Cjrocn "Zwartr jexeh in het hart-,
Teso heeft te
vroeg gejuicht
20 woningen
in hotei Texel?
Congres over milieuopvoeding
in NRC van start gegaan
sr^s
Bouw nu in
Duitsland?
Licht herstel
van seizoen
MEER TIJD
NODIG VOOR
ONDERZOEK
Rond de bouw en financiering van de
dubbeldeks veerboot van Teso doen zich
momenteel zeer ernstige problemen voor.
Minister Tuynman van Verkeer en Water
staat heeft Teso persoonlijk laten weten
dat hij niet bereid is een investeringssub
sidie (een bedrag van ca. 10 miljoen
gulden) voor het schip te geven. Daardoor
komt de financiering in gevaar en wordt
het tevens twijfelachtig of de bouw bij de
Verolmewerf kan doorgaan.
Kop-staart-botsing
I Rijverbod opgelegd
Foto-uitrusting
gestolen
|1e JAARGANG Nr. 9304
TEXELSE
Uitgave: Langeveld De Rooy B.V.,
Postbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog,
lelefoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17,
Den Burg, telefoon 3543.
DINSDAG 22 AUGUSTUS 1978
COURANT
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f1 1per kwartaal
70 cent incasso; los 45 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 4699.17.636;
Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 6734.60.398.
Advertentietarief: 42 cent per mm hoogte per kolom.
Minister weigert premie
voor dubbeldekker
Zoals bekend, werd tijdens de persconferentie waarop werd
geopenbaard dat het Rijn Schelde Verolme-concern opdracht
4 had gekregen voor de bouw van het schip, tevens gezegd, dat
'het met de investeringspremie van het rijk goed zat. Er was
weliswaar op dat moment geen officiële beschikking maar, zo
legde Teso uit, er was geen twijfel aan dat de aanvankelijke
problemen waren opgelost en het geld zou er komen. Al zeer
kort na de persconferentie kwam Teso er achter dat te vroeg
was gejuicht.
De man die uiteindelijk voor het geld
moest zorgen was minister Tuynman
van verkeer en waterstaat en deze wei
gerde. Hij stelde eenvoudig dat de
dubbeldekker van Teso geen zeeschip
is, waardoor geen bijdrage op grond van
de investeringsregeling zeescheepvaart
kan worden toegekend. Dat vertegen
woordigers van andere ministeries, die
zitting hebben in de interdepartementale
werkgroep [die in dergelijke zaken advi
seert) andere geluiden hebben laten
horen, maakte niet uit. Het bericht was
uiteraard een enorme teleurstelling voor
bestuur en directie van Teso. In de hoop
de ramp nog te kunnen helpen keren,
vroegen president-commissaris J. Kik
kert en directeur Th. Hoogerheide een
persoonlijk gesprek aan met de minister.
Deze stond dat toe, maar het bracht
geen verandering. Minister Tuynman zei
dat hij de premie best zou willen geven,
maar dat het op grond van de regeling
niet kón.
Geen sprake van
Bij dit gesprek was ook aanwezig het
hoofd van de afdeling voorlichting van
het ministerie, de heer G. V. A. Rijsdijk.
Hij vertelde ons: ,,De minister heeft
Op de Burgwal vond maandagmid
dag een kop-staart-botsing plaats,
waarbij twee auto's plaatschade op
liepen. Niemand van de betrokkenen
liep verwondingen op.
De twee auto's botsten op elkaar
Itoen een vakantieganger uit het Duitse
Essen zijn auto (Ford Taunus) in een
van de ter hoogte van de Wezentuin
gelegen parkeerhavens wilde neerzet
ten. Omdat hij niet op het achterop
komende verkeer lette, reed hij daarbij
tegen de Peugeot van mevr. M. A. de
Ruwe-Kok uit Den Burg. De schade
werd in onderling overleg geregeld.
