een wedstrijd
catamaran-zeilen om het open
clubkampioenschap, georganiseerd
door de kustzeilvereniging „Wes
terslag".
Zondag 20 augustus
De Sportvissersclub houdt van 8.00-
10.00 uur een wedstrijd bij het strand
van paal 17.
In de Hervormde kerk van Oosterend
wordt een zangavond gehouden.
In het kader van de open club
kampioenschappen brandingzeilen
op het strand Westerslag worden
om 11.00 en 14.00 uur de laat
ste wedstrijden gehouden. Om
streeks 17.00 uur zulllen de prij
zen worden uitgereikt bij het
clubhuis van de kustzeilvereniging
op het strand.
Maandag 21 augustus
In de Hervormde kerk van Den Hoorn
worden van 14.00 tot 16.00 uur rond
leidingen gegeven; tevens gelegen
heid om de toren te beklimmen.
Dinsdag 22 augustus
Aan het binnenwater van de Oorsprong-
weg in Eierland wordt een sportvis
wedstrijd voor vakantiegangers ge
houden van 19.15-21.15 uur. Voorge
schreven aas: brood.
In de Hervormde kerk van Oudeschild
worden van 14.00-17.00 uur rond
leidingen gegeven.
VASTE AGENDA
De Autobusonderneming Texel ver
zorgt op donderdagmiddagen (14.00
uur tot 17.30 uur) rondritten over
het eiland waarvoor belangstellenden
zich bij de WV kunnen laten in
schrijven. In hoofdzaak wordt de
Texelroute gevolgd. Onderweg
maakt men een koffiestop bij café
eethuis Catharinahoeve. De buskos-
ten zijn 76,75 per persoon en 73,25
voor kinderen. De. trips gaan alleen
door als er voldoende belangstelling
is.
Iedere woensdag om 14.30 uur bejaar-
densoos Den Hoorn in dorpshuis De
Waldhoorn.
Iedere donderdag 14.30 uur bejaarden-
soos De Cocksdorp in het Eierland-
sche Huis.
Iedere zaterdagmiddag 16.00 uur trai
nen in de Dennen. Start bij camping
DenrTenoord aan de Grensweg.
Elke donderdagavond wordt vanaf 20.00
uur op het adres Warmoesstraat 42
bijbelonderricht gegeven door het
evangelistenpaar Jan en Paula Brou
wer.
Oud papier ten bate van gymnastiek
vereniging Oosterend kan altijd wor
den bezorgd onder het afdakje van
de voormalige brandweerkazerne aan
de Achtertune te Oosterend.
Op het kruispunt Postweg-Muyweg
botsten woensdagmiddag een Duitse
personenwagen tegen de auto van een
Belgische vakantieganger. Beide wa
gens kwamen uit De Koog en reden
over de Postweg in de richting van De
Cocksdorp. De Belgische auto sloeg
linksaf de Muyweg in op het moment
dat hij door de Duitser ingehaald werd.
De Belg werd daarbij in de linkerflank
geraakt. De betrokken auto's liepen
flinke plaatschade op. Niemand werd
gewond.
Tussen 21 augustus en 9 september
vindt in de expositieruimte van het
raadhuis een tentoonstelling plaats van
werk van de Texelaar Jan Bruin. De
expositie is dagelijks tijdens de kantoor
uren geopend. Op 22 en 29 augustus
en op 5 september kan men in de
raadhuiskelder 's avonds terecht tussen
20.00 en 21.30 uur.