Aan de 23-jarige Texelaar P. N. D.
uit Zevenhuizen werd maandagnacht
een rijverbod opgelegd toen hij aan
stalten maakte om in zijn auto (een
witte BMW) te stappen en weg te
rijden. Voor hij aan het verkeer kon
gaan deelnemen, werd hij door een
politiepatrouille tegengehouden en
moest zich aan een blaasproef onder
werpen. Hieruit bleek dat hij een te
hoog promillage alcohol in zijn bloed
had.
schip naar genoegen van Teso geregeld
moest kunnen worden. Naar aanleiding
van de moeilijkheden hebben Teso en
RSV deze termijn verlengd tot 31 augus
tus. Teso zal trachten alsnog de investe
ringspremie „ergens" vandaan te halen,
waarbij met name wordt gedacht aan
het ministerie van Economische Zaken,
waar men positief staat tegenover de
bouw van de Teso-dubbeldekker in
Nederland en waar de mogelijkheid be
staat tot het geven van incidentele
bijdragen aan bedrijven.
staan. Hoogerheide: „We hebben de
indruk dat de Duitse overheid bij het in
standhouden van de scheepsbouw in
eigen land minder formeel tewerk gaat
dan de Nederlandse. Wezijn druk bezig te
onderzoeken welke mogelijkheden daar
voor ons zijn".
Andere werf?
Maar er wordt ernstig rekening mee
gehouden dat deze nieuwe pogingen
zullen mislukken. Daarom is al direkt na
de ministeriële weigering kontakt opge
nomen met de werf Jos Meijer in het
Duitse Papenburg. Deze werf was bij de
aanbesteding een zeer serieuze gegadig
de. Meijer wilde het schip zelfs nog iets
goedkoper bouwen dan RSV. Het is
mogelijk dat Teso tot een bevredigende
oplossing van de problemen komt door
het schip bij Meijer te laten bouwen en
ook de financiering in Duitsland te
regelen. Want na de afwijzing van de
investeringspremie is ook de aanvanke
lijk zonder problemen geregelde finan
ciering door de NMB en Dew Scheeps-
hypotheekbank op de tocht komen te
Geschokt vertrouwen
De ontwikkelingen rond de investe
ringspremie worden door het Texelse
publiek ongetwijfeld opgevat als een be
vestiging van het in sommige kringen
levende vermoeden dat Teso bij het
streven naar de omstreden dubbeldek
ker blufpoker speelt. Hoogerheide zegt
zich dat bewust te zijn en vindt het dan
ook ellendig. „De geloofwaardigheid
van Teso is aangetast en dat is bijzonder
ernstig. Voor de werf is het ook een nare
affaire. In het Teso-schip zitten 310.000
manuren. Ze konden de order uitste
kend gebruiken; een vervangende op
dracht is niet te verwachten. Minister
Van Aardenne van Economische Zaken
komt maandag terug van vakantie. We
zullen hem direkt op de hoogte stellen
van de ontwikkelingen".
Andere reden?
Het is geen onlogische veronderstel
ling dat de minister van verkeer en wa
terstaat geen geld voor de dubbeldekker
beschikbaar wil stellen, omdat hij dan
ook moreel verplicht zou zijn mee te
werken aan de verbouw van de aanleg-
inrichtingen, waardoor ook het boven
dek van het schip kan worden gebruikt.
Want het is politiek een moeilijk ver
koopbare zaak dat het ministerie de
bouw van het schip wel zou steunen,
maar het volledig gebruik ervan nooit
mogelijk zou maken. Volgens directeur
Hoogerheide is zoiets echter nooit in de
gesprekken gebleken. „Er is wel ge
vraagd waarom we geen enkeldekker
willen, maar als we uitleggen dat een
dubbeldekker maar weinig meer kost,
was daarvoor direkt begrip. Een enkel
dekker zou precies dezelfde problemen
hebben opgeleverd".
Als de nieuwe pogingen van Teso ook
schipbreuk lijden, komt de onderneming
in een zeer kritieke situatie. Er moet in
ieder geval een derde schip komen en
als Teso dat niet kan betalen, zal met de
overheid gepraat moeten worden. In het
uiterste geval zou dat tot overname door
rijk of provincie kunnen leiden. Volgens
Teso is de overheid echter totaal niet ge-
interesseerd in overname.
Na alle sombere berichten
kan eindelijk een licht herstel
van het seizoen worden ge
meld. Voor het eerst is het
aantal „vreemde" auto's op
Texel hoger dan vorig jaar.
Zondagavond bevonden zich
op het eiland 4523 niet-Texelse
auto's tegen 3781 op het ver
gelijkbare tijdstip in 1977.
Vrijdagavond bedroeg de stand nog
5192. Toen vertrokken 1233 auto's en
kwamen er 1509 terug. Zaterdag ver
trokken 1495 auto's en kwamen er
1644. Zondag bedroegen deze cijfers
resp. 1697 en 879. Zondagavond moest
een extra dienst worden gevaren om
het vervoersaanbod vanaf Texel te
kunnen verwerken. Vanaf 18.00 uur
moest worden gependeld. Zowel aan
als afvoer waren nogal gespreid, zodat
de wachttijden niet hoger werden dan
ongeveer twee uur; dat was zaterdag in
Den Helder.
Het staat wel vast dat het fraaie weer
een extra stimulans is geweest. Er was
vrij veel dagbezoek.
geen twijfel laten bestaan. Hij kan de
premie gewoon niet geven. Dat mensen
van Economische Zaken van mening
waren, dat het Rijk wel over de brug zou
moeten komen om de bouw van het
schip in Nederland mogelijk te maken, is
best denkbaar en zelfs waarschijnlijk,
maar dan moet er natuurlijk wel een re
geling zijn, waardoor dat mogelijk is.
Zoals de zaken er nu voorstaan is er
geen sprake van. Teso heeft verwach
tingen gekoesterd die niet kunnen wor
den waargemaakt. Aan het wekken van
die verwachtingen hebben wij in ieder
geval niet meegedaan. Meer dan eens
hebben we tegen directeur Hoogerheide
gezegd: vergeet het maar. Maar Teso is
blijven lobbiën bij de mensen die bij de
advisering in deze zaak betrokken zijn en
heeft toen kennelijk de indruk gekregen
dat het wel goed zou komen. Ja, het
was voor de heren wel een grote teleur
stelling. Ze warerverg aangeslagen. Het
is dan ook erg vervelend voor ze, maar
voor ons is de zaak afgedaan".
Nog moed
Gevraagd om commemtaar zei Teso-
directeur Th. Hoogerheide dat hij de
moed nog niet heeft verloren. „Dat het
geld niet kon worden gegeven op grond
van de bestaande investeringsregeling
voor zeeschepen, wisten we natuurlijk
wel. Maar men had ons verzekerd dat er
op een andere manier een mouw zou
worden aangepast. Als zoiets door vol
wassen mensen in serieuze gesprekken
naar voren wordt gebracht, moet je
daarop toch kunnen vertrouwen? We
waren trouwens niet de enigen die ervan
overtuigd waren dat het goed zou
komen. Ook de mensen van de werf die
kontakten hebben met de autoriteiten
van de betrokken ministeries, waren
ervan overtuigd dat alle problemen uit
de weg waren geruimd en dat de officiële
afdoening slechts een formaliteit zou
zijn. Wij hadden nog wel willen wachten
met de officiële bekendmaking totdat
we de officiële beschikking in huis had
den, maar de werf wilde graag direkt de
persconferentie geven.
Tot 21 augustus kon Teso de op
dracht aan het RSV-concern nog intrek
ken. In het contract was een ontbinden
de voorwaarde opgenomen, die erop
neerkwam, dat de financiering van het
In het Natuurrecreatiecentrum is gisteren onder auspiciën
van het ministerie van CRM de vijfdaagse conferentie begon
nen van de International Union for the conservation of Nature
Resources in samenwerking met de World Confederation of
Organizations of the teaching profession. Er wordt aan deel
genomen door veertig personen afkomstig uit diverse landen
van Noord-west Europa. De conferentie duurt tot vrijdag.
De natuurbeschermers en leraren ver
diepen zich in het bijzonder in de „op
voeding tot milieubewustheid in een
kustgebied", het thema van de confe
rentie. De bijeenkomst werd geopend
door Ir F. C. Prillevitz, directeur van de
afdeling Natuurbehoud en Openlucht
recreatie van het ministerie van CRM.
Verder werd onder meer het woord
gevoerd door de Belg E. J. Kesteloot,
die een voordracht hield over natuurlijke
en andere bijzonderheden van kustge
bieden, de heer J. A. van der Vlis uit
Blaricum over heden en verleden van
Texel en de heer M. Mantje uit De Koog
over beheersmaatregelen in natuurge
bieden.
Ontvangst
Het gezelschap werd gisteravond in
het raadhuis ontvangen door het ge
meentebestuur, waarbij werd gesproken
door burgemeester Engelvaart en
mevrouw Anne von Hofsten, voorzitster
van het comité Noord West Europa van
IUCN.
Bij die gelegenheid werd een gloed
nieuw, zeer fraai stuk drukwerk van de
VW Texel ten doop gehouden. Het is
de Engelstalige „Vogelroute", een
twaalf pagina's tellende brochure, die in
het bijzonder is bedoeld voor vogellief
hebbers die niet in de gelegenheid zijn
deel te nemen aan de excursies in
natuurgebieden. Voor deze excursies
bestaat zoveel belangstelling, dat de
meeste geïnteresseerden moeten wor
den teleurgesteld. De „Vogelroute"
geeft een beschrijving van vogelgebie-
den op Texel, die vanaf de openbare
weg of openbaar terrein te zien zijn. De
brochure is prachtig geillustreerd met
kleurenfoto's van diverse fotografen en
landkaartjes, waarop de besproken ge
bieden zijn aangegeven.
De brochure zal ook in het Neder
lands, Duits en Frans worden uitgege
ven. De „Vogelroute" is niet alleen los
verkrijgbaar maar zal tevens onderdeel
vormen van een nieuwe VW-gids voor
Texel, die, net als de brochure, een for
maat van 21x28 cm krijgt. In deze
nieuwe kleurige Texel-gids zullen ook
een kaartje van het bos, een fietsroute
en een beschrijving van de dorpen en
andere bezienswaardigheden worden
opgenomen.
De conferentiegangers, die allemaal
een exemplaar van de brochure kregen,
toonden zich blij verrast over het feit dat
de Texelse VW blijkbaar niet uitsluitend
de natuurbedreigende toeristen naar het
eiland haalt, maar hen ook nog op
verantwoorde wijze van de vogels laat
genieten.
De foto, gemaakt tijdens de ont
vangst op het raadhuis, laat zien dat de
natuurbeschermers zich de borrel en de
hartige hap best lieten smaken. Burge
meester Engelvaart proost met me
vrouw Von Hofsten, voorzitster van het
Noord West Europese comité.
Met de plannen tot behoud
van hotel „De Lindeboom-
Texel" loopt het anders dan
oorspronkelijk de bedoeling
was. De exploitatiemogelijkhe
den laten zich thans veel min
der gunstig aanzien, waardoor
het noodzakelijk wordt gevon
den naast het bestaande
tevens een heel ander ver
bouwplan in studie te nemen.
Daarbij wordt gedacht aan
behoud van het café
restaurant, het schrappen van
de hotelfunctie en eventueel
het maken van zaalruimte. Het
hoteldeel zou dan vervangen
worden door ongeveer twintig
wooneenheden voor
alleenstaanden en kleine ge
zinnen.
De overeenkomst tussen de Recrea
tiestichting en de gemeente over de ex
ploitatie van De Lindeboom loopt 15
september a.s. af. Omdat het niet lukt
om voor die tijd definitieve voorstellen
over de toekomst van het gebouw op
tafel te leggen, heeft de Recreatiestich
ting de gemeente gevraagd de overeen
komst met een jaar te verlengen; het ge
raamde exploitatietekort over deze pe
riode (A149.142, zou dan voor reke
ning van de gemeente moeten komen.
B. en W. hebben de raad laten weten
dat dit niet mogelijk is omdat de ge
meentebegroting geen dekking biedt
voor deze uitgave. Voorgesteld is daar
om de termijn te verlengen tot 1 jan. a.s.,
waarbij 't exploitatietekort voor rekening
van de RST zou moeten komen.Tevens
wordt dan voorkomen dat de zittende
gemeenteraad besluiten neemt waar
mee de nieuwe gemeenteraad wordt op-
Lees verder pagina 2
Vakantieganger P. Preüss uit Dort
mund is zijn foto-installatie (bestaande
uit een camera van het merk Quelle,
type cockpit, alsmede een statief en drie
Agfa films) kwijt. Hij had de spullen,
afgedekt door een doek, op het strand
Hoornderslag achtergelaten om te gaan
tennissen. Toen hij terugkwam was alles
verdwenen.